Käytäntöjä

Yksinäinenköhän

Kysyn puhtaasti uteliaisuudesta ( saa tuomita), mitkä ovat seurakokous käytännöt esikoisilla? Virsi-rukous-virsi-LLL-virsi-Saarna-virsi-rukous-virsi? Luetaanko joka seuratilaisuudessa LLL? Onko Biblia, -38 vai -92 raamattu käytössä? Kahvit ennen vai jälkeen seurojen vai onko aina ollenkaan? Onko anteeksi anojia yleensä? En tarkoita että aina. Onko rippisalaisuus jos puhuu jonkun kanssa omia asioitaan? Yms.yms.

Toivottavasti ensimmäinen vastaus ei ole että tule paikanpäälle katsomaan, en pysty henk.koht.syistä liikkumaan.

Ettekä nyt sitten ala riitelemään keskenään.

38

445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0448687357

Luetaanko joka seuratilaisuudessa LLL? Luetaan ilta saarnan evankeliumi osa, vaikka heille kuuluisi päiväsaarnan alkuosa kääntymättömille.

• Luetaan myös Lutheria, ehkä noin joka neljäs/ viides kerta.
        Olen kuullut usein kuitenkin, Biblia / -38 Raamattu.
        Kahvit jälkeen seurojen.
        On anteeksi pyytäjiä.
        On Rippi salaisuus .
        -

• Yksinäinenköhän

Onko rukoukset samoja vanhoja totuttuja?

• Kyllä olvat...

• Yksinäinenköhän

Eli seurakäytäntö tai "kaava" on aika tarkkaan ns.kopioitu vanhasta porukasta? Sori, kopio on vähän hassu sana en keksinyt parempaakaa.

• MortenssonLiperistä
        padasjoenukko kirjoitti:

Kyllä olvat...

Olen kuullut että saarnat ovat ilman oikeata synnin nuhdetta neutraalia puhetta ei saa kirkkoa ja sen oppia eikä virkajärjestelmää (naispappeudesta) edes mainita. Kirkon avioliitto koukeroista ei mainintoja antaa mennä kun on alamäki. Saarnat pitäisi olla päiväsaarnoja heräämättömille, nyt ilta saarnoja evankeliumiosa.
        Kaikki muut hyvät käytännön menettelyt kopioitu Es.lestadiolaisilta.

• Yksinäinenköhän

Niin ja kiitos jo näistä vastauksista! Vahvistaako muut esikoiset nämä edelliset vastaukset?

• Yksinäinenköhän

Käyttääkö SS -92 raamattua?

• Kniju

En ole ns Esikoinen, mutta jonkun kerran käynyt heidän seuroissa.
      Esikoisissa seuratoiminta on täysin samanlaista kuin ennen oli Esikoislestadiolaisuudessa.
      Esikoislestadiolaisissa seuratoiminta on taas muuttunut. Joskus seurojen jälkeen on ehtoollistilaisuus. Näin ei ollut ennen.

• Paikkavaihtui

Ehtoollisen viettopaikka on vain muuttunut. Ennen seurojen jälkeen ehtoollinen oli seurakuntatalolla tai kirkossa, nyt rukoushuoneella.

• gjffgjfjhfjfhj
        Paikkavaihtui kirjoitti:

Ehtoollisen viettopaikka on vain muuttunut. Ennen seurojen jälkeen ehtoollinen oli seurakuntatalolla tai kirkossa, nyt rukoushuoneella.

Jakajatkin on vaihtuneet, enää ei ole pappi jakamassa.
        Vapaakirkon puhujat jakavat nyt ehtoollista.

• AnteeksiEriSeurakunta
        gjffgjfjhfjfhj kirjoitti:

Jakajatkin on vaihtuneet, enää ei ole pappi jakamassa.
        Vapaakirkon puhujat jakavat nyt ehtoollista.

Vapaakirkon asioistako olikin puhe? Anteeksi, minä kerroin Esikoislestadiolaisista. Siellä on käytäntönä se että saarnaajat jakavat ehtoollisen ( käytäntö voi joskus muuttua).

• koisilla

Ehkä tulevaisuudessa kitarat

• voikuivuutta

voi kuinka tyhjää ja olematonta mukahengellistä touhua-.

miksi ei voidella öljyllä ja rukoilla HENGESSÄ sairaitten puolesta, miksi ei täytytä pyhällä HENGELLÄ ja muuta RAAMATUNMUKAISTA.

• Herran_sana_pelastaa

voikuivuutta 4.1.2018 0:48

Miksi nämä "henki henki" miehet sekoilevat? Kuuntele ja lue miten Herramme Jeesus toimi.

• selvitä_ensin_tuo

Avaajalta kysyn mitä liikettä hän esikoisilla tarkoittaa? Vapaakirkkoa Esikoislestadiolaiset ry, vai kirkon piirissä toimivaa herätysliikettä Esikoiset ry?

• kirkkis

Kirkko Kirkko Kirkko Kirkko Kirkko Kirkko

• Yksinäinenköhän

Eikös esikoinen ole ensinsyntynyt? Tässä yhteydessä kyllä tarkoitan tätä uutta yhdistystä. Vapaakirkko on muuten sanana aika kaunis, eikö teistäkin? Mutta aistin että vastaaja haluaa nyt vaan nimitellä ja riidellä ehkä jopa.

• onko_avaaja_syntinen

Sitten avaajalle tiedoksi, kristityn elämä on jokapäiväistä synnintunnustusta ja armahduksen anomista Jumalalta Jeesuksen Kristuksen sovintouhrin kautta.

Tämä koskee kaikkia valvovia kristittyjä, ei siis vain lestadiolaisia tai muitakaan laisia.

• Yksinäinenköhän

Kiitos muistutuksesta. Ajattelitko että olen unohtanut tuon asian?

• LikaisetKädet

Vastaan Helsingin seudun esikoisten osalta:
      Virsi-rukous-virsi-LLL-virsi-Saarna-virsi-rukous-virsi?
      kyllä, malli on sama kuin "vanhassa liitossa"
      Luetaanko joka seuratilaisuudessa LLL?
      ei, luetaan myös Lutheria, vuorossa oleva puhuja valitsee
      Onko Biblia, -38 vai -92 raamattu käytössä?
      vuorossa oleva puhuja valitsee käännöksen, kaikki kolme ovat käytössä
      Kahvit ennen vai jälkeen seurojen vai onko aina ollenkaan?
      jälkeen
      Onko anteeksi anojia yleensä?
      lähes joka sunnuntai
      Onko rippisalaisuus jos puhuu jonkun kanssa omia asioitaan
      se on ehdoton eli kyllä
      www.esikoiset.fi

• Yksinäinenköhän

Kiitos vastauksesta. Miksi tuollainen nimimerkki? Vai valitsitko sen vain ajattelemattomuudessa?

• Kalle335

Nämä ehtoollisen omiin käsiin ottaneet puhuivat aluksi, että nyt ehtoollinen jaetaan puhtain käsin, kun oma saarnaaja jakaa sen.
        Nämä puheet vaimenivat nopeasti, kun heille todettiin donatolaisen harhaopin kirjoituksista puhtaista käsistä juuri sakramenttien kohdalla.
        Omin korvin kuulin mm kahden lahtelaisen saarnamiehen käyttävän ko ilmaisua.

• LikaisetKädet
        Yksinäinenköhän kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Miksi tuollainen nimimerkki? Vai valitsitko sen vain ajattelemattomuudessa?

Kalle jo vastasi puolestani osittain.
        Olen käyttänyt samaa nimimerkkiä alusta alkaen. Toisin kuin moni muu, olen tosiaan kirjoittanut lähes kaikki kommenttini tällä nimimerkillä. Siitä voi halukas tutkia oman kantani - siis lukemalla kommenttini.
        Tuntui siltä, että halusin myös nimimerkilläni olla eri mieltä tuosta "otetaan sakramentit puhtaisiin käsiin", joka oli hajaannuksen alussa yksi slogan. En omin käsin ole matkassa, vaan luottaen Kristuksen puhtaisiin käsiin. Sakramentin jakajalla ei ole suurtakaan merkitystä. Merkitys on sakramentin Antajalla ja siinä, että myös likaisin käsin voin ottaa sen uskossa vastaan.

• AsiatSulleTuttuja

Aloittaja!
      Kumpaan porukkaan kuulut?

• yksplusyksonkaks

Miksi kysyt kumpaan porukkaan kuulut?
      Avaaja on selvästi, kysymystensä perusteella, älykäs ihminen. Hän haluaa vertailla, syystä tai toisesta, kahta eri porukkaa - esikoislestadiolaisia ja esikoisia seurakäytännön suhteen. Seurakäytäntö, ilman sakramentteja, on täysin samanlainen. Henki on hyvin erilainen. Esikoisten seuroihin saat todella tulla sellaisena kuin olet. Sinua ei tuijoteta ulos. Sinun sieluasi rakastetaan. Ulkonaisesti olemme mitä olemme.
      Miettikääpä miksi Jeesus itse toteaa, että ihmiset kuuntelevat enemmän ihmistä kuin Jeesusta. Joh.5:43. Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
      Kuinka monta nimeä onkaan, joiden alla Jeesustakin julistetaan ja on julistettu? Hyvä niin, mutta älkäämme tuomitko toisiamme. Jumala sen tekee.

• eimuuta

Raamattu sanoo selkeä eriseuraa karta

• Yksinäinenköhän

Esikoislestadiolaisten kokouksissa olen monesti käynyt, esikoisten kokouksissa en koskaan. Nyt molemmissa paikoissa/paikoista on sydämellisesti toivotettu minut tervetulleeksi. Olen lähes liikuntakyvytön joten ehkä en paikanpäälle pääse mutta kuunnellahan voin. Noh...jään vielä ihmettelemään muutamia asioita... tapasin päivätoimintaterapia reisun yhteydessä joukon esikoisia, tuntui että ovat aikalailla täynnä vihaa vanhaa yhdistystä kohtaan. Toki tämä on vain yksi otos jonka perusteella ei voi tehdä "tuomiota". Kovaa puhetta ja kovaa henkeä en halua kuunnella. On aika kovaa puhetta mitä olen lueskellut tällä palstalla esim. Ruotsin saarnaajista. Sekä toisaalta joku "kitarat esiin" kommentti huokuu samaa kovuutta. Miksi?

• yksplusyksonkaks

En ala kilpalaulamaan, koska se on hyödytöntä. Sen sanon, että tällä palstalla on paljon ylilyöntejä puolin ja toisin. Ylilyöntejä ja rakkaudettomuutta on myös ulkona netin. Näistä me päsemme yli ainoastaan Kristuksen rakkauden ja anteeksiantamuksen turvin.
        Toivon sydämestäni, että kuuntelisit myös seurojamme esikoiset.fi sivuilta. Ilman salasanaa se onnistuu livenä ja tallenteina. Niistä saarnoista saa oikean kuvan, ei näistä kirjoitteluista. Jumalan Rauhaa sinulle ja meille kaikille.

• Yksinäinenköhän

Ja minä kuulun vapaaseen Jumalanlasten joukkoon.

• Tulitikkuja

Minun kokemukseni on, että viha synnyttää vihaa, tai vähintään vierastamista. Vain erityisen vahva ihminen pystyy ottamaan vastaan vihamielistä suhtautumista kerta toisensa jälkeen sen vaikuttamatta omaan mielikuvaan vihaajasta. Tämä on inhimillistä.

Ennen jakaantumista ajattelin että olen mukana molemmissa porukoissa jos hajaannus tulee. Es.lest.ryn puolelta sittemmin kokemani kylmyys on kuitenkin saanut mieleni kääntymään pois sieltä.

Kuten yllä on vastattu, on esikoisten seurakäytännöt muuttumattomat. Kirkkoa myös kritisoidaan jos ja kun aihetta on. Es.lest.rytä kritisoidaan julistuksessa jos ja kun aihetta on. Ei kuitenkaan vihassa eikä yleensä sormella osoittaen vaan yleisellä tasolla. Asiat tunteva ymmärtää. Esikoiset ryn tehtävä ei ole olla es.lest rytä vastaan.

• Eskoinen

Tulitikkuja: "Es.lest.rytä kritisoidaan julistuksessa jos ja kun aihetta on. Ei kuitenkaan vihassa eikä yleensä sormella osoittaen vaan yleisellä tasolla."

Sen verran on tätä oikaistava, että yhdessäkään julistuksessa ei ole kritisoitu Es.lest. ry:tä julkisesti - jos on niin voinet kertoa missä? Kaikista seuroista on tallenteet. Ihmiset keskenään toki keskustelevat mitä keskustelevat. Julistuksessa on joskus otettu kantaa esim. seurakuntaoppiin, joita myös Es. lest. porukoilla on julistuksessa tuotu esiin eri tavalla. Samoin epäraamatullisista hengellisistä toiminnoista on varoitettu, kuten mielestäni saarnaan kuuluukin.

Olet oikeassa, että Esikoisilla ei ole tehtävänä toimia Esikoislestadiolaisia vastaan ja siitä on meitä myös muistutettu.

Täällä esiintyvät kirjoittajat kummankaan porukoista eivät taida edustaa minkäänlaista otosta keskiverto seurakävijöistä. Näiden kirjoitusten perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä.

Antaa sanan puhua puolestaan, sitä on arvioitava, mitä kummassakin julistetaan. Esikoisten osalta se on ainakin helppoa, kun netistä löytyy iso otos puhuttuja ja kirjoitettuja saarnoja.

• ulkopuolinenkinnäkeesen
        Eskoinen kirjoitti:

Tulitikkuja: "Es.lest.rytä kritisoidaan julistuksessa jos ja kun aihetta on. Ei kuitenkaan vihassa eikä yleensä sormella osoittaen vaan yleisellä tasolla."

Sen verran on tätä oikaistava, että yhdessäkään julistuksessa ei ole kritisoitu Es.lest. ry:tä julkisesti - jos on niin voinet kertoa missä? Kaikista seuroista on tallenteet. Ihmiset keskenään toki keskustelevat mitä keskustelevat. Julistuksessa on joskus otettu kantaa esim. seurakuntaoppiin, joita myös Es. lest. porukoilla on julistuksessa tuotu esiin eri tavalla. Samoin epäraamatullisista hengellisistä toiminnoista on varoitettu, kuten mielestäni saarnaan kuuluukin.

Olet oikeassa, että Esikoisilla ei ole tehtävänä toimia Esikoislestadiolaisia vastaan ja siitä on meitä myös muistutettu.

Täällä esiintyvät kirjoittajat kummankaan porukoista eivät taida edustaa minkäänlaista otosta keskiverto seurakävijöistä. Näiden kirjoitusten perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä.

Antaa sanan puhua puolestaan, sitä on arvioitava, mitä kummassakin julistetaan. Esikoisten osalta se on ainakin helppoa, kun netistä löytyy iso otos puhuttuja ja kirjoitettuja saarnoja.

Me kristityt tunnemme sen esikoiset ry vihan. turha Siinä selityksiä antaa
        Jokukin jota oltiin viety esikoisten piireihin sanoi ei tämä ole se sama jossa olen käynyt joten todella jumalan rauhaa etsivä jää ilman sitä viha on päässyt irti suusta ja sydämestä.

Ei olisi ollut tarvetta lähteä isän kodissta pois jos vihaa ei oisi sakramenttien kiista oli vain sivuseikka

• Tulitikkuja
        Eskoinen kirjoitti:

Voit olla oikeassa. Ehkei Es.lest. rytä ole mainittu nimeltä. Samaa yritin tuoda esille tuolla "asiat tunteva ymmärtää". Itse ainakin olen tulkinnut joitain asioita kritiikiksi vanhan yhdistyksen opetusta kohtaan, vaikka on mainittu yleisellä tasolla.

• RakkausOnSuurin

Taas ollaan toisten synneissä kiinni , viha on synti ja se pitäisi huomata ensin itsessä!

• pelkkaläpytyseijohdamihi

Rakkaus ilman totuutta Ei oo rakkautta
        Eriseurat pitää teidän seassa oleman

• Eskoiseni

Yhteisöinä voi lyhyesti kommentoida: Esikoislestadiolaisilla on saarnoissa aika paljon varoitteluja ja puhetta. ”eriseuraisista”, Esikoisilla ei yhtään haukkumista tai varottelua tuosta aiheesta.
      Saarnat voi vapaasti kuunnella Esikoiset.fi sivuilta.

Itse katson että kun ei ole korostettuna ihmishierarkiaa, niin voidaan vanhaan tapaan saarnata jumalansanaa, parannusta ja syntienanteeksiantamista. Ollaan vapaita ihmisopeista ja vaatimuksista. Kun pysytään Raamatun tekstissä, niin sieltä löytyy kaikki tarpeeellinen ja mitä sen rinnalla kirkastuu. Seurakuntaa ei tarvitse koota erseurasta varoittelemalla ja uhkailemalla vaan oikea opetus ja usko saavat vaikuttaa ja koota lampaita yhteen.
      Tiedän että esikoislestadiolaisuudessa on iso joukko ihmisiä jotka eivät hyväksy tätä 20 vuoden aikana Lapista johdettua ja toteutettua muutosta, ja jotka kärsivät , mutta sosiaaliset syyt estävät lähtemästä ja tulemasta esikoisiin. Jumala tuntee meidät kaikki, myös sydämen syvimmätkin ajatukset ja vaikuttimet. Itse esikoisiin kuuluvana en todellakaan tuomitse ketäään vanhaan yhdistykseen jäänyttä ja olen iloinen kun voin yställisesti tervehtiä näitä uskonveljiäni ja - sisariani.

• evankeliumin_puolesta

näin olen saanut myös minä uskoa ja ymmärtää. Aamen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      118
      6229
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      3992
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3325
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      476
      2812
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      276
      1823
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1486
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1416
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      163
      1327
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1283
    Aihe