Kontrollointi

LBr

Kontrolloimisen tarve, mistä se juontaa. Asuin henkilön kanssa joka oli aivan mahdoton kontrolloimaan asioita että ne menevät juuri kuin hän on halusi. Muille hän ei antanut, eikä anna vieläkään, edes mahdollisuutta tehdä asioita siten kuin toinen itse haluaisi. Hän jumiutuu silloin jos joutuu tekemäänkin muiden mukaisesti. Hän ei halua että hyöty asioista olisi tasapuolinen muiden kanssa vaan hän ohjaa asiat siten että hyödyn, (isossa asiassa jopa mitätön hyöty) saa vain hän itse. Sitten hän alkaa keksimällä keksiä , miten muut muka hyötyivät.

38

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjimmillaan

      Liiallinen hallinnan tarve on yksi heikon itsetunnon merkeistä. Sehän se siellä narsisminkin taustalla on.

    • tuollaistakinon

      Eräänlaista kontrollointia on myös ns. kädestä pitäen ohjaaminen, kun kyseessä on täysikasvuinen aikuinen. Varsinkin naisilla on taipumus tähän ohjaamiseen ja siitä voi sitten parisuhteessa tulla melkoinen haaste, kun puolisoa ohjataan kuin pientä lasta. Ehkä sekin on tavallaan toisen aliarvostamista ja pitämistä itsensä alapuolella alempiarvoisena, kun ei ohjaajan mielestä osaa tehdä mitään oikein tai kunnolla, edes käsiä pestä tai pukeutua oikein yms. Johtaa varmasti vaikeuksiin, jos puoliso ei saa olla sellainen kuin on ja häntä ei hyväksytä omana itsenään, vaan jatkuvasti etsitään vikaa, johon voisi puuttua.

    • Wilhelmii

      Minulla on äiti joka kontrolloi aivan kaikkea. Kontrollointi tarkoittaa sitä että kun henkilö kontrolloi asioita hänella pysyy homma hanskassa. Se myös tarkoittaa valtaa. Se joka kontroilloi muita, hänellä on valta asioihin. Hän voi kontrolloinnillaan saada asiat menemään oikein tai väärin. Oma äitini kontrolloi ja ohjasi asiat menemään aina siten että lopputuloksena oli katastrofi, josta ei ollut enää paluuta takaisin. Hän itsekin sen tajusi aina jälkeenpäin mutta teki aina saman uudelleen. Eli kontrollointi ei ole välttämättä älyä vaan tyhmä ja tietämätönkin ihminen saattaa kontrolloida pakottaen muut tekemään asiat siten että kaikki väistämättä lopulta epäonnistuu. Hän siis kontrolloinnillaan voi ottaa asioista vain kaikki huonot asiat huomioon ja jättää hyvät niille sijoilleen.

      Kun äitini luokse menee hän seuraa tiiviisti minua koko ajan ja sanoo mitä pitäisi tehdä, siis siinä hetkessä.Kuin opastaisi humanoidia maan tavoille. Sellainen on todella halventavaa ja alistavaa.
      En tiedä onko muiden äidit samanlaisia.

      • Toivoaonyhä

        Miksi alistut tuohon? Et kai halua, että sinua alistetaan? Eikö ole aika elää omaa elämää?


      • Wilhelmiinaa
        Toivoaonyhä kirjoitti:

        Miksi alistut tuohon? Et kai halua, että sinua alistetaan? Eikö ole aika elää omaa elämää?

        Narsisti puskee sinua kuin kymmenen sarvikuonoa. Siinä ei voi valita haluatko vai etkö.


      • Toivoaonyhä
        Wilhelmiinaa kirjoitti:

        Narsisti puskee sinua kuin kymmenen sarvikuonoa. Siinä ei voi valita haluatko vai etkö.

        Ikääsi en tiedä, mutta ennen pitkää tulet haistattamaan huilun moiselle ihmiselle. Totta on että äiti on aina äiti...mutta...mutta... Outoa käytöstä silti on. Onko sinulla sisaria tai veljiä? Kohteleeko äitisi heitäkin samalla tavalla?


      • poiuytfdcvb

        On samantapainen, luulin tyhmyyttään, mutta oikeasti enemmankin tietaen mutta tunteettomuuttaan. Mutta tavalliset aidit ei ole sellaisia. Munkin aiti paikanpaalla ihan siina hetkssä osoittaa mulle paikat missa kohtaa seisoa osoittaen sita kohtaa lattiaa: Seiso tässä! olen kohta 50 vuotias


      • k2222
        poiuytfdcvb kirjoitti:

        On samantapainen, luulin tyhmyyttään, mutta oikeasti enemmankin tietaen mutta tunteettomuuttaan. Mutta tavalliset aidit ei ole sellaisia. Munkin aiti paikanpaalla ihan siina hetkssä osoittaa mulle paikat missa kohtaa seisoa osoittaen sita kohtaa lattiaa: Seiso tässä! olen kohta 50 vuotias

        Oletko tehnyt asialle mitään, oletko kyseenalaistanut, tai kritisoinut asiasta hänelle


      • Wilhelmii
        k2222 kirjoitti:

        Oletko tehnyt asialle mitään, oletko kyseenalaistanut, tai kritisoinut asiasta hänelle

        Minä olen, mutta se ei tuota tulosta. No enhän minä mitään sellaista...tulee aina äidin suusta. Menee 5 minuuttia ja sama juttu toistuu..hän siis unohtaa....eikä se vaiva ole mitään altzheimeria. Hän tekee samaa aina vain eri toimintojen kanssa ja hän itse ei huomaa sitä että siinä on sama kaava. Hän luulee sen olevan täysin eri asia jos hän sanoo missä istut kuin että mihin katsot. Koska istuminen ja katsominen on eri asioita. Hän ei tajua että tuollaista sanotaan kontrolloimiseksi. Siksi noiden kanssa onkin vaikeaa koska eri asioita riittää loputtomiin. Jos sanot että älä kontrolloi mihin minä istun niin hän kontrolloi senjälkeen katsomista. Jos sanot sitten siitä, hän kontrolloi seuraavaksi jotakin muuta, asioitahan riittää.
        Mikä häntä estää näkemästä itseään?


      • Toivoaonyhä

        Onko hän aina käyttäytynyt tuolla tavalla?


      • Toivoaonyhä

        Selvennys...siis onko asenne pahentunut viime aikoina?


      • poiuytrsxcv
        k2222 kirjoitti:

        Oletko tehnyt asialle mitään, oletko kyseenalaistanut, tai kritisoinut asiasta hänelle

        hänen viime vuosien tyyli on ollut myöntaa ja todeta etta valitettavasti asialle ei voi mitaan koska hänen persoonansa on sellainen ja hän tykkää olla sellainen kuin on. eri kerroilla tuo ssama sisaltö eri tavoin. Mun koko elaman ajan on vaadittu etta olen 100 % heidän mielen ja maaräysten mukaan tai sitten ei kommunikoida.


      • poiuytrdcv

        Kylla ma pari kertaa totesin, etta seison missa kohtaa haluan, psykopaatilla meni vähän toinen suupieli hymyyn.


      • poiuytdd
        Wilhelmii kirjoitti:

        Minä olen, mutta se ei tuota tulosta. No enhän minä mitään sellaista...tulee aina äidin suusta. Menee 5 minuuttia ja sama juttu toistuu..hän siis unohtaa....eikä se vaiva ole mitään altzheimeria. Hän tekee samaa aina vain eri toimintojen kanssa ja hän itse ei huomaa sitä että siinä on sama kaava. Hän luulee sen olevan täysin eri asia jos hän sanoo missä istut kuin että mihin katsot. Koska istuminen ja katsominen on eri asioita. Hän ei tajua että tuollaista sanotaan kontrolloimiseksi. Siksi noiden kanssa onkin vaikeaa koska eri asioita riittää loputtomiin. Jos sanot että älä kontrolloi mihin minä istun niin hän kontrolloi senjälkeen katsomista. Jos sanot sitten siitä, hän kontrolloi seuraavaksi jotakin muuta, asioitahan riittää.
        Mikä häntä estää näkemästä itseään?

        Jos mun aiti tekis tollasta niin kylla hän tietää mita tekee mut hän esitti aiemmat 40 vuotta tyhmää, katsoin just videon etta psykopaatit voi esittaa vuosikymmeniakin muuta kuin itseaan ennenkuin tulee esiin todellisuus..
        Ehkä mun psykopaatti tahallaan paljastaa elakepaivillaan tehdäkseen elamaan jotain uutta menoa ja meininkia ja uusia mielenkiintoisia kääntetä


      • xooz
        Wilhelmii kirjoitti:

        Minä olen, mutta se ei tuota tulosta. No enhän minä mitään sellaista...tulee aina äidin suusta. Menee 5 minuuttia ja sama juttu toistuu..hän siis unohtaa....eikä se vaiva ole mitään altzheimeria. Hän tekee samaa aina vain eri toimintojen kanssa ja hän itse ei huomaa sitä että siinä on sama kaava. Hän luulee sen olevan täysin eri asia jos hän sanoo missä istut kuin että mihin katsot. Koska istuminen ja katsominen on eri asioita. Hän ei tajua että tuollaista sanotaan kontrolloimiseksi. Siksi noiden kanssa onkin vaikeaa koska eri asioita riittää loputtomiin. Jos sanot että älä kontrolloi mihin minä istun niin hän kontrolloi senjälkeen katsomista. Jos sanot sitten siitä, hän kontrolloi seuraavaksi jotakin muuta, asioitahan riittää.
        Mikä häntä estää näkemästä itseään?

        Olisiko niin, että epäempaattisuus estää häntä ymmärtämästä sitä, miltä toisesta ihmisestä tuntuu? Sellainen ei siis ajattele: "minusta olisi kauheaa, jos joku määräilisi loputtomiin istumisistani, katseeni suunnasta ja mistä hyvänsä milläkin sekunnilla", vaan sellainen näkee itsensä erityisenä ja tärkeänä henkilönä, josta on erityistä hyötyä neuvonnan kohteille, joille hän tuottaa pelkästään kärsimystä.


      • nvjdfkjd
        Wilhelmii kirjoitti:

        Minä olen, mutta se ei tuota tulosta. No enhän minä mitään sellaista...tulee aina äidin suusta. Menee 5 minuuttia ja sama juttu toistuu..hän siis unohtaa....eikä se vaiva ole mitään altzheimeria. Hän tekee samaa aina vain eri toimintojen kanssa ja hän itse ei huomaa sitä että siinä on sama kaava. Hän luulee sen olevan täysin eri asia jos hän sanoo missä istut kuin että mihin katsot. Koska istuminen ja katsominen on eri asioita. Hän ei tajua että tuollaista sanotaan kontrolloimiseksi. Siksi noiden kanssa onkin vaikeaa koska eri asioita riittää loputtomiin. Jos sanot että älä kontrolloi mihin minä istun niin hän kontrolloi senjälkeen katsomista. Jos sanot sitten siitä, hän kontrolloi seuraavaksi jotakin muuta, asioitahan riittää.
        Mikä häntä estää näkemästä itseään?

        Epäilen että tarve ylikontrollointiin liittyy jotenkin turvattomuuden tunteeseen, joka juontaa juurensa äitisi lapsuudesta. Oliko hänen elämänsä lapsena kaoottista? Perheessä ongelmia?


    • Wilhelmii

      Ei ole.

      • Toivoaonyhä

        Onko äidillesi tehty muistitestiä? Mitä sairauksia on diagnosoitu? Käyttääkö hän lääkkeitä?


      • Wilhelmii
        Toivoaonyhä kirjoitti:

        Onko äidillesi tehty muistitestiä? Mitä sairauksia on diagnosoitu? Käyttääkö hän lääkkeitä?

        Ei ole muistisairaus. usko nyt.


    • k2222

      Paras ja tehokkain keino on huumori, kun tilanteita tulee eteen, siitä tehdään humoristinen tilanne.

      Voipi olla myös oma osuus, sinun omassa käyttäytymisessä, kun sallit tämän.

      • Wilhelmii

        Nauraminen hänelle tai hänen asioilleen ei kyllä edesauta. Olen nauranut joskus ja sen jälkeen hän yltyy luullen varmaannkin että se on hyväksyttävää ja oikein kontrolloida.

        Ehkä teen aina kaiken väärin että minua pitää vahtia....


      • Huumori_

        Huumori hyvinkin, mutta vain silloin jos narsisti esiintyy itse humoristina joka sen vitsin kertoo ja nauraa itse ensin. Auta armias jos menet nauramaan ilman narsistin lupaa.


      • Toivoaonyhä
        Wilhelmii kirjoitti:

        Nauraminen hänelle tai hänen asioilleen ei kyllä edesauta. Olen nauranut joskus ja sen jälkeen hän yltyy luullen varmaannkin että se on hyväksyttävää ja oikein kontrolloida.

        Ehkä teen aina kaiken väärin että minua pitää vahtia....

        Et vastannut kysymyksiini. Joten, ikävä kyllä, olet manipuloija ...siis narsisti


      • tytär-1
        Wilhelmii kirjoitti:

        Nauraminen hänelle tai hänen asioilleen ei kyllä edesauta. Olen nauranut joskus ja sen jälkeen hän yltyy luullen varmaannkin että se on hyväksyttävää ja oikein kontrolloida.

        Ehkä teen aina kaiken väärin että minua pitää vahtia....

        Minun isäni seisoi selkäni takan, kun korjasin sortunutta kivipengertä. Hän sano ääneen, >> että tuokin se on sellainen, että mitään se ei osaa, ellei sitä koko ajan neuvo<<.

        Siis olen narsistin aikuinenlapsi ja täysin kouluttautunut.
        Penger tuli korjattua ja minulle selvisi paikka hierargiassa :DDD
        Nyt on jo narsistista aika jättänyt. joten voi hymähdellen suhtautua menneeseen ja hengittää vapaasti.


    • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT

      Mulle tärkeää kontrolli. Omapäisyys. Itse pitää päättää asiat.
      MUTTa ei niin voimakkaasti hallitse omaa itteeni toi kontrollointi.
      Voin pystyä myös kompromisseihinkin.
      Mutta yleensä omapäisesti pitää mennä (asia kuin asia).

      • poiuytfdcvb

        Joo mullaon menny tosi huonosti kun en omapaisyytta pystyny toteuttaan hermostovammautuneena. sillon mut manipuloitiin ja vielakin joudun tekeen työta putsatakseni paani siita...


    • y2222

      Hiukan hämmentää nämä kontrolointi kommentit, vaikuttaa siltä että nämä syyllistäjät antavat mahdollisuuden toiselle kontrolointiin. Ovatko he epävarmoja, siten että kanssaeläjät kokevat auttavansa heitä, mutta autettava kokee että heitä kontroidaan.

      Tämä on syy miksi kenenkään maalikon ei saa diaknosoida muita, ilman pätevyyttä. Tähän kun lisätään vielä nrsismi, niin riita on taattu ja usein täysin tyhjästä.

      • Viinikanviinirekka

        Spekulointiaha voi aina harrastaa ja arvuutella toisten ajatuksenjuoksua jne.
        Riitely on minusta lapsellista.
        Ei tarvi riidellä. Sanoo vain no thank, jos joku yrittää auttaa tai kontrolloida eikä tarvi lähtee mihinkään helvetin typerään mielensäpahoittamiseen.
        Kontrolloimisen puolelle menee enemmän semmone pakottava auttaminen.
        Minusta se on kontrollointia.
        Esim eräs psykiatri yritti aika väkisin pakottaa minua yhteen ryhmäterapiaan, mutta minun piti sanoa "no thank, ei minun juttu, en osaa heittäytyä ryhmäterapiassa, oon liian arka "
        Psykologini piti minua omapäisenä ja vahvana tyyppinä, jopa dominoinavana, koska usein kielsin kaiken, mitä toinen ehdotti.
        Tämä kaikki siksi, koska ei ole resursseja itsellä.
        On pakko olla rehellinen. Valitettavasti jotkut ovat lammasluonteisia ja sitten nämä "auttajien" takia voivat esim tehä itsemurhan, kun niitä pakotettu ja ne potee kauheaa tuskaa kun niitä kontrolloidaan/kiusataan.
        Tämä aika yleistä ??
        En osaa sanoa.


      • Terve.vaanmenoa

        Olette näemmä kaikki pahasti sairaita. Teidän jutuissa ei ole päätä ei häntää.


    • kontrolloinnintarve

      Hän kontrolloi kaikkea autossa. vaikka ei itse ajakaan
      lämpöä, istuinlämmitintä radioa, ja antaa ajo-ohjeita.
      Kotona sama juttu. Jos ei itse säädä käskee muita.
      Radiota kannattaa muka pienentää ja kääntää ennalleen.
      Hän on tyytyväisempi kun on saanut määrätä.
      Ensimmäinen asia minkä hän tekee kun tulee huoneeseen
      on radion säätäminen.

      • y2222

        Oletko ihan oikeasti siitä että nämä edellisenkaltaiset jutus ovat sinulle ylitsepääsemättömiä.
        Voi lapsukainen, pienestä otat itseesi pitäisi olla pakollinen parisuhde koulu että pääsee parisuhteeseen, jos näin pienestä asiat on pielessä.


    • autistinero82

      Kun puhutaan kontrolloinnista, niin se liitetään usein narsismiin, mutta liian usein unohtuu ilkeys ja tunnekylmyys, mikä on tyypillisempi narsistin tuntomerkki.
      Jos on kontrolloiva luonne, mutta ei ole ilkeä tai kylmätunteinen, niin tuskinpa semmonen ihminen saa narsistin diagnoosin. En usko. Kyllä psykiatrit tietää sen, ovat sen verran fiksuja, että osaa hahmottaa sen.

      • Härkäpää82

        Tän takia huolimatta kontrolloivasta ja omapäisestä/vahvasta luonteestani minulle ei ole kukaan psykiatri diagnosoinut narsistista persoonallisuushäiriötä.
        Ainoa jotka on todenneet minut narsistiksi ovat sosiaalisen median "wannabe-psykiatrit".
        Myötähäpeä kaikille niille =)


      • poiuytfdcvbn

        Autistisen suuntaisia ihmisiä usein kuvataan maallikoiden taholta narsistisiksi tietyn itseensä sulkeutuneen vaikutelman takia.


      • VERIHIUTALEPUURO
        poiuytfdcvbn kirjoitti:

        Autistisen suuntaisia ihmisiä usein kuvataan maallikoiden taholta narsistisiksi tietyn itseensä sulkeutuneen vaikutelman takia.

        Niin justiinsa eli ne sekoittaa vain omat ajatuksensa.


      • xcaxscas

        Niin eihän se ole ilkeyttä jos kontrolloi toista hyvyyttään. Jos se toinen vaan seisoo väärässä paikassa tai katsoo väärään suuntaan tekee jotain muuta kuin mitä kontrolloija haluaisi. Kontrolloija tarkoittaa vain hyvää laittaessaan toisen tekemään niinkuin hän haluaa.
        Toisen täytyy vain totella, sillä siitä selviää, täytyy aina antaa periksi tai muuten on ilkeä ja tunnekylmä eli on narsisti.


      • Pomolla_kaikki_narussa

        Töissä pomo seisoi selän takana kyttäämässä liimaanko tarroja suoraan, muuten kyllä sain rauhassa tehdä jotain suunnilleen nasalle kuuluvia mittaushommia kunhan vain pysyin kammottavassa putkassani. Alkuaikoina keskittyi niin hyvin minun työhönopastamiseeni, että pelkäsin sen tulevan perässäni vessaankin. Yritin joskus saada viettää ruokatunnin yksin pukukopissa, mutta sieltäkin tultiin hakemaan meidän kanssa syömään. Paikassa oli jotenkin tosi outo ilmapiiri muutenkin. Pakon edessä olin kuitenkin siellä töissä melko kauan ja jotenkin turruin moniin älyvapaisiin käytäntöihin mutta ei ollut päivääkään etten olisi haaveillut lopareiden ottamisesta


      • xczczx
        Härkäpää82 kirjoitti:

        Tän takia huolimatta kontrolloivasta ja omapäisestä/vahvasta luonteestani minulle ei ole kukaan psykiatri diagnosoinut narsistista persoonallisuushäiriötä.
        Ainoa jotka on todenneet minut narsistiksi ovat sosiaalisen median "wannabe-psykiatrit".
        Myötähäpeä kaikille niille =)

        Narsisti osaa huijata lääkäreitäkin. Naamiona terve mieli-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe