Miten kuvapinta puhtaaksi?

kuviot-kuvapinnassa

Minulla on suhteellisen vanha 22 tuuman LG-näyttö tietokoneessani. Näyttö on toiminut hyvin, joten en ole aikonut sitä vielä vaihtaa. Nyt kuitenkin voi olla vaihtoon tarvetta, sillä sukulaisten lapset olivat piirrelleet kuulakärkikynällä näyttöruudulle kuvioita, joita en saa poistettua. Kuvan vaaleissa kohdissa nämä lasten tekemät kuvat näkyvät selvästi ja tietysti häiritsevät paljon.

Tietääkö joku, miten saan näyttöruudun turvallisesti puhdistettua? Miten vahvalla liuottimella voisi kokeilla kuvien poistamista, ettei kuvapinta vain vaurioituisi? Saako kuulakärkikynän mustetta kuvapinnasta pois millään konstilla vai meneekö näyttö nyt todella vaihtoon?

2

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse kokeilisin isopropanolilla. Isopropanoli ei pilaa arkaa pinnoitetta tai muoviosia, mutta on varsin tehokas liuotin juuri musteille, väriaineille ja vastaaville.

Hiukan isopropanolia mikrokuituliinaan ja sillä varovasti hangaten musteet pois. Mikrokuituliinan oma karkeus auttaa mekaanisesti puhdistuksessa, mutta ei tuhoa pinnoitteita.

Valitettavasti kova kuulakärkikynä saattaa jättää myös syviäkin uria pehmeähkön näytön pintaan, joten jää nähtäväksi, miten hyvin puhdistus onnistuu.

• sacfsac

Minä taas hakisin esim. Biltemasta 1L pullon punaista etanolia, sillä lähtee kaikenlaiset tahrat turvallisesti myös muovipinnoilta.

http://www.biltema.fi/fi/vapaa-aika/retkeily/kaasukeitin/punainen-etanoli-2000021819/

"Valitettavasti kova kuulakärkikynä saattaa jättää myös syviäkin uria pehmeähkön näytön pintaan, joten jää nähtäväksi, miten hyvin puhdistus onnistuu."

Tässä tapauksessa asian korjaaminen menisi jo vaativaksi. jos naarmut on hyvin lieviä, niin niitä voisi koittaa hinkata myös tärpätillä kostutelulla pehmeällä liinalla, tärpätin mäntyöljy/hartsi voi lieviä naarmuja hieman peittää ja tasoittaa, kovin paljoa ei voi silti voimaa käyttää (LCD näytöt).

Esim. tinneriä tai asetonia ei kannata missään nimessä käyttää, ne sulattaa muovipinnat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      547
      7056
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      325
      2648
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      387
      2025
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      127
      1236
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1183
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      4
      1138
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      87
      998
    8. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      975
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      62
      944
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      41
      820
    Aihe