Mitä on rakkaus?

Onko se vain tilapäinen mielenhäiriö vai jotain suurempaa?

220

2094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Senkokenut

      Naisen ollessa kyseessä vain äidin ja lapsen välinen rakkaus on aitoa. Rakkaus mieheen on vain intohimoa!

      • Hyvä että edes intohimoa saamme osaksemme. Tunnen aitoa syvää rakkautta omaa lastani kohtaan, vaikka olenkin vain mies. Joskus lähes niin kovaa, että sattuu!


    • Tätäaikaa

      Pohdin uudestaan sanaa rakkaus.Mitä se on?
      Se voi olla monenlaista tunnetta,joskus se on vain tyytyväisyyttä olemassa olevaan,joskus taas pilviä hipovaa humalluttavaa tunnetta,askelkin on kevyt,olo aurinkoinen,joskus se on räytyvää,raskasta,silti rakastaa,negatiivisestikin vaik ei pitäis.
      Rakkaus voi olla rasittavaakin,kun ei pääse irti,ei vaikka haluais.Entäpä rakastaa salaa,se vasta ihanaa onkin.Ja voin sanoa että vieläkin rakastan erästä ihmistä kohteen tietämättä sitä.
      Tiedän että koskaan häntä en saa enkä edes haluiskaan.

      Rakastaminen on monipuolista tunnetta.Tosi vaikeeta.Helpointa olisi helppo rakkaus.

      • Niin onkin monenlaisia tunteita, ei pelkästään yhdenlaista rakkautta. Jokaista naista jonka kanssa pidempään olen ollut, olen rakastunut omalla vaatimattomalla tavallani. Ja se rakkauden päättyminen vasta tuskallista on, kun ei haluaisi aina päästää irti. En oikein usko näihin sulassa sovussa eroamisiin ja jatkamista hyvänä ystävinä.


    • Sheislady

      Jokainen nainen ajattelee taloudellista toimeentuloa kun valitsee miehen

      • Olen ihan oikeasti tavannut montakin naista, joille raha ei merkitse yhtään mitään. Olen lukenut ja tiedän omien vanhempieni aikaan naisten huonon mahdollisuuden pärjätä omineen. Mutta ei nykyaikana kenenkään tarvitse rahan takia roikkua kenessäkään. En edes usko, että kukaan pitäisi mukavuusaluestaan kiinni niin paljon.


      • avioehtoehdoton

        Höpö,höpö, nykynainen tulee toimeen omillaan eikä tarvitse miestä elättäjäkseen.


      • Sheislady
        avioehtoehdoton kirjoitti:

        Höpö,höpö, nykynainen tulee toimeen omillaan eikä tarvitse miestä elättäjäkseen.

        Tutkimusten mukaan, naiset, siis perhettä perustavat, odottavat puolisoltaan vakautta ja turvallisuutta. Hyvä taloudellinen tilanne tuo ainakin vakautta ja puolison hyvä asema ja työpaikka saattaavat ennakoida turvattua tulevaisuutta. Halu varmistaa tulevien lasten elämä saattaa olla jopa geneettinen taipumus. Myöhemmällä iällä kumppanikseen voi valita vaikka hassun hömppäherran.


      • Sheislady kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan, naiset, siis perhettä perustavat, odottavat puolisoltaan vakautta ja turvallisuutta. Hyvä taloudellinen tilanne tuo ainakin vakautta ja puolison hyvä asema ja työpaikka saattaavat ennakoida turvattua tulevaisuutta. Halu varmistaa tulevien lasten elämä saattaa olla jopa geneettinen taipumus. Myöhemmällä iällä kumppanikseen voi valita vaikka hassun hömppäherran.

        Toki minullakin perhettä perusteassani oli selkeät tavoitteet; miehen piti olla sivistynyt, koulutettu, hyvässä ammatissa, hyvä toimeentulo. Rakkaus tosin astui kuvioihin, ja olin syvästi, intohimoisesti rakastunut mieheeni. Onneksi sain kaiken, mitä halusin. Perustimme perheen, saimme kauniit kodit ja kaksi ihanaa lasta. Aluksi jouduin hieman tekemöön uhrauksia perheeni vuoksi, mieheni halusi, että hoidan lapsia kotona. Koulutettuna kunnianhimoisena se ei ihan riittänyt minuille, vaan hankin osa-aikatyön yrityksessä, jossa oli urmahdollisuu.ksia myöhemmin. Sain kaiken mitä halusin, hyvän puolison, ihanat lapset ja urapolun, jossa saatoin edetä.
        Mieheni rakasti minua, piti hyvää huolta perheestään, minäkin karroin korteni kekoon.


    • xcvd

      Rakkaus on tilapäinen mielenhäiriö joka kestää maksimissaan kaksi vuotta.
      Sen jälkeen ruusunpunaisten lasien läpi ei enää katsella ja parhaassa tapauksessa siitä kehittyy ystävyydelle ja huolenpidolle perustuva suhde.
      Tai sitten ei, vaan alkaa ikuinen valtataistelu.

      • Tottakai se muuttuu ajan myötä, ei sitä kannata kieltää. Joskus vahvistuu ja vuosikymmeniä yhdessä olleet jopa kuolevat vähän sen jälkeen, kun toinenkin lähtee.

        Tiedän joidenkin käyvän parisuhteessaan valtataistelua, eikä siitä ole koskaan seurannut hyvää.


    • Kysyy siis 60 mies(kö)?

      • Psykoterapeutitar

        Eikä tiedä, että itserakkaus se vasta oikeaa rakkautta onkin!


      • Pitkän-listan-saisi

        rakkautta puolueisiin - anna timo soinille ähky äläkä ota sitä pois...
        rakkautta kaljaan - sitä saa virosta ja paljon ja halvalla, suomen kauppiaat haistakoon pitkän pilsnerin...


      • Niinse
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Eikä tiedä, että itserakkaus se vasta oikeaa rakkautta onkin!

        Niiin, vaistomaisesti, ilman muiden sosiaalista painostusta se rakkaus on:
        itserakkautta - Minäminäminä...
        sitä sukupuolista rakkautta - anna Minulle seksiä ja muuta nautintoa...
        vanhempainrakkautta - Minun lapsikulta ja muiden kakarat...
        isänmaanrakkautta - Minun kotimaani, ei noiden tummaihoisten...
        rakkautta jumalaan - siunaa Minua, rankaise muita...


    • tuijotantulia

      Rakkaus on minusta niin suuri sana ja kuitenkin niin pieni että mahtuu ihmisen sydämeen.
      Rakkaus mun maailmassani käsittää niin hirveän paljon enemmän kuin vain ihmisten välillä olevaa.
      Rakkauteen kuuluu sitten myös niin paljon erilaisia elementtejä esim. Kunnioitus.

      • Totta, kunnioitus ja luottamus ovat rakkauden kulmakiviä. Monella rakkautta on kestänyt siihen vastakappaleeseen vain niin vähän aikaa, että on saatu lapset hankittua ja sen jälkeen onkin tullut ero. Tällöin ei koskaan pysty näkemään miehen ja naisen välisen rakkauden muuttumista vuosikymmenien kuluessa.


    • virpunen

      Rakkautta on monenlaista. Kuka rakastaa mitäkin, rahojaan tai tavaroitaan.

      Lapsiaanhan varmaan jokainen rakastaa ja löytämäänsä elämänkumppaniaankin. Joskus se elämä ajaa kumppanit erilleen ja tunne muuttuu jopa vihaksi asti.

      Rakkaus on sisäinen tunne jota ei pääse pakoon. Silloinhan se on kaikkein ihaninta, olla rakastunut.

      Kyllä se rakkaus jossakin kohtaa vastaan tulee jokaista, ennemmin tai myöhemmin. Eri asia onko vastaantulija vapaa, tai onko toinen osapuoli sille rakastuvalle mieleinen.

      Järjenkäyttöä suosittelen jokaisessa tapauksessa. Silmittömästi rakastunut ei ajattele järjellisesti sen vastapuolen tunteita, koska saattaa olla että se vastapuoli ei olekaan yhtä rakastunut kuin itse olettaa. Rakkautensa sokaisema saattaa käyttäytyä yllätysellisesti, omistavastikin.

      • Kirjoitat hienosti, kyllä minä tiedän ihmisiä, jotka rakastavat myös esim. kotieläimiään yli kaiken. Eikä siinä mitään pahaa olekaan.

        Olen seurannut läheltä, miten rakkaus on tosiaan muuttunut vihaksi ja se tuntuu todella pahalta.

        On se vaan se rakastumisen olotila niin upea tunne, jonka myös miehet kokevat ihan siinä missä naisetkin.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kirjoitat hienosti, kyllä minä tiedän ihmisiä, jotka rakastavat myös esim. kotieläimiään yli kaiken. Eikä siinä mitään pahaa olekaan.

        Olen seurannut läheltä, miten rakkaus on tosiaan muuttunut vihaksi ja se tuntuu todella pahalta.

        On se vaan se rakastumisen olotila niin upea tunne, jonka myös miehet kokevat ihan siinä missä naisetkin.

        Koet upean tunteen, etkä tiedä mitä se on?
        Onko kenties mielenhäiriö, yksi niistä, vaiko jotain muuta?
        No viisaintahan sitä on kysyä palstalta, kun itse on epävarma.


      • Pakkokommentti
        Tellukka kirjoitti:

        Koet upean tunteen, etkä tiedä mitä se on?
        Onko kenties mielenhäiriö, yksi niistä, vaiko jotain muuta?
        No viisaintahan sitä on kysyä palstalta, kun itse on epävarma.

        Aivoraivo usein valtaa täällä mieleni. Onneksi useinmiten pystyn pitämään suuren suuni kiinni.
        Soisin sinunkin oppivan vanhenmiten arvostamaan, Ihmistä.
        Oppisit ajattelemaan, että meille muillekin on suotu ja luotu aivot, ajattelevat, omia ajatuksiaan.


    • murmelinainen

      Avioliiton ja eron kokeneena voisin sanoa rakkaudesta, että sitä voi olla jossain muodossa tai ei. Omalla kohdallani luulen, että en ole kokenut koskaan "suurta rakkautta" tai edes pientäkään johonkin mieheen. Lapsiani rakastan ja omaa nykyistä, riippumatonta ja itsellistä elämääni.

      Joskus ajattelen, että jospa joskus kokisin vielä vanhoilla päivilläni tunteen sellaisen, että olisi joku, jolle merkkaisin ihmisenä paljon, siis hän minulle ja minä hänelle. Luulisin, että se voisi olla "rakkautta". Luulen, että mitä enemmän aikaa kuluu ja ikää tulee, sekin mahdollisuus alkaa olla poissuljettu.
      Se tuntuu välillä aika pahalta; kuolenko etten ole koskaan kokenut suurta välittämistä ja suurta tunnetta. Näin nyt vain on ja se on hyväksyttävä, kun ei muutakaan voi.

      • Taitaa joka toinen liitto päättyä nykyään avioeroon, joten vastaavan kokemuksen jakainen on paljon.

        Mutta ei silti ole ikäsidonnainen. Isäukko rakastui vielä lähes 70 vuotiaana ja oli onnellisempi kuin koskaan. Joten ei kannata menettää toivoa.


    • Miehistätarpeeksi

      En usko miehen ja naisen väliseen oikeaan rakkauteen, ainoastaan itsekkäät tarpeet kullakin siellä on taustalla.
      Lapsen ja vanhemman välinen rakkaus on mielestäni ainut oikea ja puhtaasti vilpitön rakkauden muoto.

      • On se kuitenkin niin mahtavaa itsekkyyttä, kun vastakappaleeksi osuu ihminen, josta oikeasti ja tosissaan välittää.
        Siinä kun kaksi itsekkyyttä oikeain roihuaa, niin mikäpä sen parempaa. Joskus joutuu jopa antamaan periksi ja myöntämään olleensa väärässä. Se vasta tekee kipeää!


    • onnetonta.on.rakkaus

      Kipeintä rakkaudessa on se, ettei sitä voi pakottaa. Ei voi komentaa itseään rakastumaan, eikä auta vaikka kuinka haluaisi rakkauden päättyvän, tunne jatkuu vain vaikka ei itse niin haluaisi. Olen rakastanut yli 10-vuotta, vaikka en ole vastarakkautta saanut enkä tule koskaan saamaan. Moneen vuoteen en ole kyseistä henkilöä edes nähnyt, mutta määrätyt asiat saavat tunteen palaamaan aina uudelleen ja menneet mieleen. Monasti olen jo luullut pääseväni tunteesta irti, mutta turha luulo, saan huomata aina uudelleen. Tunne estää minua kiintymästä kehenkään toiseen ihmiseen, vaikka tiedän hyvin että tämä rakkaus on mahdoton.

      • Ehkä siinä lauseessa, että rakkaus ei koskaan häviä on totuutta enemmän kuin ajatellaankaan? Itse uskon, että voi rakastaa ihan aidosti useampaakin naista elämänsä aikana.


    • evl

      Ekkönää tiä? Soon sisäistä kutinaa jita ei voi raapia! Joskus kestää , joskus ei.,,!
      Määrttele rakkaus : Toisensa huomioon ottamista, avittamista. Yhdessä harrastuksiin tai erikseen, kaikki kun ei kiinnosta sitä toista osapuolta....oli nyt vihitty tai ei!

      • No, kyl mää se tierä! Ei toista voikaan kaikki kiinnostaa, ei se rakkaus ole mitään kaveruutta, että tehdään kaikkia asioita yhdessä. Se on paljon enemmän, paljon enemmän!


    • Sitäon

      Rakkaus on vuosikymmenien yhteistä elämää, johon kuuluu kaikki.
      Perheenjäsentä ei kilpailuteta, tämän ajan trendi tosin, kun kaikkea tarkastellaan hyötynäkökulmasta.
      Tässä iässä olisi kaikille suotavaa jos olisi kokenut rakkauden, voisi edes muistella.

      • Nykyisin näyttää siltä, että moni koukuttuu rakastumiseen ja etsii aina uutta ihastuksenkohdetta sen sijaan, että haluaisi ryhtyä kehittämään vakaampaa pitkäaikaista parisuhdetta. Jos jokainen haluaa aina vaan saada, eikä ole valmis itse antamaan mitään, ei yhtälö toimi.

        Onneksi välillä tapaa myös ihastuttavia vanhoja pariskuntia, joissa tuo kauneus toteutuu vielä monien vuosikymmenten yhdessä elon jälkeen. Jotkut suorastaan säteilevät hyvää oloa ympäristöönsäkin.


      • bessie-
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Nykyisin näyttää siltä, että moni koukuttuu rakastumiseen ja etsii aina uutta ihastuksenkohdetta sen sijaan, että haluaisi ryhtyä kehittämään vakaampaa pitkäaikaista parisuhdetta. Jos jokainen haluaa aina vaan saada, eikä ole valmis itse antamaan mitään, ei yhtälö toimi.

        Onneksi välillä tapaa myös ihastuttavia vanhoja pariskuntia, joissa tuo kauneus toteutuu vielä monien vuosikymmenten yhdessä elon jälkeen. Jotkut suorastaan säteilevät hyvää oloa ympäristöönsäkin.

        Mistä sinä tiedät näitä "ihastuttavia vanhoja pariskuntia" ihaillessasi ja heidän säteilyssään paistatellessasi, että he ovat olleet vuosikymmeniä yhdessä?


      • bessie- kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät näitä "ihastuttavia vanhoja pariskuntia" ihaillessasi ja heidän säteilyssään paistatellessasi, että he ovat olleet vuosikymmeniä yhdessä?

        Kun on pitkään asunut samoilla kulmilla, yli 35 vuotta niin oppii tuntemaan naapurit ja lähellä asuvat. Tervehditään toisiamme ja tiedän heidän olleen yhdessä vuosikymmeniä.


      • bessie-
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kun on pitkään asunut samoilla kulmilla, yli 35 vuotta niin oppii tuntemaan naapurit ja lähellä asuvat. Tervehditään toisiamme ja tiedän heidän olleen yhdessä vuosikymmeniä.

        Niin, tuota vastausta odotinkin. Eihän ventovieraan vanhan pariskunnan säteilyn syytä tietenkään voi tietää. Saattavat olla kumpikin toisessa liitossaan ja edelleen kuin vastarakastuneita, aika tavallista sekin.


      • bessie- kirjoitti:

        Niin, tuota vastausta odotinkin. Eihän ventovieraan vanhan pariskunnan säteilyn syytä tietenkään voi tietää. Saattavat olla kumpikin toisessa liitossaan ja edelleen kuin vastarakastuneita, aika tavallista sekin.

        Tottakai voivat olla toisessa liitossaan ja ihan hyväksyttävää kaikenikäisille onkin. Ja vaikka ei näytettettäisi ihan vastarakastuneiltakaan, ihan hyvä olla kaveri huushollissa. Luin artikkelia, jossa kerrottiin joka toisen helsinkiläisen talouden olevan tulevaisuudessa sinkkutalouksia, huolestuttavaa on sekin.


    • Miehen ja naisen välinen rakkaus muuttaa muotoaan. Ensihuuman haihduttua moni eroaa, jos suhde jatkuu se muuttuu rakkaudeksi.
      En usko rakkauteen ensi silmäyksellä, ihastumiseen kyllä.

      • Mielestäni ensin rakastutaan ja sen jälkeen, jos suhde jatkuu niin rakastetaan toista. Paljon olisi elämästäni puuttunut, jos en olisi sattumalta puolisoani tavannut. Monasti kyse vain siitä, että kaksi ihmistä kohtaa toisensa samassa paikkaa samaan aikaan?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Mielestäni ensin rakastutaan ja sen jälkeen, jos suhde jatkuu niin rakastetaan toista. Paljon olisi elämästäni puuttunut, jos en olisi sattumalta puolisoani tavannut. Monasti kyse vain siitä, että kaksi ihmistä kohtaa toisensa samassa paikkaa samaan aikaan?

        ... ja silloin se voi olla tätäkin...

        https://www.youtube.com/watch?v=kbcy_PhlV_8



      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En ole kuullut tätä aikaisemmin, mielestäni oli kova veto. Kiitos sinulle.

        "PorvoonParoni"

        Hyvä yritys kopioida.
        Vaan et pärjää HUNKZILLE alkuunkaan. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "PorvoonParoni"

        Hyvä yritys kopioida.
        Vaan et pärjää HUNKZILLE alkuunkaan. :)

        H.

        ...hunkszille

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        ...hunkszille

        H.

        Lopeta nyt heti alkuunsa tuo valitus, iso mies. Ei minulla ole tarvetta kopioida mitään, kaikkein vähiten sinua!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Lopeta nyt heti alkuunsa tuo valitus, iso mies. Ei minulla ole tarvetta kopioida mitään, kaikkein vähiten sinua!

        "PorvoonParoni"

        Mutta juurihan sinä kommentoit toisen nimmarisi kanssa.
        Suven-korentohan se on?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "PorvoonParoni"

        Mutta juurihan sinä kommentoit toisen nimmarisi kanssa.
        Suven-korentohan se on?

        H.

        Höpö höpsistä!

        Perättömien valheiden esittäminen on mielestäni todella naiivia sinun ikäiseltä mieheltä. Mitä kuvittelet saavuttavasi tuollaisella panettelulla ja mustamaalaamisella. Jos kuvittelet palstalaisten loukkaamisen olevan jotenkin hauskaa tai miehekästä, niin erehdyt pahasti. suvenkorento nimimerkin takana on ihminen, samoin minä kirjoitan vain yhdellä nikillä, joten nyt - Suu poikki!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Höpö höpsistä!

        Perättömien valheiden esittäminen on mielestäni todella naiivia sinun ikäiseltä mieheltä. Mitä kuvittelet saavuttavasi tuollaisella panettelulla ja mustamaalaamisella. Jos kuvittelet palstalaisten loukkaamisen olevan jotenkin hauskaa tai miehekästä, niin erehdyt pahasti. suvenkorento nimimerkin takana on ihminen, samoin minä kirjoitan vain yhdellä nikillä, joten nyt - Suu poikki!

        "PorvoonParoni"

        Kyllä minä osaan vaietakin.
        Olen hyvin usein vaiennutkin.
        Mutta silloin aina mietteitteni kohde on käyttänyt omia aivojaan vaihteeksi oikein.
        Ja alkanut kirjoittaa aikuisesti.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "PorvoonParoni"

        Mutta juurihan sinä kommentoit toisen nimmarisi kanssa.
        Suven-korentohan se on?

        H.

        Arvon Hra Hunksz,
        Kuuleppas, minun nickiäni älä mainitse, koska minulla ei ole sinulle mitään asiaa, ei nyt, eikä koskaan muulloinkaan. Joten suu suppuun, suutari pysyköön lestissään!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En ole kuullut tätä aikaisemmin, mielestäni oli kova veto. Kiitos sinulle.

        Kuulin aikanaan tuon version Mansikkapaikka- nimisessä ohjelmassa, jota juonsi Mikko Kuustonen. Olen aina pitänyt Tuomari Nurmiosta, mutta tuo versio oli parempi kuin levyllä aikanaan ollut. Mukavaa, että pidit siitä.


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Kuulin aikanaan tuon version Mansikkapaikka- nimisessä ohjelmassa, jota juonsi Mikko Kuustonen. Olen aina pitänyt Tuomari Nurmiosta, mutta tuo versio oli parempi kuin levyllä aikanaan ollut. Mukavaa, että pidit siitä.

        Samoin täällä, olen Tuomari Nurmion ihailija ja muistan hyvin, kun kuulin hänestä ensimmäisen kerran 70-luvulla. Istuin linja-autoaseman kahvilassa, kun jukeboxista alkoi soimaan "Valo yössä", oli pakko kyselellä - hei, kuka tää laulaja on?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Samoin täällä, olen Tuomari Nurmion ihailija ja muistan hyvin, kun kuulin hänestä ensimmäisen kerran 70-luvulla. Istuin linja-autoaseman kahvilassa, kun jukeboxista alkoi soimaan "Valo yössä", oli pakko kyselellä - hei, kuka tää laulaja on?

        Löysin mielestäni mainion Tuomari Nurmion biisin, soikoon se kaikille mukaville miehille, joita ilman ei vaan voi elää:

        https://www.youtube.com/watch?v=hopb5Ag6Omg

        Hyvää Uutta Vuotta!


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Löysin mielestäni mainion Tuomari Nurmion biisin, soikoon se kaikille mukaville miehille, joita ilman ei vaan voi elää:

        https://www.youtube.com/watch?v=hopb5Ag6Omg

        Hyvää Uutta Vuotta!

        ...tai se olisi ainakin paljon tylsempää...


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Samoin täällä, olen Tuomari Nurmion ihailija ja muistan hyvin, kun kuulin hänestä ensimmäisen kerran 70-luvulla. Istuin linja-autoaseman kahvilassa, kun jukeboxista alkoi soimaan "Valo yössä", oli pakko kyselellä - hei, kuka tää laulaja on?

        Anteeksi, mutta tämäkin on vielä ihan pakko näyttää. Harvalla oik.kandilla pokka riittäisi tähän:

        https://www.youtube.com/watch?v=XYopN1JYmEA


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Anteeksi, mutta tämäkin on vielä ihan pakko näyttää. Harvalla oik.kandilla pokka riittäisi tähän:

        https://www.youtube.com/watch?v=XYopN1JYmEA

        Ei mitään anteeksi, todella mahtava esitys keskellä Helsinkiä! Taitaisi jäädä monelta nykytaiteilijalta tekemättä? Nurmio on kova jätkä, nostan hattua hänelle.


      • suvenkorento12
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei mitään anteeksi, todella mahtava esitys keskellä Helsinkiä! Taitaisi jäädä monelta nykytaiteilijalta tekemättä? Nurmio on kova jätkä, nostan hattua hänelle.

        Huomasitko, kuka heitti lantin kohdassa 1.54?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei mitään anteeksi, todella mahtava esitys keskellä Helsinkiä! Taitaisi jäädä monelta nykytaiteilijalta tekemättä? Nurmio on kova jätkä, nostan hattua hänelle.

        Mikä lie, en ole lämmennyt tuomari Nurmion laululle. En ole kovin innokas kuuntelemaan musiikkia.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Huomasitko, kuka heitti lantin kohdassa 1.54?

        Vastaan rehellisesti ennen kuin katson pätkän uudelleen. Ei, en huomannut, en vaikka pyysin myös poikaani katsomaan sitä ja kysyin häneltä, että tietääkö hän missä on kuvattu. Kyllä tiesi ja hän myös tokaisi katselun aikana - kato, joku heitti tuomarille lantin kuin kerjäläiselle.


      • suvenkorento12
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Vastaan rehellisesti ennen kuin katson pätkän uudelleen. Ei, en huomannut, en vaikka pyysin myös poikaani katsomaan sitä ja kysyin häneltä, että tietääkö hän missä on kuvattu. Kyllä tiesi ja hän myös tokaisi katselun aikana - kato, joku heitti tuomarille lantin kuin kerjäläiselle.

        Minusta hän oli Aki Kaurismäki, ohjaaja itse. Selkä näytti tutulta, ja kävelytyyli :-).


    • Hittojakosiniset

      Jep ja sitten narsistisen runkkarin pitää päästä vielä julkisesti avautumaan, kun ei ole kyennyt yhden ihmisen kanssa. Voisit vaikka seuraavaksi yrittää päästä avautumaan loiri nuotiolle, siellä yleisesti pohditaan kaltaistesi narsistien ongelmia. Esim mitenkä ne lapset eivät halunneet tavata isukkiaan edellisistä suhteistaan. Nääh kun se halus vaan vatkata ai laav juutansa vaikka juurikin olisi pitänyt mennä terapiaan.

      Hieno rooli malli olet ooh.

    • Rakkaus on suurin voima maailmankaikkeudessa. Ei ole elämää, ellei ole rakkautta.
      Rakastamme eri ihmisiä, eläimiä, asioita.
      Rakkaus kulkee meissä eri tasoilla kohteesta riippuen.

      Parisuhderakkaudesta: (lainattu jostakin)
      Rakastuessa ihmisen elimistö alkaa tuottaa amfetamiinia muistuttavia huumeita, kuten dopamiinia ja fenyylietyyliamiinia. (PEA)
      Tutkijat selittävätkin rakastunisen oireet -punastelun -hikoilun -hengenahdistuksen -leijuvan olon -hajamielisyyden ja autuaallisen hyvänolon, pelkäksi huumetokkuraksi, kemialliseksi pilveksi.
      Huumaus ei kuitenkaan kestä ikuisesti.
      Vähitellen ihmisen sietokyky rakkaushuumeelle kasvaa. Keho alkaa huutaa yhä suurempia annoksia.
      Parin vuoden kuluttua ihminen ei enää pysty tuottamaan riittäväst PEA:ta, joten rakastunut ´´putoaa pilvestä maan pinnalle.´´
      Jotkut jäävät rakkauskoukkuun, eli tulevat riippuvaiseksi rakkaushumaloista.
      Psykologit kutsuvat tätä pakonomaisen rakastumisen tarvetta donjuanismiksi.
      Useat selviävät kuitenkin krapulansa yli vakiintuneeseen parisuhteeseen.
      Siinäkin tulee avuksi kehon kemia.
      Pitkässä suhteessa aivot alkavat tuottaa morfiinin sukuista endorfiinia, kivuntappajaa, joka pehmentää olon mukavan rauhalliseksi ja tyytyväiseksi.

      Suomen kirjakielessä sana rakkaus, on esiintynyt 1500-luvulta asti.

      • Eikoukussa

        Olen minä välillä toivonutkin rakkautta elämääni ja välillä ollut toivomatta. Niin, minulla on todellakin rakkautta elämässäni; lapset ovat todella rakkaita ja myös tämä elämä kaikkineen ja juuri tämä "oma olo," on minulle erittäin tärkeää.

        On kai paradoksaalista, mutta kaikesta tästä huolimatta, kaipaan "vierelleni" ja elämäni tueksi ja iloksi, ihmistä, jota "osaisin" rakastaa. Vaikeaahan tätä on selittää, mitä tarkoitan, mutta kaipa moni tässä iässä oleva nainen ymmärtää, mitä ajan takaa. En ketään enää saman katon alle...välttämättä. Oikean rakkauden tunteen ja välittämisen tunteen puolin ja toisin haluaisin vielä kokea.


      • Hienosti analysoitu rakkautta, pitkälti aivan samoilla linjoilla olen rakkauden voimasta ja sen vallasta. Olen kokenut kaikki nuo kirjoitettut oireet ja kokenut siitä irtautumisen tuskan ja uuden rakkauden aiheuttavan tutun hyvänolon tunteen. Kiitos eppu.


      • Hörähdystekeehyvää

        " Pitkässä suhteessa aivot alkavat tuottaa morfiinin sukuista endorfiinia, kivuntappajaa, joka pehmentää olon mukavan rauhalliseksi ja tyytyväiseksi. " - Varsinkin tämä virke sai hörähtämään.


    • Lempitonttu

      Rakkaus on niin henkilökohtaista kuten läheisen poisnukkumisen jälkeinen suru.
      En avaudu. Tuohon kahteen vuoteen en usko. Kivuntappajasta on kokemusta pitkälti, vaik, jos ei ole kipua, mihin tarvitaan sen tappajaa. Rauha jne. ok.
      Rakkauden kanssa kilpailee kiintymys. Tunne, että on kuin samasta ihosta tehty tai tunne, että on revennyt samasta navasta. Sielu sielua vasten.

      • Sitä se on, erittäin henkilökohtaista eikä livessä voi paljoa udellakaan, ei edes läheisiltä ihmisiltä. Parhaan kaverini kanssa pistetään naisasiat halki, poikki ja pinoon. Mutta kuolema on siinäkin pitkälti vaijettu ja ehkä liian vaikea asia puhuttavaksi. Aika on ainoa joka lievittää tuskaa.


      • Lempitonttu
        Minä en tunne ketään, joka olisi koko ikänsä ollut alkurakkauden huumassa.
        Eikä semmoista menoa kestäisi edes terveys.
        Kyllä se tasaantuu kiintymykseksi, jos on jatkuakseen. Juuri tuo ´´kivuntappaja´´ varmistaa sen, että suhden tasaantuu onnellisuudeksi.
        Jos taas tulee tapahtumia, jotka latistavat tunnetta, kemiat lakkaavat toimimasta.
        Ihmiset puhuvat paljon siitä, kuinka kemiat eivät kohtaa tai kohtaavat, pysähtymättä miettimään, mitä se oikeasti sisältää.


      • Lempitonttu

        Eppu, ymmärsin täysin tuon kirjoituksesi; kivuntappajan ja se onkin osuva ilmaus.
        Mutta laitoin tuon kysymyksen vähän haasteellisesti.
        Olen kuullut myös kipinästä. Ja siitäkin ajattelen, jos nyt sitten yleisellä tasolla selvittäisi, että miks kipinää. Sydän palaa ruvelle. Lämpö, lempi ja läheisyys.
        Minusta tässä on supertripla.
        Minua on mietityttänyt se, että pitääkö rakastua niin, että menee järjiltään vähän kuten ihmiset haluavat extreme-kokemuksia muutoin.
        Vai voiko rakkaus hiipiä kuin kytien. Siis en usko kipinään tai nuoren ihastuminen voi olla sitä.
        Se jokin toisessahan on.
        Mä olen vähän väsähtänyt kemia-ajattelusta, kun sillä selitellään niin kaikenlaista. Vähän niin, että toinen on tinaa ja toinen kuparia. Tämäkin on vähän haasteellista.


      • Lempitonttu kirjoitti:

        Eppu, ymmärsin täysin tuon kirjoituksesi; kivuntappajan ja se onkin osuva ilmaus.
        Mutta laitoin tuon kysymyksen vähän haasteellisesti.
        Olen kuullut myös kipinästä. Ja siitäkin ajattelen, jos nyt sitten yleisellä tasolla selvittäisi, että miks kipinää. Sydän palaa ruvelle. Lämpö, lempi ja läheisyys.
        Minusta tässä on supertripla.
        Minua on mietityttänyt se, että pitääkö rakastua niin, että menee järjiltään vähän kuten ihmiset haluavat extreme-kokemuksia muutoin.
        Vai voiko rakkaus hiipiä kuin kytien. Siis en usko kipinään tai nuoren ihastuminen voi olla sitä.
        Se jokin toisessahan on.
        Mä olen vähän väsähtänyt kemia-ajattelusta, kun sillä selitellään niin kaikenlaista. Vähän niin, että toinen on tinaa ja toinen kuparia. Tämäkin on vähän haasteellista.

        Itse olen ollut juuri tuollainen hiipimällä rakastuja.
        Onhan ihmisillä ihastuksia, jotka menee ohi, eikä johda mihinkään.
        Tuo järjiltään rakastuminen, on mielestäni omaan illuusioon rakastumista. Se voi tapahtua vaikka niin, että näemme silmällemme sopivan ulkomuodon ja alamme yleensä tiedostamattomasti kutomaan toisen persoonaan haluamiamme piirteitä ja silloin usein tipahdetaan pilvilinnoista.
        Sitten on tietysti erikseen narsistit, jotka tietoisesti manipuloivat ja luovat itsestään kauniin kuvan.
        Ihan hiljan, olisiko pari viikkoa, kun luin jonkun tutkijan lauseen, hän oli sitä mieltä, että sellaista, kun rakastuminen ensisilmäyksellä, ei ole olemassakaan.
        En vaan huomioinut tarkemmin, mistä sen luin.


      • Lempitonttu

        Romanttinen klisee? Jonkin tutkimuksen mukaan 11 % miehistä viittaavat ensisilmäykseen. Groningenin yliopiston tutkijat kiistävät, ei ole ensisilmäystä.
        Jokin aistihavaintohan täytyy toki liittyä parinvalintaan, mielestäni.
        Esim. tanssit, kuka hakee ketäkin ja miksi? Ja kiintoisaa on sekin, tulevatko ihmiset toimineeksi kuten muut, siis seuranneeksi muiden käytöstä. Ne soidinmenot. Siis toimiiko ihminen todella oman vaiston mukaan vai matkien muita, tiedostamattaan. Monella haulla hän tekee valintaa. Näin miehet? Naisten tanssit? Naisille tarjotaan samat mahdollisuudet. Onko sinänsä tanssitaidolla merkitystä?
        Mieltyminen.


      • Lempitonttu kirjoitti:

        Romanttinen klisee? Jonkin tutkimuksen mukaan 11 % miehistä viittaavat ensisilmäykseen. Groningenin yliopiston tutkijat kiistävät, ei ole ensisilmäystä.
        Jokin aistihavaintohan täytyy toki liittyä parinvalintaan, mielestäni.
        Esim. tanssit, kuka hakee ketäkin ja miksi? Ja kiintoisaa on sekin, tulevatko ihmiset toimineeksi kuten muut, siis seuranneeksi muiden käytöstä. Ne soidinmenot. Siis toimiiko ihminen todella oman vaiston mukaan vai matkien muita, tiedostamattaan. Monella haulla hän tekee valintaa. Näin miehet? Naisten tanssit? Naisille tarjotaan samat mahdollisuudet. Onko sinänsä tanssitaidolla merkitystä?
        Mieltyminen.

        Ajattelin, että voihan se olla niinkin, että huomaa jonkun henkilön, joka miellyttää.
        Kun tutustuu ja siinä matkan varrella tulee esiin piirteitä, jotka saa enemmän ja enemmän liittymään yhteen, niin jälkeenpäin mieltää, että ´´rakastuin ensi silmäyksellä.´´


    • Hieno ketju rakkauden monimuotoisuudesta ja muuttuneesta roolista ihmisten elämänssä.
      Koska nykyihmiset matkustavat, tekevät vaativaa työtä, hakevat elämyksiä, eli oppivat elämään itselle. He tsivät täydellistä parisuhdetta, mitä ei ole olemassakaan. he kyllästyvät nopeasti ja siirtyvät kokemuksesta toiseen satuttavat välinpitämättömyydellä, kunnes rakkaus osuu kohdalle ja vastapuoli ei jaksa kuin hetken, se sattuu kun realismi ihmisenä on kohdattava.

      Pitkän avioliiton sain kokea rakastua joka kertautui kahden lapsen nykyisin myös lastenlasten myötä, eli olen vanhemman rakkausmallin kannattaja, täytyy sietää myös arki, kun sitä kuitenkin ajallisesti elämä sisältää paljon. Rakkaus on enemmin kuin ystävyys, se sisältää kahden ihmisen läheisyyden.
      Minäkin haluaisin yhden ihmisen lähemmäs kuin muut.

      • Kiitos kawe, muistan sinut tuolta alemmilta ikäkausilta. Mukava nähdä taas.

        Olet oikeassa tuossa ihmisten liikkuvuudessa, ei olla enää sidoksissa niin paljon synnyinseutuun, vaan voi lähteä melkein mihin päin maailmaa tahansa. Samalla se aiheuttaa sen, että jos yksi suhde ei onnistu niin vaihdetaan ja haetaan uutta.

        Olen itsekin joskus kokenut kovia, mutta päättänyt yrittää ja antaa mahdollisuuden itselleni onnistua tässä suhteessa. Itsestä se on paljon kiinni, eikä toiseen ihmiseen tai hänen tekoihinsa pystykään vaikuttamaan. Olemme kaksi eri ihmistä, mutta rakkaus tuo meidät lähemmäs yhtä kokonaisutta.


    • Ihastuminen ja rakastuminen voi olla ikään kuin tilapäinen mielenhäiriö, josta toipuminen kestää korkeintaan muutamia kuukausia. Rakastuminen voi muuttua rakastamiseksi tai siitä voi toipua niin, että silmät avautuvat näkemään oikean, realistisen kuvan ihastumisen kohteesta, eikä ehkä voi oikein ymmärtää, miten ja miksi hupsu rakastumisen tunne syttyi.

      Rakastaminen voi parhaimmillaan kestää koko loppuelämän ajan. Välillä voi tuntua hieman etäisemmältä ja välillä riemukkaan rakastumisen tunne oman kumppanin kanssa voi yllättää uudelleen ja uudelleen. Muistan, miten aviomieheni oltua nuorena joskus vähän pitemmällä työmatkalla parin viikon ajan, kirjoitimme ensimmäisen viikon aikana joka päivä kirjeen toisillemme, joskus lyhyempiä viestejä, joskus syvällisiäkin pohdintoja.

      • Pitkän avioliiton avaimia- hieno teksti. Optimisti- Orvokki
        Myös kunnioitus, toisen yksityisyydelle tilaa, tasa-arvo- kuin hierarkiton työmaa, ym


      • Mian_muisto

        Mekin kirjoitimme kihloissa ollessamme. Siinä oppii paljon toisesta. Ja miä ilo oli aina se rakkaan kirje!
        Rakkaus kestää ikuisesti.


      • Kaikki alkaa tilapäisestä mielenhäiriöstä ja muuntautuu rakkaudeksi. Samaa mieltä siitä ensivaiheesta, se on rakastumista.

        Olen itsekin tehnyt työmatkoja ulkomaita myöten ja lähettänyt myös alkuaikoina kirjeitä. Nykyään tulee hoidettua tekstiviesteillä, eikä siinä ole sitä samaa tunnetta mukana. Sähköiset viestit ovat aina jotenkin kylmempiä kuin omalla käsialalla kirjoitetut kirjeet ja kortit.


    • teretule

      Rakkaus on jossa ei tavallaan sanoja tarvita. Nuoruudessa oli häiriö oikeasti olin köyhä jota ei sanoilla parannella.

      Ajassa ja kohtalolla on asia ja vähän järkeä mukana.

      • Ei tarvita sanoja, välillä ollaan pitkiä aikoja hiljaa ja silti toinen ymmärtää.


    • kystänaatti

      En ooo kuullu. Kysys kielitoimistosta.

      • teretule

        Ota lääkket, ei muuta.


    • teretule

      Rakkaus on mitä enkelit sen näkevät.

      • Rakkaus on myös hyvin uskonnolista. Vihkikaava teksti rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Tämä on lainattua Raamatusta.


    • nytonhyvin

      Rakkaus on valtava energianlähde. Rakastuneena jaksaa mitä vaan, jos saa vastarakkautta. Ellei saa, asia on päinvastoin, mikään ei suju. Molemmista on kokemusta.

      • teretule

        Samoin kiitos sinulle.


      • Niin on valtava energianlähde ja voimapakkaus. Sitä se on rakkaus!
        Ja rakkaudettomassa suhteessa on tuskallista virua, samoin täällä kokemusta löytyy.


    • rakkautta-on-olemassa

      Nuorena ihminen rakstuu silmittömästi ,
      nuori rakkaus usein johtaa avioliittoon,
      nuren rakkus on intohimoa
      myös jotain sainoin kuvaamatonta halua elää rakkauden kohteen kassa arkea,
      myöhemmin pitkässä elämänmittaisessa avioliitossa rakkaus on muuttunu kiintymykseksi,
      se on sitä oikeeta rakkautta miehen ja naisen välillä,

      • Ihan oikein tulkitset miten rakkaus muuttuu vuosien saatossa. Poissa on palavan rakkauden tulenliekit ja monista arkisista asioita rauhallisesti muokataan yhteistä säveltä. Kiintymystä ja luottamusta sitähän se on!


    • Vaikia sanoa jos ei saa kopioida ketään esim rakkausprofessoreita :).

      • Sano nyt vaan rohkeasti omin sanoin, hih?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Sano nyt vaan rohkeasti omin sanoin, hih?

        Noku minen tiiä. En ossaa.


      • siilenämää kirjoitti:

        Noku minen tiiä. En ossaa.

        Miten olisi tämä, että rakkaus on sitä, että uskaltaa paljastaa itsestään sellaisia asioita, joita ei muuten paljastaisi.?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Miten olisi tämä, että rakkaus on sitä, että uskaltaa paljastaa itsestään sellaisia asioita, joita ei muuten paljastaisi.?

        Olen kuullut sellaisen ajatelman (tämä on kyllä vähemmän kaunis), että aito yhteys on saavutettu silloin, kun pierun kynnys on ylitetty.


      • eppu2 kirjoitti:

        Olen kuullut sellaisen ajatelman (tämä on kyllä vähemmän kaunis), että aito yhteys on saavutettu silloin, kun pierun kynnys on ylitetty.

        Varmaan tätäkin ja olen myös lukenut sen olevan miinakenttä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Miten olisi tämä, että rakkaus on sitä, että uskaltaa paljastaa itsestään sellaisia asioita, joita ei muuten paljastaisi.?

        Mikä olisi sellainen asia minkä paljastaisi vain rakastaessaan, ei muutoin?


      • siilenämää kirjoitti:

        Mikä olisi sellainen asia minkä paljastaisi vain rakastaessaan, ei muutoin?

        Ne heikot asiat itsessäni.

        Tulihan sinultakin vastaus alkuperäiseen kysymykseen, kun vähän aikaa tässä hoputin, kiitos.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ne heikot asiat itsessäni.

        Tulihan sinultakin vastaus alkuperäiseen kysymykseen, kun vähän aikaa tässä hoputin, kiitos.

        Ai minultako, missä ja mikä kommentti? Minä olen aika avoin ihminen, Saatan paljastaa asioita , heikkouksia vaikken rakastaisikaan, siis muillekin kuin rakastetuille. Kuottamus pitää kuitenkin olla,


      • siilenämää kirjoitti:

        Ai minultako, missä ja mikä kommentti? Minä olen aika avoin ihminen, Saatan paljastaa asioita , heikkouksia vaikken rakastaisikaan, siis muillekin kuin rakastetuille. Kuottamus pitää kuitenkin olla,

        Siis luottamus.


      • siilenämää kirjoitti:

        Siis luottamus.

        Sitä mää vaan tarkoitin, kun kirjoitit että ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Ei olekaan!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Sitä mää vaan tarkoitin, kun kirjoitit että ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Ei olekaan!

        Ai sitä, okei. Kyllä ihminen yleensä kaipaa ihmistä tai ihmisiä ympärilleen. Sanotaan sitä sitten vaikka lähimmäisenrakkaudeksi.


      • siilenämää kirjoitti:

        Ai sitä, okei. Kyllä ihminen yleensä kaipaa ihmistä tai ihmisiä ympärilleen. Sanotaan sitä sitten vaikka lähimmäisenrakkaudeksi.

        Olet niin oikeassa ja mitä läheisempi ihminen, sen parempi. Siihen aikaan, kun äitini patisti minua naimisiin, hän sanoi aina, että ota nyt huushollisi joku nainen, jos ei muuten niin ainakin juttukaveriksi. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän sitä juttukaveria tarvitsee.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olet niin oikeassa ja mitä läheisempi ihminen, sen parempi. Siihen aikaan, kun äitini patisti minua naimisiin, hän sanoi aina, että ota nyt huushollisi joku nainen, jos ei muuten niin ainakin juttukaveriksi. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän sitä juttukaveria tarvitsee.

        Totta. ja sen juttukaverin ei välttämättä tarvitse asua samassa. pää-asia et on juttua. Siis että on joku.


    • teretule

      Näin vanhana näin hänet ja tavallaan tunsin-- eläkeläisten tansseissa kuin vanhaan aikaan Suomessa. Niin lähti rakkaus. Moni ei uskoisi kuika oli jatko..... olen kertonut papeille sanovat olet oikeassa, siis vaimoni henki osoitti hänet minulle.

      Uskon jatkuvaan elämään jossakin.

      • Luin juuri joku päivä miten täällä Porvoon hautausmaalla käy joku mies uuden vaimonsa kanssa entisen vaimonsa haudalla. Itsestäni ei olisi moiseen, eikä ollut isästänikään.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Luin juuri joku päivä miten täällä Porvoon hautausmaalla käy joku mies uuden vaimonsa kanssa entisen vaimonsa haudalla. Itsestäni ei olisi moiseen, eikä ollut isästänikään.

        Minä käyn säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa mieheni kanssa hänen edesmenneensä haudalla; haemme vielä aikuisen pojan mukaan sinne. Äitienpäivänä viemme ruusuja tai orvokkeja ja pyhäinmiestenpäivänä havu-ja käpykoristeen sekä sytytämme 4-5 kynttilää ja sitten usein vielä jouluna jolloin viemme kynttilöitä ja pienen oviseppeleen. Eo se ole edes vaikeaa, kenellekään meistä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä käyn säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa mieheni kanssa hänen edesmenneensä haudalla; haemme vielä aikuisen pojan mukaan sinne. Äitienpäivänä viemme ruusuja tai orvokkeja ja pyhäinmiestenpäivänä havu-ja käpykoristeen sekä sytytämme 4-5 kynttilää ja sitten usein vielä jouluna jolloin viemme kynttilöitä ja pienen oviseppeleen. Eo se ole edes vaikeaa, kenellekään meistä.

        Ei, enkä sitä tarkoittanutkaan, että olisi vaikeata. Jotenkin itse vain antaisin puolisolleni mieluummin surra omassa rauhassa entistä rakastaan. Tuntisin itseni niin ulkopuoliseksi, luulisin?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei, enkä sitä tarkoittanutkaan, että olisi vaikeata. Jotenkin itse vain antaisin puolisolleni mieluummin surra omassa rauhassa entistä rakastaan. Tuntisin itseni niin ulkopuoliseksi, luulisin?

        Minut pysähdytti tämä viestisi. Tänään tuli kuluneeksi yhdeksän vuotta puolisoni kuolemasta.

        Onko minulla lupa elää?


    • panomies.ex

      Rakkaus on ikuista vaikka kohde vaihtuu, sanoi joskus joku. Taitaa kuulua kuitenkin nuoruuteen.
      Nuoruudessani olen minäkin kahdesti ollut rakastanut, mutta ovat muistoja vain. Kun yli 40 vuotta sitten avioiduin, taisi olla kyse enemmän intohimosta. Hyvin meni, lapsia tehtiin ja yrittäjänä tein parhaani perheen elintason hyväksi.
      Pitkät työpäivät kuitenkin verottivat ja päivittäiset yhdynnät harvenivat.
      Nyt kun kaikissa naisten- ja iltapäivälehdissä puhutaan laadukkaan seksin tärkeydestä, ymmärrän virheeni. Silloinen vaimoni myös lähti tyhjätaskun matkaan, joka kuitenkin oli parempi kikkelimies kuin minä.

      On toki senkin jälkeen minulla ollut useita naispuolisia ystäviä, intiimisiäkin, mutta yhä uskon että, monelle naiselle hyvä pano on tärkeämpi kuin rakkaus.

      • teretule

        Kiitos sinulle---olet hyvä ihminen ja ajassa sen näet, näin luulen.

        Elämä on aina jatkuvaa eri muodoissa mutta henkessä siinä ei ole aikaa.


      • teretule

        Voit sanoa lapsillesi äiti teidän oli-on huora!


      • teretule

        Totuus on sinulla Eeva on aina huora näin tulee olemaan!!!!


      • Paremminkin näin että hyvää "panoa" ei ole ilman rakkautta.


      • Maailma muuttuu tässäkin suhteessa. Ennen miehistä puhuttiin panomiehinä, joten kai niitä panonaisiakin sitten jo löytyy. Enemmistö ei kuitenkaan sotke rakkautta tähän asiaan.


    • rakkauttasydämessä

      Rakkauttako? Aloituksesi poistettìin. Miksi?

      • Joitakin kommentteja on poistunut jostain syystä, ei tietoa miksi.


      • Kylläsätiedät
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Joitakin kommentteja on poistunut jostain syystä, ei tietoa miksi.

        Ainakin ne jotka heitit nikittömänä. Ei jäänyt jälkeäkään et on poistettu.


      • Kylläsätiedät kirjoitti:

        Ainakin ne jotka heitit nikittömänä. Ei jäänyt jälkeäkään et on poistettu.

        En voi auttaa, kun en tiedä yhtään mistä kirjoitat.


    • Eilen illalla tuli täällä TV:stä Anna Karenina, vuodelta 2012, loistava pukudraama jonka katsottuani voin vain todeta että kyllä se pahasti näyttää tilapäiseltä mielenhäiriöltä. Ainakin jos se saa naisen valitsemaan rakastajansa omien lastensa yli ja pettämään hyvän ja kiltin aviomiehen. Toinen vastaava tapaus todellisuudesta oli Lord Byronin ja Lady Lambin paljon kuvailtu rakkaustarina jossa Caroline Lamb teki itsensä täysin naurunalaiseksi oikukkaan runoilijan takia.
      ***
      Nyt on ollut täällä ja Suomessakin lehdissä vanhenenevien naisien rakkaustarinoita nuorempiin afrikkalaisiin miehiin. Rakkaus on monimuotoista ja jos se poikkeaa normeista ja yhteiskunnan säännöistä, niin siitä tulee hyvää ainesta pahasuopaisten ihmisten hampaissa.
      ***
      Rakkaus on mielestäni suurempaa kuin mikään, mutta siihen liittyy myös tuo mielenhäiriöpuoli, etenkin alkuvaiheessa.

      • "Paloma.se.co"

        John P. Marquand

        Vilpittömästi teidän

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        John P. Marquand

        Vilpittömästi teidän

        H.

        Laitetaan listalle.
        Luen nykyisin etupäässä e-kirjoja tabletilla iltalukemisiksi. Ostelen uusia noin kirja viikossa.
        Mutta joo.


    • NTampereelta

      Niin, mikä Rakkaus?
      Rakkautta on monenlaista.
      Mulla ainakin tulee helposti sanottua asioistakin että rakastan sitä ja tätä.
      Joku tekeminen josta tykkää on kivaa olla, siinä voin kokea rakkauden.
      Silloin sen on olotila.

      Mulla ei nyt ole ketään miestä jota Rakastaa.
      Ja rakastuminen vois olla pitkästä aikaa ihan kivaa, mutta että siitä tulis oikeaa tosi Rakkautta joka kestää kaiken, joka on pitkämielinen jne. siihen menis aikaa ja kokemuksia.
      Koko ajan elämä menee eteenpäin ja joskus tulee mieleen että ehdinkö enään koskaan Rakastamaan.

      • Tuota rakkaus sanaa mielestäni myös väärinkäytetäänkin. Ainakin yhdessä mainoksessa mies rakasti tupakointia. Mutta ei sitä voi todellakaan rakastaa, Tai ainakaan minä en rakastanut. Enkä minä rakasta työntekoakaan, hehee.

        Ihan yllättäen se rakkaus astuu kuvioihin, lupaa kysymättä tulee vaan elämääsi. Joten etsi vaan rauhassa ja jonain päivänä saatat olla korviasi myöten...rakastunut!


    • piipiloota

      En usko enää minkäänlaiseen rakkauteen,monia olen luullut rakastavani,järjen käyttö olisi ollut sallittua.

      Mutta kun tunteet sai vallan,järki siirtyi taaemmas ja sitä rataa.
      En enää edes halua rakastaa ja rakastua.

      Niin,mitä onkaan rakkaus? En tiedä,vieläkään ; ((

      • Minä tiedän, se on upea tunne ja sen tuntee, kun kohtaa!


    • minä.hän.me

      Pitkäkestoisissa avioliitoissa ei koskaan ole itsekkäitä ihmisiä. Molempien pitää osata tulla toista vastaan, ja antaa välillä periksi.
      Eroon päättyvissä liitoissa ei tätä taitoa osata, siinä ollaan itsekkäitä kumpikin.
      Hurmaa ja ihanuutta kyllä löytyy vaikka olisi ollut naimisissa kymmeniä vuosia.
      Nainen ja mies rakentavat yhdessä liitostaan sellaisen että se kestää

      • KYLLÄ, periksi joutuu antamaan ja pitää tulla toista vastaan!


    • Paljonon

      Miehen ja naisen välinen rakkaus pitkässä avio suhteessa on muutaki kuin pelkkää intohimoa, se on kaveruutta, ystävyyttä, kaikenlaista kanssakulkemista, tietenkin vanhana siihen kuuluu myös seksi, mikäli se vielä fyysisesti onnistuu, rakkaus oli menneisyyteni, perhe, lapse lapsenlapset.

      • Rouvan täytyy olla hyvä kaveri, huonon kanssa ei viitsisi nukkua samassa sängyssä yli kahtakymmentä vuotta. Se mitä muuta siellä petissä puuhataan voi olla seurausta rakkaudesta, mutta ei niihin petipuuhin edes välttämättä tarvita rakkautta.


      • ukkkelihko

        Suomen kielessä ei valitettavasti ole ilmausta erilaisille rakkauden tiloille. Esim. on tehtävä ero "olla rakastunut" ja "rakastaa" tiloille. Ensimmäinen näistä on kemiallinen huumaustila, joka kestaa korkeintaan pari vuotta (engl. to be in love), mutta voi olla nopeastikin ohi. Jälkimmäinen on kuvaamaasi pitkäkesstoista rakkautta (engl. to love)


      • pöllötär
        ukkkelihko kirjoitti:

        Suomen kielessä ei valitettavasti ole ilmausta erilaisille rakkauden tiloille. Esim. on tehtävä ero "olla rakastunut" ja "rakastaa" tiloille. Ensimmäinen näistä on kemiallinen huumaustila, joka kestaa korkeintaan pari vuotta (engl. to be in love), mutta voi olla nopeastikin ohi. Jälkimmäinen on kuvaamaasi pitkäkesstoista rakkautta (engl. to love)

        Tosiaan, kuten täällä jo joku kirjoitti, ensin rakastutaan, sitten rakastetaan.

        Minulle rakkaus on yhteenkuuluvuutta, ollaan kuin yksi ja sama, jonka hyvinvointi on maailman tärkein asia.
        Rakkautta on kaikessa, jopa riidassa, kun toinen silmää iskemällä sen saa loppumaan.

        Rahaa rakastamalla on ahne. Jospa ihmistäkin rakastamalla ahnehtii saamaan rakkautta itsekin.
        Oli miten oli, rakas lähellä on aarre.

        Paljon olisi elämästäni puuttunut, jos en puolisoani olisi sattunut tapaamaan.
        Rakkain, minulle.


      • pöllötär kirjoitti:

        Tosiaan, kuten täällä jo joku kirjoitti, ensin rakastutaan, sitten rakastetaan.

        Minulle rakkaus on yhteenkuuluvuutta, ollaan kuin yksi ja sama, jonka hyvinvointi on maailman tärkein asia.
        Rakkautta on kaikessa, jopa riidassa, kun toinen silmää iskemällä sen saa loppumaan.

        Rahaa rakastamalla on ahne. Jospa ihmistäkin rakastamalla ahnehtii saamaan rakkautta itsekin.
        Oli miten oli, rakas lähellä on aarre.

        Paljon olisi elämästäni puuttunut, jos en puolisoani olisi sattunut tapaamaan.
        Rakkain, minulle.

        Rahalla ei ole merkitystä, kun mitataan hyvää parisuhdetta. Tuo oli hienosti kirjoitettu - lähellä oleva rakas on aarre.


    • Ezit

      Niin monet laulut rakkaudesta ovat taivaan tuuliin haihtuneet.
      Ja tuhannesta lupauksesta ovat jäljellä vain kyyneleet.

      Taas uuden ajan trubaduurit maalailevat pilvilinnojaan,
      mutta sydämemme kivimuurit saavat kaiken kauniin kuihtumaan.

      Me olemme niin yksin loppuun saakka maassa, jossa pimeys vallan saa.
      Ihminen on ihmiselle taakka ja rakkaus on vain kauppatavaraa.

      Mitä teimme tälle maailmalle? Miksi pahuus hiipii sydämiin?
      Rakkaus jäi ahneutemme alle. Paratiisin portti suljettiin.

      Mitä rakkaus on? Sitä kauan hain. Hetkenkö huumaa, valhettako vain?
      Mitä rakkaus on, rakkaus ikuinen. Vain luota ristin löydät vastauksen.

      • Ikäneitonen

        Rakkaus on tunne jota ei voi edes sanoin hyvin kuvailla!
        Se on niin ihanaa! Kyllä sen itse tai ainakin muut huomaa kun on aidosti rakastunut!


      • Kiitos kauniista runosta Ezit.


    • henrjii

      Rakkaus on ymmärtämistä, tääläkin itsensä kanssa kinaavien

      • Parikymmentä vuotta keskusteluissa olleena olen nähnyt monenlaista kinaajaa.


    • Ihanoikeasti

      En oikein tiedä olenko koskaan osannut rakastaa ketään. En oletakaan, että rakkaus olisi euforinen tila, jossa kelluisin lopun elämini "sen oikean" löydettyäni, vaan jotain muuta. Olen kyllä elänyt useissa hyvissä parisuhteissa, mutta ongelma toistuu niistä jokaisessa. Ja tokihan se vaivaa, kun asiaa ei osaa itselleen selittää tai ratkaista miksei osaa tuntea mitään.

      En ole tunneköyhä, tunnen paljon rakkauteen ja parisuhteeseen tarvittavia tunteita, jotka osaan nimetä.

      Ongelman ydin jountaa juurensa lapsuuteeni, en tiedä millaista äiti isä lapset perhe-elämä on, enkä itse koe olleeni rakastettu.

      • Mietin jo lapsena, kun tuli käytyä muutamassa rikkonaisessa kodissa, että en haluaisi omille lapsilleni moista. Oma lapsuuteni oli mukava, vaikka joskus isä ja äiti ottivatkin yhteen. Samoin se on meillä, pienet tuuletukset puhdistavat ilmapiiriä, toki ei ihan lapsille kaikki soveliasta. Vanhemmiten jotenkin elämä on vaan asettunut uomiinsa, eikä enää tarvitse vängätä asioista.


    • VarmaTieto

      Rakkautta on katsoa vaimon kanssa televisiosta Saksan- Itävallan mäkiviikkoa!

      • Ikävääon

        Suomalaiset ulkona kilpailusta


      • VarmaTieto
        Ikävääon kirjoitti:

        Suomalaiset ulkona kilpailusta

        Freitag johtaa ensimmäisen kierroksen jälkeen.


      • Kyllä! Tuli eilen perheen kanssa katsottua Eurosporttia.


    • TuliJää

      Vanhemmilla ihmisillä saattaa ne omat niin ”rakkaat” lapset tulla ongelmaksi, kun ei ymmärretä ettei vanhempien pidä palvella lapsiaan Sitten toisaalta näkee isä poika yhdistelmiä, joiden välillä on aitoa rakkautta.

      • Tiedän kyllä nämä lasten yrittämät kyykyttämis yritykset, joihin vanhempien ei tule lähteä mukaan, vaan on näytettävä kaapin paikka myös lapsille.

        Olen todella onnellinen siitä, että 20-vuotias poikani lähti mukaani yhteiselle lomareissulle amerikkaan. Meillä oli todella lystiä keskenämme.


    • Erosimme aikoja sitten. En edes muistele häntä enää. Aika tekee tehtävänsä, ja se on hyvä. Tuskin rakastankaan - haihtuva rakkaus, oliko se rakkautta edes? Taisi olla vain ystävyyttä, hyvää kaveruutta, seassa vähän intohimoakin. Ei nyt sentään mielenhäiriö!

      Tämän kuulin radiosta tänään. Sanat eivät enää ole ajankohtaiset, vuosia sitten lie ollut toisin. Mielikuvat kuitenkin alkoivat elää - muisteleekohan hän minua vielä joskus?

      https://www.youtube.com/watch?v=UPYpTc6GLzc

      Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille! Muistakaa rakastaa läheisiänne :)

      • Yhdyn sanoihisi, muistakaa rakastaa läheisiänne. Ja alleviivaan myös tuota, kuinka haihtuvaa rakkaus onkaan ja myöhemmin voi alkaa miettiä oliko se edes sitä. Samoin kuin, että tulee takautumia eletystä elämästä ja alkaa muistelemaan ihan älyttömän suurella kaiholla jotain joskus kauan sitten ollutta.


      • exrek

        Vai on tuuli kääntynyt mäen päällä siellä Saimaan takana.
        Tervetuloa uusiosinkkujen joukkoon. Itsehän olen ollut jo 20 vuotta. Kun lapset lensivät pesästämme, lähti myös vaimoni paremman miehen matkaan. Mutta hyvä niin, sillä yhteinen sävel oli ollut hukassa jo vuosia.

        Muistan Sinut lämpimästi ja toivotan Sinulle valoisaa Uutta Vuotta.

        Rakkain terveisin, saimander.


      • staka
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Yhdyn sanoihisi, muistakaa rakastaa läheisiänne. Ja alleviivaan myös tuota, kuinka haihtuvaa rakkaus onkaan ja myöhemmin voi alkaa miettiä oliko se edes sitä. Samoin kuin, että tulee takautumia eletystä elämästä ja alkaa muistelemaan ihan älyttömän suurella kaiholla jotain joskus kauan sitten ollutta.

        Hymyilen sisäänpäin, ja se hymy on huvittuneen itseironinen.

        Sitä tuossa yllä harrastin, itse asiassa harrastan sitä paljon. On hupaisaa joskus katsella elämäänsä ja valintojaan etäältä, kuin vieraan ihmisen toimintaa, olematta silti tuomitseva.

        Muistikuva oli todella kaukaa, nuorena kun asiat ottaa niin totaalisen ylivakavasti. Nyt ne lähinnä huvittavat. Ehkä olen pikkuhiljaa ymmärtänyt mitä oikea rakkaus on?


      • staka kirjoitti:

        Hymyilen sisäänpäin, ja se hymy on huvittuneen itseironinen.

        Sitä tuossa yllä harrastin, itse asiassa harrastan sitä paljon. On hupaisaa joskus katsella elämäänsä ja valintojaan etäältä, kuin vieraan ihmisen toimintaa, olematta silti tuomitseva.

        Muistikuva oli todella kaukaa, nuorena kun asiat ottaa niin totaalisen ylivakavasti. Nyt ne lähinnä huvittavat. Ehkä olen pikkuhiljaa ymmärtänyt mitä oikea rakkaus on?

        Parasta on mielestäni se, kun pystyy jo nauramaan osalle tekemistään asioista ja valinnoista. Ei ole enää niin helkutin tiukkana ja ehdottomana siitä onko toiminut oikein. Vanhemmiten ihminen luultavasti viisastuu ja sen vuoksi myös ymmärtää mitä se rakkaus on?


    • Ainakin sitä olisi ihan hyvä olla olemassa.

      • Niin olisi, eikä sen tarvitse olla toiseen ihmiseen kohdistuvaa, vaan voi rakastaa paljon erilaisia asioita.


    • pirremiinapa

      Kyllähän se elämä olisi ollut aika köyhää ilman rakkautta.

      • Elämässäni oli viiden vuoden jakso, jonka olin melkein yksin ja voin kertoa ettei mikään ole yhtä hankalaa yksinäiselle kuin joulun aika.


    • OnneaRakkauttaJA

      On se jotain paljon suurempaa! Toivon sitä kaikille alkavana uutena vuonna.

      • Samaa mieltä, se on paljon suurempaa. Sinulle myös oikein hyvää uutta vuotta.


    • ViiksiMiesKöHän

      Oisko viikseen vetämistä, kun aloituksessa on komeat viikset mukana?

      • Tsot, tsot! Olet tainnut laulaa liikaa isojen poikien lauluja?


    • Ilman rakkautta mihinkään ihmisen e ole hyvä olla. Kyynistyy ja happamoituu. Ti mikä on syy ja mikä seuraus?

      • Rakkaudettomuus nyt ainakin on syy kyynisyyteen ja happamoitumiselle. Voi kai se olla toisinpäinkin, että sellaisesta ihmistä ei toinen viitsi kauaa katsella?


      • Kyllävaikuttaa
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Rakkaudettomuus nyt ainakin on syy kyynisyyteen ja happamoitumiselle. Voi kai se olla toisinpäinkin, että sellaisesta ihmistä ei toinen viitsi kauaa katsella?

        Ei oikein ollut kokemusta perhe-elämästä lapsuudessa, koska olen pääosin elänyt toisen vanhemman kanssa, koska toinen oli aina poissa. en pitänyt meitä ns perheenä, koska olimme erilainen "perhe" kuin esim. muut luokallani, meitä oli aina vaan 2. ei ollut sellaista vuorovaikutusta kuin kaveriperheissä, joissa oli esim 3 lasta ja molemmat vanhemmat. 70-luvulla oli vähemmän avioeroja, ainakin minun luokallani. olen ymmärtänyt aikuisena, että tämä kaikki on vaikuttanut omiin suhteisiini ja avioliittooni. olen koko aikuisiän pelännyt yksinhuoltajaksi joutumista ja nyt olen sitten siinä tilanteessa teinin yksinhuoltajana vuoroviikoin.


      • Kyllävaikuttaa kirjoitti:

        Ei oikein ollut kokemusta perhe-elämästä lapsuudessa, koska olen pääosin elänyt toisen vanhemman kanssa, koska toinen oli aina poissa. en pitänyt meitä ns perheenä, koska olimme erilainen "perhe" kuin esim. muut luokallani, meitä oli aina vaan 2. ei ollut sellaista vuorovaikutusta kuin kaveriperheissä, joissa oli esim 3 lasta ja molemmat vanhemmat. 70-luvulla oli vähemmän avioeroja, ainakin minun luokallani. olen ymmärtänyt aikuisena, että tämä kaikki on vaikuttanut omiin suhteisiini ja avioliittooni. olen koko aikuisiän pelännyt yksinhuoltajaksi joutumista ja nyt olen sitten siinä tilanteessa teinin yksinhuoltajana vuoroviikoin.

        Ihan varmasti juurettomuus ja eläminen vain toisen vanhemman kanssa vaikuttaa jollakin tavalla. En tiedä siitä eroavatko tällaiset ihmiset muita useammin, koska nykyään yleensäkin erotaan niin paljon.


    • Ohikiitävå

      Rakkaus on ensin ihanaa huumaa, ja sitten - loputtomia kompromisseja?

      • Yhdessä sopimista ja tunnistamista asioista, joita ei edes kannata yrittää sopia, vaan antaa toisen päättää - sitäkin rakkaus on!


      • SITÄSEON
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Yhdessä sopimista ja tunnistamista asioista, joita ei edes kannata yrittää sopia, vaan antaa toisen päättää - sitäkin rakkaus on!

        Mun mielestä se on toisen kunnioittamista. En ole pitkässä suhteessani aina jaksanut rakastaa, silloin menty tahdon voimalla ja rakastuttu uudestaan. se on vellovaa edestakaisin liikettä. Joustamaan on pitänyt opetella aika lailla. Ehkä se on vaan yhteinen tahto olla yhdessä ja näin ollen pyrkitään yhdessä järjestämään kaikki asiat niin, että suhteessa kummallakin siedettävä olo.


      • Kärlekenväntär
        SITÄSEON kirjoitti:

        Mun mielestä se on toisen kunnioittamista. En ole pitkässä suhteessani aina jaksanut rakastaa, silloin menty tahdon voimalla ja rakastuttu uudestaan. se on vellovaa edestakaisin liikettä. Joustamaan on pitänyt opetella aika lailla. Ehkä se on vaan yhteinen tahto olla yhdessä ja näin ollen pyrkitään yhdessä järjestämään kaikki asiat niin, että suhteessa kummallakin siedettävä olo.

        Kunnioitus on tärkeää. Arvostetaan ja aidosti pidetään kumppanista ja se näkyy ulospäin niin lapsille, muille ihmisille kuin kumppanille itselleen. Kumppaniin ei suhtauduta sillä tavalla, että hän on virheellinen ja tekee asioita arjessa väärin tai tekee väärin jättäessään asioita joskus tekemättä. Hänet nähdään omana rakastettavana persoonanaan, jonka omanlaiset tavat tehdä asioita ovat oikeita ja hänen omaa näkökantaa ja luonnettaan sekä päätöksentekokykyään kunnioitetaan. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kumppaniin ei oikeasti suhtaudu minkään huvittavan "teen sinusta vielä kunnon miehen, muutan sinusta sellaisen kuin haluan, kesytän sinut"-muotin läpi. Vitsailla voi, mutta oikeasti on täysi ymmärrys siitä, että kumppani on vieressä siksi että hän haluaa olla, hän rakastaa suuresti ja sinä olet hänen vieressään samasta syystä ettekä muualla haluaisi olla. Pysytte toistenne vieressä pitämättäkin, mutta saatatte tykätä siitä, kun toinen pitää kiinni, kunhan hän tietää pitäessään, että pitää siksi että toisella olisi hyvä olla, ei karkaamisen vuoksi.


      • Lempitonttu



      • Tätinonika

        Rakkautta ja lempeää uutta vuotta!


      • Kärlekenväntär kirjoitti:

        Kunnioitus on tärkeää. Arvostetaan ja aidosti pidetään kumppanista ja se näkyy ulospäin niin lapsille, muille ihmisille kuin kumppanille itselleen. Kumppaniin ei suhtauduta sillä tavalla, että hän on virheellinen ja tekee asioita arjessa väärin tai tekee väärin jättäessään asioita joskus tekemättä. Hänet nähdään omana rakastettavana persoonanaan, jonka omanlaiset tavat tehdä asioita ovat oikeita ja hänen omaa näkökantaa ja luonnettaan sekä päätöksentekokykyään kunnioitetaan. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kumppaniin ei oikeasti suhtaudu minkään huvittavan "teen sinusta vielä kunnon miehen, muutan sinusta sellaisen kuin haluan, kesytän sinut"-muotin läpi. Vitsailla voi, mutta oikeasti on täysi ymmärrys siitä, että kumppani on vieressä siksi että hän haluaa olla, hän rakastaa suuresti ja sinä olet hänen vieressään samasta syystä ettekä muualla haluaisi olla. Pysytte toistenne vieressä pitämättäkin, mutta saatatte tykätä siitä, kun toinen pitää kiinni, kunhan hän tietää pitäessään, että pitää siksi että toisella olisi hyvä olla, ei karkaamisen vuoksi.

        Kärlekenväntar
        Se virhekuvitelma, että pystyy muokkaamaan toista tai tekemään tästä itselleen sopivamman, on oppimistapahtuma jonka monet joutuvat käymään läpi elämänsä varrella. Kunnioituksen ja toisen ihmisen arvostamisen muut huomaavat ja näkevät luottamuksen joka näiden kahden välillä on. Joskus se on jopa kadehdittavan hienoa katsottavaa.


    • Kalle1956

      Rakkaus on kuin palapeli jota kootaan pala kerrallaan.

      • Kalle1956

      • Lempitonttu

      • Eikä se palapeli välttämättä valmistu koskaan.


    • vain.hetki

      En osaa sanoa mitä rakkaus on mutta ihastuminen on niin kutittavaa että se saa olon kepeäksi,hymyilet sisäänpäin ettei muut näkisi,olosi on pehmeä ja luot mielikuvituksin asioita itsellesi tästä kohteesta jos se on vielä vieras.
      Tänään mulle kävi juuri niin,olen sivumennen ihan sattumalta seurannut erästä ihmistä ja kohdatessani hänet arvaamatta,sanoin jotain kutkuttavaa josta kehkeytyi keskustelu muutamaksi minuutiksi.
      Tiedän että se oli vaan se hetki mutta sain hänet hämmentyneeksi positiivisesti. Tiedän törmääväni häneen uudestaan,joskus.

      • Tuollainen hetki saa joskus aikan sen, että alkaa odottamaan sitä törmäämistä ja jopa edesauttamaan sitä, että sellainen tapahtuisi, kuten ohimennen kymällä lähellä kohdetta, jos vaikka sattuisi näkemään hänet. Jos saa sopivaa signaalia saattaa jopa tapahtua se rakastuminen.


    • Per-kel

      Oliskohan se sellainen liisteri joka kohta 40 vuotta pitänyt yhdessä ???

      • kauankestänyt

        Sellainen juuri se saattaa olla.


      • Ei sitä kotioloissa kovin kaukana siitä vastakappaleesta tule oltua, joten liisteriä hyvinkin ja hyvää sellaista.


    • Epänormaalia

      " Sisäistä kutinaa jota ei voi raapia pois. " Ja kun kutina on oire jostain, niin se tarkoittaa, että on joku normaalista poikkeava tila kyseessä.

      • Ainakin ensirakkaus on normaalista poikkeava tila ja yleensä rakkaus vapauttaa tavattoman paljon energiaa ja jaksamista yrittää erilaisten asioiden puolesta.


      • Toisenlainentodellisuus

        Woi olla, mutta myös sumentaa silmät ja aivolohkot realistiselta elämältä.


    • Rakkaus taitaa olla jo ratkaistu kun niin paljon hyviä kirjoituksia on kertynyt.
      Itsellä ei ole oikein mitään lisättävää. Tässä kai oli kyse enempi miehen ja naisen tai vanhempien ja lasten välisestä rakkaudesta ? Ei niinkään siitä agape-rakkaudesta, joka käsittääkseni on rajaton, voi koskea kaikkea elollista. Sitä olisi maailmaan hyvä saada lisää, vai miten ? Rakkaudellista asennetta, joka ei sulje ketään tai mitään pois ?

      Niin, että kyllä se rakkaus minun mielestäni on "jotakin suurempaa" ja sen opettelussa riittäisi työmaata vuoden jokaiselle päivälle...

      • Ei varmaankaan vielä ole ihan täysin ratkaistu, koska rakkaus on myös salaisuutta, eikä siitä kerrota muille kuin kohteelle ja se saa ihmisen, kuten tuolla eräs totesi, se saa paljastamaan itsestään jotain sellaista mitä ei kertoisi kenellekään muulle.

        Olen samaa mieltä, että maailman olisi hyvä saada lisää rakkaudellista asennetta. Olen niitä - All you need is love -ihmisiä!


    • tereeet

      39 yhdessä ja37 avioliitossa. Rakkaus sisältää sanassa hyvin paljon tavallaan koko elämän kokonaisuuden. Todessa perheen lapsia, oman talon puutarhaa, lapsien hyvän koulutuksen hyvän elämän järjestämisen molemille ajatellen eläkettä ja loppua elämässä.

      Näin lyhyesti ajattelin kokonaisuuden koska se oli minulla. On viisi lapsenlasta, lapsillani hyvä koulutus heillä omat talot tyttärelläni aivan uusi.

      On vain mitä ei ollut suunnitelmissa että jäisin yksin 10 vuotta sitten. Tässä ei aika korjaa haavoja.

      • Todellisuustoisenlainen

        Justiinsa siksi ei kantsisi niiin hirrrveästi suunnitella kun elämällä on tapana tehdä tepposia. Ja suurinta rakkautta on osata luovuttaa ... antaa periksi kun aika on.


      • Rakkaus on myös sitä, että sen tärkeyden ja merkityksen huomaa vasta sitten, kun on sen menettänyt.


      • Eriasiat

        No eikö sen nimi ole vain jälkiviisautta ?


      • Eriasiat kirjoitti:

        No eikö sen nimi ole vain jälkiviisautta ?

        Ei, jälkiviisaus sitten taas on sitä, että katuu asioita tai haluaisi tehdä asiat toisella tavalla mitä on tehnyt, kun lopputulos on selvillä. Rakkaus on aina nimensä arvoinen.


      • Katumuksetkompostiin

        Jälkiviisaus on kylläkin sitä, että vasta jälkeenpäin, myöhemmin keksii ja tietää miten jonkun jutun olisi pitänyt mennä - oikeasti. Ja em. pätee myös ns. rakkausaiheisiin; yllättävän moni keksii vasta vuosikymmenten päästä että ei olisikaan kannattanut erota niillä syillä joilla aikanaan aviosta pitkät otti. Esimerkiksi.


      • Katumuksetkompostiin kirjoitti:

        Jälkiviisaus on kylläkin sitä, että vasta jälkeenpäin, myöhemmin keksii ja tietää miten jonkun jutun olisi pitänyt mennä - oikeasti. Ja em. pätee myös ns. rakkausaiheisiin; yllättävän moni keksii vasta vuosikymmenten päästä että ei olisikaan kannattanut erota niillä syillä joilla aikanaan aviosta pitkät otti. Esimerkiksi.

        Esimerkkisi on hyvä, allekirjoitan.


    • Parempi1hminen

      Rakkaus on sitä että hylkäät jumalan ja omistat elämäsi humanismille. Taistelet avoimien rajojen ja pakolaisten puolesta. Muuten olet juntti

      • kaskass

        Päivän vitsi. Kiitos nauruista.DDDD


      • Olen omasta mielestäni melko humaani tyyppi, enkä missään nimessä ole hyljännyt Jumalaani.


    • ärrällä

      Itse suomen kielen sana rakkaus on ruma sana,
      kuten kaikki muutkin sanat jotka alkavat ärrällä

      Olisikohan nuo ärrällä alkavat aitoa suomen kieltä ?

      Aika rasittava ja raastava kyssäri.

      • Riippuu keneltä kysytään, itsestäni ärrällä alkavissa sanoissa on ihan mukaviakin, kuten esim.ripeä tai reilu, eikä rakkauskaan ole ruma sana.
        Aika moneen viestiin olen vastannut, mutta ei vielä maistu puulta.


    • kysynn

      Miksi joku sotkee nikotiinriippuvuuden rakkaudeksi - lauseella .. mies rakasti tupakointia.... kyse ei ole tunteista edes vaan aineesta ? - jota useimmat vihaavat
      - siinä missä tupakoivia ihmisiäkin- ex-mieheni kun halusi lopettaa tupakoinnin
      - tumppasi aina palavan tupakkansa mun ihooni
      - tiesi olevansa vain polttomerkitty työorja loppuelämänsä ja vain pelkkä nikotiinille altistettu leikkikalu miehelle.

      • Mies rakasti tupakointia lause on varmaan suomennettu amerikkalaisesta mainoksesta. Siellä kun he rakastavat kaikenlaisia kummallisia asioita, kuten tupakanpolttoakin. Tuli sitä palavan tupakan tumppaamista kokeiltu omaan ihoon nuorena miehenä ja arvet ovat vieläkin havaittavissa. Ihan järjetöntä!


      • Savuhuuli

        Kuljen aina silloin tällöin pohjoiseen junalla ja katselen usein matkalla tummia komeita pohjalaismiehiä. Kerran kävikin niin että junan vaunussa ei ollut kovinkaan montaa matkustajaa ja ainoastaan yksi hyvin komea iso mies, jota aina välistä salaa katselin ja kuvittelin miltä hän tuntuisi.

        Minulla alkoi kostumaan kuten aina ennenkin unelmoidessani, vaikkakin se on vähän ärsyttävää kun ei kuitenkaan saa mitään muuta kuin katsella.

        Hetken päästä päätin lähteä tupakille tupakointitilaan eli niin sanottuun pistäytymishyttiin. Menin vaunun päähän miehen ohi ja hytissä sytytin savukkeeni.

        Olin ehtinyt polttaa puolet tupakasta kun mies astui sisään ja laittoi myös palamaan. Kiihotuin tilanteesta komea mies kanssani kahden.

        Mies katseli minua ja kysyi minne olen matkalla vastasin hänelle ja kysyin että minne hän. Vaasaan hän vastasi.

        Katselin miehen voimakkaita piirteitä käsiä,kasvoja ja raamikasta olomuotoa. Mies puhalteli tupakansavua ja katseli takaisin. Alkoi tuntumaan että meillä on yhteinen ajatus.

        Avasin paidastani ylimmäiset napit mies katsoi tarkasti ja ei puhunut mitään. Katsoin ikkunasta ulos ja nostin käteni niskani taakse ylös ja nojasin paremmin penkkiin jolloin
        näin rintani näkyivät hyvin miehelle. Hetkisen päästä mies kysyi että haluaisinko jotain ravintolavaunusta. Olut vois maistua, totesin.


      • Savuhuuli kirjoitti:

        Kuljen aina silloin tällöin pohjoiseen junalla ja katselen usein matkalla tummia komeita pohjalaismiehiä. Kerran kävikin niin että junan vaunussa ei ollut kovinkaan montaa matkustajaa ja ainoastaan yksi hyvin komea iso mies, jota aina välistä salaa katselin ja kuvittelin miltä hän tuntuisi.

        Minulla alkoi kostumaan kuten aina ennenkin unelmoidessani, vaikkakin se on vähän ärsyttävää kun ei kuitenkaan saa mitään muuta kuin katsella.

        Hetken päästä päätin lähteä tupakille tupakointitilaan eli niin sanottuun pistäytymishyttiin. Menin vaunun päähän miehen ohi ja hytissä sytytin savukkeeni.

        Olin ehtinyt polttaa puolet tupakasta kun mies astui sisään ja laittoi myös palamaan. Kiihotuin tilanteesta komea mies kanssani kahden.

        Mies katseli minua ja kysyi minne olen matkalla vastasin hänelle ja kysyin että minne hän. Vaasaan hän vastasi.

        Katselin miehen voimakkaita piirteitä käsiä,kasvoja ja raamikasta olomuotoa. Mies puhalteli tupakansavua ja katseli takaisin. Alkoi tuntumaan että meillä on yhteinen ajatus.

        Avasin paidastani ylimmäiset napit mies katsoi tarkasti ja ei puhunut mitään. Katsoin ikkunasta ulos ja nostin käteni niskani taakse ylös ja nojasin paremmin penkkiin jolloin
        näin rintani näkyivät hyvin miehelle. Hetkisen päästä mies kysyi että haluaisinko jotain ravintolavaunusta. Olut vois maistua, totesin.

        Mukavan eroottisesti kirjoitettu viesti. Ikävää kun metoo -kampanja on pelästyttänyt nykymiehet niin, että tuskin uskaltavat puhua vieraalle naiselle, saati sitten ehdoittaa mitään.


    • teretule

      Rakkaus= nainti ja nainti= lapset? Rakkaus? Elämä ja kuolema, tässä rakkaus.

      Tänään koen rakkautta yli 70

      • Sehän on mukava tietää.


    • vastaus-alottajalle

      Miehen rakkaus on äkillinen verensyöksy kyrpään,
      näin olen kuulut
      isot-pojat ovat kertoneet.

    • Minusta tuntuu että minä en ole koskaan aitoa oikeata rakkautta kokenut muihin kuin lapsiini. Kaikkiin muihin suhteisiin sitä on vaan niin kuin ajautunut :).

      • kaksnainen

        Luulenpa aikamonella muullakin naisella ovan tuon saman ongelman, on vaan otettu joku sopiva mies ja tehty lapset, koska niin kuuluu ja ympäristö painostaa. Rakkauden löytäminen on extrabonus koko yhdessäolossa!


      • kaksnainen kirjoitti:

        Luulenpa aikamonella muullakin naisella ovan tuon saman ongelman, on vaan otettu joku sopiva mies ja tehty lapset, koska niin kuuluu ja ympäristö painostaa. Rakkauden löytäminen on extrabonus koko yhdessäolossa!

        No minua ei kukaan ole panostanut. Alkuun mukava yhdessäolo on riittänyt ja väliin ei aina niin mukavakaan :). Monta asiaa tekisin nyt toisin jos saisin alkaa alusta.


      • siilenämää kirjoitti:

        No minua ei kukaan ole panostanut. Alkuun mukava yhdessäolo on riittänyt ja väliin ei aina niin mukavakaan :). Monta asiaa tekisin nyt toisin jos saisin alkaa alusta.

        Siis painostanut


      • Näissä suhteissa joihin "vaan" ajaudutaan, ei ole yhtä paljon tunnetta mukana. Toki tykkääminen voi ajan myötä joskus jopa muuttua rakkaudeksi, mutta jos alunperin ihan oikeasti rakastuu johonkin, sen kyllä huomaa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Näissä suhteissa joihin "vaan" ajaudutaan, ei ole yhtä paljon tunnetta mukana. Toki tykkääminen voi ajan myötä joskus jopa muuttua rakkaudeksi, mutta jos alunperin ihan oikeasti rakastuu johonkin, sen kyllä huomaa.

        Nii. Voi olla totta, Jos sitä ei tiedä paremmasta :).
        Jotkut tyytyvät vähempään, Rakastuminen vaatii luottamusta ja heittäytymistä, Sitä ei kaikilta löydy. Ja mitä ovat nämä "järkisuhteet"?


      • siilenämää kirjoitti:

        Nii. Voi olla totta, Jos sitä ei tiedä paremmasta :).
        Jotkut tyytyvät vähempään, Rakastuminen vaatii luottamusta ja heittäytymistä, Sitä ei kaikilta löydy. Ja mitä ovat nämä "järkisuhteet"?

        Luulenpa järkisuhteiden olevan muiden mielestä järkeviä ja parien itsensä mielestä he näyttävät hyvältä ja tuntuvat suht.koht sopivilta. Joissakin maissa vieläkin vanhemmat päättävät kenen kanssa tytär avioituu. Paljon parempaan ollaan siinä suhteessa menossa. Itse olen vielä niin vanhanaikainen, että mielestäni miehen tulee sentään kosia naistaan. Tämänkin tehtävän ovat kuulemma jotkut naiset ottaneet itselleen?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Luulenpa järkisuhteiden olevan muiden mielestä järkeviä ja parien itsensä mielestä he näyttävät hyvältä ja tuntuvat suht.koht sopivilta. Joissakin maissa vieläkin vanhemmat päättävät kenen kanssa tytär avioituu. Paljon parempaan ollaan siinä suhteessa menossa. Itse olen vielä niin vanhanaikainen, että mielestäni miehen tulee sentään kosia naistaan. Tämänkin tehtävän ovat kuulemma jotkut naiset ottaneet itselleen?

        Naiset kosivat ja miehet suostuvat :). Miksiköhän? Onko kosinnan ajankohdalla merkitystä?
        Kyllä minustakin kosinta on miehen tehtävä. Mutta naisen pitäisi tarkasti miettiä suostuko ja jos niin miksi?


    • semmottii-

      Olisihan se ihanaa jos edes yhdenkerran alkaisi suhde
      siitä , kui salama löisi kirkkaalta taivaalta
      silmittömän ihnan kuuman rakkaus-suhteen
      juuri sen kanssa johon kokee silmitöntä selittämätöntä vetoa alkaa suhteeseen
      ja se onnistuisi
      ja molemmat kokisi suurta nautintoa toisistaan oikeesti,
      tämä on tietenki utopiaa,
      ei tämmöstä ikinä ole,
      aina ihastuminen on yksipuolista,
      eikä siitä koskaan tule mitään,
      joten tyydy sitten siihen puisevaan tavalliseen ihmiseen,
      tee lapset ja tappele se kolkyt-vuotis sota ,
      rauhotu sitten vasta, ja ihmettele tässäkö se elämä oli ja meni,

      • Olen eri mieltä, kaksi ihmistä voi ihan oikeasti rakastaa toisiaan.


    • roopenruusa

      Kyllä se on jonkinlainen mielenhäiriö tai tulee sokaistua. Niin minulle kävi. Mies oli jokseenkin täydellinen, kaikki olivat samaa mieltä hänestä. En tosin rakastunut aivan päättömästi, meni pari vuotta ja sitten piti tehdä päätös. Kun pappi sanoi aamen, huomasin olevani aivan toisenlaisen miehen kanssa kuin sitä ennen. Mies oli sama ihana tyyppi kodin ulkopuolella, mutta kotona hän oli tyranni. Rakkaus kuoli, mutta oltiin yhdessä kunnes kuolema erotti.

      • En voi kieltää, että en olisi eri mies mitä olin 20 vuotta sitten. Onneksi en sentään tyranni, mutta sanon kyllä mielipiteeni perheen asioihin.


    • mimmimum-..mi

      Mitä on rakkaus.....minua kosketti tämä video paljon....antoi ajattelemisen aihetta...Romanian köyhistäköyhempiä ....lapsia .. iloitsee pienistäkin asioista...ei tarvita tietsikkapelejä....ilman kyyneleitä ei voi katsoa sitä iloa lapsissa...vaikka olosuhteet ovat kamalat....

      https://www.youtube.com/watch?v=-V4msWrG8qg

      • Eräs tuttavani ilmoitti lähtevänsä auttamaan romanialaisia köyhyydessä eläviä kerjäläisiä. Ehkä Suomestakin löytyy sitä empaattisuutta ja olen sitä mieltä, että näitä tulisi auttaa kotimaassaan, eikä tuoda Suomeen autettavaksi. Useimmiten nämä humaanit auttajaihmiset ovat naisia.


    • sairaloistaavautumista

      No kiva kun avauduitte ja rakkautta riittää, niin sopisiko vihdoinkin, että ne rakkaudelliset naimisissa olevar joukkoraiskkautta harrastavat sedät, kustantaisivat itsensä vatkaamisen uhreille vihdoin korvaukset terveyden tuhoamisesta ja jälkeläiset jotka jäivät syntymättä, kun narsisti ei osaa lukuisissa parisuhteissa tekemään muuta kuin itsensärunkkaamista. Ja ihan voisitte narskut mennä terapiaan, kun kaikki eivät halua viihdyttää mielenterveysongelmaisia ihmisiä jotka eivät kykene narsisminsa vuoksi muuta kuin vainoamaan muita ihmisiä.

      Mutta ette te uusia uhreja ottavat narsistit kykene muuhun, huoran-rakkauteen ja siitä avautumiseen ja taas muita ihmisiä vähättelemällä.

      Ihan vaan muistutukseksi, että , että kun jokin aiheuttamanne sairaus puhkeaa, te runkkarit pääsette sellaiseen oikeuden käyntiin, missä määritellään seksuaalirikollisen aiheuttamat tekoset koko yhteiskuntatasolla. Ja pahimmassa tapauksessa jos ette huolehdi uhrejenne terveydenhuollosta saattaapi tulla tuomio kuolemantuottamuksesta. Lupaan, että mielenterveysongelmanne jakaminen tulee palautumaan moninkerroin takaisinpäin, ja tulevaisuudessa pääsee terapiaan he jotka aiheuttaa pahaa mieltä ilkeydellään jota rakkaudeksi omissa harhoissansa luettelee. Eikä niin, että valepsykiatrit lykkäävät lääkkeitä teidän sairaloisen rakkauden uhreihin ja omiinne jälkeläisiinne, kun annoitte itsekeskeisen vanhempien mallin heille.

    • rewsaq

      Veikko Lavin sanoin "Silmistä se rakkaus alkaa ja sieltä se menee tissiin juu ja vähitellen siihen paikkaan mistä ne likat pissii juu" . Laulukaan ei kerro mitä rakkaus tarkemmin ottaen on .

    • Anonyymi

      " On niiin, minun lempeni kylmää, se on niin kuin talvi ja jää. Ei voi minun rintani koskaan tuntea tulta lämmittävää. Vain syys minun syömmessäin viihtyy, kuin ois kuolleet kukkaset maan. Ei voi lemmen hehkua antaa, ken sai kylmän rakkauden vain. " - Nm. Kylmä rakkaus

    • Anonyymi

      Suurin osa selviää siitä kohtauksesta (valheellinen olotila) vammoitta. Joskus jää vähän arpia. Hyvä itsetunto ja liikunta hyväksi välttämään tätä kohtausta.

      • Anonyymi

        On se tavallaan metkaa, että ihmisen hormonitoiminta voi ohittaa järjen juoksun ja tehdä maailmasta vaaleanpunaisen höttöpilven, pehmeän pumpulisen pöllähdyksen, jota todellisuus ei haittaa eikä häiritse. - Nm. Huumeeksi luokiteltava


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe