Octavian bensaletku irtosi!

nettirabbi

Tankkasin pari vuotta vanhan Octavian ja ihmettelin kun veto alkoi loppumaan ja auto nykimään. Pian huomasin, että tankin mittari laskee silmissä. Pysähdyin ja menin katsomaan autoa josta en löytänyt mitään outoa konehuoneesta. Auto ei kuitenkaan suostunut käynnistymään enää ja ulkoa kuului outoa lorinaa. Ihmettelin, mikä tuon äänen saa aikaan ja pyysin kaveria starttaamaan. Pian haistoin voimakkaan bensan katkun ja näin repsikan puolen takarenkaan eteen valuvan bensaa valtoimenaan starttauksen yhteydessä. Kun sain taskulampun käteeni ja suunnattua sen auton alle oli uskomatonta huomata, että bensaletku oli irronnut pumpusta tai mikä tuo pieni sitä muistuttava osa sitten onkaan ennen tankkia. Painoin letkun kiinni ja taas auto toimii. Ihmettelen vaan miten tälläinen voi irrota itsestään testivoitto autosta. Vaikka en menettänyt kuin puoli tankkia bensaa tuon tapahtuman seurauksena on ajatuksissa irtooko tuo letku kohta uudestaan. Onko kenelläkään tallaisia kokemuksia?

11

4752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikaliittimet

      Oikean takarenkaan etupuolella oleva pieni lieriö on bensasuodatin, ja putket on siihen kiinnitetty pikaliittimillä. Ensimmäisen kerran kuulen tuon liittimen itsestään irronneen. Olisiko voinut sattua jossain vaiheessa lumipenkkaan tai jäähän? Sama systeemihän tuossa on kuin Golfissa. Liittimiä ei yleensä irroitella koska bensasuodinta ei tarvitse vaihtaa.
      Bensapumppu on bensatankin päällä, siihen ei pääse käsiksi kuin takapenkin alta.

      Pari sankollista bensaa meni maahan suotimen kautta, jos tankki tyhjeni puolilleen. Virrat pois välittömästi, jos tuollaista jollekin sattuu, niin bensapumppu pysähtyy.

      • Bensansuodatin vaihdetaan tarvittaessa elikkäs silloin kun meno alkaa hyytymään,noin vaan tiedoksi.


      • nettirabbi

        Joo siellä menee kolme muoviletkua, sininen, musta ja valkoinen. Sininen ja valkoinen jatkavat matkaa ylös päin, mutta musta eli bensaletku menee tuohon suodattimeen. Tuo letku oli sen verran liikkunut, että bensat lensi pihalle suodattimen päästä. Nuo letkut ovat kyllä hyvin näkyvästi auton pohjassa, että jonkun lumipöykyn on kyllä mahdollisuus kolauttaa ja liikuttaa muoviputkea. Ihmeelliseltähän se tuntuisi jos se itse liikkuisi. Ei varmaan bensaletkussa niin suuri painekkaan voi olla...


      • ..........
        nettirabbi kirjoitti:

        Joo siellä menee kolme muoviletkua, sininen, musta ja valkoinen. Sininen ja valkoinen jatkavat matkaa ylös päin, mutta musta eli bensaletku menee tuohon suodattimeen. Tuo letku oli sen verran liikkunut, että bensat lensi pihalle suodattimen päästä. Nuo letkut ovat kyllä hyvin näkyvästi auton pohjassa, että jonkun lumipöykyn on kyllä mahdollisuus kolauttaa ja liikuttaa muoviputkea. Ihmeelliseltähän se tuntuisi jos se itse liikkuisi. Ei varmaan bensaletkussa niin suuri painekkaan voi olla...

        eikös bensasuodatin vaihdeta 60 000 välein?


      • bensamallilla
        .......... kirjoitti:

        eikös bensasuodatin vaihdeta 60 000 välein?

        Kyllähän suositus olisi vaihtaa bensamallissakin se noin 60 tuhannen välein, mutta ei tuo huolto-ohjlemaan virallisesti kuulu. Tee_se_itse -miehille moinen neuvo on annettu.
        Paineet pois järjestelmästä (tuo vaatii hieman tietoa), pikaliittimet irti ja kiinntysruuvi tai klemmari auki. Ei ole sen ihmeemmin kiinni.


    • Hande6

      Ostin uuden Skodan -93 ja kun mittarissa oli 2t km alkoi bensatankki vuotaa ja öljyt tulivat alle.
      Vikaa korjattiin ja taas 2kk päästä tulivat öljyt alle.
      Autosta hajosi myös kaikkea muuta.
      Kulutti bensaa 9l 100km maantiajossa ja söi öljyä.
      Eli kone oli jo teltaalta asti täysin sökö.
      Onneksi pääsin siitä eroon.
      Joten tästä eteenpäin tuli opittua kiertämään Skodat kaukaa.

      • Ollipoika

        ... eikö sinulla ole mitään uudempaa stooria meille kerrottavaksi.


      • huhhuhh

        ... joka oli tosi hyvä ja siinä oli isot kajarit. Tuli tiehen aina kuoppa, kun basso pökki.
        Aluvanteiden kiilto voitti auringonpaisteen ja wunderbaumi loi tunnelmaa...


    • Ocu

      Kyllä se pumppu tuuppaa sitä bensaa muulloinkin kuin startatessa... Kannattaa hieman perehtyä tekniikkaan niin jutut kuulostavat uskottavemmilta!

      • Arska

        Luin nuo postaukset enkä nähnyt mitään sellaista mihin sinulla oli tarve kommentoida.

        Ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa hyvin. Häneltä oli virrat pois, ja eihän pumppu silloin pumppaa. Kannattaa hiukan miettiä mitä tänne kirjoittelee.


      • Ocu
        Arska kirjoitti:

        Luin nuo postaukset enkä nähnyt mitään sellaista mihin sinulla oli tarve kommentoida.

        Ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa hyvin. Häneltä oli virrat pois, ja eihän pumppu silloin pumppaa. Kannattaa hiukan miettiä mitä tänne kirjoittelee.

        Jos starttaa niin virta on päällä... Skodassakin. Mutta alkuperäiseltä kirjoittajalta todellakin taisi olla virrat pois mutta onnekseen pumppu silti pumppasi että kykeni viestinsä loppuun saakka kirjoittamaan:)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe