Miten on viisasta edetä pallolaajennuksen jälkeen?

laajennettu

Olen 59-vuotia mieshenkilö, jolle tehtiin n. viikko sitten kahden suonen pallolaajennus ja stenttiä laitettiin kolmeen kohtaan. Pääsin lopulta rintatuntemusten ja painontunteiden vuoksi varjoainekuvaukseen ja samaan syssyyn sitten operoitiin. Minun tapauksessani varjoainekuvaukseen pääsyä hidasti kova tulos rasituskokeessa; poljin 210w hyvillä sydänkäyrillä ja näin ollen sepelvaltimotautia ei pitänyt olla.

Eli miten viisasta elää nyt? Lääkkeitä on kuusi tabua aamulla, yksi niistä hyytymislääke vuodeksi. Olen urheilumies ollut ikäni, uskallanko pelata tennistä ja jos, niin milloin? Entäpä milloin voi käydä olusilla lähibaarissa?

Neuvokaa miestä mäessä.

8

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2xlaajennettu

      Soitappa sinne kardiologille osastolle ja kysy nämä tiedot sieltä.Me kaikki,kun olemme yksilöitä , niinkuin sydänkin. Ei ole järkevää täällä antaa ohjeita.

    • Outoa, ettet saanut ohjeita osastolla toimenpiteen jälkeen. Pari olutta tuskin mitään pahaa saa aikaan ja liikuntahan on maltillisena ihan hyväksi, mikäli ei tule tuntemuksia huonoon suuntaan. Edellinen vastaaja kuitenkin kiteytti tilanteesi: ota yhteyttä sairaalaan - saat ainakin hoitajan kiinni ja hän voi tarkistaa kardiologilta asian. Älähän hötkyile ! :D

    • laajennettu

      Toki ohjeita tuli hoitajien kautta jotain ja myös kirjallisena, mutta kardiologia en tavannut operaation jälkeen.

      Vastaajat hieman tosiottosia, esitin kysymyksen vertaistukihengessä. Ei ne kardiologit jouda vastailemaan puhelimeen, vaan uusien tukosten kimppuun on alituinen hoppu.

    • 2xlaajennettu

      Minulla on kokemusta , että kyllä sieltä vastuksen saa,missä on laajennettu. Jokainen sepelvaltimotautinenkin kun on oma tapauksensa.

    • baanallevaan

      Kokeilemallahan se selviää,ei sitä kukaan muu tiedä.Aloittele hissukseen,ota vain yksi kalja ensi alkuun.Mutta nythän sulla on röörit rassattu,ellei sitten jotkut muut röörit mene tukkoon.

      • laajennettu

        Juuri noin ajattelinkin. Elämäni pitäisi olla jatkossa helpompaa, kun remontti tehty. Lähinnä pohdiskelin, miten pian lääkestentit sietävät sykkeen nostoa. Kävely tuntuu sujuvan jo nyt mukavasti, siis lyhyet pätkät tässä vaiheessa.


    • isällä.sepelv.tauti

      Ehkä tästä lähtien on viisainta harrastaa maltillista liikuntaa, ei siis mitään ylämäkijuoksua ym. tai raskailla painoilla tehtävää punttitreeniä. Uinti , kävely varmaankin ok.

    • omaehtoista

      Kaljoittelua ei kannattane ollenkaan aloittaa, seurauksella että putket ovat pian taas tukossa. Samoin tupakointi kannattaa myös lopettaa.
      Rasvaton , sydänystävällinen ruokavalioa kolestorolin alentamiseksi ja kohtuullista liikuntaa päivittäin.
      Jokaisella on itsellään vastuu omasta terveydestään, ja varsinkin kun ikää tulee, saattaa hoitoihin pääsy olla aina vain hankalampaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe