Tinnituksesta voi "parantua"

Tsemppiä

Tulin tälle palstalle vanhan lupauksen takia. Päätin että jos joskus pääsen tinnitukseni kanssa sujuihin niin tulen tänne kirjoittaman jotain positiivista. Iso ongelma on nimittäin se, että ihmiset joilla on kova stressireaktio päällä tulevat palstoille ja stressaantuvat lisää toisten stressistä.

Olen aikoinaan ravannut tinnituksen takia lääkäreillä, psykologeilla, luontaishoidoissa ja ties vaikka missä parin vuoden ajan, syönyt rauhoittavia kolmiolääkkeitä, kuunnellut kosken kohinaa öisin, panikoinut keskellä kaupunkia jne. Siinä sivussa on toinen lapseni elänyt ensimmäiset vuotensa ja vaimo on saanut hoitaa minuakin pienokaisen lisäksi.

En tiedä olisinko voinut välttää tämän vaiheen tai edes lyhentää sen kestoa. Fakta on kuitenkin se että nykyisin en kärsi tinnituksesta enää ollenkaan. Tinnitus minulla on siis edelleen, mutta en enää välitä siitä. Kuulen sen vain jos kuuntelen, mutta en jaksa kuunnella koska minulla on parempaakin tekemistä elämässäni kuin olla jatkuvasti ahdistunut.

Uskon, että tällä hetkellä jotkut teistä ajattelevat, että "minulla on kuitenkin paljon pahempi tinnitus", tai "ei se ole niin helppoa olla ajattelematta sitä". Ymmärrän täysin miltä teistä tuntuu. Minun piti ajautua aika alas henkisesti ennen kuin päätin, että "en aio elää loppuelämääni näin. En käytä enää päivääkään tähän murehtimiseen". Silloin olin ollut suihkussa muistaakseni puoli tuntia koska suihkun ääni vaimensi pään sisäisen äänen. Makasin suihkun lattialla ja itkin ennen tuota päätöstä. Parantuminen alkoi sen jälkeen, päivä päivältä ja vaihe vaiheelta, takapakkienkin kautta.

Tinnituksessa on suuresti kysymys psyykkisestä stressireaktiosta. Sen kanssa tulee mainiosti (useimmiten) toimeen kun saa rauhoitettua itsensä. Rakkautta teille kaikille tässä kampppailussa, joka voi auttaa myös henkisessä kasvussa. En luultavasti jää tänne palstalle seuraamaan mahdollisia kommentteja, mutta tässä tarinani.

4

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joksellaomakokemus

      kiitos kerto! komuksestasi...!
      mulla ajoi tinntys/kuulon alenema!!
      masennukseen ja työ kyvyn menetykseen sivu oireineen..! :(
      tinnitys on todellakin" mieleen" vaikuttava tekijä!!
      et mitä enemmän sitä "kuuntelee"?? niin sen pahempi se on.... :(
      kuulon alenema ? (vauriosta riipumatta) vaikuttaa tinnin häritsevyyteen...!??
      mulla kuulo koje auttoi aluksi... mut "taustalla" se koko ajan on...!!! :(
      ja kuulemma "aistin solut" kun vauriotuu??
      niin aivot ääntävät sen tinnityksenä.....!
      ja loppu on SITTEN ",mielen lujuudesta/HERKKYYDEST'Ä kestääkö sen"!!!!!!?

    • Masentunut65

      Kiitos tarinastasi. Hyvin kirjoitettu ja ennen kaikkea valaa uskoa, että jonakin päivänä jollakin tavalla helpotus tulee. En ole vielä päässyt sinuiksi oman tinnitukseni kanssa, jota on jatkunut 19 vuotta. Menetin niin paljon tinnitukseni takia, mutta sitten mietin miten paljon ihminen voi elämässä menettää - ja silloin tinnitus ei tunnu yhtä raskaalta, mutta kullakin meistä on oma taakkamme kannettavanamme.

    • Niska_

      Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

      Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa.

      Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.

      Yksi vaivoista on muun muassa niskasta ja hartioista johtuva tinnitus.


      Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

      Tässä muutama linkki, joista on ehkä apua tinnitukseen:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

      Tästä linkistä toteutan käsipainolla kuvat 1 ja 2 tuota moottorisahan käynnistysliikettä en tee vaikka sekin on hyvä. Sen sijaan vien painot alas vyötärölle ja nostelen niitä kainalon korkeudelle.
      Teen niitä liikkeitä yhteensä noin 4 minuuttia.
      https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/treeniohjeet-kasipainoilla/0570217

      Tässä videossa on jonkin verran samantapaisia liikkeitä.:

      https://www.youtube.com/watch?v=oUychjqfO8I&list=PLlheuEV8PtFiywPuEmB6168CXeNuzxe6G

      Yritin etsiä Youtubesta niitä videoita hakusanalla : niskajumppa käsipinot

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

      Tinnitukseen löytyy apua
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260

    • Anonyymi

      Hei,

      jaan tämän kirjoittajan kokemuksen, tinnituksesta(pahasta sellaisesta) voi parantua sellaiseen tilaan, etten ole vuosikausiin ajatellut asiaa. Omalla kohdallani sain sen suhteellisen nuorella iällä reilu parikymppisenä erään baari-illan jälkeen.

      Kun tilanne oli pahimmillaan päällä sain lääkitystä univaikeuksiin ja henkisellä puolella etenkin HYKSIN korvaklinikan erikoislääkäriltä, joka valoi uskoa että tästäkin ikävästä taudista voidaan tehdä 'ystävä' itselleen.

      Nyt reilu 20 vuotta myöhemmin voin todeta, että tämä aikanaan aivan kauheaa tunnetta aiheuttanut korvien soimien tyystin unohtunut ja jäänyt pois minun arkisestatietoisuudesta. Voi olla, jos menisin johonkin täysin kaiuttomaan tilaan, niin voisin todeta jotain ininää kuuluvan, mutta olen siis täysin hyväkynyt tuon osaksi kehoni normaalia äänitilaa - eikä se aiheuta minussa mitään reaktiota suuntaan tai toiseen. Yöunia en ole menettänyt tämän takia enää vuosikausiin, eikä oireilu vaikuta minuun mitenkään. Välillä todella ihmettelen kuinka tämä on mahdollista, mutta näin vain on..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe