Venemessut 2018

MessuMara

Miäk mahtaa olla tämänkertainen messujen anti? Liekö järisyttäviä uutuuksia näytillä.

40

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menen-silti

      uus pusteri ja vieläkin isompi Jammu.
      metrilaku onkin enää 80 cm.

      • lakupekka1

        Missä lakunmyyja, siellä taantuma...


      • Merisika

        Vitun rasisti!


      • kalkkilaivan-kapu
        lakupekka1 kirjoitti:

        Missä lakunmyyja, siellä taantuma...

        lakupekoilla onkin isommat kuin valkonaamoilla!


    • hupiveneilijä

      En osaa sanoa, mutta meinasin mennä vähän fiilistelemään tulevaa kautta ja imuroimaan muutamat lonkerot.

    • Rahastukseen.kyllästynyt

      Tarjonta heikkenee ja lippujen hinnat nousevat.

    • todettttuonn

      Samat busterit, yamahat,kalastuskoppiveneet ja daycruiserit kuin viimeiset 40 vuotta. Myyjät ja vuosiluvut vaihtuu, tuotteet pysyy samana.

    • enueunukki

      Antia ei ole , koska messut ei ole alkaneet vielä.

    • DonJuon10

      Ajattelin keskittyä oluen juontiin, katsella tarjontaa ja sitten keräillä herneitä pulloon.

    • Ostasin_ei_tarjontaa

      Ja purjeveneet loistavat edelleen poissaolollaan?

      • hupiveneilijä

        No miksi niitä kannattais sinne roudata, kun ei niitä kukaan osta?


      • messut.vai.myymälä
        hupiveneilijä kirjoitti:

        No miksi niitä kannattais sinne roudata, kun ei niitä kukaan osta?

        Ai? Eikö ne olekin messut, eikä mikään venemyymälä????


      • messut.vai.myymälä kirjoitti:

        Ai? Eikö ne olekin messut, eikä mikään venemyymälä????

        No, myyjän kannalta messuille osallistumisen tarkoitus on nimenomaan myynnin edistäminen. Ja matkapurjeveneiden osalta markkinatilanne näkyy olevan se, ettei maahantuojilla ole enää rahkeita tuoda veneitä messuille. Ilmeisesti ihan niin, ettei ole mitä tuoda.


      • rahaapitääsaada
        messut.vai.myymälä kirjoitti:

        Ai? Eikö ne olekin messut, eikä mikään venemyymälä????

        Ei ne myyjät niitä sinne ihan lämpimikseen roudaile, varmaan siinä on tarkotus esitellä veneitä potentiaalisille ostajille. Niitä kun ei tänäpäivänä juurikaan ole, niin ei kannata investoida moiseen touhuun.


      • messut.vai.myymälä
        10-14 kirjoitti:

        No, myyjän kannalta messuille osallistumisen tarkoitus on nimenomaan myynnin edistäminen. Ja matkapurjeveneiden osalta markkinatilanne näkyy olevan se, ettei maahantuojilla ole enää rahkeita tuoda veneitä messuille. Ilmeisesti ihan niin, ettei ole mitä tuoda.

        "No, myyjän kannalta messuille osallistumisen tarkoitus on nimenomaan myynnin edistäminen"

        Niin, sitä minäkin. Ei veneitä messuilla = ei edistetä myyntiä.


      • messut.vai.myymälä kirjoitti:

        "No, myyjän kannalta messuille osallistumisen tarkoitus on nimenomaan myynnin edistäminen"

        Niin, sitä minäkin. Ei veneitä messuilla = ei edistetä myyntiä.

        Mutta samaan aikaan "veneitä messuilla = ei silti myynti edisty". Kirjoitin tästä jo aiemmin: maahantuojilla ei ole nykyisin (jos on koskaan ollutkaan) varaa hankkia omalla riskillä myyntivarastoon noita veneitä. (Tiedän esittelyveneitä aiemmin olleen, mutta en tiedä sitä, onko kyse ollut a) maahantuojan itse sellaiseksi ostamista, b) valmistajan tarkoitusta varten "lainaamista" vai c) asiakasta varten tulleista mutta kaupan peruuntumisen vuoksi käsiin jääneistä.)
        Veneen tuominen messuille on mahdollista kolmella tavalla:
        1) maahantuoja ostaa sellaisen valmistajalta esittelyveneeksi (ja aikanaan myytäväksi): tätä ei tapahdu, koska n. viiden veneen vuotuisessa markkinassa riski olisi järjetön
        2) valmistaja "lainaa" veneen tarkoitukseen: tätä tuskin tapahtuu, koska mainittu viiden veneen vuotuinen markkina ei tosiaankaan valmistajia kiinnosta
        3) jo myydyn veneen ostaja suostuu jonkinmoista korvausta (hinnanalennusta) vastaan siihen, että venettä näytetään ensin messuilla: tämä on ilmeisesti ollut aiemminkin se yleisin tapa, mutta taas se viiden veneen vuosimyynti tekee sen, ettei messujen aikaan todennäköisesti ole tällaistakaan venettä käsillä.

        Jos kerran olet niin varma siitä, että veneitä kannattaisi tuoda messuille, niin mikäs sinua estää ryhtymästä maahantuojaksi. Pistät ensin 100 000 euroa (veneestä riippuen) omasta taskustasi siihen, että se vene yleensä Suomeen ilmestyy, sitten muutama tonni lisää messukustannuksia jne. Siitä vaan, sehän on pomminvarma bisnes (sinun mielestäsi)!


      • rahaapitääsaada
        messut.vai.myymälä kirjoitti:

        "No, myyjän kannalta messuille osallistumisen tarkoitus on nimenomaan myynnin edistäminen"

        Niin, sitä minäkin. Ei veneitä messuilla = ei edistetä myyntiä.

        Ei ole potentiaalisia ostajia, eli ei ole myyntiä mitä voisi edes teoriassa edistää.


      • messut.vai.myymälä
        10-14 kirjoitti:

        Mutta samaan aikaan "veneitä messuilla = ei silti myynti edisty". Kirjoitin tästä jo aiemmin: maahantuojilla ei ole nykyisin (jos on koskaan ollutkaan) varaa hankkia omalla riskillä myyntivarastoon noita veneitä. (Tiedän esittelyveneitä aiemmin olleen, mutta en tiedä sitä, onko kyse ollut a) maahantuojan itse sellaiseksi ostamista, b) valmistajan tarkoitusta varten "lainaamista" vai c) asiakasta varten tulleista mutta kaupan peruuntumisen vuoksi käsiin jääneistä.)
        Veneen tuominen messuille on mahdollista kolmella tavalla:
        1) maahantuoja ostaa sellaisen valmistajalta esittelyveneeksi (ja aikanaan myytäväksi): tätä ei tapahdu, koska n. viiden veneen vuotuisessa markkinassa riski olisi järjetön
        2) valmistaja "lainaa" veneen tarkoitukseen: tätä tuskin tapahtuu, koska mainittu viiden veneen vuotuinen markkina ei tosiaankaan valmistajia kiinnosta
        3) jo myydyn veneen ostaja suostuu jonkinmoista korvausta (hinnanalennusta) vastaan siihen, että venettä näytetään ensin messuilla: tämä on ilmeisesti ollut aiemminkin se yleisin tapa, mutta taas se viiden veneen vuosimyynti tekee sen, ettei messujen aikaan todennäköisesti ole tällaistakaan venettä käsillä.

        Jos kerran olet niin varma siitä, että veneitä kannattaisi tuoda messuille, niin mikäs sinua estää ryhtymästä maahantuojaksi. Pistät ensin 100 000 euroa (veneestä riippuen) omasta taskustasi siihen, että se vene yleensä Suomeen ilmestyy, sitten muutama tonni lisää messukustannuksia jne. Siitä vaan, sehän on pomminvarma bisnes (sinun mielestäsi)!

        "Jos kerran olet niin varma siitä, että veneitä kannattaisi tuoda messuille, niin mikäs sinua estää ryhtymästä maahantuojaksi. "

        Voi vittu mikä LOGIIKKA sulla taas 10-14!

        Kuinkahan paljon on asioita, jotka kannattaa, mutta ei niistä uraa ja elinkeinoa tehdä?

        Liikunta kannattaa ja edistää terveyttä. En silti rupea personal traineriksi, vaikka läskejä on maa täynnä.

        Enkä rupea remontti-reiskaksi, vaikka sekin kuulemma on kannattavaa.

        Enkä rupea... jne.

        Minulla on jo oma duuni ja ura. Se nyt etupäässä estää minua ryhtymästä venekauppiaaksi.

        Anteeksi että harmittelen sitä, etteivät messut kannata. Jotenkin on aitojen messujen idea kadonnut, kun ne eivät kannata, ellei myyntiä tule niin perkeleesti. Jää paljon mielenkiintoista näkemättä ja näkymättä.


      • Ihme.Gubbe
        10-14 kirjoitti:

        Mutta samaan aikaan "veneitä messuilla = ei silti myynti edisty". Kirjoitin tästä jo aiemmin: maahantuojilla ei ole nykyisin (jos on koskaan ollutkaan) varaa hankkia omalla riskillä myyntivarastoon noita veneitä. (Tiedän esittelyveneitä aiemmin olleen, mutta en tiedä sitä, onko kyse ollut a) maahantuojan itse sellaiseksi ostamista, b) valmistajan tarkoitusta varten "lainaamista" vai c) asiakasta varten tulleista mutta kaupan peruuntumisen vuoksi käsiin jääneistä.)
        Veneen tuominen messuille on mahdollista kolmella tavalla:
        1) maahantuoja ostaa sellaisen valmistajalta esittelyveneeksi (ja aikanaan myytäväksi): tätä ei tapahdu, koska n. viiden veneen vuotuisessa markkinassa riski olisi järjetön
        2) valmistaja "lainaa" veneen tarkoitukseen: tätä tuskin tapahtuu, koska mainittu viiden veneen vuotuinen markkina ei tosiaankaan valmistajia kiinnosta
        3) jo myydyn veneen ostaja suostuu jonkinmoista korvausta (hinnanalennusta) vastaan siihen, että venettä näytetään ensin messuilla: tämä on ilmeisesti ollut aiemminkin se yleisin tapa, mutta taas se viiden veneen vuosimyynti tekee sen, ettei messujen aikaan todennäköisesti ole tällaistakaan venettä käsillä.

        Jos kerran olet niin varma siitä, että veneitä kannattaisi tuoda messuille, niin mikäs sinua estää ryhtymästä maahantuojaksi. Pistät ensin 100 000 euroa (veneestä riippuen) omasta taskustasi siihen, että se vene yleensä Suomeen ilmestyy, sitten muutama tonni lisää messukustannuksia jne. Siitä vaan, sehän on pomminvarma bisnes (sinun mielestäsi)!

        Tämä perkeleen kaikkitietävä yleismies Jantunen on luokiteltavissa idiootiksi. Joka asiaan lähestulkoot yhtä typerä kommentti. Nyt jo veneen myynnista ja maahantunnistakin on sulkia hattuunsa keräämässä ja kertoilemassa tarinoita.


      • messut.vai.myymälä kirjoitti:

        "Jos kerran olet niin varma siitä, että veneitä kannattaisi tuoda messuille, niin mikäs sinua estää ryhtymästä maahantuojaksi. "

        Voi vittu mikä LOGIIKKA sulla taas 10-14!

        Kuinkahan paljon on asioita, jotka kannattaa, mutta ei niistä uraa ja elinkeinoa tehdä?

        Liikunta kannattaa ja edistää terveyttä. En silti rupea personal traineriksi, vaikka läskejä on maa täynnä.

        Enkä rupea remontti-reiskaksi, vaikka sekin kuulemma on kannattavaa.

        Enkä rupea... jne.

        Minulla on jo oma duuni ja ura. Se nyt etupäässä estää minua ryhtymästä venekauppiaaksi.

        Anteeksi että harmittelen sitä, etteivät messut kannata. Jotenkin on aitojen messujen idea kadonnut, kun ne eivät kannata, ellei myyntiä tule niin perkeleesti. Jää paljon mielenkiintoista näkemättä ja näkymättä.

        Älä sitten arvostele muita sellaisen tekemättä jättämisestä, jota et itse ole valmis tekemään.


      • messut.vai.myymälä
        10-14 kirjoitti:

        Älä sitten arvostele muita sellaisen tekemättä jättämisestä, jota et itse ole valmis tekemään.

        Parahin 10-14:

        Ketä olen arvostellut? Kelaapas hiukan taaksepäin, ja lue. Ketä arvostelin?

        Kirjoitin vain "Ei veneitä messuilla = ei edistetä myyntiä." Tämä pitää varmasti paikkansa, ja sitä lähinnä harmittelin. Pitikö siitä vetää herneet nenään?

        Jos muisti pelaa edes jotenkuten, niin sinä jos joku, olet kovin kärkkäästi täällä arvostellut muiden tekemisiä.


      • Laatua.keskusteluun.pls
        Ihme.Gubbe kirjoitti:

        Tämä perkeleen kaikkitietävä yleismies Jantunen on luokiteltavissa idiootiksi. Joka asiaan lähestulkoot yhtä typerä kommentti. Nyt jo veneen myynnista ja maahantunnistakin on sulkia hattuunsa keräämässä ja kertoilemassa tarinoita.

        Aktiivinen näkyy olevan, mutta ainakin kirjoittaa usein paljon analyyttisemmin kuin arvostelijansa. Ei toki aina, on tuoltakin nimimerkiltä nähty niitä onelinereita ilman perusteluja.

        Mutta meikä ainakin tykkää siitä, että mielipiteitäkin perustellaan eikä heitetä vain ilmaan niitä. Tai tuon yhden Ajatusten Aurajoen tavoin valitella tarjonnan puutetta ja sitten vedetä hernettä nenään, kun joku viitsii perustella, miksi tarjontaa ei ole.


      • messut.vai.myymälä kirjoitti:

        Parahin 10-14:

        Ketä olen arvostellut? Kelaapas hiukan taaksepäin, ja lue. Ketä arvostelin?

        Kirjoitin vain "Ei veneitä messuilla = ei edistetä myyntiä." Tämä pitää varmasti paikkansa, ja sitä lähinnä harmittelin. Pitikö siitä vetää herneet nenään?

        Jos muisti pelaa edes jotenkuten, niin sinä jos joku, olet kovin kärkkäästi täällä arvostellut muiden tekemisiä.

        Eilen klo 11.10 kirjoittamasi viesti on aivan selvästi sen arvostelemista, ettei purjeveneitä siellä ole. Vieläpä älyttömällä perusteella, dissasit messujen yhteyttä myyntipyrkimyksiin.

        Kyllä, minä arvostelen hyvin usein muiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiäkin. Mutta en silloin, jos nähtävissä on selvät perustelut niille tekemisille tai jättämisille.


      • messut.vai.myymälä
        10-14 kirjoitti:

        Eilen klo 11.10 kirjoittamasi viesti on aivan selvästi sen arvostelemista, ettei purjeveneitä siellä ole. Vieläpä älyttömällä perusteella, dissasit messujen yhteyttä myyntipyrkimyksiin.

        Kyllä, minä arvostelen hyvin usein muiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiäkin. Mutta en silloin, jos nähtävissä on selvät perustelut niille tekemisille tai jättämisille.

        Länkyti lää...

        Tässä sanantarkasti koko teksti: "Ai? Eikö ne olekin messut, eikä mikään venemyymälä???? "

        Näyttely nyt vaan ei aina automaattisesti tarkoita samaa kuin myymälä. Näyttelyistä pois jättäytyminen tarkoittaa selvästi, ettei pyrkimyksiä edes ole saada yleisön ostohaluja heräämään.

        Ihan alan toimijatkin sen myöntävät ja sanovat: messuilla ollaan myös siksi, että tehdään alaa ja harrastusta tunnetuksi ja saadaan näkyvyyttä ja kuunnellaan yleisöä. Kaupan käynti on pitkäjänteistä puuhaa. Eikä venemessut ole mikään torikojutapahtuma. Eikä torikauppapaikkoihin ja vastaaviin myyntitapahtumiin pyydetä yleisöltä sisäänpääsymaksua. Noin nyt vaan esimerkkinä.

        Jos ikävän tosiasian toteaminen on sinulle arvostelemista, niin olkoot sitten niin.


    • Merisika

      Paita/lippiskauppiaat,krapulaiset kalakukkomyyjät kusiset wct sika hintaiset liput ym vuodesta toiseen samaa skeidaa.jengi vaan vaihtuu kun entiset on dokanneet itsensä päiviltä.
      Vielä kun joskus näkis veneitäkin ,se olis jo jotain perkules !vois kertoo jälkipolvilekkin että pappa näki veneenkin siellä!

      • kunhankyselen

        Mikä olis sellanen vene mikä siellä sitten pitäis olla näytillä, että se täyttäis sun kriteerit?


      • messuveteraani

        Kannattaisi Merisian mennä joskus selvinkinpäin paikalle. Näkyisi niitä veneitäkin ehkä.


      • Kessuveteraani
        messuveteraani kirjoitti:

        Kannattaisi Merisian mennä joskus selvinkinpäin paikalle. Näkyisi niitä veneitäkin ehkä.

        Taitaa olla niin, että messuveteraani ei veneitä ja tarvikkeita olekaan ollut katselemassa, vaan kaljaa nautiskelemassa, silloin riittää muutama ökyvene johon ei varaa ole ja lakritsikauppiaat.


    • kerran.oli

      Taisi olla 60-luvulla kun viimeksi oli järisyttävä uutuus messuilla, Oculus. Vanhimmat parrat ehkä muistavat.

      • MuistanOculuksen

        En tiedä miksi olin tuolloin venemessuilla, kun olin pikku nappula ei meillä kukaan veneilyt, hassua kyllä, vaikka olivat merenrantakaupungista.. Mutta Oculus jäi kansakouluikäiselle mieleen. Näin jälkikäteen ajatellen, konseptissa on saattanut olla vissit ongelmansa noin käytön kannalta. Tiedän että joku runko on säilynyt, mutta oliko Oculuksia koskaan vesillä?


      • OculuksenComeback
        MuistanOculuksen kirjoitti:

        En tiedä miksi olin tuolloin venemessuilla, kun olin pikku nappula ei meillä kukaan veneilyt, hassua kyllä, vaikka olivat merenrantakaupungista.. Mutta Oculus jäi kansakouluikäiselle mieleen. Näin jälkikäteen ajatellen, konseptissa on saattanut olla vissit ongelmansa noin käytön kannalta. Tiedän että joku runko on säilynyt, mutta oliko Oculuksia koskaan vesillä?

        Noin kymmenen valmistui.

        Konsepti oli niin menestyksekäs, että nyt Schöpfer Yachts on tehnyt Oculuksesta isomman version.


    • Tarvikepuolella tulee ainakin uutuuksia, ja ihan mielenkintoisia juttuja. Lxnav datanäytöt veneisiin. Simarine akkumonitorit ja kahdelta lämmitinvalmistajalta yhteensä 6 täysin uutta lämmitinmallia. Pari uutta litium akkutoimittajaa ja uusia aurinkopaneeleita. Hiiliharjattomat keulapotkurit vetukselta ja Furunolta uusi autopilotti.

      Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Kaikki nuo ja vanhat kamat tietenkin ajattelin viedä firman historian suurimmalle (80m2) osastolle, kun sellainen vapautui yhden ison toimijan poistuttua kentältä.

      Itse olen ainakin innoissaan. Jos sitten purjeveneitä haluaa nähdä, menkää dusseldorfiin.

    • BusterRocks

      Saako Vene messuilla syödä omia eväitä ???
      Näin erään "muodikkaan kapteenin" syövän ruisleipää paketista, no nythän on vasta vuosi 2018 !

      • Saalar

        Messujen säännöissä on omat eväät kielletty ihan niin kuin ruotsinlaivalla. Mutta kieltämättä on vaikea tuota valvoa kun on tosi paljon ihmisiä.

        Terv. Saalar


      • hirveehaju

        onnistuin salakuljettamaan omat eväät ja kävin veskissä sitteen "nauttimassa" niistä.
        Viereisessä kopissa vaan joku krapulainen myyntiedustaja vänsi järkyttävä hajuista krapulapaskaa....


      • Prässäri
        hirveehaju kirjoitti:

        onnistuin salakuljettamaan omat eväät ja kävin veskissä sitteen "nauttimassa" niistä.
        Viereisessä kopissa vaan joku krapulainen myyntiedustaja vänsi järkyttävä hajuista krapulapaskaa....

        Mä näin erään ukon ruisleipäeväät sylissä, vaatetuksesta päätelle oli tullut melko kaukaa.
        Mies päässyt retkelle kerrankin :)


      • Retkiukko
        Prässäri kirjoitti:

        Mä näin erään ukon ruisleipäeväät sylissä, vaatetuksesta päätelle oli tullut melko kaukaa.
        Mies päässyt retkelle kerrankin :)

        Taisin olla minä! Se on juuri toisin päin, aina retkellä. Niin venemessuillakin.


    • Uudetpaukut

      Onko ollut paukkuliivi-tarjouksia?

    • BusterKiitton

      Surkeata touhua. Rumia veneitä, kaikki eri busterversiot ja peltiset alamallit näyttävästi esillä. Rumuus ja askeettisuus myy suomessa. Kumispärdäriveneitä oli riittävästi myös erilaisiin fetisseihin. Lisäksi elämää kalliimmat veneet ja nenänvartta pitkin katsovat myyjät.
      Flipperin myyjillä oli erittäin tärkeää asiaa toisilleen, mitäpä sitä vaivautumaan potentiaalisista asiakkaista ja tg:n heppu istui veneessä kaivamassa intensiivisesti nenäänsä, jätin ystävällisesti rauhaan. Suvin osastolla taattua jätettä maksukyvyttömälle väelle. Kaikkiaan aivan turhat messut.

    • Otin nyt tämän ketjun mihin vastaan, vaikka olisi monta muutakin ketjua mihin vastata.

      Olen tässä nyt muutaman vuoden ajan käynyt ahkerasti venenäyttelyissä ulkomailla. Saksa, englanti, ruotsi, hollanti... minusta Helsingin venenäyttelyissä ei ole mitään hävettävää muiden maiden vastaavien kanssa. Veneranta joka messuilla on- on yleensä aina sitä venekuntaa, jota siinä maassa myydään. Viime vkl olin Amsterdamissa HISWA messuilla ja heillä oli siellä toinen toistaan hämmästyttävänään näköisiä kanavaveneitä pitkät rivit. Ja niitä paljon kysyttyjä purjeveneitä - muutama.

      Englanti ja Saksa vetää taas massallaan omaa linjaa ja siellä valikoima on toki laajempi, mutta samaa tavaraa siellä noin muuten myydään.

      Meidän ei tarvitse yhtään nöyristellä oman venenäyttelymme kanssa. Se on aivan hieno ja laaja tapahtuma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3471
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1538
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1287
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1154
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      782
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe