Puoliso veneessä

PurjehtimaanTuomittu

Ajattelin kehuskella vaimollani. No en, enkä halua herättää ärtymystä. Tämä puolison ja muun perheen kanssa veneily on kuitenkin monelle yleisintä veneilyä. Siksi sitä ja sen onnistumisen edellytyksiä kannattaa pohtia.

Sen verran kehuskelen, että vaimo tykkää veneillä, nimenomaan purjehtia. Hän on myös varsin hyvä gasti ja osaa sen verran purjehtia, että saa veneen vietyä ongelmitta paikasta toiseen. Kokemusta on vielä melko vähän, mutta siihenhän auttaa aika ja purjehtiminen.

Komentosuhteet ovat sellaiset, että kipparin päätösten mukaan tehdään. Jos niistä on eri mieltä tai ei ymmärrä syytä, siitä keskustellaan myöhemmin. Käskyt tai pyynnöt toteutetaan välittömästi. Kippari on se, jolla kulloinkin on pinna.

Käskyjä ei ole mitään syytä esittää karjumalla tai armeijatapaan jollakin komentokielellä. Se vaikuttaisi naurettavalta ja loisi huonoa tunnelmaa. On parempi käyttää esimerkiksi muotoa, että ehdotan tai nostaisitko.

Tämän tapaisilla periaatteilla on pärjätty ilman yhtään veneilyä kokenutta riitaa. Toivon keskustelua, vaikka aihe ei kaikille ihan helppo lienekään.

27

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppoakunhallitsee

      Koskee toki kaikkia miehistöjä. Jos kippari osaa sanoa puolta minuuttia aiemmin tavallisella äänellä niin eipä tarvitse puolta minuuttia myöhemmin kirkua samaa komentoa. Kippariksi laitetaan se, jolla kokemuksensa ja luonteensa perusteella on parhaat edellytykset hallita tilanteet.

      Yhdistettävissä työelämään.

    • varakomentaja

      Pojat, pojat nyt te ole erehtyneet. Kipparilla on vastuu lakiin nojaten, mutta oma amiraali on senkin yläpuolella.

      • Jjjd

        Puolustusvoimien komentaja komentaa kaikkia amiraaleja. Häntä komentaa ylipäällikkö. Hänen yläpuolellaan taas on kansa, eli me kaikki.


      • nuoria.höynäytetään
        Jjjd kirjoitti:

        Puolustusvoimien komentaja komentaa kaikkia amiraaleja. Häntä komentaa ylipäällikkö. Hänen yläpuolellaan taas on kansa, eli me kaikki.

        Ai saatana, tuon kun olisi tiennyt alokasaikana!


      • Näinsemeneee
        Jjjd kirjoitti:

        Puolustusvoimien komentaja komentaa kaikkia amiraaleja. Häntä komentaa ylipäällikkö. Hänen yläpuolellaan taas on kansa, eli me kaikki.

        Ja ylipäällikön yläpuolella on sitten korkein oikeusaste - vaimo.


    • MinustakinVaimosiOnHyvä

      Paljon kiitoksia tiedoista. Mitä keskusteltavaa tuossa on?

    • fxhjzfhnhxf

      Meillä on veneessä täydellinen demokratia; kaikki on samaa mieltä kuin kippari. Ei tule riitoja.

      Purjehtiessa viestit pääsääntöisesti karjutaan; muuten ei kuule. Ihan turha siinä veden kohinassa ja tuulen suhinassa normaalilla puheäänellä mitään viestittää samalla kun katsoo tilannetta kuulijasta ehkä täysin toiseen suuntaan. Pakko huutaa.

      • 56desipeliämatkanopeudel

        "Purjehtiessa viestit pääsääntöisesti karjutaan; muuten ei kuule"

        Ah mmm, ja purjehtijat aina mäkättävät moottoriveneen oleva meluisa sisällä, hi hi......

        PAHA totuus purjehduksen nautinnollisesta hiljaisuudesta!


      • bofoorit

        kelissä ei ole hiljaista merellä, mutta maissa m-veneessä on kelissä hiljaista


      • Jurristikko
        56desipeliämatkanopeudel kirjoitti:

        "Purjehtiessa viestit pääsääntöisesti karjutaan; muuten ei kuule"

        Ah mmm, ja purjehtijat aina mäkättävät moottoriveneen oleva meluisa sisällä, hi hi......

        PAHA totuus purjehduksen nautinnollisesta hiljaisuudesta!

        Ai että purjehtijat mäkättävät???

        Ja AINA!? Minulle tulee mieleen tuosta AINA! määritteestä vastakkaista sukupuolta edustava henkilö perheessämme joka mäkättää: "Jätät AINA lehdet pöydälle" tai "Miksi AINA teet/tulet/menet/sotket..."
        Joten menee ohi otsikon "Puoliso veneessä" ja onkin moottoriveneilevä puoliso purjehduspalstalla :-/
        Mutta kyllä me kestetään
        "AKK - kovempaa joo..." :D


      • Jurristikko
        Jurristikko kirjoitti:

        Ai että purjehtijat mäkättävät???

        Ja AINA!? Minulle tulee mieleen tuosta AINA! määritteestä vastakkaista sukupuolta edustava henkilö perheessämme joka mäkättää: "Jätät AINA lehdet pöydälle" tai "Miksi AINA teet/tulet/menet/sotket..."
        Joten menee ohi otsikon "Puoliso veneessä" ja onkin moottoriveneilevä puoliso purjehduspalstalla :-/
        Mutta kyllä me kestetään
        "AKK - kovempaa joo..." :D

        Ja aina minä siteeraan väärin :(
        Piti sanoman "AKK - kovempaa ei oo - aalistuuuss!"


      • Jsjsjsaaa

        Ei meillä kyllä huudeta purjehtiessakaan. Ehkä sitten, jos minä olen mastolla jotain touhuamassa ja annan vaimolle ohjeita. Huutaminen tarkoittaa yleensä, että on tehty virheitä ja asiat on jotenkin pielessä.


      • niinmutta_
        56desipeliämatkanopeudel kirjoitti:

        "Purjehtiessa viestit pääsääntöisesti karjutaan; muuten ei kuule"

        Ah mmm, ja purjehtijat aina mäkättävät moottoriveneen oleva meluisa sisällä, hi hi......

        PAHA totuus purjehduksen nautinnollisesta hiljaisuudesta!

        Kuuletko koskaan m-veneessäsi keula-aallon solinan?


      • Runoilijaa
        niinmutta_ kirjoitti:

        Kuuletko koskaan m-veneessäsi keula-aallon solinan?

        Pari kertaa olen kuullut keulasta kivien kolinan.


      • kaikkeaKanssKuuleki
        niinmutta_ kirjoitti:

        Kuuletko koskaan m-veneessäsi keula-aallon solinan?

        Joo, kun astelee keulalle, mutta onko tuo nyt sitten se "kluu" purjehduksen ihanuudesta kuulla solinaa keulasta ja taitaa toteutua ainoastaan melko pienessä aluksessa jos istuskelet kaukalossasi.


      • niinmutta_
        kaikkeaKanssKuuleki kirjoitti:

        Joo, kun astelee keulalle, mutta onko tuo nyt sitten se "kluu" purjehduksen ihanuudesta kuulla solinaa keulasta ja taitaa toteutua ainoastaan melko pienessä aluksessa jos istuskelet kaukalossasi.

        Ei riipu mitenkään aluksen koosta. Isommassa aluksessa on isompi keula-aalto ja aivan hyvin sen istumalaatikkoon kuulee, jos sileässä vedessä purjehtii. Moottoriveneessä on tietenkin kaikki samat luonnon äänet merestä ja tuulesta, moottorin ääni siihen päälle. Oman aallon äänikin on oleellisesti purjeveneen solinaa voimakkaampi ääni, eikä siltikään kuulu melun yli.

        "Kluu" on se, että jopa keula-aallon solinan voi kuulla, ei solina itse, vaikka se onkin hyvin miellyttävää kuultavaa.


      • AINAaina
        Jurristikko kirjoitti:

        Ai että purjehtijat mäkättävät???

        Ja AINA!? Minulle tulee mieleen tuosta AINA! määritteestä vastakkaista sukupuolta edustava henkilö perheessämme joka mäkättää: "Jätät AINA lehdet pöydälle" tai "Miksi AINA teet/tulet/menet/sotket..."
        Joten menee ohi otsikon "Puoliso veneessä" ja onkin moottoriveneilevä puoliso purjehduspalstalla :-/
        Mutta kyllä me kestetään
        "AKK - kovempaa joo..." :D

        Se koira älähtää johon.....

        Vahvistit juuri, purjehduksen olevan meluisa, vaikka yritit johdattaa keskustelun toisaalle.


      • Jurristikko
        AINAaina kirjoitti:

        Se koira älähtää johon.....

        Vahvistit juuri, purjehduksen olevan meluisa, vaikka yritit johdattaa keskustelun toisaalle.

        Kyllä, kyllä... melua piisaa. Kannattaisi sinunkin kokeilla purjehdusta, jos vaan korvat kestää eikä vaan norkoilla täällä purjehtijoiden palstalla :D


    • Irappik

      Meillä on veneessä kaksi sääntöä, ja niillä ollaan pärjätty.
      1. Kippari on aina oikeassa.
      2. Jos kippari on kuitenkin väärässä, astuu sääntö nymero yksi välittömästi voimaan

    • Papppsjjj

      Meillä huudetaan sekä kotona että veneessä, joten ongelmaa ei synny. Riitoja on kaikista aiheista niin, että molemmat on eri päivinä päinvastaista mieltä samasta asiasta, kuten purjeilla menosta.

    • olkaaparempia

      Joku kokenut seilori on kirjoittanut " jos tarvitset miehistön, mene sen kanssa naimisiin". Monihan meistä on naimisissa mutta ei kaikilla kuitenkaan ole miehistöä,
      Jos vaimo onkin kiinnostunut purjehduksesta, niin hänen intonsa on kyllä helppo sammuttaa "kaikkitietävän" kipparin (miehen) komentelullaja huutamisella. Tämän sanon omasta kokemuksestani, valitettavasti.

      • Laajemmin sama ajatus kuuluu niin, että innon tappaa se, jos ei vaimo saa itse valita rooliaan. Meillä on paljon lapsia miehistössä, joten varmasti ei vaimoa huvita lähteä, jos hänen roolinsa on koko ajan tapella lasten kanssa sisällä ja minä vain fiilistelen kannella. Käytännössä teen usein niin, että vaimo ottaa isomman roolin veneilyssä helpommilla osuuksilla, kun ei tarvitse purjeita koko ajan säätää, ja minä katson silloin lapsia. Vaikeammissa paikoissa hän mieluummin huolehtii lapsista ja minä veneestä.


    • Mattikimi

      Puoliso veneessä? Riippuu kenen???

    • hyppää-perkele

      Kipparin tuntee lakista ja siitä että pinna palaa

      • näsäviiisas

        Eikö pinnan palaminen purjehtiessa ole vähän paha?
        Ohjaaminen silloin saattaa muuttua varsin hankalaksi, jos oikein olen ymmärtänyt.....


      • viisasnäsä

        Helppo se on yksinpurjehtijan laiturissa olla näsäviisas...


    • 20vuottaonnäillämenty

      Ööh. Onpahan taas hienoa keskustelua. Meillä homma toimii sovitusti niin, että veneessä on kippari, kun ollaan merellä. Kippari päättää kaikki merenkulkuun ja varsinkin turvallisuuteen liittyvät asiat. Reittisuunnittelussa yms. amiraalilla ja kipparilla on molemmilla yksi ääni. Siis yhdenvertainen ääni. Huutoa ei yleensä tarvita, paitsi kovemmassa kelissä, kun ei muuten kuule 10 metrin päähän, siis perästä keulaan tai päinvastoin. Rantautuessa käsimerkit useimmissa tapauksissa toimivat erinomaisesti. Vaimo voisi osallistua varsinaiseen purjehduksen ja varsinkin navigointiin enemmänkin, mutta siihen ei hänellä ole innostus käytännössä riittänyt, vaikka kurssit on suoritettu. Ei minulla ole valittamista , asiat hoituvat näinkin aivan loistavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe