Kertokaa kokemuksianne! :(

Turhauttaa_vitusti

Miten kilpirauhanen on vaikeuttanut painonhallintaanne? Minulla kun on viimeiset 3 vuotta painonhallinta ollut aivan kamalaa... en ole tänä aikana laihtunut tai lihonnut enään normaalisti vaan paino on joko noussut kirjaimellisesti n. 2kg parissa päivässä ja laihtuminen tapahtuu sitten niin että JOSSAIN kohtaa 3-6 kuukauden päästä ne nesteet poistuu kerralla luonnollista kautta, jos poistuu. Mutta tosiaan en pysty mitenkään vaikuttamaan asiaan. Liikunnalla ja ruokavaliolla ei tunnu olevan mitään vaikutusta enään.

Syy miksi kysyn tätä täällä on, etten tiedä johtuuko tämä kilpirauhasesta vai jostain muusta ja siksi kaipaan kokemuksia tai mielipiteitä muilta. Lääkäreillä olen rampannut aina välillä itkemässä mistä tämä voisi johtua, mutta kohottelevat vain olkiaan ja antavat niitä itsestään selviä laihdutus neuvojaan... Olen kyllä epäillyt muista oireista, että kilpirauhasessani voi olla vikaa ja sainkin kesällä viimein lähetteen testeihin. TSH oli 4.75 ja T4 oli 15.13. Epäilen siksi, että tämä nesteen kertyminen johtuu kilpirauhasesta koska sillä viikolla kun verikokeet otettiin niin lihoin taas pari kiloa selittämättömästi. Lääkäri pisti minut laajempiin testeihin syksyllä ja silloin TSH oli 2.4 , T4 15.0 , T3 <28 ja ymmärsin, että vasta-aineet oli normaalit. Lääkäri sitten totesi minun olevan terve ja ensimmäisessa kokeessa kyse oli häiriöstä. Mutta minä haluan selvittää mikä minussa on vikana sillä eihän tämä ole normaalia! en tiedä vain minne kääntyä enään... Mbb:n laaja kilpirauhastesti on harkinnassa, mutta haluaisin ensin varmistua että tämä paino-ongelma kuuluu vajaatoimintaan.

13

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hashimoto

      Kun kilpirauhasen hoidossa saavutetaan tasapaino, ns. eutyreoosi niin ei painonhallinnan pitäisi olla ongelma. Toisaalta pelkkä paino-ongelma ei viittaa kilpirauhaseen vaan muutakin oltava. Arvojen puolesta voisi olla vajaatoimintaa, mutta tuollainen painonmuutos viittaa johonkin muuhun.
      Kerrot turhan suppeasti oireistasi, sillä pari oiretta ei oikein riitä luotettavaan päättelyyn. Nestetasapainoon vaikuttaa moni asia kilpparin lisäksi, mm. sydän. Parhaan kuvan elimistön nestetasapainosta saa vertaamalla keskenään samaan aikaan mitatusti natrium, kalium, virtsan ja veren osmolaarisuus eli väkeyys.

      Mitä kaikkia oireita on? Onko joku lääkitys muuttunut hiljattain? Onko muita veriarvoja mitattu?

      • mikä_oli_T3v

        Ei kerrottu onko lääkitystä ja eipä käynyt selville tärkein eli T3v.
        T3v viitealue tyypillisesti n. seitsemään eli melkein aina alle kaksikymmentäkahdeksan

        Nuo lääkärien "normaali"höpötykset kuuluvat virkaan, vaadi selvät verikoenumerot. Kaikki.


    • Turhauttaa_vitusti

      Joo sori, minulla meni sekaisin T3(v?) ja tuo Tyreoideaperoksidaasi. T3 oli siis 5.41 ja tuo toinen <28. Mitään lääkkeitä minulla ei siis ole ollut käytössä. Ja silloin kesällä otettiin liuta muita veriarvoja: rauta, natrium, kalium, kreatiini, leukosyytit ja muuta ja kaikki oli kuten kuuluukin, lääkäri kehui että loistavat arvot. Lisäksi rytmihäiriöiden takia kävin sydänkuvassa (tai jokin pienempi tutkimus) ja sielläkin kaikki oli kunnossa.

      Tämä paino-ongelma on se mikä itseäni eniten vituttaa joten siksi en viitsinyt kertoa muista kilppari oireista mutta kyllähän niitä on: Alakuloisuutta, palelua, kylmät jalat ja kädet, hauraat kynnet, uniongelmia, sydämmen muljahteluja, huono lähimuisti ja lihasten palautuminen on hidastunut. Mutta tiedän että minulla voi hyvin olla pitkittynyttä stressiä mikä voi selittää osan oireista ja ymmärsin että stressi saattaa kilpirauhaseenkin vaikuttaa. Mutta tosiaan kun lääkärit eivät osaa sanoa MITÄÄN missä vika voisi olla kuin kilpirauhasessa niin kyllähän tämä rupee turhauttamaan kun kenelläkään ei tunnu olevan vastaavaa ongelmaa.

      • Hashimoto

        T3v kyllä ihan hyvällä tasolla, joten uskon ettei vointisi juuri kohene kilpirauhashormoneilla. Itsellä T3v:a ei ole ollut tarvetta mitata aikoihin mutta T4v ollut kauan siinä 17 paikkeilla ja kilpparin suhteen aika lailla ok tilanne minulla. Vajaatoiminnassa yleensä mukana matala natriumarvo.

        Oireesi kyllä kieltämättä sopivat kilpirauhasen vajaatoimintaan. Onko kaikki oireet edes samasta syystä johtuvia...? Pitikin kysyä anemian mahdollisuudesta, mutta ilmeisesti siis ei ole. D-vitamiinin ehkä voisi mitata. Minkä verran liikut vai oletko sohvaperuna? Jos sinulla ei ole mitään sairautta, liikkumattomuus voi hyvin selittää osan oireista. Ei ole sitten tarkoitus olla ilkeä sulle tuosta liikkumisesta mutta osalla ihmisistä ongelmat on oikeasti vain tästä kiinni.


      • ei_perushelppo_tapaus

      • Turhauttaa_vitusti
        Hashimoto kirjoitti:

        T3v kyllä ihan hyvällä tasolla, joten uskon ettei vointisi juuri kohene kilpirauhashormoneilla. Itsellä T3v:a ei ole ollut tarvetta mitata aikoihin mutta T4v ollut kauan siinä 17 paikkeilla ja kilpparin suhteen aika lailla ok tilanne minulla. Vajaatoiminnassa yleensä mukana matala natriumarvo.

        Oireesi kyllä kieltämättä sopivat kilpirauhasen vajaatoimintaan. Onko kaikki oireet edes samasta syystä johtuvia...? Pitikin kysyä anemian mahdollisuudesta, mutta ilmeisesti siis ei ole. D-vitamiinin ehkä voisi mitata. Minkä verran liikut vai oletko sohvaperuna? Jos sinulla ei ole mitään sairautta, liikkumattomuus voi hyvin selittää osan oireista. Ei ole sitten tarkoitus olla ilkeä sulle tuosta liikkumisesta mutta osalla ihmisistä ongelmat on oikeasti vain tästä kiinni.

        No voin sanoa että liikun arkisin ja käyn juoksemassa ainakin kerran viikossa sekä salilla 3 viikossa. tällälailla olen näitten 3v aikana olen saanut painoa/nestettä pois. ongelma on se että ne tulee takaisin vaikken tee mitään eri tavalla. Tai no viime kesänä kun olin viikon lomalla ja otin rennosti kun puoleen vuoteen en ollut levännyt pitempää aikaa niin tuolla viikolla tosiaan lihoin 2kg mitä en ole tähän mennessä saanut pois. ja samoin kävi vuosi sitten jouluna kun olin juuri päässyt tavoite painooni niin eikös kaikki mennyt siinä kun vietin joulua pari päivää niin siitä nousi heti paino 2kg mikä lähti vasta pääsiäisenä luonnollista kautta. Tällaista jojoilua tämä on ollut.

        "Onko kaikki oireet edes samasta syystä johtuvia...? "

        sori, en ymmärrä kysymystä, mutta kuten sanoin osa voi olla stressistä johtuvaa. minulla on ollut ennen paljon kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita, mutta tällä hetkellä oireet ovat lieventyneet joten en tiedä oliko kyse kilpirauhasesta vai useamman asian summasta. Anemia minulla ei voi olla koska vuoden verran hemoglobiini on ollut 140 paikkeilla. D-vitamiinista en tiedä, siitä voi olla puutosta tietty, muttei se kai kaikkea näitä oireita selitä :/

        Mutta alan huomaamaan että tämä ongelma ole mitenkään tavallista kun kenelläkään ei tunnu olevan vastaavaa kokemusta :O Kai sisätautilääkärille on pakko mennä seuraavaksi kun alkaa tuntumaan ettei tämä ehkä kilpirauhasestakaan voi johtua...


      • Turhauttaa_vitusti
        ei_perushelppo_tapaus kirjoitti:

        Lääkityillä on totuttu että T3v 5...6 merkitsee hyvää oloa. Tosin tässä ovat korkeampia:
        https://drive.google.com/open?id=144Pr59_goVWIsdwicFoeVjw1nz9X8qzi

        Liekö apua brittiendojen kokoelmasta, mikä voi aiheuttaa samoja oireita tyroksiinilääkityllä:
        https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVaHFqYXBuN1UzR296eVlyTkxiVlJCdmZueWlB

        Tuossa keskisarakkeessa "Nutritional" ne vakioiset ferrittini - B12 - Dvitamiini - folaatti

        hmm, kiitos "ei_perushelppo_tapaus"ehkä kokeilen noita seuraavaksi jos auttaisivat :)


      • paljon_pohdittavaa

        >> Alakuloisuutta, palelua, kylmät jalat ja kädet, hauraat kynnet, uniongelmia, sydämmen muljahteluja, huono lähimuisti ja lihasten palautuminen on hidastunut. <<

        Vastoin lääkärien väitteitä ihmiset ovat yksilölisiä ja nuo oireet kyllä viittaavat vajaatoimintaan joko primäärisenä tai sitten on muunnosongelmia tai kuljetusproteiinimutaatioita tai ...

        T3v 5,4:ssä on vähän (tai paljon?) nousuvaraa, mutta koelääkitykseen ei Suomessa noilla arvoilla pääse. Ollapa Espanja tai Kreikka (tai Turkki, Venäjä tai Thaimaa) joissa lääkkeet ovat reseptivapaita

        Alla 12 todistusvoimaisimman oireen luettelo, Varsinkin tuo Akillesrefleksi on omaa luokkaansa
        https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVMXczT2pQcVhINm8

        Ovatko perättäisten aamujen heräämisruumiinlämmöt normaaleita? Ei ole turvotuksia eikä ummetusta? Hiukset hyvinvoivia ja samoin uloimmat kulmakarvat?
        TPOab 28 periaatteessa poissulkee autoimmuunitulehduksen, mutta tästä huolimatta kertovat tiukan gluteenittomuuden ja 300ug seleeniannosten auttaneen.
        Oma lukunsa sitten itsehoidot.


      • paljon_pohdittavaa

      • Turhauttaa_vitusti
        paljon_pohdittavaa kirjoitti:

        >> Alakuloisuutta, palelua, kylmät jalat ja kädet, hauraat kynnet, uniongelmia, sydämmen muljahteluja, huono lähimuisti ja lihasten palautuminen on hidastunut. <<

        Vastoin lääkärien väitteitä ihmiset ovat yksilölisiä ja nuo oireet kyllä viittaavat vajaatoimintaan joko primäärisenä tai sitten on muunnosongelmia tai kuljetusproteiinimutaatioita tai ...

        T3v 5,4:ssä on vähän (tai paljon?) nousuvaraa, mutta koelääkitykseen ei Suomessa noilla arvoilla pääse. Ollapa Espanja tai Kreikka (tai Turkki, Venäjä tai Thaimaa) joissa lääkkeet ovat reseptivapaita

        Alla 12 todistusvoimaisimman oireen luettelo, Varsinkin tuo Akillesrefleksi on omaa luokkaansa
        https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVMXczT2pQcVhINm8

        Ovatko perättäisten aamujen heräämisruumiinlämmöt normaaleita? Ei ole turvotuksia eikä ummetusta? Hiukset hyvinvoivia ja samoin uloimmat kulmakarvat?
        TPOab 28 periaatteessa poissulkee autoimmuunitulehduksen, mutta tästä huolimatta kertovat tiukan gluteenittomuuden ja 300ug seleeniannosten auttaneen.
        Oma lukunsa sitten itsehoidot.

        "Ovatko perättäisten aamujen heräämisruumiinlämmöt normaaleita? Ei ole turvotuksia eikä ummetusta? Hiukset hyvinvoivia ja samoin uloimmat kulmakarvat?"
        no vuosi sitten oli paljon alilämpöä aina kun mittasin. oli siis jotain 35.3 aamuisin todella usein. kuumekkaan e millään meinannut nousta oli vain vähän lämpöä kun oli kipeä vaikka olo oli muuta. kuume kesti vain päiväm jonka jälkeen lämpö oli mennyt takaisin alilämmöksi vaikka olo oli edelleen huono. Tätä kesti pari vuotta mutta nykyään on normilämpöä ja normisti kuumekin nousee.
        Turvotusta on tämän verran mistä puhuimkin täällä eli nestettä kertyy, mutta ummetusta tai muuta ruuansulatusvaivoja ei ole ollut. Hiukset taas oli vuosia hyvin hauraat ja kuivat, mitä kanssa pidin merkkinä kilppariongelmista mutta nyt ne on paremmassa kunnossa ja kulmakarvoissa en ole havainnut suurempaa muutosta.

        No huomenna käyn ihan sisätautilääkärillä puhumassa mistä tämä voi johtua kun yleislääkäreistä ei ole apua.


    • varastoraudan.vajaus

      Tunnettu kilpparilääkäri julistaa sekä iltapäivälehdissä että naistenlehdissä ferritiinin eli varastoraudan vajauksen olevan tuplasti niin yleistä kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Oireet ovat samat.
      Lue s. 25: http://www.kilpirauhasliitto.fi/julkaisut/kilpi_2015_1.pdf

      Hemoglobiini on tässä merkityksetön, rautatilanne selviää vasta kolmella kokeella: Transferriinin saturaatio eli TrFeSat, ferritiini eli ferrit, ja transferriinireseptorit eli TfR.

      Jokainen tekee omat päätöksensä, minä harkitsisin ottaa verikokeita ihan itse maksaen ja niistä yrittäisin tehdä johtopäätökseni. Osaavia lääkäreitä on Suomessa vain pari tusinaa.

    • vajaatoimintainen

      T4v arvosi on erinomainen.En itse pääse tuohon arvoon edes lääkityksellä.Paino minulla on pysynyt koko elämän ajan vakiona eikä siihen vaikuta kilpirauhasarvot ja oireet.Voin olla ilman lääkitystä jolloin T4v on alakantissa ja TSH nousee korkeaksi mutta paino ei nouse eikä laske.
      Nopeaan painosi nousuun on varmasti jokin muu syy.Tuttavapiirissäni on henkilöitä joiden paino on noussut nopeasti kun ovat aloittaneet jonkin uuden lääkkeen käytön.Stressi voi tietysti nostaa painoa pitkällä aikavälillä mutta tuskin sillä noin nopeita vaikutuksia on painoon.

      • Turhauttaa_vitusti

        Niin, siksi oletan tämän olevan nestettä mitä minuun kertyy ja stressi tai kortisoli, saa kropan pitämään nesteestä kiinni kun se jostain niitä saa (joulun jälkeen se 2kg on usein tullut). Muttei se pois sulje että kilpirauhasella olisi jotain tekemistä asian kanssa... Liian hyvä tuuri että arvot on hieman koholla ja saan samalla viikolla 2kg nestettä, mutta alkaahan tämä näyttää että tämä johtuu muusta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1605
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1018
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe