70-luvun kerrostalo

hajuhaittaa_

ilmastointi. Asunnoissa katonrajassa (meikäläisellä keittiössä ja kylpyhuoneessa) poistoilmaventtiilit, joihin ei ainakaan minun käsittääkseni asukas voi itse mitään säätöjä tehdä, pölyt tietysti poistaa aukosta. Meikäläisen mielestä se kansi ei edes irtoa, tai jos irtoaa, niin meikäläisen kämpässä (vuokra) juuttunut sitten kiinni.
Ikkunat taloon vaihdettiin vuosi sitten. Niissä (meikäläisen asunnossa) olohuoneen ikkunan karmissa ylhäällä säädettävä pitkittäinen rako tuloilmaa varten, meikäläisellä se on nyt kyllä täysin auki (koska syksyllä yhdessä vaiheessa tuntui jostain syystä, että ilma loppuu). Keittiössä tuloilma ilmeisesti ikkunakarmin muin systeemein toteutettuna rakona.
Ennen ikkunaremonttia, vuosi sitä ennen, täällä kiersi asunnoissa huoltomies ja joku ilmastoinnin asiantuntija tekemässä ilmastoinnin tasapainotuksen.
No, sitä minä nyt vaan, että onko tämä ilmastointiasia sitten lainkaan kunnossa, kun tähän minun asuntooni silloin tällöin jonkun asukkaan laittaessa ruokaa humpsahtaa milloin mitäkin ruuanlaiton käryjä (niin vahvana, että voisi ajatella ruokaa laitettavan omassa keittiössäni) - perunankeitto, pullanpaisto, kalakeiton laitto. Minä olen ymmärtänyt asian niin, että jos ilmastointi kunnossa, niin toisten ruuankäryt eivät kulkeudu muihin asuntoihin. Onko minulla nyt sitten tuo olohuoneen rako liian suurella vai?
Sitten toinen asia. Joku osakasasujista ilmeisesti tupakoi asunnossaan (itse asiassa pystyn kyllä sanomaan kuka), ja onneksi se käry jostain syystä ei kuitenkaan tähän asuntooni tule, sen sijaan tuolla rappukäytävässä tuntuu joskus (tässä viimeksi viime viikolla yhtenä päivänä sekä jouluaattona että eilen) samanlainen haju kuin olisi täpötäysi tuhkakuppi jossakin haisemassa, siis aivan järkyttävä löyhkä. No, se haju tulee kyllä sitten asunnon ulko-oven takaa jossakin määrin asuntoon, tuntuu sellainen hiilimäinen, pahaa tekevä haju, kitkerä. Jouluna alkoi kaivata jonkinlaista hengityssuodatinta, jotta olisi saanut hengittää raikkaampaa ilmaa.
Niin ja nyt tästä asiasta, etenkin tuosta hiilimäisestä kitkerästä ilmiöstä sisäilmassa lähetin isännöitsijälle (jota ei vuokralaisen ilmoitukset tietystikään kiinnosta, vuokralaisessa tässä talossa ei ole mitään saumaa mihinkään sanoa mitään) viestin, vastausta ei tietenkään tule, olen aikaisemmin ilmoittanut mm . sellaisesta asiasta kuin irtaimistovaraston käytäville tien tukkiviksi ilmaantuneista tavaroista... ei siihen vastattu, mutta ne tavarat hävis sitten muulla tavoin... niin tuota, ilmeisesti tässä nyt sitten joutuu akkojen vihanpidon kohteeksi, kun mennään toisten ruuanlaitosta valittamaan!
Jos tuon olohuoneen ikkunan raon laittaa pienemmäksi, niin loppuuko sitten ilma?

Ja käsittääkseni ei tuota tupakasta koituvaa haittaakaan tarvitse sietää, vaikkakaan kukaan ei voi kieltää ketään tupakoimasta omassa asunnossaan. Juu niin, täällähän suhtaudutaan sillä tavoin vuokralaiseen, että jos hän laittaa parvekkeelle kasveja, niin ne pitää hetken päästä heittää roskiin kun akkoja (tai siis yhtä akkaa) rupeaa asia kiusaamaan! Tällainen omituinen asuintalo tämä.

Mutta siis onkohan toi ilmastointi niin kui kunnossa, kun ne jonkun ruuanlaittohajut tulevat kämppään? Niin joo, ja siitä tupakoinnista vielä. Yhdistäisin siihen samaan asiaan sitten sen, että yleensä sen päivän jälkeen kun sitä yletöntä katkua on ollut, niin täällä haisee sitten kylpyhuoneen puolella äärettömän pahalle! Joskus on ollut oikein kunnon märän maton hajukin.

11

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kammottava_haju

      Ei tästä enää muuta puutu kuin että viereisen asunnon kissanpaskan/ruuan hajut tunkevat myös tähän kämppään!
      Valita isännöitsijälle, että on jossain vikaa... Naurattaa nää isännöitsijät!

    • sellaistaonköyhänkohtalo

      Vuokralurkin kohtalo on kova.

      Ja valittavat aina.

      • eiks_ruokaa_saa_laittaa

        Vastaa sitten, kun olet kasvanut aikuiseksi.
        Mitä valittamista tässä mukamas harjoitetaan? Jos ilmanvaihto on pielessä, niin se on pielessä. Asia nimittäin on juuri niin, että kun ilmanvaihto on kunnossa, asuntojen hajut eivät kulkeudu mihinkään muualle kuin ulos kanavia pitkin. Ei hajujen ole tarkoitus tulla toisten asuntoihin eikä myöskään rappukäytävään. Ja kuten sanottu: Akat meinaa että valitetaan heidän ruuanlaittotaidoistaan, että siinä mielessä kyllä näkee taas, miten besserwisserit ovat tietoisia faktoista.
        Ihmeellistä tietysti on sekin, että se tupakointi haisee rappukäytävässä ja nimenomaan siten kuin olisi valtava täysinäinen tuhkakuppi jossakin, "valittajan" asuntoon ei varsinaista tupakansavunhajua tule, mutta se hiilimäinen kitkerä katku kyllä. Ja sitten tämä on tietysti siinä mielessä terveydenhuollollinen asia, että tupakoinnissa syntyy terveydelle haitallisia myrkkyjä, ja jos niistä joutuu ilman omaa syytään kärsimään, niin kaipa se on sitten terkkariin yritettävä yhteys saada ja hoitaa asia sitä kautta kuntoon tämän katkun osalta.


      • kokeileostaaelämä
        eiks_ruokaa_saa_laittaa kirjoitti:

        Vastaa sitten, kun olet kasvanut aikuiseksi.
        Mitä valittamista tässä mukamas harjoitetaan? Jos ilmanvaihto on pielessä, niin se on pielessä. Asia nimittäin on juuri niin, että kun ilmanvaihto on kunnossa, asuntojen hajut eivät kulkeudu mihinkään muualle kuin ulos kanavia pitkin. Ei hajujen ole tarkoitus tulla toisten asuntoihin eikä myöskään rappukäytävään. Ja kuten sanottu: Akat meinaa että valitetaan heidän ruuanlaittotaidoistaan, että siinä mielessä kyllä näkee taas, miten besserwisserit ovat tietoisia faktoista.
        Ihmeellistä tietysti on sekin, että se tupakointi haisee rappukäytävässä ja nimenomaan siten kuin olisi valtava täysinäinen tuhkakuppi jossakin, "valittajan" asuntoon ei varsinaista tupakansavunhajua tule, mutta se hiilimäinen kitkerä katku kyllä. Ja sitten tämä on tietysti siinä mielessä terveydenhuollollinen asia, että tupakoinnissa syntyy terveydelle haitallisia myrkkyjä, ja jos niistä joutuu ilman omaa syytään kärsimään, niin kaipa se on sitten terkkariin yritettävä yhteys saada ja hoitaa asia sitä kautta kuntoon tämän katkun osalta.

        Luuletko, että asiasta tillittäminen anonyymisti jossain keskustelupalstalla auttaa?

        On nämä reppanat vuokralurkit kyllä täysin pihalla kuinka asioita voisi edistää.

        Nyt vaikka kirjoitat pari juttua someen ja kerrot muille kuinka tyhmiä muut on, niin helpottaa heti olotilasi.


      • tyhjentävä_vastaus

        Mitä ihmeen tillittämistä. Eikö aloituksessa kerrottu että otettu yhteyttä isännöitsijään. Ei ole jäänyt pelkästään somessa "tillittämiseksi". Sinun ei tietenkään tarvitse tulla antamaan typeriä vastauksiasi toisten esittämiin kysymyksiin. Oletus aloituksessa oli, että joku joka oikeasti asioista jotain tietää, tulee kommentoimaan. Sinä et tiedä mistään mitään, kun kerran vielä isäs hoteissa asut ja elät! Turha tulla jakamaan julkisuuteen typeryyttäsi. Helpottaa olotilaa. Kysynpä, miten paljon sinun omaa olotilaasi omat kirjoituksesi helpottavat. Niin, eräät ne sen typeryytensä tuovat julki ihan tuolla livessäkin, mutta älä vaan kerro niistä typeryyksistä muille.
        Mitäpä tässä maailmassa monet ihmiset tekevät kuin kirjoittavat elämästä somessa, kirjoissa, lehtiartikkeleissa, mielipidekirjoituksissa, raporteissa, tutkimuksissa.
        Kuinka tyhmiä muut on - joo.
        Toinen juttu tietysti on sekin, kuinka moni näitä suomi24:n tai minkään muunkaan somekanavan juttuja lukee. Yleisö ei välttämättä ole niin suuri kuin sinä kuvittelet. Toki joku voi sitä yleisöä omaksi ilokseen laajentaa.
        Mitä tänne saa sinun mielestäsi kirjoittaa? Ainakaan sinun yllä olevaan tekstiin antamasiasi kommentteja ei olisi tarvinnut antaa. Ne eivät asiaa valaise millään tavalla. Pikkupoika tulee haukkumaan kysyjää onnettomaksi vuokralurkiksi, joka on aina valittamassa. Ahaa! Milläs tavalla se annettuihin kysymyksiin antoi vastauksia?


      • tillitetään_
        kokeileostaaelämä kirjoitti:

        Luuletko, että asiasta tillittäminen anonyymisti jossain keskustelupalstalla auttaa?

        On nämä reppanat vuokralurkit kyllä täysin pihalla kuinka asioita voisi edistää.

        Nyt vaikka kirjoitat pari juttua someen ja kerrot muille kuinka tyhmiä muut on, niin helpottaa heti olotilasi.

        Kenen tillittämiset somessa sinä hyväksyt? Omanikäistesi kakaroitten, poliisien (juu poliisi kirjoittaa someen kaikenlaista tillittämistä ja niissä sitä vasta ihmisiä tyhmiksi haukutaankin - kerran kyllä yks poliisitillittäjä saikin sitten ihan korkeammalta taholta hieman rajoittaa sitä tillitystään ja tyhmiksi haukkumista), hoitajat tillittävät jatkuvalla syötöllä oman työnsä raskaudesta - hoidettavat potkii ja kynsii ja raapii ja haukkuvat huoriksi, ja lisää liksaa kun sais niin kaikki olisi kondiksessa -, somessa etenkin on nyt tillitetty viime viikolla liian aikaisin ammutuista ilotulitteista - tillitetään ja tillitetään.

        Muuten ethän sinä vaan ole joku sellainen typerä, joka vahtii ja kyttää jonkun yksittäisen ihmisen tillityksiä somessa ja jakelee ja linkittelee niitä eteenpäin. Tillitykset saavat siten isomman huomion kuin muuten saisivatkaan. Saahan sitä ihmiset sananvapauttaan käyttää. Vai. Sitten on just niitä typeriä, jotka eivät näe asioiden mittasuhteita ja joilta puuttuu näköala ja käsitys asioiden laajuudesta, vaikutuksista, merkityksistä. Sellaisia joilla ei yleensä kovinkaan kauaskantoisia ajatuksia ole monessakaan kohtaa, jos yhdessäkään.
        Tillitetään! Älä sekaannu toisten tillityksiin, etenkään jos ne eivät sinua millään lailla henkilökohtaisesti koske!


      • tämä_vielä
        kokeileostaaelämä kirjoitti:

        Luuletko, että asiasta tillittäminen anonyymisti jossain keskustelupalstalla auttaa?

        On nämä reppanat vuokralurkit kyllä täysin pihalla kuinka asioita voisi edistää.

        Nyt vaikka kirjoitat pari juttua someen ja kerrot muille kuinka tyhmiä muut on, niin helpottaa heti olotilasi.

        Tillittäjä tarttui erotteluun asuu vuokralla ja osakeomistaja. No, tillittäjän piti tulla haukkumaan vuokralla-asujat köyhiksi ja lurkeiksi.
        Missä kohtaa tillittäjä vastasi alkuperäisessä tekstissä esitettyihin kysymyksiin? Oliko alkuperäisessä tekstissä jonkinlaista kysymyksen tynkää? Ajatus varmaankin tälläkin palstalla on, että esitettyihin kysymyksiin annetaan vastaukset. Sanoiko aloittaja missään vaiheessa muita ihmisiä tyhmiksi, vai oliko tillittäjän oma ensiaatos tekstin ns. luettuansa ja sitten tultuansa tillittämään vuokralurkeista että tekstissä kerrottiin tyhmistä ihmisistä. Hän itse siinä siis tuli kirjoittamaan ja haukkumaan ihmisiä tyhmiksi, vaikka aloitustekstissä ei ketään tyhmäksi haukuttu.
        Mitä, mitenkäs tämä juttu nyt menikään? Selvitelläänpä ajatuksia, ja vältetään kommentointia toisten kirjoituksiin jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa asiaan.
        Tillittäjä, niin missä se olikaan se tillittäjä, joka tulee someen kirjoittelemaan, kunhan ensin kyttää ja vahtii kuka mitäkin kirjoittelee. Sullahan taitaa olla ihan pakkomielle.


      • nyyhnyyhnyyhsniff
        tämä_vielä kirjoitti:

        Tillittäjä tarttui erotteluun asuu vuokralla ja osakeomistaja. No, tillittäjän piti tulla haukkumaan vuokralla-asujat köyhiksi ja lurkeiksi.
        Missä kohtaa tillittäjä vastasi alkuperäisessä tekstissä esitettyihin kysymyksiin? Oliko alkuperäisessä tekstissä jonkinlaista kysymyksen tynkää? Ajatus varmaankin tälläkin palstalla on, että esitettyihin kysymyksiin annetaan vastaukset. Sanoiko aloittaja missään vaiheessa muita ihmisiä tyhmiksi, vai oliko tillittäjän oma ensiaatos tekstin ns. luettuansa ja sitten tultuansa tillittämään vuokralurkeista että tekstissä kerrottiin tyhmistä ihmisistä. Hän itse siinä siis tuli kirjoittamaan ja haukkumaan ihmisiä tyhmiksi, vaikka aloitustekstissä ei ketään tyhmäksi haukuttu.
        Mitä, mitenkäs tämä juttu nyt menikään? Selvitelläänpä ajatuksia, ja vältetään kommentointia toisten kirjoituksiin jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa asiaan.
        Tillittäjä, niin missä se olikaan se tillittäjä, joka tulee someen kirjoittelemaan, kunhan ensin kyttää ja vahtii kuka mitäkin kirjoittelee. Sullahan taitaa olla ihan pakkomielle.

        Ja tillitys jatkuu.

        Vuokralurkki on vuokralurkki.


      • Vuokravuokra

        Mahtava sana varasto,ei ole koulun käynti mennyt hukkaan.


      • vinkuvinkuvinku
        Vuokravuokra kirjoitti:

        Mahtava sana varasto,ei ole koulun käynti mennyt hukkaan.

        Sanavarasto ja koulunkäynti ovat yhdyssanoja.

        Eipä vuokralurkilta muuta voisi odottaakkaan,


      • bnthnmlöhjyum

        Eikö lurkki tarkoita ihmistä, joka pakoilee vastuutaan? Ja vuokralurkki vuokralaista, joka pakenee vastuutaan? Kuten esim. vastuutaan ilmastoinnin toiminnasta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1758
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      167
      1156
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1123
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      25
      937
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      774
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe