Keliakia, laaja HLAKeli
Labrat:
Immunoglobuliini A 2.86 viitearvot min 0.7 max4 g/l
Gliadiinipeptidi, IgA 3.2 viitearvo max 7 EliA U/ml
Gliadiinipeptidi, IgG 4.9 viitearvo max 7 EliA U/ml
Endomysium, IgA vasta-ai Negatiivinen
Kudostransglutaminaasi, 0.9 viitearvo max7.0 EliA U/ml
Keliakian HLA-tautiassos Tehty
HLA-tutkimus: HLA-DQ2.5-positiivinen. Tutkimuksessa todetaan keliakialle altistavat alleelit HLA-DQA1*05 ja DQB1*02. Keliakiaan liittyvien HLA-alleelien olemassaolo ei kuitenkaan yksinään riitä keliakian diagnosointiin, sillä HLA-DQ2 tai DQ8 -isoformit esiintyvät myös n.30%:lla terveistä henkilöistä. Mikäli tutkittavalla on keliakiaan viittaavia oireita ja hänellä on vasta-ainetutkimuksissa todettu keliakiaan sopivia vasta-aineita, riskihaplotyypin löytyminen tukee vahvasti keliakiadiagnoosia.
Lekuri käski jättää kotimaiset viljat pois kokeeksi. Varsinainen Keliakia varmistuu 100%:sti vasta koepalasta ?
Keliakiaa_vai_ei_?
3
1632
Vastaukset
- Keliaakikko
Taas kerran valitettavasti käsittämätöntä tunarointia lääkäriltä.
Jos verikoetulos "epäselvä" niin sitten tähystys. Gluteenitonta ruokavaliota ei saa koskaan aloittaa ennen tähystystä. Muuten tähystys ja koepala suolesta ei näytä oikein. - Vesa.ei.tajuu
Minusta verikoetulos kohdallani ei ole epäselvä. Kaikkihan on raameissa viitearvoihin ja endomysium negatiivinen. Lisäksi hemoglobiinini oli verikokeissa 159. Eikös sen pitäisi kanssa laskea keliakiassa eli anemiaa ilmetä ? 4 vuoden takaisessa terveystarkastuksessa arvo oli 142, eli nousua tapahtunut reilusti.
Ainut signaali keliakiaan liittyen on tuo alleenin (HLA-DQ2.5) positiivisuus. Joka tosin on myös 30 %:lla terveistä ihmisistä !
Samaan aikaan tämän keliakia verikokeen kanssa mulle tehtiin GastroPanel (ylävatsa) joka OK ja verestä katottiin lakroosi-intoleranssin mahdollisuus. Tulos oli genotyyppi C/C, joka tarkoittaa että laktoosi-intoleranssi minulla on. - edsgf
älä jätä viljaa pois ennen tähystystä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat263593Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 42457
- 47427