Lihansyönti buddhalaisuudessa

apinakeinu

Moni on täällä palstalle kysellyt lihan syönnistä, niin tässä vähän tietoa. Varhaisin alkuperäinen buddhalaisuus ei kieltänyt lihan syömistä. Kun Sakyamuni vei opetuslapsensa metsään harjoittamaan dharmaa, mitään sellaista sääntöä lihan syömisestä ei ollut olemassa. Miksi ei ollut sääntöä? Siksi, että ihmisten yhteiskunta oli hyvin alikehittynyt kun Sakyamuni opetti Dharmaa 2500 vuotta sitten.

Monilla seuduilla oli maanviljelyä, monilla ei ollut, pellot olivat hyvin pieniä ja joka puolella oli metsiä. Ryynistä oli puutetta ja ne olivat hyvin harvinaisia. Ihmiset jotka olivat juuri tulleet esiin alkukantaisesta yhteiskunnasta, elivät etupäässä metsästyksellä ja monilla seuduilla he söivät pääasiallisesti lihaa. Luopuakseen kiintymyksistään niin suuressa määrin kuin mahdollista, Sakyamuni ei sallinut opetuslapsiensa omistaa mitään rikkauksia, aineellisia asioita jne. Hän otti opetuslapsensa mukaansa kerjäämään ruokaa. He söivät sitä mitä heille annettiin, sillä dharman harjoittajina he eivät voineet valita heille annettua ruokaansa, mikä voi sisältää lihaa.

Nykyään tilanne on eri. Suomessa on mahdollisuus saada monipuolista kasvisravintoa ja löytyy soijarouhetta, tofua, papuja, jne. joilla voidaan varmistaa riittävä valkuaisaineiden saanti.

Suurempi kysymys on eläinten oikeudet. Vaikka suomessa on hyvin kehittynyt maatalous on asiat silti huonosti. Jos ajatellaan esim. karjataloutta
niin monissa navetoissa lehmät eivät koskaan pääse
pois pilttuustaan. Kesällä lehmät saattavat päästä jaloittelemaan, mutta koko talven he ovat kiinnitettynä eivätkä pääse kääntymään edes 180 astetta.

Tämän lisäksi tulee kysymykset karmasta ja tappamisesta. Itse en näe, että lihansyönti sinänsä olisi kovin väärin esim. kalansyönti, koska ne voivat elää vapaasti.

Koen ongelmaksi enemmänkin sen, että teollinen lihantuotanto luo erittäin huolestuttavat olosuhteet esim. navetat, kalanviljelylaitokset, kanahäkit, joissa kasvaa kolme kanaa koko elämänsä pystymättä koskaan kääntymään. Kaikki tämä sen vuoksi, että voidaan säästää muutama markka tuotantokustannuksissa. Se on väärin.

Ymmärrän, että suuri osa buddhalaisista on vegaaneja, mutta itse en näe sitä väärin, jos eläin ei ole kärsinyt kasvaessaan, niin silloin sen saa mielestäni syödä. Tämä saattaa sotia joidenkin kirjoitusten kanssa, mutta en näe eroa sille että hauki syö ahvenen tai minä syön ahvenen. Eläimiä kuolee ja ihmisiä kuolee. Ihmiset ovat syöneet lihaa alusta asti ja näen sen normaaliksi. Mutta ei ole normaalia rankaista eläimiä, sillä että ruoan hinta olisi halvempi.

6

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiseki

      olen buddhalaismielinen (en ainakaan vielä kutsu itseäni buddhalaiseksi). syön ainoastaan kalaa ja riistaa, en ollenkaan teollista lihaa. en siis ole kasvissyöjä. juuri tuon eläinten kohtelun takia olen jättänyt teollisen lihan syönnin. en muuten uskokaan, että buddhalaisuus täysin tuomitsee lihan syömisen, vaikka en tiedäkään yksityiskohtaisesti kaikista suuntauksista... monilla alueillahan ei edes ole vaihtoehtoja, syödä pitää mitä voi... noh, minulla on mahdollisuus valita, että en syö teollista lihaa^_^

      • vapaa

        Olen buddhalainen. Syön lihaa. Tekopyhyys on lihansyöntiä pahempaa. Voin olla myös syömättä. En juo. Mutta voisin juoda. En juo koska se on taitamatonta. Kasvissyöjän "uran" rakentaminen saattaa olla taitamatonta. On parempi syödä lihaa kuin pönkittää egoaan kasvissyöjän imagolla. Moni ajattelee aika kristillisesti, että lihansyönti on synti. Ei se ole.
        Varsinaisesti Buddhalaisuus kehottaa ettei työskentele lihanjalostushommissa.


      • -L-
        vapaa kirjoitti:

        Olen buddhalainen. Syön lihaa. Tekopyhyys on lihansyöntiä pahempaa. Voin olla myös syömättä. En juo. Mutta voisin juoda. En juo koska se on taitamatonta. Kasvissyöjän "uran" rakentaminen saattaa olla taitamatonta. On parempi syödä lihaa kuin pönkittää egoaan kasvissyöjän imagolla. Moni ajattelee aika kristillisesti, että lihansyönti on synti. Ei se ole.
        Varsinaisesti Buddhalaisuus kehottaa ettei työskentele lihanjalostushommissa.

        Buddhalaisuudessa kun ei ole selkeitä ohjeita, joten jokainen käyttää omaa harkintaansa.
        Mun mielestä kaikkeen lihantuotantoon liittyy niin paljon ekologisia ja eettisiä ristiriitoja, joten katsoin parhaimmaksi (jo ennen kuin kiinnostuin buddhalaisuudesta) jättää kaiken lihan. Oma valintani mukaan käytän kuitenkin maitoa, munia ja juustoja (tosin mahdollisimman vähän ja ekologisia versioita).

        Esim. äskeinen kirjoittaja kertoi syövänsä kalaa ja riistaa. Kalan syöntiin liittyvä mm. seuraavat ongelmat, kala-altaat vastaavat mielestäni teollista tuotantoa ja ovat erittäin saastuttavia (liete) lisäksi on mm. tonnikalat/delfiini -tilanne sekä vesistöjen riistokalastaminen. Riista on kyllä elänyt vapaana, mutta me kaikki emme silti voisi syödä riistaa, sillä sitä ei riitä kaikille. Näistä syistä en syö edes kalaa tai riistaa.

        Kukin pohtikoon itse oikeat valinnat.


      • ä ä l i ö
        vapaa kirjoitti:

        Olen buddhalainen. Syön lihaa. Tekopyhyys on lihansyöntiä pahempaa. Voin olla myös syömättä. En juo. Mutta voisin juoda. En juo koska se on taitamatonta. Kasvissyöjän "uran" rakentaminen saattaa olla taitamatonta. On parempi syödä lihaa kuin pönkittää egoaan kasvissyöjän imagolla. Moni ajattelee aika kristillisesti, että lihansyönti on synti. Ei se ole.
        Varsinaisesti Buddhalaisuus kehottaa ettei työskentele lihanjalostushommissa.

        En syö lihaa, juon joskus alkoholia. Vahingoitan siis vain itseäni. Taitamaton - tottakai.


    • Minna-täti

      Olen buddhalainen ja kasvissyöjä. Oma perusteeni on tappamisen välttäminen ja myötätuntoisuuden kehittäminen. Jos olisit kala, niin haluaisitko tarttua verkkoon ja tukehtua kuoliaaksi? Jos olisit hirvi, niin miltä tuntuisi tulla ammutuksi? Entisenä metsästäjä/kalastajana tiedän, että hyvin usein eläin ei kuole tajuamatta mitä tapahtuu. He tuntevat kauhua kuolemansa hetkellä, aivan kuten itsekin tuntisin mutta en halua tuntea (eikä kukaan muukaan).
      Teollinen lihantuotanto on sivistymätöntä ja julmaa toisten lajien sortoa. Tällä hetkellä käytän luomu maitoa ja juustoa, mutta niidenkin käyttäminen on vähitellen alkanut nakertaa: Millä oikeudella ja perusteella vien vasikalle tarkoitetun ravinnon? Miltä minusta tuntuisi jos joku lypsäisi omalle lapselleni tarkoitetun maidon?
      Tämmöistä tulee usein mietittyä kun asioi ruokakaupassa. Syöminen on taitolaji sekin :)

      • Sinde vm-82

        kysymys. Sekoittaa sanoja ja tarve on rääkätä mua ja sisaruksiani. Oikeuttaen jotain ihme itsetoimintaa, joka ihan yleisesti käsitetään ihmeenä ja kummana. Miksi sellaiseen saisi osallistua? Säätila ilmiönä on erikoinen ja eriskummallinen. Se ei ole myöskään kunnallinen palvelu. Status voi olla sellainenkin. Kyvykkyys orjuuteen, mikä se sellainen on? Se on kaikkien tuntema arvoitus eläimistä ja joukkoliikennevälineistä, joihin kasvissyöntikin perustuu. Kuudes aisti, eläinrääkkäys ja kidutus, no ei ne mitään elämän kohokohtia ole. Siksi kasvisyönti on vaihtoehto ja vaihe elämässä. Ympäristöllisesti ajatellen tämä on taas kohdannut meitä hieman liian varhain. Emme ole kaikki vielä mielipiteiltämme anatomiasta sen tasoisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe