Kiljun teko on laillista ensi vuonna.

Aikuisenlogiikka

Luin hyvän uutisen Googlesta siitä, että kiljun teko laillistetaan ensi vuonna. Laki on jo valmisteltu ja siitä päätetään uutisen mukaan 5.1-2018. Jo oli aikakin tälläiselle päätökselle. No miksi eduskunta on tälläisen päätöksen takana? Uutisessa kirjoitettiin, että kiljun teosta ei katsota olevan taloudellista, tai terveydellistä haittaa. Lisäksi eduskunta haluaa selkeyttää alkoholin kotona valmistuksen lakeja. Ensi vuonna jo tämän päätöksen jälkeen voi valmistaa kaikkia alkoholeja, joita voi valmistaa käymis prosessilla, siis riippumatta siitä mistä aineista on esm kilju tehty. Tähän asti kiljun valmistukseen ei ole saanut käyttää vilja tuotteita. Mitään kotona valmistettua alkoholia ei saa kuitenkaan tehdä myytäväksi ilman eri lupaa. Pontikan keitto on kuitenkin jatkossakin luvatonta koti oloissa. Kiljun teon kieltolaki onkin ollut turha, koska viinejä on kuitenkin saanut koti oloissa valmistaa.
Eikä tämä kiljun teon vapauttaminen muuta mitenkään Suomalaisten juoma tapoja tai alkoholin kulutusta. Tämä kansa tietää itse ryyppäämisensä, eikä me juuri korviamme lotkauteta enää millekkään alkoholi lain muutokselle ja meillä jo juodaan Eurooppalaisista maista keskivertoa vähemmän alkoholia, olemme vasta sijalla 14 alkoholin kulutuksessa euroopan maista.
Koetan nyt opastaa hyvän kiljun valmistukseen.
Osta marketista vesilukolla varustettu viinin käymis pönttö. Pese se huolellisesti vaikka se näyttääkin puhtaalta kun se on juuri liikkeestä ostettu. Pönttö on oltava kannellinen, jossa tavallisesti vesilukko sijaitsee. Pönttö on yleensä 30 litran, mutta se ei haittaa siinä voi valmistaa pienempiäkin satseja.
Ohje on tässä 20 l satsille: Lämmitä 20 l vettä vähän yli käden lämpöiseksi siis noin 40 lämpö asteiseksi. Kaada se vesi pöntöön.
Lisää veteen noin 250-300 grm tuore hiivaa murskaa se hiiva käsin pieniin kokkareihin sitä pöntöön pannessasi. Hämmentele seosta vähän.
Pane sitten pöntöön 4 kg tavallista jauho sokeria ei kuitenkaan hillo sokeria. Hämmennä jälleen seosta, kunnes sokeri on kokonaan sulanut veteen.
Lisää pönttöön vielä kypsentämätöntä riisiä noin kaksi kiloa ja sekoita jälleen. Käyttämällä riisiä kiljussasi sen käymis aika ja käymiseen lähteminen pitenee mutta kiljuun kehittyy enemmän alkoholia kun lisä aineena on riisi. tälläistä kiljua jotkut sanovatkin riisi viinaksi. Sekoita jälleen seosta huolellisesti.
Laita sitten kansi paikoilleen ja täytä vesilukko noin puolilleen vedellä.
Jätä pönttö huoneen lämpimään, vesi lukko alkaa pulahdella noin vuorokauden sisällä, joka on merkki siitä, että käymis prosessi on alkanut.
Anna kiljun käydä ainakin niin kauan kun vesilukko pulahtelee.
Vie sitten jos mahdollista kiljusi kylmään, mutta ei niin kylmään, että se jäätyisi, siis jääkaappiin tai parvekkeelle tai muualle ulos jos ei ole pakkas asteita. anna kiljusi olla kylmässä noin kaksi vuorokautta. Pullota se käyttäin mieluiten lappoa, joka tarkoittaa noin 1 metrin noin sentin paksua muovi letkua. Älä paina letkun päätä pöntön pohjaan asti, ettei letku ala imeä sakoja pulloihisi.
Kiljusta saa parhaimmillaan noin 18% alkoholia sisältävän juoman. Ei muuta kun hyviä kilju päiviä vuonna 2018.

2

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teretule

      On kauppa miksi juoda paskaa!

    • Aikuisenlogiikka

      Kiljusta saa paremman ja tehokkaamman juoman kuin kaupan juomat on tässä vinkkejä kiljun maustamiseen Pane juomalasilliseen noin tavallisen limsapullon korkillinen sitruuna koko mehua. laita lasiin vielä noin 5-6 limsapullon korkillista tiivistemehua. täytä sitten lasi kiljulla.Tällä sekoituksella saat kiljusta viinin makuista. Alkoholiprosentti on noin 10 %. Olen se "Aikuisenlogikka" joka olen yllä antanut sinulle hyvät kiljunteko ohjeet. Miksi ostaisit kaupasta niitten löröjä kun saat paremman juoman ohjeitteni mukaisella valmistuksella ja sekoituksilla. Itse otan tämän juomani ruuan kanssa ja maistellen. Älä usko "Teretule" nimimerkkiä joka sanoo juomaani paskaksi, hänen kommenttinsa on asian tuntemattoman kommentti. Jos menettelet ohjeitteni mukaan niin säästät satoja euroja, riippuen tietysti siitä kuinka paljon juomaa juot. itse en juo mielestäni paljon käytän sitä ruokajuomana korkeintaan yhdellä aterialla lasillisen. Litra tätä juomaa maksaa korkeintaan 0.50e litra. Takaan, että et tule katumaan ohjeeni noudattamista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3340
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2730
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2544
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1843
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1777
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1650
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1496
    Aihe