Onko muita jotka haluaisivat maalle asumaan?

Itse_haluaisin

Muuttaa maalle asumaan, mutta asian tiellä on useampikin este. Ensinnäkin kesämökille muuttaminen ei taida onnistua keski-suomessa vai onnistuuko? Toinen este on 3 kk karenssi kiitoksena siitä, että irtisanoisin vakituisen työpaikkani ja kolmas este on vaivaiset säästöt, joilla tulisin kyllä toimeen nuo 3 kk, mutta entäs sitten?
Miksi tämän elämän pitää olla aina näin vaikeaa?
Kaikki on aina kiinni rahasta. Viihtyisin hyvin maalla metsän keskellä yksinäni.

72

9182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnonkutsu

      Kyllä vaan.

      Riippuu varmaan mökin tasosta. Onko vanha omakotitalo?

      Itse työmarkkinatuella. Jos saan tehtyä diilin ja halpispaikan löydän, niin tulen asumaan vuokralla vanhassa talossa maalla. Jonka joko ostan tai perin omiin nimiini sitten aikanaan.

      Sitten pitää kehittää jokin työhomma siellä maalla, muuten tylsistyy. Eikä muutenkaan oikein pärjää. Omavaraistaloutta ainakin.

      • MaallaOllut

        Maalla kyllä riittää kaikenlaista hommaa, että takaan ettet kyllästy, kun olen maalla aikaa vietänyt.
        Jo pelkästään asunnon lämmittämiseen kuluu aikaa, jos puilla lämmitetävän aiot hankkia.
        Polttopuiden tekemiseen menee aikaa ja asunnon lämmittämiseen puilla.
        Talvella varsikin saa olla vähän väliä puita lisäämässä pesään, että lämpö pysyy.

        Perunamaa ja kasvimaa, jos omavaraisesti olet ajatellut elää ja siinä riittääkin puuhaa koko kesäksi kasvimaassa.

        Onkos aikaisempaa kokemusta maalla asumisesta, ei se ihan niin romanttista ole, kuten moni voisi kuvitella.


      • Law0fNature

        Skitsofreenikot poikamiehet muuttavat maalle, kukaan ei näe viinan juontia.


    • KylMääkiKans

      Sama mullakin on, tilanne ja fiilikset.
      Voisin muuttaa kyllä vaikka keskelle metsää erämaamökkiin, mutta raha siinä nyt on se suurin este.
      Tietenkin sitä täytyisi olla muutenkin säästössä isompia ylläreitä varten, mutta myöskin sen verran reilusti muutenkin että pärjäisi varmasti siihen asti, että saisi asiat pyörimään siellä sujuvasti. Veisi se sitten kuukauden tai puoli vuotta.
      Toki olisi hyvä olla ainakin joku säännöllinen/säännöllisempi tulonlähde, muukin siis kuin työttömysrahat. Siihen lisäksi juuri jotain marjastushommaa ym.
      Juurikin tuon takia että olisi kuitenkin rahallisestikin hieman väljempää elää maalla, vaikka eihän sitä metsän keskellä kauheasti ainakaan pitäisi kulua, sekä sen takia, että olisi kuitenkin edes jotain virikkeitä. Muutakin kuin uunin pangolla makoilu tms.
      Ei mua haittaisi elää korvessa, vaikka omat haasteet siinäkin on eikä se sinänsä helpompaa varmaankaan olisi kuin muualakaan. Mutta olisi ainakin oma olemisen onni ja kaikki tällaiset, mitkä painavat mun vaakakupissa ainakin aika paljon. Ja luonto on mulle tärkeä myöskin.
      Ja muutenkin, olen vain jotenkin niin helvetin kypsä tähän friikkisirkukseen, mitä maailma nykyään on.
      Tuo ihmisten venkoilu on yksi aika vastenmielinen asia mulle nykyään. Kaikki ovat ahneita, pinnallisia ja itsekkäitä ja koko aika on helvetinmoinen kiire kaikkialle ja kova tohina paahtaa sata lasissa koko aika. No, tuosta voisi kirjoitella vaikka minkälaisen romaanin, mutta varmaan pointin ymmärtää tuostakin jo.
      Maalla möyrisi kesät kasvimaata, syksyt marjastaisi ja sienestäisi, ehkä kävisi metsälläkin ja kalastelisi ympäri vuoden. Siihen lisäksi joku yhden miehen työllistävä pikkubisnes, millä saisi ajan kulumaan ja mikä toisi leivän pöytään. Ja haistattaisi pitkät koko muulle maailmalle ja sen hulluudelle.
      Mutta sitä odotellessa..

    • Osleidys

      Olen varmaan aiemminkin kirjoittanut tänne aikeistani muuttaa maalle pieneen torppaan. En ole onnistunut löytämään sopivaa mökkiä, mutta kyllä se vielä toteutuu.

      Voin yksinkertaisesti paremmin luonnon keskellä kuin kaupungissa ihmispaljouden keskellä.

    • HyvääUuttaVuotta_

      Kiitos kommenteista, mukava oli lukea ajatuksianne. Itse olen harkinut asiaa jo pitkään ja olen kahden vaiheilla, joko muuttaisin takaisin kotikaupunkiini tai sitten maalle. Täällä pääkaupunkiseudulla asuminen alkaa vähitellen riittää minulle. Kallis vuokra, pitkät matkat joka paikkaan yms. Olen aina viihtynyt luonnossa, merikaupungista kun kotoisin olenkin. Nuorempana oli rohkeampi tekemään päätöksiä ja muutoksia. Nyt keski-ikäisenä ei ole enää niin helppoa tehdä muutoksia elämäänsä. Toivon kuitenkin että rohkeutta riittäisi tehdä sitä mitä oikeasti haluaa elämässään.

    • " Kyllä maalla on mukavaa " , ja viihtyy, kun asettaa elämän arvot uuteen järjestykseen. Minä olin vielä pari vuotta sitten hyväpalkkaisissa hommissa ja sain aika mukavan summan säästöön ja sijoitettavaksi. Sitten meni firma alta ja tuli mietittäväksi mitä tehdä. Olin eronnut ja lapset aikuisia, joten päätös oli helppo: myin osakehuoneistoni kaupungista ja ostin pienen maatilan erään pienen keski-suomalaisen pikkukylän perukoilta. Ansiotuloja minulla ei ole vaan elän melko mukavasti ansiosidonnaisella päivärahalla. Menoni ovat todella pieniä, koska myin autonikin pois ja ajelen polkupyörällä tai mopolla. Perunat , vihannekset ja marjat saan omalta tontilta ja metsistä ilmaiseksi. Samoin sienet. Kalaa saan läheisestä järvestä ja polttopuut omasta metsästä. Sähkö tulee aurinkopaneleista ja pienestä tuulivoimalasta. Ei tule sähkölaskuja ! Kännykkä ja nettiyhteys sentään on ja niiden yhteiskulut kuukaudessa noin 50 euroa. Eli kaikki investoinnit asumiseeni tein heti ostettuani kiinteistön ja nyt menoni ovat aivan minimaaliset. Putoan kohta peruspäivärahalle ja sitäkin vielä reilut kolme kymppiä varmaan pois, kun en osallistu mihinkään älyttömään aktiivimalliin. Olen kyllä muuten aktiivinen ja saan sivutuloja tekemällä kaikenlaista pikku keikkaa aikani kuluksi naapureille ja kyläläisille. Stressit jäivät kaupungin hulinaan ja työkiireisiin ja nyt elän onnellista ja leppoisaa elämää luonnon helmassa. Jos joku sanoo, että " helppohan sinun on ", niin sanon, että niin onkin ☺ Suosittelen monelle muullekin .

      • Mökille-piiloutunut

        Ei kai nuo energiamuodot riitä millään? Sinulla pitää olla myös aggregaatti, koska luulisin että aurinkoa tai tuulta ei tule millään tarpeeksi. Lämmittäminen on myös vaivalloista. Joka päivä pitää lämmittää talvella. En viitsisi täällä juuri olla, jos pakkasta on enemmän kuin -10 astetta.
        Itse olen asunut täällä perikunnan sähköttömällä kesämökillä ainakin 90% ajastani jo yli kaksi vuotta , mutta vapaa-ajan asunnoille ei voi virallisesti muuttaa, TV toimii täällä, samoin netti.
        Polttopuita saa kovalla vaivalla tämän metsatilan metsistä. Myrskytuhopuut yritän saada pois aina ekana. Kovin lahoiksi ei niitä parane päästää.

        Minulla on vielä muijan kanssa jonkinlainen perheasunto Helsingissä. Kaksi aikuista poikaa ovat hiljattain muuttaneet pois kotoa. Olen jo 60 v täyttänyt, ja vielä ansiosidonnaisella. Periaatteessa olen ns. eläkeputkessa, ja olisin pääsemässä ns. lisäpäiville muutaman kk:n päästä. Käytännössä se tarkoittaa, että ansiosidonnainen jatkuu eläkeikään asti. En tiedä, mitä hallituksen pakkoaktivoinnit tuovat mukanaan. Ne koskevat myös lisäpäivillä olevia, siis vielä voi vuosia mennä. Vaarana on, että tulee karenssikin. Se 60 maksupäivää on 3 kk työttömyyspäivärahat, aivan törkeä rahan ryöstö! Laskin, että tämä karennssi on kalliimpi kuin kolme 60 päivän päiväsakkoa! Rikollisia kohdellaa paljon lempeämmin kuin työttömiä, jos töppäävät jotain työnhaussa tms.

        Mikään firma ei ole kutsunut minua työhaastatteluun. Minun ammattini on erikoinen ja siihen ei Suomesta oikein töitä löydy, sen työt on viety kehitysmaihin. Yli 60 vuotiaita ei kutsuta 99 % todennäköisyydellä työhaastatteluihin. Hakemuksia olen lähetellyt niihin harvoihin työpaikkoihin, joita vanha työkokemukseni jotenkin liippaa.

        Mökki on Etelä-suomen syrjäkulmilla, pienen järven rannalla. Sen nyt sanon, että eipä täällä pienessä kylässä ole mitään työkeikkojakaan tarjolla. Maanviljelijät pystyvät poikkeuksetta hoitamaan tilansa oman perheen voimin. Vaikka paikka on alle 2 tunnin ajomatkan päässä Helsingistä, on tämä harvaan asuttua seutua.


      • hmm.hmm.hmm

      • Mökille-piiloutunut kirjoitti:

        Ei kai nuo energiamuodot riitä millään? Sinulla pitää olla myös aggregaatti, koska luulisin että aurinkoa tai tuulta ei tule millään tarpeeksi. Lämmittäminen on myös vaivalloista. Joka päivä pitää lämmittää talvella. En viitsisi täällä juuri olla, jos pakkasta on enemmän kuin -10 astetta.
        Itse olen asunut täällä perikunnan sähköttömällä kesämökillä ainakin 90% ajastani jo yli kaksi vuotta , mutta vapaa-ajan asunnoille ei voi virallisesti muuttaa, TV toimii täällä, samoin netti.
        Polttopuita saa kovalla vaivalla tämän metsatilan metsistä. Myrskytuhopuut yritän saada pois aina ekana. Kovin lahoiksi ei niitä parane päästää.

        Minulla on vielä muijan kanssa jonkinlainen perheasunto Helsingissä. Kaksi aikuista poikaa ovat hiljattain muuttaneet pois kotoa. Olen jo 60 v täyttänyt, ja vielä ansiosidonnaisella. Periaatteessa olen ns. eläkeputkessa, ja olisin pääsemässä ns. lisäpäiville muutaman kk:n päästä. Käytännössä se tarkoittaa, että ansiosidonnainen jatkuu eläkeikään asti. En tiedä, mitä hallituksen pakkoaktivoinnit tuovat mukanaan. Ne koskevat myös lisäpäivillä olevia, siis vielä voi vuosia mennä. Vaarana on, että tulee karenssikin. Se 60 maksupäivää on 3 kk työttömyyspäivärahat, aivan törkeä rahan ryöstö! Laskin, että tämä karennssi on kalliimpi kuin kolme 60 päivän päiväsakkoa! Rikollisia kohdellaa paljon lempeämmin kuin työttömiä, jos töppäävät jotain työnhaussa tms.

        Mikään firma ei ole kutsunut minua työhaastatteluun. Minun ammattini on erikoinen ja siihen ei Suomesta oikein töitä löydy, sen työt on viety kehitysmaihin. Yli 60 vuotiaita ei kutsuta 99 % todennäköisyydellä työhaastatteluihin. Hakemuksia olen lähetellyt niihin harvoihin työpaikkoihin, joita vanha työkokemukseni jotenkin liippaa.

        Mökki on Etelä-suomen syrjäkulmilla, pienen järven rannalla. Sen nyt sanon, että eipä täällä pienessä kylässä ole mitään työkeikkojakaan tarjolla. Maanviljelijät pystyvät poikkeuksetta hoitamaan tilansa oman perheen voimin. Vaikka paikka on alle 2 tunnin ajomatkan päässä Helsingistä, on tämä harvaan asuttua seutua.

        kaasulämmitin on kätevä ja tehokas apu pakkaspäivinä jos haluaa säästää puita"? toimii myös sähkökatkon aikana! erityistaidoille saattaa joka kylässä olla kysyntää.....muuten melkeen käy kateeksi, olisipa paikka minne mennä !


    • nypläysriikki

      Asun maalla. Täällä olisi töitä vaikka kuinka jakaa. Joitakin nuoria asuu kylällä. Vapaehtoistyö yhdistyksissä ja vanhusten auttelu tuli ensiksi mieleen. Konehommia ja rakennusten korjaushommia, maa- ja metsätöitä. Täällä maalla rahalla ei ole väliä, osaamisella ja asenteella pärjää. Ihminen ei tarvitse paljoa. Joten suosittelen maalle muuttoa johonkin pieneen kylään. Täällä on vielä koulu ja kyläkauppa.

      • errwevwvsdv

        No saako tuosta työstä oikein rahaakin, vai maksellaanko perunoilla niinkun venäjällä?


      • Pienvilejlijä

        Kyllä kirjoittaja on samassa asemassa kuin minäkin.Maalla on mukavaa ola ja on asuttu kyllä koko ikä täällä maaseudullaa mutta jotenkin on aina pärjätty taloudellisesti,mutta sosiaaliset suhteet on täällä vaikeampia synnyttää,on yksinäisyyttä jos ei ole paljoa ihmsiä. Paikallisesti asuvia tai kovasti eri ikäisiä kuin itse on maaseudulla paljon ja sopivia monipuolisia harrasteita,ei ole paljoa täällä, kuten isoissa kaupungeissa, joissa harrastuksia löytyy . Tuntuu olevan myös suuremmilla paikkakunnilla taajamissa paljon yksinäisiä ja yksin asuvia.Työtä kuitenkin on maalla omiksi tarpeiksi ja aika kuluu .Rahaa tarvitsee mailla hiukan vähemmän,mutta Suomessa elämä on muutoinkin aika kallista,joten jonkinlainen tienisti pitää maaseudullakin olla.Oikealla asenteella ja osaamisella maaseudullakin pärjää muutoin jos ei ole vaativa.Tyhjiä mökkejä löytyy maaseudulta jonne voi tulla asumaan halvalla hintataso täällä omakotitaloissa on varustustasosta riippuen 30000€- 150000€ asti jolloin voi saada hyvinkin tasokkaan asuinpikan ja ainahan voi vanhaa Kunnostaakin,mutta myös rakentaa uutta taloa,kun tonttejakin on helposti saatavilla.Ja tontit on halvempia ja pinta-alaltaan suurempia kuin suuremmissa kaupungeissa.Monasti saattaa olla kylällä myös vesiosuuskunta joka on laittanut kylään vesijohtoverkon ja usein muutakin verkostoa kuten kaapelitelevisio tai valokaapeliliittymät laajakaistalle. Kannattaa ajatella maalle muuttoa jos kaupungissa ei viihdy vaikka olisi hyvät palvelutkin siellä.


    • niinsevaanmeneehei

      Kukapa ei haaveilisi, nyt kun meillä on tämä verenimijähallitus vallassa. Sota tästä tulee.
      Historia toistaa itseään 1918-2018 on taas verenimijöiden juhlavuosi.

    • jari-----

      Minäkin muuttaisin maalle tavallaan synnyinkotiini,johon muutimme minun ollessa 9v. Kaikki tutut ja luotettavat naapurit on siellä vieläkin ja maata sen verran,että riittäisi muillekkin. Minua on aina kiehtonut maanviljely ja 12 vuotiaasta lähtien kaikki kesätkin ajoin traktoria,talvella navettahommia ja lumenluontia,kun ei ollut kellään traktoreissa lumiauroja,niin jollain hevosella vedettiin puuauraa. Nyt on vain esteenä raha ja tuleva perikunta,josta kaikki asuu kaupungissa ja tulevat hyvin toimeen. Mutta,ahneus ehkä pilaa suunnitelmani,vaikka kaikki sanoo,että rakennukset on purkukunnossa ja tilan arvo on 60.000e, niin odotan,että kaikki muut on niin hyvässä asemassa taloudellisesti,että luovuttavat oman osansa minulle ja minä annan oikeuden käydä ja jos joku haluaa harrastaa viljelyä,niin peltoa riittää jokaiselle. Pellot on vain niin puskittuneet,että täytyy ensimmäinen kesä raivata. Samoin rakennuksia täytyy vähän paikkailla ja kun saa katot sen verran paikattua,ettei mistään vuoda vettä,niin sisähommia voi sitten tehdä talvellakin,levyttää,maalata ja tapetoida,lattioiden pintoja vaihtaa,uusia sähköjohtoja ym. Mutta,onneksi on monelta alalta kokemusta,korjauksista,maalauksesta ym. ettei tarvitse työstä maksaa. Kun olen lähes koko ikäni vain yrittänyt, niin tiedätte varmaan,ettei nuorena ajatellut eläketuloa,vaan maksoi,jos muisti eläkemaksut. Silloin piti yrittää mitä vain,että sai pidettyä autot,asunnon vuokran,toimitilan ja ruokaa perheelle. Nyt on erottu ja lapset maailmalla ja niillä menee hyvin. Mutta,kukaan ei enään huoli palkkatyöhön ja tuleva eläke on tonnin luokkaa,josta verot pois,niin paras vaihtoehto on lähteä maalle,jossa on pieni kiinteistövero,sähkö ja puhelinlasku. Kesäisin ei edes kulu sähköä,kuin jääkaapin,pakastamisen ja hellan käytöstä,joten sekin tasaa talven kuluja. Vuokraa ei tarvitse maksaa,kuin pakollinen jätemaksu. Ei ole saunamaksuja,ei vesimaksuja,ei aina tarvitse olla edes edustava tai parta ajettuna,ainoa kuluerä on auto,jolla käy kerran viikossa lähimmässä marketissa ja samalla hakee maalia,tarvikkeita ym,niin parilla sataa saa jo ison erän kakkoslaadun lautoja ym. Kun on autossa kaikki bonukset verot,niin kuukautta kohti ei tule maksuja,kuin 40e luokkaa. Mutta,parempi sekin on,kuin odottaa bussia,joka kulkee parin tunnin välein,mutta sillä ei saa tuotua tai vietyä ostoskassia enempää ja kun on maalla,niin silloin täytyy viedä mennessä ja tuoda tullessa,eikä ajella tyhjällä autolla. Sitten,kun on kaikki juurekset,marjat,omenat,sienet ym. omasta maasta,niin ei ole paljon ruokakuluja,muuta,kuin maito,voi,kananmunat ,sokeri ja kahvi,niin hyvin tulee toimeen ilman jatkuvaa kiirettä ja liikennevaloissa istumista. Kiireen ja liikennevaloissa istumisen takia ei kannata käydä töissä,eikä asua kaupungissa. Nyt vain hyvä lottovoitto,niin muutan muiden osapuolien hyvän tahdon ansiosta,jos muut sisarukset nyt sitten suostuu luopumaan osuudestaan surkeimman hyväksi,niin sisarussopu säilyy.

      • koettuon

        Hieno homma! Mutta sinuna en niin luottaisi hyvin toimeentulevien hyvään tahtoon. Kun jaon aika tulee, ne haluaa sulta rahaa vaikka olisit miten köyhä. Ja sisarsovusta ei siinä vaiheessa välitetä. Kannattaa tehdä jonkinlaisia papereita ja testamenttejä kun vielä voi ja se sisarsopu on vielä olemassa. Onnea kuittenkin matkaan!


    • Näinkin

      Saattaa sinne maalle olla pian tunkuakin, kun ja jos suurissa kaupungeissa alkaa maahanmuuttajat käyttäytyä nykyistä suvaitsemattomammin, turvattomuuden tunne ajaa kaupungeista pois.

    • Erätaidot

      "Viihtyisin yksin hyvin maalla metsän keskellä" Toivottavasti hallitset polttopuiden tekotaidon,, kalastuksen,metsästyksen,marjastuksen,sienestyksen,palstaviljelyn ja tietenkin ruuanteon. Jos nämä ei onnistu niin taitaapa olla turhaa haikailua maalle.

      • maaria-77

        eihän noita nyt ole vaikea oppia. tuskin metsästyskään on pakollista vaikka maalla asuisikin.


    • Odotuksissan

      Mielellään muuttaisin johonkin rauhalliseen paikkaan. Olen aina toivonut joskus asuvani maaseudulla. Se luonto, rauha, marjastus, kalastus ym. On osittain tuttuakin. Jotain omaa yrittämistä lisäksi? Katsotaan toteutuuko?

    • Mike10

      Hei, tervetuloa vaan. Mie olen asunut jo 20v korvessa, enkä kadu tänne muuttoa.
      Metsästää ei tarvii ja riistopolitiikka ei rajoita, jos rajoittaa, so what. Täällä elää liiankin mukavasti ja ruokakin löytyy lähialueelta. Raikas ilma aina, jos ei satu paukku pääsee. On sähkö mökis, ja se helpottaa arkea. Jos huvittaa voi käydä isännille duunis, ne maksaa hyvin. Ja marjastus tuo usieta tonttuja joka kesä, kaupunkilaiset ostaa kaikki. Kelan on pakko maksaa pr, muuten olis aika noloa eloa, joutuis kalstamaan säännöllisesti. Saunas saa käydä joka päivä jo vain täytyy puut tehdä vuosittain, no se viikko siinä menee. Perunat ja vihannekset kasvaa mukavasti pellos.
      Herätyskelloa en oo tarvinnut koskaan, autoa en tarvii, pari km kävelen busalle, jos lihaa kaupasta tarviin. Netti toimii ja muutkin yhteydet pelaa.
      Oheijjaa.. laitan takkaan puita oikaasen päivälevolle. Tervetuloa muutkin. ps on myynnis tää paikka ja jään eläkkeelle, meen hoitokotiin makoilee.
      Tsemppiä kaikille!

    • maallaonmukavahkoa

      Aloittajan kannattaisi ostaa se mökki niin läheltä työpaikkaa kuin mahdollista ja käydä töissä sieltä niin kauan kuin on pakko. Ainakin minun kotipaikkakunnallani Hämeessä on taloja myynnissä maalla ihan liikaakin. Varaa on tinkiä. Muorit ja vaarit siirtyvät palveluasuntoihin kovaa vauhtia ja myytävää pukkaa lisää koko ajan.
      Talo kannattaa kuitenkin tarkistuttaa jonkun rakennusalan expertin kanssa ennenkuin sen ostaa. Paljon on huonokuntoistakin myynnissä. Remonttitaidot ovat siis plussaa.

      • Mörököllinketale

        Tuollaisen mökin/torpan kun löytäisikin jonkun vanhainkotiin muuttaneen/perikunnan jäljiltä niin varmasti olisi hyvä sijoitus. Just maalle muuttamisen kannalta siis, rahallista voittoa jos haluaa, niin ei ehkä sitten kannata iskeä kiinni.
        Lähinnä nuo homejututhan ne taitaa olla isoin huolenaihe, toki talon rakenteetkin vaatii tutkimusta. Varsinkin jos on puurunkoinen talo, niin missä kunnossa runko on. Jos talon runko on terve ja hyvässä ryhdissä, eikä hometta löydy, niin sitten kannattaa iskeä ehdottomasti kiinni.
        Voisin kanssa hyvinkin muuttaa jonnekin syrjemmälle, toki en nyt välttämättä ihan keskelle korpea keväisten routarikkojen vangiksi tms, mutta kuitenkin. Sen verran syrjään, että saisi tosiaan olla metsän keskellä omissa oloissa, mutta mistä olisi pääteille jokseenkin helppo ja lyhyt matka kulkea, jotta töissäkäynti ja muu pakollinen ihmisten ilmoilla käyminen sujuisi suht jouhevasti. Eikä 20-30km työmatkakaan olisi mikään huono juttu. Parempi sellainen työmatka valtatiellä kuin 10km kaupunkiruuhkassa.
        Toki virikkeitäkin maalla asuva myös tarvitsee. Toki kalastus ym ketjussa mainittu niitä antaa hyvin, mutta lisäksi vaikka pieni kuntosali tontille tms olisi hyvä vaihtelun tuoja. Ja itse haaveilen maalla asumisessa myös siitä, että saisi omalle tontille rakennetua pienen verstaan, missä voisi tehdä puusta ja vaikka metallistakin koriste- sekä käyttöesineitä. Olen kuitenkin tykännyt näperrellä tällaisiakin aina, kun siihen on vain ollut mahdollisuus ja nuorempana tein juuri puustakin mm aika hienojakin lyhtyjä yms.
        Niin tuollaisia voisi sitten nikkaroida aikansa kuluksi osan aikaa ja miksei niitä sitten vaikka kävisi kaupittelemassakin joskus, jos siltä tuntuu ja jos niille olisi kysyntääkin. Niin saisi ainakin sen verran homman pyörimään, että ko harrastus maksaisi itse itsensä täysin ja ehkä antaisi vähän ylimääräistäkin taskunpohjalle muutenkin.
        Muuten olisin tyytyväinen tuollaiseen yksinkertaiseen elämäntyyliin, kunhan vain saisi sen verran tuloja kuin mitä pärjäämiseen vaaditaan puskurisäästöjen lisäksi.
        Mukavuuksiksi riittäisi sähköt, sisävessa ja -pesutilat. Et sen verran olen kylläkin kranttu, että sisävessa täytyy olla. Siinä oli aikanaan tarpeeksi, kun teini-ikäisenä ollessani porukoiden kanssa asuttiin sellaisessa töllissä 7-8v, missä oli ulkohuussi. Aika karseata oli, kun talvellakin oli vatsatautisena juostava 20-30 asteen pakkasessa vessassa useammankin kerran päivän mittaan huussissa. Ja voin sanoa, että pallien ja persusten kylmettäminen ei todellakaan kasvata luonnetta, vaikka kuinka sitä joku niin väittäisikin. Mutta muuten tosiaan, olisi mun juttuni kyllä täysin muuttaa takaisin "sivistyksen ulkopuolelle".


    • Reilusti yli 20v pk-seudulla asuneena alkoi mieli tehdä takaisin kotiseudulle päin. Ja reilu 5v sitten rohkeasti päätin laittaa asuntoni myyntiin ja ostin kirkonkylältä pienen kaksion. Oma sauna piti asunnossa olla ja peruspalvelut lähellä. Ja kun sopiva asunto tuli tarjolle tein kaupat yhtään miettimättä. Pieni pintaremontti riitti.
      Ja töitäkin löytyi suht nopeasti. Tosin työsuhteet maaseudulla ovat enimmäkseen määräaikaisia, mutta suht hyvin olen pärjännyt. Auto on työn kannalta pakko olla, eihän täällä kovinkaan hyvää julkista liikennettä ole.
      Mutta elämänlaatu muuttui paremmaksi heti. Kiireen tuntu jäi pois ja turha stressi ja hötkyily. Naapurit ovat mukavia, aina on aikaa jutella tai antaa pientä apua jos heillä tarvetta. Elämään tuli aivan uutta sisältöä muuton jälkeen. Uusia ystäviä ja kavereita on löytynyt helposti ja uusia harrastuksia myös. Ja mökillekin ajaa noin 30-35 minuutissa jos sinne tekee mieli ja kesällä siellä tulee oltua enemmän kuin omassa asunnossa.
      Itsestään kaikki on kiinni miten asioihin ja muuttuviin tilanteisiin suhtautuu.
      Jos sinulla on omistusasunto, se kannattaa laittaa myyntiin. Saat varmaan kohtuullisen hinnan ja maaseudulla asunnot ovat halpoja tai remontoi myyntituloilla kesämökki talviasuttavaksi. Usein pikkuisilla kirkonkylillä saa todella halpoja mutta suht hyväkuntoisia asuntoja hyvältä paikalta. Eli kannattaa pitää silmät auki.

      • Anonyymi

        Hoitsukundi. Olen maalla asunut jo 5 vuotta, pieni alle 10 000 asukkaan kylä. Ja täytyy sanoa,en tunne naapureita, ja olen ollu töissä nyt kylällä huhtikuusta asti,eikä työ kavereista ole yhtään ystävää poikinut. Ja täällä on työtä aivan niin paljon ettei aika ja voimat millään riitä siihen mitä pitäis tehdä😔ja kovin ovat ylpeitä täällä...jos et puhu heidän murretta niin ulkopuoliseksi jäät...kuuntelevat vaan toisella korvalla🤔ei ole muuta hienoa täällä kun se oma rauha ja 🌱🌲🌳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitsukundi. Olen maalla asunut jo 5 vuotta, pieni alle 10 000 asukkaan kylä. Ja täytyy sanoa,en tunne naapureita, ja olen ollu töissä nyt kylällä huhtikuusta asti,eikä työ kavereista ole yhtään ystävää poikinut. Ja täällä on työtä aivan niin paljon ettei aika ja voimat millään riitä siihen mitä pitäis tehdä😔ja kovin ovat ylpeitä täällä...jos et puhu heidän murretta niin ulkopuoliseksi jäät...kuuntelevat vaan toisella korvalla🤔ei ole muuta hienoa täällä kun se oma rauha ja 🌱🌲🌳

        Mikä paikka on noin tyly? Tahtoisin itse muuttaa maalle viljelemään Chisandraa ja tekemään luonnon kosmetiikkaa, sekä taidetta. Mut en tule toimeen yksin. Eli ystäviä ois pakko saada helposti.


    • Naapuriapu

      Jos on terve ja työkykyinen eikä vieroksu maalla korpiasumisen vaatimuksia, niin mikä ettei onnistuisi. Eduksi olisi jos pystyy selvästi tervehtimään naapuria, ja voisi vaikka kysyä tarvitseeko 20 km:n päästä tuoda tälle jotain kaupasta. Luonnon antimia hyväksi käyttäen asumisesi kokonaiskustannukset saattavat olla viisikin kertaa alhaisempia kuin esim.pääkaupunkiseudulla.

    • TURKULAA

      KYLLÄ... ESIM 1-2. 2-3 TEIDEN VARRET HOUKUTTELEE. HELSINGISSÄ ON LIIAN KMH HENKI

    • ASUNJO

      Maalla ja en vaihtaisi kaupunkiin ikinä. No ehkä jos ulkomaille muuttaisi ,niin kaupunki voisi tulla kyseeseen

    • mekkk

      Maalle kun haluan niin menen mökille mutta sinne korpeen en asumaan halua kun kaikki palvelut puuttuu. Marjoja en poimi ja sienet saa jäädä metsään kun ei niitä syö. Mökillä on kesällä kivaan mutta ei enää syksylla kun tulee pimeetä ja harrastukset talvella kaupungissa. Nuoruudessa pikkukylissä asuneena en viihtytnyt ollenkaan kun ei ollut yksityisyyttä tarpeeksi ja juorut liikku. 1987 pääkaupunkisuedulla asuneena viihdyn hyvin ja kun asuntokin maksettu niin kulut pienet ja se siitä. Mökillä on riittävästi touhuamista ja remontoitia ja se on kesällä mukavaa.

      • Maaseuduntulevaisuudet

        11 vuotta maalla asuttu, eikä vielä ole sellaista palvelua ollut, mitä ei omasta kunnasta löydy. Enkä muuta ikinä mihinkään betonihelvettiiin, täällä maalla on raikas ilma ja ei ole sitä melua ja jatkuvaa katu- ja mainosvalojen välkettä. Maalla on asiat paremmin.


      • mekkk

        Mökillä ainakin kaikki urheilupaikat ovat 20 km päässä jos puhutaan punttisalista tai uimahallista tai muuta sisäurheilupaikasta, Punttisalin voi tehdä maalla itse jos on tilaa. Itsen en poimi marjoja eikä sieniä ja en harrasta metsästystä niin talvella iaka vähän tekemistä ja tulsi iaika pitkäksi, Mökin jos tekisi talviasuttavaksi niin siihen menee 50-100 tonnia rahaa vaikka itse tekisi. Kun painenvedden laittaa niin täytyy myös jätevesijutut uusia ja sehän maksaa. Pysyköön mökki kesämökina ja eläkkeelle kun jää niin johonkin halmismaahan talveksi.


    • Unelma-on-kohta-totta

      Vielä reilut kolme vuotta, niin maaseutu kutsuu. Kolmen vuoden päästä jäädään molemmat eläkkeelle ja silloin meitä ei pidättele kaupungissa mikään. Rivari myyntiin. Saadaan tästä kopperosta ehkä jotain 90 tuhatta. Se riittää aloittamiseen.

      Molemmat viihdytään metsissä ja molemmilla pysyy lapio ja saha käsissä. Eli rempata voidaan ja huonostakin tehdä hyvä ja viljellä maata omiksi tarpeiksi. Aina kun koittaa marja- ja sieniaika, niin alkaa tuli hännän alla kuumottamaan. Tuntuu, kuin tulisin sairaaksi, jos en pääse metsään. Täältä kaupungista on vaan pitkä matka kunnollisille marjasaloille.

      Sen verran kuitenkin on vaatimuksia, että sisäveski, pesumahdollisuudet ja sähkö pitää olla. Ja niin iso kasvimaa, ettei talvella potakoita tai mitään juureksia tartte kaupasta kantaa.

      Ihanaa unelmoida tietäen, että ne unelmat toteutuu piakkoin, jos vaan terveinä olla saadaan.

      • mekkk

        Ei ikinä maalle koska elämä on täällä kaupungissa ja kun eläkkeelle päästään niin talvet johonkin lämpimään maahan koska en pidä talvista ja kylmästä ja pimeydestä. Sielllä missä nuoruuteni vietin niin en tunne rnää ketään sieltä kun ei olla 30v oltu missään tekemisissä ja kun jostain syrjästä ostää talon niin se jää perillissille raitteeksi kun kaupakai ei saa ja jos perillisiä ei kiinnosta korvessa olla.


    • Vapautta

      Voi hyvät ihmiset. Maallatai taajama-alueella pärjää todella pienellä.

      Ostin vanhan ok-talon aikoinani, kuluja on sähkö, osittain puulämmitys, ja vesimaksut. Sekä kiintesitövero kerran vuodessa. Pienet on kulut.

      Kesällä saaomasta maasta kasvikset jne. Oma piha ja vapaus.

      Remontointia olen tehnyt huone kerrallaanja saatehdäomaan tahtiin eikä ole seinä naapureita.
      Ja muut naapurit mukavia, onneksi.

      Tehkää päätös ja nyt hän maalta saa edullisia taloja, mökkejä jne......

      Ei muuta kuin suunnittelemaan ja nauttimaan kaikesta stressittömästä elämästä.
      Se kyllä kannattaa.

      Tietysti maallapitää olla jonkinlainen auto sekä polku pyöräkään ei pahaitteeksi.

      • mekkk

        Saahan ne kasvikset kaupungissakin omasta maasta jos omakotitalossa tai rivarissa asuu niin ei tarvitse maalle muuttaa ja kuka käskee kerrrostalossa asua.


    • en-halua

      takaisin maalle,josta kotoisin. sitä tyhjyyttä jouduin kokemaan lapsena aivan liikaa. ei sovi minulle muutto,käynnit kyllä.

    • Junttimaalta

      Hienoja alustuksia, joiden kirjoittajista tuskin kukaan maalla asuu tai on koskaan asunut. Tai sitten täällä harjoitetaan ironiaa. Sähkö-, vesi-, -jätevesi ja jätehuoltomaksut ovat suurempia, kuin kaupungeissa. Vakuutuksetta tuskin kukaan asuu, vai asuuko? Saattaa mopedi ja polkupyörä käydä heppoisiksi kulkupeleiksi vesisateella ja pimeillä keleillä ajella kauppaan, edes sen 5-15 kilometriä suuntaansa. Oman auton omistaminen kustannuksineen on pihalla seisoessakin yli 1000 euroa vuodessa ajetulle kilomterille tulee kustannuksia 0,5 eur /km. Kiinteistöveroa ei voi välttää. Semmoisa eläjää ei ole, joka omavaraisuuteen pystyy ruokahuollossa, kauppalaskut täytyy itse varmaan maksaa...

      Maalla asuminen on huomattavasti kalliimpaa, kuin kaupungissa. Ja kuilu kasvaa kiihtyvällä vauhdilla. Varokaa vaan siellä kaupungeissa, kohta me loputkin maalaiset muutetaan sinne kävelemään hitaasti ja keskellä katua!

      • mekkk

        HAlpuus tulee siitä että maalla sen talon voi saa 50 tonnilla ja kalliilla seudulla maksaa 500 tonnia ja pääkaupunkiseudulla kaikki on kalliiipaa ja -90 luvulla huomasi kun mökillä oli kuinka paljon kaupassa oli halvempaa pinellä paikkakunnalla. Jos on eläkkeellä niin voi ajaella sillä tonnin autolla jos itse osaa korjata ja vanhassa autossa vakuutukset halvemmat.Itse en korpeen asumaan mensi mutta kesällä mökillä on kivaa. Kaikki muu onkin kaukana paitsi järvi.


      • En tiedä mistä revit tietosi, mutta ainakin itselläni asuminen omakotitalossani on lähestulkoon ilmaista..
        Auton vakuutusmaksut ja verot on vuositasolla ehkä 400


      • Unelma-on-kohta-totta

        Me molemmat ollaan maalta kotoisin. Tosin ei olla siellä asuttu enää aikoihin.

        Maaseudulla asumisen halpuus perustuu siihen, että voi omalla työllään vaikuttaa paljon asumisviihtyvyyteen ja siihen, että onko asuminen kallista vai halpaa. Esim. lämmityskustannuksiin voi vaikuttaa tekemällä polttopuita talven varalle. Mun kaverilla harvoin sähköpatterin termostaatti menee päälle, koska se pitää uunissa tulta talvisaikaan lähes jatkuvasti. Puutahan siinä menee, mutta toimeliaana se kerää kesäisin luvan kanssa hakkuutähteistä ja lumpeista talven sauna- ja polttopuut. Eli käytännöllisesti katsoen hänellä ei ole lämmityskustannuksia.

        Samoin ruuan kanssa. Kaupunkiolosuhteissa ei pysty viljelemään ja jos pystyykin niin säilytystilat ovat rajalliset. Maalla sen sijaan kunnon maakellariin saa isollekin perheelle koko talven perunat, porkkanat, lantut, nauriit, kaaliit, punajuuret, sipulit, suolakurkut, omenat, mitä moninaisemmat hillot, soseet ja mehut. Kuivaamalla kuivurissa saa omassa maassa kasvatetut mausteet, sienet ja mitä kaikkea vaan keksiikin talvenvaralle kuivatettua. Melkoisen paljon säästää ruokakustannuksissa, jos on taitoa ja viitseliäisyyttä tehdä itse ruokaa ja säilöä. Ja ennenkaikkea omalla toiminnalla voi vaikuttaa siihen, että millaista ja kuinka paljon erilaisia säilöntäaineita käyttää ruuassa.

        Vaatihan tuo kaikki omatoimisuutta, osaamista ja aikaahan se vie, mutta noin voi säästää paljon sellaisissa asioissa, missä kaupunkiasumisessa ei voi.


      • mekkk
        Elämäntapasinkku kirjoitti:

        En tiedä mistä revit tietosi, mutta ainakin itselläni asuminen omakotitalossani on lähestulkoon ilmaista..
        Auton vakuutusmaksut ja verot on vuositasolla ehkä 400

        Nyt oli kyvymys talon hankintahinnata eikä käyttökuluista ja miten omakotitalossa voit ilmaiseksi asua kun ainakin kiinteistöveron joutuu maksamaan vaikka asuis missä korvessa tahansa.


      • mekkk kirjoitti:

        Nyt oli kyvymys talon hankintahinnata eikä käyttökuluista ja miten omakotitalossa voit ilmaiseksi asua kun ainakin kiinteistöveron joutuu maksamaan vaikka asuis missä korvessa tahansa.

        No ei nyt täysin ilmaiseksi, mutta ne on pennejä kun verrataan kaupunkilaisten vuokramenoihin..
        Enkä minä sinulle vastannut, vaan juntille maalta.


      • mekkk
        Elämäntapasinkku kirjoitti:

        En tiedä mistä revit tietosi, mutta ainakin itselläni asuminen omakotitalossani on lähestulkoon ilmaista..
        Auton vakuutusmaksut ja verot on vuositasolla ehkä 400

        Laskeppa siihen kiinteistövero, vakuutukset ja piiput on nuohottava kerran vuodessa ja kaikki muu kunnossapito ja sähkökin jotain maksaa ja niin edelleen. Jos alle 2000€ pääset kuluissa omakotitalossa niin aika pieni talo on.


      • AikasEdullinen

        Mulla on noin 90 neliöinen okt, asumiskulut kuukaudessa pyörii 200-250€/kk haarukassa. Ei mielestäni paha neliöihin nähden ja talo on kuitenkin vielä 2000-luvulla rakennettu.


      • RiippakiviMaalla

        Ei te sieltä saa tänne kaupunkiin muuttaa. Täytyyhän jonkun pitää maaseutu asuttuna ja että me täällä kaupoungissa saamme kermaa kahviin ja maitoa juoda.
        Mites nämä maalaiset suunnittelee kaupunkiin muuttavansa, kun on pellot ja asunnot.
        Ei kukaan osta peltoja ja asuntoa on vaikea saada myytyä maalla, varsinkaan jos on vähänkin syrjäseudulla.
        Minä en haluaisi olla maajussin saappaissa, jolla on peltoa 50 hehtaaria, 100 000€ omakotitalo ja maatalouskoneita yli 100 000€ arvosta.
        Jos kaikesta haluaa päästä eroon ja muuttaa rahaksi, niin ei ole mikään helppo juttu.
        Ei läydy ostajaa kaikelle niin helposti ja nopeasti.


    • Junttimaalta

      Ai niin, unohdin tosiaan tuon, maitopurkkihan maksaa vain alle markan. Ja tosiaan, se järvenrantatontti Juojärven rannalla on tosiaan hyvä, kun sen vettä voi puhtautensa vuoksi juoda sellaisenaan. Säästöä sekin!

    • Kerrostalo-Erakko

      Nyt alkoi 8.vuosi erakkoelämää kerrostaloyksiössä.
      LänsiSuomessa asun kaupungissa.Olen kotoisin ItäSuomesta maaseudulta.
      Yli 30 vuotta kaupungissa olen asunut.Kertaakaan en ole kaivannut maaseudulle muuttoa.

    • Itse asun jo maaseudulla ja etelään en lähtisi mistään hinnasta.
      Minulla on kyllä täällä kiva oma omakotitalo missä asun ja jos sipsakka nuori lapseton tyttöystävä löytyis, niin tänne vain..;)

    • Helsingistämaalle

      Aloittajalle: 11 vuoden kokemus maalla asumisesta: kulut: talo 30 000 e., lainakulut n. 400 e/kk., sähkö n. 80 e/kk, vesi 0 e. , jäte 20 e/kk, likakaivon tyhjennys 80 e/vuosi, nuohous 60e/vuosi, lämmityspuut omalta 5000 m2 tontilta (oma työ 0 e. moott. saha 300 e bensat), auto vm. 1998 350 e vak. vero, työmatkat kaupunkiin 300 e/kk/bensat.

      Plussat: ei räyhääviä naapureita, ei hissin meteliä, ei rappukäytävän meteliä, ei liikenteen meteliä, naavaa kasvaa puissa, järvi 200 m., rantasauna, soutuvene, pääsee uimaan kesäisin joutsenten seuraan, mustikoita ja puolukoita voi poimia viereisestä metsästä ja jos metsästää, niin voi liittyä hirviporukkaan - tai sitten vaan kalastelee ja/tai metsästää lintuja/jäniksiä.

      Miksi irtisanoutuisit vakiotöistäsi? Meillä työmatkat 40 km suuntaansa, eli 10e/päivä bensoihin. Siis kahdelta hengeltä. Ainahan sitä voi yksinäinen hommata kimppakyytejäkin, mutta kyllä maalla oma auto on vähän niin kuin hevonen ennen vanhaan, ei sitä oikein pärjää ilman. Fillarilla ehkä pääsee bussi/junapysäkille, mutta talvella on rankempaa.

      Eli: osta vanha talo, ota asiantuntija mukaan tekemään remonttisuunnitelma. Osta vanha katsastettu auto, ota asiantuntija mukaan. Jos sinulla ei ole ystävää/kaveria/kaverin kaveria, joka tuntee talot ja autot ja itselläsi on peukalo keskellä kämmentä, niin unohda koko juttu. Pysy kerrostalossa, maksa kovaa vuokraa, sillä työllistät kaverin luomaan lumet rappukäytävän edestä.

      Yhteenveto vielä: jos olet kätevä käsistäsi ja pidät lumen luomisesta, niin maalle! Jos haluat napin painalluksella valmista (mikro, hissi, tv, tietokone jne.) niin pysy kaupungissa ja kerrostalossa!

    • Maallaonmukavaa1

      Tervetuloa maalle! Tein päätökseen muuttaa maalle yli 10v sitten. En ole katunut. Työni tietysti hoidan, työmatka on n 35km suuntannsa, Lumitöistä en pidä, naapurin traktori tekee niistä suurimman osan. Puitakin pilkon vähän. Talossa on useampi lämmitysmahdollisuus. Takka on niistä yksi. Mikro on keittiössä, samoin astianpesukone ja muut keittiöön kuuluvat mukavuudet. Tietokone ja TV toimivat moitteettomasti. Hissiä en täälä ole huomannut kaivaata.

      Terveyspalvelut on täälä hyvät, paremmat kuin läheisessä kaupungissa. Olen viihtynyt hyvin. Tervetuloa Maalle! Maalla asuminen ei ole sama asia kun askeettisuus ja kurjuus.

      • vanahatupa

        Tällee se pitäs mennä! Lisää vielä ruokakauppa kävelyetäisyydelle, niin mitään ei puutu. Harrastusmahdollisuuksia on, kuten uimahalli, jotain käsityöjuttuja, jumppapiiri ja kuntosalikin. Kirjastoon on alle 2km.
        Umpikorpeen muuttamista en ymmärrä, mutta jos joku tahtoo, siitä vaan. Voihan ensin vuokrata jonkin kerrostaloasunnon ja tutustua kylään. Etsiä sitten sen omaksi ostettavan tai vuokrata jonkin mökin, jota kukaan ei halua. Tai vaikka vallata!

        Muistuttaisin kuitenkin, ettei aina ole siinä kunnossa kuin tänään. Eläköityvien pitää ymmärtää, että sydäri t. halvaus voi yllättää. Ja nuoremmat tietää, ettei flunssaisenakaan ole kiva niitä puita hakea t. lumitöitä tehdä.


    • 8vmaalla

      Oon itse asunut jo 8v. ns. korvessa eli maalla, sitä ennen pääkaupungissa kunnes mitta täyttyi, ei voi olla elämän tarkoitus käydä työssä ja tulla kotiin siihen kerros helvettiin katsomaan parvekkeelle ulkoilmaa, siellä kun kaikki muu tuntui maksavan, päätin päivänä eräänä että nyt loppuu tämä elämä ja ei kun maataloa etsimään, kaks vuotta meni etsiessä sopivaa, niitä kun on kaiken kuntoisia ja eri paikoissa, mutta sopiva löytyi ja ehkä en taloudellisessa mielessä ole niitä rikkaita mutta syön hyvin joka päivä ja mikä tärkeintä tuntui kun olisi kääntänyt vaihteen hitaammalle elämässä, olen monesti miettinyt että miksi en aikaisemmin tullut muuttaneeksi maalle, yksikään päivä ei ole kaduttanut, elämä on nyt elämän arvoista ilman cittareita ja jumboja.
      Ehdottomasti ja rohkeasti vaan liikkeelle kyllä aina alkuun pääsee ja siitä sitte eteenpäin täällä kun ei olla niin tarkkoja mistään varsinkaan kellosta. Ja kunhan kesä koittaa luonto on mitä kaunein, antakaa aikaa itselle se on elämässä tärkeintä nauttia ei raha.

      • mekkk

        Miksi asuit kerrostalossa kun pääkaupunkiseudulla voi asua rivarissa tai omakotitalossa niin saa omaa pihaa ja vo itehdä kaikkea kivaa. Itse asun rivarikolmiossa ja kiva olla tersilla ja grillailla pihalla tarpeen mukaan ja oma saunakin on ja kaikki lähellä. Kun korpeen haluan niin mökki on sitä varten ja siellä on kesällä kiva tehdä ja puuhastella mutta ei enää syksypimeällä vaikka mökkikausi kestaa jäiden läjdostä jäiden tuloon eli hutkuusta masrraskuulle ja nyt odotellaa taas kevättä mutta talvellakin käydään mökillä kattomassa ettei ole mitään rikottu. Töitähän siellä mökkipaikkakunnalla ei ole. pääkaupunkiseudulla jo vuodesta -87 asuneena viihdyn hyvin metropolialuella.


    • Yrttineito

      Kyllä, kyllä ja kyllä! Hiljaisuus ja rauha, ilman ja veden puhtaus, valosaasteeton taivas, luonnonantimet ilmaiseksi läheltä, luonnon kiertokulussa vahvasti eläminen, yhteisöllisyyttä ja aktiviteetteja, jotka ovat omien arvojen mukaisia, kohtuullinen toimeetulo omilla kyvyillä ja taidoilla. Etsinnässä hirsitalo keski-suomesta vesistöjen läheltä toista vuotta.

      • mekkk

        Itse asun pääkaupunkiseudulla ja ihan yhtä puhdasta se ilma on täälläkin kuin mökillä pirkanmaalla ja en ole huomannut mitään eroa. ASunkin metsän reunassa ja kehä 3 on meluesteen ja aika hijaista on ja rivarissa on kiva asua kun on oma piha ja niin edelleen. Palvelut lähellä ja kivaa on.


    • maalla.on.mukavaa

      Maalla asumisessa on kyllä hohtoa. Rauhallista, puhdas ilma eikä näy eräitä viime aikaisia rasitteita niinkuin täällä pk-seudulla jatkuvasti notkumassa.
      Mökki on meilläkin 300km päässä helsingistä, sähköt on ja se onkin melkoinen menoerä.
      Taloussanomissa oli juuri pari pv sitten tietoa, että aikovat nostaa siirtohintoja, nousu voi olla melkoinen.
      Silti haluaisin eläkkeellä muuttaa sinne, tai edes läheiseen kylään, jos sieltä jonkun pikkuasunnon saa.

    • dkfjsldföaksdf

      Meilläkin haave alkaa toteutumaan :)

      Nykyinen meno Helsingissä on aivan kauheaa. Siis meidän näkökannasta, joilla ei ole varaa asua Westendissä tai Kauniaisissa ja käyttää omaa autoa työmatkoihin ja taksia iltamenoihin.

      Mistä näitä MAALLEmuuttajia tänne putkahtelee, kun hallitus on ilmoittanut että kansa haluaa muuttaa kapunkeihin? Maaseutu kuulkaas autioituu nyt, näin mediassa toitotetaan.

      Olisi katastrofi, jos tälläinen maallemuutto innostus lisääntyisi. Tämä downsiftaaminen kun ei edistä talouskasvua. Hys hys älkää kertoko täällä miten omavaraistalous toimii. Kauppa se on joka kannattaa. Kaupungissa olet muiden armoilla.

    • MaaseudullaYksinäisyys

      Täh, siis yksinäisyys palstalla keskustellaan maalle muuttamisesta.
      Ymmärtääkseni yksinäisyys palstalla keskustelevat yksinäiset ihmset yksinäisyydestä, eikä se yksinäisyys kyllä helpota maalle muuttamalla.
      Maalla sitä vasta yksinöinen onkin, jos muuttaa johonkin syrjäkylän perukalle, jossa lähin naapuri on kilometrien päässä ja lähin keskusta, jossakin 30 km päässä, jossa ei juurikaan ole elämää.
      Olen minäkin ollut maalla, eikä se ihan syrjässä ollut, kun kirkonkylälle oli n.10km matka, mutta syrjässä kuitenkin verrattuna syntymäpaikkaani 40 000 asukkaan kaupunkiin, jonka taajama-alueella asun.
      Maalla tuli käytyä, kun se oli isovanhempien pieni maatila ja uudempi omakotitalo, jota piti käydä talvella lämmittämässä, kesällä tehdä pihatöitä ja kasvimaata laittaa.
      Siellä kylällä oli noin 120 asukasta eli ei ihan pieni kylä. Kesällä siellä oli vähän enemmän vilskettä, pääasiassa pellolla ja kylätiellä huristelevia traktoreita.
      Ihmisiä ei siellä kuitenkaan hirveästi liikkunut, muuten kuin autolla ja traktoreilla, eikä kukaan pysähtynyt, kun kaikilla oli hiivatinmoinen kiire.

      Talvella kylä oli lähes kuollut, ei siellä paljon ihmset lenkkeilleet, kuten kaupungin taajamassa, jossa ihmsiä oikeasti näkee.
      Talvella maalla oli tosi hiljaista, kaukainen moottori sahan ääni kailotti jostain kaukaa metsästä korvesta, kun maajussi raivaa metsäänsä.
      Talvella maaseutu on lähes kuollut, tuntuu että ihmiset ovat kadonneet jonnekin, kun ovat kotona, eivätkä talvella juuri missään käyn, kuin kaupassa korkeintaan.
      Ei ole kyllä yksinäiselle mikään suositeltava paikka.

      Kaupungissa sentään on ihmisiä ja ihmisiä näkee talvellakin. Lisäksi talvellakin on erilaisia tapahtumia kaupungissa, johon voi osallistua ja yksinäisillekin on tapahtumia, ettei kaikissa edes ehdi käymään.
      En minä maaseudulle enää muuttaisi, kaupungissa palvelut ovat lähellä ja ystäviä löytyy paljon helpommin, kuin maaseudulta.

    • Realiteetit_esiin

      Sen minäkin olen kokenut kun olen matkustellut suomessa tai ulkomailla niin se yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne ajaa takaisin kotikaupunkiin ja varsinkin maaseutupaikkakunnalla aika nopeasti alkaa ahdistamaan.
      Ei oikein suurimmalla osalla maalle kaipaavista taida olla jalat maassa.Uusia ystäviä tuskin maalta löytyy kun ei niitä kaupungin väenpaljoudestakaan löydy ja voisi käydä niin että vähitellen katkeaisi pitkäaikaiset suhteet kaupungissa asuviin.Lähtisin itse kokeilemaan maalla asumista samanhenkisten ihmisten kanssa ostamalla kimpassa asunnon maalta mutta en missään tapauksessa laittaisi kaikkia rahojani siihen että saisin maaseudulta vanhan asunnon.Kaupungissa voi asua suhteellisen pienellä sijoituksella uudehkossa asumisoikeusasunnossa mutta maaseudulta tuskin löytyy sellaisia asuntoja joista pääsee nopeasti eroon ilman tappiota jos ei viihdy.

    • mekkk

      Yksi maalla asumisen haittapuolista on että jos 2-5 kertaa vuodessa on jotain menoja ja jossa otetaan alkoholia niin joko olet selvinpäin että pääset sinne korpeen takaisin ta otat hotellihuoneen kohteesta missä pippalot ovat ja kakllliiksi tulee. Kaupungeissa toimii julkinen liikenne ettei tartte edes taksi käyttää niin pääsee halvemmalla. Tämän takia en asu maalla ja mökiltäkään ei viitti viihteelle lähteä kun on kallista taksilla liikkua kun baarit kaukana.

    • MMM888

      Mitä jos muutettaisiin yhdessä maalle? Aluksi jaetaan sama talo, mutta jatkossa rakennettaisiin jokaiselle omat miniasunnot päätalon ympärille.

      • Hmm..yhteisomistus. Jos ois iso tontti/tila haja-asutusalueella, meinaan ISO ja lähellä taajamaa edullisesti kaupan. Sen jakaisi pienempiin tontteihin, joilla tietty määrä rakennusoikeutta.

        Liiallinen yhteisöllisyys paha mutta tietty yhteisöllisyys hyvä. Onhan tullut mietityksi sitä sun tätä.
        Kaipuu maalle on kova vaikkei niin realistinenkaan. Vaan mistä siellä maalla naisen löytäis??? Kaupunkeihin pakenevat. NO onhan niitä hippihenkisiä idealisti paluumuuttajiakin. Naisissakin.

        Omavaraisuus ja elukat on jees.


      • MMM888

        ^Nopeesti katoin että olisit aika samanlainen tyyppi. Olitko mistä päin? Löytyykö massia toteutuksen omaan osaan?


      • MMM888 kirjoitti:

        ^Nopeesti katoin että olisit aika samanlainen tyyppi. Olitko mistä päin? Löytyykö massia toteutuksen omaan osaan?

        Pk-seudulla nyt asun. Asunto on myynnissä mutta en ole ainoa siinä omistussuhteessa. Omia säästöjä on pikkusen ja tarkoitus jonnekin päin lähteä. Ehkä sitä rohkeutta puuttuu kun oon täällä niin kauan asunut. Tässä kaupungissa.


      • MMM888

        Itsekin asunut koko ajan täällä PK-seudulla ja oon kanssa säästänyt poismuuttoon. Laitan S-postia aiheesta kunhan kerkeän.


    • Anonyymi

      Nyt jos tulee nelipäiväinen työviikko, niin helpottaa maalta töissä käyntiä. Millainen on hintataso Uudenmaan, Päijät- ja Kanta-Hämeen ok taloissa? Siis maaseudun ok taloissa?

    • Anonyymi

      Minä asun kesämökillä, talvet olleet liian kylmiä joten joutuu asumaan muuallakin.

      Ihan askeettista, aurinkosähkö, otsalamppu,makuupusseja ym. Retkiveneellä paljon liikkeellä.

      On ihanan rauhallista. Kerran viikossa käyn kaupassa hakemassa murkinaa ja juomavettä. Jääkaappi on kaivossa.Risusavottaa&polttopuita, jee.Autosta ei pääse eroon vaikka haluisinkin.

    • Anonyymi

      En halua korpeen asumaan, enkä maaseudullekaan.

    • Anonyymi

      Mieluummin maalle,kuin betoniseiniä katsomaan,pitää olla reviiriä,yksityisyyttä.Muissa maissa tosin lämpimissä ihmiset muuttan maille kasvattavat itse syötävänsä.Suomal.on ehkä herkkähipiäine kahtoo tvtä,sosiaalituet,ties mitkä juoksee.Eii hyvänen aika noin pitkää voi jatkua,miettikää kalliit vuokrat, asuminen ,muiden kukkaroa lihottaa,ite köyhtyy. Marjastaa,kalastaa ,sienestää.Saa kaiken itselleen.Elämä on lyhyt,kuluttaako sen sohvalla tvn ääressä vai samoillen metsissä..ite maalta syntyjää,mut etelää tie vei,en ikinä ole viihtynyt,työ pitää täällä..haaveilen vielä maalla asumisesta,oli siellä mitään tai ei..

      • Anonyymi

        Kalastuksen harrastajille ok.


    • Anonyymi

      itte oon maalla syntynykki !!! en muuttaisi mihinkään ! isoon kaupunkiin siellä / niissä ei uskaltaisi kulkea edes valoisalla ! ties mikä kuka aseistunu nainen voisi takana jahdata ! maalla ihmiset tuntee toisensa ! kaupulaiset saatte elannon maalta ym muuta !!! huomioikaa se !!! terveisiä eteläpohjanmaalta ! täällä on karja tiloja paljon !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe