Hei,
Olemme hankkineet perheen kanssa veneen, jossa on Volvon D4 -dieselmoottori. Polttaineen esisuodattimena on Volvon oma suodatin, joka lienee sama kuin Racorin vastaava (Racor 500 MAM). Olen yrittänyt opiskella koneen ja polttoainejärjestelmän ihmeellisyyksiä parhaani mukaan.
Kysymykseni koskee suodatinelementin vaihtoa. Eli, miten ihmeessä voidaan varmistua siitä, että puhtaalle puolelle ei pääse likaista dieseliä suodattimen vaihdon yhteydessä esimerkiksi kun suodatin valutetaan? Ja kun suodatin taas täytetään polttoaineella, niin miten silloin varmistutaan että suodattamatonta polttoainetta ei pääse puhtaalle puolelle?
Ohessa vielä linkki videoon, jossa suodatinelementti vaihdetaan kyseiseen suodattimeen https://www.youtube.com/watch?v=HukStYKQF6Y
Polttoainesuodattimen vaihdosta
10
432
Vastaukset
Älä ajattele noin tarkasti ja vaihdat vaan suodattimen. Röhnät pysyy kiinni patruunassa ja dieseliä ei valuteta pois, niin ei mene ilmaa putkiin. Kuten kirjoitit, se Racor on esisuodatin ja vedenerotin. Mikä micronit Volvo haluaa, merkkari 10 micronit.
Tietty jos pohjalla näkyy vettä, valuta ne pois venttiilistä.- näilläEväin
Polttoaine hana kiinni, valutat alhaalta tyhjäksi, vanha patruuna pois, uusi suodatin patruuna tilalle, avaat hieman polttoaine hanaa ja annat nesteen nousta ylös, uudet tiivisteet ja kansi kiinni.
Ja jos en osannut selittää, niin mainio video jossa ajon aikana vaihdetaan toisen puolen patruuna eikä selitellä typeriä. https://www.youtube.com/watch?v=CXTr65Wehy8
Tässä toinen tapa, eroaa siten, että uuden suodatin panoksen jälkeen dieseliä täytetään kannusta, hyvä video mutta kesää 10min ja selitystä piisaa, mutta asia kyllä selviää hyvin
https://youtu.be/lY8h8DK5a1c
P.S commonrail koneissa pre filtterit ovat 2 mikronia vanhoissa loukoissa 10 mikronia, itse käytän 10 mikronia racor esi suodattimina ja 2 mikronia pre suodattimina, kuten ohjekira mainitsee, kone Cummins.- näilläEväin
Unohdin mainita jos kaadat polttoainetta suodattimeen, niin katso että ei mene keskireiästä vaan suodattimen sivuilta. Racorin polttoaine kiero menee siten, että ensin käy siinä läpinäkyvässä kupissa jossa suurin vesi ja partikkelit tippuvat, jatkaa kupista ylös päin suodattimen ulkoreunoille ja menee paperin läpi ja jatkaa matkaa koneelle keskireiän kautta...
Katso keskimmäinen kuva
http://www.diesel-fuels.com/fuel-maintenance/Racor-Marine-Filter-Water-Separator.php Niin miten se diesel nousee sinne suodattimeen hanaa avaamalla, jos normaalisti tankki on suodattimen alla veneen pohjalla ja kone ei käy? Turhaa kikkailua ja sotkua vaan tulee.
- näilläEväin
SRD kirjoitti:
Niin miten se diesel nousee sinne suodattimeen hanaa avaamalla, jos normaalisti tankki on suodattimen alla veneen pohjalla ja kone ei käy? Turhaa kikkailua ja sotkua vaan tulee.
Esimerkiksi laittamalla koneeseen virran päälle alkaa sähköinen pumppu toimimaan polttoainetta (common rail), toinen on se, että laittaa koneen päälle ja kolmas vaihtoehto oli tuo täyttö kanisterilla.
Itse vaihdan polttoaine suodattimet keväällä, koe käyttö tarkastusten yhteydessä. Racorin esi suodattimen joka toinen vuosi(sekin turha) ja pre filtterin joka kevät. Racor paine mittarissa ei juurikaan paineet nousseet ja filtteri näyttää puhtaalta, joten toisaalta turha homma, kiitos Nesteen diesel Pro ja tankkiauton, ei ole paskaa tullut tankkiin epämääräisiltä vene asemilta tai polttoaine proomuista.
Sotkua ei synny, kun on varovainen ja jos töpeksii, niin siten siivoaa pois, ei sen kummempaa...
Common rail koneiden kanssa saa olla tarkempi, koska välykset pienempiä suutin neuloissa, joten huolellinen kannattaa olla jos kaataa polttoaine täytön maljaan. Silmällä ei näe noita muutaman mikronin partikkeleja vaikka niitä olisi.
Ihmettelen jos veneen/laitetoimittajien mukana ole ohjeistusta perus huolloille?
Racorin 500 yksi parhaita puolia on se, kun kansi on maljan yllä, niin sen voi vaan avata, vaihtaa patruunan ja laittaa kannen takaisin. Ei siinä sen kummempaa.
- TSIhuoltaja
Kiitoksia kaikille hyvistä sekä järkevistä vastauksista! Ymmärrän, että asia ei ilmeisestikään ole käytännössä ongelma ja kaikki ohjeet homman hoitamiseen ovat varsin selkeitä.
Tässä kohdassa kiinnostaisi tietää ihan periaattellisella tasolla miten tuo likaisen polttaineen joutuminen puhtaalle puolelle estetään vai onko tilanne se, että sitä _luultavasti_ ei joudu sinne ollenkaan. Ja jos pieni määrä joutuukin, niin luotetaan sitten koneen omaan suodattimeen. Tai sitten pienten määrien epäpuhtauksia joutuminen ei ole kuitenkaan niin merkittävä ongelma.
Eli korostan sitä, että kysymys on tässä kohdassa lähinnä teoreettinen :)- näilläEväin
Juuri näin, koneen oma suodatin puhdistaa joten ei se ole dramaattista vaikka ei tietysti "suotavaa". Pre filtteri vaihdossa ei saa päästää väärälle puolelle ja se on ehdoton CM koneissa, jos täyttelee etukäteen eikä jaksa pumpata käsin.
- TurunTautiako
Racor- suodatin on Suomen vesialueilla lähinnä mukava lisäfiitseri polttoaineen esisuodatuksessa - ei siis mitenkään pakollinen -jos siis tankataan pääosin Suomessa tai läntisen euroopan alueella.
Meikäläisillä vesillä kun polttoaineen laadun suhteen normaalisti riittää koneen omat patruunasuodattimet, mitä voi koneen mallista riippuen olla 1-3 kpl. Racorin etu tulee esiin tilanteissa missä polttoaineen sisältämän veden määrä ja laatu saattavat vaihdella kovastikkin.
Suomessa diiselin suurin ongelma on mielestäni tavaran sekaan sekoitettu biokomponentti, mikä tukkii polttoaineputket etenkin koneissa missä polttoaineen virtaama on pieni, eikä tässä auta racorikaan koska biokomponentin sakka saostuu jo tankissa ja mieluusti siihen heti imuputken suulle estäen virtaaman. Jos virtaama riittää racorille asti kuljettamaan biosotkua, niin silloin ao. esisuodattimen myönteiset ominaisuudet tulevat kyllä hyvinkin esille.
Itänaapurista tankatessa jos tsägä käy niin biokomponenttia ei ole joskin polttoaineen laatu saattaa muutoin vaihdella jonkun verran. Länsinaapurissa veneasemilla on tarjolla perus vihreän diiselin lisäksi ns. valkoinen diesel, millä taklataan biokomponentin haittoja. Olisihan se tietty kiva jos meidänkin meriasemille tulisi tarjolle vastaavaa laatua.
Ja sitten itse teoreettiseen kysymykseen. .. eipä tartte juuri murehtia patruunan uusimisen yhteydessä pääseekö mukamas likaista polttoainetta ohitse kun ei se laadullisesti nyt vasiten likaista ole ainakaan pienissä määrin ja koneen omat suodattimethan hoitavat kumminkin viimeistelyn suodatuksessa. - Eihuoltahuomisesta
Kyseessä on esisuodatin/vedenerotin. Hienompijakoinen pääsuodatin hoitaa kyllä mahdolliset epäpuhtaudet siellä koneella polttoainepumpun jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173886
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842439Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731577Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231057- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42872Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73841- 100809
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800