Älkää välittäkö otsikosta, en keksinyt muuta...
Mutta tällainen kysymys, johon en vastausta löytänyt googlaamalla mistään:
Jos henkilöllä on huono kuulo ja hän joutuu sen vuoksi esim. telkkaria katsellessaan, radiota kuunnellessaan lisäämään volyymia kipurajoille saakka niin heikentääkö kova "desibelisaaste" entisestään hänen kuuloaan?
Ukkini on 90-vuotias ja hän kuuntelee yhä lujemmalla volyymilla telkkaria ja radiota. Eli onko niin, että hänen kuulonsa korkean iän vuoksi heikkenisi muutenkin vai saako kova meteli, jota hän ei siis itse edes tiedosta kovaksi, kuulon heikkenemään vielä nopeammin?
Mikä oikeastaan on kuulon heikkenemisen mekanismi. Kyseinen henkilö kun ei suostu hankkimaan kuulolaitetta, koska hänen mielestään hänen kuulossaan ei ole vikaa vaan muut ihmiset puhuvat liian hiljaa.
Miltei kuuron kuulo
9
552
Vastaukset
- vaikeaanuorellakin
solut loppuu uusiutumasta ikä ihmisillä!ja ! kuulo alenee kunnes loppuu....
eikä kojeen kanssa toden näköisesti oppisi enää kuuntelemaan/käyttämään oikein...
ei enää opi uusia asiota.... tai edes yrittämään ??? - Implantisti
Ikähuonokuuloisuus lie monen vanhuksen ongelma. Kuulo vaan heikkenee kaikilla iän lisääntyessä.Kuulokojeesta olisi monelle apua,mutta monet vanhukset ei sitä ymmärrä että heidän kuulonsa on todella huono tai sitten eivät vaan halua kojetta kun ovat tottuneet hiljaisuuteen. Se on monelle läheisellekin raskasta sekin ettei toinen kuule. Paras olisi hakeutua kuulontutkimuksiin ja sitä kautta jos pappasi ymmärtäisi miksi kuulokojetta pitäisi pitää.
- Ellihelli
Miksi pitäisi pitää???? Jos vaikka papalla on huonoja kokemuksia laitteista kuten minulla. Kaikuu, ei ota vastaan miesääniä, paperin rapina on kuin pommin räjähdys, taustaäänet voimakkaat ja laite vinkuu. Kuinka tuollaista laitetta voi käyttää?? Kuuluntutkijat eivät ole saaneet säädettya laitetta oikein ja viimein palautin koko laitteen enkä enää aio käyttää. Näin on paras vaikka en kuule.
Naapurini 91-vuotias mummo ei saanut laitetta korkean ikänsä vuoksi. Vanhan pitää siis ostaa itse??
- MeluHuonontaa
Etsi Kuukkelilla "melun vaikutus kuuloon" siellä on myös tämä https://www.kuuloliitto.fi/wp-content/uploads/2017/09/Melun-vaikutukset.pdf
- Korvake
Kysy täältä http://kuulonhuoltoliitto.fi/
Tietävät myös hyvistä kuulokojeen kohtuuhintaisista paristoista. - korvalla
Sanovat, että kuulolaite kannattaa ottaa käyttöön ajoissa, jotta aivot tottuvat noihin kilauksiin ja kolauksiin. Oikein säädetty laite ei kohise ja äänentaajuudet säädetään kunkin käyttäjän "kuulokuoppien" mukaan. Laitteen käytön ei pitäisi olla yhtään sen kummempaa kuin silmälasien!
- sfsdf354
Huonokuuloisen seinänaapurina on tuskallista elää. Asuin jonkin aikaa 90-vuotiaan naishenkilön seinänaapurina rivitalossa. Hänellä oli yöt ja päivät telkkari auki täysillä. En saanut nukuttua enkä pystynyt katsomaan omaa telkkaria kuulematta jokaikisen sanan omaan asuntooni, vaikka olevinaan piti olla hyvät äänieristykset. Sitten eräänä päivänä pinnani paloi ja kävin soittamassa rouvan ovikelloa. Selitin hänelle ihan asiallisesti, että olisi suotavaa, että television sulkisi edes yöksi, kun hän ei sitä kuitenkaan silloin katso. Huonokuuloinen rouva selitti minulle, että kodinhoitaja joutuu avaamaan hänen telkkarin, jos hän sulkee sen, koska ei hän sitten enää muista miten telkkari laitetaan päälle. Seuraavana päivänä kodinhoitaja soitti minun ovikelloani ja selitti, että asia on nyt niin, että yksinäisellä vanhuksella on oikeus katsoa telkkaria mihin aikaan haluaa omassa asunnossaan. Minun mielestäni asia ei ole niin. Kymmeneltä pitäisi tulla hiljaisuus, mutta sitä ei koskaan tullut. Myin asunto-osakkeeni ja muutin muualle. Ehdin asumaan asunnossani puolitoista kuukautta. Meinaan vaan, että kun usein kuvitellaan, että nuoriso ja lapsiperheet tai juopot metelöivät, mutta nuo ryhmät sentään joskus ovat hiljaa. Kuvailemani huonokuuloinen vanha rouva ei IKINÄ sulkenut telkkariaan. Lisäksi hän kuulemma jätti vedet valumaan, joskus jäi sähköliesi päälle ym.
- Otoslerosis
Kyllä se vaan on niin jos ei mielestään voi kuulolaitetta pitää vika on korvien välissä. Puoli vuotta kun pitää yhtäjaksoisesti niin kyllä siihen tottuu. Itselläni oli 7vuotta toisessa korvassa,ja nyt on ollut 7 kuukautta molemmissa diki laite joka vasta onkin etevä, ei vingu kuuluu jopa heinä sirkat. Se vasta yllätys olikin. On huomaamattoman näköinen kun vain ohuet sähkö piuhat menee korviin. Ainut ongelma on pienet 312 paristot ei riitä virta kuin 6päivää. Onneksi amazon de myy jopa 1.3 € kuuden liuskan tai rasian, ja kun tilaa riittävän paljon kerralla ilman posti maksua. Olen kokeillut monta eri merkkiä kaikkissa virta riittää yhtä kauan. Parasta ennen on jopa 2021
- Otoslerosis
Kun ei kukaan näytä tekevän uusia kommentteja kerron lisää. 20 vuotta sitten meni kuulo todettiin sukuvika eli otoslerosis jossa vasaran ja alasimen välinen helmi tarttui kiinni. Tehtiin leikkaus jossa helmen tilalle asennettiin keinotekoinen helmi. Kun siteet poistettiin maailma oli pelkkää melua,esim nukkuessa peittoa vetäessä oli kuin ukkosen jyrinä. Kuulo eli niin herkkä että pankkisalissa kuului kaikkien puhe bussissa samoin mutta ei voinut valittaa totutella vain. Sitä kesti aikansa ja olin tyytyväinen. Ajan kanssa kuulo alkoi heiketä, joten tuli aika kuulolaitteelle. Samat melu kokemukset uudelleen. Eli jos et halua kuulla niin omapahan on asiasi. Minä kyllä kuulen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606664- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262750- 212428
- 271953
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251670
- 321518
- 491492
- 111472