Ruotsi tulee näin tekemään 1. huhtikuuta lähtien. Toivottavasti perässähiihtelijä-Suomi seuraa tässäkin asiassa esikuvaamme, Ruotsia!
Lentovero on käytössä jo muun muassa Alankomaissa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Tanskassa ja Norjassa.
Suomen olisi jo korkea aika asettaa lentovero
30
1580
Vastaukset
- perustelujakaivataan
Voisitko hieman perustella kantaasi. Miksi lentämistä pitäisi "verottaa"? Mihin saadut tulot pitäisi laittaa, valtion pohjattomaan kassaansko?
- perusteluja
Muun muassa koska lentäminen saastuttaa aivan mielettömästi. Kyllä ne liikematkailijat varmasti pystyvät tekemään matkansa vaikka lennon hintaan tulisikin muutama kymmen euroa lisää. Hupilentelyä vero voisi onnistuneesti suitsia, kunhan vero asetetaan tarpeeksi korkealle.
Vero luonnollisesti porrastettaisiin asteittain.
I) pienin veroluokka kotimaanlennoille
II) keskimmäinen veroluokka Euroopan-lennoille
III) korkein veroluokka kaukolennoille
Valtion kassaan tulisi tästä kymmeniä miljoonia vuodessa, ja ilmasto kiittää. - euroedustajille
perusteluja kirjoitti:
Muun muassa koska lentäminen saastuttaa aivan mielettömästi. Kyllä ne liikematkailijat varmasti pystyvät tekemään matkansa vaikka lennon hintaan tulisikin muutama kymmen euroa lisää. Hupilentelyä vero voisi onnistuneesti suitsia, kunhan vero asetetaan tarpeeksi korkealle.
Vero luonnollisesti porrastettaisiin asteittain.
I) pienin veroluokka kotimaanlennoille
II) keskimmäinen veroluokka Euroopan-lennoille
III) korkein veroluokka kaukolennoille
Valtion kassaan tulisi tästä kymmeniä miljoonia vuodessa, ja ilmasto kiittää.Eli me alettais maksamaan veroa hörhölään matkaajista (brysseliin). Vapaaehtoisena tuo vero oli Suomessakin. NYT varmaan sisällytetty matkan hintaan
- 10xreissua_vuodessa
perusteluja kirjoitti:
Muun muassa koska lentäminen saastuttaa aivan mielettömästi. Kyllä ne liikematkailijat varmasti pystyvät tekemään matkansa vaikka lennon hintaan tulisikin muutama kymmen euroa lisää. Hupilentelyä vero voisi onnistuneesti suitsia, kunhan vero asetetaan tarpeeksi korkealle.
Vero luonnollisesti porrastettaisiin asteittain.
I) pienin veroluokka kotimaanlennoille
II) keskimmäinen veroluokka Euroopan-lennoille
III) korkein veroluokka kaukolennoille
Valtion kassaan tulisi tästä kymmeniä miljoonia vuodessa, ja ilmasto kiittää.Luuletko, että yritykset eivät siirtäisi kasvaneita menoja kuluttajahintoihin? Yksityisen matkustelun hintojen nousu taas vaikuttaa yleisesti matkailualaan negatiivisesti. Yksinkertaisesti ehdotuksesi ampuu omaan jalkaan.
- piipertää
perusteluja kirjoitti:
Muun muassa koska lentäminen saastuttaa aivan mielettömästi. Kyllä ne liikematkailijat varmasti pystyvät tekemään matkansa vaikka lennon hintaan tulisikin muutama kymmen euroa lisää. Hupilentelyä vero voisi onnistuneesti suitsia, kunhan vero asetetaan tarpeeksi korkealle.
Vero luonnollisesti porrastettaisiin asteittain.
I) pienin veroluokka kotimaanlennoille
II) keskimmäinen veroluokka Euroopan-lennoille
III) korkein veroluokka kaukolennoille
Valtion kassaan tulisi tästä kymmeniä miljoonia vuodessa, ja ilmasto kiittää.Pienentääko lentovero ilman saastumista ? Mitä rahoilla tehtäisiin ? kenelle raha menisi ? jne. Tässähän olisi piipertäjälle bisneesi idea; alat myymään kanootti matkoja etelän lämpöön
Tälläinen vero ON OLLUT muutamia vuosia sitten,sai maksaa vapaaehtoisena veron (ainakin nykyisellä tuilla) 1e / matkustaja.
- Klimat
Verotuksesta saadut tulot pitäisi ehdottomasti käyttää yksinhuoltajaäitien talouden turvaamiseksi.
- perustelujakaivataan
Entäs IV ja V veroluokka? Purjelentäjille ja Cessnoille vai? Buahahaha...
- 10xreissu_vuodessa
Ei kiitos lentoveroille. Johan sitä verotetaan kerosiinin hinnassa varmaankin.
- juudgr56
halvemmat on verot kuin autoille
- gocik
Sinä aloittaja peräpään sauvoja.....Vituttaako sinua minun hyvinvointi?
Jos sulla ei ole rahaa matkustella niin se on voi voi. - samatenLökäpöksymatkat
Kannatetaan. Loppuu (tai ainakin vähenee) kaiken maailman Santtujen prostituutiomatkat, kun toimeentulotuesta kestää pidempi aika säästää tarvittavat rahat.
- Liisin
Aloitus oli hyvä, ja kannatan ehdottomasti minäkin veroa. Harmi että keskustelu asiasta on täällä luokatonta. Lentoliikenteen kasvihuonekaasut ovat valtavat, ja toisin kuin muilla liikenteen sektoreilla, päästöt ovat kovassa kasvussa. Jotain täytyy tehdä.
- MTKasiamiehelle
Liisin kirjoitti:
Aloitus oli hyvä, ja kannatan ehdottomasti minäkin veroa. Harmi että keskustelu asiasta on täällä luokatonta. Lentoliikenteen kasvihuonekaasut ovat valtavat, ja toisin kuin muilla liikenteen sektoreilla, päästöt ovat kovassa kasvussa. Jotain täytyy tehdä.
Maatilamatkailun kannattaja, mikä onkaan maatalouden aiheuttamat kasvihuonepäästöt?
- perustelujakaivataan
Liisin kirjoitti:
Aloitus oli hyvä, ja kannatan ehdottomasti minäkin veroa. Harmi että keskustelu asiasta on täällä luokatonta. Lentoliikenteen kasvihuonekaasut ovat valtavat, ja toisin kuin muilla liikenteen sektoreilla, päästöt ovat kovassa kasvussa. Jotain täytyy tehdä.
"Lentoliikenteen kasvihuonekaasut ovat valtavat, ja toisin kuin muilla liikenteen sektoreilla, päästöt ovat kovassa kasvussa."
Millä matematiikalla päästöt ovat kovassa kasvussa? Ja millä perusteella ne ovat valtavat?
- Vero.tulojen.mukaan
Ja mielellään vero tulojen mukaan. esim. 20% kuukausituloista. Olisi helppo toteuttaa. Passista matkustustiedot suoraan verottajalle, josta maksu verokauden päätteeksi.
- MTK_
Ja 50% tukiaisista...
Esimerkiksi Finnairin Aasian suunnan matkustajista on reitistä ja vuodenajasta riippuen muita kuin Suomalaisia (isoin osa vaihtolennolla Helsingin kautta) noin 50-80% matkustajista, miten meinasit heidän kohdalla tuon 20%:a kuukausituloista homman toteuttaa?
Onko kyseessä kuitenkin vain "kateusvero" jota maksaisivat vain suomalaiset ja sillä ei olisikaan mitään tarkoitusta saada lentoliikennettä (ja sen päästöjä) vähennettyä?- jokamaahan.lentovero
santtu_1975X kirjoitti:
Esimerkiksi Finnairin Aasian suunnan matkustajista on reitistä ja vuodenajasta riippuen muita kuin Suomalaisia (isoin osa vaihtolennolla Helsingin kautta) noin 50-80% matkustajista, miten meinasit heidän kohdalla tuon 20%:a kuukausituloista homman toteuttaa?
Onko kyseessä kuitenkin vain "kateusvero" jota maksaisivat vain suomalaiset ja sillä ei olisikaan mitään tarkoitusta saada lentoliikennettä (ja sen päästöjä) vähennettyä?Ilmailu- vero pitäisi olla "maailmanlaajuinen", ja se pitäisi säätää kansainvälisillä laeilla. Jos ilmaston lämpeäminen haluttaisiin aikuisten oikeasti pysäyttää, pitäis tehdä radikaaleja päätöksiä, eikä mitään älytöntä pelleilyä, niinkuin se nyt on.
Ei Autojen co2 päästörajoituksillakaan Eu tasolla ole mitään hellvetin merkitystä, kun Kiinassa, Intiassa, ja Afrikassa miljardi ihmistä pössyttelee saastepommeilla.
- Liisin
Long playssä hyvä juttu Ruotsin verosta:
https://www.longplay.fi/sidetone
”Ihmiskunnan kokonaispäästöistä lentojen osuus on laskutavasta riippuen 2–5 prosenttia. Osuus kasvaa nopeasti, sillä samalla kun lentäminen lisääntyy, ilmastopolitiikka leikkaa muiden alojen päästöjä. Ruotsalaistutkijat ovat arvioineet, että ruotsalaisten aiheuttamat lentoliikenteen päästöt voivat ohittaa kaikkien muiden alojen yhteenlasketut päästöt vuonna 2040.”- PitäisiköSuomenjne
Järkyttävää! Kiitos jakamisesta.
Lentovero ensi vaalien teemaksi, ehdottomasti! Pitää laittaa viestiä, että laittavat vaalikoneisiin kysymyksen tästä. - 10xreissua_vuodessa
PitäisiköSuomenjne kirjoitti:
Järkyttävää! Kiitos jakamisesta.
Lentovero ensi vaalien teemaksi, ehdottomasti! Pitää laittaa viestiä, että laittavat vaalikoneisiin kysymyksen tästä.Ok ajatus, tippuu ehdokas samantien mun mahdollisista ehdokkaista. Win-win tilanne.
- tarkoitushakuista
"Osuus kasvaa nopeasti, sillä samalla kun lentäminen lisääntyy, ilmastopolitiikka leikkaa muiden alojen päästöjä."
Taas valehdellaan tarkoitushakuisesti ikäänkuin liikenneilmailussa ei tehtäisi mitään päästöjen vähentämiseksi. Moottoriteknologia paranee koko ajan yhä vähempipäästöiseksi ja jollakin aikataululla sähkökäyttöiset moottorit ovat tulossa myös ilmailuun. - päästöjenvähentämisestä
tarkoitushakuista kirjoitti:
"Osuus kasvaa nopeasti, sillä samalla kun lentäminen lisääntyy, ilmastopolitiikka leikkaa muiden alojen päästöjä."
Taas valehdellaan tarkoitushakuisesti ikäänkuin liikenneilmailussa ei tehtäisi mitään päästöjen vähentämiseksi. Moottoriteknologia paranee koko ajan yhä vähempipäästöiseksi ja jollakin aikataululla sähkökäyttöiset moottorit ovat tulossa myös ilmailuun."Alan yhteisinä tavoitteina ovat päästöjen vähentäminen 1,5 prosenttia vuosittain vuoteen 2020 mennessä, hiilineutraali kasvu vuodesta 2020 lähtien ja päästöjen puolittaminen vuoteen 2050 mennessä vuoden 2005 tasosta, kertoo Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki."
https://www.ess.fi/uutiset/talous/art2424728 (vain tilaajille)
- ehdotus
Kusipäisyysvero tulisi aloittajalle ilmeisesti liian kalliiksi. Näitä aloittajan kaltaisia Päivi Räsäsiä on suomi pullollaan, joiden mielestä kaikki mitä ei kusipäät itse tarvitse, pitäisi kieltää lailla, tai verottaa kuoliaaksi.
Esimerkiksi menetetyt työpaikat eivät kiinnosta rasistisia paskiaisia mitenkään.
Jos aloittaja oikeasti haluaa vähentää ilmaston pilaamista, paras konsti on hänen omalla kohdallaan, puuttua ylikansoittumisen riskeihin, ja vähentää yhdellä henkilöllä maailman ylikansoittumista. Mitä pikemmin sen parempi ja ihan henkilökohtaisesti.
Kaikki maailman lentokoneet eivät yhteensäkään tuota niin paljon paskaa ilmoille- Asioita_seurannut
Se, että joku Marketta ja Keijo lentävät Espanjaan, ei työllistä isossa kuvassa juuri ketään. Halvalla lentäminen ei ole mikään ihmisoikeus. On täysin järjetöntä, että esim. Thaimaahan ja takaisin pystyy nykyisin lentämään alle 500 eurolla. Hinnan tulisi olla vähintään kolminkertainen.
Lentoliikenteen työllistäviä vaikutuksia liioitellaan jatkuvasti todella törkeällä tavalla tiettyjen tahojen intressien mukaisesti. - HeikkiHollolasta
Asioita_seurannut kirjoitti:
Se, että joku Marketta ja Keijo lentävät Espanjaan, ei työllistä isossa kuvassa juuri ketään. Halvalla lentäminen ei ole mikään ihmisoikeus. On täysin järjetöntä, että esim. Thaimaahan ja takaisin pystyy nykyisin lentämään alle 500 eurolla. Hinnan tulisi olla vähintään kolminkertainen.
Lentoliikenteen työllistäviä vaikutuksia liioitellaan jatkuvasti todella törkeällä tavalla tiettyjen tahojen intressien mukaisesti."On täysin järjetöntä, että esim. Thaimaahan ja takaisin pystyy nykyisin lentämään alle 500 eurolla. Hinnan tulisi olla vähintään kolminkertainen."
Miksi? Asioita_seurannut kirjoitti:
Se, että joku Marketta ja Keijo lentävät Espanjaan, ei työllistä isossa kuvassa juuri ketään. Halvalla lentäminen ei ole mikään ihmisoikeus. On täysin järjetöntä, että esim. Thaimaahan ja takaisin pystyy nykyisin lentämään alle 500 eurolla. Hinnan tulisi olla vähintään kolminkertainen.
Lentoliikenteen työllistäviä vaikutuksia liioitellaan jatkuvasti todella törkeällä tavalla tiettyjen tahojen intressien mukaisesti.Kyllä se että Marketta ja Keijo lentävät Espanjaa, työllistää ihan runsainmäärin henkilökuntaa Helsinki-Vantaan lentokentällä sekä lähi-alueen oheispalveluissa. Uudenmaan liiton selvityksen ( https://www.uudenmaanliitto.fi/files/20319/Helsinki-Vantaan_lentoaseman_merkitys_ja_vaikutukset_(E188-2017).pdf ) mukaan Helsinki-Vantaan lentokentän työllisyysvaikukset koko Uudenmaan aluetta silmälläpitäen ovat noin 11000Henkilötyövuotta (eli jopa 11000-ihmistä saisi toimeentulonsa lentokentän ansiosta vuosittain).
Mutta pitää nyt kuitenkin muistaa, että lukuisalle joukolle SUOMEEN TULEVIA TURISTEJA, niin lentomatkustus on ainoa keino päästä Suomeen, esimerkiksi vuonna 2015, pelkästään Aasian maista lensi (sieltä ei käytännössä muuten Suomeen pääse) Suomeen ensisijaisena matkakohteeneen lähen 460 000 turistia ja parin viimevuoden aikana määrä on vain kasvanut. Myös olisi hyvin epärealistista odottaa että muista kuin Suomea ympäröivistä naapurimiasta Suomeen tulevat turistit tulisivat muuta kuin lentämällä.
Eli pitää tajuta että lentoliikenne on myös ulkolaisten matkustamista Suomeen, eikä vain suomalaisten matkustamista ulkomaille.
Lisäksi pitää ottaa laskuissa huomioon ne noin 1.3-1.4miljoonaa matkustajaa jotka vaihtavat konetta Helsinki-Vantaalla ja käyttävät rahaa lentokenttäpalveluissa.
Itse työskentelen talvi-ajan yhdessä johtavista suomalaisista talvimatkailukeskuksista, jossa ulkolaisten turistien osuus näyttelee taloudellisesti hyvin suurta merkitystä, ja näistä turisteista (Ruotsalaisia, Norjalaisia ja Venäläisiä lukuunottamatta) aivan valta-osa tulee kohteeseen lentämällä.
Eli kannattaa miettiä mitä mikäkin asia vaikuttaa mihinkäkin. Nykypäivänä ulkolaisten turistien osuus Suomalaisessa matkailussa on hyvin isoa, ja kyseessä on Miljarditason liiketoiminta.
Ps.Itse lennän ensikuussa hyvällä omallatunnolla ensikuussa suorilla Finnairin H:ki-BKK-H:ki lennoilla joista maksoin talvikamppanjassa 449€/hlö. ja ei yhtään "omatunto kolkuta" asian suhteen.
- 10xreissua_vuodessa
Alkaa olemaan kesän lennot jo tilattu, suoria lentoja Helsinki - Portugal - Espanja - Italia. Mukavat lentoajat ja matkalaukku ruumaan 330€ per naama. En todellakaan halua maksaa yhtään enempää, tämä on mahtavaa! Nyt pitäisi enää miettiä miten tuolta kotiutuisi, Roomasta pääsis alle 100€ suoraan..
- 10xreissua_vuodessa
Noin, homma pulkassa. Kesäksi 4x lento ja syksyksi 2x. Vielä kun malttaisi pysyä Suomessa ennen lomia...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä491857Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651658Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701388Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2111252Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321147- 1281145
- 781096
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141067Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057