saku-koira:)

Erja

niin ehkä tämä on tyhmä kysymys,mutta miksi joskus kuulee puhuttavan että ei kannata ottaa saksanpaimenkoiraa jos ei ole koiran koulutuksesta mitään kokemusta?!Minä kun luulin että sakut(ainakin suurin osa sakuista) olisi melko helppo kouluttaa koska ovat niin älykkäitä ja miellyttämishaluisia koiria? Herranjumala täytyyhän kaikki koirat kouluttaa..
No,en kumminkaan itse omista sakua,haluaisin joskus kyllä sellaisen,mutta en kyllä jättäisi mitään koiraa kouluttamatta..

12

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puususi

      Helppo koulutettavuus ei tarkoita sitä, että koira olisi helppo. Koulutus ei myöskään ole sama asia kuin kasvatus.

      Rodunomainen saksanpaimenkoira on taatusti helppo kouluttaa, jos perusasiat ovat kunnossa. Rodunomainen saksanpaimenkoira ei kuitenkaan ole helppo koira, varsinkaan aloittelijalle. (Tietenkin on olemassa myös vietittömiä, lammasmaisia sohvasakemanneja, mutta puhunkin rodulleen tyypillisestä sakemannista).

      Mutta, ikävä kyllä koulutuksella ei ole mitään merkitystä enää silloin, jos koiran kasvatus on lähtenyt pennusta asti menemään pieleen. Sakemannin tyyppinen koira on dominoiva, se vaatii määrätietoisen omistajan ja selvät säännöt. Sitä on ohjattava oikeaan suuntaan ihan pikkupennusta lähtien.

      Saksanpaimenkoira, joka on elänyt epäjohdonmukaisen ja osaamattoman omistajan käsissä, on todennäköisesti kaikkea muuta kuin helppo koulutettava siinä vaiheessa, kun koiran ikä riittää varsinaisen koulutuksen (en tarkoita pennun opettamista) aloittamiseen.

      • Anonyymi

        Saku ei ole saksanpaimenkoira vaan terrieri


    • *Wuff-----

      Tuossa ne tärkeimmät tulikin, mutta jostain on aina lähdettävä vaikka sitten sakemannista. Jos tunnet että pystyt käsittelemään koiraa mikä voi olla hankalkin niin siitä vaan ja koulutusta heti pennusta lähtien.

      "Mutta, ikävä kyllä koulutuksella ei ole mitään merkitystä enää silloin, jos koiran kasvatus on lähtenyt pennusta asti menemään pieleen."

      Tähän puuttuisin, ekan sakun kanssa tein kaikki virheet mutta ymmärsin mennä koirakouluun ajoissa ja virheet saatiin korjattua ja hyvä koira tuli. Nykyään onneksi tiedän mitä ei pidä tehdä. Vaikka eka koirani olisi ollut minkä rotuinen tahansa niin yhtä pieleen olisi mennyt joten ei se rotu vaan koulutus!

      Tiedän tapauksen jossa koiraa ei koulutettu käytännössä ollenkaan, hirveä tapaus ja toinen tapaus oli että omistaja ei saanut koiraansa mitään kuria vaikka puolituntemattomat sai sen aisoihin, ei siitäkään mitään tullut.

    • hukka1

      ehkä nämä sakut on helppo kouluttaa ja oppivat hyvin, ovat mielyttämis haluisia...
      mutta ainakin meillä tämä uros omaa niiiiiiin mahtavan ärhäkän ja vaativan luonteen että itekkin tämän kanssa meinaa välillä aina toivo loppua vaikka olen koko ikäni sakujen kanssa pyörinyt ja kentällä juossut...
      Mutta mahtava koira tämä on ;)
      Pitääpähän ainakin kaikki miespuoliset liian tyrkylle tuliat loitolla äiskästä =)
      Mieheni kanssa kun liikun niin silloin laskee miespuolisetkin ihmiset lähelleni...muutoin näyttää hampaitan ja pistää rähinäksi
      Eli luulen ettei sakuja suositella ekaksi koiraksi juuri tämän vahvan ja vaativan luonteen takia...vaikka ei kaikki sakut ole samanlaisia luonteeltaan meidänkin narttu on kuin lammas...murtovarkaankin toivottas varmaan häntä heiluen tervetulleeksi ;)

    • vahva viettinen..

      ..omaan kuusi vuotiaan saku uroksen, jolla on intoa kun ilmapallolla!! Erittäin vvahva viettinen poju joka vasta tällä iällä toimii kuin ajatus!! Pennusta asti kentällä käyty, ensimmäiset vuodet oli yhtä tappelua ja nyt rupee lausahdus "lopussa kiitos seisoo" pätemään!!

      Alkuvuosina mentiin sukat jalassa pyörien ja riehuen nyt kovan työn jälkeen mennään vaikka ilman hihnaa, tuntuu muuten uskomattoman upealle!! Kyllä jaksaa kentällä rohkaista nuorten koirien omistajia jatkamaan koulutusta. Varsinkin kun on kertonut oman tarinansa ja ne näkevät tuloksen.. = )

      Eikun innolla treenaa.. Tulokset näkyy pitkän työn jälkeen!

      • Riva

        kun nyt 4 vuoden jälkeen perheessä on jälleen saku,edelliset oli kun unelmia,yksi kun ajatus ja muut vähän sinne päin,mut helppoja,sen kun luki kirjasta mitä pitää tehdä.
        No nyt tuli pentu ja ajattelin että tämähän menee tässä vasemmalla kädellä. No kyllä tippu maan pinnalle hyvin äkkiä,eka kosketus oikeeseen sakemanniin oli kun pentu 7 vk, oli ollut yhden päivän,kaivo pihalla kuoppaa ja otin sitä kiinni kyljistä, että olisin nostanut pois,helvetti pääsi valloillen tulta ja teräviä hampaita,,,,10 kk ihanan tempperamenttinen koira.
        Siis 6 vuotta......:)


      • Turrrbo
        Riva kirjoitti:

        kun nyt 4 vuoden jälkeen perheessä on jälleen saku,edelliset oli kun unelmia,yksi kun ajatus ja muut vähän sinne päin,mut helppoja,sen kun luki kirjasta mitä pitää tehdä.
        No nyt tuli pentu ja ajattelin että tämähän menee tässä vasemmalla kädellä. No kyllä tippu maan pinnalle hyvin äkkiä,eka kosketus oikeeseen sakemanniin oli kun pentu 7 vk, oli ollut yhden päivän,kaivo pihalla kuoppaa ja otin sitä kiinni kyljistä, että olisin nostanut pois,helvetti pääsi valloillen tulta ja teräviä hampaita,,,,10 kk ihanan tempperamenttinen koira.
        Siis 6 vuotta......:)

        ""Pitääpähän ainakin kaikki miespuoliset liian tyrkylle tuliat loitolla äiskästä =)
        Mieheni kanssa kun liikun niin silloin laskee miespuolisetkin ihmiset lähelleni...muutoin näyttää hampaitan ja pistää rähinäksi"

        Ei uskois että olet koko ikäsi pyörinyt sakemannien kanssa jos tuo asia sinua vaan hymyilyttää...vai onko se naisista vaan niin hienoa jos tuntuu että koira suojelee häntä??!!
        Ei johtajaa tarvitse suojella, johtaja on kingi joka ei pelkää ketään eikä mitään...onko minkäikäinen koira?

        Mulla ittellä on nyt 2,5v uros saku, vahvasti käyttölinjainen...olen kyllä suhtautunut aika vakavasti noihin johtajuus asioihin, ja tehnyt niiden kanssa töitä.


      • Hukka1
        Turrrbo kirjoitti:

        ""Pitääpähän ainakin kaikki miespuoliset liian tyrkylle tuliat loitolla äiskästä =)
        Mieheni kanssa kun liikun niin silloin laskee miespuolisetkin ihmiset lähelleni...muutoin näyttää hampaitan ja pistää rähinäksi"

        Ei uskois että olet koko ikäsi pyörinyt sakemannien kanssa jos tuo asia sinua vaan hymyilyttää...vai onko se naisista vaan niin hienoa jos tuntuu että koira suojelee häntä??!!
        Ei johtajaa tarvitse suojella, johtaja on kingi joka ei pelkää ketään eikä mitään...onko minkäikäinen koira?

        Mulla ittellä on nyt 2,5v uros saku, vahvasti käyttölinjainen...olen kyllä suhtautunut aika vakavasti noihin johtajuus asioihin, ja tehnyt niiden kanssa töitä.

        Päh...
        Pahimmassa uhmassa oleva pentu (vajaa vuoteinen).
        Ja mitä tähän tapaan tulee niin...
        ensinnäkin meillä on koulutus pahasti kesken
        ja toisekseen koiran kimppuun hyökkäsi sen ollessa pentu kaksi humalaisen koiraa...
        tottakai minä menetän "pisteet" koiran silmissä
        kun "annan" koirien hyökätä (en siis mahtanut mitään)
        Eli johtajaan ei voinut luottaa, ymmärrätkö?
        tässäpä yksi syy käyttäytymiseen.

        Ja se miksi tämä sinänsä vakava ongelma niin hymyillyttää on se että
        kun minun lähelleni yrittää väkisin ängetä oksettava humalainen ukkeli, mikä ei ymmärrä kun pyytää poistumaan ja yrittää vaan ottaa tukea kun jalat ei olevinaan kanna, niin kylläpä rupeaa ukot liikahtamaan kun koira on paikalla.
        Ja kyllä se on hienoa kun koira suojelee...katsos kun sitä varten tämä koira on otettu!
        Minä joudun liikkumaan paljon yksinään öiseen aikaan mitä ihmeellisimmissä paikoissa niin kyllä se luo turvaa kun vieressä on koira.
        Tai kun on yksinään kotona, niin kyllä se luo turvaa kun tietää että jos joku sisään yrittää niin koira(t) on vastassa...

        Ja uroksella on aikasta suuri luonne!
        Ja niinkuin jo sanoin koulutus on pahasti kesken.
        Mut ei niin pahasti että koira yrittäisi minun varpailleni astua. Kyllä se olen minä joka määrää missä kaappi seisoo.
        Mutta kuten varmaan ymmärrät tämä on asia mikä on todella vaikea saada poiskoiran käytöksestä ja saada koira ymmärtämään ettei kaikki ihmiset suinkaan hyökkää kimppuun ja satuta.

        Meilläkin joka ikinen päivä muistutetaan pikku asioilla koiraa siitä mikä on perheen nokkimisjärjestys.


      • Hukka1
        Hukka1 kirjoitti:

        Päh...
        Pahimmassa uhmassa oleva pentu (vajaa vuoteinen).
        Ja mitä tähän tapaan tulee niin...
        ensinnäkin meillä on koulutus pahasti kesken
        ja toisekseen koiran kimppuun hyökkäsi sen ollessa pentu kaksi humalaisen koiraa...
        tottakai minä menetän "pisteet" koiran silmissä
        kun "annan" koirien hyökätä (en siis mahtanut mitään)
        Eli johtajaan ei voinut luottaa, ymmärrätkö?
        tässäpä yksi syy käyttäytymiseen.

        Ja se miksi tämä sinänsä vakava ongelma niin hymyillyttää on se että
        kun minun lähelleni yrittää väkisin ängetä oksettava humalainen ukkeli, mikä ei ymmärrä kun pyytää poistumaan ja yrittää vaan ottaa tukea kun jalat ei olevinaan kanna, niin kylläpä rupeaa ukot liikahtamaan kun koira on paikalla.
        Ja kyllä se on hienoa kun koira suojelee...katsos kun sitä varten tämä koira on otettu!
        Minä joudun liikkumaan paljon yksinään öiseen aikaan mitä ihmeellisimmissä paikoissa niin kyllä se luo turvaa kun vieressä on koira.
        Tai kun on yksinään kotona, niin kyllä se luo turvaa kun tietää että jos joku sisään yrittää niin koira(t) on vastassa...

        Ja uroksella on aikasta suuri luonne!
        Ja niinkuin jo sanoin koulutus on pahasti kesken.
        Mut ei niin pahasti että koira yrittäisi minun varpailleni astua. Kyllä se olen minä joka määrää missä kaappi seisoo.
        Mutta kuten varmaan ymmärrät tämä on asia mikä on todella vaikea saada poiskoiran käytöksestä ja saada koira ymmärtämään ettei kaikki ihmiset suinkaan hyökkää kimppuun ja satuta.

        Meilläkin joka ikinen päivä muistutetaan pikku asioilla koiraa siitä mikä on perheen nokkimisjärjestys.

        ...jos muuten osaat hyviä vinkkejä tämän huonontavan poistamiseen antaa niin ne ovat tervetulleita.
        Sillä minä, mieheni ja kouluttajatkin ollaan kohta ihan sormisuussa... ;)
        No ei nyt ihan, mutta neuvoja otan mielelläni vastaan.


    • jenni

      saksanpaimenkoira voi olla helppo kouluttaa, mutta se on myös helppo pilata. sinun täytyy olla se vahva johtaja että hänen ei tarvitse otta sitä laumanjohtajan paikkaa. liian tiukalla kurilla ja koulutuksella sen saa myös helposti pilattua. täytyy olla määrätietoinen ja koira pitää saada haltuun muulla kuin väkivallalla, mitä näkee todella usein kun halutaan sakemanni ottaa "näyttävyyden" kannalta ja sitten ei osatakkaan kouluttaa, muuta kuin alistaa tai hakata että se tottelisi.

      mielestäni todella säälittävää.

      • Turrrbo

        Vaikee tohon on mitään sanoa kun puhut niin etten ymmärrä...sekään ei yllätys, mutta mutta.

        " sinänsä vakava ongelma.... se on hienoa kun koira suojelee...koulutus on pahasti kesken...tämä on asia mikä on todella vaikea saada poiskoiran käytöksestä... hyviä vinkkejä tämän huonontavan poistamiseen...minä, mieheni ja kouluttajatkin ollaan kohta ihan sormisuussa... koira suojelee...katsos kun sitä varten tämä koira on otettu...kylläpä rupeaa ukot liikahtamaan kun koira on paikalla"

        Jotenkin ristiriitaista?

        "saada koira ymmärtämään ettei kaikki ihmiset suinkaan hyökkää kimppuun ja satuta"

        No ei ihan kaikki joo...

        "Ja uroksella on aikasta suuri luonne!uros omaa niiiiiiin mahtavan ärhäkän ja vaativan luonteen "

        Onneks käyt jossain koulutuksessa, ei noin kovin pelkäävä koira ketään puolusta..


      • Hukka1
        Turrrbo kirjoitti:

        Vaikee tohon on mitään sanoa kun puhut niin etten ymmärrä...sekään ei yllätys, mutta mutta.

        " sinänsä vakava ongelma.... se on hienoa kun koira suojelee...koulutus on pahasti kesken...tämä on asia mikä on todella vaikea saada poiskoiran käytöksestä... hyviä vinkkejä tämän huonontavan poistamiseen...minä, mieheni ja kouluttajatkin ollaan kohta ihan sormisuussa... koira suojelee...katsos kun sitä varten tämä koira on otettu...kylläpä rupeaa ukot liikahtamaan kun koira on paikalla"

        Jotenkin ristiriitaista?

        "saada koira ymmärtämään ettei kaikki ihmiset suinkaan hyökkää kimppuun ja satuta"

        No ei ihan kaikki joo...

        "Ja uroksella on aikasta suuri luonne!uros omaa niiiiiiin mahtavan ärhäkän ja vaativan luonteen "

        Onneks käyt jossain koulutuksessa, ei noin kovin pelkäävä koira ketään puolusta..

        Miksi sinä tahallasi väärennät asian?
        Mielestäni kerroin asian selvästi...
        Mitä ristiriitaista viestissäni muka oli?
        Nuo lauseet mitä tekstistäni olet poiminut?

        Siis jos et ymmärtänyt niin TÄMÄ ON TODELLA TODELLA HUONO TAPA ja sen takia juoksen koulutuksessa!!!!

        Ja koira otettiin minun suojakseni alunperin,
        silloin ei siis tiedetty että tälläinen tapaus sattuu.

        Ja tiedänhän minä sen että koira ei minua oikeasti suojele, vaan haukkuu pelosta.Mutta kun näyttelee hampaitaan ja haukkuu niin ihmiset (humalaiset) pelkäävät!
        Eli koira karkottaa ne(eli ns.suojelee)...ja tämän kirjoitin edelliseen viestiin ihan siitä syystä kun ajattelin sinun ymmärtävän mitä tarkoitan.
        Mutta taisit ymmärtää ihan väärin?

        Noh...vaikeata sitä tähän on selitellä.
        Mutta siis koira toimii kentällä, raunioilla yms. moitteettomasti,etsii maalimiehet ja ei mitään ongelmia.
        Sitten kun ollaan jossain kadulla niin kaikki vastaan tuliat onkin aivan kamalia ja niitten kimppuun on päästävä...
        tämän asian pois kuoluttaminen ei sitten enään olekkaan niin helppo tehtävä.
        Ei toimi lelut, namit, pallot, ölähtelyt yms. jutut kaikki on kokeiltu jopa neuvottu että minun pitäisi saada koira pelkäämään enemmän itseäni kuin sitä vastaan tulevaa ihmistä, mutta siihen en rupea.
        Olen yrittänyt seuraa käskyllä ohittaa, mutta jättää käskyn.

        Ennen tätä tapausta koira oli mahtava, luottavainen nuori uros...tapauksen jälkeen sama mahtava koira mutta pelokas.

        En tiedäymmärrätkö/haluatko ymmärtää, mutta aikaisempaan viestii vastasin sinun kysymyksiisi
        ja sitä edellisessä viestissä kerroin huumuri pohjalta vastauksen keskustelun aloittajalle.

        Nartulla oli sama tapa nuorempana,mutta sen sain koulutettua poikkeen, sillä toimi herkkupalat.
        Ja loputon tapakoulutus...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe