Polttoainesuodattimen vaihdosta

TSIhuoltaja

Hei,

Olemme hankkineet perheen kanssa veneen, jossa on Volvon D4 -dieselmoottori. Polttaineen esisuodattimena on Volvon oma suodatin, joka lienee sama kuin Racorin vastaava (Racor 500 MAM). Olen yrittänyt opiskella koneen ja polttoainejärjestelmän ihmeellisyyksiä parhaani mukaan.

Kysymykseni koskee suodatinelementin vaihtoa. Eli, miten ihmeessä voidaan varmistua siitä, että puhtaalle puolelle ei pääse likaista dieseliä suodattimen vaihdon yhteydessä esimerkiksi kun suodatin valutetaan? Ja kun suodatin taas täytetään polttoaineella, niin miten silloin varmistutaan että suodattamatonta polttoainetta ei pääse puhtaalle puolelle?

Ohessa vielä linkki videoon, jossa suodatinelementti vaihdetaan kyseiseen suodattimeen https://www.youtube.com/watch?v=HukStYKQF6Y

10

478

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä ajattele noin tarkasti ja vaihdat vaan suodattimen. Röhnät pysyy kiinni patruunassa ja dieseliä ei valuteta pois, niin ei mene ilmaa putkiin. Kuten kirjoitit, se Racor on esisuodatin ja vedenerotin. Mikä micronit Volvo haluaa, merkkari 10 micronit.
      Tietty jos pohjalla näkyy vettä, valuta ne pois venttiilistä.

    • näilläEväin

      Polttoaine hana kiinni, valutat alhaalta tyhjäksi, vanha patruuna pois, uusi suodatin patruuna tilalle, avaat hieman polttoaine hanaa ja annat nesteen nousta ylös, uudet tiivisteet ja kansi kiinni.

      Ja jos en osannut selittää, niin mainio video jossa ajon aikana vaihdetaan toisen puolen patruuna eikä selitellä typeriä. https://www.youtube.com/watch?v=CXTr65Wehy8

      Tässä toinen tapa, eroaa siten, että uuden suodatin panoksen jälkeen dieseliä täytetään kannusta, hyvä video mutta kesää 10min ja selitystä piisaa, mutta asia kyllä selviää hyvin

      https://youtu.be/lY8h8DK5a1c

      P.S commonrail koneissa pre filtterit ovat 2 mikronia vanhoissa loukoissa 10 mikronia, itse käytän 10 mikronia racor esi suodattimina ja 2 mikronia pre suodattimina, kuten ohjekira mainitsee, kone Cummins.

      • näilläEväin

        Unohdin mainita jos kaadat polttoainetta suodattimeen, niin katso että ei mene keskireiästä vaan suodattimen sivuilta. Racorin polttoaine kiero menee siten, että ensin käy siinä läpinäkyvässä kupissa jossa suurin vesi ja partikkelit tippuvat, jatkaa kupista ylös päin suodattimen ulkoreunoille ja menee paperin läpi ja jatkaa matkaa koneelle keskireiän kautta...

        Katso keskimmäinen kuva

        http://www.diesel-fuels.com/fuel-maintenance/Racor-Marine-Filter-Water-Separator.php


      • Niin miten se diesel nousee sinne suodattimeen hanaa avaamalla, jos normaalisti tankki on suodattimen alla veneen pohjalla ja kone ei käy? Turhaa kikkailua ja sotkua vaan tulee.


      • näilläEväin
        SRD kirjoitti:

        Niin miten se diesel nousee sinne suodattimeen hanaa avaamalla, jos normaalisti tankki on suodattimen alla veneen pohjalla ja kone ei käy? Turhaa kikkailua ja sotkua vaan tulee.

        Esimerkiksi laittamalla koneeseen virran päälle alkaa sähköinen pumppu toimimaan polttoainetta (common rail), toinen on se, että laittaa koneen päälle ja kolmas vaihtoehto oli tuo täyttö kanisterilla.

        Itse vaihdan polttoaine suodattimet keväällä, koe käyttö tarkastusten yhteydessä. Racorin esi suodattimen joka toinen vuosi(sekin turha) ja pre filtterin joka kevät. Racor paine mittarissa ei juurikaan paineet nousseet ja filtteri näyttää puhtaalta, joten toisaalta turha homma, kiitos Nesteen diesel Pro ja tankkiauton, ei ole paskaa tullut tankkiin epämääräisiltä vene asemilta tai polttoaine proomuista.

        Sotkua ei synny, kun on varovainen ja jos töpeksii, niin siten siivoaa pois, ei sen kummempaa...

        Common rail koneiden kanssa saa olla tarkempi, koska välykset pienempiä suutin neuloissa, joten huolellinen kannattaa olla jos kaataa polttoaine täytön maljaan. Silmällä ei näe noita muutaman mikronin partikkeleja vaikka niitä olisi.

        Ihmettelen jos veneen/laitetoimittajien mukana ole ohjeistusta perus huolloille?


    • Racorin 500 yksi parhaita puolia on se, kun kansi on maljan yllä, niin sen voi vaan avata, vaihtaa patruunan ja laittaa kannen takaisin. Ei siinä sen kummempaa.

    • TSIhuoltaja

      Kiitoksia kaikille hyvistä sekä järkevistä vastauksista! Ymmärrän, että asia ei ilmeisestikään ole käytännössä ongelma ja kaikki ohjeet homman hoitamiseen ovat varsin selkeitä.

      Tässä kohdassa kiinnostaisi tietää ihan periaattellisella tasolla miten tuo likaisen polttaineen joutuminen puhtaalle puolelle estetään vai onko tilanne se, että sitä _luultavasti_ ei joudu sinne ollenkaan. Ja jos pieni määrä joutuukin, niin luotetaan sitten koneen omaan suodattimeen. Tai sitten pienten määrien epäpuhtauksia joutuminen ei ole kuitenkaan niin merkittävä ongelma.

      Eli korostan sitä, että kysymys on tässä kohdassa lähinnä teoreettinen :)

      • näilläEväin

        Juuri näin, koneen oma suodatin puhdistaa joten ei se ole dramaattista vaikka ei tietysti "suotavaa". Pre filtteri vaihdossa ei saa päästää väärälle puolelle ja se on ehdoton CM koneissa, jos täyttelee etukäteen eikä jaksa pumpata käsin.


    • TurunTautiako

      Racor- suodatin on Suomen vesialueilla lähinnä mukava lisäfiitseri polttoaineen esisuodatuksessa - ei siis mitenkään pakollinen -jos siis tankataan pääosin Suomessa tai läntisen euroopan alueella.

      Meikäläisillä vesillä kun polttoaineen laadun suhteen normaalisti riittää koneen omat patruunasuodattimet, mitä voi koneen mallista riippuen olla 1-3 kpl. Racorin etu tulee esiin tilanteissa missä polttoaineen sisältämän veden määrä ja laatu saattavat vaihdella kovastikkin.

      Suomessa diiselin suurin ongelma on mielestäni tavaran sekaan sekoitettu biokomponentti, mikä tukkii polttoaineputket etenkin koneissa missä polttoaineen virtaama on pieni, eikä tässä auta racorikaan koska biokomponentin sakka saostuu jo tankissa ja mieluusti siihen heti imuputken suulle estäen virtaaman. Jos virtaama riittää racorille asti kuljettamaan biosotkua, niin silloin ao. esisuodattimen myönteiset ominaisuudet tulevat kyllä hyvinkin esille.
      Itänaapurista tankatessa jos tsägä käy niin biokomponenttia ei ole joskin polttoaineen laatu saattaa muutoin vaihdella jonkun verran. Länsinaapurissa veneasemilla on tarjolla perus vihreän diiselin lisäksi ns. valkoinen diesel, millä taklataan biokomponentin haittoja. Olisihan se tietty kiva jos meidänkin meriasemille tulisi tarjolle vastaavaa laatua.

      Ja sitten itse teoreettiseen kysymykseen. .. eipä tartte juuri murehtia patruunan uusimisen yhteydessä pääseekö mukamas likaista polttoainetta ohitse kun ei se laadullisesti nyt vasiten likaista ole ainakaan pienissä määrin ja koneen omat suodattimethan hoitavat kumminkin viimeistelyn suodatuksessa.

    • Eihuoltahuomisesta

      Kyseessä on esisuodatin/vedenerotin. Hienompijakoinen pääsuodatin hoitaa kyllä mahdolliset epäpuhtaudet siellä koneella polttoainepumpun jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      66
      3102
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1831
    3. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      111
      1714
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1229
    5. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      125
      1009
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      93
      943
    7. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      934
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      67
      926
    9. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      839
    10. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      835
    Aihe