Etenevä sujumaton afasia

tonttutyttö90

Onko täälä ketään kenen lähipiirissä olisi saanut kyseisen diagnoosin?

Lähipiirissäni on kyseisen sairaus todettu ja toisten kokemuksia taudista haluisin tietää? mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Meillä puhekyky mennyt melkeen täysin, 2 eri sanaa osataan käyttää ja nyt olen huomioinut ettei ymmärrä enää oikein puhettakaan..

4

1684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonttutyttö90

      eikö löydy ketään?

    • miogjoefpok

      Kyllä löytyy, suvusta, ainakin isältäni. Tosin isä kuoli kuukausi sitten. Tämä on todella harvinainen muoto otsalohkodementiasta. Mitäkö tulevaisuus tuo tullessaan? Meidän tapauksessa diagnoosi tuli 2015, puhe loppui hyvin äkkiä ja vähitellen isä kuihtui pois.. Kuoli 58 vuotiaana.

    • Vastausta

      Äidilläni todettiin etenevä afasia noin vuonna 2011, sairaus eteni suhteellisen nopeasti, aluksi meni kahvinkeiton osaaminen, kännykän käyttö ja tiskaaminen, sitten meni vähän aikaa je meni puhumisen taito ja puheen ymmärtämisen taito. Sitten meni taas vähän pidempi aika ja äiti ei osannut mennä enää vessaan eikä ilmaista sanoin, jos oli vessahätä. Sitten vuosien saatossa alkoi ymmärrys menemään aika pitkälti pois kaikkien asioiden suhteen eli ei esim. enää tunnista mitään esineitä, voi laittaa esim. pyyhekumin suuhun, koska luulee sitä syötäväksi eikä oikein ymmärrä enää mistään mitään. Ainut ihmeellinen ja ihana asia on se, että äiti vielä jostain syystä tunnistaa minut ja isäni, siitä olen kiitollinen. Ja joskus hän saattaa sanoa yhden lyhyen järkevän lauseen tai "joo" ja "ei". Eli minun äidistäni tuli hyvin pitkälti täysin toimintakyvytön ihminen.

      • Anonyymi

        Hei!
        Mieheni sai diagnoosin viime syksynä. Jo useina vuosina oli tapahtunut sanojen menetystä ja joitain ihmeellisiä luonteen muutoksia.
        Tutkimuksiin pääsy ei tahtonut onnistua muutamaan vuoteen, kun oli eläkeikäinen, mutta alle 70 v.
        Painottuu nimenomaan puheen puuttumiseen. Muisti lähtikin huononemaan kunnolla vasta ehkä noin vuosi sitten. Tilanne on nyt se, että vaan yksityisiä sanoja sanoo, eikä aina löydä yhtäkään, levittelee vaan käsiään. Minä yritän arvailla.... Ja hänelle annettujen ohjeiden ja puheen ymmärtäminen alkaa myös olla heikolla tolalla.

        Levoton on vaan siinä, että aina olisi lähdössä ulos. Kotona ollessa paljon jo petissä viettää aikaa. Nyt alkanut vetää päälleen monta paitaa päällekkäin tai monet alushousut ym. Vaippoja pitää, koska aika usein ei ehdi vessaan.
        Hygienia-asioiden kanssa taistelua - ei ajaisi partaa, ei pesisi hampaita, ei pesisi itseään. Minä pesen välillä - jopa painostusta käyttäen - välillä annan vaan olla.

        Kävely hidastunut, kankeaa hänen päästä autoon sisälle ja sieltä pois. Ajokortti lähti diagnoosin tultua. Oli jo monia vaaratilanteita.
        Läheiset ihmettelevät, kuinka nopeasti onkaan edennyt. No, minä puolisona kyllä tein huomioita kauan sitten. Välillä tuntuu, olisiko selkeä Alzheimer-tautikin parempi kuin tämä. No, ei ainakaan rasita muita ylenmääräisellä puhumisella. Olin yllättynyt, kun kuulin, kuinka vähän otsa-ohimolohkosairautta potevia on Suomessa ja tämä afasia-tyyppi vieläkin harvinaisempi.

        Olen saanut omaishoitajuuden ja saan mieheni hoitopaikkaan lomapäivieni ajaksi. Se helpottaa edes hieman. En jaksa tähän kaikkia oireita kirjoittaa. On monenlaisia, esim. ihmisten tuijottelua.
        Olen nyt kuullut muutamalta tutulta tai sukulaiselta, joiden sukulais- tai tuttavapiirissä ollut vastaavaa, että tämä tautityyppi on vienyt melko nopeasti hautaan. Näinkö käynee meilläkin?

        Minulla on onneksi muutama hyvä ystävä, jotka pitävät tiiviisti yhteyttä ja tarjoavat välillä virkistystä. Lapset ovat hengessä mukana, mutta ovat tietysti kiireisiä lapsiperhearjessaan.

        Kaikesta huolimatta, voimia itse kullekin ja mahdollisimman hyvää kesää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe