Miltä sydäninfarktti tuntuu? Entä sydänkohtaus?

Sari

osaisiko joku kuvailla missä kipu tuntuu sydänkohtauksen aikana, sydämessä vai koko sydämen alueella?
Kauanko sellainen kestää? Onko sydänkohtaus sama kuin sydäninfarktti?

7

5780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntemuksia

miltä tuntuu. Olet varmaan lukenut kaikki Googlesta saatavat selvitykset, mutta kyllä tässä se aika selvästi kerrottiin:www.tohtori.fi/yleislaakari/145.html

Oliskohan sydänkohtaus Angina pectoris?

• Infarktin kokenut

• Sydän
        Infarktin kokenut kirjoitti:

http://www.tohtori.fi/yleislaakari/145.html

Kun sydäntapahtuma sattuu kohdalle, niin kyllä sen tietää ilman arvuutteluakin.

välttämättä tiedä itse - eikä aina isompaakaan. Äidiäni oli itse tietämättään pieniä infarkteja - ne eivät näkyneet edes rasituskokeessa. Pari viikkoa rasituskokeen jälkeen varmuuden vuoksi varjoainekuvaukseen, tulos: 100 prosentin tukkeuma. Elämä oli minuuteista tai sekunneista kiini. Hän ei itse tajunnut vuosien aikana, että sydän vaivasi, koska hänellä rintakipu tuli viiveellä rasituksen jälkeen.

Toinen tuttavani koki kipunsa ruokatorviperäiseksi, vaikka oli infarktit menossa. Läheiset laittoivat sairaalaan, tulos: kolmen suonen pallolaajennus. Jos ei ole kovin kipuherkkä ja rintakipu on tullut vuosien saatossa hiipien kuvioihin, ei välttämättä tiedä, milloin on tosi paikka sairaalaan lähdölle.

• opiskelija

Angina pectoris ei tarkoita samaa kuin infarkti. Se tarkoittaa rasituksessa syntyvää rintakipua, joka lakkaa kun ihminen levähtää. Angina pectoris ja infarkti ovat molemmat sepelvaltimotaudin oireita..

• Anonyymi
        Sydän kirjoitti:

välttämättä tiedä itse - eikä aina isompaakaan. Äidiäni oli itse tietämättään pieniä infarkteja - ne eivät näkyneet edes rasituskokeessa. Pari viikkoa rasituskokeen jälkeen varmuuden vuoksi varjoainekuvaukseen, tulos: 100 prosentin tukkeuma. Elämä oli minuuteista tai sekunneista kiini. Hän ei itse tajunnut vuosien aikana, että sydän vaivasi, koska hänellä rintakipu tuli viiveellä rasituksen jälkeen.

Toinen tuttavani koki kipunsa ruokatorviperäiseksi, vaikka oli infarktit menossa. Läheiset laittoivat sairaalaan, tulos: kolmen suonen pallolaajennus. Jos ei ole kovin kipuherkkä ja rintakipu on tullut vuosien saatossa hiipien kuvioihin, ei välttämättä tiedä, milloin on tosi paikka sairaalaan lähdölle.

>>välttämättä tiedä itse - eikä aina isompaakaan. Äidiäni oli itse tietämättään pieniä infarkteja - ne eivät näkyneet edes rasituskokeessa. Pari viikkoa rasituskokeen jälkeen varmuuden vuoksi varjoainekuvaukseen, tulos: 100 prosentin tukkeuma. Elämä oli minuuteista tai sekunneista kiini. Hän ei itse tajunnut vuosien aikana, että sydän vaivasi, koska hänellä rintakipu tuli viiveellä rasituksen jälkeen.

Toinen tuttavani koki kipunsa ruokatorviperäiseksi, vaikka oli infarktit menossa. Läheiset laittoivat sairaalaan, tulos: kolmen suonen pallolaajennus. Jos ei ole kovin kipuherkkä ja rintakipu on tullut vuosien saatossa hiipien kuvioihin, ei välttämättä tiedä, milloin on tosi paikka sairaalaan lähdölle<<

Mielenkiintoista tietoa ja itseänkin askarruttaa muutama asia.

Nyt viikon ajan ollut rintakipua keskellä rintaa ja pahenee välillä kohtaukseksi joka kestää noin 10 minuuttia. Sydänfilmit näyttävät kuitenkin normaalia sydämen toimintaa.

Pahimman kohtauksen aikana kädet tärisivät voimakkaasti ja oli huimausta ja kova jano ennen kohtausta.

Syvänlaskimotukoksen lääkitys ollut noin 5 viikkoa nyt ja tukos ulottuu ylös vasempaan reiteen. Pistävä kipu vasemmalla keuhkon alueella (tuntuu usein sisään hengittäessä).

Ensimmäinen kohtaus viime sunnuntaina ja taksilla sairaalaaan. TT-kuvisssa ei kuulemma näkynyt mitään keuhkoissa, eikä sydämessäkään. Kipuireet kuitenkin jatkuvat ja ovat pahenemaan päin. Mistä voisi olla kyse? Jos joku lääkäri lukisi tämän ja kommentoisi, niin olisin kiitollinen. Keuhkoveritulpaa itse epäilen. Näkyykö se aina verikokeessa?

• ehkä mennä

Tämän ko.oireita tunteneen henkilön kannattaa (ehkä)mennä aika pikaisesti lääkäriin.Ei kannata jäädä kuuntelemaan näitä "asiantuntijoiden " lausuntoja.
      Luulen että tarvitset apua jo aika pikaisesti!

• Anonyymi

Itselläni oli infarkti, pienen valtimon tukos sydämessä, oireili niin, että tuli huono (omituinen) olo ja yläkropan seutuvilla ja hartioitten ja molempien olkavarsien seuduilla omituista oloa, ei varsinaisesti kipua sen kovemmin. Todella outoa oloa.
      Menin päivystykseen ja jouduin jäämään sairaalaan, kokeissa näkyi jonkin aineen nousu ja tähystys tehtiin, siinä ilmeni tuo tukos.
      Ei pallolaajennus onnistunut, kun mulla on pienet suonet, päävaltimotkin pienet.
      Naisilla oireet ovat monimuotoisemmat ja joskus huomaamattomat.
      Lääkitys on ja myöhemmin magneettikuvissa todettiin vatsa-aortan tukkeuma, kun jalkoja valitin, eikä pulssi löydy nivusista tai nilkoista.
      Sitäkään ei uskallettu leikata, kun niin suuri leikkaus olisi.
      Ehkä pallolaajennusta voi joskus kokeilla siihen, jos ei ennemmin keikahda.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      178
      8531
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      456
      7745
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      76
      3910
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      164
      3794
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      122
      3105
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      74
      2993
    7. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      44
      2091
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2086
    9. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1913
    10. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      21
      1911
    Aihe