Miten lopettaa imetys?

Mimmu

Ei syyllistäviä vastauksia kiitos!
Olen ulvonut jo tätä päätöstäni aivan tarpeeksi.

6kk takana erikois-erikois ruokavaliolla (ei maitoa, viljaa, kalaa,ei mitään vähänkään allergisoivaa) ja nyt loppuu oma kunto ja huumori tähän hommaan.

Poika aivan ihana rinta lapsi mutta jo lähes 10kg ja äiti kutistuu kohta olemattomiin.

Miten siis vieroittaa poika rinnasta, kun ei suostu pullosta juomaan edes lypsettyä maitoa?

Asiallisia vinkkejä, pliis!

22

3147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milla

Minkä ikäinen poikasi on ?
      Myös oma lapseni ei juonut pullosta, edes vettä. Imetin yksivuotiaaksi. Sen jälkeen ja jo aikaisemmin annoin nokkamukista juotavat. Nykyään saa myös mukeja, joissa on imemään pakottava nokka, kaksi reikää. Olisikohan ollut Mam -sarjaa.

Suositukset on yksivuotiaaksi imetys. Jos onnistuu, niin hyvä. Ei se kaada maata, jos maito kuitenkin loppuu aikaisemmin. Muista vain syödä monipuolisesti ! Kieltämättä kyllä vaikuttaa hankalalta toi ruokavalio !! oNNEA YRITYKSEEN !

• mimmu

poika on nyt 6kk.

olisi niin ihanaa imettää, mutta todella elämä kuudella sallitulla ruoka aineella on aika vaikeata ja raskasta. riisiä,riisiä ja riiiiiiiiiisiä....

lisäksi on peruna, possu, kana, banaani ja vadelma. Tätä olen syönyt viimeiset 5 kk...

Nokkamuki ei taida vielä näin pienellä onnistua...luulisin?

• kaksosten imettävä äiti

Kyllä minäkin haaveilen imettäväni lapsiani noin 1-vuotiaaksi ja suunnittelin suositusten mukaista täysimetystä 6kk ikäiseksi.

Noh, lapset syövät jo (hedelmä)soseita (ovat n.4kk)ja juovat vettä nokkamukista, muuten ovat rintamaidolla. Välillä tuntuu ettei tätä hullukaan jaksa, kun varsinkin iltaisin en kerkiä muuhun kuin imettämään.

Joudun myös aika tarkasti seuraamaan syömisiäni, kun toinen vauvoista huutaa (ilmeisesti)vatsaansa iltaisin. Tuntuu kyllä, että jättipä mitä tahansa omasta ruokavaliosta pois ja kokeilisipa mitä konsteja tahansa, niin vauvaa itkettää ja on itkeskellyt ihan alusta asti. Ja sitten on myös niitä iltoja kun ei juurikaan itke, että ota sitten selvää mistä johtuu..

Minulle sanottiin jo 3kk neuvolakäynnillä, että nyttenkin saan jo olla itsestäni ylpeä,koska molemmille vauvoille riittää rintamaito ja jaksan & tykkään imettää. Ja jos 6kk ikäiseksi saavat vielä kiinteiden lisäksi rintaa, niin se on jo oikein hyvä. Suositukset (6kk täysimetys) johtuu kuulema osaksi siitä, että se kannustaisi antamaan rintamaitoa pidemmälle, kun moni kuulema lopettaa imetyksen kiinteiden myötä.

Jaksat luultavasti lapsesi kanssa paremmin, jos lopetat tiukan ruokavalion (eli joudut lopettamaan myös imetyksen) ja annat maidon pullosta sekä muuten rakkautta ja lämpöä vauvallesi.

Tiedän, että imetyksen lopettaminen (ja kaikki muut asiat) tuottavat suuria omantunnontuskia, mutta se ilmeisesti kuuluu osittain tähän äitiyteen. Minulla oli suuri huoli siitä, että voi voi kun pitikin alottaa nuo soseet jo tässä iässä ja vieläkin välillä tunttuu, että oisinko sittenkin kestänyt täysimetystä 6kk, mutta eipä sitä auta murehtia. Ja sitäpaitsi hoitohenkilökunnan suosituksesta meillä alotettiin hedelmäsoseet, jotta mahat alkaisivat toimimaan. Ensi viikolla sitten alkaakin perunamaistiaiset jua pikkuhiljaa muut vihannekset.

Ei muuta kuin tsemppiä ja lopeta imetys jos siltä tuntuu. Kun olet lopettanut, niin sen jälkeen älä sitä enää murehdi ja jossittele, vaan nauti lapsesta ja tietysti muustakin elämästä. =)

• äiti74

Minkä merkkisestä nokkamukista 4 kk vauvasi osaa juoda? Vai onko nokkamukeissa niin suuria eroja? Minulla on kohta 4 kk ikäinen tyttö, joka ei osaa juoda tuttipullosta.

• nokkamuki
        äiti74 kirjoitti:

Minkä merkkisestä nokkamukista 4 kk vauvasi osaa juoda? Vai onko nokkamukeissa niin suuria eroja? Minulla on kohta 4 kk ikäinen tyttö, joka ei osaa juoda tuttipullosta.

En ole kokeillut, mutta kaupoissa oli joskus. Käypä kattomassa isosta kaupasta Citymarket tai Prisma tai vaunuliike. Eli muki, jossa on korkeampi nokka, kuin infan keikkumukissa. Kannessa 3 reikää (?) 2 on nokassa ja kolmas venttiili reikä. Muki perustuu siihen että lapsi imee nesteen mukista. Uuden oppiminen kestää aikansa ja on yksilöllistä.

• mamitsu

Ensiksi ihan: olet jaksanut hienosti. Ensimmäinen puoli vuotta on imetyksestä saatavien suoja-aineiden kannalta tärkeintä. Siinä olet jo onnistunut. Älä syyllistä itseäsi vaan onnittele hienosta saavutuksesta!

Sitten meidän tarina: pojalle ei kelvannut tutti eikä tutipullo, niin pitkään kun täysimetin. 4 kk iässä aloin antaa perunaa, porkkanaa ja persikkaa. Meni monta viikkoa ennenkuin mukula tajusi, että en kiusaa ja että ruoka oli tarkoitus nielaista :) Samoin nokkamukin opettelu vei aikansa. Meillä omenamehu teki kauppansa maitoa, vettä ja tuttelia paremmin (koska on makeampaa). Ruusunmarja-riisi- ja myslivellitkin menivät paremmin ja aikaisemmin kuin korvike. Keitin itse vihanneksista vellejä (soseuta sauvasekoittimella hyvin vähässä keitinvedessä ja lisää sen jälkeen keitinvesi takaisin, kun mössö on tarpeeksi hienojakoista).

Toisaalta poikasi on jo puolivuotias ja voisit yrittää selvitä mössöjen syöttämisillä ja nokkamukeilla, koska pullosta eroon taistelukin on "hauskaa".

Meillä imetys loppui lopullisesti 7 kk iässä, kun poika ei enää herännyt yöllä syömään (tosin palasi yösyönteihin vielä 8-10 kuukautisena).

Kerran elimme noin 2 viikon mittaisen hermoja ja sydäntä raastavan jakson, kun poika ei syönyt mitään muuta kuin laimennettua omenamehua (2 vko!). Mutta silloin joku vanhempi ja viisaampi sanoi minulle, että ei terve lapsi itseään nälkään näännytä. Ja kun ei kerta ollut väsynyt eikä voipunut, eikä kasvu temppuillut, niin lopulta poika alkoi syödä, valikoivasti tosin.

yritän kai siis sanoa, että luota siihen, että poikasi lopulta juo ja syö. tarjoa hänelle useampia vaihtoehtoja, mukia, lusikkaa, pulloa. Kun pikku herra huomaa, että tarjoilu rinnasta on loppu, alkaa kyllä muukin kelvata. Voimia se vaatii, mutta ei mitkään hankaluudet kestä loputtomiin. Pysyt vain päätöksessäsi. Kun lopetat, älä enää helly antamaan rintaa, vaikka kuinka vaatisi, koska muuten seuraavalla lopetus yrityksellä on kahta kauheampaa. Tärkeää on nyt myös, että saat itse syödä kunnolla

Kuulemisiin.

• Kirsti

On mahdollista lopettaa kertarysäyksellä, mutta se on mielestäni huonompi vaihtoehto kun vähittäin lopettaminen.
      Varaa aikaa vaikkapa pari viikkoa. Lopeta aluksi "välipalaimetykset" ja siirry sitten pois vauvallesi tärkeimmistä, esim. iltaimetyksestä.
      Kun lopetat vaikka iltapäiväimetyksen, tarjoa silloin jotain muuta ,jos ei syö, niin anna olla, älä kuitenkaan sorru imettämään. Kun kerrat vähitellen harvenevat, vauva saattaa itsekkin kokea rinnan vähemmän haluttavana ja monet vauvat alkavatkin syödä pulloa, aluksi vähan. Joillekkin vauvoille vellimäinen pulloruoka on mieluisampaa.
      Vähitellen vauva unohtaa rinnan ja se onkin usein äidille kova paikka vaikka olisi lopettamista halunnutkin.Suru kannattaa surra rauhassa ja muistaa nauttia ihanasta, valloittavasta puolivuotiaasta.
      Siis avainsanana ovat hellyys, sinnikkyys,jämäkkyys

• mimmu

Hei, vauvani on jo niin isokokoinen, yli 9kg, että kiinteitä mennyt jo 3kk alkaen.
        rintaa haluaa lähinnä vain öisin, vellejä hänelle ei saa allergian takia antaa,
        ainoa vaihtoehto on erikoismaito, almiron pepdi, joka on aika pahan makuista. sitä kun ei saa juomaan sitä millään.

Tosin ei syö pullosta edes lypsettyä rintamaitoakaan... yöllä tulee sitten aivan vauhkoksi jos ei tisu tule heti suuhun.

Lisäksi huolestuttaa se että olen vasta saanut vauvan opetettua jotenkuten edes nukkumaan öisin, vaikkakin heräilee tissille 3-6krt. Nyt pelkään sitten että "pullottelu" sekoittaa taas yöunet ja se valvominen taas alkaa.

Tiedostan kyllä että tissin lopettaminen saattaa sitten kyllä lopulta lopettaa yösyömisenkin.
        rintalapsi kun "tykkää" uinua tisu suussa.

Tuntuu että päivä-imetys olisi helpompi lopettaa kuin tämä yötissuttelu (;

• Kirsti
        mimmu kirjoitti:

Hei, vauvani on jo niin isokokoinen, yli 9kg, että kiinteitä mennyt jo 3kk alkaen.
        rintaa haluaa lähinnä vain öisin, vellejä hänelle ei saa allergian takia antaa,
        ainoa vaihtoehto on erikoismaito, almiron pepdi, joka on aika pahan makuista. sitä kun ei saa juomaan sitä millään.

Tosin ei syö pullosta edes lypsettyä rintamaitoakaan... yöllä tulee sitten aivan vauhkoksi jos ei tisu tule heti suuhun.

Lisäksi huolestuttaa se että olen vasta saanut vauvan opetettua jotenkuten edes nukkumaan öisin, vaikkakin heräilee tissille 3-6krt. Nyt pelkään sitten että "pullottelu" sekoittaa taas yöunet ja se valvominen taas alkaa.

Tiedostan kyllä että tissin lopettaminen saattaa sitten kyllä lopulta lopettaa yösyömisenkin.
        rintalapsi kun "tykkää" uinua tisu suussa.

Tuntuu että päivä-imetys olisi helpompi lopettaa kuin tämä yötissuttelu (;

Olet ihan oikeassa, että pullottelu pilaa yöunet. Älä todellakaan aloita pullon antamista jos lopetat yötissit.Jos lapsesi on yli puolivuotias, niin lopeta ihmeessä yötissi, ei vauva sitä enää tarvitse.
        Lopettaminen käy kätevästi esim. isän avulla. Mene sinä toiseen huoneeseen nukkumaan, ja anna isän tai vaikka ystävän rauhoitella lempeästi vauvaa kun haluaisi tissiä. Ei siis huudatusta vaan lempeää lohduttelua.Aluksi vauvaa harmittaa kun tissiä ei tule , mutta heräily ja itkeminen vähenee todella nopeasti.Älä mene vauvan luo vaikka mieli tekisi, luota että isä tms. hoitaa hyvin.
        Aika nopeasti vauva alkaa nukkua ilman tissiä. Yleensä alle viikossa. Tärkeää on, ettet enää vieroituksen jälkeen ala uudelleen antaa yömaitoa.

Kun imetys loppuu, vauva ehkä alkaa hanakammin juoda erikoismaitoa päivällä, voisitko maustaa sitä jollain sallitulla tai tehdä siitä vellimäistä sakeuttamalla?

• Riitta

Hei Kirsti, miten se lopetetaan kertarysäyksellä?
        Mulla jo neljä lääkekuuria takana angiinan takia ja nyt viides kuuri jo sitten sellainen, että imettää ei saa.
        Tyttö 5kk:n ja syö jo kiinteää ja pullokin maistuu. Mutta olen kuitenkin aina välillä imettänyt kun rintoihin maitoa tulee. Nyt kuitenkin kun ensimmäisen pillerin nielaisen niin imettäminen loppuu. Miten?

• Kirsti
        Riitta kirjoitti:

Hei Kirsti, miten se lopetetaan kertarysäyksellä?
        Mulla jo neljä lääkekuuria takana angiinan takia ja nyt viides kuuri jo sitten sellainen, että imettää ei saa.
        Tyttö 5kk:n ja syö jo kiinteää ja pullokin maistuu. Mutta olen kuitenkin aina välillä imettänyt kun rintoihin maitoa tulee. Nyt kuitenkin kun ensimmäisen pillerin nielaisen niin imettäminen loppuu. Miten?

Kun imetyksen lopettaa kerralla, on se hankalampaa lähinnä äidille.
        Jos imetyksesi on muutenkin vähentynyt, lopetat vain maidon antamisen vauvalle, mutta jos maitoa pakkautuu rintoihisi, lypsät osan pois.Älä kuitenkaan lypsä kokonaan tyhjiksi äläkä kovin usein, jottei määrä lisääntyisi. Kun sinulla on ab-kuuri, ei rintatulehduksenkaan vaaraa ole. Luultavasti maidontuotanto ehtyy melko nopeasti.
        Lopettaminen voi tuntua kovinkin surulliselta, mutta varaa paljon aikaa yhteisiin hellittelyihinne, niin molemmat pääsette asian yli.
        Ehkä olisi hauska keksiä imetyshetkien tilalle jotakin; vaikka loruttelua tai lauleskelua.
        Toivottavasti pääset eroon sairastelustasi!

• Kirsti
        Kirsti kirjoitti:

Kun imetyksen lopettaa kerralla, on se hankalampaa lähinnä äidille.
        Jos imetyksesi on muutenkin vähentynyt, lopetat vain maidon antamisen vauvalle, mutta jos maitoa pakkautuu rintoihisi, lypsät osan pois.Älä kuitenkaan lypsä kokonaan tyhjiksi äläkä kovin usein, jottei määrä lisääntyisi. Kun sinulla on ab-kuuri, ei rintatulehduksenkaan vaaraa ole. Luultavasti maidontuotanto ehtyy melko nopeasti.
        Lopettaminen voi tuntua kovinkin surulliselta, mutta varaa paljon aikaa yhteisiin hellittelyihinne, niin molemmat pääsette asian yli.
        Ehkä olisi hauska keksiä imetyshetkien tilalle jotakin; vaikka loruttelua tai lauleskelua.
        Toivottavasti pääset eroon sairastelustasi!

Pidä tissit piilossa vauvalta jonkin aikaa, näin hän unohtaa ne nopeammin. Jotkut pienet yrittävät jo tuossa vaiheessa etsiä niitä paidan alta, mutta selvität vain lempeästi ettei tisuttelu ole enää mahdollista.Vaikkei vauva ymmärräkkään, auttaa äänensävysi häntä kestämään asian.

• Riitta
        Kirsti kirjoitti:

Pidä tissit piilossa vauvalta jonkin aikaa, näin hän unohtaa ne nopeammin. Jotkut pienet yrittävät jo tuossa vaiheessa etsiä niitä paidan alta, mutta selvität vain lempeästi ettei tisuttelu ole enää mahdollista.Vaikkei vauva ymmärräkkään, auttaa äänensävysi häntä kestämään asian.

Kiitos kovasti vastauksesta.
        Jotain tuon tapaista ajattelin itsekin. Mutta kun se rintatulehduksen vaara pelotti, joka tosin kuten kirjoitit ei kuurin aikana toivottavasti iske.
        Vaikka olenkin aina ajatellut että lapsen etu ennen kaikkea ja sitten vasta oma itse niin kyllä nyt täytyy tuosta periaatteesta luopua.
        Olen nääs joulusta asti syönyt lääkkeitä.
        No, jotain positiivista; räkätaudit on pysyneet loitolla. :-)

• äiti20

Meidän tyttö oli täysimetyksessä 4kk asti. Sen jälkeen sai tisua vielä useamman kerran päivässä(ja yössä) muun ikään sopivan ruuan lisäksi. 6kk iästä asti aloin perunaruoan kanssa antaa nokkamukista ensin vettä, aloin opettaa että juodaan nestettä ruuan kans niinkuin me aikuisetkin tehdään.(ei pitänyt tuttipullosta,mutta nokkamukista piti) n.7kk ikäisenä aloin veden sijasta antaa nokkamukista tuttelia(ensin se oli tytön mielestä tosi yök,taistella sai..) mutta jatkoin antamista sekä aamupuurolla, päiväruoalla ja iltapuurolla, nyt osaa juoda tuttelia! Eilen(tyttö 8kk 15pv) oli ensimmäinen päivä kun en antanut tytölle kertaakaan tisua, nokkamukitutteli aterioilla riittää ja kattaa sen 0,5L tarpeen. Olen todella tyytyväinen! Voimia!

• Mimmu

Kiitos kaikille vinkeistänne, tänään mennään nokkamukin ostoon (;
        Ehkäpä se siitä lähtee maitokin joskus sitten maistumaan, ei kai se vauveli siitä kamalasti "kärsi" jos tässä siirtymä vaiheessa jää maidot vähän vähemmälle ?
        Sitä vaan mietin että jos päivällä menee kiinteät ja yöruokinta loppuu niin milloin sitä maitoa saa menemään tarpeellisen määrän?

• vieläkin

luin tuossa tuskailujasi imetyksen lopetuksesta. meillä poika ei kertakaikkiaan suostunut juomaan pullosta nyt poika 1,5v ja vieläkin imee mutta nyt sentään juo hoidossa maitoa kupista, yritän lopettaa imetystä mutta aina se tyssää siihen että olen väsynyt enkä jaksa kuunella huutavaa lasta koko yötä. meillä ei kylläkään ole mitään allergioita joten tilanne on hieman eri, tämä ei varmaan hirveästi sinun tilannetta auta mutta yritä pärjätä kyllä ne joskus oppii.

• kirsuli

ihmettelen nykyajan nuoria äitejä siinä asiassa, että he tahtovat lopettaa imettämisen niin kovin aikaisin ja muutenkin vierottaa pienen lapsen eroon vanhemmistaan, esim.nukkumaan omaan huoneeseen,menemään aikaisin päivähoitoon yms.itse neljän lapsen äitinä voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että kaikille perheenjäsenille parasta on suoda pienelle lapselle sitä läheisyyttä jota hän kaipaa.kun lapsi kasvaa murrosikäiseksi me kotiäidit vedämme viimeistään silloin pinnat kotiin ja saamme nauttia niistä kotona viettämiemme vuosien hedelmistä.meillä kun säilyy yhteys lapseen joka tietää olevansa tärkeämpi kuin raha tai ura tms. kolmatta lastani imetin kaksi ja puolivuotiaaksi.silloin hän itse halusi lopettaa koska maitoa ei enää tullut tarpeeksi.neljättä lastani imetän vieläkin ja hän on kohta neljä ja puoli vuotias.tisulle hän tulee kun kaipaa lohdutusta ja nukkumaan käydessä.jos voin helpottaa pieneni elämää suomalla lohtua äidin läheisyydestä ja luonnollisimmasta asiasta maailmassa,imetyksestä,niin millainen äiti olisin, jollen sitä hänelle soisi. unohtakaa äidit itsekkyytenne ja oma mukavuudenhalunne,äitiys velvoittaa,älkää unohtako sitä

• k..

Saat toki jatkaa imetystä jos se siltä tuntuu, mutta jos lopettaminen on ollut mielessäsi, kannattaisi se tehdä nyt eikä sitten kun uhmaikä tosissaan vaivaa.
        Jos et itse jaksa lopettaa, pyydä isää, sukulaista tai ystävää avuksi. Jos se ei ole mahdollista, paikkakunnallasi toimii ehkä unikoulua järjestävä taho. Kysele neuvolasta.

• vieläkin
        kirsuli kirjoitti:

ihmettelen nykyajan nuoria äitejä siinä asiassa, että he tahtovat lopettaa imettämisen niin kovin aikaisin ja muutenkin vierottaa pienen lapsen eroon vanhemmistaan, esim.nukkumaan omaan huoneeseen,menemään aikaisin päivähoitoon yms.itse neljän lapsen äitinä voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että kaikille perheenjäsenille parasta on suoda pienelle lapselle sitä läheisyyttä jota hän kaipaa.kun lapsi kasvaa murrosikäiseksi me kotiäidit vedämme viimeistään silloin pinnat kotiin ja saamme nauttia niistä kotona viettämiemme vuosien hedelmistä.meillä kun säilyy yhteys lapseen joka tietää olevansa tärkeämpi kuin raha tai ura tms. kolmatta lastani imetin kaksi ja puolivuotiaaksi.silloin hän itse halusi lopettaa koska maitoa ei enää tullut tarpeeksi.neljättä lastani imetän vieläkin ja hän on kohta neljä ja puoli vuotias.tisulle hän tulee kun kaipaa lohdutusta ja nukkumaan käydessä.jos voin helpottaa pieneni elämää suomalla lohtua äidin läheisyydestä ja luonnollisimmasta asiasta maailmassa,imetyksestä,niin millainen äiti olisin, jollen sitä hänelle soisi. unohtakaa äidit itsekkyytenne ja oma mukavuudenhalunne,äitiys velvoittaa,älkää unohtako sitä

olisihan se ihanaa jos voisi jäädä kotiin ja imettää niin kauan kuin poika sitä haluaa. itse olen yksinhuoltaja eikä isä asu lähimailla joten jollain on selvittävä.kituutta voi tietysti työmarkkina tuella mutta haluan antaa pojalleni muutakin kuin käytettyä kamaa. sitäpaitsi poika on hoidossa vain 5h per päivä ja nauttii siellä olostaan todella paljon koska saa olla muiden lasten kanssa

• Yx vaan
        kirsuli kirjoitti:

...totta, että läheisyys on monelle äidille yhtä kuin imetys! Aika säälittävää ja jotenkin sairasta, että imetellään vuosikausia "läheisyyden" nimissä. Niin ja kaikilla ei muuten ole mahdollisuutta/halua vuosien kotiäitiyteen, mutta se ei todellakaan tarkoita, ettei lapsi olisi tärkeä. Kyllä vanhemmalle lapselle on paljon parempi esimerkki äiti, joka käy töissä elättääkseen perhettään = näyttää, että välittää toisen hyvinvoinnista ja takaa omalla työllään lapselle elatuksen ja hyvinvoinnin kuin äiti, joka elelee muiden veronmaksajien rahoilla (tai miehensä rahoilla) hyysäten lapsiaan vuosikymmeniä...siinäpä vallan hyvä roolimalli varsinkin tytöille!Huhhuh, onneksi modernit naiset uskaltavat olla muutakin kuin pelkkiä äitejä, se kun on parasta myös lapsille: he oppivat että nainen on muutakin kuin se hoivaaja: hän on yhteiskunnan tärkeä osa myös esim. työelämässä.

• mimmu
        kirsuli kirjoitti:

Tämän viestiketjun aloittajana, kommenttia viestiisi sen verran että itselläni lapsi joka nyt kyseessä on viides lapseni.
        Muilla ei ole ollut tälläisiä allergioita ja imettäminen sujunut hyvin ja pitkään.

Itsekkin ihmettelen "itsekkyyssyistä" lopettamisia, mutta tässä tapauksessa kyse ei ole siitä.

Lapselle ei todella voi koskaan antaa tarpeeksi läheisyyttä eikä huolenpitoa.

Kaikilla vaan ei kaikesta huolimatta imetys aina suju, joten on hyvä että on paljon muitakin keinoja helliä ja huomoida vauvaa, niin ettei vauvalle aiheudu minkäänlaista "traumaa" vaikkei aina pitkään imettäminen onnistuisikaan.

Imettämisen lopettamisessa ei siis suinkaan ole yksiviivaisesti kyse äidin itsekkyydestä ja mukavuudenhalusta.
        Sellaisia lopettajiakin kyllä valitettavasti löytyy.

• sä oot
        Yx vaan kirjoitti:

...totta, että läheisyys on monelle äidille yhtä kuin imetys! Aika säälittävää ja jotenkin sairasta, että imetellään vuosikausia "läheisyyden" nimissä. Niin ja kaikilla ei muuten ole mahdollisuutta/halua vuosien kotiäitiyteen, mutta se ei todellakaan tarkoita, ettei lapsi olisi tärkeä. Kyllä vanhemmalle lapselle on paljon parempi esimerkki äiti, joka käy töissä elättääkseen perhettään = näyttää, että välittää toisen hyvinvoinnista ja takaa omalla työllään lapselle elatuksen ja hyvinvoinnin kuin äiti, joka elelee muiden veronmaksajien rahoilla (tai miehensä rahoilla) hyysäten lapsiaan vuosikymmeniä...siinäpä vallan hyvä roolimalli varsinkin tytöille!Huhhuh, onneksi modernit naiset uskaltavat olla muutakin kuin pelkkiä äitejä, se kun on parasta myös lapsille: he oppivat että nainen on muutakin kuin se hoivaaja: hän on yhteiskunnan tärkeä osa myös esim. työelämässä.

säälittävä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      66
      3276
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      90
      3066
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3008
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      136
      2385
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2366
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2211
    7. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1724
    8. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      1688
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      400
      1673
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      100
      1185
    Aihe