Kivi leivässä.

omista.virheistä.oppii

"Ihminen ei ole luotu elämää ymmärtämään, vaan sitä elämään." Santayana.
Viimeistellessäni omia julkaisuun tulevia tekstejä tulin tänne palstalle vilkaisseeksi, vanhaa muistia, mutta harvemmin käyttöön otettua.

Keskinäistä erimielisyyksien summaa joukossa, jossa on monta ihmistä mukana, ei voi mitata lukumäärinä, se mitataan loukattuina tunteina, tai loukkaajien ylimielisyytenä. Katkeruudella on kahdet kasvot, toinen kääntyy pois, toinen irvistää!
Vihan ja kiukun voi herättää monella tavalla.
Ei täällä paljon aihetta ole riitelyyn, toisten solvaamiseen tai sormella osoittelemiseen, mutta sellainen ihmisen luonto vain on, viimeisen sanan sanomisesta aina joku haluaa pitää kiinni.

Ikäkään ei ole takuu täällä ilmeneviin lausuntoihin, koska tänne julkiselle palstalle voi kuka tahansa tulla kirjoittamaan ja ennakkosensuurin puutteen vuoksi kaikki myös sivuille ilmestyvät.

Sitä moderaattoria tarvittaisiin!

Vanha saksalainen joutui sodan aikana terästehtaalla työskennellessään kiivaaseen väittelyyn ja muut työläiset heittivät hänet jokeen.
Työnantajansa kertoo tapauksesta; " Kun hän tuli toimistooni mutaisena ja märkänä, kysyin häneltä, mitä hän oli sanonut miehille, jotka olivat viskanneet hänet jokeen ja hän vastasi; " Minä vain nauroin."

Tuskinpa täälläkään paljon muuta tarvitaan.

Joku väylä tämäkin on purkaa agressioita sanojen avulla. Säästyyhän silloin joku toinen ehkä jopa nyrkin iskuilta.

Riidat eivät koskaan ole loppuneet riitelemällä, eikä sota sotimalla. Rauha ne lopettaa.

Kun ihminen on tarpeeksi viisas huomaamaan, ettei omista virheistä voi syyttää muita, hän kykenee kukistamaan oman onnettoman kohtalonsa ja oman vihansa muita kohtaan.

Kannattaisi joskus tehdä muistiinpanot omista tyhmyyksistä. ns. TT-kansio auttaa muistamaan omat tyhmyydet ja siten ymmärtämään muiden virheet.

Oma TT-kansioni on ollut joskus jopa tyhjennettävä, niin paljon siihen kertyy tehtyjä tyhmyyksiä ja toisen tökkäämisiä.. Ei mitään turhaa, opiksi itselle sekin.
Jos annat kiven leivässä, sattuu se omiinkin hampaisiin.

80

1547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelätäänkö

      Pieniä ne on 70:sten riidat.

      Trump ja Kim Jong riitelevät siitä kummalla on parempi ja isompi nappula ydinaseen laukaisuun!

      Trumpin napilla kuulemma tilataan vain Coca Colaa virkahuoneeseen.

      Vaarallista vai ei?

    • rauhallinenmietiskelijä

      Pitkästä aikaa kunnon luettavaa sana sanalta!

      omista.virheistä.oppii
      2.1.2018 15:15

      Kiitos !

      • kiitos.aloittajalle

        Lukuhetki odotellessa ampumahiihdon alkamista Olympialaisten näyttämöllä.

        Hyvin harvoin täällä asiallisesti keskustellaan, syytä kai sysissä ja sepissä, mutta kiukunpuuskia tuntuu tämänkin viestin alle riittäneen. Liityn mielipiteeseesi. On rehellisyyden merkki kun uskaltaa täällä jotain kiittää ja kehua, mutta kiitän myös.
        Kokonaisuudessaan luettavaa tekstiä, helvetin rehellistä, jos voin sanoa


    • Samaa mieltä.
      Jos jokainen jaksaisi aina miettiä tarkkaan, onko välttämätöntä julkaista mielipiteensä, niin palsta saattaisi lyhetä ja kuivahtaa. Pieni herätys olisi silloin paikallaan.
      Joskus hyvän aiheen kohdalla kirjoittajat leimahtavat ja palsta vilkastuu. Sanailuun saattaa tulla moni mukaan.

      Palsta on mukava siihen sakka, kunnes se alkaa junnata yhden asian ympärillä. kuten kävi n. vuosi sitten. Silloin tosiaan oli kivi leivässä ja monen hampaita vihloi.

      • tättärääjarää

        Miksi noita ikäviä asioita ja aikoja pitää mustella? Olisi aika jättää ne rauhaan heti luettua? Vain niitä muistelevat -muisokirjoitukset- pitävät hengissä sivun kiusaajat, pienikin huomio on merkki että niitä luetaan.
        Lyhetä ja kuivaa? No voi voi siis kaveria ei jätetä, mikäs siinä jatketaan samaan vanhaan tapaan,
        pysykää ilkeilijät kintereillä, ja kyllä ne pysyy..hyssyn hyssyn
        OPPIA IKÄ KAIKKI!
        KAVEREITA EI JÄTETÄ!
        VAIN YSTÄVISTÄ PUHUTAAN PAHAA.... he jotka osaavat vain sen osion.
        Hallelujaa!
        Siispä kaikki kiusaajat joukolla mukaan nyt heitä odotetaan. Uusi vuosi voi alkaa huonommin kuin edellinen.


    • seitenkymppinen

      Monissa kirjoituksissa sivulla ilmenee yksinäisyys ja yksipuolisuus kuskustella asioista. Ikäistemme pitäisi enemmän seurata sanomalehtiä, uutisia ja kauppareissuillakin kuulostella puolitutuilta vointia, kuunnella ihmisten ääntä ja mielipidettäkin.

      Minua vaivaa nyt hlkkarinmoinen kura-ajan flunssa, mutta periks en vielä helpolla anna, välillä sohvalle ja telkku auki, aika-ajoin kahvia vaihtelun vuoksi teetä, sama kumpaa samalle maistuu ja ovat lämpimiä juomia.

      Päässä kohisee kuin tuulisi havupuumetsässä joskus tuntuu kuin olisin tuulen tuiverruksessa, palelee ja vuoroin ei, olo on todella honteloa ja mitään sanomatonta, siksi tässä jotain ajatuksia on laitettava, kun istun minä valvon ainakin niin luulen?

      • omista.virheistä.oppii

        seitsenkymppinen

        Ajatuksiesi pohjalta heräsin havannoimaan kuinka monta yksinäistä on tuttavissani, ihan liian monta!

        Tämä ikä on se ikä, kun ihmiset yleisimmin ovat olleet muutaman vuoden eläkkeellä. Ensimmäiset eläkevuodet kuluvat jotenkin siinä entisen työelämän ja odotetun vapauden välimaastossa jossa opettelee sopeutumista uuteen.

        Kun vapaaseen sitten on oppinut ilma että mitään uutta toimintaa tai harrastusta on tullut työelämän tilalle, puolisoakaan ei ehkä ole arkea jakamassa, niin yksinäisyys ja turhautuminen " astuvat " tupaan.
        Monien elämässä on ollut asuinpaikkakunnan muuttoja , jolloin vanhoista ystävistäkin on ajauduttu erilleen ja yksinäisyydessä eläen ei uusia ystävyyssuhteita rakennu.

        Yksinäisyys on hyväksi ja huonoksi.
        Yksinäisyys on aikaa itselle ja harrastuksille, mutta se on myös aikaa tuntea itsensä yksinäiseksi ja jollain tavalla turhautua omaan elämäänsä jossa ei tunnu tapahtuvan yhtään mitään.
        Ei auta jos kehoitetaan lähtemään ulos ja etsimään sisältöä elämään, kaikki eivät ole niin sosiaalisia, että tuosta vain uusia tuttavuuksia solmimaan.
        Ei kaikille ole helppoa olla yksin, varsinkaan, jos on jokin sairaus, tai vamma joka rajoittaa elämää.

        Kun yksinäisyys on rasite, kun ihminen pelkää illalla nukahtamista, eikä ole päivällä voimia lähteä liikkeelle muiden ihmisten seuraan, silloin jo uhkaa masennus joka ei ole helppo sairaus, eikä sitä voi teeskennellä, se on totista taistelua oman minuutensa etsimisessä ja siitä voimansa löytämiseen.

        Kuten toteat, on paljon yksinäisiä, mutta millä ja kuinka me voisimme tukea toinen toistamme, löytää toisen yksinäisen joka kuuntelee ja jolle voi itse puhua vaikka siitä, kuinka taas puurokin paloi pohjaan kun en jaksanut seisoa sitä vahtimassa.
        Jokapäiväisten asioidenkin jakaminen on sitä yksinäisyyden tappamista johon meillä pitäisi olla mahdollisuus. Kun kutsuu naapurin kahville on sekin ajantappoa, mutta eihän ole sitä naapuria jonka kutsuisi.
        On siis mahdotonta luoda sellaista verkostoa jossa jokaisella olisi sopivaa seuraa ja huolien jakajaa.
        Aivan liian moni on tänäänkin yksin!

        Kuka keksii lääkkeen?
        Onnekseni en ole yksinäinen, vaikka olen yksinäisyydessä viihtyvä kummajainen, pakenen vaikka sukan kutimen ääreen kun kyllästyn liialliseen yhteistoimintaan joka ajoittain on erittäin tärkeääkin.

        Yritetään huomata tuo yksinäiseen kontaktien luominen, kuten sanot.

        Toivottavasti flunssasi on ohi.


    • Ramoona_

      Kivi leivässä on kalevalainenkin aihe. Kullervo Kalervon poika myydän sukuvainojen jälkeen Ilmariselle ,jossa poika pannaan paimeneen. Ilmarisen ilkeä emäntä leipoo eväsleipään kiven, johon Kullero katkaisee puukkonsa, ainoan isänperintönsä. Koston kierre jatkuu, ja Kullervokin tuhoutuu siinä. Kivi voi hiertää myös kengässä, se voi olla pieni ja muille näkymätön asia, joka jatkuvasti kalvaa, kunnes sen itse poistaa. Raamatun kertomuksessa on opetus toisten tuomitsemisesta : synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Onhan näistä opiksi otettavaa, itseensä meneminen on alku muutokselle.

      Virheetöntä ihmistä ei todellakaan ole, tyhmyyksiä ja tuhmuuksia on jokaisen kontolla. Ei niistä kivireppua tai -rekeä kannata itselleen jättää rsitteeksi, mutta jotenkin ne on käsiteltävä, ei omia mokiaan voi ulkoistaakaan. Itseensä on mentävä, voihan vaikka arkistoida kansioon aloittajan tapaan. Virheistä opiksi ottaminen on parhaita kasvun tapoja, kantapään kautta kokeminen hyvä oppimestari, vaikkei helpoin tie. Omille töppäilyille pitäisi voida nauraakin, olla armollinen itselleen...näinhän nykyisin paljon tsempataan . Todellinen anteeksipyyntö ja -anto ei jätä hampaan koloon kaunoja eikä pöydälle roskia, on vaan ihmeen pitkä ja kivinen tie monasti siihen anteeksi-sanan tarkoittamaan tilaan.

      • Olipa todella uskomattoman todenperäinen analyysi palstantilasta, palstaisista.
        Se sielunmaisema,jolla peilaat omaa kuvaasi palstalla, ei aina kerro koko totuutta,
        varsinkaan silloin,kun julkaiset arvostelevaa tekstia nicittömänä.

        Minusta on oikeastaan sääli,minkätähden hyvätkin kirjoittelijat piiloutuvat nicittömiksi?
        Minulle näkyvyys ja omapersoonani, ovat sitä omintani ja sen haluan tuoda palstalle ?
        Toi pilkunjälkeinen välilyönti kaiketi taas jäi?


      • Älä_kanna_huolta

        pikkuisista näppisvirheistä, jos niitä tekstin sekaan pujahtaa,
        sillä useimmat meistä lukevat ne oikein.
        Hyvää jatkoa! Mia.


    • omista.virheistä.oppii

      Yllättävästi asia on ymmärretty ja näen hyväksymisen mielipiteelleni.
      Vastausten yksilöinti on minusta turhaa, mutta huomioin kuinka syvällisesti asiaan on suhtauduttu.
      Viittaus Kalevalaan ja Kullervoon osoittaa kuinka kivi on jo ammoisina aikoina ollut kiusanteon välikappale siinä kuin koston ja vihankin välineenä.
      Kivi luonnon materiaalina kelpaa moneksi.

      Vanhojen kaupunkien keskusta rakentamisessa näkee kuinka kivi on ollut vahvaa. Ei syö aika, eikä saasteet. Pommitusten vahingotkaan eivät kaataneet rakennusta, tekivät vain iki lovia seiniin.

      Nikittömyys tuli myöskin esiin, mutta siihen minulla ei ole mielipidettä muiden osalta, itse en näe siihen tarvetta. Yritän olla mielipiteeni kanssa mukan, en nimelläni etsimässä mitään tunnettavuutta. En ole tärkeä palstan kannalta, mutta ajoittain palstakin on kanavani ulos jostain yksinpuhelun sopukasta.

      Eihän ole tyhmyyttä myöntää omia virheitänsä joita tekee tietäen, tai joskus huomaamattaan, ne on hyvä tunnustaa.
      Mies ajoi toisen auton perään liikennevaloissa ja sanoi; ettei niin olisi tapahtunut, ellei se "tollo olisi pysäntynyt siihen eteen".

      Jatketaan siis matkaa ajamatta toisen päälle.

    • sukellus..vene

      Minulle ei ole auennut vieläkään tuo symboli kivi leivässä? Muistan ja ymmärrän kyllä Raamatussa kyselyn, kuka antaisi kiven lapsen pyytäessä leipää.
      Kalevalan tulkinta leivän sisään kiven leipomisesta viittaa ilkeään saituuteen jopa.

      Sukuomahyväisyys tai saituus ei ole missään kunnioitettava piirre, Kalevalan tulkintana se ilmenee huutolaispoika Kullervon kohtalona, saada evääkseen Ilmarisen ilkeän emännän leivän sisään piilottama kivi!

      Minun on vaikea edes käsittää sitä, ei mahdu edes ajatukseeni, hirvittää niin harkitun ilkeä teko.

      Symbolina voin käsittä tuon kiven antamisen, tai miks'ei viskaamisenkin, silloin kun jonkun selostukset ei uppoa todenmukaisina, suhtautuu yleensä viileästi vastauksessaan, tai peräti kaataa ajatusrakennelman.

      Tuohon nikittä kirjoittamiseen suhtaudun myönteisesti, koska valtaosa niin toimii, ja nikillinenkin voi Ukk:n, ja monin muun tavoin käyttää itseään piristäviä miks'ei suojaaviakin kertanikkejä.

      Täytyy lukijanakin myöntää, ettei ihan joka ajatuksen käännettä avoimmuudesta välitä kovin pitkään lukea, harvaseulaiselta kirjoittajalta.
      Joskus törmää massan edessä matelemiseen, tai olemassaolon anteeksipyytelyihin, ne ei näillä tuntemattomien markkinoilla ole tarpeen, samoin on vastenmielisiä ylitsevuotavat kiitollisuudentunteet, ne kun kertovat yksinäisyydestä tai riippuvuudesta.
      Tervehenkinen asiallisuus ja huumori miellyttää näillä foorumeilla useampia.

      • omista.virheistä.oppii

        Aloituksen viimeisen lauseen, aloituksessa, voi toki ymmärtää ihan tarkoituksella kirjoitetuksi.

        Kun laitat kiviä leipään, ne sattuvat omiinkin hampaisiin / Ilkeily siis tuntuu pahalle molemmissa osapuolissa.

        Kiven merkitys hyvässä ja pahassa on toki oman puntarointinsa arvoista.
        Huumorilla on oma tarkoituksensa monissa yhteyksissä.
        Pitkien puheiden, tai esitelmien aikana kuulijoilla on tapana väsähtää. Silloin on puhujan hyvä kaivaa taskustansa jotain keventävää jolla kuulijat saadaan herätettyä.
        Joillakin se taito on, mutta osaammeko me käyttää huumoria täällä niin, ettei siitä joku pahastu?

        Siinäpä pähkinää purtavaksi.


    • perikooppi

      Onhan käsite "huumorikin" moni-ilmeistä, on vahingoniloista, pisteliästä, hevostelua, hirteishuumoria, mikä sitten kuhunkin tilanteeseen sopii.

      Yleensä joka syyttä suuttuu, se lahjattaa leppyykin, joten turhat herkkänahkaisuudet onneksi karsiutuu matkan varrella.
      Omalle pienuudelleenkin nauraminen voi joskus olla hyvin tervehdyttävää.

      • plupss

        tässä puuttuva s-kirjain.


      • tässäkin.huumori

        Koska huumori on tarkoitettu ( mitä nyt sitten tarkoitetaankaan tarkoituksella) keventämään ja tuottamaan iloa, se pitäisi ymmärtää omaksi lajikseen josta ei pahasti kannata loukkaantua, vaikka ei siitä niin pitäisikään.

        Huumorin käyttäjän, puhujan / kirjoittajan / esittäjän pitääkin olla selvillä siitä missä yhteydessä ja millaista huumorin lajia käyttää.

        Wikipedia kertoo eroista.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Huumori

        Pane saapas jalkaan jos kenkä eivät pidä vettä, mutta onko kengän oltava vedenpitävä? Älä kaada siihen vettä jos se vuotaa.

        tuossa nyt yksi esimerkki josta voi olla monta.mieltä, onko se kansanviisaus vai huumoria?


    • Minkä ketjun tuote kyseessä?

      • muovikassi.vain

        Mistä sinä sen hankit?


      • muovikassi.vain kirjoitti:

        Mistä sinä sen hankit?

        Eihä se mul se kivi leivässä ollu vaa alottajalla.


      • puss-ukka

        Antaa sen ny opettaa vaa.


      • osta.oma.älä.ota

        eihän se myynyt ostamaansa, eikä ostanut yhtään leipää, luitko väärin?
        sehän sanoi, jos annat kiven leivässä, eikä antanutkaan leipäänsä.


      • se.kottaraista.pienempi

        Ilmankos tässä nälkä jo tuli, kun leipää vaan näytettiin. Mä paan sen oletuskiven kukkaruukun pohjaan ja meen lämmittään soppaa ny.
        Tuli ikävä "Kukka-hametta, sitä entistä", jonka kanssa joskus pilailtiin Vantaanjoella! terveisiä,terveisä


      • Minä-IKÄVÖIN

        monia hyviä palstan jättäneitä, Atolfiaa ja monia muita.
        Ymmärrän toki hyvin, miksi poistuitte. Terveisiä! Mia.


    • Hyvä kirjoitus ja yhteenveto ; kiitos siitä!

      • iso-kivi-hiertää

        "oenethera"
        Jos tarkoitit aloitusta, niin hyvä oli, koska luin sen nyt aamulla "ajatuksen" kanssa ja jopa mietin, kuinka olen itse toiminut palstalla, kun olen saanut mielestäni "pahaa" palautetta?D

        Aloin myös soveltamaan ajatusta ns. live elämääni ja muistella, kuinka usein olen sieltäkin saanut "satikutia", mutta ne unohtuu nopeammin, kun voi heti oikaista asian, tai sitten vääristää sitä entistä enemmän, saaden siten jopa oikean sukuriidan, kuten minulle kävi, kun aloin puolustamaan lastani, joka oli mielestäni myös väärässä, mutta minä vänkesin vastaan.

        No, nyt on sitten "kivi kengässä" aika monella ja tämä lapsenikin sai sellaisen "kiven" kuitenkin minua kohtaan, joten yhteys on häneenkin poikki.

        Turhaa on antaa ohjeita, että pitäkää yhteinen palaveri ja selvittäkää asiat, koska minä en voi unohtaa, mutta ei toisetkaan, eikä ikimaailmassa kukaan istuisi yhteiseen tilaan mihinkään.


      • iso-kivi-hiertää kirjoitti:

        "oenethera"
        Jos tarkoitit aloitusta, niin hyvä oli, koska luin sen nyt aamulla "ajatuksen" kanssa ja jopa mietin, kuinka olen itse toiminut palstalla, kun olen saanut mielestäni "pahaa" palautetta?D

        Aloin myös soveltamaan ajatusta ns. live elämääni ja muistella, kuinka usein olen sieltäkin saanut "satikutia", mutta ne unohtuu nopeammin, kun voi heti oikaista asian, tai sitten vääristää sitä entistä enemmän, saaden siten jopa oikean sukuriidan, kuten minulle kävi, kun aloin puolustamaan lastani, joka oli mielestäni myös väärässä, mutta minä vänkesin vastaan.

        No, nyt on sitten "kivi kengässä" aika monella ja tämä lapsenikin sai sellaisen "kiven" kuitenkin minua kohtaan, joten yhteys on häneenkin poikki.

        Turhaa on antaa ohjeita, että pitäkää yhteinen palaveri ja selvittäkää asiat, koska minä en voi unohtaa, mutta ei toisetkaan, eikä ikimaailmassa kukaan istuisi yhteiseen tilaan mihinkään.

        Tartun vain tuohon sukuriita ongelmaan. Joskus vain käy niin, että vilpittömästi yrittää auttaa ja lopputulos onkin sekasotku ja katkenneet välit. Live elämässäni samoin. Eihän koskaan voi unohtaa, mutta pakko on vain oppia asian kanssa elämään ja jatkaa elämää. Aika tekee onneksi tehtävänsä ja pahimmat kaunat ohenee, kun uusia tapahtumakerroksia tulee entisten päälle. Ihannehan olisi tuo oikaisu heti, mutta jos vastapuoli ei halua on tilanne kinkkinen. Ja siten tapahtuu vääristyminen ja haitallisten tulkintojen vahvistuminen. Tällä hetkellä ajattelen niin, että meidän ja seuraavakin sukupolvi kantaa puhumattomuuden taakkaa sotarasitteena. Kun sodan jälkeen piti painautua vain työhön ja selviytymiseen, ei puhuttu sodan traumasta. Lapset oppivat työn ja avoimmuus jäi suoritusten alle. Jatkamme samaa puhumattomuuden kulttuuria omissa vaikeissa asioissamme. Puhumisen ja asioiden avaamisen malli on niin vieras, ettei "ikimaailmassa" minunkaan suvussani kokoonnuttaisi puhumaan avoimesti ja sopien. Jokainen vain vaikenee ja puskee elämäänsä eteenpäin. Vaikka jakamisessa juuri olisi yhteisöllinen voimaannuttava arvo. Mutta miksi vaikeneva haluaa rangaista itseään yhteyden kieltämisellä ja samalla rangaista myös muita. Siinä on kiveä kengässä ja leivässä ottajalla ja antajalla.


      • oenethera kirjoitti:

        Tartun vain tuohon sukuriita ongelmaan. Joskus vain käy niin, että vilpittömästi yrittää auttaa ja lopputulos onkin sekasotku ja katkenneet välit. Live elämässäni samoin. Eihän koskaan voi unohtaa, mutta pakko on vain oppia asian kanssa elämään ja jatkaa elämää. Aika tekee onneksi tehtävänsä ja pahimmat kaunat ohenee, kun uusia tapahtumakerroksia tulee entisten päälle. Ihannehan olisi tuo oikaisu heti, mutta jos vastapuoli ei halua on tilanne kinkkinen. Ja siten tapahtuu vääristyminen ja haitallisten tulkintojen vahvistuminen. Tällä hetkellä ajattelen niin, että meidän ja seuraavakin sukupolvi kantaa puhumattomuuden taakkaa sotarasitteena. Kun sodan jälkeen piti painautua vain työhön ja selviytymiseen, ei puhuttu sodan traumasta. Lapset oppivat työn ja avoimmuus jäi suoritusten alle. Jatkamme samaa puhumattomuuden kulttuuria omissa vaikeissa asioissamme. Puhumisen ja asioiden avaamisen malli on niin vieras, ettei "ikimaailmassa" minunkaan suvussani kokoonnuttaisi puhumaan avoimesti ja sopien. Jokainen vain vaikenee ja puskee elämäänsä eteenpäin. Vaikka jakamisessa juuri olisi yhteisöllinen voimaannuttava arvo. Mutta miksi vaikeneva haluaa rangaista itseään yhteyden kieltämisellä ja samalla rangaista myös muita. Siinä on kiveä kengässä ja leivässä ottajalla ja antajalla.

        Varmasti sadoissa perheissä hiertää oenetheran kuvaama puhumattomuuden kulttuuri.
        On monasti mahdottomuus edes saada sitä katkaistuksi, koska ne leivissä olleet kivet on koottu muuriksi, johon lisätään kiviä jatkuvasti.
        Sen verran kuitenkin puhe luistaa, että pahimmat taakat siirretään seuraaville sukupolville ja kerrotaan juuri sen verran, että kauna jatkuu polvesta toiseen.
        Millä nekin asiat pystytään purkaman? Ei millään. Tarinatkin muuttuvat, kaiken alkua ei kukaan enää tiedä.
        Mieheni suvussa oli tuollainen vuosikymmenien kaunataakka, jonka vuoksi perheet olivat täysin toisistaan eristyneet. Sitten mieheni sisaruksineen ja heidän samanikäiset serkkunsa päättivät, että ikinä ei näistä asioista enää puhuta, ei lapsille kerrota, ei anneta kaunojen vaikuttaa.
        Se oli todella kunnioitettava teko. Yhteiselo on nyt vaivatonta, ne kaukaisimmet ikäihmiset ovat mukana vain valokuvissa. Aikakin hälventää kaunat, kun niitä ei enää ruokita. Tämän päivän nuorilla ei taakkaa enää ole.

        Mutta yksin ei asioita korjata. Yhteistyö on ainoa keino. Ja omasta itsestä se korjaaminen on aloitettava.


      • Makriina- on juuri noin kuin kirjoitit. Ja rohkaisevaa kuulla, miten suvussanne pantiin piste kaunalle ja aloitettiin ikäänkuin puhtaalta pöydältä. Omalla kohdallani suvussani koen niin, että minun avoimmuuteni on vain sulkenut muiden suut mykkyyteen ja pelkoon. Minua kaihdetaan , herättänen nin paljon pelkoa ja epävarmuutta koska edustan uutta ja mahdotonta puhumiskulttuuria. Tulee mieleen se vanha vertaus tuulimyllyjä vastaan taistelemisesta, miten turhaa se on. Sellaiseksi koen roolini nyt. Mutta sitten ajattelen, että omalla kohdallani olen yrittänyt korjata tilannetta, olen vastuussa vain itsestäni , kun ketään ei voi pakottaa mihinkään mihin ei ole valmis. En voi kantaa toisten tunteita jne. Jos polkuni on vaeltaa näin ilman suvun yhteisöllisyyttä, niin parempi yksin kuin valheellisessa hyssyttelyssä ja puhumattomuudessa porukan keskellä.


    • omista.virheistä.oppii

      omista.virheistä.oppii

      Yllättävästi asia on ymmärretty ja näen hyväksymisen mielipiteelleni.
      Vastausten yksilöinti on minusta turhaa, mutta huomioin kuinka syvällisesti asiaan on suhtauduttu.
      Viittaus Kalevalaan ja Kullervoon osoittaa kuinka kivi on jo ammoisina aikoina ollut kiusanteon välikappale siinä kuin koston ja vihankin välineenä.
      Kivi luonnon materiaalina kelpaa moneksi.

      Vanhojen kaupunkien keskusta rakentamisessa näkee kuinka kivi on ollut vahvaa. Ei syö aika, eikä saasteet. Pommitusten vahingotkaan eivät kaataneet rakennusta, tekivät vain iki lovia seiniin.

      Nikittömyys tuli myöskin esiin, mutta siihen minulla ei ole mielipidettä muiden osalta, itse en näe siihen tarvetta. Yritän olla mielipiteeni kanssa mukan, en nimelläni etsimässä mitään tunnettavuutta. En ole tärkeä palstan kannalta, mutta ajoittain palstakin on kanavani ulos jostain yksinpuhelun sopukasta.

      Eihän ole tyhmyyttä myöntää omia virheitänsä joita tekee tietäen, tai joskus huomaamattaan, ne on hyvä tunnustaa.
      Mies ajoi toisen auton perään liikennevaloissa ja sanoi; ettei niin olisi tapahtunut, ellei se "tollo olisi pysäntynyt siihen eteen".

      Jatketaan siis matkaa ajamatta toisen päälle.

    • elääpitää

      Kaunis tammikuinen päivä tämä loppiaisen jälkeinen sunnuntai.
      Häikäisevän kauniit hanget ihan silmiä häikäisivät.

      Tuo alun Santayanan ajatelma pani ajattelemaan elämän junan kulkua lähdöstä väliasemien kautta perille. Elämää kokonaisuudessaan ei onneksi voi suunnitella aikataulujen avulla, kuten junan kulkua. Konkretisoituu tuo ajatelma, ei ole tarpeen ymmärtää, vaan elää.

      Onnellinen olisi se tilanne ettei tarvitsisi pahoittaa mieltänsä missään elämän vaiheessa.
      Ei onnistu, kova on maailma lapsesta alkaen, eikä ihminen opi haaveilematta enemmästä kuin on saanut ja sitten pettyy kun ei toiveet täyty, kuin lasten joululahja toiveet.

      Ei elämässä kaikki toteudu kuin taikurin sauvan heilautuksella.
      Nyt työttömyyden kurimuksessa olevia kuritetaan, tai aiotaan kurittaa entistä ankarammalla määräysten noudattamisen ehdollisuudella, jos et tee, et mitään saa.
      Pienen eläkkeen saajana harmittaa ettei kukaan edes vihjaa eläkekorotuksiin, mutta katkeria puheenvuoroja on julkisuudessa siitä, että tämä eläköitynyt väestön osa syö tulevaisuudenkin eläkkeet.

      Katkeruutta ja kateutta puolin ja toisin, vaikka ei niillä mitään rakenneta, kenenkään tulokehitys ei parane riitelemällä siitä kuka saa, kuka sai eniten ja kuka jäi ilman.
      Onneksi leipää riittää, särvin joskus loppuu.

    • Elämänjuna

      Ellet ole nähnyt tätä videota Elämän juna, kannattaa avata linkki ja katsoa. Linkki on yhtä turvallinen kuin youtubenkin linkit.
      https://www.google.fi/search?q=elämän junamatka&oq=elämän junamatka&aqs=chrome..69i57.11708j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

      • Elämänjuna

      • moraalitonta

      • enpitänyt
        moraalitonta kirjoitti:

        Surkea kuvitus elämänjunassa. Lapset eivät ole tarkoitettu näyttelykappaleiksi.

        Muutenkin kulunut ja paljon esillä ollut tuo junajuttu. Ei mitään uutta ja tosiaan tökerösti lapset puettu aikuisten vaatteisiin ja käyttäytymään kuin aikuiset. Kuluneitä iänikuisia fraaseja siinä.


      • Vielä.matkalla
        Elämänjuna kirjoitti:

        http://www.mv.helsinki.fi/home/hruismak/materiaalipankki/elamanjunamatka.pps

        tämä linkki piti olla!
        tallenna koneellesi ja avaa nautinnollinen matka halki elämän

        "Elämänjuna". Kauniisti toteutettuja kuvia matkamme varrelta.

        Kuten huomaat, eivät palstalaiset juurikaan ole valmiita ottamaan vastaan mitään myönteistä tai ajatuksia herättävää.
        Tässä iässä on kolhuja tullut niin paljon, että on viisainta olla omassa kotelossa, jonka on vuosien varrella ympärille rakentanut.
        Monelle jo hymykin on loukkaus.


    • tekstitv_sivu_895

      Joskus Viikomakasiinista löytää helmen. Tänään 7.1 2018:

      Jumala antaa aina anteeksi. ihminen silloin tällöin, luonto ei koskaan

      Noin se luonnon keskellä elävä ihminen asian tuntee. Kirjoittaja Ailu Valle viittaa lappilaistaustaan.

    • jasyystä

      Kyllä Sipiläntollon tollohalitusta pitää lätkiä estotta munille.

      • katkerako.olet

        kuinka Sipilä ja hallitus liittyvät tähänkin?


    • sitäse-on-useinkin

      Vastavirtaan uivan ihmisen omien voimiensa tunto on kyllä itserrakkautta parhaimmillaan. Voihan sitä jaksaa hetken uida kovaakin virtausta vastaan, mutta kyllä se ennen pitkää alkaa jossain paikassa tuntumaan.

      Kiviä toisen leipään laittamista voi täydellä syyllä verrata täällä käytyyn vuoropuheluun, jos tätä nyt edes sellaiseksi voi sanoa.
      Ilkeämielisyys ja katkeruus jolle ei edes löydy aihetta näin vieraan silmin katsottuna, mutta ilmiselvästi ihmiset täällä jo tuntevat toisensa ja toistensa tyylin.
      Kun toinen heittää hiekkaa rattaisiin, toinen voitelee kulkutien ettei vasin kukaan selviäisi kompatelematta, tai hyvä olisi jos kaatuisi ihan polvilleen ja siitäkin alemmaksi.

      Kenen lohtu on toisen itkun katseleminen, tai, ketä naurattaa kun toinen kompuroi?
      Itsellensähän pitääkin osata nauraa, mutta itse en kyllä muiden vahingolle uskalla nauraa, etten joudu nairunalaiseksi.
      Salaahan voi vaikka hirnahtaa kuin hevonen, kun kohde ei kuule, eikä näe. Omille erehdyksille on helppo hymähtää, mutta jos toinen erehtyy ei täällä neuvota vaan opetetaan.

      Lapsikin ottaa ohjeista opiksensa, kun hänelle kauniisti kerrotaan miksi näin tai noin tehden onnistuu paremmin.
      Opettaminen ja ohjaaminen, samaan pyrkiviä, mutta eri tavalla onnistuvia toimia.

      Kivi leivässä. Hiekkaa ladulla. Pippurikaasua silmiin.

      Rajuja ja ei toivottuja tekoja, mutta verrannollisesti joka päivähän näitä tapahtuu, uutisoidaan tai ei.

      • kotileipuri

        Pippurikaasuahan ei saa kai enää ostaa, se on kyllä vaarallista väärissä käsissä, voi mennä näkö.
        Kun olin ravintolassa töissä ja yöllä vaelsin kaupungin halki kotiin oli monta tilannetta että tunsin olevani uhattuna, mutta oli nopiat kintut ja puhumalla pari kertaa selvisin ja joku sattui paikalle tulemaan.

        Minunkin kotona puhuttiin usein vertauskuvilla, sanalaskutkin tuli opittua kuulon kautta. Ilmatkin tiedettii nimipäivien mukaan tarkistaa ja laskettiin minkälainen kesä tulee ja onko talvi luminen vai ei. Ota onkees oli tavallinen sanapari.
        Sano selvästi vaikkei tulis kun sana päivässä ja muita ihan neuvoiksi sopevia.

        Kiviä leivässä, niitähän tuli vanhojen leivinuunien pohjista kun paloivat rikki pohjatiilet ja niist kivet leipään. Minun kotona oli valettu arina leivinuunissa. Nykyisen naapurin uunin arina on kyllä monesta kohtaa rikki, se pitäis uusia, mutta ei kai ole niin tarkkaa kun ovat tottuneet.


    • tapelkaa.siskot.veljet

      Palstan eripuraa on oikeastaan jännittävää seurata.
      Ei ihan tukanuottasilla, kun eivät toisiinsa ylety, mutta, mutta.

      Pilmari ei ole aikoihin oikeuksiaan puolustanut, ei ole varmasti enää voimia siihen, niin kuluttavaa tämäkin palsta voi olla ja varmasti hänellekin oli, vaikka huumoriakin hän osasi käyttää, viisaan miehen otteet, joskin ylilyöntienkin kautta palstan "kukoksikin" kanojen joukkoon.
      Ruuneman ei järkevänä miehenä lähde enää jokaisen iskun jälkeen puolustuspuhetta laatimaan. Osoittaa vahvuutensa.
      Onhan täällä vielä yksi koski laskettavana, no, enemmittä puheitta, pieni otevalikoima tähän jonon jatkoksi. Ei leivästä, vaan tappelusta.

      Pääkuoressani mun
      kuin soihtu roihuaa
      ja siksi huutaa tahdon
      ja siksi mellastaa.

      Niin, aivot polttavat -
      viel' ovea painakaa!
      Te rintaa vasten, rakkarit,
      tää kerta tapelkaa.

      Tää viel' ei päättynyt,
      päin vain, te herjaajat!
      En iskujanne tunne,
      pois äänet sammuvat.

      Siell' ovi tiukempaan!
      Kai vielä jatketaan -
      viel' ennekuin ma jäähdyn
      pois ruumiita kannetaan.

      Otteet; " Juhannustanssien jälkeen " B.G.

      Täällä ei tanssittu, täällä vain taistellaan.

      • tappeluiden--yllyttäjä

        taas koettaa saada lisää riitoja ja lyöntejä


      • tutultanäyttää

        Tuttua on tyylinsä, noita lainauksia milloin toisten kirjoituksista milloin jostain kirjoista kopsailee.


      • tuhkaksi-päädyn

        "Ruuneman ei järkevänä miehenä lähde enää jokaisen iskun jälkeen puolustuspuhetta laatimaan. Osoittaa vahvuutensa."

        Vai ei? Usein on aamuisin ruunen avaus ohjeineen meille, kuinka tulisi keskusteluja lisätä, eikä ainakaan Kahvipirtteillä, kertoen vain omista töistään? Kenen sitten?

        Ai niin, ainahan on ruunen nämä Jumala., Luoja ja sielu aloitukset vetäneet, joka onkin hänen pravuuri nykyisin, että saa keskustelua aikaan, mutta aina tuo saman jaakaaminenkaan ei jaksa kiinnostaa, koska kukaan ei tiedä näiden "hahmojen" todellista olotilaa.

        Tuo aloitus, että ; "Ruuneman ei järkevänä miehenä lähde enää jokaisen iskun jälkeen puolustuspuhetta", on mielestäni "vahvuutta"??

        Mielestäni ruune on nyt ajassa, jossa hän odottaa/pelkää kuoleman saapuvan ja siksi on huolissaan, että onko sitä Jumalaa/Luojaa ja mihin se mahdollinen sielukin katoaa?

        Eiköhän se Jumala/Luoja ole senkin jo päättänyt, ilman meidän aprikoinita, mihin kukin päätyy kuolemansa jälkeen?


    • voisinuakinraukkaa

      Ei täällä taistele kuin pari kolme lämpimikseen . Miksi sinunkin pitää tulla ihan runolla osallitumaan tukkanuottaan . Eripura on päässäsi ja teet kaikkesi sitä lietsoaksesi .

      • vilkaisepeiliin

        Katsoisit peiliin raukkoinesi.
        Ethän sinä tiedä kirjoittajasta yhtään mitään!


      • kylläkylläkyl
        vilkaisepeiliin kirjoitti:

        Katsoisit peiliin raukkoinesi.
        Ethän sinä tiedä kirjoittajasta yhtään mitään!

        Kyllä nuo tekstisi puhuu.


      • kylkyltietää
        kylläkylläkyl kirjoitti:

        Kyllä nuo tekstisi puhuu.

        Katsoisit peiliin raukkoinesi.
        Ethän sinä tiedä kirjoittajasta yhtään mitään!

        Tuohon viestiin vastasit, ja 9 sanan viesti jo kertoo millainen kirjoittaja on tuo ""vilkaisepeiliin"" nimimerkkiä käyttänyt kirjoittaja.
        Kannattaisiko hiukan miettiä ennekuin laukoo kaikkitietäviä ajatuksiaan julki, vai oletko todella perillä kuka nuo 9sanaa kirjoitti?


    • toivon-oppineeni

      Pähkinää onkin purtavaksi kun miettii aloituksen sanomaa.
      Elämä on enemmän kuin kaaviokuvasta voisi lukea jos sellaisen olisi joku piirtänyt suuntaviivoiksi.
      Erehdysten kautta oppii välttämään virheitä, mutta miksi ei koskaan ole tullut minun mieleeni uskoa kokeneiden ohjeita. Monta väärää valintaa olisin välttänyt.

      Kun ostaa vanhan talon, saa mukana kaikki ne hyvät rakennusmenetelmien kestävimmiksi aikoinaan suunnitellut rakennuksen yksityiskohdat.
      Saa kauniisti puuleikkauksin koristellut ikkunankoristeelliset ylälistat, eteiskatoksen kaari ikkunat ja isoista kivistä tukeviksi rakennetun kivijalan.
      Kun ostin asunnon uudisrakennuksesta, ikää parikymmentä vuotta, sain samaan kauppaan kosteusongelmat ja homeen. Se vanha talo minun olisi pitänyt itselläni pitää, uusi oli myytävä pois ja sen hankkimiseksi meni se vanha.

      Kyllä minua neuvottiin, pysy vanhassa, mutta eihän ohje perille mennyt. Nyt olen viisaampi.
      Kyllä oli paljon soraa leivässä kun viimeisen kauppakirjan allekirjoitin. Ei vain kivi, vaan soraa joka vieläkin hiertää. Joko nyt voisin sanoa omista virjheistäni oppineeni, tuskimpa.
      Olen kierteessä, en velka, vaan koti.

      • tiedetään

        Oon kulkuri mä vain, synnyinlahjaksi köyhyyden sain.

        Tottahan turiset. Koulut on homeessa, ihmiset ostavat vanhoja homeisia taloja, kauppoja puretaan, mutta mihin niistä pääsee, hometaloja on rakennettu kun vanhat hyvät rakentajat ovat kuolleet ja uudet tekevät sateella suojaamattomia rakennuksia, villoista vesi valuu.
        Itse hometaudin uhrina sanon, ei tottavie ole nyky yhteiskunnan kunniaksi kun -70 luvun talot ja koulut homehtuvat. Maasta tulevaa kosteutta ei talojen pohjissa OLE KUNNOLLA KOSTEUSERISTETTY, LATTIOISSA MUOVIMATOT, joiden alla home oikein juhlii ja asukkaat sairastelee.

        Köyhän pitää asua hometalossakin, ei ole varaa ostaa kaupungin kivitalosta osaketta, pitää pysyä laitakaupungin slummissa jossa kaikilla on ainainen nuha. Se on se Home. Se home joka sairastuttaa.


      • näkijäjakokija
        tiedetään kirjoitti:

        Oon kulkuri mä vain, synnyinlahjaksi köyhyyden sain.

        Tottahan turiset. Koulut on homeessa, ihmiset ostavat vanhoja homeisia taloja, kauppoja puretaan, mutta mihin niistä pääsee, hometaloja on rakennettu kun vanhat hyvät rakentajat ovat kuolleet ja uudet tekevät sateella suojaamattomia rakennuksia, villoista vesi valuu.
        Itse hometaudin uhrina sanon, ei tottavie ole nyky yhteiskunnan kunniaksi kun -70 luvun talot ja koulut homehtuvat. Maasta tulevaa kosteutta ei talojen pohjissa OLE KUNNOLLA KOSTEUSERISTETTY, LATTIOISSA MUOVIMATOT, joiden alla home oikein juhlii ja asukkaat sairastelee.

        Köyhän pitää asua hometalossakin, ei ole varaa ostaa kaupungin kivitalosta osaketta, pitää pysyä laitakaupungin slummissa jossa kaikilla on ainainen nuha. Se on se Home. Se home joka sairastuttaa.

        Homeisissa taloissa tehdään töitä, työntekijät sairastelevat, sairaslomat pitkittyvät, useimmilla työntekijöillä on outoja vaivoja ja oireita, mutta se homehan nyt ei syyllinen ole, ei, työnantaja ei anna periksi vaikka talossa on tehty mittaukset ja todettu kosteus-ja homevaurioita seinissä ja lattiassa.
        Kolme työntekijää tuosta työpaikasta jäi eläkkeelle, mutta tauti on ja pysyy, mutta ei ole työnantajalla korvausvelvollisuutta kun teetti hometalossa töitä.

        Perhe asui kerrostalossa, kaupungin vuokrakasarmissa, kaikki kolme lasta ja äiti, joka oli kotiäiti ja hoiti päivähoitolapsiakin kotona, sairastuivat outoon kuumetautiin jonka syyksi todettiin asunnossa oleva homesieni.
        Kaupunki tarjosi uuden asunnon, samasta talosta, ongelmat jatkuivat, nyt perhe asuu omassa omakotitalossa, ostivat vanhan rintamamiestalon joka on terve, kuiva, ei hometta ja vähitellen oireet ovat helpottuneet joskin homeelle herkkyys säilyy elämän ajan.

        Missä meillä terveet talot?


      • Poskiontelotulehdus.aina
        tiedetään kirjoitti:

        Oon kulkuri mä vain, synnyinlahjaksi köyhyyden sain.

        Tottahan turiset. Koulut on homeessa, ihmiset ostavat vanhoja homeisia taloja, kauppoja puretaan, mutta mihin niistä pääsee, hometaloja on rakennettu kun vanhat hyvät rakentajat ovat kuolleet ja uudet tekevät sateella suojaamattomia rakennuksia, villoista vesi valuu.
        Itse hometaudin uhrina sanon, ei tottavie ole nyky yhteiskunnan kunniaksi kun -70 luvun talot ja koulut homehtuvat. Maasta tulevaa kosteutta ei talojen pohjissa OLE KUNNOLLA KOSTEUSERISTETTY, LATTIOISSA MUOVIMATOT, joiden alla home oikein juhlii ja asukkaat sairastelee.

        Köyhän pitää asua hometalossakin, ei ole varaa ostaa kaupungin kivitalosta osaketta, pitää pysyä laitakaupungin slummissa jossa kaikilla on ainainen nuha. Se on se Home. Se home joka sairastuttaa.

        Suomessa rakennetaan hometaloja joka puolella, Ei ole köyhyydestä kiinni, vaikka joutuukin hometalon asukkaaksi. Home on salakavala, se muhii kauan ja tuhoaa rakenteet, ennen kuin asukkaat - rikkaatkin - tajuavat jatkuvan sairastelunsa.

        Tämä iäikuinen köyhistä ja alistetuista ruikuttaminen on kestämätöntä.

        Suomalainen rakentaja on menettänyt taitonsa rakentaa taloja, siinä on ollut nimenomaan ahneus kannustimena, halvalla ja pian. Kun ei muunlaisia rakennuksia enää tarjota, ei todellakaan ole köyhyydestä kiinni, että ihmiset menettävät terveytensä ja kotinsa ja joutuvat ahdinkoon ja epätoivoon. Lopputulos sitten saattaa olla se köyhä ja kipeä.

        Vastaus kysymykseesi on, että terveitä taloja ei enää rakenneta. Katso sairaaloita, katso kouluja, katso miten rakennukset nousevat hetkessä, eristysvillat sateessa ja tuulessa peittämättä. Ostat sieltä sitten asunnon, tai vuokraat, home iskee sinuun joka tapauksessa.


      • kotileipuri

        Ei ole terveitä taloja ainakaan ne elementtitalot joita nousi kuin sieniä sateella lähiöihin.
        Minulla sukulaistyttö sairastui työpaikalla ja on nyt työhön kelpaamaton kun sairastuu vähän väliä, ei kukaan maksa palkkaa kun koko ajan on sairaslomalla, eikä se ole hänen oma syy, pitivät terveenä talona sitä työpaikkaakin.

        Ei osta, tai ei kannata rakentaa kunnolla, se kun vaatis keskentekosen rakennuksen suojaamisen sateilta, liian kallista ja liian hidasta. Nyt on kiire rakentaa kertakäyttötaloja.


    • opetuksienkautta

      Olipas hyvä aforismi alkulauseena.
      Elämään ei ole oppikirjaopetusta, sen taidon oppii vain elämällä.
      Muistan kuinka neuvoin lapseni lasta aikanaan kun hänestä tuli äiti, että lapsi oppii kuulemastaan, näkemästään ja matkimalla.
      Kuka nyt kykenee elämään toisen elämää matkimalla, ei siitä ollutkaan kyse, vaan tavallisten taitojen oppimisesta. Aikuisen puhe on lapsen ensimmäinen aapinen., se on oma tunnuslauseeni muodossa,¨ Olet lapsesi ensimmäinen aapinen.¨ Kun kiroat lapsesi kuullen, kiroaa hän kunhan oppii puhumaan.
      Elämän aapinen on porras askelma askelmalta toiselle kulkemisen pitkä tie.

      Virheetöntä ihmistä ei lie syntynyt, vaikka vitseissä niistä naurettavuuksiin asti kerrotaan.
      Tietoviisautta pidetään tärkeänä ihan kuin ihminen olisi täydellinen kun on opiskellut, vaikka tohtoriksi. Usein käytännän tieto puuttuu korkeastikoulutetuilta, heillä ei ole ollut aikaa tehdä mitään kokemusten saavuttamiseksi. Tai voiko noita edes verrata, se joka oli piikana lapsena, tietää paljon herrasperheistäkin, mutta herrasperheen lapsella ei ole mitään käsitystä siitä lähtökohdasta josta piika tulee.

      Omista virheistä oppi, sanot. Muistaako niitä omia virheitäkään niin tarkkaan. Sen kyllä muistaa jos on hörpännyt liian kuumaa juomaa suuhunsa, tai laittanut suuhunsa kuuman lusikan, mutta nekin virheet olen huomannut toistaneeni. Suuni polttanut, jopa kuumalla läskipalalla.

      Hyvä olkis oppia muistamaan ettei muita ihmisä saa nimitellä eikä loukata mitenkään.
      Kyllähän nykyinen nuoriso mummoja potkii, kaataa ja varastaa käsilaukkuja tai avaimia, huonoa käytöstä josta nuorelle ei ole muuta apua elämässä kuin ehkä rikollinen tulevaisuus.
      Harmi jos nuoret kasvavat tuollaisiksi.

      • omista.virheistä.oppii

        Kuume vaivaa, eipä huvita konetta aukoa.
        Astma kun on paha, se pienikin hengitystietulehdus tekee heti vetämättömäksi, pieni lämmönnousu ja pääkin on kuin rautakuula.

        Valvottaa kun illalla lämmitin saunan viluissani ja join kahvia. Eipä täällä ole mitään tärkeää mennyt hukkaan palstoillakaan, saa sairastaa. Viides päivä jo oli petissä, pari vielä ja paranee, vai vieläkö viikko.

        Miksi se flunssa tekee lihakset kipeiksi, makaaminenkin tuntuu pahalta, mutta kai se tautiin kuuluu sekin. Joko nukuttais, kaikki muut nukkuu. Onneksi eivät kuorsaa.


      • parahtumista.toivb
        omista.virheistä.oppii kirjoitti:

        Kuume vaivaa, eipä huvita konetta aukoa.
        Astma kun on paha, se pienikin hengitystietulehdus tekee heti vetämättömäksi, pieni lämmönnousu ja pääkin on kuin rautakuula.

        Valvottaa kun illalla lämmitin saunan viluissani ja join kahvia. Eipä täällä ole mitään tärkeää mennyt hukkaan palstoillakaan, saa sairastaa. Viides päivä jo oli petissä, pari vielä ja paranee, vai vieläkö viikko.

        Miksi se flunssa tekee lihakset kipeiksi, makaaminenkin tuntuu pahalta, mutta kai se tautiin kuuluu sekin. Joko nukuttais, kaikki muut nukkuu. Onneksi eivät kuorsaa.

        Okmista virbistä oppii
        Funssa job minullakin


      • omista.virheistä.oppii
        parahtumista.toivb kirjoitti:

        Okmista virbistä oppii
        Funssa job minullakin

        Kyllä on veto pois, enää ei palele, mutta eipä hikikään ole.
        Reisilihakset edelleen kankeat, tekee kipeää kun yrittää portaita kävellä, postihan on haettava. Kaurapuuro maittaa voisilmällä, ihme kyllä. Lisäksi lisäravinteita purkista, juomaa kaiken lajisia, ja makuuta enemmän kuin pystyssä oloa.
        Kai me tästä nousemme.
        Parantumisiin!


    • opitaanko

      Nyt on vaalit käyty ja tulos kuultu.
      Äänellänsä on kukin saanut puhua, mutta kyllä nyt on monella puolueella miettimisen paikka vaalikampanjansa onnistumisesta.
      Tehtiinkö virheitä ja mitä oli hyvää tuloksen kannalta. Opitaanko puolueissa etsimään seuraavia vaaleja ajatellen jotain tärkeää huomioitavaa, miettimisen paikka.
      Niinistön kannatusluku osoittaa ettei ole tarvetta muutokseen. Kansa, politiikan kannattajat ja puolueettomat ovat puhuneet. Pulinat pois, sanoi Vennamokin.

      • kuka.oppii.kuka.ei

        Pressa valittu ja vakuutukset kuunneltu, prinssi syntynyt ja ulkomaanmatkat alkaa isälle.

        Minkämoiset tunteet ovat nyt vaalien vähemmille äänille jääneillä, kun häviö oli alun alkaen jo ennustettavissa, kuinka polittinen ura jatkuu.

        Kaikissa puolueissa tehdään virheitä, oppivatko niitä paremmin nyt huomaamaan kun puolueidenkin kannattajat menivät massan mukana Niinistön taakse. Virolaiselle asetetaan ehtoja puolueen johtajaksi pyrkimisessä ja ehdokkuudessa. Jotain omista virheistään olisi nyt opittava siellä poliittisella oikealla laidalla ja keskellä erittäinkin.
        Ei se vasemmallakaan puolella helppoa ole, virheitä virheiden perään ja kannattajista kato.
        Eipä muuta yhteistoimintaa ole koko politiikan kentällä vuosiin nähty kun nämä vaalit nyt maan johtajaa valitessa.
        Kuinka käy pääministerin pestin, onko opittu virheistä vai valitaanko johtaja jolla ei käy työläinen mielessä muuten kuin verojakannettaessa ja verolakeja ja kiristyksiä esitettäessä.
        Näin on marjat ja virheistä ei tule loppua, ne ja väärät valinnat ovat ihmisen perivirheet. Tai mikä nyt o väärä valinta, kuka senki tietää.


      • kun.nyt.oppisiit

        opitaanko?
        Arvelen politiikan olevan kuin huonon kompassin haltijan elämää, oikea tie on aika ajoin ihan hukassa. Niinhän suunnistajalle käy jos kompassin neula pyörii ympäri.
        Virheetöntä politiikkoa tuskin on koskaan syntyny. Pitäisi osata minimoida virheensä ja tunnustaa ettei asia tullut ymmärretyksi jos vääriä päätöksi pitää korjailla.
        Nykyhallituksen virheiden määrä ei ole vakio. Liikaa on päätettyy ja peruttuu jahkailua jota sopii edelleenkin odottaa kun tuntuu olevan rikkaat aina keulassa kun hallituksen veneen suunta kääntyy.


      • Miksi-näin
        tämä-uutinen kirjoitti:

        olsi pitänyt tulla aikaisemmin

        https://www.verkkouutiset.fi/petri-sarvamaa-nord-stream-2-putki-olisi-vaatinut-turvallisuusselvitysta/

        meneteltiin? Pelättiinkö diktaattoria?

        ""Petri Sarvamaa: Nord Stream 2 -putki olisi vaatinut turvallisuusselvitystä
        VERKKOUUTISET | 03.02.2018
        Europarlamentaarikon mielestä oli virhe, että turvallisuusselvitys kaasuputkesta sivuutettiin.
        Kokoomuksen eurokansanedustajat Petri Sarvamaa ja Henna Virkkunen tulivat pari viikkoa sitten julkisuuteen vaatimalla turvallisuusselvityksen tekoa Nord Stream 2 -kaasuputkihankkeesta. Tällaista ei ole kuitenkaan maamme hallituksessa koettu tarpeelliseksi.

        – Tässä on selvää Venäjän hyssyttelyn makua. Turvallisuusselvitys olisi ilman muuta pitänyt tehdä, toteaa Petri Sarvamaa Verkkouutisille.""


      • peräkylää

        Nuo kansainväliset kärhämät ja putkijutut ei vät ole tämän palstan käsiteltäviä, eikä politiikka ole se paras juttu päivän puheenaiheeksi.


    • Eikäylpeille

      Yki satavuotiaille..

      • omista.virheistä.oppii

        Se on viikko puolessa.
        Tasavallassa kaikki hyvin, kun on lapsi kotona ja vanhemmat onnellisia.

        "Yki satavuotiaalle.. sanojen tarkoitus jäi epselväksi, muttei oteta siitä murhetta. Murhetta voi kantaa maailman muista ristiriidoista ja talouden heilahteluista, kurssiromahduksia ja pörssilaskuja, onneksi eivät ihan omaan taskuun vaikuta, vaikka maailman talous on paljolti riippuvainen juuri noista rahamarkkinoiden muutoksista.
        Uutisissa vain sanottiin ettei maamme talouteen ole suuria vaikutuksia.

        Suomenkin kaupankäynti on riippuvainen muustakin kuin omasta taloudellisesta tilanteestamme, euron kurssi per muut valuutat ja usd nyt lähinnä, vaikka jossain ja jollain pedon ilmeellä vaanii jenikin.

        En nyt kuitenkaan politikointia aloita, vaikka pörssistä jotain tuossa mutisin, ja maan poliittisia linjoja käsitelleitä uutisia olen seurannut. Herrat päättävät ja kansa kärsii, jos kaikkeen uskoo mitä lukee ja kuulee.
        Siellähän hikoilevat ministerisalkkujen kantajat, kyllä kansa kaiken paremmin tietää, olivat päätöksenne minne päin tahansa kallellaan.

        Satavuotias Suomi oli kansainvälisesti esillä juhlavuotensa kunniaksi. Paljon sellaistakin tapahtui ja tehtiin josta ei suuria uutisia julkaistu. Yksittäisten ihmisten teot pääsevat sukuhistoriaan, vanhoja taloja entisöitiin siihen loistoon jossa ne olivat 100 vuotta sitten, ehkä niistä tuli jopa parempia, kunnostajien uutteruus on ollut silmiinpistävää. Kymmenen vuotta sitten rakennettu nykytalo ei ole yhtä terve kuin yli sata vuotta aikaa ja asumista kestäneet hirsitalot. Onneksi nut ollaan yhä enemmän kääntymässä vanhan rakennustaidon ja tiedon kannnalle ja puurakentaminen yleistyy.

        Ehkäpä näistä astmoista ja hometaudeista on viisastuttu.
        Nuhattomia päiviä astmaatikkona homeettomissa tiloissa. Pakkanen tekee hyvää taudeille.
        Oma koti remontiin ja käyttöön vain luonnonmateriaalit niin pitkälle kuin niitä on saatavilla.


      • kokenut.sen
        omista.virheistä.oppii kirjoitti:

        Se on viikko puolessa.
        Tasavallassa kaikki hyvin, kun on lapsi kotona ja vanhemmat onnellisia.

        "Yki satavuotiaalle.. sanojen tarkoitus jäi epselväksi, muttei oteta siitä murhetta. Murhetta voi kantaa maailman muista ristiriidoista ja talouden heilahteluista, kurssiromahduksia ja pörssilaskuja, onneksi eivät ihan omaan taskuun vaikuta, vaikka maailman talous on paljolti riippuvainen juuri noista rahamarkkinoiden muutoksista.
        Uutisissa vain sanottiin ettei maamme talouteen ole suuria vaikutuksia.

        Suomenkin kaupankäynti on riippuvainen muustakin kuin omasta taloudellisesta tilanteestamme, euron kurssi per muut valuutat ja usd nyt lähinnä, vaikka jossain ja jollain pedon ilmeellä vaanii jenikin.

        En nyt kuitenkaan politikointia aloita, vaikka pörssistä jotain tuossa mutisin, ja maan poliittisia linjoja käsitelleitä uutisia olen seurannut. Herrat päättävät ja kansa kärsii, jos kaikkeen uskoo mitä lukee ja kuulee.
        Siellähän hikoilevat ministerisalkkujen kantajat, kyllä kansa kaiken paremmin tietää, olivat päätöksenne minne päin tahansa kallellaan.

        Satavuotias Suomi oli kansainvälisesti esillä juhlavuotensa kunniaksi. Paljon sellaistakin tapahtui ja tehtiin josta ei suuria uutisia julkaistu. Yksittäisten ihmisten teot pääsevat sukuhistoriaan, vanhoja taloja entisöitiin siihen loistoon jossa ne olivat 100 vuotta sitten, ehkä niistä tuli jopa parempia, kunnostajien uutteruus on ollut silmiinpistävää. Kymmenen vuotta sitten rakennettu nykytalo ei ole yhtä terve kuin yli sata vuotta aikaa ja asumista kestäneet hirsitalot. Onneksi nut ollaan yhä enemmän kääntymässä vanhan rakennustaidon ja tiedon kannnalle ja puurakentaminen yleistyy.

        Ehkäpä näistä astmoista ja hometaudeista on viisastuttu.
        Nuhattomia päiviä astmaatikkona homeettomissa tiloissa. Pakkanen tekee hyvää taudeille.
        Oma koti remontiin ja käyttöön vain luonnonmateriaalit niin pitkälle kuin niitä on saatavilla.

        Tiilitalossa asuu onnellinen perhe!
        Ei pidä paikkaansa. Hometta on tiilitaloissakin.


    • kasvain.tänne

      Huomattu, joillain on kiviä leivässä.
      Minäpäs leipasin pullaa ja hiivaleipää. tuolta yhdestä myllystä saa ostaa vasta jauhettuja jauhoja ja pulla on kyllä niin hyvää leivälle vain voita. Ei kaipaa makkaroita.

    • omista.virheistä.oppii

      Pakkasviikko ja kylmästi tuntuu tuulevan monelta suunnalta.

      Kyllä sitä monella tavalla päivänsä voi pilata. Ostaa liikaa maitoa ja miettii mitä siitä tekee, no annoin naapurin emännälle, kehaisi tietävänsä mitä tekee, kun juo suuhunsa.
      Paljolti pois kotoa olevilla jää syötävää kaappiin ja eihän se vanhana maistu. Leipäkin maistuu vanhalle kun se pakkasessa kuukausia makaa, naapuri siitäkin mainitsi, kysyi veisinkö tuonne metsikköön luonnon eläimille kun maistuu vanhalle hiivalle pakkasesta sulattu leipä ja tietenkin tuonne metsikköön sen voin kuljettaa. Pihalle kyllä tulevat jänöjussit, mutta oma koira ei niitä jätä rauhaan, joten kulkekoot kauempana jänöset.

      Pakkasten ajan nautintoja, hyvä kirja ja lenkkisauna. Koira mukaan lenkille, hiki pintaan ja saunaan. Sekin tuntuu olevan tuomittu tapa, puitakaan ei saisi polttaa, maapallo kärsii.
      Terva ja sdauna, parhaat lääkkeet vaivaan kuin vaivaan, ellei kasvaimia ole, niitä ei löyly tapa.

      Jotain ihmeellistä kuhinaa täällä kirjoittajien ympärillä ilmennyt ja se ei tunnu mieltä ylentävältä. Onko se kukkoileminen perisynti ihmiskunnalla, kun jo leikki-ikäiset näkevät toisissaan virheitä ja vikoja?
      Mitä vanhemmaksi eletään, sen ärhäkkäämpiä tunnutaan olevan. En sekaannu riitelyyn. Mieluummin katson sivusta ja jos vähänkin liikaa tuntuu tuulet sivuja tuulettavan käännyn muille lukemistoille. Kirjasto on hyvä paikka. Siellä ei saa kiukutella ja siellä pitää olla hiljaa.
      Kotonansa saa kukin huutaa kuin tahtoo, mutta kylillä huutajaa sanotaan hulluksi. Lapsenlapsille olen ohjeistanut toisen ihmisen kunnioittamisen merkitystä. Hiljakkoin yksi heistä sanoikin saaneensa kehuja kun lopetti harrastusryhmässään vallinneen riitelyn.
      Otti lähimmäksi kaverikseen porukan hyljitymmän jäsenen ja kun tällä syrjityllä nyt on varma puolustaja loppuivat ainaiset kinaaamiset. Kaikista ei voi tulla johtajia, eikä kaikissa porukoissa kaivata edes yhtä johtajaa, niin tuo porukka kuului päättäneen.
      Oppivat tekemistään virheistä ja kaikilla on hyvä mieli.

      Itse tässä opettelen muistamaan ettei maanantaina osteta viimeviikon päiväysmaitoa.
      Sen olen oppinut etten mene väärään pöytään millään kutsuilla, vaikka ei olisikaan nimettyjä paikkoja pöydässä.

      • omat-mokat-ensin

        "Lapsenlapsille olen ohjeistanut toisen ihmisen kunnioittamisen merkitystä."

        Harvinaisen hyvä kirjoitus tästä elämän kirjosta ja vaikka otin vinkiksi aloittajan sanonan, niin jotenkin se sattui vain minuun nyt totaalisesti..

        Lapsenlapseni ovat nyt jo teini iässä ja siihen on pakko sopeutua, että kaikista varoituksista huolimatta, he tekevät lainvastaista ja minulle oli yllätys, että lapsenlapseni oli myynyt tupakaa koulussa!

        Heti uhosin, että minun maksuni loppuu heti, koska olen hänelle ohjeistanut 50,-..€/kk, mutta sitten aloin miettimään, että mitä olen itse tehnyt siinä iässä?


      • omat-mokat-ensin kirjoitti:

        "Lapsenlapsille olen ohjeistanut toisen ihmisen kunnioittamisen merkitystä."

        Harvinaisen hyvä kirjoitus tästä elämän kirjosta ja vaikka otin vinkiksi aloittajan sanonan, niin jotenkin se sattui vain minuun nyt totaalisesti..

        Lapsenlapseni ovat nyt jo teini iässä ja siihen on pakko sopeutua, että kaikista varoituksista huolimatta, he tekevät lainvastaista ja minulle oli yllätys, että lapsenlapseni oli myynyt tupakaa koulussa!

        Heti uhosin, että minun maksuni loppuu heti, koska olen hänelle ohjeistanut 50,-..€/kk, mutta sitten aloin miettimään, että mitä olen itse tehnyt siinä iässä?

        Hyvä, ettet lyönyt lyötyä, sillä lapsi teki virheen sinun tietämättäsi ja seuraukset määrää koulu. Ei sinun ole tarpeen rangaista lasta. Mutta seuraavalla kerralla voit sanoa, ettet pienestä eläkkeestäsi taida enää avustusta antaa, koska hänhän tuntuu tienaavan itsekin taskurahansa.


      • omista.virheistä.oppii
        omat-mokat-ensin kirjoitti:

        "Lapsenlapsille olen ohjeistanut toisen ihmisen kunnioittamisen merkitystä."

        Harvinaisen hyvä kirjoitus tästä elämän kirjosta ja vaikka otin vinkiksi aloittajan sanonan, niin jotenkin se sattui vain minuun nyt totaalisesti..

        Lapsenlapseni ovat nyt jo teini iässä ja siihen on pakko sopeutua, että kaikista varoituksista huolimatta, he tekevät lainvastaista ja minulle oli yllätys, että lapsenlapseni oli myynyt tupakaa koulussa!

        Heti uhosin, että minun maksuni loppuu heti, koska olen hänelle ohjeistanut 50,-..€/kk, mutta sitten aloin miettimään, että mitä olen itse tehnyt siinä iässä?

        Hienosti kerroit asian ja oman huomiosi, aina niitä virheitä löytyy omistakin teoista.

        Nykyisin on nuorten elämässä tarjolla pahempiakin paheita ja vaaroja kuin tupakan polttaminen ja myynti. Kaduilla on tarjolla monta houkuttelevaa tarjousta huumeista ja niiden välityksestä. Nuoria houkutellaan mukaan tarjoamalla kokeilua ja siten saadaan koukutettua yhä useampia tuhoavalle tielle.

        Rakkaudella ja ohjeilla on helpompi päästä nuortenkin kanssa hyvään lopputulokseen, kasvatustehtävä on samalla rakkautta ja vastuun kantamista lapsen elämästä. Onnellisia ne lapset joilla on vanhempien lisäksi isovanhemmat mukana elämässä.
        Usein sanotaan, että kaikki oli muka ennen paremmin. Toisaalta oli, toisaalta ei. Entisinä aikoina oli pakko tulla toimeen vähemmällä ja sen tiedon ja kokemuksen opettaminen tämän paivän nuorelle on ihan hyvä pohja opetella säästämään menoissa, kun tuloja ei runsaasti ole.
        Hyviä ohjeita meille isovanhemmille noissa Sinun huomioissasi. Hyvä on muistaa omaa nuoruuttaan ja tehtyjä "kepposia".


    • järrkittt

      Kyllä sodat loppuu sotimalla. Suomi vain ostaa sotatarvikkeita ja kansa taputtaa käsiään.

      Voin vain sanoa Suomea ei halua kukaan. Olisi aika laittaa rahat oman kansan hyväksi.

      • omista.virheistä.oppii

        Järrkittt.

        Eivät sodat lopu sotimalla, eivätkä riidat riitelemällä.
        Rauhanteko vaatii sovittelevaa käytöstä, yhteiseen lopputulokseen pääseminen ei näytä olevan helppoa millään erimielisyyden rintamilla, vähiten siellä missä soditaan aseilla ja pommeilla. Meillä ei ole näkyvää sodan uhkaa, mutta kyllä jokaisen valtion on oman turvallisuutensa vuoksi aseistusta ylläpidettävä, meillä se keskittyy puolustusvoimien tarpeisiin ja ehkä mukana on mahdollisen uhkaavan varaltakin nykyaikaistaa asevoimat.

        Kansan hyväksi valtion menoista käytetään kulloinkin budjetissa määritelty osa joka jakautuu niin moneen eri käyttökohteeseen ettei kokonaisuudesta ole helppo päättäjienkään olla ainatilanteen tasalla.

        Politikointi pienessäkin mittakaavassa johtaa usein erimielisyyksiin, riitoihin ja laajemmilla rintamilla sotiin joiden mielekkyyttä ei ole helppo ymmärtää.
        Toivotaan ettei meillä tarvita aseita rajoilla, se olisi pahin tilanne koko kansan kannalta.


      • ei-sotia
        omista.virheistä.oppii kirjoitti:

        Järrkittt.

        Eivät sodat lopu sotimalla, eivätkä riidat riitelemällä.
        Rauhanteko vaatii sovittelevaa käytöstä, yhteiseen lopputulokseen pääseminen ei näytä olevan helppoa millään erimielisyyden rintamilla, vähiten siellä missä soditaan aseilla ja pommeilla. Meillä ei ole näkyvää sodan uhkaa, mutta kyllä jokaisen valtion on oman turvallisuutensa vuoksi aseistusta ylläpidettävä, meillä se keskittyy puolustusvoimien tarpeisiin ja ehkä mukana on mahdollisen uhkaavan varaltakin nykyaikaistaa asevoimat.

        Kansan hyväksi valtion menoista käytetään kulloinkin budjetissa määritelty osa joka jakautuu niin moneen eri käyttökohteeseen ettei kokonaisuudesta ole helppo päättäjienkään olla ainatilanteen tasalla.

        Politikointi pienessäkin mittakaavassa johtaa usein erimielisyyksiin, riitoihin ja laajemmilla rintamilla sotiin joiden mielekkyyttä ei ole helppo ymmärtää.
        Toivotaan ettei meillä tarvita aseita rajoilla, se olisi pahin tilanne koko kansan kannalta.

        Ammoisista ajoista on ihmiset osanneet haluta enemmän kuin on ollut, sitähän se toiselta jonkin alueen valtaaminen tarkoittaa. Sotia uskonnon ja isänmaan puolesta, sotia joille ei tunnu loppua löytyvän. Ihmisen vallanhalua!


      • kovastiopittu

        Virheillä on tavallisesti vakionsa.
        Jotain virheitäkai palvelimellakin, kun eilen kirjoittamaani kommenttia ei tässä näy.

        Virheekseni ei lueta pitkää maastolenkkiäkahden koiran kanssa.
        Palataan huomenna kirjoittamaan, jos näkyisi viestit.


    • kivi.ja.historia

      Kivi on vahvuutensa ansiosta päässyt erittäin arvostettuun asemaan ihmiskunnan elämässä.
      Maaperä rakentuu erilaisista aineiden koostumuksista, kivi niistä tunnetuimmista yksi.

      Timanttikin on kiveä,
      Kultaa etsitään hiekasta ja hakataan kallioista, kuten muitakin mineraaleja.

      On kai tuo kovuutensa syy kiven käyttämisestä monissa vertailuissa ja sanonnoissa kautta aikojen.
      Vahva kuin kivi. Kivenkova. jne. vertaillessa jonkin kovuutta muuhun olemassa olevaan.

      Sanonnoissa kivestä puhutaan eri muidoissaan, kivet, kalliot, sora, hiekka, tomu jne. vaikka tomu on samalla tavalla koostuva mullasta, kuin hienosta hiekasta, jauhaantuneista kivistä tms.

      Omalle tiellensä se kiviä kerää, sanotaan ihmisestä joka haluaa haittoja muiden ihmisten elämään ja on epäsuosionsa vuoksi kohdistamassa huomion heikkoon kohtaansa itsessään joka kostautuu kyllä ajan mittaan oman tien tukkimisena.

      Lakaise hiekkasi oman kynnysmattosi alle, sanotaan ihmisestä joka valittaa koti- ja perhe-elämästänsä jokaiselle kuulijalle.
      Voidaan käyttää myos tilanteessa jossa ihminen levittää toisten tietoja joka tuvassa jonne poikkeaa. Silloin puhutaan joko kivistä tai roskista joita levittää. Älä levitä muiden kiviä/roskia kun omissakin on kokoamista.

      Kiven elämä, mielenkiintoinen tapahtuma kokonaisuudessaan maapallon alkuräjähdyksessä ja senkin jälkeen.
      Jääkauden aiheuttamat muutokset, moreeni ja kivivyöryt, kokonainen tieteen kiinnostama tapahtuma jonka kaltaisissa on hautautunut tuhatvuotisia kaupunkeja hiekan ja kivien alle.
      Kaivaukset ovat nykypäivän kiinnostavia tapahtumia, sellaisiin olen tutustunut ja mukaan haluaisin niiden mielenkiintoiseen ilmapiiriin. Ihmisen elämä avautuu aivan eri tavalla historiallisten löytöjen äärellä.

      Mielenkiintoinen kivi. Kätkee sisällensä salaisuuksia joiden aikajana on tuntematon.
      .

    • LöytöKivi

      Löysin viime kesänä rannalta kauniin kiven jota epäilen arvokkaaksi.
      Muoto on kuin sormuksen kivi.
      Voiko olla joku sormuksen kivi, josonki irronnu sormuksesta, Kuka tietää kivistä.,enemmän. Voisi laittaa sormukseen, on arvokkaan näköinen.

      • hionnat

        Kannattaa viedä kivi jonnekin korukivien hiojalle. Monissa kaupungeissa taitaa olla kivihiomoja ja koruseppiä. Paikkakuntasi Kultasepän liike ainakin tietää oman paikkakuntasi asiantuntijat ja osaavathan ammattitaitoiset kultasepät antaa jonkin arvion. Toteavat ainakin onko kivi ollut jo istutettuna koruun aikaisemmin.
        Onnea kivelle ja löytäjälle, että arvokaskin olisi.


    • Korjattavaa

      Oikeenpa pit hakkee tätä kivi juttua. Kun ostimme vanhan hirsirakennuksen joka on rakennettu oikein vanhanajan tavoin kivijalalle joka on kaksi kivikertaa päällekkäin. Siihen on jätetty aukkoja joista menee puiset putket talon alle. Talossa on kellarikerroski, mutta ei koko alikertaa laaja. osa on auki ja sinne ne puuputket, tai mitä rännejä ovatkaan. Ukko sanois niitä tuuletuksen vuoksi laitetun.
      Otin kivijalasta kuvia, mutta ei tänne voi niitä liittää, mutta tiedätte kai mitä tarkoitan. Saimme lainaa pankista ja nyt mietintää kuinka paljon pitää purkaa, kannattaako purkaa ja kuinka sellaista peruskorjausta suunnitellaan kunnolla. Minua pelottaa tuleeko kunnolla remontti, rahaa ei ole liikaa vaan talo oli halpa. Halvempi kuin rivitalosta pieni kaksiö.
      Keneltä saatais ohjeita. Nyt asutaan osaksi vaunussa talon pihalla kun siinä on uunilämmitys eikä ole saatu tarkastajaa niille savupiipuille. Onhan sitä viimevuosi lämmitetty osaa huoneita. Vesipumppu on omasta kaivosta. Meneekö niistä reiistä pakkanen talon alle, pitääkö tukkia ja voiko lasivillaa käyttää. Mitä on puhallusvilla? Kertooko joku kiva ihminen.

      • Onnea hirsitalon hankkijalle!
        Peruskorjauksen parissa riittää puuhaa, oman kokemuksen mukaan tuntuu ettei ole koskaan kaikki valmiina. Itse hankin tietoja vanhoilta miehiltä jotka tunsivat vanhaa rakennustapaa. Kivoja vanhoja miehiä on olemassa.

        Löysin miehen joka oli itse veistänyt piilukirveellä seinähirsiä ja tehnyt opetuksen mukaan salvoksia. Minä jouduin purkamaan ikkunan alta seinää useasta kohtaa.

        Nuo aukot kivijalassa ovat tuuletusaukkoja. Niitä pitää olla molemmin puolin taloa, mielellään joka seinällä, eikä niitä voi peittää. Eläinten kulun estoksi jotain kanaverkkoa aukkoon ja ilman pitää päästä vapaasti alustassa kiertämään.

        Mene kunnan rakennusvirastoon ja kysele mitä muutoksia tontille ja rakennukselle saa tehdä. Moni kunta määrää talojen värit, jopa kattomateriaalin. Silloin ei tule kalliita investointeja jotka joutuu purkamaan. Kuistin tekeminenkin pitää olla luvallista.

        Kyllä se onnistuu itse tehtynäkin talon korjaus. Paljon tehdään nykyisin ja nuorille se on uusi intohimo, vanha hirsitalo ja omenatarha.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      190
      3962
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      191
      2830
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1706
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      119
      1684
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1458
    6. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1337
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1273
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      93
      1254
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      27
      1201
    10. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1196
    Aihe