mikä on avopuoliso

tietoa vailla

miten kela määrittelee avopuolison jos tarkoitetaan ruokakuntaa, tai työkkäri yms. paikat.

Onko avopuoliso se jos asuu saman katon alla vai vaaditaanko kihlaus avopuolisoksi määrittämisessä?

10

4246

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Avopuolisolla tarkoitetaan henkilöä, jonka kanssa hakija avioliittoa solmimatta asuu jatkuvasti yhteisessä taloudessa ja muutoinkin avioliitonomaisissa olosuhteissa. Rekisteröidyn parisuhteen osapuoli rinnastetaan aviopuolisoon. Samaa sukupuolta olevaa, rekisteröimättömän parisuhteen osapuolta EI pidetä avopuolisona.

Nyt tiedät.

• tietoa vailla

kiitos

• niimpä

siis

puhekielessä = asutte yhdessä

Kela (kun sille sopii) ja Poliisi (esim. kansalaisuushakemus) = olette asuneet yhdessä jo 2 vuotta

Kela (kun kyse on työttömyysrahasta ja opintotuesta)
      = asutte yhdessä, eli jos avovaimo saa paljon rahaa sä et saa mitään ;)

eiks oo hassua?...

• tietoa vailla

se on ihan älytöntä... miks jonkun muun pitäs sut elättää jos ite et saa töitä... eihän se voi (vaikka onkin ) puolison velvollisuus olla. Ainakaan avoliitossa. Meillä o muutenki íhan omat rahat.

• niimpäniin
        tietoa vailla kirjoitti:

se on ihan älytöntä... miks jonkun muun pitäs sut elättää jos ite et saa töitä... eihän se voi (vaikka onkin ) puolison velvollisuus olla. Ainakaan avoliitossa. Meillä o muutenki íhan omat rahat.

kelanko sut sitte elättää pitää? mitäpä jos menisit vaikka töihin?

• annu76
        niimpäniin kirjoitti:

kelanko sut sitte elättää pitää? mitäpä jos menisit vaikka töihin?

Kyllä mina ne opintotuet nostin, opiskellessa ei ihan täyspäiväisesti ehdi töitä tekemään (kaikilla isi ja äiti ei maksa). Ammatin saatuani olen mennyt töihin, ja nyt maksan kiltisti veroja kiitokseksi siitä, että yhteiskunta jelppasi minua opiskelussa.

• ddhm

Kela määrittelee avoparin tilanteen mukaan niin, että sinä saat mahdollisimman vähän rahaa. Esimerkki elävästä elämästä:

AmAmmattikorkeaan lähtiessäni muutin yhteen vanhan kaverini kanssa (yksityisiltä markkinoilta 3h keittiö) taloudellisista syistä. Olen nainen, kämppikseni oli mies. Mitään seksisuhdetta meillä ei ollut (aiemminkaan), minä itseasiassa seurustelin toisen miehen kanssa. Kummallakin oli oma makuuhuone, erilliset vuokrasopimukset ym. "kämppissysteemit". Silti kela päätti meidän olevan avopari, jolloin toisen tulot voivat tiputtaa toisen opintotukea. KIVA! Asiaa ei auttanut sekään, että kämppikseni oli homo. Eritoten vitutti, että ennen yhteenmuuttoa kela väitti, että olemme avopari vain jos niin ilmoitamme...

No, vuosi siinä asuttiin, kunnes menin töihin ja tulot nousi niin, että kämppikseltä lähti kaikki tuet. Pakko oli ottaa "avoero". Kyllä byrokratia on ihanaa!

Yleensä kaksi suunilleen saman ikäistä, samassa asunnossa olevaa vastakkaisen sukupuolen edustajaa katsotaan avopariksi, ainakin jos he eivät muuta ilmoita. Riippuu siitä, kuka tutkii, ja miten hän sääntöjä tulkitsee.

• tietoa vailla

tätä tää sitten on....

• mää
        tietoa vailla kirjoitti:

tätä tää sitten on....

oma huone, jossa on ovessa lukko!!! Tämä on myös tapaus tosielämästä!
        Kela ei uskonut etteivät yhdessä asuvat seurustele, ennekun vuokranantaja todisti että molemmilla on oma tilat, jotka voidaan tarvittaessa lukita! Kyllä on suomessakin aika mielivaltaista toimintaa joskus...

• ddhm
        mää kirjoitti:

oma huone, jossa on ovessa lukko!!! Tämä on myös tapaus tosielämästä!
        Kela ei uskonut etteivät yhdessä asuvat seurustele, ennekun vuokranantaja todisti että molemmilla on oma tilat, jotka voidaan tarvittaessa lukita! Kyllä on suomessakin aika mielivaltaista toimintaa joskus...

...muuta tuhise :) Meillä ei kyllä ollut lukkoja...

Joo, mutta kyllä tää mielivaltaisuus välillä suorastaan naurattaa. Että sitä ihan nykyään voi pakkoliittoon joutua! Minä kun luulin, että nykyään noista asioista päättää pari itse :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5842
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5338
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      95
      3327
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57