Paras SSRI ahdistukseen?

etg34rt4

Onko kellään hyviä kokemuksia SSRI lääkkeestä ahdistukseen? Itsellä yleistä ahdistusta ja myös sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Sertraliinia ja citalopramia olen kokeillut mutta ei oikein mitään selvää apua niistä.

Mietin seuraavaksi escitalopramia koska sen pitäisi olla tehokas ahdistukseen enkä vielä sitä kokeillut.

Jakakaa tänne jos teillä kokemuksia SSRIstä ahdistuksen hoidossa, kiitos.

23

10995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AaahDistunut

      Lyrica Rivatril on ehdottomasti parhaat ja siihen kylkeen Venlafaxin, jos ei muut ssri/snri päänsäätäjät pelitä

      • etg34rt4

        Varmasti nuo ovat tehokkaita mutta itse haen vähän lievempiä lääkkeitä, lähinnä SSRI kiinnostaa pienten haittavaikutusten takia. Venlafaksiini kokeiltu mutta sitä en pysty käyttämään, en siedä noradrenaliiniin vaikuttavia aineita. Voxran kanssa sama juttu, ei pysty käyttämään.

        Citalopramia ja sertraliinia olen kokeillut ilman sivuoireita mutta myös ilman huomattavaa apua. Mietin vielä essitalopramia tai paroksetiinia koska näitä käytetään ahdistuksen hoidossa. Essitalopramia enemmän yleiseen ahdistushäiriöön ja paroksetiini ehkä vähän laajavaikutteisempi mutta mahdollisesti enemmän sivuoireitakin sitten.

        Ajattelin antaa mahdollisuuden muillekin SSRI lääkkeille koska nämähän eivät ole samaa ainetta, kuuluvat vain samaan lääkeluokkaan.

        Siksi kiinnostais erityisesti essitalopram/paroksetini kokemukset ahdistukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon liittyen.


      • kaikenkokenutt

        Jos sulla on sos. tilanteiden pelkoa se voi johtua gaban puutteesta aivoissa ja silloin mikään ssri lääke ei auta. Itse kokeilin aikoinaan paroxetiinia ja sain siitä epileptisen kohtauksen joka oli niin raju, että vietiin lanssilla sairaalaan. Olin siis kaiken lisäksi vielä tajuttomana. Annos oli 20mg. Lyrica ja rivatril myös minulla lääkityksenä nykyään ja lähes kaikki pelot ja rajut paniikit pysyneet poissa. Jos sairastat pelkkää masennusta ssri auttaa. Mutta jos sairastat myös paniikkia, julkisten paikkojen pelkoa yms. ssri lääkkeet ei auta.


      • RAL-
        kaikenkokenutt kirjoitti:

        Jos sulla on sos. tilanteiden pelkoa se voi johtua gaban puutteesta aivoissa ja silloin mikään ssri lääke ei auta. Itse kokeilin aikoinaan paroxetiinia ja sain siitä epileptisen kohtauksen joka oli niin raju, että vietiin lanssilla sairaalaan. Olin siis kaiken lisäksi vielä tajuttomana. Annos oli 20mg. Lyrica ja rivatril myös minulla lääkityksenä nykyään ja lähes kaikki pelot ja rajut paniikit pysyneet poissa. Jos sairastat pelkkää masennusta ssri auttaa. Mutta jos sairastat myös paniikkia, julkisten paikkojen pelkoa yms. ssri lääkkeet ei auta.

        GABA: http://www.tritolonen.fi/artikkelit/48-gaba-gamma-aminohappo

        Sitä ei saa enää sumessa myydä, mutta ehkä täältä voisi saada:
        https://www.vitamarket.net/fi/viewpage/gaba-info-74.html


      • toinen_ahdistunut

        Ei kannata netissä koskaan kuunnella noita luontaistuotemyyjiä. Puhuvat paskaa ja pelottelevat ostamaan täysin turhia ja toimimattomia tuotteitaan. Olen syönyt lukuisia SSRI ja antipsykootteja enkä ole koskaan saanut epileptisiä kohtauksia. Paroksetiinia menee juuri nytkin. Hoito on aina kokonaisuus. Lääkkeen lisäksi olisi hyvä jutella jollekin psykologille ahdistuksen sieto- ja hallintakeinoista. Lääkkeiden teho on aina yksilöllistä. Selviää kokeilemalla eri lääkkeitä jos ensimmäinen ei auta yhtään. Tsemppiä.

        Luontaistuotteista sen sijaan en ole ikinä saanut mitään hyötyä vaikka monesti olen tähän ansaan mennyt. En hivennäisaineista, en vitamiineista, en omegoista enkä mistään erikoisemmastakaan. D-vitamiinia suomalaisen kannattaa syödä muutenkin.


      • ku678ht
        toinen_ahdistunut kirjoitti:

        Ei kannata netissä koskaan kuunnella noita luontaistuotemyyjiä. Puhuvat paskaa ja pelottelevat ostamaan täysin turhia ja toimimattomia tuotteitaan. Olen syönyt lukuisia SSRI ja antipsykootteja enkä ole koskaan saanut epileptisiä kohtauksia. Paroksetiinia menee juuri nytkin. Hoito on aina kokonaisuus. Lääkkeen lisäksi olisi hyvä jutella jollekin psykologille ahdistuksen sieto- ja hallintakeinoista. Lääkkeiden teho on aina yksilöllistä. Selviää kokeilemalla eri lääkkeitä jos ensimmäinen ei auta yhtään. Tsemppiä.

        Luontaistuotteista sen sijaan en ole ikinä saanut mitään hyötyä vaikka monesti olen tähän ansaan mennyt. En hivennäisaineista, en vitamiineista, en omegoista enkä mistään erikoisemmastakaan. D-vitamiinia suomalaisen kannattaa syödä muutenkin.

        Aineet joita psykiatria ja sinä kutsutte lääkkeiksi ovat huumausaineita siinä missä amfetamiini, kannabis, alkoholi ja LSD:kin. En sano, etteikö huumeita saisi käyttää, mutta kannattaa aina miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee sille tielle. Vaikka huumausaineiden vaikutukset kokisikin miellyttävinä käyttöön liittyy merkittäviä terveysriskejä, jotka valitettavasti tulevat useimmille esiin vasta myöhemmin, kun on jo myöhäistä välttää pysyvät seuraamukset.


      • Anonyymi

        Venlafaxin/Efexor lääkkeen kääntöpuoli on se, että sitä ei ole helppo lopettaa. Lopetusoireet todella rajut usein. Ne ovat samankaltaisia kuin SSRI lääkkeiden, mutta vieläkin voimakkaampia. SSRI- js SNRI-lääkkeet myös aiheuttaa jollekkin levottomuutta ja unettomuutta.


    • Artsi0208

      Nää on yksilöllisiä juttuja. Mulla venlafax autto pelkotiloihin. Moni muukin auttaa esim.kuntosalilla käynti jne... Mahdollisuuksia on paljon! Missään tapauksessa yksin lääkkeiden varaan ei kannata jäädä.

      • etg34rt4

        Liikuntaa olen aktiivisesti harrastanut ja ollut ilman alkoholia jne. Nyt ahdistus on vain niin paha ettei liikunnat onnistus ja pakko välillä turvautua alkoholiin että sietäisi oloa.

        Psykologilla olen käynyt kymmeniä kertoja mutta siitä tuli vain samojen asioiden toistoa enkä löytänyt mitään ajatustapaa josta olisi apua. Oikeastaan olen ihan omillani löytänyt parempia ajatusmalleja ahdistukseen kuin psykologin avulla, mutta nyt ne omatkaan ajatusmallit ei enää auta.

        En näe oikein muita keinoja kuin lääkkeet.


    • tuorepakkoajattelija

      no itsellä alkoi paha ahdistus jossa mukana oli pakkoajatuksia. itsellä nyt tilanne huomattavasti parempi. en tiedä miten olisin selvinnyt alkuun ilman opamox rauhoittavia vaikka nämä ei minulle mitään ihme lääke olekaan. Tai sanotaan näin että viina auttaisi paljon paremmin... nyt hommat jo selkeesti paremmin. iltaisin 15 mg mirtzapaani ja nukkuminen on nyt oikeastaan ekaa kertaa elämässäni kohtuu hyvää ja säännöllistä. Lisäksi setraliini aamuisin ja nyt elämä hymyilee jo hivenen. Opamoxia otan huonoina päivinä joita vielä on syystä tai toisesta oikeastaan viinan korvikkeena noin 1-2 kertaa viikossa. Tuo opamox tai joku muu bentso on minusta todella perusteltua ainakin oman kokemulsen mukaan. on jonkunlainen tukisauvakon kun sitä on saatavilla jos tarvis toisaalta vaatii kyllä selkärankaa ettei noista tule riippuvaiseksi kun oliso helppo ratkaisu vaikka joka päivään. niin liikkunut ja lukenut asiosta ja mindfullness harjoituksia joista ollut kyllä kovasti apuja mutta kuten sanoit ilman lääkkeitä en olisi noita pystynyt aloittamaan. psykoterapiaan ajattelin hakea johonkin ratkaisukeskeisiin.

    • tuorepakkoajattelija

      niin ja sen verran vielä että ainakin minulla tuo setraalinaloittaminen pahensi alkuun ahdistusta pahasti ja silloin tuo opamox oli todella tarpeen.

    • Lahtila

      Bentsot pilaa helposti loppuelämän, alkoholikin paljon parempi vaihtoehto jos se auttaa. Lue ihmeessä lääkkeet osiosta bentsoista vieroittautumisesta ennen kuin olet koukussa.

      • pelkääjä

        No kaikkee sontaa sitä täällä saa lukeakkin. Alkoholi on kaikista huonoin vaiva "lääkkeeksi" yhtään mihinkään. Jotkut tarvitsevat bentsolääkitystä, itse mukaan lukien. Ei se tarkoita sitä, että niitä menee joka päivä ja olisin aina jossakin tokkurassa. Bentso on "tarvittaessa" lääke joka toimii oikein hyvin ahdistuskohtauksiin, verrattuna siihen että söisi jotakin tehottomia SSRI lääkkeitä joka päivä. SSRI lääkkeissä on myös paskoja sivuvaikutuksia, osa jää jopa pysyviksi jos käy huono säkä...ja niistäkään ei vieroituta lopettamalla laakista. Bentsot toimii, mutta ymmärrettävistä syistä lääkärit on tarkkoja keille niitä määrätään. Harmi vaan, että sitten sellaisetkin jotka niistä hyötyisivät ilman mitään väärinkäyttöä joutuvat taistelemaan niistä. Itse sain psykiatrin onneksi uskomaan, että se on mulle toimivin lääke. Mitään SSRI:tä en suotu syömään enää koskaan. Samoin Voxra kokeiltu, ei sovi, neuroleptit taas tekevät ihmisestä zombien...ei kiitos.


      • Anonyymi
        pelkääjä kirjoitti:

        No kaikkee sontaa sitä täällä saa lukeakkin. Alkoholi on kaikista huonoin vaiva "lääkkeeksi" yhtään mihinkään. Jotkut tarvitsevat bentsolääkitystä, itse mukaan lukien. Ei se tarkoita sitä, että niitä menee joka päivä ja olisin aina jossakin tokkurassa. Bentso on "tarvittaessa" lääke joka toimii oikein hyvin ahdistuskohtauksiin, verrattuna siihen että söisi jotakin tehottomia SSRI lääkkeitä joka päivä. SSRI lääkkeissä on myös paskoja sivuvaikutuksia, osa jää jopa pysyviksi jos käy huono säkä...ja niistäkään ei vieroituta lopettamalla laakista. Bentsot toimii, mutta ymmärrettävistä syistä lääkärit on tarkkoja keille niitä määrätään. Harmi vaan, että sitten sellaisetkin jotka niistä hyötyisivät ilman mitään väärinkäyttöä joutuvat taistelemaan niistä. Itse sain psykiatrin onneksi uskomaan, että se on mulle toimivin lääke. Mitään SSRI:tä en suotu syömään enää koskaan. Samoin Voxra kokeiltu, ei sovi, neuroleptit taas tekevät ihmisestä zombien...ei kiitos.

        Samoin alkoholi on sontaa millä paennut ahdistusta/paniikkia ja melkein tuhonnut elämäni ympäriltä. Ymmärrettävistäkin syistä suosittelen mielemmin lääkitystä ( opamox tai vastaava ) akuuttiin hätään, mutta ei missään nimessä joka päiväiseen käyttöön.


    • tuorepakkoajatyelija

      juu se vaara tietysti on mutta näyttäisi siltä että itse pystyn tuon väistämään. tosiaan menee 1 tai 2 tabua per viikko. opamax lifnee noita bentsoosta vähiten koukuttava ja akuutissa vaiheessa ..... oli kyllä pelastus.

    • ahdistuskarkoitettu

      Minä olen saanut elintavoista apua ahdistukseen.

      - säännöllinen päivä- ja unirytmi
      - ei kofeiinia, tupakkaa eikä alkoholia
      - stressinhallintakeinot kuten hengitysharjoitukset ja rentoutusharjoitukset
      - sopivasti jaksamisen mukaan liikuntaa
      - kehon kuunteleminen
      - terveellinen ruokavalio josta riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita, ruoat itse tehty eikä mitään valmisruokaa, vähän sokeria ja keinotekoisia lisäaineita.
      - osata sanoa ei tarvittaessa eikä kuormita itseään liikaa, toisaalta välillä pakotan itseäni asioihin vaikka ahdistaisin koska kynnys vain kasvaa muuten
      - magnesium ja maitohappobakteerit
      - asioiden käsittely terapiassa

      Söin SSRI-lääkkeitä vuosia, ja niistä eroonkamppailu olikin oma juttunsa. Nyt olen lääkevapaa.

      https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-strategies-to-ease-anxiety-201604139441

      • Hyihitto

        En usko alkuunkaan sinun juttujasi.
        Muka terveelliset elämäntavat.
        Saahan sitä uskotella itselleen.
        Tuollaiseen munkkielämään ei kukaan suosiolla alistu.
        Kyllä sinä juot kaljaa, syöt roskaruokaa.
        Ja polttaa tupruttelet sätkiä.
        Mene muualle kertomaan satujasi höperö.
        Höh.


      • Anonyymi
        Hyihitto kirjoitti:

        En usko alkuunkaan sinun juttujasi.
        Muka terveelliset elämäntavat.
        Saahan sitä uskotella itselleen.
        Tuollaiseen munkkielämään ei kukaan suosiolla alistu.
        Kyllä sinä juot kaljaa, syöt roskaruokaa.
        Ja polttaa tupruttelet sätkiä.
        Mene muualle kertomaan satujasi höperö.
        Höh.

        Tämä on myös hyvä kirja aiheesta. Elintavoilla voi vaikuttaa ahdistukseen. Vain tietämättömät luulevat, ettei voi ja lääkitys on ainoa vaihtoehto.

        https://www.adlibris.com/fi/kirja/the-anatomy-of-anxiety-understanding-and-overcoming-the-bodys-fear-response-9780063075092


    • jjhgf

      https://madinfinland.org/laakekoktaileja-ja-vieroitusoireita/

      Tuolloin vuonna 2013 aloitettiin siis SSRI-lääke hyvin pienellä annoksella, jonka psykiatri sanoi olevan pienempi kuin pienin terapeuttinen annos. Kohtaukset muistaakseni loppuivat tai ainakaan ne eivät häirinneet minua enää. Aloin käydä säännöllisesti mielenterveystoimiston psykologin vastaanotolla purkamassa elämäntilannettani, jossa ei ollut jäljellä juuri muita tuttuja elementtejä kuin työ, jota olin tehnyt lähes 15 vuotta. Reilun vuoden kuluttua koin tilanteen tasoittuneen sekä perhetilanteen että oman oloni suhteen sen verran, että halusin lopettaa lääkkeen. Kysyin apteekista neuvoa lopetukseen ja sain ohjeeksi, että syöt 1-2 viikkoa lääkettä joka toinen päivä ja lopetat sitten. Näin tein.

      Aluksi tuli vieroitusoireiksi tunnistettavia oireita, niitä, joita lääkeselosteessakin kuvataan. Tämän jälkeen alkoivatkin sitten oudommat olot; totaalinen uupumus, kehon tärinä ja värinä, mielen tyhjentyminen, aivosumu jne. Lääkärin mukaan sieltä paniikin alta pukkasi nyt masennusta. Niinpä jäin sairausloman kautta opintovapaalle ja aloitin muutaman kuukauden jälkeen saman lääkkeen uudestaan. Lisäksi aloitin Kelan kuntoutuspsykoterapian. Olo ei tästä oikein enää korjaantunut vaan oli jos jonkinlaista oiretta. Lisäksi tässä välissä uusperheemme oli menettänyt kolme isovanhempaa. Kaksi yllättäen, yhden sairastamista ja kuihtumista seurasimme tuskaisina vierestä. Koska en kokenut lääkkeestä olevan mitään apua, päätin lopettaa sen, tällä kertaa hitaammin. Paniikit minua eivät enää vaivanneet vaan kehon muut oudot oireet ja ajoittaiset uupumuskohtaukset.


      http://akukopakkala.fi/piilotettu-kansansairaus-ssri-riippuvuus/

      Lisäesimerkin vinoutuneesta lääkekulttuurista tarjoavat suositut masennuslääkkeet. Sadattuhannet suomalaiset käyttävät SSRI-masennuslääkkeitä päivittäin. Hyvin harvalle heistä on kerrottu niiden hyödyistä ja haitoista todenmukaisesti. Jos kerrottaisiin, käyttö vähenisi. Osa haitoista on sellaisia, että ne koituvat kaikille, osa tulee esiin yleensä pitkäaikaiskäytössä. Otan esiin seuraavassa yhden yleisen haittavaikutuksen, joka saattaa osoittautua henkilön elämälle tuhoisaksi.

      http://akukopakkala.fi/seksi-rakkaus-ja-masennuslaakkeet/

      Alun perin kerrottiin, että seksuaalisia häiriöitä tulisi alle 30 prosentille SSRI:n käyttäjistä. Tulos perustui siihen, kuinka moni aktiivisesti valitti asiasta hoitavalle lääkärille. Asiaa varta vasten kysyttäessä, useimmat kuitenkin kertovat seksuaalisista vaikeuksista, joita lääkkeet aiheuttavat.

    • laitadildopeppuun

      herskaöverit parasta ahdistukseen.....loppuu kärsimykset

    • Anonyymi

      vanha juttu mutta minun ja monien ystävien kokemukset ssri-lääkkeistä ERITTÄIN kielteisiä !
      Todella huono vaihtoehto !

      • Anonyymi

        Samaa mieltä testattu on ja en enää testaile.. SSRI-lääkkeet tarkoitettu lähinnä masennukseen ja psyykelääkkeinä ei ahdistukseen tai paniikkiin, jos GABA tökkii ei silloin SSRI.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe