Peräsimen ohjausteho

VetouistelijaSaimaalta

Anteeksi että tungen vieraaseen pöytään, mutta uskon, että täällä on kokemuksia.

Harkitsen kalaveneeksi tuollaista. Vaan kun ei ole kokemusta kuin perämoottoreista, niin epäilyttää, millainen on peräsimen ohjausteho. Onkohan tuollaisella täysin toivotonta uistella, jos tuulee yhtään kovemmin?

Ja mitenköhän lienee todellisen taloudellisuuden laita, kun vertaa perämoottoriin? Löysin yhden kokemuksen, jonka mukaan vene kulkee 15 litralla tunnissa 20 solmua, mutta tuotakin on vaikea verrata mihinkään.

http://www.kulkuri-veneet.fi/21d.html

5

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskinpa siinä eteenpäin mennessä suurta eroa on, kun peräsin kääntää potkurivirtauksen sivulle samalla tavalla kuin perämoottorissa. Pakittaessa ero on paljonkin, perämoottorin eduksi. Yksi seikka voi olla moottorin käyttö pienillä kierroksilla. tuossa on ehkä isompi potkuri, jolloin tyhjäkäynnilläkin voi mennä liian kovaa, tai voi täristää turhan paljon.

      • justNi

        Voi moneen koneeseen laittaa "trolaus" venttiilin jolloin saa akselin pyörimään hitaasti, vaikka koneessa kierroksia normaalisti voi käyttää yleensä max 1100 saakka.

        Pakittaessa ei ongelmaa, kun oppii miten käyttää hyväkseen potkurin sivuttain siirtävää voimaa, veneen saa melkein paikalla pyörimään 360°

        Usein noissa kulkureissa on pieni köli, todennäköisesti tässäkin, kun akseli vetoinen. Auttaa mukavasti kulkemaan suoraan ja kalastaessa koko rungon mittainen köli estää valumista tuulessa, lisäksi kalamiehenä arvostat potkurin olevan aika hyvin turvassa kölin suojissa kivikoissa kalastellessa.

        Ota yhteyttä valmistajaan ja kysy heiltä kulutuksesta ja muista mieltä askarruttavista asioista.

        https://www.youtube.com/watch?v=rhDopwxTCbg

        Tuossa videossa hieman miten pitkäkölinen yksikoneinen moottorivene pyörii näppärästi, katso erityisesti pakitus ja eteen liikettä lopussa, niin ymmärrät potkurin voiman.


      • JustNi
        justNi kirjoitti:

        Voi moneen koneeseen laittaa "trolaus" venttiilin jolloin saa akselin pyörimään hitaasti, vaikka koneessa kierroksia normaalisti voi käyttää yleensä max 1100 saakka.

        Pakittaessa ei ongelmaa, kun oppii miten käyttää hyväkseen potkurin sivuttain siirtävää voimaa, veneen saa melkein paikalla pyörimään 360°

        Usein noissa kulkureissa on pieni köli, todennäköisesti tässäkin, kun akseli vetoinen. Auttaa mukavasti kulkemaan suoraan ja kalastaessa koko rungon mittainen köli estää valumista tuulessa, lisäksi kalamiehenä arvostat potkurin olevan aika hyvin turvassa kölin suojissa kivikoissa kalastellessa.

        Ota yhteyttä valmistajaan ja kysy heiltä kulutuksesta ja muista mieltä askarruttavista asioista.

        https://www.youtube.com/watch?v=rhDopwxTCbg

        Tuossa videossa hieman miten pitkäkölinen yksikoneinen moottorivene pyörii näppärästi, katso erityisesti pakitus ja eteen liikettä lopussa, niin ymmärrät potkurin voiman.

        unohdin mainita peräsimen tehosta, itselläni puoliliukuva 13000kg noin 40 jalkainen ja 15kn nopeudessa kääntyy kahden veneen mitalla n.90° on aika raju liike joten kyllä peräsimessä voi olla tehoa...


    • VetouistelijaSaimaalta

      OK, kiitos vastauksesta.

      Kovaa menemisen ongelma on suuremmilla perämoottoreillakin. Se hoituu jarrupusseilla, joita käytetään uistelussa yleisesti.

      Tuo täristäminen täytyy huomioida.

      • kulkuri12

        Aika vähän purjehdukseen liittyy...mutta..
        Dieselissä sitten verrattaen pieni kierrosluku-alue, eli potkuri on todella jyrkkä jotta pääsee kovaa. Tyhjäkäynnillä 5solmua tms...
        Työveneissä käytetän luistokytkimiä. Diesel on taloudellinen myös tyhjäkäynnillä.
        Suuntavakaampi tuo on kun perämoottorivene, kölin ja peräsimen ansiosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe