Mistä tietoa poliisiin liittyen?

Kirjaprojekti_pulassa

Aioin ensin kysyä asiaa poliisipalstalta, mutta vilkaistuani otsikoita siellä päädyin kyselemään tänne. Minulla on eräs kirjaidea päässäni, ja pyöriteltyäni sitä nyt jokusen vuoden, haluaisin kirjoittaa sen muistiin. Ajatuksissa on tavallaan dekkari, ja haluaisin yhden päähenkilöistä olevan poliisi. En kuitenkaan tiedä hirveästi poliisin toimintatavoista esim. kadonneen etsimiseen ja perheväkivalta-epäilyyn liittyen. Onko kellään kokemusta, saako poliisilaitokselta "virka-apua" jos haluaa selvittää toimintaa, tai olisiko olemassa joku muu instanssi, josta neuvoja voisi kysyä?

2

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ideastakirjaksi

Kadonneen etsimisestä, perheväkivallasta ja monesta muustakin poliisin toimintatavasta löytyy tietoa netistä. Äskettäin selvitin mm sitä, miten rikoksen uhrin ruumis liikkuu järjestelmässä tutkinnan aikana, sekin selvisi netistä.

Mutta ennen sitä kokeile ensin kirjoittamista, niin selviää, tuleeko koko kirjasta mitään. Luulen, ettei poliisikaan kovin mielellään vastaile kysymyksiin, jos kirja on vasta idean asteella.

• KäsisHylättiin

Itse kysyin muutama vuosi sitten kysymyksiä "kirjaani" varten poliisilta Poliisin FB-sivujen kautta. Vastaaja taisi olla se nettipoliisi Fobba. Kerroin kirjoittavani käsikirjoitusta, jossa esiintyy rikos. Asettelin kysymykseni selkeästi, hieman käsiksestäni alustaen, jotta vastaaja saisi käsityksen keksimästäni tilanteesta ja jotta itse saisin yksiselitteiset vastaukset (tässä tapauksessa luonnollisesti kuvitteelliseen) käytännön toimintaan. Asettelin kysymykset niin, että niihin vastaaminen olisi melko nopeaa ja tietoon sekä käytäntöön nojaavaa (eikä esim. mielipide- tai moraaliasia). Sain erittäin nopeasti ja mukavasti vastaukset, eli sain mitä hain ja enemmänkin. Uskoisin, että minua auttoi juuri selkeä tapaus, johon kaipasin yksityiskohdat. Jos kaipaa laveita kuvauksia ja hiljaista tietoa, kannattaa varmaan nähdä ja jututtaa poliisi-ihmistä jossain virka-ajan ulkopuolella.

Kyselin samaa tekstiä varten myös eräältä muusikolta mm. soittamistekniikkaan liittyviä kysymyksiä. En tuntenut häntä aiemmin, mutta uskaltauduin laittamaan s-postia. Hän vastasi mukavan laajasti ja hyvin ystävällisesti. Tämä vahvisti mielikuvaani muusikoista hyvinä tyyppeinä. :)

Samassa yhteydessä kysyin myös SPR:n ihmiseltä, että onko tullut vastaan kriisialueelta tällaista tai tällaista tilannetta ja kuinka sitten toimitaan. Nainen vastasi todella tympeästi ja ynseästi, että hänellä ei ole aikaa tällaiseen. Vastauksessa oli myös ivallisuutta, jollaiseen en ole tottunut ihmisten kanssa viestiessäni, en "saajana" enkä "antajana". Vahvisti mielikuvaa tämäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      16
      1741
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      140
      1712
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      307
      1361
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1098
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      209
      1092
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      132
      998
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      965
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      935
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      915
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      898
    Aihe