Itse olen purjehduspirun riivaama. En siis usko tässä elämässä tarvitsevani moottorivenettä kuin ehkä lainaan tai vuokralle, että saa leikkiä. Kysymys on siksi pelkkää uteliaisuutta tai kauniisti sanottuna yleistä kiinnostusta.
Nämä Sargot vaikuttavat ainakin mainosten perusteella todella laadukkailta, ja onhan niillä hintaakin. Myös veistämön historia on ilmeisen luotettava. Onkohan käsityksilleni perusteita, vai ovatko vaaleanpunaista unta?
Väistämättä näistä tulee mieleen Targa-veneet. Targat kai ovat jo näyttäneet olevansa laadukkaita ja todella merikelpoisia. Yltävätköhän Sargot yhtään samaan? Sitäkin mietin, millaisiin tarkoituksiin niitä käytetään. Ovatko enemmän huvi- vai työveneitä, molempiin kai sopivat.
Tyydyttäkää siis uteliaisuuttani, jos jollain on kokemusta tai vaikka ei olisikaan.
Sargo-veneet
6
1417
Vastaukset
- Venettaetsimassa
Sargon kaverit ovat kasvaneet Minorin veneiden parissa Minorista tuli siis Sargo erinäisten mutta mielenkiintoisten vaiheiden jälkeen, Minoreista löytyy pitkä ja laadukas historia. Sargon syntyessä perustajaporukka halusi profiloida tuotteen hieman suurempaan kokoluokkaan ja lähemmäs Targan ja NordStarin hallitsemaa "Merten Range Rover" nousevaa trendiä siinä kohtalaisesti onnistuenkin sillä seurauksella, että Targa on joutunut sittemmin miettimään edelleen konseptiaan enemmän yhteysvenekategoriasta paremman asuttavuuden suuntaan - asuttavuuden mikä olisi paremmin yhteensopiva veneen hintaluokkaan peilaten.
Ilokseni huomasin viime vuoden Helsingin uivassa Targan onnistuneen tässä mainiosti veneissä joiden kokoluokat ovat 35-jalasta ylöspäin. Mielestäni Sargo on laadukas yhteysvene ja ominaisuuksiltaan suurin piirtein samassa kategoriassa missä Targa oli edeltävissä mallisarjoissaan. Sargossa on kilpailijoihin verraten mielestäni yksi huono ominaisuus, se nimittäin nostaa käsittämättömän ison peräaallon lähes kaikissa nopeuksissa siis suoraan verraten kilpailijoihinsa samassa kategoriassa, missä missään kilpailijoista ei aalto ole erityisen vaatimaton.
Kokoluokassa n. 27 jalkaa ovat nämä kolme kilpailijaa mielestäni ominaisuuksiltaan kutakuinkin yhtäläisiä. Koon kasvaessa n, 35 jalkaan Targa ja Nord Star erottuvat edukseen asumismukavuuden ja sisätilojen käytettävyyden näkökulmasta. Kokoluokassa n. 45 jalkaa Nord Starin tilajärjestelyt kaikkinensa on erityisen onnistunut - PukataPukata
Jos olisin jotain tuommoista hankkimassa, niin järjestys olisi Sargo - Targa - Nord Star. Valitettavasti Sargoja ei taida enää saada akselivetoisina, yksi isohko kone ja akseliveto, siinä huoleton paketti vaikka nopeudessa vähän häviäisikin.
- ikinäEnääVolvoPentaa
Kompaan ratkaisua, yksi suuri tilavuuksineen matalaviritteinen kone ja akseliveto, koknais edullinen ja huolettomampi ratkaisu, vetolaiteet ovat hanuriosastolta, kokemusta löytyy VP tuplakone asennuksesta ja rahaa paloi vaihteiston hoitoon, yäk!
- Luvunhätkyttäjä
Vetolaite nyt vaan on ylivoimainen monella tapaa. Uuden Sargon ostajalla on myös varaa huollattaa vetolaite niin että huolettomia ajotunteja riittää vuosiksi.
- varmastiVaraaSanoa
Vain köyhä tai keskituloinen ajattelee noin naivisti, että varaa huollattaa!
Kun on pätäkkää ei siitä mielellään luovu siitä turhaa, varsinkaan VP heikkojen vetolaitteiden jatkuvaan murheeseen.
Siksi on myös varaa ajaa akselivetoisella ja voi laskea elinkaari kustannuksena akseli vs vetari. Näin saa muodostettua näkemyksen jossa akseli on parempi ja kokonais edullisempi.
Tietysti voi olla nousukas jolla rahaa, muttei vakaata varallisuutta ja ymmärrystä se kartuttamiseksi ja voi sitten "törttöillä" vetolaitteineen. - 2xpenta
Tutkin asiaa melko paljon seuraavaa venettä hankkiessa ja on syytä huomata, että Volvon dph-vetolaitteet ovat vuosien varrella kehittyneet. Mallisarjoja on d4- ja d6-koneissa käytössä dph-a ... dph-d. Alkupään vetarit eivät oikein tahtoneet kestää isompien d6-koneiden kanssa, mutta dph-d:n myöt nuo ongelmat näyttäisivät pääosin hävinneen. Dph-d on ollut käytössä asennuksissa noin 2012 lähtien. Dph-d:kin on kuitenkin melko kovilla d6-400:n kanssa jonka voi päätellä mm. siitä, että tässä kombossa käytetään vetolaitteessa merkittävästi kovempaa kuumuutta kestävää öljyä.
Myös vetolaitteiden huollot on syytä tehdä ohjekirjan mukaan ja kannattaa käyttää Volvon omia öljyjä, joissa ainakin on oikeat lisäaineet.
Mutta samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa siitä, että akselissa on paljon hyviä puolia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793