on kornia keskustella öljyistä. on olemassa vain muutama sääntö.eka sääntö on se, että vanhoihin autoihin laitetaan öljyjä jotka ei täytä uusimpia luokituksia koska uusissa öljyissä on vähennettä kulumisensuioja-aineita.
toka sääntö on että mielummin halpaa öljyä tiheillä 10tkm vaihtoväleillä kuin kallista "longlife" öljyä moninkertaisilla vaihtoväleillä.
kolmas sääntö on että ei saa nipottaa öljyistä. on sama onko öljy esteriä vai pao öljyä sillä olennaista on vain että öljy on 5-40w kaikkina vuodenaikoina autojen moottoreisssa.
ei ole absoluutisia nämä säännöt. ihan ite keksin. voin olla täysin väärässäkin.
p.s teboil diamond on loistava kohtuuhintainen öljy, käytän vain sitä.
keskustelu öljystä kornia
23
315
Vastaukset
- kljhvdkljshdlhldk
Aika kornia on olla tietävinään jotakin voiteluaineista, ja samalla levittää vanhoja esson baarin juttuja:
"uusissa öljyissä on vähennettä kulumisensuioja-aineita."
Tämähän ei pidä paikkaansa, kulumisensuoja-aineita ei ole "vähennettä", vaan niitä on korvattu nykyaikaisemmilla saastelaiteystävällisemmillä lisäaineilla, mm. titaanisuoloilla, molybdeenisuoloilla ym. vanhan sinkkiditiofosfaatin sijaan. Nykyaikaisessa C3 longlife- dieselmoottoriöljyssä voi esimerkiksi TBN:n lähtöarvo olla "vain" 7, kun sen täytyy vanhassa ACEA A3/B4- luokassa olla vähintään 10, ja silti tämän uudemman TBN:n laskeminen öljyn vaihtorajalle kestää kauemmin kuin korkeamman TBN:n omaavan vanhalla teknologialla toteutetun öljyn. Ja tämä on vain yksi esimerkki uuden teknologian vaikutuksista.
Myöskin on väärin väittää C3- öljyjen sisältävän vähemmän kulumisensuoja-aineita koska ne täyttävät mm. VW 505.01 ja siitä eteenpäinkin luokitukset, jotka ovat todella vaativia juuri kulumisensuoja- ja pintapaineekesto-lisäaineistuksen suhteen VW:n tiettyjen moottoreiden pumppusuutinten painimien ja nokkien todella suurien voideltavien kohteiden pintapaineiden vuoksi.- laatuakinsaa
eli tästä päästään kysymykseen että miksi mihinkään henkilöautoon pitäisi valita joku muu öljy kuin teboil diamond tai diamond diesel? en keksi yhtään syytä valita mitään muuta. perustelut: tasapainoinen laadukas öljy ja synteettinen, silti huokea öljy. korkeaa laatua suhteellisen huokeasti. minusta nämä mainitut öljyt on legendoja. ne tunnetaan laadukkaiksi.
- 23534534
Kyllä oikeasti kulumisestossa vaativissa luokituksissa kuten Porschen A40, on c-luokan öljyt harvassa jotka täyttävät kulumisenestovaatimukset, ylivoimaisesti suurin osa A3 öljyjä kun netistä etsii A40 vaatimukset täyttäviä öljyjä.
Uudehkossa tavallisessa henkilöautossa tietenkään ei ole väliä, niissä c-luokka suojaa ihan riittävän hyvin. Mutta kyllä A3/B4 usein sisältää paremman kulumissuojan. Esim huippuöljyt kuten mobil 1 5w-50 A3 tai castrol edge 0w-40 A3, ääriolosuhteissa kyllä parempi suoja kuin jollain c-öljyllä. C-öljy on kompromissi uusimpien autojen monimutkaisten pakokaasupuhdistuslaitteiden ja kulumissuojan välillä. Tähän se eko-hössötys johtaa.
Jos auto ei vaadi c-luokkaa, pysyttelisin itse erossa siitä. Esim omaan autoon riittää API SL/ACEA A3/A5, ja autonvalmistajan omassa öljyssä 1100ppm ZDDP lisäaineistus, ACEA C luokat rajoittaa korkeintaan 800ppm arvoon. - 23534534
23534534 kirjoitti:
Kyllä oikeasti kulumisestossa vaativissa luokituksissa kuten Porschen A40, on c-luokan öljyt harvassa jotka täyttävät kulumisenestovaatimukset, ylivoimaisesti suurin osa A3 öljyjä kun netistä etsii A40 vaatimukset täyttäviä öljyjä.
Uudehkossa tavallisessa henkilöautossa tietenkään ei ole väliä, niissä c-luokka suojaa ihan riittävän hyvin. Mutta kyllä A3/B4 usein sisältää paremman kulumissuojan. Esim huippuöljyt kuten mobil 1 5w-50 A3 tai castrol edge 0w-40 A3, ääriolosuhteissa kyllä parempi suoja kuin jollain c-öljyllä. C-öljy on kompromissi uusimpien autojen monimutkaisten pakokaasupuhdistuslaitteiden ja kulumissuojan välillä. Tähän se eko-hössötys johtaa.
Jos auto ei vaadi c-luokkaa, pysyttelisin itse erossa siitä. Esim omaan autoon riittää API SL/ACEA A3/A5, ja autonvalmistajan omassa öljyssä 1100ppm ZDDP lisäaineistus, ACEA C luokat rajoittaa korkeintaan 800ppm arvoon."To properly protect flat-tappet engines, particularly the performance variety, most experts agree that 1,000 ppm is the absolute minimum, and some prefer 1,100 to 1,200"
http://www.hotrod.com/articles/0803sr-modern-engine-oil/
Siinä asiantuntijoiden arvio kulumisensuojasta ja ZDDP tarpeista. Kuten sanoin, uusissa autoissa ei niin väliä ja c-luokka suojaa riittävän hyvin, mutta ei se poista sitä faktaa että A3 sallii paremman kulumissuojan. - PainusTakaisinEssolle
23534534 kirjoitti:
"To properly protect flat-tappet engines, particularly the performance variety, most experts agree that 1,000 ppm is the absolute minimum, and some prefer 1,100 to 1,200"
http://www.hotrod.com/articles/0803sr-modern-engine-oil/
Siinä asiantuntijoiden arvio kulumisensuojasta ja ZDDP tarpeista. Kuten sanoin, uusissa autoissa ei niin väliä ja c-luokka suojaa riittävän hyvin, mutta ei se poista sitä faktaa että A3 sallii paremman kulumissuojan.Älä nyt taas puhu paskaa , numerosarjaidiootti, kun horinasi on jo aikaisemmin osoitettu paikkansapitämättömiksi. Suuri osa C3 öljyistä täyttää Porschen A40 luokituksen, joka ei edes ole vaativa verrattuna VW:n 505.01 vaatimukseen joka on nimen omaan vaatimus suurille pintapaineille, ja senkin täyttää suuri osa C3 öljyistä. Kaivetaan myöhemmin lista taas esiin, sillähän vaikenit viimeksikin, esson baarin poju.
C3- öljyissä on siirrytty toisiin kulumisensuoja-aineisiin, joten se vanha sinkkisi, ZDDP ei enää ole mikään öljyn kulumisensuojan indikaattori, ääliö, vaan ainoastaan merkki siitä että öljyssä käytetään vanhentunutta teknologiaa.
Hot-rod- aiheinen lainauksesi taas ei todista mitään nykyisten tai edes vanhempien tavallisten henkilöauton mottoreiden ZDDP:n tarpeesta. Viritetyt moottorit niin korkeine nostoineen ja niin korkeine nokkien ja paininten pintapaineineen että sellaisia ei arjessa esiinny, ovat todella huono esimerkki johon vedota oman uskomuksensa tueksi ja joka uskomus ilmeisesti on että moottorit jostakin syystä nyt tarvitsisivat vanhaa teknologiaa joka on ZPPDn: runsas määrä, kun oikeasti nykyisin on saman asian paremmin suorittavia uudempia lisäaineita joita on C3 öljyissä, ja joissa siis ei ole huonompi kulumissuoja kuin vanhempien luokitusten öljyissä.
Voisit jo oikeasti lopettaa vanhojen uskomustesi jääräpäisen levittelyn, mistään tietämätön luupää. Sinut on oikaistu jo moneen kertaan ja silti palaat jankuttamaan samoja paikkansapitämättömiä luulojasi. - TervetuloaTähänPäivään
23534534 kirjoitti:
Kyllä oikeasti kulumisestossa vaativissa luokituksissa kuten Porschen A40, on c-luokan öljyt harvassa jotka täyttävät kulumisenestovaatimukset, ylivoimaisesti suurin osa A3 öljyjä kun netistä etsii A40 vaatimukset täyttäviä öljyjä.
Uudehkossa tavallisessa henkilöautossa tietenkään ei ole väliä, niissä c-luokka suojaa ihan riittävän hyvin. Mutta kyllä A3/B4 usein sisältää paremman kulumissuojan. Esim huippuöljyt kuten mobil 1 5w-50 A3 tai castrol edge 0w-40 A3, ääriolosuhteissa kyllä parempi suoja kuin jollain c-öljyllä. C-öljy on kompromissi uusimpien autojen monimutkaisten pakokaasupuhdistuslaitteiden ja kulumissuojan välillä. Tähän se eko-hössötys johtaa.
Jos auto ei vaadi c-luokkaa, pysyttelisin itse erossa siitä. Esim omaan autoon riittää API SL/ACEA A3/A5, ja autonvalmistajan omassa öljyssä 1100ppm ZDDP lisäaineistus, ACEA C luokat rajoittaa korkeintaan 800ppm arvoon.Mm. Total, Elf, Valvoline, Teboil ja Mobil tarjoavat A40 ja C3 luokitukset päällekkäin täyttäviä öljyjä, ja tuossa oli vasta pikaisen googlettelun tulos eikä varmasti kaikki. Ja määrä vaikuttaa kasvavan koko ajan.
Tuossa esimerkiksi Mobil, luulenpa että he Mobililla tietävät jotakin enemmän pintapaineenkestolisäaineistukseen käytettävistä kemikaaleista kuin joku Suomi24 jankuttaja joka on jumiintunut sinkkeihinsä:
https://www.mobil.com/english-cn/passenger-vehicle-lube/pds/glxxmobil-super-3000-xe1-5w40
ZDDP on väistyvää, vanhaa tekniikkaa eikä mikään autuaaksi tekevä aine, nykyään on boorit, molybdeenit ja titaanit ym. jotka suoriutuvat samasta asiasta pienemmillä määrillä, paremmin ja saastelaiteystävällisemmin.
- essonpannunpohjalliset
Mikä ihmeen dementia laittaa numerosarjan jankuttamaan samaa pakkomiellettään vuosikausia vaikka aina on joutunut nöyrtymään ja kohtaamaan todellisuuden?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/12205775/varokaa-acea-c3-oljyja
Ja siinä vain yksi lukuisista ketjuista, jossakin niistä oli hyvä listakin A40/C3- öljyistä. Kaava on kuitenkin aina sama; puhuu paskaa, tulee oikaistuksi, luikkii pois palstalta hetkeksi, aloittaa saman paskanpuhumisen uudelleen, tulee oikaistuksi... jne.
Joku sairaushan tuon on oltava.- uskomustanaamio
Sama taitaa kiukutella ja uhriutua rengaspalstalla jos joku haukkuu miseliinejä, sillä kun on miseliinit. Ainakin joku numeronimimerkki tekee niin.
>>omaan autoon riittää API SL/ACEA A3/A5, ja autonvalmistajan omassa öljyssä 1100ppm ZDDP lisäaineistus, ACEA C luokat rajoittaa korkeintaan 800ppm arvoon.<<
Tätä tyyliä justiinsa. Jos itsellä sattuu olemaan joku vanhempi pehmytmetallinokkainen Ford/Mazda/Volvo, ei se kuitenkaan tarkoita sitä että kaikkien autot tarvitsisivat runsaasti ZDDP-tä pysyäkseen edes ehjinä.
- eiHivistelyä
Samaa mieltä TB diamont itsellä diesel parasta, Super hpd veneessä parasta!
Eri mieltä tai hieman ristiriitaa siinä sun pao/esteri jutussa ,kun melkein kuin sama asia. Mineraali öljy hyvillä lisäaineilla on myös kelpo öljyä jopa LL öljyksi - 4365754754
Kovasti menee tunteisiin nyt c-öljyjen käyttäjillä kun kommentteja katsoo, itku kurkussa pitää raivota jos joku tuo esiin faktan että c-öljyt rajoittaa kulumisensuojaa. Ei edes se lohduta vaikka tuo esiin ettei c-öljyt uusissa autoissa haittaa vaan silti on itku herkässä.
Ei kukaan täysjärkinen esim laahaaville nostimille laittaisi c-öljyjä, kertoo ettei yksinkertaisesti ole yhtä hyvää kulumissuojaa kuin esim a-luokan öljyissä.
Sitäkään en oikein ymmärrä miksi pitää asiasta vetää herneet nenään jos ajaa vaikka uudehkolla 2000-luvun autolla kuten useimmat, niissä c-öljyt ei haittaa joten aika turhan antaa asian noin mennä tunteisiin.- älänytlässytävajakki
Sinullahan se tunteisiin menee, numerosarjapelle, kun kerta toisensa jälkeen palaat jauhamaan vajakkipaskaasi ja luulojasi öljyistä.
"Ei kukaan täysjärkinen esim laahaaville nostimille laittaisi c-öljyjä, kertoo ettei yksinkertaisesti ole yhtä hyvää kulumissuojaa kuin esim a-luokan öljyissä."
Kertoo mikä? Sinä? Sinulle on kerta toisensa jälkeen kerrottu että nykyisissä öljyissä on vain siirrytty toisiin lisäaineisiin, ja se ei tarkoita kulumisensuojan huonommuutta. Olet vain liian tyhmä tajutaksesi sitä.
- 3456645
Hienosti muuten näyttää nämä "korvaavat" lisäaineet toimivan, nokat kuluu pyöreiksi koneissa jotka vaativat öljyltä hyvää kulumisenestoa.
"In a nutshell, the issue is premature cam wear in some engines with flat-tappet cams, and it’s due to the reduction of an important anti-wear compound, zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP), in many of the latest engine oils."
http://www.hotrod.com/articles/0803sr-modern-engine-oil/ - 32546634
Kun katsoo tätä Mobilin listaa joka päivitetty 2017, edelleen suositellaan korkeata ZDDP määrää sinne missä paineenkestoa ja kulumisensuojaa tarvii eniten, esim Mobil 1 15w-50 laahurinostimille ja siinä 1300ppm ZDDP. "Racing and Flat tappet applications."
Miksei mobil suosittele näitä uusia "korvaavia" lisäaineita sinne missä suurimmat paineet ja tarvitaan eniten kulumisensuojaa jos ne kerran yhtä hyviä?
Samoin Mobilin 0w-50 kilpaöljyssä 1850ppm ZDDP, miksi tätä tehdään vielä 2017 jos on kerran korvattu uusilla ja paremmilla aineilla?
Totuus on ettei ZDDP pystytä täysin korvaamaan vaan kulumisensuoja heikompi jos ZDDP rajoitettu.
https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pvl/files/pdfs/mobil-1-oil-product-specs-guide.pdf- kjihbgjghffd
V i t u n i d i o o t t i, jankutat vain hot-rodeistasi ja kilpaöljyistäsi kun muuta oljenkortta luuloillesi ei enää ole. Nykypäivän henkilöauton moottorin tarpeet tavallisessa käytössä ovat eri asia kuin kaivamasi linkkien luulottelut.
Väitteesi C3- öljyistä ja Porschen vaatimuksista tuli osoitetuksi paikkansapitämättömiksi, sivuutat sen faktan ja siirryt takertumaan seuraavaan uskomukseen joka on laahurinokkien "vaatima" ZDDP.
"Kun katsoo tätä Mobilin listaa joka päivitetty 2017, edelleen suositellaan korkeata ZDDP määrää sinne missä paineenkestoa ja kulumisensuojaa tarvii eniten"
Jos ja kun sinulla on huonosti suunniteltu ja tehty auto, arvon vajaaälykkö, niin se ei tarkoita sitä että kaikkien tulisi käyttää runsaasti vanhentunutta lisäaineteknologiaa sisältävää öljyä, ei vaikka se tekisi sinulle lämpöisen mukavan tunnelman ja saisi sinut ajattelemaan että moottorisi ei kenties oliskaan niin huono. Sillä sitähän tuo on, henkistä itsetyydytystä omien uskomusten kanssa.
Kerropas nyt sitten muuten että missä tämän vuosikymmenen autossa "tarvii" korkeata ZDDP määrää niin katsotaan että millä vtun mossella oikein ajelet,
- ihmetelenvaan
kovasti meni tunteisiin öljy tässäkin ketjussa. kun pelkästään keskustelupalstalla homma menee riehumiseksi niin ihme ja kumma jos ei tukkia revitä toisten päästä kaupan öljy-osastoilla.
- Loghead
Tukin repiminen jonkun päästä se olisikin näkemisen arvoista...
Eiköhän se turhautuminen ole ihan oikeutettua silloin kun joku jankuttaa omia uskomuksiaan vuosikausia oppimatta mitään, ja jankuttamisellaan saattaa aiheuttaa sen että joku lukija tunkee uudempaan autoonsa vanhan teknologian öljyä ja tuhoaa kalliit katalysaattorinsa ja hiukkasloukkunsa sinkillä kun on mennyt uskomaan jotakin esson baarin poikaa ja luulee että vanhemmissa öljyissä olisi parempi "kulumissuoja".
- 436547656757
Kyllä minäkin käyttäisin acea c-öljyjä jos se olisi auton ohjekirjan ykkössuositus. Se vaan tarkoittaisi että moottori suunniteltu öljyjä varten missä kulumissuoja mahdollisesti rajoitettu. Jos taas c-öljy ei ole ykkössuositus, ei tietenkään kannata käyttää.
Porschen kulumissuojavaatimukset täyttävistä öljyistä a3 huomattavasti yleisempi kuin c öljyt. Käytännössä kaikki a3 öljyt täyttävät vaatimukset mutta c-öljyillä ei yhtä yleistä, vaatii kalliitta korvaavia kulumisenestoaineita jos c-öljy.
Laahurinostin on paras esimerkki äärimmäisestä kulumisensuojatarpeesta ja paineekestovaatimuksesta. Vain ZDDPllä päästään tarpeeksi hyvään suojaukseen laahurinostimissa. Kertoo ettei uudet korvaavat aineet täysin korvaa ZDDPtä.
Ihmeellistä kyllä kun joillakin c-öljyjen käyttäjille tämä menee syvästi tunteisiin, jotenkin ei kestetä todellisuutta kun saadaan tietää ettei omassa öljyssä ole parasta mahdollista kulumisensuojaa. Siitä huolimatta ettei uusissa autoissa tämä edes haittaa.- KoskahanOppisit
"Laahurinostin on paras esimerkki äärimmäisestä kulumisensuojatarpeesta ja paineekestovaatimuksesta. Vain ZDDPllä päästään tarpeeksi hyvään suojaukseen laahurinostimissa. Kertoo ettei uudet korvaavat aineet täysin korvaa ZDDPtä."
Luulosi nyt vain ei pidä paikkaansa, muuten ihan kiva uskomus. C3 öljyt täyttävät lähes poikkeuksetta VW 505.01- vaatimuksen, jota eivät täytä kovinkaan moni A3- öljy, ja joka 505.01 on suunniteltu nimen omaan suunnitteluvirheestä johtuvan laahurinokan ja sen paininkupin kulumisen estämiseksi. Niissä öljyissä on parempi pintapaineenkesto ja kulumissuoja ilman suurta ZDDP- määrää kuin vanhan polven A3- öljyissäsi, joten puhelet silkkaa p*skaa sinkkiöljyjesi "äärimmäisestä kulumisensuojatarpeesta ja paineekestovaatimuksesta."
" jotenkin ei kestetä todellisuutta kun saadaan tietää ettei omassa öljyssä ole parasta mahdollista kulumisensuojaa."
Sinulle se kuvittelemasi A3- öljysi "äärimmäinen" kulumisensuoja on lohduttava pakkomielle, jonka vuoksi _levität väärää tietoa_. - Ihanturhaanjankutat
Miksi numerosarja jatkat vanhentuneen tiedon jankuttamista ja levittämistä? Sinkki poistuu pikkuhiljaa kaikista öljyistä sitä mukaa kun vanhemmat moottorit ja niiden öljyt poistuvat markkinoilta, eikä ympäristösyistä enää koskaan tule takaisin, never, ever, piste, the end.
Saastelaiteystävälliset lisäaineet korvaavat ja ovat jo korvannet sen ja tekevät saman asian ja vielä paremminkin. Mitään ja mistään öljyistä johtuvaa kulumisepidemiaa ei ole havaittu eikä kukaan pysty osoittamaan sellaista tapahtuneen uudemmissa autoissa, eikä edes vanhemmissakaan. Päin vastoin, moottoreilla ajetaan satoja tuhansia kilometrejä niitä avaamatta ja ne ovat lähes poikkeuksetta ehjiä kun auto joutuu muista syistä paalattavaksi.
Asia erikseen ovat suunnitteluvikaiset tai osiltaan lämpö- tai pintakäsittelyvikaiset moottorit mutta niidenkään ongelmat eivät johdu öljystä eikä niitä lopulta mikään öljy pelastakaan.
- 4364654
Tässä mittailtu paineenkestoa äärimmäisessä rasituksessa, top10 joukkoon pääsi vain yksi c-öljy sijalle 8.
https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/
Voiton vei lisäaineella tehostettu öljy, ACEA a1/a5 öljyt sijoilla 2 ja 3.
Ei pärjää c öljyt a-luokille kun mitataan maksimaalista kulumissuojaa.- 456754754
Pitänee omaan autoon tilata tuota 3. sijoittunutta Amsoil signature series 5w-30 ACEA A5 kun tasan oikea luokitus, oli käytännössä paras kulumisensuoja yhdessa 2. sijoittuneen 0w-20 öljyn kanssa, lähes sama lukema. 1. sijoittunut tosiaan oli lisäaineen avulla.
Mukavasti roadmachine myy nykyään Amsoilia Suomessa joten saan omaan autoon testatusti parasta kulumissuojaa mitä olemassa. - tietojasuomeksi
Laitappa tuloksia näistä suomessa myytävistä öljyistä, onko muita tietoja kuin paineenkesto. Erittäin kiinnostava, kielitaitoni ei riittänyt nuiden tuloksien selvittämiseen.
- ry33
Mielenkiintoista tuossa myös että Castrol Edge 0w40 vasta sijalla 172. 69,307 psi lukemalla kun Mobil 1 FS 0w40 sijalla 5. 127,221 psi lukemalla.
Mobil kestää lähes tuplasti suuremman rasituksen kuin Castrol.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1393095- 81686
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221374Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918