Kalkkimaali eli liitumaali

Kalkkimyass

Noni, kokeilin, onneksi ei mihinkään hyvään kohteeseen vaan vanhoihin halpis yöpöytiin. Hioin yöpöydät karheaksi, pohjalle Otex tartuntapohja kun muutenkin alkydipaskaa pohjilla ja lastulevyä. Kalkkimaalia päälle. Valkoinen ei oikeasti peitä "mitään", saat loputtomasti maalata ja silti kuultaa vanha vaalea puunväri. Vähän kun joitain osuu niin maalit lähtevät helvettiin. Jatkossa vältän kuin ruttoa. Eikä tuota paskaa kannata laittaa mihinkään missä kulutusta, ei tule kestämään millään vahoilla veikkaan. Jatkossa vain perinteisiä öjymaaleja jotka rokkaavat kuin hirvi.

10

4077

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pytystämittaaja

Kalkkimaali oli alunperin köyhän miehen versio oikealle maalille. Tietenkään siinä ei ole mitään peittoa koska kalkin taittokerroin on häviävän pieni, eikä maaliin ole sekoitettu mitään valkopigmenttiä. Nyt siitä on tullut sisustusintoilijoiden trendijuttu, jolla saadaan vanhaa kulahtanutta ilmettä uuteen pintaan. Ei sitä ole tehty kulutusta kestämään, harmi jos sellaista luulit.

Öljy-, alkydi- ja akryylimaalit kestävät ja peittävät jos ne on siihen tarkoitukseen tehty.

• näitä_riittää

Jälleen aloittaja joka omasta tyhmyydestään saanut aloituksen aikaiseksi!

• MarsalkkaNeiti
      • Zirup

Vesiliukoisiin maaleihin yleensä jää siveltimenjälkiä. Mutta niitä saa vähemmäksi lantraamalla maalia sopivasti ja käyttämällä kunnollista sivellintä. Ja mikä tärkeintä, maalaamalla paljon. Silleen löytyy oikea tatsi ;)

• Pytystämittaaja

Kalkkimaali on perinteisesti ollut se sikahalpa (ja sikahuono) versio oikealle maalille. Perinteisesti se on oikeastaan enemmänkin laasti tai rappaus kuin maali. Kulutuksenkestävyyttä sille saadaan sekoittamalla joukkoon lateksimaalia.

Jos "kalkilla" tarkoitetaan poltettua kalkkia (CaO), niin on selvää ettei mikään vesipitoinen maali voi sitä sisältää, sillä vesi muuttaa sen välittömästi sammutetuksi kalkiksi (Ca(OH)2). Siitä se ajan kanssa kovettuu "liiduksi", eli laastiksi tai kalsiumkarbonaatiksi (CaCO3), ja tämän päivän kalkkimaalit sisältävät aimo annoksen juuri sitä.

Kalkkimaalin peittokyky on surkea verrattuna oikeaan maaliin koska siinä ei käytetä paljoakaan peittävää pigmenttiä, ja johtuen sen himmeydestä (paljon jauhoja ja vähän sideainetta) sen kulutuskesto ja likaantuminen ovat epäedulliset verrattuna oikeaan maaliin. Siksi se vaatii joko lakka/vahakerroksen, tai lopputulos ei juuri kestä kulutusta. Maali on omiaan kuluneen vintage-lookin aikaansaamiseen, mutta helppoa ja hyvä kalustemaalia se ei ole.

Valitettavasti tuo "hyvä" blogikirjoitus sisältää paljon väärää tietoa, mikään maali ei esimerkiksi ole "kemikaalivapaa", ja aito kalkkimaali ei tuokaan ole koska sinä on käytetty öljymaalin sideainetta ja siihen on täyteaineena lisätty ainakin kaoliinia ja muita "mineraalitäyteaineita", eli todennäköisesti juuri liitua. Myöskin laskettu riittoisuus, 10 m2/ litra, on täyttä humpuukia, sillä kalvonpaksuudeksi tulisi 0.1 mm. En usko että millään työkalulla saadaan niin ohutta kalvoa, eikä paraskaan kalustemaali peittäisi sillä mitään. Todennäköisemmin riittoisuus on 2-4 m2/litra, ja kerroksia tulee 1-2.

• Zirup

Nämä ns. kalustekalkkimaalit onkin suunniteltu kotituunaajille, jotka haluavat helposti uudistaa mööpeleitä ja muita tavaroita ilman pohjatöitä ja hajuja. Ja koska maali on täyshimmeä, vaatii se päälle esim. lakkaa, jotta kestäisi käytössä.

Tuo nimitys "kalkkimaali", chalky paint, kuvaa lähinnä maalattua pintaa eikä sitä, mistä maali on tehty. Tavallisia akryylimaalejahan ne taitaa olla, mutta kiiltoasteita on tasan yksi eli täyshimmeä.

Jos haluaa muovitonta maalia, niin esim. Uulan Into on sellainen. Peittää hyvin ja on silkinhimmeä.

• Zirup

Jatkan vielä vähän. Jäi hieman kesken.

Nämä kalustekalkkimaalit ovat juurikin tuunaukseen hyvät - siis silloin, kun halutaan kulunutta, rustiikkista jälkeä. Tasaisen maalipinnan saa helpommin kalustemaaleilla ja tuolla Uulan Into maalilla tai Sateenkaarivärin öljytemperamaalilla. Molemmat ovat vesiliukoisia, peittäviä ja kotimaisia.

Ei muuta kuin hauskoja maalaushetkiä oikealla maalilla ;)

• Anonyymi

Minulla oli ollut todella huono käsitys noista ns. ”kalkkimaaleista” (jotka ovat pikemminkin liitumaaleja tai jotain sinne päin). Ostinkin niitä pari purkkia ihan vain askartelutarkoituksiin maalatakseni esim. pahvia.
      Kun sitten tulinkin kokeilleeksi puu- ja lasitavaroihin, vastoin odotuksiani ihastuin: sain nopeasti ja helposti kauniita koriste-esineitä! Ja koska olin olettanut maalin irtoavan vähäisimmästäkin sohaisusta, oli helppo ihastua myös maalin kestävyyteen. Totta. Itse asiassa maali pureutui melkein pintaan kuin pintaan oikein aika pitävästi. Jopa joihinkin muoveihin! Ainoastaan sellaiseen rasvaisempaa muoviin ei tarttunut nimeksikään.
      Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen. Olin ostanut maalit ASKARTELUUN ja eräänlaista askarteluahan tämä koriste-esineiden sutiminen on, joten…. Miksipä ei! (Käyttämäni maali, muuten, oli merkiltään Marabu. Vanha, laadukas merkki muissakin tuotteissa.)

• Anonyymi

Sama juttu kävi mulla. Mä oon erityisesti tykännyt noista Rayherin kalkkimaaleista. Tosi helppo levittää ja tulee hienoa pintaa helposti myös huonekaluihin. Oon tilannu esim. täältä: https://kotikauppa.com/collections/kalkkimaalit.

• Anonyymi

Muoti oli ja meni, mutta jos vielä joku innostuu kokeilemaan kalkkimaalia, kannattaa hiukan vilkuilla purkkien valmistus ja parasta ennen merkintöjä. Ihan jokunen päivä sitten törmäsin rautakaupassa 8 vuotta sitten valmistettuun kalkkimaaliin, ehkä ei ollut edes sen -50% tarralapun antaman hinnan väärti...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      9
      1014
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      125
      966
    3. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      939
    4. 55
      909
    5. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      85
      812
    6. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      42
      766
    7. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      711
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      157
      707
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      63
      683
    10. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      586
    11. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      95
      561
    12. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      524
    13. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      52
      521
    14. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      36
      519
    15. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      35
      497
    16. Teini kuolema

Jatketaan uudestaan kun poistettu eka aloitus.
      Kajaani
      22
      496
    17. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      26
      480
    18. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      52
      449
    19. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      31
      443
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      246
      408
    Aihe