Maksusitoumus silmälaseihin

lasit48

Sain Kelalta maksusitoumuksen näöntarkastukseen ja silmälaseihin. Onko eroa käykö Instrussa vai Nissenillä, jonne sitoumus käy? Kummassa kannattaisi käydä, jossa paikkakunnalta löytyvät molemmat liikkeet?
Kyseessä olisi ensimmäiset lasit.

59

22146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123-321

      Tässä kelan ohje yleisellä tasolla

      Silmälasit

      "Kela voi myöntää perustoimeentulotukea silmälasien hankintaan.

      Saat maksusitoumuksen sopimuksen mukaiseen optikkoliikkeeseen, joka on Kelan kilpailuttama. Tällaisen liikkeen hintataso on selvästi yleistä hintatasoa edullisempi. Kela korvaa toimeentulotukena vain sen, mitä silmälasit olisivat maksusitoumuksella hankittuna tulleet maksamaan.

      Voit ostaa optikkoliikkeestä maksusitoumukseen merkittyä hintaa kalliimmatkin silmälasit, mutta Kela korvaa vain sitoumuksen mukaisen hinnan. Maksat siis ylittävän osan itse.

      Jos ostat silmälasit ilman maksusitoumusta tai muualta kuin maksusitoumuksen mukaisesta sopimusliikkeestä, silmälasien kustannuksista voidaan huomioida enintään se summa, jonka lasit olisivat maksusitoumuksella tulleet maksamaan.

      Silmälasien hankintaan voi saada perustoimeentulotukea 3 vuoden välein. Erityisen painavasta syystä tukea voidaan myöntää useammin. (lähde, kelan sivu silmälaseista)."

      Eli kela on tehnyt sopimuksen jonkin liikkeen tai mahdollisesti jidenkin liikkeiden kanssa. Asia selvinnee kysymällä kelasta.

      • Anonyymi

        Kaksi asiaa meni heti alkuun väärin, niin kelalta, että sosiaaliasiamieheltä.

        Ensinnäkin, kelalla ei ole laillista oikeutta myöntää tpimeentulotukena maksusitoumusta silmälaseihin, A) Koska laissa toineentulotuesta, perusmenoihin kuuluu vähäiset lääkemenot, eli reseptivapaat lääkkeet, reseptilääkkeet ja muut kuuluu täydentävään taikka harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen, B) laissa toimeentulotuesta, ei ole mitään siitä, että toimeentulotuki voidaan myöntää maksusitoumuksena ja jo kyseisen lain alussa määritellään, että toimeentulotuki määritellään tällä lailla.

        Että tälleen, mutta suomihan on takapajula verrattuna johonkin diktatuurivaltioon taikka kehitysmaahan verrattuna lakien käytössä ja lakien noudattamisessa..


      • Anonyymi

        Instru ei mainosta linssejä, joissa on huurtumisen esto. Kasvomaskin tai FFP2-maskin kanssa huurtumisen esto olisi tarpeen. Sekä saunoessa, Kela korvaa toimeentulotuessa yhden saunavuoron viikossa.
        https://www.instru.fi/linssit/yksitehot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Instru ei mainosta linssejä, joissa on huurtumisen esto. Kasvomaskin tai FFP2-maskin kanssa huurtumisen esto olisi tarpeen. Sekä saunoessa, Kela korvaa toimeentulotuessa yhden saunavuoron viikossa.
        https://www.instru.fi/linssit/yksitehot

        Myös Nisseniltä tisseniltä puuttuu FFP2-linssit.

        https://www.nissen.fi/edulliset-linssit/yksitehot

        Mitä isommat linssit, sitä paremman torjuu koronaa. Linssin paksuus ei vaikuta suojatehoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi asiaa meni heti alkuun väärin, niin kelalta, että sosiaaliasiamieheltä.

        Ensinnäkin, kelalla ei ole laillista oikeutta myöntää tpimeentulotukena maksusitoumusta silmälaseihin, A) Koska laissa toineentulotuesta, perusmenoihin kuuluu vähäiset lääkemenot, eli reseptivapaat lääkkeet, reseptilääkkeet ja muut kuuluu täydentävään taikka harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen, B) laissa toimeentulotuesta, ei ole mitään siitä, että toimeentulotuki voidaan myöntää maksusitoumuksena ja jo kyseisen lain alussa määritellään, että toimeentulotuki määritellään tällä lailla.

        Että tälleen, mutta suomihan on takapajula verrattuna johonkin diktatuurivaltioon taikka kehitysmaahan verrattuna lakien käytössä ja lakien noudattamisessa..

        Olit sitten millainen merielvis hyvänsä, niin noi sun jutut ovat ihan poskellaan. Tein kanssa uusiin rilleihin pari päivää sitten toimeentulohakemuksen. Olen olllut myös puhelimitse yhteydessä Kelaan.


    • enkerronimeänietc

      Olepa kirjoittanut onnellinen jos saat sossusta tukia! Minä en ikinä saisi sossusta tukea silmälaseihin, en edes ruokaan. Sinun täytyy olla köyhä, jos sosiaalitoimisto maksaa silmälasit. Minä sain opintovelkaisena vuoskymmen sitten opintorahakuukausieni päätyttyä ja yhteiskunnan tuissa nollatuloisena kerrankin toimeentulotukea hakiessa yhteensä 13,99 euroa tukea sossusta, ilman oikeutta työttömyyskorvausoikeutta päätoimisena opiskelijana ja ainoana säännöllisenä tulonani asumislisä, kun ei ole lapsia eikä ylimäärästä velkaa. Ja sitten kun itse hankin pätkätyöpaikan, paikallinen sossu olisi "muuttokustannuksina" maksanut yhden opiskelijahintaisen junalipun verran jälkikäteen kuittia vastaan korvattuna, henkilöni alkoi opiskelijakaupunkiani sen sossua kiinnostaa vasta siten, kun selvisi, että toimeentulotuen hakemiseen liitymättä minulla on sukulaisia. No: muuttamisen kulut on sellaset kaks tonnia. Paskainen opiskelukaupunkini säästi, etten saanut lakisääteistä määrää toimeentulotukea, asuisin opiskelija- asunnossa ja olisin kuollut nälkään sellaiseen vieläkin jollen omaisi sukulaisia, tai itseasiassa olisin asunnoton, koska koskaan elämämässäni yhteiskunta ei ole maksanut elämiskulujani.

      • thnjutv

        Pässi sen opintolainan saa anteeksi. Itse sain n. 12000 euron opintolainan korkoineen anteeksi. Luottotiedot pysyivät.


    • Contactlens

      Kelan maksusitoomukseen kuuluvat kehys valikoimat myymälöiden välillä hieman erilaiset . Ei mitään väliä kummassa käyttää. Jos molemmat liikkeet löytyät niin käy sovittelemasa kummasta löydät mieluisammat kehykset.

    • Kokemustainstusta

      Onko sitoumus annettu kumpaankin liikkeeseen? Mulla on mielikuva, että sen saa vain yhteen liikkeeseen? Kantsii vielä tarkistaa sitoumus, että hakee lasit varmasti oikeesta liikkeestä. Mä oon asioinut paljon instrussa, eikä ole ollut koskaan mitään valittamista laseista ym.. Nisseniä en ole koskaan käyttäny, mutta uskoisin, että sekin on ihan ookoo...

    • 38383737373ie

      Nissenin ja Instrun omistaa sama firma joten siksi kelakin myöntänyt maksarin niin että saa valita kumpaan menee. Itse suosittelisin käymään katsomassa kehyksiä molemmissa liikkeissä ja ottamaan lasit sitten siitä missä on parhaimmat peruskehykset mitä maksarilla saa.

      • nissen

        Olen käynyt molemmissa liikkeissä hakemassa lasit. jokunen vuosi sitten kävin Kuopion Kauppakadun Instrussa katsomassa millaisia pokia siellä olisi tarjolla, ensin palvelu oli asiallista, mutta kun kerroin SOSKUN maksusitoumuksesta niin jopa käytös myyjällä muuttui töykeäsi, en tosiaankaan saanut tietää mitkä sangat ovat meille köyhille tarkoitettu, ja lähti siitä sitten palvelemaan kesken kaiken parempia asiakkaita. Ilmoitin hänen käytöksestään Soskuun ja myöhemmin kyseiseen liikkeeseen kun sitten lopulta kuukausien jälkeen palasin Instruun asioimaan. Soskussa oltiin pahoillaan, myyjän käytöksestä, ja lupasivat olla yhteydessä liikkeeseen, uskon , että näin myös kävikin. Suosittelen Nissenin liikettä Kauppakadulla. Siellä oli todella ystävällinen, ammattitaitoinen ja asiallinen kohtelu vaikka tälläkertaa menin KELAN sitoumuksella ostamaan silmälasit.


      • Monitehot_
        nissen kirjoitti:

        Olen käynyt molemmissa liikkeissä hakemassa lasit. jokunen vuosi sitten kävin Kuopion Kauppakadun Instrussa katsomassa millaisia pokia siellä olisi tarjolla, ensin palvelu oli asiallista, mutta kun kerroin SOSKUN maksusitoumuksesta niin jopa käytös myyjällä muuttui töykeäsi, en tosiaankaan saanut tietää mitkä sangat ovat meille köyhille tarkoitettu, ja lähti siitä sitten palvelemaan kesken kaiken parempia asiakkaita. Ilmoitin hänen käytöksestään Soskuun ja myöhemmin kyseiseen liikkeeseen kun sitten lopulta kuukausien jälkeen palasin Instruun asioimaan. Soskussa oltiin pahoillaan, myyjän käytöksestä, ja lupasivat olla yhteydessä liikkeeseen, uskon , että näin myös kävikin. Suosittelen Nissenin liikettä Kauppakadulla. Siellä oli todella ystävällinen, ammattitaitoinen ja asiallinen kohtelu vaikka tälläkertaa menin KELAN sitoumuksella ostamaan silmälasit.

        Paljonkos Kela myönti euroissa tukea silmälaseihin? Ajattelin vaan, että jos tarvitsee vaikka vahvemmat lasit...


      • kokemustaoooonn

        Ei se myönnä euroja, vaan halvimmat mahdolliset kehykset ja linsit.

        Eli käytännössä, ne halvimmat (ja rumimmat) kehykset ja pullonpohjalinssit. Jos haluat linssien ohennuksen etteivät ne olisi 2cm paksut, ja vaikka kovapinnoitteen, etteivät naarmuntuisi viikossa, joudut maksamaan erotuksen itse.

        Itse otin ohennuksen ja kovapinnoitteen ja jouduin maksamaan 80€ lisää. Heijastuksenpoistopinnoiteen kanssa joutuisin maksamaan140€ lisää, mutta siihen ei ollut varaa. Ja näm olivat siis yksiteholinssit.

        Veikkaan, että jossain tarjouksessa olisin saanut lasit vieläkin halvemmalla kuin maksusitoumuksen kanssa.

        Todennäköisesti maksusitoumuksella myyvät paskimmat lasit sikakalliilla, joita kukaan muuten ei ostaisi.

        Ja tiedoksi, ettei maksusitoumusta voi yhdistää liikkeen tarjouksiin. Jos esim joku liike myy 3 lasit yksien hinnalla, niin vaikka sinulla on maksusitoumus, niin saat vain yhdet lasit.


      • Syrjintää_
        kokemustaoooonn kirjoitti:

        Ei se myönnä euroja, vaan halvimmat mahdolliset kehykset ja linsit.

        Eli käytännössä, ne halvimmat (ja rumimmat) kehykset ja pullonpohjalinssit. Jos haluat linssien ohennuksen etteivät ne olisi 2cm paksut, ja vaikka kovapinnoitteen, etteivät naarmuntuisi viikossa, joudut maksamaan erotuksen itse.

        Itse otin ohennuksen ja kovapinnoitteen ja jouduin maksamaan 80€ lisää. Heijastuksenpoistopinnoiteen kanssa joutuisin maksamaan140€ lisää, mutta siihen ei ollut varaa. Ja näm olivat siis yksiteholinssit.

        Veikkaan, että jossain tarjouksessa olisin saanut lasit vieläkin halvemmalla kuin maksusitoumuksen kanssa.

        Todennäköisesti maksusitoumuksella myyvät paskimmat lasit sikakalliilla, joita kukaan muuten ei ostaisi.

        Ja tiedoksi, ettei maksusitoumusta voi yhdistää liikkeen tarjouksiin. Jos esim joku liike myy 3 lasit yksien hinnalla, niin vaikka sinulla on maksusitoumus, niin saat vain yhdet lasit.

        Ei pidä paikkaansa.

        Kelan päätöksessä myönsivöt minulle 20 e silmälaseihin!!!!

        Eli 20 eurolla pitää löytyä silmälasit kaupasta! Paha vaan, että halvimmat lasit liikkeestä eivät suinkaan ole 20 euroa! Siihen päälle pitää vielä olla näöntarkastus!

        Elikä taas on käynyt niin, että Kela on syrjinyt toisia ja suosinut taas toisia!


      • stadilaineenn

        Helsingissä ainakin annetaan maksusitoumus halvempiin mahdollisiin laseihin ja linseihin näöntarkastukseen. (joka on muutenkin ilmainen lahes kaikissa liikkeissä jos ostat lasit)


      • nimimerkkiii
        kokemustaoooonn kirjoitti:

        Ei se myönnä euroja, vaan halvimmat mahdolliset kehykset ja linsit.

        Eli käytännössä, ne halvimmat (ja rumimmat) kehykset ja pullonpohjalinssit. Jos haluat linssien ohennuksen etteivät ne olisi 2cm paksut, ja vaikka kovapinnoitteen, etteivät naarmuntuisi viikossa, joudut maksamaan erotuksen itse.

        Itse otin ohennuksen ja kovapinnoitteen ja jouduin maksamaan 80€ lisää. Heijastuksenpoistopinnoiteen kanssa joutuisin maksamaan140€ lisää, mutta siihen ei ollut varaa. Ja näm olivat siis yksiteholinssit.

        Veikkaan, että jossain tarjouksessa olisin saanut lasit vieläkin halvemmalla kuin maksusitoumuksen kanssa.

        Todennäköisesti maksusitoumuksella myyvät paskimmat lasit sikakalliilla, joita kukaan muuten ei ostaisi.

        Ja tiedoksi, ettei maksusitoumusta voi yhdistää liikkeen tarjouksiin. Jos esim joku liike myy 3 lasit yksien hinnalla, niin vaikka sinulla on maksusitoumus, niin saat vain yhdet lasit.

        Ohennettuihin linsseihin tarvitsee todistuksen ja perustelut optikolta, miksi tarvitset ohennetut linssit esim. se, että linsseistä tulisi liian paksut ja sen myötä painavat. Mutta jos vain mukavuuden vuoksi haluaa erikoislinssit niin se ei kelaa kiinnosta, vaan silloin maksat itse. T. Ystäväni saanut ohennetut linssit näin.


      • nimimerkkiii
        Syrjintää_ kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Kelan päätöksessä myönsivöt minulle 20 e silmälaseihin!!!!

        Eli 20 eurolla pitää löytyä silmälasit kaupasta! Paha vaan, että halvimmat lasit liikkeestä eivät suinkaan ole 20 euroa! Siihen päälle pitää vielä olla näöntarkastus!

        Elikä taas on käynyt niin, että Kela on syrjinyt toisia ja suosinut taas toisia!

        Silloin kannattaa hakea täydentävänä, jos tämä on ainoa mitä kelasta olet saanut. Jotenkin mun korvaan kuulostaa mahdottomalta kun mullekkin sanottiin, että jos maksari ei riitä kustantamaan niin sit vaan soittoa kelaan tai sossuntätsälle, että ei riitä...


    • 352532523

      Jep, aina kun ilmoitat maksusitoumuksesta niin palvelu muuttuu TÄYSIN ALA ARVOISEKSI! Ihmisarvoa halventavaksi. NIin kaupan kassalla kuin silmälasi ostoksilla.

      • Anonyymi

        ostoksilla kelan maksusitoumuksella ruuhkaisessa tarjous NYT liikkeessä jossa myyjän huutava kommentti kaikille muillekin tiedoksi: TÄmä oli sitten sieltä perusturvasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ostoksilla kelan maksusitoumuksella ruuhkaisessa tarjous NYT liikkeessä jossa myyjän huutava kommentti kaikille muillekin tiedoksi: TÄmä oli sitten sieltä perusturvasta!

        Älä puhu potaskaa. Yleensä minulla ainakin olen saanut hyvin henkilökohtaista palvelua vaikka minulla on ollut maksusitoumus. Ihan yhtä laadukasta kuin muutkin asiakkaat. Mikähän intressi myyjällä olisi tuollaisia huudella. Voitko ilmoittaa täällä kyseisen silmälasiliikkeen nimen niin me muutkin voidaan vältellä ko. liikettä. Ellet voi puheesi on pelkkää s hittiä.


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa mun kohdalla


    • Ikikiitollinen

      Näin meitä kyykytetään. Tässä kaupungissa Kelan taksoihin sopivia kehyksiä n 40 paria, tähän lukuun laskettu sekä miesten että naisten kehykset. Nämä eivät ilmeisesti kelpaa kenellekkään. Erikoista käytännössä mielestäni on se, että joudun eikun saan ostaa sekä lähi- että kaukolasit. Tämä tulee kalliimmaksi kuin monitehot . Ei ymmärrä, ei. Ihmetystä herättää myös se, että en tiedä Kelan maksusitoumuksen summaa. Outoa touhua.

      • UtelenVaan

        Paljos on Kelan korvaus silmälaseihin teidän kunnassa?


      • SuhteillaTaas

        Ettei vaan olis niin, että sukulaisille sun muille hyvä veljille maksetaan suurempia summa maksusitoumuksella ja toisille äärettömän pieniä?


      • lasienhintaa

    • Eimikääriitä

      Pitäiskö saada tonnin rillit, joita ei tavallinen palkansaajakaa malta ostaa, häh??

    • Ikikiitolllinen2

      Eihän tässä kukaan ole tonnin laseista mitään puhunut, paitsi viimeinen "työn raskaan raataja ". Tarjouslaseista käsittääkseni niin aloittaja kuin muutkin keskusteluun osallistujat. Saahan sitä toki olla eri mieltä asioista .

    • Pummeille.kovuutta

      Mihin joutoväki laseja tarvitsee. Ai niin, tukianomusten täyttöön.

      • Mulkku6

        Mihin porvari laseja tarvii?


      • thätshitspoisss
        Mulkku6 kirjoitti:

        Mihin porvari laseja tarvii?

        Lainahakemusten tekoon.


      • Mietipä_

        No, vaikka että näkee kävellä eteenpäin, mutta ai niin työttömän pitää kompastua ja kuolla pois niin työpaikkoja jää hyvä veljille!


      • Anonyymi

        Sen kirstun värin ja millainen sisusta, ettei vaan ruisolkia, niinko ennen oli vuoteen pahnat.


    • fbdbdbbddbbd

      Hain omat lasit hieman ennen kuin tuet meni Kelalle mutta siis tuet kattaa yleensä ne halvemman pään kehykset ja linssit ilman mitään hienouksia.
      Yleensä Optikot tietää valmiiksi mitä Kela korvaa ja he kyllä kertovat. Sinuna kävisin molemmissa kysymässä mitkä kehykset kuuluvat hyväksyttäviin ja sitten kattelet mitkä haluat ennen kuin päätät. Nissellä oli aika halvan oloisia niin ehkä instru parempi mutta makuasia.
      Jos jotain ylimääräistä haluat niin voit sitten maksaa ne ylimääräiset jos jotain haluat linsseihin haluat.
      Sinällään hieman erikoista ettei kamppanjat kuulu sossun asiakkaille mietin onko kampanjoissa oikeus syrjiä maksusitoumuksella maksavia mutta kuulemma on hinta poljettu niin alas valmiiksi?!

      • Anonyymi

        Olisi se hyvä, jos kela mainostaisi, että nyt saat kahdet lasit, kovalinssein, hiotut ohutlinssit ja heijastamattomina. Aurinkolasit kaupan päälle vahvuuksin. Tule ja käytä tarjous vielä anno di.
        2022


    • kertokaaseminulle

      aivan oikeasti, röyhkeys on teillä molemmilla puolilla valloillaan.
      Jos ei ole varaa ostaa silmälaseja. Ei niitä pidä ajatella niin, että minullakin sellaiset pitäisi olla.

      Siis vaikka en hyödytä tätä yhteiskuntaa mitenkään, minulla PITÄÄ OLLA OIKEUS saada kaikki mitä tarvitsen. Onko se oikea ajatus?

      Käynkö vai en, no käyn jossakin; miksi et käy töissä, ei sillä ole merkitystä?

      Mutta miksi aina pitää valittaaaaa?

      • sorivaaaannnn

        Joten turhaa on vatia, että menisin töihin kun en ilman laseja sitä työtä kuitenkaan pysty tekemään.

        Ilman laseja en voi tehdä töitä ja ilman töitä ei ole varaa laseihin. Joten pitää sitten teidän siirtä minut työkyvyttömyyseläkkeelle.


    • ygkgky

      Asuinpaikkaan tyytymättömät valittaa , kaikki valittaa eikä tehdä asioille sitten yhtikäs mitään muuta kuin valitetaan.

    • DiipaDaapaaDiii

      Optikkoliikkeet on KELA kilpailuttanut eli KELALLA on ostosopimus TIETTYJEN LIIKKEIDEN KANSSA!
      Ainakin Lahdessa on NISSEN!
      Maksusitoumus ei käy kun optikkoliikkeeseen jonka kanssa KELALLA on sopimus!

    • DiipaDaapaaDiii

      Hienouksia lisäksi laseihin, miksi? Mitä ne hienoudet voisi olla? Timantteja?
      Itse voi maksaa ylimääräisistä hienouksista maksusitoumuksen jatkoksi, se kyllä onnistuu!
      Kuka tarvitsee hienouksia?
      Eikö riitä että lasit on miellyttävät käyttää ja niillä NÄKEE!

    • Anonyymi

      No hienous on esimerkiksi ohuthionta , minulla esim. - 6 .0 arvo joten linssi jäisi hyvin paksuksi ja painavaksi .

      • Anonyymi

        Mulla monitehot joissa -12.5 ja 3.5 kummassakin.. ne ei pysyisi edes päässä painonsa takia jos eivät olisi ohuimmat mahdolliset, ja silloinkin linssien ulkoreunat tulee paksujen kehyksien yli monta mm.

        Näkö huonontunut lapsuusiästä saakka joka vuosi, että kait ne seuraavat on ilmaiset jo sen perusteella että näkövamman raja on -14. -_-


    • Anonyymi

      Iskeeköhän leikkuri vai antaako hiekankantajillekin aurinkolasit kaupan päälle. Julmasti kun se paistaa meinaan vaan.

      • Anonyymi

        Tässä vähän perusteita miten rillit korvataan. Asia käynyt korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja päätös on tehty oikein. Siis muina pois:
        A hankki 2.6.2017 optikkoliikkeestä 234 euron hintaiset silmälasit. A haki 7.6.2017 perustoimeentulotukea silmälasien hankintaan ja katsoi terveydenhuoltomenon suuruudeksi hankintahinnan mukaisen 234 euroa.

        Kansaneläkelaitos hyväksyi päätöksellään kesäkuun 2017 toimeentulotukea laskettaessa silmälasien hankintakustannuksista tukeen oikeuttavaksi menoksi Kansaneläkelaitoksen optikkoliikkeiden kanssa sopiman, kilpailutukseen perustuvan niin sanotun pakettihinnan 22,01 euroa. Kansaneläkelaitoksen oikaisuvaatimuskeskus hylkäsi A:n oikaisuvaatimuksen ja hallinto-oikeus A:n valituksen.

        Korkein hallinto-oikeus myönsi A:lle asiassa valitusluvan. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi A:n valituksen.

        Silmälasien hankinnasta aiheutuvat menot kuuluvat terveydenhuoltomenoina toimeentulotuesta annetun lain 7 b §:n 1 momentissa tarkoitettuihin perusosalla katettavien menojen lisäksi huomioon otettaviin muihin perusmenoihin. Sanotut menot otetaan huomioon tarpeellisen suuruisina, jollei niitä ole pidettävä kohtuuttomina. Toimeentulotuen hakijan tulee aina tarvittaessa esittää menoihin liittyvät selvitykset.

        A:n mukaan silmälasien hankinta oli tavanomainen. Hankinta oli käsittänyt normaalit hajataitteiset linssit, tavanomaiset sangat ja näöntarkastuksen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että A ei ollut esittänyt toimeentulotukea hakiessaan eikä sen jälkeenkään selvitystä siitä, että Kansaneläkelaitoksen kilpailuttaman hinnan mukaiset silmälasit eivät olisi olleet hänelle sopivat lääketieteellisestä tai muusta siihen verrattavasta perustellusta syystä.

        Perustoimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että Kansaneläkelaitos ei ollut perustoimeentulotuen myöntämisestä päättävänä viranomaisena ratkaissut asiaa toimeentulotukea koskevien säännösten vastaisesti, kun se oli ottanut toimeentulotukea myöntäessään huomioon silmälasien hankintahintana Kansaneläkelaitoksen kilpailutuksen perusteella optikkoliikkeiden kanssa sopiman hinnan 22,01 euroa. Asiaa ei ollut arvioitava toisin senkään vuoksi, että A oli hankkinut silmälasit ennen kuin hän oli hakenut toimeentulotukea.

        Laki toimeentulotuesta 1 § 1 momentti, 6 §, 7 §, 7 a §, 7 b § 1 momentti 4 kohta, 17 § 1 momentti

        Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 12 § 1 momentti

        Laki Kansaneläkelaitoksesta 20 §

        Lain mukaan on toimittu ja hiekankantajilla sekä sukulaisilla on aivan samat lait kuin muillakin. Sitä paitsi virkamies, toimii sitten missä instanssissa tahansa on jäävi käsittelemään sukulaistensa asioita. Senkin määrää laki.


      • Anonyymi

        Hankin alennuksesta 70 euron silmälasit (näön tarkastus plus silmälasit). Kela ei korvannut paskaakaan.

        Aika kumma kun toisille korvaa monen sadan euron edestä silmälasit! Taitaa korvata vain poliittisesti oikealla oleville?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankin alennuksesta 70 euron silmälasit (näön tarkastus plus silmälasit). Kela ei korvannut paskaakaan.

        Aika kumma kun toisille korvaa monen sadan euron edestä silmälasit! Taitaa korvata vain poliittisesti oikealla oleville?

        Ei tosiaankaan korvata mitään satojen eurojen silmälaseja Kelasta, tämä on kyllä vissii totuus!


    • Anonyymi

      Netistä saa alle 50e silmälaseja.

    • Anonyymi

      Nissen tai Instru ovat ainakin Espoossa ne paikat. Lasit oli ainakin Instrussa ihan ok.Ja siellä oli myös poistossa olevia lasejaa 10 euroa ja nekin kuuluivat siihen. Itse maksoin 50 euroa lisää niin sain hieman paremmat linssit, heillä silloin oli kyllä joku tarjous. Mutta oli kyllä todella hyvää palvelua ei minkäänlaista ylenkatselua :)

      • Anonyymi

        Pitääkö silmälasien hankkijan tietää lukea suomi24:n palstoja vai mistä Kelan sivuilta nämä tiedot näkyvät? Aivan. Ei mistään.


    • Anonyymi

      Kelan sivuilta kyllä löytyy: Silmälasit
      Kela voi myöntää perustoimeentulotukea silmälasien hankintaan. Saat maksusitoumuksen Kelan kilpailuttamaan optikkoliikkeeseen.

      Voit ostaa optikkoliikkeestä maksusitoumukseen merkittyä hintaa kalliimmatkin silmälasit, mutta Kela korvaa vain sitoumuksen mukaisen hinnan. Maksat siis ylittävän osan itse.

      Jos ostat silmälasit ilman maksusitoumusta, silmälasien kustannuksista voidaan huomioida enintään se summa, jonka lasit olisivat maksusitoumuksella tulleet maksamaan Kelan kilpailuttamassa optikkoliikkeessä.

      Silmälasien hankintaan voi saada perustoimeentulotukea 3 vuoden välein. Erityisen painavasta syystä tukea voidaan myöntää useammin.

      Ilmoita hakemuksen Lisätiedot-kohdassa, jos tarvitset maksusitoumuksen silmälaseihin. Ota hieman selvää ennenkuin valitat..

    • Anonyymi

      Vuos sitten hain klasit kelan maksusittomuksella insrusta ei siinä lapussa lukenut mitään hintarajaa , liike tietää mitä vaihoehtoja tuohon kuuluu mielestäni valikoima oli ihan asiallinen ja riittävä ei mitään luxusta mutta ihan tavanomaiset keskihintaiset klasit tuolla mielestäni sain, lisäksi optikko oli sitä mieltä että oli peruste käydä myös silmä lääkärillä hän teki siitä lausunnon jonka vein sitten Kelaan 3 pv päästä tuli päätös että Kela maksaa myös silmälääkärin.

    • Anonyymi

      Itse sain juuri tänään KELAn maksamat silmälasit. Tosin maksoin 50e itse pinnoitteesta ja ohennuksesta. Nissenin hintavalikoimassa oli kehyksien raja max. 79e. Sen alla valikoima vapaa.
      Palvelu oli Espoon Iso-Omenan Nissenillä todella hyvää, kun hyllystä ei löytynyt sopivaa, katsoin verkkokaupasta ja ne sitten tilattiin liikkeeseen. Uudet lasit sain alle viikossa. KELAn hintaan kuului tuo näöntarkastus, joka tehtiin Nissenillä. Nyt on ensimmäistä päivää uudet lasit ja voi sanoa, että maailma näyttää erilaiselta.

    • Anonyymi

      Just kävin Jyväskylässä Nissenillä, ja optikko oli todella mukava ja vaan sano että "tää maksusitoumus on kyllä kova juttu!". Tosi asiallista ja ystävällistä palvelua, odotin ihan muuta teidän kokemuksien takia. Sain valita ihan mistä vain 29€ tai 79€ kehyksistä, ja Kelalla joku sopimus Nissenin kanssa missä kovat linssit ja heijastuksenesto (vai mitkä lie nimeltään) vaan 20€, kun normihinta oli jotain 50-60€. Jäi todella hyvä fiilis!

      • Anonyymi

        Poikani oli saanut hyvää palvelua myös jyväskylän nissenillä toista täällä joensuussa.


    • Anonyymi

      Joensuussa ei ole asiallista kohtelua nissenillä eikä instrussa . Eivät suostu antamaan lausuntoa eivätkä perusteita kirjallisesti jos asiakas ei näe monitehojen pienimmällä näköalueella koska näkökentän keskeltä katkeaa tuo näköalue. Eivät myöskään anna lausuntoa kelalle lähi ja kaukolaseista jos eivät myöskään laajemman näköalueen linsseistä. Eivät myöskään perustele kirjallisesti miksi eivät anna lausuntoa. Eivätkä anna näkötakuuta laseilleen.

      Kehyksistä jos ei löydy sopivia allergian ja nenän muodon vuoksi ostattavat asiakkaalla kalliita linssejä ja kehyksiä moniteholaseihinjolloin asiakkaalle jäisi maksettavaa satoja euroja. Tottakai kun asiakas naksaa on se heilke tuloa koska kelan sopimuksilla he eivät saa samoja rahoja.

      Specsaversilla tuli lääkärinlausunto kehyksistä sekä laajemmasta näköalueesta eikä siellä oltu epäadiallisia vaan kogdeltiin kelan maksariasiakasta kuten muitakin.

      Sen sijaan joensuun nissenillä ja instrussa kohtelu on ala-arvoista.

      • Anonyymi

        Specsaversilla palvelu oli hyvää, ystävällistä eikä pakotettu ostamaan kalliimpia mahdollisia. Tarjous oli hyvä. Kela ei myöntänyt tukea. Olisi pitänyt olla Nissenillä ja etukäteen maksusitoumusosoitus. Jälkikäteen mitään saanut.


    • Anonyymi

      Maksusitoumukset ovat lain vastaisia eli lainsuojattomia. Eriarvoistavaa kohtelua, vittuako se optikolle kuuluu minä olen loinen enkä kunnon kansalainen.

      T.Lawetorder

    • Anonyymi

      Vuonna 2019 Ison Omenan Instrussa ohjattiin Nissenille heti kun selvisi että asioin maksusitoumuksella (aluksi olltiin kyllä niin ystävällisiä), saivat oloni tuntemaan kakkoluokan kansalaiseksi.

      • Anonyymi

        Kelan ohjeiden mukaan maksusitoutumuksesta kuuluu sanoa heti kun aloittaa optikkoliikkeessä asioinnin. Ei mikään ihme jos palvelu muuttui tylyksi silloin kun otit maksusitoumukset puheeksi, koska rikoit sääntöjä ja haaskasit heidän aikaansa ihan turhaan.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti asut isolla paikkakunnalla. Täällä päin ei ole kun Silmäasema ketjun liike ja Fenno- optiikka ketjun liike. Molempiin käy KELAn maksusitoumus. KELA määrää minkä hintaiset kehykset saa olla. Linsseihin ei saa kaikkia hienouksia. Minulla on kaksiteholasit. Linssit on halvimmalla menetelmällä valmistettu. Yhteiskunnan rahoilla ei leveillä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe