Refluksileikkauksen jälkeen pystynkö...

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

... syömään esim. särkylääkkeitä, jotka nyt närästävät aivan kamalasti? Minulla on myös mielialalääkkeitä, joista esim. syömäni Azona närästää. Eli auttaako tämä leikkaus myös tähän vaivan? Minulla on myös palleatyrä, joka sitten leikataan samalla (sikäli kun pääsen leikkaukseen).

12

3590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikata

      Eihän tuota refluksi-vaivaa tarvitse leikata kun ottaa itseään niskasta kiinni ja syö sellaisia ruokia jotka elimistö hyväksyy.
      Olenko oikeassa ? Eikö leikkauksen tarkoitus ole ettei mahahapot ym pääse virtaamaan takaisin, eli myös närästys vähenisi, ehkä loppuisikin JOS syö
      terveellistä ruokaa, siis sellaista minkä oma vatsa hyväksyy.
      LUULISIN niin että särkylääkkeet jotka nyt närästävät tekevät sitä leikkauksen jälkeenkin,
      tuo leikkaus auttaa paljon mutta kyllä itsekin on töitä tehtävä oman terveyden säilyttämiseksi.

      • kärsivä

        Olen kärsinyt jokapäiväisestä ja hankalaksi kokemastani refluksivaivasta kaksi vuotta, mutta leikkausta ei vielä suositella. Olen kokeillut jokaista saatavilla olevaa reseptilääkemerkkiä, ja kaikista saan kuvottavan ja pahan olon, vaikka vievätkin poltteen pois. En siis voi niitä käyttää. Ruokavaliolla ja esim. kahvin juonnin minimoimisella voin vaikuttaa oireisiin jonkin verran, mutta läheskään aina oireilu ei ole niin johdonmukaista. Ei siis pidä paikkaansa, että refluksitaudin oireet olisivat itsestä ja ruokavaliosta kiinni, jos kyseessä on palleatyrästä johtuva hankala vaiva, kuten minulla. Leikkaus onnistuessaan poistaa kyllä närästyksen, ongelmana ovat mahdolliset muut haitat. Olenkin miettinyt kovin, mikä olisi paras vaihtoehto, ja minulle varmaankin leikkaus, johon vaan näyttää olevan hyvin vaikea päästä. Voimia kaikille asian kanssa kamppaileville, älkää syyttäkö itseänne!


      • Jonne

        Miksiköhän ihmeessä aina pitää yrittää saada syyllistä itsestä tai muista?
        Refluksitauti johtuu pääsääntöisesti liian löysästä sulkijalihaksesta, joka päästää vatsahapot ylöspäin sellaisille limakalvoille, joille hapot eivät sovi.Ns.takaiskuventtiilin toiminta on viallinen. Vika voi olla minkä ikäisella tahansa, usein vanhemmiten lihaksen toiminta väljenee.
        Tämä siis aiheuttaa kipua ja pitkänpäälle valitettavasti pysyviä haittoja ruokatorveen. Lääkkeet pyrkivät pitämään happotasapainon sellaisena ettei happoryöpyt vahingoita ruokatorvea.
        Leikkaus saattaa korjata ongelman, muuta se ei ole varmaa. Ruokavaliolla pystyy kyllä tilannetta parantamaan mutta valitettavasti se ei korjaa sulkijalihaksen toimintaa.
        Minä söin useita vuosia eri happolääkkeitä, sitten tehtii leikkaus. Toipuminen oli suoraansanottuna aivan kamalaa ja kesti kauan. Nyt olen onneksi normalisoitunut mutta valitettavasti kohdallani tilanne ei korjaantunut, vaan jodun edelleenkin syömään happosalpaajia. Tilanne on siis sama kuin ennen operaatiota, paitsi että en voi enää oksentaa ja ilmavaivat ovat nyt riesana. Ruokavaliosta on jo ajat sitten karsittu kahvi, alkoholi, limut, sitrushedelmät, suklaa, mausteet yms. Luonnollisesti monia herkkuja kaipaa :(. Tsemppiä ja täytyy muistaa, että tämäkin vaiva on hyvin yksilöllinen. Monille on leikkaus tuonut avun tai lääkken vaihto, ja totta ruokavaliokin. Mutta itseään ei kuitenkaan tarvitse kaikesta syyttää, paremmalla mielellä voi kroppakin paremmin.


      • ^^^^^^^^^^^^^^^^
        Jonne kirjoitti:

        Miksiköhän ihmeessä aina pitää yrittää saada syyllistä itsestä tai muista?
        Refluksitauti johtuu pääsääntöisesti liian löysästä sulkijalihaksesta, joka päästää vatsahapot ylöspäin sellaisille limakalvoille, joille hapot eivät sovi.Ns.takaiskuventtiilin toiminta on viallinen. Vika voi olla minkä ikäisella tahansa, usein vanhemmiten lihaksen toiminta väljenee.
        Tämä siis aiheuttaa kipua ja pitkänpäälle valitettavasti pysyviä haittoja ruokatorveen. Lääkkeet pyrkivät pitämään happotasapainon sellaisena ettei happoryöpyt vahingoita ruokatorvea.
        Leikkaus saattaa korjata ongelman, muuta se ei ole varmaa. Ruokavaliolla pystyy kyllä tilannetta parantamaan mutta valitettavasti se ei korjaa sulkijalihaksen toimintaa.
        Minä söin useita vuosia eri happolääkkeitä, sitten tehtii leikkaus. Toipuminen oli suoraansanottuna aivan kamalaa ja kesti kauan. Nyt olen onneksi normalisoitunut mutta valitettavasti kohdallani tilanne ei korjaantunut, vaan jodun edelleenkin syömään happosalpaajia. Tilanne on siis sama kuin ennen operaatiota, paitsi että en voi enää oksentaa ja ilmavaivat ovat nyt riesana. Ruokavaliosta on jo ajat sitten karsittu kahvi, alkoholi, limut, sitrushedelmät, suklaa, mausteet yms. Luonnollisesti monia herkkuja kaipaa :(. Tsemppiä ja täytyy muistaa, että tämäkin vaiva on hyvin yksilöllinen. Monille on leikkaus tuonut avun tai lääkken vaihto, ja totta ruokavaliokin. Mutta itseään ei kuitenkaan tarvitse kaikesta syyttää, paremmalla mielellä voi kroppakin paremmin.

        Mulla kun on ilmavaivoja jo ennestään! Eiks tän leikkauksen jälkeen voi enää röyhtäillä? Mulla on kauheesti ilmaa aamusin vatsassa (yöllä menee), ja luulin että se menee siks kun toi sulkija on löysä. Mutta ilmeisesti se menee nielemällä, ja menis yhtä lailla vaikka olis leikattu. Vai miten on?!

        Aamulla röyhtäile ihan possuna sitä yöllä nieltyä (?) ilmaa, ja jos sit se ei enää tulis röyhtäilynä pois (vaan menis suoliston kautta), niin olis kyllä kamalaa!

        Kiitos kun vastailette, olisko teillä vielä tietoa tästä ilma- / röyhtäilyasiasta?


      • yksi
        ^^^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Mulla kun on ilmavaivoja jo ennestään! Eiks tän leikkauksen jälkeen voi enää röyhtäillä? Mulla on kauheesti ilmaa aamusin vatsassa (yöllä menee), ja luulin että se menee siks kun toi sulkija on löysä. Mutta ilmeisesti se menee nielemällä, ja menis yhtä lailla vaikka olis leikattu. Vai miten on?!

        Aamulla röyhtäile ihan possuna sitä yöllä nieltyä (?) ilmaa, ja jos sit se ei enää tulis röyhtäilynä pois (vaan menis suoliston kautta), niin olis kyllä kamalaa!

        Kiitos kun vastailette, olisko teillä vielä tietoa tästä ilma- / röyhtäilyasiasta?

        leikkauksen läpi ja sanoi, että enää ei voi röyhtäillä, joten ilma poistuu suolistoa pitkin. Ilmavaivaisille voi olla tosi hankala juttu ja laktoosi-intoleranssista kärsiville.


      • ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
        yksi kirjoitti:

        leikkauksen läpi ja sanoi, että enää ei voi röyhtäillä, joten ilma poistuu suolistoa pitkin. Ilmavaivaisille voi olla tosi hankala juttu ja laktoosi-intoleranssista kärsiville.

        Kiitos viestistä, mulla kun on noita ilmavaivoja sekä laktoosi-intoleranssi! Joten ei siis leikkausta mulle!


      • Jonne
        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kiitos viestistä, mulla kun on noita ilmavaivoja sekä laktoosi-intoleranssi! Joten ei siis leikkausta mulle!

        Mulla ei leikkaus vienyt röyhtäilymahdollisuutta. Se on yksilöllistä ja siitä kannattaa jutella leikkaavan kirurgin kanssa (että ei tee mansetista niin tiukkaa). Ilmavaivat on kyllä lisääntyneet, mutta niihinkin vaikuttaa ruoka-aineet. Refluksitaudissa yksi oire on se, että nielee ilmaa. Tämä johtuu usein siitä, että happamat nousut laukaisevat nieleskelyn.Usein nousut lisääntyvät yöllä kun ollaan makuuasennossa. Oletko jo nostanut sängyn yläosaa koholle? Sitten tietysti teidät jo, että purkka ja hiilihappoiset juomat, raa´at vihannekset yms. aiheuttavat ilmaa. Tsemppitä, tämä refluksi on viheliäinen tauti. Itsekin olen usein miettinyt että miksi tuo leikkaus ei minun kohdallani tuonut apua, kun toisilla se on sallinut heittää happolääkkeet saman tein pois. Mutta kaikilla se kuulema ei vain toimi. Koita pärjäillä ja toivotaan että oireet pysyvät siedettävinä.


      • kirsi
        Jonne kirjoitti:

        Miksiköhän ihmeessä aina pitää yrittää saada syyllistä itsestä tai muista?
        Refluksitauti johtuu pääsääntöisesti liian löysästä sulkijalihaksesta, joka päästää vatsahapot ylöspäin sellaisille limakalvoille, joille hapot eivät sovi.Ns.takaiskuventtiilin toiminta on viallinen. Vika voi olla minkä ikäisella tahansa, usein vanhemmiten lihaksen toiminta väljenee.
        Tämä siis aiheuttaa kipua ja pitkänpäälle valitettavasti pysyviä haittoja ruokatorveen. Lääkkeet pyrkivät pitämään happotasapainon sellaisena ettei happoryöpyt vahingoita ruokatorvea.
        Leikkaus saattaa korjata ongelman, muuta se ei ole varmaa. Ruokavaliolla pystyy kyllä tilannetta parantamaan mutta valitettavasti se ei korjaa sulkijalihaksen toimintaa.
        Minä söin useita vuosia eri happolääkkeitä, sitten tehtii leikkaus. Toipuminen oli suoraansanottuna aivan kamalaa ja kesti kauan. Nyt olen onneksi normalisoitunut mutta valitettavasti kohdallani tilanne ei korjaantunut, vaan jodun edelleenkin syömään happosalpaajia. Tilanne on siis sama kuin ennen operaatiota, paitsi että en voi enää oksentaa ja ilmavaivat ovat nyt riesana. Ruokavaliosta on jo ajat sitten karsittu kahvi, alkoholi, limut, sitrushedelmät, suklaa, mausteet yms. Luonnollisesti monia herkkuja kaipaa :(. Tsemppiä ja täytyy muistaa, että tämäkin vaiva on hyvin yksilöllinen. Monille on leikkaus tuonut avun tai lääkken vaihto, ja totta ruokavaliokin. Mutta itseään ei kuitenkaan tarvitse kaikesta syyttää, paremmalla mielellä voi kroppakin paremmin.

        hei jonne, miten sulla maha oikein kestää, itselläni leikattiin marraskuun alussa ja toim.pide meni hyvin ja toipuminen alkoi myös.. mutta tammikuun lopulla tuli mahakivut pallean kohdalle ja närästää ja tuntuu kun koko mahaa kouristaisi, kävin mariassa ei jälkitarkastettu tähystämällä, sanottiin vaan ettei sitä korjata vaikka olis liukunut paikaltaan vaan annettiin taas 1kk somac kuuri ja pyydettiin ilmoittamaan sen jälkeen onko maha kipeä vielä.


      • Jonne
        kirsi kirjoitti:

        hei jonne, miten sulla maha oikein kestää, itselläni leikattiin marraskuun alussa ja toim.pide meni hyvin ja toipuminen alkoi myös.. mutta tammikuun lopulla tuli mahakivut pallean kohdalle ja närästää ja tuntuu kun koko mahaa kouristaisi, kävin mariassa ei jälkitarkastettu tähystämällä, sanottiin vaan ettei sitä korjata vaikka olis liukunut paikaltaan vaan annettiin taas 1kk somac kuuri ja pyydettiin ilmoittamaan sen jälkeen onko maha kipeä vielä.

        Minutkin leikattiin Mariassa. Kun toipuminen ei lähtenyt käyntiin ja olin syönyt Nexiumia jo toista kk:tta maha viimein tähystettiin ja lisäksi tehtiin tietokonetomografia. Mitään "huomattavaa" syytä ei löydetty, vatsassa sanottiin olevan bakteeritulehdusta. Kokeiden tulosten selvitys jäi kyllä hieman sekavaksi, sillä lääkärit vaihtuivat, olivat lomalla jne. Eli luurissa oli aina uusi lääkäri, joka ei tiennyt mitään edellisestä ja jos tivasin minulle sanottiin, että puhu leikkaavan lääkärin kanssa! Minulle siis määrättiin Nexiumia, Libraxia ja Litalginia, siinä kaikki. Aika pitkään minullakin kramppasi maha ja olin todella kipeä, närästyskin oli pahempana kuin ennen leikkausta. Nyt onneksi ei ole noita kramppeja ollut. Nexiumia tosiaan menee päivättäin 40 mg.
        Hieman jäi pahat fiilikset tuosta leikkaustoiminnasta. Minulle se tehtiin päiväkirurgisessa ja kun sieltä kotiutui, oli ainoastaan puhelimen varassa. Sitten kun sain lääkärin puhelimeen, hänellä oli niin kiire ettei siinä muuta ehtinyt kun kertoa mihin apteekkiin lääkettä määrättäisiin. Minulla ei oikeastaan ollut leikkauksen jälkeen yhtään hyvää hetkeä, vasta n. 5 kuukauden kuluttua alkoi kivut ja krampit hellittää. Navan viereinen "leikkausreikä" on edelleen aika arka ja tosiaan happo-ongelmia sekä vatsan toimintaongelmia on jatkuvasti.
        Pelästyin kyllä todella pahasti tuon leikkauksen jälkeisinä kuukausina sitä, että tulisin jäämään kivuloiseksi lopullisesti. Se vaikutti tietysti mielialaan, nukkumiseen yms.
        Jälkiviisaana voisin sanoa, että en olisi mennyt operaatioon. Mutta kuten sanottu, toisillehan operaatio on tuonut avun ja nyt olen onnellinen että voin näinkin hyvin.
        Sekin hieman pelottaa, että tuota oksennuskykyä ei enää ole. Lääkäri sanoi, ettei hän ole koskaan törmännyt tilanteeseen jolloin oksennuskyvyn menettäminen olisi ollut ongelma. Hänen mukaansa mikäli paine oksennukseen olisi niin kova, oksennus kyllä tulisi (mutta toisaalta paine voi vahingoittaa ruokatorvea ?).

        Tuosta pallean kouristelusta vielä, lääkärin mukaan se voi johtua siitä, että pallealihas ei ole vielä tottunut uuteen leikkauksen jälkeiseen tilanteeseen.

        Uskon, että sinullakin paraneminen vain vie aikaa. Minua olisi valtavasti helpottanut jos vain joku olisi kertonut, että kovatkin leikkauksen jälkeiset kivut voivat jatkua pidempään. Lipuskoissa yms. ohjelehtisissähän puhuttiin muutamista päivistä, viikoista Kun kysyin asiaa lääkäriltä sain todella ymmyrkäisiä vastauksia. Tosin myös myönnettiin, että nämä suolistoleikkaukset ovat vaikeita.

        Pyydä siis reippaasti lääkettä kramppeihin. Yritä olla jännittämättä ja lämmin kylpy, lämpövesipullo tms. helpottaa pahimpien yli. Muista myös levätä tarpeeksi.


      • kirsi
        Jonne kirjoitti:

        Minutkin leikattiin Mariassa. Kun toipuminen ei lähtenyt käyntiin ja olin syönyt Nexiumia jo toista kk:tta maha viimein tähystettiin ja lisäksi tehtiin tietokonetomografia. Mitään "huomattavaa" syytä ei löydetty, vatsassa sanottiin olevan bakteeritulehdusta. Kokeiden tulosten selvitys jäi kyllä hieman sekavaksi, sillä lääkärit vaihtuivat, olivat lomalla jne. Eli luurissa oli aina uusi lääkäri, joka ei tiennyt mitään edellisestä ja jos tivasin minulle sanottiin, että puhu leikkaavan lääkärin kanssa! Minulle siis määrättiin Nexiumia, Libraxia ja Litalginia, siinä kaikki. Aika pitkään minullakin kramppasi maha ja olin todella kipeä, närästyskin oli pahempana kuin ennen leikkausta. Nyt onneksi ei ole noita kramppeja ollut. Nexiumia tosiaan menee päivättäin 40 mg.
        Hieman jäi pahat fiilikset tuosta leikkaustoiminnasta. Minulle se tehtiin päiväkirurgisessa ja kun sieltä kotiutui, oli ainoastaan puhelimen varassa. Sitten kun sain lääkärin puhelimeen, hänellä oli niin kiire ettei siinä muuta ehtinyt kun kertoa mihin apteekkiin lääkettä määrättäisiin. Minulla ei oikeastaan ollut leikkauksen jälkeen yhtään hyvää hetkeä, vasta n. 5 kuukauden kuluttua alkoi kivut ja krampit hellittää. Navan viereinen "leikkausreikä" on edelleen aika arka ja tosiaan happo-ongelmia sekä vatsan toimintaongelmia on jatkuvasti.
        Pelästyin kyllä todella pahasti tuon leikkauksen jälkeisinä kuukausina sitä, että tulisin jäämään kivuloiseksi lopullisesti. Se vaikutti tietysti mielialaan, nukkumiseen yms.
        Jälkiviisaana voisin sanoa, että en olisi mennyt operaatioon. Mutta kuten sanottu, toisillehan operaatio on tuonut avun ja nyt olen onnellinen että voin näinkin hyvin.
        Sekin hieman pelottaa, että tuota oksennuskykyä ei enää ole. Lääkäri sanoi, ettei hän ole koskaan törmännyt tilanteeseen jolloin oksennuskyvyn menettäminen olisi ollut ongelma. Hänen mukaansa mikäli paine oksennukseen olisi niin kova, oksennus kyllä tulisi (mutta toisaalta paine voi vahingoittaa ruokatorvea ?).

        Tuosta pallean kouristelusta vielä, lääkärin mukaan se voi johtua siitä, että pallealihas ei ole vielä tottunut uuteen leikkauksen jälkeiseen tilanteeseen.

        Uskon, että sinullakin paraneminen vain vie aikaa. Minua olisi valtavasti helpottanut jos vain joku olisi kertonut, että kovatkin leikkauksen jälkeiset kivut voivat jatkua pidempään. Lipuskoissa yms. ohjelehtisissähän puhuttiin muutamista päivistä, viikoista Kun kysyin asiaa lääkäriltä sain todella ymmyrkäisiä vastauksia. Tosin myös myönnettiin, että nämä suolistoleikkaukset ovat vaikeita.

        Pyydä siis reippaasti lääkettä kramppeihin. Yritä olla jännittämättä ja lämmin kylpy, lämpövesipullo tms. helpottaa pahimpien yli. Muista myös levätä tarpeeksi.

        Kiitos viestistä, olisin kysynyt sulta jonne vielä, että tuliko sulla kurkku kipeäksi, itselläni kurkku on myös niin kipeä et yskänlääkekin polttaa niin paljon ettei uskalla sitä enää kurkkuunsa kaataa, minulle oli myös järkytys että kivut olivat niin kovat, kun todella vaan puhuttiin muut. päivästä, minulla ei ole alhaalta kipeä vaan just siitä mansetin kohdalta, oletko kekannut mitään helpotusta oloon mitä vois itsekin kokeilla. nyt jäi siiderikin mistä olen pitänyt,polttaa sekin kurkkua..kyl on harmittanut, pystytkö käymään töissä??? t.kirsi


      • Pontikka
        kirsi kirjoitti:

        Kiitos viestistä, olisin kysynyt sulta jonne vielä, että tuliko sulla kurkku kipeäksi, itselläni kurkku on myös niin kipeä et yskänlääkekin polttaa niin paljon ettei uskalla sitä enää kurkkuunsa kaataa, minulle oli myös järkytys että kivut olivat niin kovat, kun todella vaan puhuttiin muut. päivästä, minulla ei ole alhaalta kipeä vaan just siitä mansetin kohdalta, oletko kekannut mitään helpotusta oloon mitä vois itsekin kokeilla. nyt jäi siiderikin mistä olen pitänyt,polttaa sekin kurkkua..kyl on harmittanut, pystytkö käymään töissä??? t.kirsi

        Minulle tehtiin tuo leikkaus 2,5 vuotta sitten ja siitähän murheet alkoivat...
        -heti kuukauden päästä soitin lääkärille ja ihmettelin kun puurokin on vaikeata saada alas
        v: kyllä saattaa kestää jopa 1/2 vuotta...
        -3 kk:n päästä ja 7 kiloa kevyempänä, soitto taas ja kysymys eikö mitään lääkettä löytyisi ?
        v: nämä saattaa joskus kestää jopa 1 vuoden...
        -1/2 vuoden kuluttua raivostuin jo 10 kiloa kevyempänä ja tilasin ajan ko. tohtorille
        -tähysti ja totesi, että kyllä kai sitten täytyy yrittää pallolaajennusta, mutta hän ei sitä tee, kun Pulssissa ei ole välineitä...
        Ja kun olet eri sh-piiristä niin ei hän voi sitä TYKSissäkään tehdä, mene jonnekin muualle, siis omaan SH-piiriisi, hän tekee lähetteen...
        -4 kertaa eri kerroilla pallolaajennus aikavälillä 1 vuosi, ei apua, painon lasku pysähtynyt -13 kiloa keveympi !
        (mies 67 kiloa/185 cm!)
        -viimein päätettiin purkaa tuo tehty kiristys 1/2 ympyräksi...
        -ei paljonkaan apua...
        -nyt pian uusi pallolaajennus... (2,5 vuotta kulunut)
        Mitään pihviä ei oikein voi syödä, vaan ainoastaan kalaa, keittoja, muusattua perunaa jne...

        TARINAN OPETUS:
        Minulle ei tehty PH mittausta ensimmäisen lääkärin oltua sitä mieltä ettei sitä tarvita, jos olisi kaikki tarvittavat mittaukset tehty, ei olisi mitään leikkausta tehty, sillä se ei olisi soveltunut minulle alentuneen pumppauskyvyn vuoksi...
        Toivottavasti 5. pallolaajennus tuo hiukan helpotusta...


    • Anonyymi

      Minulta leikattiin refluksivatsa ja palleatyrä. Kaikki vaivat refluksiin jäi leikkaussaliin. Nyt puoli vuotta olen saanut olla ilman närästystä ja refluksilääkkeitä. Joita ennätin parikymmentä vuotta syödäkin. Eikun leikkaukseen jos on kovat vaivat. Lääkärit on niin taitavia että helpotus tulee. Terveisin mummo 70 vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe