Sargo-veneet

Itse olen purjehduspirun riivaama. En siis usko tässä elämässä tarvitsevani moottorivenettä kuin ehkä lainaan tai vuokralle, että saa leikkiä. Kysymys on siksi pelkkää uteliaisuutta tai kauniisti sanottuna yleistä kiinnostusta.

Nämä Sargot vaikuttavat ainakin mainosten perusteella todella laadukkailta, ja onhan niillä hintaakin. Myös veistämön historia on ilmeisen luotettava. Onkohan käsityksilleni perusteita, vai ovatko vaaleanpunaista unta?

Väistämättä näistä tulee mieleen Targa-veneet. Targat kai ovat jo näyttäneet olevansa laadukkaita ja todella merikelpoisia. Yltävätköhän Sargot yhtään samaan? Sitäkin mietin, millaisiin tarkoituksiin niitä käytetään. Ovatko enemmän huvi- vai työveneitä, molempiin kai sopivat.

Tyydyttäkää siis uteliaisuuttani, jos jollain on kokemusta tai vaikka ei olisikaan.
Ilmianna
Jaa

6 Vastausta



Sargon kaverit ovat kasvaneet Minorin veneiden parissa Minorista tuli siis Sargo erinäisten mutta mielenkiintoisten vaiheiden jälkeen, Minoreista löytyy pitkä ja laadukas historia. Sargon syntyessä perustajaporukka halusi profiloida tuotteen hieman suurempaan kokoluokkaan ja lähemmäs Targan ja NordStarin hallitsemaa "Merten Range Rover" nousevaa trendiä siinä kohtalaisesti onnistuenkin sillä seurauksella, että Targa on joutunut sittemmin miettimään edelleen konseptiaan enemmän yhteysvenekategoriasta paremman asuttavuuden suuntaan - asuttavuuden mikä olisi paremmin yhteensopiva veneen hintaluokkaan peilaten.

Ilokseni huomasin viime vuoden Helsingin uivassa Targan onnistuneen tässä mainiosti veneissä joiden kokoluokat ovat 35-jalasta ylöspäin. Mielestäni Sargo on laadukas yhteysvene ja ominaisuuksiltaan suurin piirtein samassa kategoriassa missä Targa oli edeltävissä mallisarjoissaan. Sargossa on kilpailijoihin verraten mielestäni yksi huono ominaisuus, se nimittäin nostaa käsittämättömän ison peräaallon lähes kaikissa nopeuksissa siis suoraan verraten kilpailijoihinsa samassa kategoriassa, missä missään kilpailijoista ei aalto ole erityisen vaatimaton.

Kokoluokassa n. 27 jalkaa ovat nämä kolme kilpailijaa mielestäni ominaisuuksiltaan kutakuinkin yhtäläisiä. Koon kasvaessa n, 35 jalkaan Targa ja Nord Star erottuvat edukseen asumismukavuuden ja sisätilojen käytettävyyden näkökulmasta. Kokoluokassa n. 45 jalkaa Nord Starin tilajärjestelyt kaikkinensa on erityisen onnistunut
Ilmianna
Jaa
Jos olisin jotain tuommoista hankkimassa, niin järjestys olisi Sargo - Targa - Nord Star. Valitettavasti Sargoja ei taida enää saada akselivetoisina, yksi isohko kone ja akseliveto, siinä huoleton paketti vaikka nopeudessa vähän häviäisikin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kompaan ratkaisua, yksi suuri tilavuuksineen matalaviritteinen kone ja akseliveto, koknais edullinen ja huolettomampi ratkaisu, vetolaiteet ovat hanuriosastolta, kokemusta löytyy VP tuplakone asennuksesta ja rahaa paloi vaihteiston hoitoon, yäk!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vetolaite nyt vaan on ylivoimainen monella tapaa. Uuden Sargon ostajalla on myös varaa huollattaa vetolaite niin että huolettomia ajotunteja riittää vuosiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Vain köyhä tai keskituloinen ajattelee noin naivisti, että varaa huollattaa!

Kun on pätäkkää ei siitä mielellään luovu siitä turhaa, varsinkaan VP heikkojen vetolaitteiden jatkuvaan murheeseen.

Siksi on myös varaa ajaa akselivetoisella ja voi laskea elinkaari kustannuksena akseli vs vetari. Näin saa muodostettua näkemyksen jossa akseli on parempi ja kokonais edullisempi.

Tietysti voi olla nousukas jolla rahaa, muttei vakaata varallisuutta ja ymmärrystä se kartuttamiseksi ja voi sitten "törttöillä" vetolaitteineen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tutkin asiaa melko paljon seuraavaa venettä hankkiessa ja on syytä huomata, että Volvon dph-vetolaitteet ovat vuosien varrella kehittyneet. Mallisarjoja on d4- ja d6-koneissa käytössä dph-a ... dph-d. Alkupään vetarit eivät oikein tahtoneet kestää isompien d6-koneiden kanssa, mutta dph-d:n myöt nuo ongelmat näyttäisivät pääosin hävinneen. Dph-d on ollut käytössä asennuksissa noin 2012 lähtien. Dph-d:kin on kuitenkin melko kovilla d6-400:n kanssa jonka voi päätellä mm. siitä, että tässä kombossa käytetään vetolaitteessa merkittävästi kovempaa kuumuutta kestävää öljyä.

Myös vetolaitteiden huollot on syytä tehdä ohjekirjan mukaan ja kannattaa käyttää Volvon omia öljyjä, joissa ainakin on oikeat lisäaineet.

Mutta samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa siitä, että akselissa on paljon hyviä puolia :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sargo-veneet

Itse olen purjehduspirun riivaama. En siis usko tässä elämässä tarvitsevani moottorivenettä kuin ehkä lainaan tai vuokralle, että saa leikkiä. Kysymys on siksi pelkkää uteliaisuutta tai kauniisti sanottuna yleistä kiinnostusta.

Nämä Sargot vaikuttavat ainakin mainosten perusteella todella laadukkailta, ja onhan niillä hintaakin. Myös veistämön historia on ilmeisen luotettava. Onkohan käsityksilleni perusteita, vai ovatko vaaleanpunaista unta?

Väistämättä näistä tulee mieleen Targa-veneet. Targat kai ovat jo näyttäneet olevansa laadukkaita ja todella merikelpoisia. Yltävätköhän Sargot yhtään samaan? Sitäkin mietin, millaisiin tarkoituksiin niitä käytetään. Ovatko enemmän huvi- vai työveneitä, molempiin kai sopivat.

Tyydyttäkää siis uteliaisuuttani, jos jollain on kokemusta tai vaikka ei olisikaan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta