All season renkaat Suomessa

346347573

Michelin toi jo crossclimaten myyntiin, nyt esim Continental on myös esitellyt uuden AllSeasonContact mallin. Kyseessä siis keskieuroopan ympärivuotisrengas eli kesärengas jossa huomioitu myös satunnainen talvikelissä ajo.

Crossclimatesta kuullut paljon positiivista, pitäisi olla yhtä kestävä kuin muut misukan kesärenkaat (eli tosi kestävä) ja vierintävastuskin yhtä pieni. Ajettavuudessakaan en ole kuullut moittimista.

Mielenkiinnolla odotan yleistyykö näiden all season renkaiden myynti suomessa. Mielestäni tarvetta ainakin olisi tosi vaihtelevien kesä ja syyskelien vuoksi. All season kesärenkaan voisi huoletta laittaa alle vaikka jo maaliskuussa, ja sillä voisi ajaa vaikka joulukuuhun asti. Ei tulisi yhtä suuria ongelmia satunnaisessa talvikelissä kuin kesärenkaalla.

Erona pohjoismaiseen ja keskieuroopan kitkaanhan näissä on se että tarkoitettu myös kesäkäyttöön toisin kuin nuo kitkat.

Toisaalta näissä on myös lumihiutale ja M S merkinnät joten ovat sallittuja talvikelissä vaikka eivät tietenkään vastaa oikeaa talvirengasta. Ei tarvisi kuitenkaan kalenteria tuijottaa milloin pitää vaihtaa vaan voi kelin tai ajotarpeen perusteella vaihtaa.

39

8506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 346347573

      Korjauksena että siis kevät ja syyskelit vaihtelevia, voi olla sulaa vaikka maaliskuun lopusta vappuun asti, mutta vappuna lunta useana päivänä. Samoin syksyllä.

      Yksi vaihtoehto ajaa pohjoismaisilla kitkoilla pitkään kevääseen ja vaihtaa aikaisin syksyllä, mutta kitka tosin veltto talvirengas eikä tee mieli liian pitkään käyttää.

      Keskieuroopan kitka taas ei hyvä oikein millään kelillä, ei tarkoitettu kesäkäyttöön mutta Suomen talvessa ei mitenkään pärjää pohjoismaisille talvirenkaille.

      Siksi itse pidän tuota keskieuroopan all season rengasta mielenkiintoisimpana vaihtoehtona vaihtelevien kevät ja syyskelien rengasongelmiin.

    • 346347573

      Siinä esim ADACin all season testi 2016: https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2016_ganzjahresreifen_205_55_r16.aspx?ComponentId=273586&SourcePageId=31821

      Michelin, Goodyear, Pirelli ja Vredestein jopa saaneet kiitosta jonkinlaisesta jääpidosta.

      Michelin nappasi voiton Goodyearilta kulutuskestävyydellään, vaikka Goodyear hitusen parempi lumella.

      Suomessa nää olisi kuitenkin kesärenkaita mutta juuri satunnaiseen kevään ja syksyn talvikelissä ajoon olisivat käteviä. Ja kuten mainittu, mahdollistaisi oikeiden pohjoismaisten talvirenkaiden käytön omien tarpeiden mukaan koska näissä yleensä M S merkintä eli sallittuja talvikäyttöön, ei tulisi sakkoja jos vaikka joulukuussa ajelisi näillä.

    • Leikkirenkaat

      CC:t on veltot, erityisesti kaistalle paluussa huomaa ja pelottaa. En kyllä talvea ajaisi noilla. Kyllä rehellisillä talvirenkailla parasta ajaa, ei mitään syytä säästellä niitä. Ominaisuudet katoaa vanhetessa. Etelässä lokakuun puolesta, huhtikuun puoleen talvirenkailla. Miksi pitäisi uhmata muita ihmishenkiä leikki renkailla, joita ei suomen ilmastossa tarvitse.

      • Cruzeideri

        Kerran huomasin, kun ohittaessa oli jotain 140 lasissa pohjoisen maantiellä ja kummun heikentämän näkyvyyden takia tajusin ohituksen virhearvioksi ja palasin normaalia äkäisemmin omalle kaistalle. Siinä oli jonkunlaista huojakkuutta havaittavissa, ei kuitenkaan mitään ongelmia pidon kanssa. Saattoi ihan hyvin johtua enemmän autosta kuin renkaista.
        Käytännössä siis olematon ongelma, varsinkin jos ei tapana tehdä äkkiliikkeitä 140 lasissa. Mutta totta kai huomioitava osaltaan, jos vaihtoehtoiset renkaat hoitavat tämän paremmin eivätkä häviä muiltakaan ominaisuuksiltaan Crosseille.
        Tämäkin huojakkuus riippuu mihin vertaa? Eiköhän niillä oikeilla talvirenkailla lähes poikkeuksetta ole veltompaa ajaa, eikö pelota? Parhaista kesärenkaista varmasti löytyy jämäkämpiä, toisaalta yhtä varmasti kiinanmuoveista myös kaikinpuolin huonompia.

        Sanoessasi, ettei mitään syytä säästellä talvirenkaita ominaisuudet katoaa vanhetessa lokakuusta huhtikuuhun, jo vastaatkin itsellesi: tuolle välille tulee etenkin etelässä huimasti ajoa kesäkeleissä, jolloin turhaan syö talvirenkaiden ominaisuuksia ja kärsii mm. niiden velttoudesta tarpeettomasti vain koska välille voi sattua jokunen liukkaampi päivä.
        Ihmishenkien uhmaamiseksi voi laskea senkin, että ajaa loka-huhtikuun ei-talvikeleissä talvirenkailla, jotka ovat kuivalla ja märällä Crosseja ja muita kesärenkaita huonommat.

        Joka tapauksessa Crossit ovat pärjänneet ihan hyvin puhtaissa kesärengasvertailuissakin, joissa siis lumi- ja jääpitoa ei ole arvioitu lainkaan. Ne voi siis ajatella perushyvinä kesärenkaina, joissa bonuksena huomattavasti parempi turva talvisäiden varalle.

        Keskisen ja pohjoisen Suomen kuukausia kestäviin täystalviin en kyllä tohdi suositella muita kuin upouusia Crosseja, joilla pitoa ihan Ok. Käytettyinä pito kuitenkin laskee jyrkästi, ilmeisesti urien madaltuessa ja kulmien pyöristyessä.

        Mittausten ja testien mukaan nuo ovat hiljaiset ja taloudelliset, mutta oma tuntumani sanoo, että selvästi parempiakin näiltä osin löytyisi. Ehkä Suomen karkea asfaltti tuottaa Crossien kanssa tehokkaammin melua kuin perinteisen mallisten kesärenkaiden? Mutta tämä mutuni ei perustu muuhun vertailuun kuin edellisiin samassa autossa olleisiin nastarenkaisiin, joiden jäljiltä ajotietokoneen kulutus ei ainakaan merkittävästi laskenut, eikä melutasokaan laskenut niin paljon kuin olisin toivoinut, paitsi kaupunkiajo muuttui kuin kissanhiivinnäksi sukkasillaan.

        Etenkin Crosseja voi suositella meidän perheen kesärenkaiksi, akka kun on akkamaisuudeltaan puoliväliä minun ja ”Leikkirenkaat” kanssa, eikä uskaltaisi ajaa kesärenkailla lainkaan, jos pientäkään riskiä lumesta tai jäästä matkalle. Crosseilla uskaltaa, joten kiitos Crossien, minun ei tarvitse rengasjumpata nastoja alle lokakuussa vain jyrsiäkseni seuraavia 2-3 kuukautta paljasta asfalttia. Eikä samoin tarvitse Vapun yli jatkaa talvirengaskautta. Tosin nyt tämä leikki mennyt asteen liian pitkälle, kun yritän selvitä tämän talven Crosseilla. Kyllähän noilla edelleen 15tkm jälkeen pärjää, mutta kaukana ne hyvistä talvirenkaista jo ovat, toisin kuin uusina. En enää toisten varmaan yritä ajaa läpi talvea käytetyillä Crosseilla, uusilla voisin kyllä, sen verran vakuuttavat olivat uusina talvioloissa.

        Hintaahan noilla yleensä on vähän enemmän kuin Michelinin kesärenkailla, tapauskohtaista ja makuasia sitten, että saako rahalle vastinetta? Periaatteessa Suomessa on kuitenkin kuukausitolkulla sitä vuodenaikaa, jolloin kylmät kesäkelit, mutta jään ja lumen riski. Silloin Crossit voi hyvin perustella parhaiksi mahdollisiksi renkaiksi. Pks:llä usein koko talvi menee noin. Joka tapauksessa maalis-toukokuu ja loka-marraskuu on helppo laskea tuollaiseksi ajaksi eli vähintään 4-5kk. Jos sitten vaihtaa kesärenkaat alle 1.3. ja pois 30.11., niin koko kesärengaskausi on siis 9kk, josta 4-5kk eli puolet ajasta Crossit olisivat selvästi paremmat kuin puhtaat kesäkumit. Loppuajankin kilpailukykyiset, mutteivat sentään ihan parhaat vertailujen mukaan.

        Hyvät renkaat ja voin suositella, mutten ole varma ostanko uudestaan? Puhtaat kesärenkaat hiljaisuuden toivossa, talvipainotteisemmat ympärivuotiset tai kitkojen käyttäminen ympärivuotisesti kiinnostavat myös.


    • khfkshfkj

      " Ei tarvisi kuitenkaan kalenteria tuijottaa milloin pitää vaihtaa vaan voi kelin tai ajotarpeen perusteella vaihtaa."

      Ei tarvitse nytkään, sillä laki antaa mahdollisuuden asentaa talvirenkaat silloin kun keli tai ajotarve sitä vaatii, ja Hallitus on tehnyt esityksen jonka mukaan myös ns. pakko poistuu ja vastuu rengasvalinnasta jää autoilijalle.

      http://www.autonrengasliitto.fi/fi/


      All-Season lipsuttimista haaveileville tuossa hieman lukemista, rengasvalintojen tuoma riski on todellinen, joten talvirenkaaksi ei kannata valita lähtökohtaisesti heikkoa kompromissia. Ja kyllä, heikkopitoinen rengas, oli se sitten sellaiseksi kulutettu tai sellaiseksi tehty uusi, on valinta.

      http://www.autonrengasliitto.fi/fi/rengasriskitiivistelma-henkilo-ja-pakettiautojen-rengasriskit-2000-luvulla/

      • Cruzeideri

        Noita riskejä on ennenkin arvioitu ja niistä lueskeltu. Yksi huomio oli se, ettei se rengas yksin yleensä ole ollut se riskin päätekijä, vaan huonot renkaat kasautuvat ongelmakuskien holtittoman ajamisen ja vanhojen autojen kanssa yhteen. Eli jos ajetaan sakkorenkailla 40km/h ylinopeutta vm.1991 Bemarilla metsään, niin aika vähän tuo kertoo 5mm uraisilla Crossclimateilla tunnollisesti ajavan riskeistä.

        Toisekseen yleensä ei ole laskettu sitä esimerkiksi kesärenkaiden myöhäisen vaihdon tuomaa turvaa tai siis aikaisen talvirenkaan allelaiton tuomaa riskiä. Eli jos auto ajaa onnettomuuden marraskuussa 5c kelissä lailliset ja reilu-uraiset talvirenkaat alla, niin eipä taideta merkitä tilastoon tekijäksi huonoja renkaita, vaikka tuollakin yllä ”Leikkirenkaat” toi esiin renkaan löysyyden (talvirenkaat) aiheuttaman hengenvaaran.
        Jos ja kun merkitään vain ne tapaukset, kun marraskuussa ajetaan kesärenkailla -5c kelissä kolari, muttei niitä kun talvirenkaalla 5c:ssä, niin tilasto vääristää.

        Elämä on kuitenkin yhtä kompromissia. CrossClimate voi hyvin olla jopa puolelle kesäkaudesta se paras ja turvallisin kompromissi. Vähimpään turvallisuuskompromissiin halukas pitää kolme rengassarjaa; kesä, talvi ja välikausi.
        Pks:lle monena talvena CrossClimate voisi olla paras rengas, ainakin jos vielä vähän mahdollisuuksia suunnitella menojaan säiden mukaan. Muutama päivä talvessa julkisilla tai kimppakyydillä tai etätöissä, niin rengasruletit voisi useina vuosina unohtaa.


      • Leikkirenkaat
        Cruzeideri kirjoitti:

        Noita riskejä on ennenkin arvioitu ja niistä lueskeltu. Yksi huomio oli se, ettei se rengas yksin yleensä ole ollut se riskin päätekijä, vaan huonot renkaat kasautuvat ongelmakuskien holtittoman ajamisen ja vanhojen autojen kanssa yhteen. Eli jos ajetaan sakkorenkailla 40km/h ylinopeutta vm.1991 Bemarilla metsään, niin aika vähän tuo kertoo 5mm uraisilla Crossclimateilla tunnollisesti ajavan riskeistä.

        Toisekseen yleensä ei ole laskettu sitä esimerkiksi kesärenkaiden myöhäisen vaihdon tuomaa turvaa tai siis aikaisen talvirenkaan allelaiton tuomaa riskiä. Eli jos auto ajaa onnettomuuden marraskuussa 5c kelissä lailliset ja reilu-uraiset talvirenkaat alla, niin eipä taideta merkitä tilastoon tekijäksi huonoja renkaita, vaikka tuollakin yllä ”Leikkirenkaat” toi esiin renkaan löysyyden (talvirenkaat) aiheuttaman hengenvaaran.
        Jos ja kun merkitään vain ne tapaukset, kun marraskuussa ajetaan kesärenkailla -5c kelissä kolari, muttei niitä kun talvirenkaalla 5c:ssä, niin tilasto vääristää.

        Elämä on kuitenkin yhtä kompromissia. CrossClimate voi hyvin olla jopa puolelle kesäkaudesta se paras ja turvallisin kompromissi. Vähimpään turvallisuuskompromissiin halukas pitää kolme rengassarjaa; kesä, talvi ja välikausi.
        Pks:lle monena talvena CrossClimate voisi olla paras rengas, ainakin jos vielä vähän mahdollisuuksia suunnitella menojaan säiden mukaan. Muutama päivä talvessa julkisilla tai kimppakyydillä tai etätöissä, niin rengasruletit voisi useina vuosina unohtaa.

        Toin ainoastaan CC:n velttouden esille. Sinä toit talvirenkaiden velttouden esille, en minä, älä yritäkkään vääristellä taas. Laitan talvirenkaat alle heti, kun kelit on sen mukaiset. Mitään tarvetta ei ole omaa tai kenenkään muun hengeä uhmata.


      • Cruzeideri
        Leikkirenkaat kirjoitti:

        Toin ainoastaan CC:n velttouden esille. Sinä toit talvirenkaiden velttouden esille, en minä, älä yritäkkään vääristellä taas. Laitan talvirenkaat alle heti, kun kelit on sen mukaiset. Mitään tarvetta ei ole omaa tai kenenkään muun hengeä uhmata.

        Niin. Yritä nyt selittää, että miksi se velttous tekee CrossClimateista vaaralliset, muttei talvirenkaista, jotka todennäköisesti huomattavasti veltommat? Luulin tämän olleen varsin yksinkertaista logiikkaa, mutta niin vaan tipuit kärryiltä.


      • Leikkirenkaat
        Cruzeideri kirjoitti:

        Niin. Yritä nyt selittää, että miksi se velttous tekee CrossClimateista vaaralliset, muttei talvirenkaista, jotka todennäköisesti huomattavasti veltommat? Luulin tämän olleen varsin yksinkertaista logiikkaa, mutta niin vaan tipuit kärryiltä.

        En ole väittänyt vaaralliseksi, vain ja ainoastaan veltoksi. Ja ainoastaan CC:t veltoksi, en muita. Ymmärtäisit edes lukemasi, mutta ei kun väittelyä haettava.


      • Cruzeideri
        Leikkirenkaat kirjoitti:

        En ole väittänyt vaaralliseksi, vain ja ainoastaan veltoksi. Ja ainoastaan CC:t veltoksi, en muita. Ymmärtäisit edes lukemasi, mutta ei kun väittelyä haettava.

        Miksi se velttous pelottaa, jos ei vaaran takia? Pelottaako, että naiset nauraa?

        Se, että sinä et ymmärrä talvirenkaiden olevan velttoja, veltompia kuin Crossien, ei kai ole kenenkään muun ongelma.


      • Leikkirenkaat
        Cruzeideri kirjoitti:

        Miksi se velttous pelottaa, jos ei vaaran takia? Pelottaako, että naiset nauraa?

        Se, että sinä et ymmärrä talvirenkaiden olevan velttoja, veltompia kuin Crossien, ei kai ole kenenkään muun ongelma.

        Ei pelota, paska ajaa alle sortuvilla renkailla. Ei noin velttoja ole tullut muita vastaan kuin CC:t. Kenelläkään muulla ei ole ongelmaa kuin sinulla, olet kuin pikkupoika hiekkalaatikolla mielipiteinesi. Ei ne CC:t ihmeelliset ole, kuten ei muutkaan misukat, turhaan riehut.


      • Cruzeideri
        Leikkirenkaat kirjoitti:

        Ei pelota, paska ajaa alle sortuvilla renkailla. Ei noin velttoja ole tullut muita vastaan kuin CC:t. Kenelläkään muulla ei ole ongelmaa kuin sinulla, olet kuin pikkupoika hiekkalaatikolla mielipiteinesi. Ei ne CC:t ihmeelliset ole, kuten ei muutkaan misukat, turhaan riehut.

        Itse sanoit, että pelottaa. Ei sitä velttoutta kukaan muu tiedä, jos et paljasta, että voit lopettaa pelkäämisen jo.

        Ei ole mitään tietoa siitä, että Crossit olisivat veltommat kuin talvirenkaat. Päinvastoin, pärjäävät poikkeuksetta rengastesteissä talvirenkaita ja muita ympärivuotisia vastaan nimenomaan jämäkkyydessä, ratakierroksilla ja kuivan sekä märän pidossa.
        Toki jos sinulla on osoittaa tieto, jonka mukaan Crossit veltommat kuin talvirenkaat, niin siitä vain. Mutta jos on kyse vain omasta egostasi, niin.. no, anna tulla vaan, eiköhän tämä köyhän maalaistollon terapiasta käy, paremman puutteessa.


      • Herääjo
        Cruzeideri kirjoitti:

        Itse sanoit, että pelottaa. Ei sitä velttoutta kukaan muu tiedä, jos et paljasta, että voit lopettaa pelkäämisen jo.

        Ei ole mitään tietoa siitä, että Crossit olisivat veltommat kuin talvirenkaat. Päinvastoin, pärjäävät poikkeuksetta rengastesteissä talvirenkaita ja muita ympärivuotisia vastaan nimenomaan jämäkkyydessä, ratakierroksilla ja kuivan sekä märän pidossa.
        Toki jos sinulla on osoittaa tieto, jonka mukaan Crossit veltommat kuin talvirenkaat, niin siitä vain. Mutta jos on kyse vain omasta egostasi, niin.. no, anna tulla vaan, eiköhän tämä köyhän maalaistollon terapiasta käy, paremman puutteessa.

        Rengastestit on sitä varten ja tuulilasi testasi tänä keväänä. Mutta ethän sinä kalakukko hiekkalaatikko poika sitä hyväksy. Otappa taas kuppia lisää ja käytä kallista aikaasi suomi24 sivustoilla. Joka ikisellä palstalla itket kun joku haukkuu misukat. Ei miljonäärit täällä pyöri kiukuttelemassa ja väittelemässä kuin hiekkalaatikolla. Tyhmyytesi näytät kiukuttelulla.


      • Cruzeideri
        Herääjo kirjoitti:

        Rengastestit on sitä varten ja tuulilasi testasi tänä keväänä. Mutta ethän sinä kalakukko hiekkalaatikko poika sitä hyväksy. Otappa taas kuppia lisää ja käytä kallista aikaasi suomi24 sivustoilla. Joka ikisellä palstalla itket kun joku haukkuu misukat. Ei miljonäärit täällä pyöri kiukuttelemassa ja väittelemässä kuin hiekkalaatikolla. Tyhmyytesi näytät kiukuttelulla.

        Moneenko talvirenkaaseen Tuulilasi Crosseja vertasi? Entä niiden talvirenkaiden löysyyksiä? Tuulilasissa Crossit pärjäsivät ihan kivasti muiden kesärenkaiden joukossa, vaikka talviominaisuuksista ei saanut pistettäkään.

        Vai eivät miljonäärit täällä pyöri. Voi kamala. On se syvään pieneen kieroon karjalaiseen osunut tuokin.

        Minä olen tässäkin ketjussa suosittanut huomioimaan myös Goodyearin vaihtoehdon ympärivuotiseksi, sitä voi ihan hyvin pitää Crosseja parempana, riippuu ihan painotuksista.

        Mikä sinua pelottaa? Löysä se, miljonäärit S24:ssä vai Michelinmies?


      • Puijon_huippu
        Cruzeideri kirjoitti:

        Moneenko talvirenkaaseen Tuulilasi Crosseja vertasi? Entä niiden talvirenkaiden löysyyksiä? Tuulilasissa Crossit pärjäsivät ihan kivasti muiden kesärenkaiden joukossa, vaikka talviominaisuuksista ei saanut pistettäkään.

        Vai eivät miljonäärit täällä pyöri. Voi kamala. On se syvään pieneen kieroon karjalaiseen osunut tuokin.

        Minä olen tässäkin ketjussa suosittanut huomioimaan myös Goodyearin vaihtoehdon ympärivuotiseksi, sitä voi ihan hyvin pitää Crosseja parempana, riippuu ihan painotuksista.

        Mikä sinua pelottaa? Löysä se, miljonäärit S24:ssä vai Michelinmies?

        Sinä se jaksat tyhmyytesi näyttää. Miljonääri, TM:n virallinen rengastestaaja, rattijuoppo ym. Kehut kuinka miljoonia pyöritellyt salkussa ja yhden täyden rengas-sarjan ostaminen on maailman suurin asia Pirkka-renuun. Oikein misukat ja voi luoja jos joku erehtyy mollaamaan niitä. On sota tila hiekkalaatikolla välittömästi! Oma-aika on suunnattoman kallista, ajettava lipokkailla kesät, talvet, ei kannata vaihtaa kun menee aikaa. Parhaimpia nämä hänen nettiostokset renkaissa, ensimmäisen ja kalleimman valitsee ja valittaa kun netissä niin kalliita. Jäävuoren"huippu"oman ajan kalleus, toveri etsii parhaimmillaan 24/7 suomi24 rengas palstalta väittely kaveria. Joku hänen omassa ajassa ja sen kalleudessa ei täsmää...


      • Cruzeideri
        Puijon_huippu kirjoitti:

        Sinä se jaksat tyhmyytesi näyttää. Miljonääri, TM:n virallinen rengastestaaja, rattijuoppo ym. Kehut kuinka miljoonia pyöritellyt salkussa ja yhden täyden rengas-sarjan ostaminen on maailman suurin asia Pirkka-renuun. Oikein misukat ja voi luoja jos joku erehtyy mollaamaan niitä. On sota tila hiekkalaatikolla välittömästi! Oma-aika on suunnattoman kallista, ajettava lipokkailla kesät, talvet, ei kannata vaihtaa kun menee aikaa. Parhaimpia nämä hänen nettiostokset renkaissa, ensimmäisen ja kalleimman valitsee ja valittaa kun netissä niin kalliita. Jäävuoren"huippu"oman ajan kalleus, toveri etsii parhaimmillaan 24/7 suomi24 rengas palstalta väittely kaveria. Joku hänen omassa ajassa ja sen kalleudessa ei täsmää...

        Eihän siihen tosiaan minulta aikaa vaadita, että Trump-ralli takoo rahaa tililleni. Jää aikaa turhuuksiin, muttei se ole mikään perustelu sille, että pitäisi lähteä rengasliikkeisiin aikaani viettämään, taikka renkaanvaihtosavottaan tarpeettomasti.

        Mutta miksei löysyyden paljastumista pelkäävä pikkuinen enää pysy aiheessa lainkaan? Missä ne vertailut, joiden mukaan pelottavan löysät CrossClimatet löysemmät kuin turvalliset talvirenkaasi?


      • Sairas_olet_tiedätkin
        Cruzeideri kirjoitti:

        Eihän siihen tosiaan minulta aikaa vaadita, että Trump-ralli takoo rahaa tililleni. Jää aikaa turhuuksiin, muttei se ole mikään perustelu sille, että pitäisi lähteä rengasliikkeisiin aikaani viettämään, taikka renkaanvaihtosavottaan tarpeettomasti.

        Mutta miksei löysyyden paljastumista pelkäävä pikkuinen enää pysy aiheessa lainkaan? Missä ne vertailut, joiden mukaan pelottavan löysät CrossClimatet löysemmät kuin turvalliset talvirenkaasi?

        Etsi väittely kaverisi kuopion kaupungin vuokrakasarmisi hiekkalaatikolta. Kirjoittakaa vaikka kolmipyörienne renkaisiin LingLong. Ei kannata luulla, että joku uskoo juttujasi. Täällä taotaan rahaa tileille pohjois korean raketeilla.


      • Cruzeideri
        Sairas_olet_tiedätkin kirjoitti:

        Etsi väittely kaverisi kuopion kaupungin vuokrakasarmisi hiekkalaatikolta. Kirjoittakaa vaikka kolmipyörienne renkaisiin LingLong. Ei kannata luulla, että joku uskoo juttujasi. Täällä taotaan rahaa tileille pohjois korean raketeilla.

        Reppana katkerana muistelee Linkkari-juttuja uudenvuoden läpeensä :(

        Ei minulle ole merkitystä sillä kuka mitäkin uskoo. Jos ei lähdelinkkejäkään usko, niin samapa tuo, oma on häpeänsä. Raha-asioillani ja niiden uskottavuudella taas ei ole mitään merkitystä muille kuin sinulle.


      • Anonyymi
        Cruzeideri kirjoitti:

        Itse sanoit, että pelottaa. Ei sitä velttoutta kukaan muu tiedä, jos et paljasta, että voit lopettaa pelkäämisen jo.

        Ei ole mitään tietoa siitä, että Crossit olisivat veltommat kuin talvirenkaat. Päinvastoin, pärjäävät poikkeuksetta rengastesteissä talvirenkaita ja muita ympärivuotisia vastaan nimenomaan jämäkkyydessä, ratakierroksilla ja kuivan sekä märän pidossa.
        Toki jos sinulla on osoittaa tieto, jonka mukaan Crossit veltommat kuin talvirenkaat, niin siitä vain. Mutta jos on kyse vain omasta egostasi, niin.. no, anna tulla vaan, eiköhän tämä köyhän maalaistollon terapiasta käy, paremman puutteessa.

        Täällä palstalla nimenomaan kysellään muiden ihmisten KOKEMUKSIA ja hänen kokemus oli että rengas jotenkin tuntui veltommalta. Ihmiset jotka etsii tutkimustietoa eivät sitä yleensä keskustelupalstoilta etsi. Kaikkiin tutkimustietoihin kun ei ole edes luottamista


    • Cruzeideri

      Tässäpä mielenkiintoinen tutkimustiivistelmä aiheeseen liittyen, poimin tuolta lipsuttimista puhuneen linkin takaa:

      http://www.autonrengasliitto.fi/fi/tutkimustiivistelma-tekniikan-maailman-sadekelitesti-2016/

      Uudetkin laadukkaat kitkarenkaat märässä huonommat kuin 2mm pinnan kesärenkaat. Toisaalta tämä antaa ajattelemisen aihetta meille, jotka pidämme kitkoilla kesän ajamista vaihtoehtona. Toisaalta mepä olemmekin niitä tietoisen riskin ottavia kompromissintekijöitä. Mutta niille, jotka siinä ensimmäisten yöpakkasten kohdalla syys-lokakuussa heittävät turvalliset talvirenkaat alle, niin mahtaako siinä kokonaisturvallisuus sitten kuitenkaan parantua? Edessä tuhansia kilometrejä renkailla, jotka vastaavat korkeintaan sakkokesärengasta märällä, jota valtaosa syksyn teistä on. Voittopuolella parina aamuna jäällä pitoa on paremmin, nekin aamut vastuullinen kesäkuminaapuri jää kotiin tai menee julkisilla, ellei sitten ole ostanut CrossClimateja.

      Näyttää Stadin kesä 2017 jatkuvan vielä ainakin pari viikkoa. Crossclimateille parasta säätä.

    • Eestaasvai

      CrossClimatet taitavat olla seuraava rengaskertani.

      Perheessä on kaksi autoa. Toisessa on kesärenkaat ja nastarenkaat talveksi. Tuohon kakkosautoon aion hankkia CC: t heti, kun nykyinen kesärengassetti on loppu.
      Tällä konstilla aion päästä kakkosauton rengasruletista eroon. Täällä Turussa on niin leudot talvet, että nastarengaspäiviä on varmaan alta 30 vuodessa. Kakkosauto saa jäädä pihaan liukkaimpina päivinä, normaaleista Turun talvikeleistä uskon selviäväni hyvin Cross Climate rengastuksella.

      • Cruzeideri

        Kyllä niillä varmasti pärjää, jos voi jättää ajamatta pahimmat päivät tai ajaa varovaisesti, renkaan rajat tiedostaen ja niihin tutustuen. Eikös Suomessa ennenmuinoin ajettu pelkillä kesärenkailla ympäri vuoden? Kolisi kyllä nykyistä enemmän, mutta valtaosa selvisi ehjänä, vaikka autot olivat aivan eri maata kuin nykyään.

        CrossClimatejen lisäksi kannattaa ottaa vertailuun Goodyearin Vectorit, jotka ovat talvipainoitteisempi versio ympärivuotisista ja onhan Nokiallakin omansa. Michelinin omistama Kleber taas tekee hintaansa nähden pätevää budjettiversiota ympärivuotisista, nekin ehkä kakkoseen harkinnanarvoiset säästömielessä.


      • Leikkikalugansteri

        Kyllä on ihminen köyhä tai laiska. Ei renkaanvaihtoa pysty tekemään tai teettämään 2x vuodessa.


      • Eestaasvai
        Leikkikalugansteri kirjoitti:

        Kyllä on ihminen köyhä tai laiska. Ei renkaanvaihtoa pysty tekemään tai teettämään 2x vuodessa.

        Ei turhaa työtä kannata tehdä.

        Jos oikeasti voi jättää ajamatta niinä 5-10 päivänä, jolloin nastarenkaita oikeasti tarvitsee, niin miksi vaihtaa?
        Varsinkin jos perheessä on yksi nastarenkaallinenkin auto käytettävissä. Ja bussitkin kulkee. Ja taksit.

        Tilanteet vaihtelee perhekunnittain ja järkevät ratkaisut sen mukaan.

        Sinun tilanteesi jossain muualla päin Suomea voi olla ihan toinen ja järkiratkaisu sen mukaisesti erilainen.


      • Cruzeideri
        Eestaasvai kirjoitti:

        Ei turhaa työtä kannata tehdä.

        Jos oikeasti voi jättää ajamatta niinä 5-10 päivänä, jolloin nastarenkaita oikeasti tarvitsee, niin miksi vaihtaa?
        Varsinkin jos perheessä on yksi nastarenkaallinenkin auto käytettävissä. Ja bussitkin kulkee. Ja taksit.

        Tilanteet vaihtelee perhekunnittain ja järkevät ratkaisut sen mukaan.

        Sinun tilanteesi jossain muualla päin Suomea voi olla ihan toinen ja järkiratkaisu sen mukaisesti erilainen.

        Kyllä se tosiaan viittä päivää varten aika suhteettoman määrän työtä ja pääomia vaatii, että vaihtaa noille päiville renkaat. Ja kun ne päivät eivät edes perätysten, niin oikeastaan renkaita pitäisi eestaas suhata useampaan kertaan.

        Leikkikalugansteri voi kysyä itseltään, että miksei käytä kolmea rengassarjaa eli CrossClimateja syksyllä ja keväällä, kun ne antavat turvallisimmat kilometrit keskimäärin? Et kai vaan tee kompromisseja turvallisuuden kustannuksella?


    • 346347573

      Näiden all season renkaiden tarkoitus ei tietenkään olisi Suomessa käyttää ympärivuotisesti. Vaan ne olisi kesärenkaita jolla saataisiin apua kevään ja syksyn vaihtelevien kelien ongelmiin. Ei tarvisi poshjoismaisilla veltoilla talvirenkailla ajella vappuun asti eikä niitä tarvisi jo lokakuun alussa vaihtaa alle.

      Esim maalis-huhtikuu ja loka-marraskuu hyvin vaihtelevia, jos pakko päästä töihin joka aamu pitää melkein olla talvirenkaat koko nuo ajat. All season kesärenkaalla olisi kuitenkin jonkinlaisia lumi/jää-ominaisuuksia että pärjäisi satunnaisessa talvikelissä paljon paremmin kuin perus-kesärenkaalla jossa ei minkäänlaista pitoa talvikelissä.

      Ja koska all season kesärenkaissa myös talvihyväksyntä, ei olisi pakko 1.12 laittaa talvirenkaita jos voi vaikka jäädä kotiin huonon kelin sattuessa tai jos on 8 astetta joulukuussa mikä ihan mahdollista.

      Kesällä all season rengas ei juuri eroa kesärenkaasta, mutta kevään/syksyn satunnaisessa talvikelissa huomattavasti parempi kuin kesärengas (joka ei talvikelissä käytännössä pidä ollenkaan) ilman että tarvii koko kevättä/syksyä kärsiä talvirenkaan velttoudesta.

      All season renkaita saisi kylä myydä enemmänkin ja itsekin harkitsen vahavasti seuraaviksi kesärenkaiksi.

    • Pärjää_kyllä

      Itse ajelin ympärivuotisilla Crossclimate renkailla taloutemme ykkösajokilla ympäri vuoden ja niillä pärjäsi oikein mainiosti, niin työ- kuin vapaa-ajan matkat. Nyt on alla eurooppalaiset talvirenkaat eli sohjolle sekä lumelle plus märille tienpinnoille tarkoitetut renkaat.

      Pääteiden kunnossapito on niin hyvällä mallilla täällä pääkaupunkiseudulla, että yhden käden sormilla pystyy laskemaan ne päivät jolloin nastoista saattaisi olla hyötyäkin. Tilanne jatkuu samanlaisena Vaasa Kuopio korkeuksille asti. Minulla ei ole ollut tarvetta lähteä pohjoisemmaksi, mutta uskoisin sielläkin pärjäävän ympärivuotisilla. Turvallisuus on enemmän kiinni kuljettajan asenteesta ja ajotavoista kuin renkaista.

      • Talvinakitalla

        Kyllä täällä pohjoiskarjalassa on niin paljon lunta, turha tulla feikki renkailla luistelemaan.


      • Pärjää_kyllä
        Talvinakitalla kirjoitti:

        Kyllä täällä pohjoiskarjalassa on niin paljon lunta, turha tulla feikki renkailla luistelemaan.

        Eikö siellä pohjoiskarjalassa enää edes aurata teitä? Ehkä niiden "talvinakkien" sijaan olis sitten hyvä panostaa kunnollisiin suksiin.


    • Latitude_Tour

      Mun ylivoimaisesti parhaat M&S-(talvi)renkaat on ollu Michelin Latitude Tour Green (Crossover/SUV Touring All-Season)

    • CitroenC5breakautomaatti

      Minulla on CrossClimaten kesärenkaat ja olen niihin tyytyväinen. Nyt on talvirenkaat alla, koska ovat pakolliset, olisin kyllä pärjännyt kesärenkailla tähän asti koska lunta ei ole . Ajan eläkeläisenä pääasiassa mökille Helsinki Hamina väliä. Renkaat ovat lähes äänettömät ja pito on hyvä myöskin sateella lätäköissä, ei ole tuntunut liirtoon lähdön tunnetta.

      • Cruzeideri

        Ei minun käsittääkseni ole mikään pakko vaihtaa CrossClimateja pois talveksi. Kaikkien löytämieni lähteiden mukaan M S sekä lumihuippumerkki tekevät renkaasta talvilaillisen Suomeen. Lisäksi kyllä huhuillaan jostain salaisesta listasta, jolla mainittu kaikki talvilailliset renkaat, mutta itse en kuulu sellaiseen salaseuraan, jossa pääsisi listaa näkemään.

        Märkäpito minustakin Crosseissa ollut todella hyvä. Ei luisuja, vaikka välillä vähän rajoja hakienkin mutkiin puskenut tai kiihdyttänyt.


      • En_kokeile_edes
        Cruzeideri kirjoitti:

        Ei minun käsittääkseni ole mikään pakko vaihtaa CrossClimateja pois talveksi. Kaikkien löytämieni lähteiden mukaan M S sekä lumihuippumerkki tekevät renkaasta talvilaillisen Suomeen. Lisäksi kyllä huhuillaan jostain salaisesta listasta, jolla mainittu kaikki talvilailliset renkaat, mutta itse en kuulu sellaiseen salaseuraan, jossa pääsisi listaa näkemään.

        Märkäpito minustakin Crosseissa ollut todella hyvä. Ei luisuja, vaikka välillä vähän rajoja hakienkin mutkiin puskenut tai kiihdyttänyt.

        Tulee itselle liian kalliiksi näillä kilometreillä maaliskuusta-joulukuulle allseason renkailla ajo. Se on tasan yksi kerta maalis-joulukuu väliseksi kaudeksi. Kuluneet niin paljon, pitäisi taas ostaa uudet seuraavaksi kaudeksi, pitoa ei varmasti olisi enää riittävästi. Oikeat talvirenkaatkin taitaisi korppuuntua vähäisestä käytöstä.


      • Cruzeideri
        En_kokeile_edes kirjoitti:

        Tulee itselle liian kalliiksi näillä kilometreillä maaliskuusta-joulukuulle allseason renkailla ajo. Se on tasan yksi kerta maalis-joulukuu väliseksi kaudeksi. Kuluneet niin paljon, pitäisi taas ostaa uudet seuraavaksi kaudeksi, pitoa ei varmasti olisi enää riittävästi. Oikeat talvirenkaatkin taitaisi korppuuntua vähäisestä käytöstä.

        En varmaan ymmärtänyt paljoakaan tuosta, mutta se on totta, että parhaita talviominaisuuksiaan nuo menettävät kesän läpi ajaessa paljon. Vaikka kai tavalliset kitkatkin menettävät yli 10tkm matkalla? No, Crossit ainakin menettävät, joten jos ne vaikka keväällä uusina ostaa, niin voi laittaa alle hyvillä mielin ihan täyteen talvikeliin, mutta seuraaviksi talviksi ominaisuudet heikkenevät niin nopeasti, että voi olla perusteltua alkaa käyttämään niitä enemmän kuin normaaleja kesärenkaita ja ajaa talvioloissa vain hyvin satunnaisesti.
        Uudemman CrossClimate :n tosin pitäisi säilyttää ominaisuutensa pidempään, ainakin Michelinin lupausten mukaan.


      • En_kokeile_edes
        Cruzeideri kirjoitti:

        En varmaan ymmärtänyt paljoakaan tuosta, mutta se on totta, että parhaita talviominaisuuksiaan nuo menettävät kesän läpi ajaessa paljon. Vaikka kai tavalliset kitkatkin menettävät yli 10tkm matkalla? No, Crossit ainakin menettävät, joten jos ne vaikka keväällä uusina ostaa, niin voi laittaa alle hyvillä mielin ihan täyteen talvikeliin, mutta seuraaviksi talviksi ominaisuudet heikkenevät niin nopeasti, että voi olla perusteltua alkaa käyttämään niitä enemmän kuin normaaleja kesärenkaita ja ajaa talvioloissa vain hyvin satunnaisesti.
        Uudemman CrossClimate :n tosin pitäisi säilyttää ominaisuutensa pidempään, ainakin Michelinin lupausten mukaan.

        Vastaus meni väärälle, puhelin valitsi itse näköjään. A,b,c kysymykselle oli tarkoitus vastata.


    • 346347573

      Kevään/syksyn satunnaisiin lumi/jääkeleihin mielestäni 2 vaihtoehtoa jos ei halua nastoilla ropista isoa osaa vuodesta ja kuluttaa nastoja/teitä:

      a) ajaa pohjoismaisilla kitkoilla vappuun asti ja vaihtaa ne alle jo lokakuussa, ongelmana tässä lähinnä että veltoilla kitkoilla joutuu ajamaan ison osan vuodesta ja jotkut kitkat myös nopeita kulumaan asvaltilla

      b)All season kesärenkaat alle jo maaliskuussa ja ajaa vaikka jouluun asti niillä, nastat sitten kunnon talvikuukausiksi. Ei yhtä hyvää pitoa kuin oikealla talvirenkaalla mutta selviää satunnaisesta talvikelistä paljon kesärenkaita paremmin.

      c)keskieuroopan kitkat, mutta nämä ei hyvät oikein missään olosuhteissa, ei tarkoitettu kesällä ajettaviksi ja talvipitokin huomattavasti heikompi kuin pohjoismaisella talvirenkaalla.

      Vaihtoehto b) mielestäni mielenkiintoisin ja siksi taitaa tulla all season renkaat seuraaviksi kesärenkaiksi.

      • tuleva-crossari

        Samaan johtopäätökseen olen tullut myöskin. Jos laittaa pohjoismaiset talvirenkaat alle liian aikaisin syksyllä ja vaihtaa pois liian myöhään keväällä, niin ne sulavat alle, tuntuma on vetelä, pito huono ja nastat kuluttaa tietä turhaan. Pohjoismaisille talvirenkaille 5 astetta lämmintä alkaa olla ylärajalla ja 10 on jo ehdottomasti liian lämmintä. Talven liukkailla nastat puolustavat paikkaansa edelleen.

        Eli talvirenkaiksi en ottaisi CrossClimateja, mutta kesärenkaiksi kyllä. Kevättalvella lähtee tilaukseen.


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Minä CCt ostin, mutta eivät ole vielä alla olleet. Käyttöajaksi ajattelin samaa kuin aiemmillakin kesärenkailla. Joku kirjoitti vesiliirrosta. En ole huomannut sellaiseen joutuneeni, vaikka kaikenlaisia renkaita on autoissani ollut 70-luvulta asti.

    • Anonyymi

      Nykyjään CC 2 ei olisi muka muiden AST veroinen märkäkelillä, mutta kyllä se musta on yks parhaista vesikelin renkaista. Jos on loskaa ja vettä saatanan moisia kinoksia ja ajaa vaikka lähes satasta niin se saattaa puskea, mutta ei lähde vinoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe