Miltä sydäninfarktti tuntuu? Entä sydänkohtaus?

Sari

osaisiko joku kuvailla missä kipu tuntuu sydänkohtauksen aikana, sydämessä vai koko sydämen alueella?
Kauanko sellainen kestää? Onko sydänkohtaus sama kuin sydäninfarktti?

7

4811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntemuksia

      miltä tuntuu. Olet varmaan lukenut kaikki Googlesta saatavat selvitykset, mutta kyllä tässä se aika selvästi kerrottiin:www.tohtori.fi/yleislaakari/145.html

      Oliskohan sydänkohtaus Angina pectoris?

      • Infarktin kokenut

      • Sydän
        Infarktin kokenut kirjoitti:

        http://www.tohtori.fi/yleislaakari/145.html

        Kun sydäntapahtuma sattuu kohdalle, niin kyllä sen tietää ilman arvuutteluakin.

        välttämättä tiedä itse - eikä aina isompaakaan. Äidiäni oli itse tietämättään pieniä infarkteja - ne eivät näkyneet edes rasituskokeessa. Pari viikkoa rasituskokeen jälkeen varmuuden vuoksi varjoainekuvaukseen, tulos: 100 prosentin tukkeuma. Elämä oli minuuteista tai sekunneista kiini. Hän ei itse tajunnut vuosien aikana, että sydän vaivasi, koska hänellä rintakipu tuli viiveellä rasituksen jälkeen.

        Toinen tuttavani koki kipunsa ruokatorviperäiseksi, vaikka oli infarktit menossa. Läheiset laittoivat sairaalaan, tulos: kolmen suonen pallolaajennus. Jos ei ole kovin kipuherkkä ja rintakipu on tullut vuosien saatossa hiipien kuvioihin, ei välttämättä tiedä, milloin on tosi paikka sairaalaan lähdölle.


      • opiskelija

        Angina pectoris ei tarkoita samaa kuin infarkti. Se tarkoittaa rasituksessa syntyvää rintakipua, joka lakkaa kun ihminen levähtää. Angina pectoris ja infarkti ovat molemmat sepelvaltimotaudin oireita..


      • Anonyymi
        Sydän kirjoitti:

        välttämättä tiedä itse - eikä aina isompaakaan. Äidiäni oli itse tietämättään pieniä infarkteja - ne eivät näkyneet edes rasituskokeessa. Pari viikkoa rasituskokeen jälkeen varmuuden vuoksi varjoainekuvaukseen, tulos: 100 prosentin tukkeuma. Elämä oli minuuteista tai sekunneista kiini. Hän ei itse tajunnut vuosien aikana, että sydän vaivasi, koska hänellä rintakipu tuli viiveellä rasituksen jälkeen.

        Toinen tuttavani koki kipunsa ruokatorviperäiseksi, vaikka oli infarktit menossa. Läheiset laittoivat sairaalaan, tulos: kolmen suonen pallolaajennus. Jos ei ole kovin kipuherkkä ja rintakipu on tullut vuosien saatossa hiipien kuvioihin, ei välttämättä tiedä, milloin on tosi paikka sairaalaan lähdölle.

        >>välttämättä tiedä itse - eikä aina isompaakaan. Äidiäni oli itse tietämättään pieniä infarkteja - ne eivät näkyneet edes rasituskokeessa. Pari viikkoa rasituskokeen jälkeen varmuuden vuoksi varjoainekuvaukseen, tulos: 100 prosentin tukkeuma. Elämä oli minuuteista tai sekunneista kiini. Hän ei itse tajunnut vuosien aikana, että sydän vaivasi, koska hänellä rintakipu tuli viiveellä rasituksen jälkeen.

        Toinen tuttavani koki kipunsa ruokatorviperäiseksi, vaikka oli infarktit menossa. Läheiset laittoivat sairaalaan, tulos: kolmen suonen pallolaajennus. Jos ei ole kovin kipuherkkä ja rintakipu on tullut vuosien saatossa hiipien kuvioihin, ei välttämättä tiedä, milloin on tosi paikka sairaalaan lähdölle<<

        Mielenkiintoista tietoa ja itseänkin askarruttaa muutama asia.

        Nyt viikon ajan ollut rintakipua keskellä rintaa ja pahenee välillä kohtaukseksi joka kestää noin 10 minuuttia. Sydänfilmit näyttävät kuitenkin normaalia sydämen toimintaa.

        Pahimman kohtauksen aikana kädet tärisivät voimakkaasti ja oli huimausta ja kova jano ennen kohtausta.

        Syvänlaskimotukoksen lääkitys ollut noin 5 viikkoa nyt ja tukos ulottuu ylös vasempaan reiteen. Pistävä kipu vasemmalla keuhkon alueella (tuntuu usein sisään hengittäessä).

        Ensimmäinen kohtaus viime sunnuntaina ja taksilla sairaalaaan. TT-kuvisssa ei kuulemma näkynyt mitään keuhkoissa, eikä sydämessäkään. Kipuireet kuitenkin jatkuvat ja ovat pahenemaan päin. Mistä voisi olla kyse? Jos joku lääkäri lukisi tämän ja kommentoisi, niin olisin kiitollinen. Keuhkoveritulpaa itse epäilen. Näkyykö se aina verikokeessa?


    • ehkä mennä

      Tämän ko.oireita tunteneen henkilön kannattaa (ehkä)mennä aika pikaisesti lääkäriin.Ei kannata jäädä kuuntelemaan näitä "asiantuntijoiden " lausuntoja.
      Luulen että tarvitset apua jo aika pikaisesti!

    • Anonyymi

      Itselläni oli infarkti, pienen valtimon tukos sydämessä, oireili niin, että tuli huono (omituinen) olo ja yläkropan seutuvilla ja hartioitten ja molempien olkavarsien seuduilla omituista oloa, ei varsinaisesti kipua sen kovemmin. Todella outoa oloa.
      Menin päivystykseen ja jouduin jäämään sairaalaan, kokeissa näkyi jonkin aineen nousu ja tähystys tehtiin, siinä ilmeni tuo tukos.
      Ei pallolaajennus onnistunut, kun mulla on pienet suonet, päävaltimotkin pienet.
      Naisilla oireet ovat monimuotoisemmat ja joskus huomaamattomat.
      Lääkitys on ja myöhemmin magneettikuvissa todettiin vatsa-aortan tukkeuma, kun jalkoja valitin, eikä pulssi löydy nivusista tai nilkoista.
      Sitäkään ei uskallettu leikata, kun niin suuri leikkaus olisi.
      Ehkä pallolaajennusta voi joskus kokeilla siihen, jos ei ennemmin keikahda.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe