Kone sekaisin

videotoisto

Xubuntu 16.04 LTS. VLC-Player käynnistyy muutamaksi sekunniksi, mutta sammuu itsestään. Kokeilin poistaa VLC:n asennuksen, ja jouduin poistamaan monta kertaa ennenkuin poistui, ja sitten se kuvake tuli taas uudestaan muka asennettuna ohjelmana vielä usean kerran vaikka poistin asennuksen monta kertaa. Välillä näkyi useita muka asennettuja VLC-Player kuvakkeita yhtaikaa?

68

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllälähteep

      Lue ensin poisto-ohjeet.

      • kaksi_sanaa

        Ei siellä ole lukemista, software-valikossahan ei ole kuin nämä kaksi vaihtoehtoa: install ja remove.


    • cvlc

      Käynnistä VLC (tai cvlc) komentoriviltä. Saanet virheilmoituksen, josta voi ehkä päätellä, mikä mättää.

      • cbbcp

        Mikä komentorivi?


    • Mä-olen-Ilpo

      Aina ennen uutta asennusta:
      sudo apt-get purge vlc-data

      Ja sitten uusi asennus:
      sudo apt-get install vlc vlc-data vlc-nox libvlccore7 vlc-plugin-notify vlc-plugin-pulse

      • cvlc

        Ehkäpä ohjeesi on paikallaan - ehkäpä ei. Yleensä pakettivarastoista imuroitavat ohjelmat ovat asentaneet myös yleisimmin tarvittavat riippuvuudet, joten erityisesti ei ole ollut tarvetta asentaa muita paketteja kuin tarvittava (vlc).


      • videotoisto

        Tein tuon purge-puhdistuksen ja yritin uutta asennusta antamallasi komentorivillä, mutta tuli tämä teksti:

        Reading package lists... Done
        Building dependency tree
        Reading state information... Done
        Package vlc-plugin-pulse is not available, but is referred to by another package.
        This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
        is only available from another source
        However the following packages replace it:
        vlc

        E: Unable to locate package libvlccore7
        E: Package 'vlc-plugin-pulse' has no installation candidate


      • Mä-olen-Ilpo

        (vlc-plugin-pulse) ja (libvlccore7) paketit löytyvät alla mainitusta pakettivarastosta. Lisää pakettivarasto paikalliseen pakettivarastilistaan, ohjeen mukaan. Ellet käytä "gedit" editoria, korvaa se sillä mikä sinulla on käytössä. Siis pura epäonnistunut asennus, lisää pakettivarasto, päivitä lista, ja asenna uudestaan.

        1. - PURA EPÄONNISTUNUT
        sudo apt-get purge vlc-data

        2. - KÄYNNISTÄ EDITORISI
        sudo gedit /etc/apt/sources.list

        3. - LISÄÄ PAKETTILÄHDE
        deb http://security.ubuntu.com/ubuntu xenial-security main universe

        4. - TALLENNA PAKETTILISTAN MUUTOKSET JA SULJE EDITORI

        5. - PÄIVITÄ LISTAT
        sudo apt-get update

        6. - ASENNA
        sudo apt-get install vlc vlc-data vlc-nox libvlccore7 vlc-plugin-notify vlc-plugin-pulse


      • Mä-olen-Ilpo
        Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        (vlc-plugin-pulse) ja (libvlccore7) paketit löytyvät alla mainitusta pakettivarastosta. Lisää pakettivarasto paikalliseen pakettivarastilistaan, ohjeen mukaan. Ellet käytä "gedit" editoria, korvaa se sillä mikä sinulla on käytössä. Siis pura epäonnistunut asennus, lisää pakettivarasto, päivitä lista, ja asenna uudestaan.

        1. - PURA EPÄONNISTUNUT
        sudo apt-get purge vlc-data

        2. - KÄYNNISTÄ EDITORISI
        sudo gedit /etc/apt/sources.list

        3. - LISÄÄ PAKETTILÄHDE
        deb http://security.ubuntu.com/ubuntu xenial-security main universe

        4. - TALLENNA PAKETTILISTAN MUUTOKSET JA SULJE EDITORI

        5. - PÄIVITÄ LISTAT
        sudo apt-get update

        6. - ASENNA
        sudo apt-get install vlc vlc-data vlc-nox libvlccore7 vlc-plugin-notify vlc-plugin-pulse

        Paskat tuo toiminut, koko Xubuntu 16.04 LTS asennus täynnä virheitä.

        Järjestelmäpäivitykset ei toimi
        Ohjelmistopäivitykset ei toimi
        Pakettienkäsittelypäivitykset ei toimi

        mutta
        sudo snap install vlc
        toimii


      • minä_olen_päällikkö
        Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        Paskat tuo toiminut, koko Xubuntu 16.04 LTS asennus täynnä virheitä.

        Järjestelmäpäivitykset ei toimi
        Ohjelmistopäivitykset ei toimi
        Pakettienkäsittelypäivitykset ei toimi

        mutta
        sudo snap install vlc
        toimii

        Komennat vain sudo apt purge vlc tuo poistaa koko höskän niinku jos tiedät * merkityksen niin eli vlc*, elikkä kaikki lähtee paitsi mitä sinulla on Kotikansiossasi.
        Poisto ja asennus onnistuu myös sieltä sovellusvalikoimasta, pitäis löytyä snap ja perus versiona. Ubuntussa ainakin ehdottaa pakettilähteen käyttönottoa, jos paketti tulee asentaa käyttöönottamattomasta lähteestä. Lähteitä voilisätä/ poistaa ainakin ubuntussa Ohjelmistot ja päivitykset.


    • snap_ubuntu

      Näin teen ubuntusa:
      sudo apt purge vlc
      sudo apt autoremove
      Sitten asennan snap version:
      sudo snap install vlc
      Snappina tosin ehkä jopa liian uusi versio (rc3)...
      Vakaa asennetaan sudo apt install vlc.

      • get.puuttui

        Eikös tuon asennuskomennon kuulu olla apt-get install, eikä apt install


      • apt_ubuntu
        get.puuttui kirjoitti:

        Eikös tuon asennuskomennon kuulu olla apt-get install, eikä apt install

        Ei kuulu olla ainakaan ubuntusa. Kokeile komentoa: apt --help
        Tieten voit käyttää apt-get mutta apt on yli puolet "nopeampi" ;-)


      • io89yuyg

        apt-get on vanha tapa.


    • KyllätoimiiUbuntussa

      VLC on soitin joka käyttää QT ja KDE kirjastoja. En nyt muista käyttääkö Xubuntu pulsea. LUbuntu ei käytä. Jos haluaa pitää systeemin kevyenä en asentaisi siihen isoja kde kirjastoja yhden soittimen takia. VLC ei tarvitse pulsea toimiakseen vaan osaa myös käyttää ALSAA suoraan. Jos äänikorti on toisen ohjelman käytössä tai äänipalvelin (vaikka pulse) ei toimi oikein tulee ongelmia.
      Itselläni LUbuntussa VLC toimii moittettomasti. Tosin olen poistanut pulsen pois käytöstä koska kone lähinnä mediatoistimena av-vahvistimen kyljessä, Jos ohjelmia asennettu useammista lähteistä se aiheuttaa ongelmia. Varsinkin kodekkipaketit ongelmallisia. Ubuntu 16 lts on vakaa ja kyllä siinä vlc toimii jos ei itse ole sotkenut systeemiä. Itselläni on musiikki soinut koko päivän ilman ongelmia.

      • Xubuntu ja Lubuntu jotain harrastuskurttauksia että vaikea niistä sanoa.

        Jos nyt vaikka asentaisi käyttöjärjestelmän uusiksi normaaliksi Ubuntu 16.04 LTS:llä ja sitten klikkaisi sovellusvalikoimasta sen VLC:n. Luulen että viat katoaa saman tien.

        Vastaavasti jos ei ole niin väliä onko Ubuntu vai ei, ja tärkeintä on Xfce työpöytä niin sitten saman kokeilu Debian 9 Xfce:llä ja synapticista klikkaa sen VLC:n ja kokeilee.


      • Huhhuh1
        M-Kar kirjoitti:

        Xubuntu ja Lubuntu jotain harrastuskurttauksia että vaikea niistä sanoa.

        Jos nyt vaikka asentaisi käyttöjärjestelmän uusiksi normaaliksi Ubuntu 16.04 LTS:llä ja sitten klikkaisi sovellusvalikoimasta sen VLC:n. Luulen että viat katoaa saman tien.

        Vastaavasti jos ei ole niin väliä onko Ubuntu vai ei, ja tärkeintä on Xfce työpöytä niin sitten saman kokeilu Debian 9 Xfce:llä ja synapticista klikkaa sen VLC:n ja kokeilee.

        Xubuntu ei ole mikään kurttaus, suksi pellolle trollaamasta!! Et eroa windows-hihhuleista mitenkään.


      • Mä-olen-Ilpo
        M-Kar kirjoitti:

        Xubuntu ja Lubuntu jotain harrastuskurttauksia että vaikea niistä sanoa.

        Jos nyt vaikka asentaisi käyttöjärjestelmän uusiksi normaaliksi Ubuntu 16.04 LTS:llä ja sitten klikkaisi sovellusvalikoimasta sen VLC:n. Luulen että viat katoaa saman tien.

        Vastaavasti jos ei ole niin väliä onko Ubuntu vai ei, ja tärkeintä on Xfce työpöytä niin sitten saman kokeilu Debian 9 Xfce:llä ja synapticista klikkaa sen VLC:n ja kokeilee.

        Sinun tulisi ainakin kerran eläessäsi ihan itse testata antamasi ohje, nyt jos koskaan olisi siihen hyvä syykin, sillä ohjeesi ei todellakaan toimi. Asiat näyttää miltä näyttää, mutta turha noita paska ohjeita on jakaa mutu tuntumalta, suomi24:ssa on noita sinun paikkansa pitämättömiä ohjeita ihan tarpeeksi.

        Äläkä nyt valehtele että olet tuonkin testannut, et varmasti ole. Minä jopa epäilen että et edes osaa asentaa noista kumpaakaan.


      • EnnenFlooraa
        Huhhuh1 kirjoitti:

        Xubuntu ei ole mikään kurttaus, suksi pellolle trollaamasta!! Et eroa windows-hihhuleista mitenkään.

        Kaikki linuksit ovat kurttauksia. Tarkemmin sanottuna presidenttiehdokas Torvisen pojan päästämiä haisevia aivopieruja. Windows sen sijaan skulaa virheettömästi vuosikymmenestä toiseen. Eihän se ihmekään ole, koska Windows on ammattilaisten tuottama hyvin optimoitu laatukäyttis.


      • Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        Sinun tulisi ainakin kerran eläessäsi ihan itse testata antamasi ohje, nyt jos koskaan olisi siihen hyvä syykin, sillä ohjeesi ei todellakaan toimi. Asiat näyttää miltä näyttää, mutta turha noita paska ohjeita on jakaa mutu tuntumalta, suomi24:ssa on noita sinun paikkansa pitämättömiä ohjeita ihan tarpeeksi.

        Äläkä nyt valehtele että olet tuonkin testannut, et varmasti ole. Minä jopa epäilen että et edes osaa asentaa noista kumpaakaan.

        "Sinun tulisi ainakin kerran eläessäsi ihan itse testata antamasi ohje, nyt jos koskaan olisi siihen hyvä syykin, sillä ohjeesi ei todellakaan toimi."

        Kyllä toimii, kokeilin Ubuntu 16.04 LTS:llä.

        Asensin jouluna viimeeksi Ubuntu 16.04 LTS:n sekä Debian 9:n.


      • EnnenFlooraa kirjoitti:

        Kaikki linuksit ovat kurttauksia. Tarkemmin sanottuna presidenttiehdokas Torvisen pojan päästämiä haisevia aivopieruja. Windows sen sijaan skulaa virheettömästi vuosikymmenestä toiseen. Eihän se ihmekään ole, koska Windows on ammattilaisten tuottama hyvin optimoitu laatukäyttis.

        Ubuntu 16.04 LTS ja Debian 9 ovat ammattilaisten tekemiä käyttöjärjestelmiä. Siksi toimivatkin ongelmitta.


      • Huhhuh1 kirjoitti:

        Xubuntu ei ole mikään kurttaus, suksi pellolle trollaamasta!! Et eroa windows-hihhuleista mitenkään.

        Xubuntu ei ole se virallinen Canonicalin Ubuntu.

        Normaalilla Ubuntu LTS:llä toimii kun klikkaa sieltä sovellusvalikoimasta.


      • Mä-olen-Ilpo
        M-Kar kirjoitti:

        Xubuntu ei ole se virallinen Canonicalin Ubuntu.

        Normaalilla Ubuntu LTS:llä toimii kun klikkaa sieltä sovellusvalikoimasta.

        Minkä hiton takia nyt pitäs Ubuntu LTS pitäs asentaa, kun kyse on Xubuntu toimimattomuudesta, sehän on silloin ihan sama vaikka Fedoran asentasin ja väittäsin XUbuntun toimivan koska Fedoran asennus toimii.

        Itseasiassa pistin juuri Xubuntu 17.04 lataukseen, ja tarkistan sen toimivuuden, saa sitten nähdä parintunnin päästä, miten on.


      • ulkoasun.korjaus
        M-Kar kirjoitti:

        Ubuntu 16.04 LTS ja Debian 9 ovat ammattilaisten tekemiä käyttöjärjestelmiä. Siksi toimivatkin ongelmitta.

        Miksiköhän eivät ole panostaneet yhtään käyttöliittymään? Nykyisellään Ubuntu jää asentamatta, koska sen käyttäminen on tehty erittäin vaikeaksi. Mallia voisi ottaa vaikka Linux Mintistä. Tämä siis työpöytäkäytössä, mobiililaitteissa on yleensä Android, joka on sekava kyllä sekin.


      • ulkoasun.korjaus kirjoitti:

        Miksiköhän eivät ole panostaneet yhtään käyttöliittymään? Nykyisellään Ubuntu jää asentamatta, koska sen käyttäminen on tehty erittäin vaikeaksi. Mallia voisi ottaa vaikka Linux Mintistä. Tämä siis työpöytäkäytössä, mobiililaitteissa on yleensä Android, joka on sekava kyllä sekin.

        "Miksiköhän eivät ole panostaneet yhtään käyttöliittymään? Nykyisellään Ubuntu jää asentamatta, koska sen käyttäminen on tehty erittäin vaikeaksi."

        Onhan, paljonkin. Todella helppokäyttöinen. Asensin VLC Playerin kolmella klikkauksella ja salasanan syötöllä.


      • Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        Minkä hiton takia nyt pitäs Ubuntu LTS pitäs asentaa, kun kyse on Xubuntu toimimattomuudesta, sehän on silloin ihan sama vaikka Fedoran asentasin ja väittäsin XUbuntun toimivan koska Fedoran asennus toimii.

        Itseasiassa pistin juuri Xubuntu 17.04 lataukseen, ja tarkistan sen toimivuuden, saa sitten nähdä parintunnin päästä, miten on.

        "Minkä hiton takia nyt pitäs Ubuntu LTS pitäs asentaa, kun kyse on Xubuntu toimimattomuudesta, sehän on silloin ihan sama vaikka Fedoran asentasin ja väittäsin XUbuntun toimivan koska Fedoran asennus toimii."

        Vaikka siksi kun Xubuntu ei ole se virallinen tuote vaan harrastusviritys. Jos valitset harrastusvirityksen niin se toiminta riippuu muutaman tyypin kiinnostuksista, eli sinun pitäisi silloin itse osata selvittää asiat eikä kysellä täällä.

        Fedora taas on suunnattu Red Hatin ekosysteemin ohjelmistokehittäjille ja siinä koeajetaan uusia ominaisuuksia. Se on siis lähtökohtaisesti buginen.

        "Itseasiassa pistin juuri Xubuntu 17.04 lataukseen, ja tarkistan sen toimivuuden, saa sitten nähdä parintunnin päästä, miten on."

        Eli itse aiheutat ongelmasi.

        17.04 on kehitysversio, vähän niinkuin Fedora, eli se on lähtökohtisesti bugikasa. Ja kun on Xubuntu niin se on muutaman harrastelijan oksennus JA kehitysversiobugikasa. Toisin sanoen ihan itse hölmöilet, kun yrität oikein maksimoida kaikkia vikoja. Miksi et saman tien ota vasaraa ja hakkaa sillä konetta paskaksi? Ei tarvitsisi odottaa kahta tuntia.

        Sitä varten neuvoin asentamaan Ubuntu 16.04 LTS:n että ei olisi niitä harrastuskurttauksen vikoja ja ongelmia jos nyt ihan välttämättä haluat jotain Ubuntun kaltaista. Jos haluat Xfce:tä ja hällä väliä onko Ubuntua niin ota se Debian 9 Xfce.

        Jostain kumman syystä teet juurikin eri tavalla kuin neuvot sotket koneen jollain Xubuntu 17.04 oksennuksella millä todennäköisyydet harmeille on maksimaalisen korkea.

        Paitsi että 17.04 on vanhentunut että eihän sillä mitään tee, noiden kehitysversioiden tuki kun kestää vain 9kk että siihen ei saa edes pakollisia turvapäivityksiä. Kehitystä viedään eteenpäin 17.10 ja 18.04 alpha versioissa. Seuraava valmis Ubuntu on Ubuntu 18.04 LTS ja se ei ole mikään Xubuntu viritys.


      • perusasiat.kuntoon
        M-Kar kirjoitti:

        "Miksiköhän eivät ole panostaneet yhtään käyttöliittymään? Nykyisellään Ubuntu jää asentamatta, koska sen käyttäminen on tehty erittäin vaikeaksi."

        Onhan, paljonkin. Todella helppokäyttöinen. Asensin VLC Playerin kolmella klikkauksella ja salasanan syötöllä.

        Viimeksi kun kokeilin niin en meinannut löytää edes asetuksia. Shellikin oli kadoksissa. Perusjutut pitäisi olla nopeasti käytettävissä, rytmiboksit ja muut turhuudet voi piilottaa tai jättää kokonaan pois.


      • perusasiat.kuntoon kirjoitti:

        Viimeksi kun kokeilin niin en meinannut löytää edes asetuksia. Shellikin oli kadoksissa. Perusjutut pitäisi olla nopeasti käytettävissä, rytmiboksit ja muut turhuudet voi piilottaa tai jättää kokonaan pois.

        Oikeassa ylänurkassa semmoinen rattaan kuva ja sieltä järjestelmä asetukset. Shelli avautuu Ctrl Alt T niinkuin melkein joka käyttiksessä, saa myös lisättyä kuvakkeen tuohon sivuun.


      • perusasiat.kuntoon kirjoitti:

        Viimeksi kun kokeilin niin en meinannut löytää edes asetuksia. Shellikin oli kadoksissa. Perusjutut pitäisi olla nopeasti käytettävissä, rytmiboksit ja muut turhuudet voi piilottaa tai jättää kokonaan pois.

        En kuitenkaan periaatteessa suosittele nyt vaihtamaan Ubuntuun jos on toimiva ympäristö kun siihen tulossa iso muutos 18.04 LTS:ssä käyttöliittymään, että jos tuosta tykkää niin ennemmin sitten kun on muutos tullut.


      • Mä-olen-Ilpo
        M-Kar kirjoitti:

        "Minkä hiton takia nyt pitäs Ubuntu LTS pitäs asentaa, kun kyse on Xubuntu toimimattomuudesta, sehän on silloin ihan sama vaikka Fedoran asentasin ja väittäsin XUbuntun toimivan koska Fedoran asennus toimii."

        Vaikka siksi kun Xubuntu ei ole se virallinen tuote vaan harrastusviritys. Jos valitset harrastusvirityksen niin se toiminta riippuu muutaman tyypin kiinnostuksista, eli sinun pitäisi silloin itse osata selvittää asiat eikä kysellä täällä.

        Fedora taas on suunnattu Red Hatin ekosysteemin ohjelmistokehittäjille ja siinä koeajetaan uusia ominaisuuksia. Se on siis lähtökohtaisesti buginen.

        "Itseasiassa pistin juuri Xubuntu 17.04 lataukseen, ja tarkistan sen toimivuuden, saa sitten nähdä parintunnin päästä, miten on."

        Eli itse aiheutat ongelmasi.

        17.04 on kehitysversio, vähän niinkuin Fedora, eli se on lähtökohtisesti bugikasa. Ja kun on Xubuntu niin se on muutaman harrastelijan oksennus JA kehitysversiobugikasa. Toisin sanoen ihan itse hölmöilet, kun yrität oikein maksimoida kaikkia vikoja. Miksi et saman tien ota vasaraa ja hakkaa sillä konetta paskaksi? Ei tarvitsisi odottaa kahta tuntia.

        Sitä varten neuvoin asentamaan Ubuntu 16.04 LTS:n että ei olisi niitä harrastuskurttauksen vikoja ja ongelmia jos nyt ihan välttämättä haluat jotain Ubuntun kaltaista. Jos haluat Xfce:tä ja hällä väliä onko Ubuntua niin ota se Debian 9 Xfce.

        Jostain kumman syystä teet juurikin eri tavalla kuin neuvot sotket koneen jollain Xubuntu 17.04 oksennuksella millä todennäköisyydet harmeille on maksimaalisen korkea.

        Paitsi että 17.04 on vanhentunut että eihän sillä mitään tee, noiden kehitysversioiden tuki kun kestää vain 9kk että siihen ei saa edes pakollisia turvapäivityksiä. Kehitystä viedään eteenpäin 17.10 ja 18.04 alpha versioissa. Seuraava valmis Ubuntu on Ubuntu 18.04 LTS ja se ei ole mikään Xubuntu viritys.

        "Vaikka siksi kun Xubuntu ei ole se virallinen tuote vaan harrastusviritys."
        Olipa se nyt mikätahaansa viritys, jos avaaja puhuu XUbuntusta, ei vittu ole mitään syytä asennella jotain muuta, ja mennä kertomaan että Fedora toimii, onko sinulla pää nupissa vikaa, kun et tuollaista asiaa jaksa käsittää.

        "Eli itse aiheutat ongelmasi."
        Minkä saatan ongelman, ainut ongelma olet sinä, ja sinun tyhmät juttusi.

        "17.04 on kehitysversio"
        Mutta asentuu oikein, kun taas 16.04 ei asentunut.

        Myös tuo VLC asentu komentoriviltä näin:
        sudo apt-get install vlc vlc-data vlc-nox vlc-plugin-notify

        Tämä on kirjoitettu XUbuntu 17.04 / Firefox 52.0.1 (64-bit)
        Tähän meni noin 30 minuuttia.

        Yhteenvetona voisi sanoa että 16.04 ei toimi, 17.04 toimii, lyhyt kokeilu, tämä ei kuitenkaan ole sitä mitä minä haluan, mutta ei kaukanakaan siitä.

        M-Karin rakkula, älä sinä neuvo isääsi nussimaan, kun et tunnu olevan mistään perillä, paskaa mutilet, jonka takia sinusta on vain aloittelijoille pelkästään haittaa.


      • Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        "Vaikka siksi kun Xubuntu ei ole se virallinen tuote vaan harrastusviritys."
        Olipa se nyt mikätahaansa viritys, jos avaaja puhuu XUbuntusta, ei vittu ole mitään syytä asennella jotain muuta, ja mennä kertomaan että Fedora toimii, onko sinulla pää nupissa vikaa, kun et tuollaista asiaa jaksa käsittää.

        "Eli itse aiheutat ongelmasi."
        Minkä saatan ongelman, ainut ongelma olet sinä, ja sinun tyhmät juttusi.

        "17.04 on kehitysversio"
        Mutta asentuu oikein, kun taas 16.04 ei asentunut.

        Myös tuo VLC asentu komentoriviltä näin:
        sudo apt-get install vlc vlc-data vlc-nox vlc-plugin-notify

        Tämä on kirjoitettu XUbuntu 17.04 / Firefox 52.0.1 (64-bit)
        Tähän meni noin 30 minuuttia.

        Yhteenvetona voisi sanoa että 16.04 ei toimi, 17.04 toimii, lyhyt kokeilu, tämä ei kuitenkaan ole sitä mitä minä haluan, mutta ei kaukanakaan siitä.

        M-Karin rakkula, älä sinä neuvo isääsi nussimaan, kun et tunnu olevan mistään perillä, paskaa mutilet, jonka takia sinusta on vain aloittelijoille pelkästään haittaa.

        "Minkä saatan ongelman, ainut ongelma olet sinä, ja sinun tyhmät juttusi."

        Vaikka sen VLC Playerin toimiminen mikä asentuu valmiissa tuotteessa kolmella klikkauksella ja salasanalla.

        "Mutta asentuu oikein, kun taas 16.04 ei asentunut."

        Ubuntu 16.04 LTS:ssä asentuu oikein, vika on siinä että käytät jotain Xubuntu viritystä.

        Sitä paitsi päivitä se 17.04 kun se on niin vanha. Muista että kehitysversioiden tuki kestää 9kk.

        "M-Karin rakkula, älä sinä neuvo isääsi nussimaan, kun et tunnu olevan mistään perillä, paskaa mutilet, jonka takia sinusta on vain aloittelijoille pelkästään haittaa."

        Minun ohjeilla tietokoneet toimii, sinulla on nyt jo uusi ongelma käsillä kun 17.04 on niin vanha. Hoidappa kuntoon.


      • lopeta_jo
        EnnenFlooraa kirjoitti:

        Kaikki linuksit ovat kurttauksia. Tarkemmin sanottuna presidenttiehdokas Torvisen pojan päästämiä haisevia aivopieruja. Windows sen sijaan skulaa virheettömästi vuosikymmenestä toiseen. Eihän se ihmekään ole, koska Windows on ammattilaisten tuottama hyvin optimoitu laatukäyttis.

        HYI, windows-hihhuli saapui taas paikalle.
        Linuxit EI ole mitään kurttauksia eikä haisevia aivopieruja!
        Se sinun rakas windowsisi on kurttaus, eikä mikään laatutuote!


      • Huhhuh1
        M-Kar kirjoitti:

        Xubuntu ei ole se virallinen Canonicalin Ubuntu.

        Normaalilla Ubuntu LTS:llä toimii kun klikkaa sieltä sovellusvalikoimasta.

        VLC toimii normaalisti Xubuntussani joten älä jauha p*skaa!


      • Huhhuh1
        M-Kar kirjoitti:

        "Minkä hiton takia nyt pitäs Ubuntu LTS pitäs asentaa, kun kyse on Xubuntu toimimattomuudesta, sehän on silloin ihan sama vaikka Fedoran asentasin ja väittäsin XUbuntun toimivan koska Fedoran asennus toimii."

        Vaikka siksi kun Xubuntu ei ole se virallinen tuote vaan harrastusviritys. Jos valitset harrastusvirityksen niin se toiminta riippuu muutaman tyypin kiinnostuksista, eli sinun pitäisi silloin itse osata selvittää asiat eikä kysellä täällä.

        Fedora taas on suunnattu Red Hatin ekosysteemin ohjelmistokehittäjille ja siinä koeajetaan uusia ominaisuuksia. Se on siis lähtökohtaisesti buginen.

        "Itseasiassa pistin juuri Xubuntu 17.04 lataukseen, ja tarkistan sen toimivuuden, saa sitten nähdä parintunnin päästä, miten on."

        Eli itse aiheutat ongelmasi.

        17.04 on kehitysversio, vähän niinkuin Fedora, eli se on lähtökohtisesti bugikasa. Ja kun on Xubuntu niin se on muutaman harrastelijan oksennus JA kehitysversiobugikasa. Toisin sanoen ihan itse hölmöilet, kun yrität oikein maksimoida kaikkia vikoja. Miksi et saman tien ota vasaraa ja hakkaa sillä konetta paskaksi? Ei tarvitsisi odottaa kahta tuntia.

        Sitä varten neuvoin asentamaan Ubuntu 16.04 LTS:n että ei olisi niitä harrastuskurttauksen vikoja ja ongelmia jos nyt ihan välttämättä haluat jotain Ubuntun kaltaista. Jos haluat Xfce:tä ja hällä väliä onko Ubuntua niin ota se Debian 9 Xfce.

        Jostain kumman syystä teet juurikin eri tavalla kuin neuvot sotket koneen jollain Xubuntu 17.04 oksennuksella millä todennäköisyydet harmeille on maksimaalisen korkea.

        Paitsi että 17.04 on vanhentunut että eihän sillä mitään tee, noiden kehitysversioiden tuki kun kestää vain 9kk että siihen ei saa edes pakollisia turvapäivityksiä. Kehitystä viedään eteenpäin 17.10 ja 18.04 alpha versioissa. Seuraava valmis Ubuntu on Ubuntu 18.04 LTS ja se ei ole mikään Xubuntu viritys.

        Ja sinä se jatkat trollaamista ja p*skanjauhamista, samalla tavalla kuin nuo Windows-hihhulit! Paina nyt s**tanan sekasikiö kovaan kalloosi ettei Xubuntu ole mikään kurttaus, kehitysbugikasa eikä oksennus! Se on hyvä ja toimiva käyttis!


      • Mä-olen-Ilpo
        Huhhuh1 kirjoitti:

        Ja sinä se jatkat trollaamista ja p*skanjauhamista, samalla tavalla kuin nuo Windows-hihhulit! Paina nyt s**tanan sekasikiö kovaan kalloosi ettei Xubuntu ole mikään kurttaus, kehitysbugikasa eikä oksennus! Se on hyvä ja toimiva käyttis!

        Olipa se hyvin sanottu, ja pitää paikkanssa erittäin hyvin.

        Just sain Apachen HTTP-palvelimen, MySQL-tietokanta ohjelman, PHP komentotulkin, PHPMyAdmin liittymän ja lopuksi Wordpress blogi alustan valmiiksi, ja hiton hyvin toimii. Löyty vielä mukavan pirteä ja kevyt teemakin valmiina Wordpress blogiin.

        Xubuntu on ehdottomasti yksi parhaimmista ja nopeimista.


    • Mä-olen-Ilpo

      "Vaikka sen VLC Playerin toimiminen mikä asentuu valmiissa tuotteessa kolmella klikkauksella ja salasanalla."
      Tuo on ongelma joka koskee vain sinua tomppeli.


      "Ubuntu 16.04 LTS:ssä asentuu oikein, vika on siinä että käytät jotain Xubuntu viritystä."
      Osaatko sinä lukea. Taidat olla niin latvalaho, että on turha ruveta tavaamaan kaikkea uudestaan ja uudestaan.

      "Sitä paitsi päivitä se 17.04 kun se on niin vanha. Muista että kehitysversioiden tuki kestää 9kk."
      Pidä huolta vain omasta muististasi, siinä näyttää olevan sinulle ihan liikaakin,

      "Minun ohjeilla tietokoneet toimii, sinulla on nyt jo uusi ongelma käsillä kun 17.04 on niin vanha. Hoidappa kuntoon."
      Kyllä olen lukenut noita kirjoituksia, sen enempää ei kukaan voi yksinkertaisesti haastaa paskaa kuin sinä teet.

      M-Kar ONKO SINULLA TERVEEN PAPERIT ?
      Rupes kiinnostamaan ihan tosissaan, jos on sairaudesta kysymys, niin antaa olla, eikun paranemisia.

      EI M-karille
      Muuten nyt kirjoittelen Google Chromella, ja YLE sun muut mediat näkyy, tuskin tätä paljon tarvitsee rukata, kun teeman vaihtaa Windows XP näköiseksi, no jaa, katottaan nyt valikko kaipaa myös muutoksia, no ehkä totuttelu vie aikansa.

      • "Tuo on ongelma joka koskee vain sinua tomppeli."

        Ei minulla ole mitään ongelmia, VLC toiminut kaiken aikaa ja toimi kun koitin asentaa Ubuntu 16.04 LTS:n.

        "Kyllä olen lukenut noita kirjoituksia, sen enempää ei kukaan voi yksinkertaisesti haastaa paskaa kuin sinä teet."

        Puhun vain totta: https://www.ubuntu.com/info/release-end-of-life

        Se on sinun vikasi kun et usko viisaampiasi jotka tietävät miten asiat ovat. 17.04 on vanha, päivitä uudemmaksi tai irroita netistä että et aiheuta harmia reikäjuustollasi.

        "Rupes kiinnostamaan ihan tosissaan, jos on sairaudesta kysymys, niin antaa olla, eikun paranemisia."

        Mikä vika sinussa on kun et usko viisaampiasi?


      • kimir

        "kirjoittelen Google Chromella" "tuskin tätä paljon tarvitsee rukata"
        Rukkaappa siitä vakoilu pois...


      • kimir kirjoitti:

        "kirjoittelen Google Chromella" "tuskin tätä paljon tarvitsee rukata"
        Rukkaappa siitä vakoilu pois...

        Jos nyt oikeasti haluasi rukkailla Windows XP:n näköiseksi niin oikea käyttöjärjestelmä siihen olisi tietenkin Debian 9 Xfce.

        Nyt meni asentamaan jonkun paskan joka on jo vanhentunut. Tosin kuin Debian 9 joka on kelvollinen vielä vuosikausia.


    • Mä-olen-Ilpo

      "Ei minulla ole mitään ongelmia, VLC toiminut kaiken aikaa ja toimi kun koitin asentaa Ubuntu 16.04 LTS:n."
      No hyvä sitten, jos ei ole.

      Puhun vain totta: https://www.ubuntu.com/info/release-end-of-life
      Aivan niin, uskotaan.

      "Se on sinun vikasi kun et usko viisaampiasi jotka tietävät miten asiat ovat. 17.04 on vanha, päivitä uudemmaksi tai irroita netistä että et aiheuta harmia reikäjuustollasi."
      Ole huoleti, minä osaan, ei kannata murehtia minun osaamisista.

      "Mikä vika sinussa on kun et usko viisaampiasi?"
      On se rankaa, mutta koitan ymmärtää onglmiesi syitä ja lkuperiä. Ota vaan ihan rennosti ja mene nukkumaan.

      • Mä-olen-Ilpo

        No niin, nyt on XP:n näkö muuten paitsi kuvakekanta puuttuu vielä, täytyy etsiä, on ne jossain päin verkkoa latausta odottamassa.

        26 sekuntia käynnistyminen HDD levyltä, ei ole huono ollenkaan. Tuohon aikaa Debian Grub2-käynnistyslataaja ei edes kerkiä valikkorivejä näytölle tuomaan.

        Taitaa sittenkin jäädä pitemmäksi aikaa, kun kaikki menee nappiinsa ensi yrittämällä. Tiedä sitä mitä hyvää tästä vielä vastaan tulee.


    • videotoisto

      Poistin vlc:n ja tarkistin, puhdistin näillä kaikilla komennoilla, joillakin pariin kertaan::

      sudo apt-get remove --purge vlc

      sudo apt-get autoremove

      sudo apt-get autoclean

      sudo killall vlc and check it with ps -lef|grep vlc

      sudo find ~ -iname "*vlc*" -exec rm -ri {} \;

      sudo find vlc

      sudo apt-get autoremove

      sudo apt-get autoclean

      Sitten yritin asentaa snap vlc:n

      sudo snap install vlc

      error: snap “vlc” not found

      Sitten asensin taas tavallisen vlc:n uudestaan:

      sudo apt install vlc

      Mp3 äänitoisto toimii vlc:llä mutta mp4 tiedostot kaataa vlc:n heti eikä kuvaa näy yhtään. Ohjelmavalikkoon ei myöskään tule vlc:lle sitä pientä ohjelmakuvaketta joka muilla ohjelmilla on. Kun vlc kaatui niin tuli tällaista tekstiä:

      "Sorry, Ubuntu 16.04 has experienced an internal error.

      ExecutablePath: /usr/bin/vlc

      ProblemType: Crash

      Title: vlc crashed with SIGSEGV

      ApportVersion: 2.20.1-0ubuntu2.15

      InstallationMedia: Xubuntu 16.04 LTS "Xenial Xerus" . Release i386

      ProCmdline: /use/bin/vlc -started-from-file

      SegvReason: reading NULL VMA"

      Hardware-accelerated decodingin laittaminen pois päältä valikosta ei auttanut kaatumisiin.

      Tunnistaakohan raati tästä jonkun vikasyyn?

      • Mä-olen-Ilpo

        Kun tuota M-Karin juttuja ei pitäs ottaa todesta, se on trolli, 16:04 asennus on jo sinullakin antanut virheitä, ja varmaakin koko ajan käynnistyksen jälkeen saat kuittailla virheilmoituksia joissa kysytään haluatko lähettää raportin ohjelmavirheestä.

        Vika ei ole noissa asennettavissa ohjelmissa, vaan siinä alustassa, tuo 17.04 vaikuttaa toimivan. Jatkan nyt testailuja asentamalla Apachen HTTP-palvelimen, MySQL-tietokanta ohjelman, PHP komentotulkin, PHPMyAdmin liittymän ja lopuksi Wordpress blogi alustan. Jokohan noiden mukana tulee ongelmia vastaan.


      • Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        Kun tuota M-Karin juttuja ei pitäs ottaa todesta, se on trolli, 16:04 asennus on jo sinullakin antanut virheitä, ja varmaakin koko ajan käynnistyksen jälkeen saat kuittailla virheilmoituksia joissa kysytään haluatko lähettää raportin ohjelmavirheestä.

        Vika ei ole noissa asennettavissa ohjelmissa, vaan siinä alustassa, tuo 17.04 vaikuttaa toimivan. Jatkan nyt testailuja asentamalla Apachen HTTP-palvelimen, MySQL-tietokanta ohjelman, PHP komentotulkin, PHPMyAdmin liittymän ja lopuksi Wordpress blogi alustan. Jokohan noiden mukana tulee ongelmia vastaan.

        Väärin. Alusta toimii ihan hyvin, kokeilin Ubuntu 16.04 LTS:llä asentaa ja meni hyvin.

        Vikasyy näkyy tuossa: error: snap “vlc” not found

        Eli joko jostain syystä Xubuntu sössii snap paketit, koska paketin nimi näkyy olevan oikein.

        Kun kirjoitan 'sudo snap list' niin näkyy:

        core 16-2.30 3748 canonical core
        vlc 3.0.0-rc3-2-g0e96c45 65 videolan -

        Vika voi olla niinkin yksinkertainen, että Xubuntu porukka ei käytä snap paketointia vaan käyttävät vain vanhoja .dep paketteja. Typeryyttä käydä säätämään jotain 17.04 kehitysversiota jonka tuki loppunut kun voisi ennemminkin selvitellä miksi normaalit snap paketit ei toimi.

        Xubuntua tehdään niin pienin resurssein vakio Ubuntusta muokkailemalla että Ubuntu ohjaa ja Xubuntu vikisee, että kyllä siinä pitäisi pakettien toimia.


      • Mä-olen-Ilpo
        M-Kar kirjoitti:

        Väärin. Alusta toimii ihan hyvin, kokeilin Ubuntu 16.04 LTS:llä asentaa ja meni hyvin.

        Vikasyy näkyy tuossa: error: snap “vlc” not found

        Eli joko jostain syystä Xubuntu sössii snap paketit, koska paketin nimi näkyy olevan oikein.

        Kun kirjoitan 'sudo snap list' niin näkyy:

        core 16-2.30 3748 canonical core
        vlc 3.0.0-rc3-2-g0e96c45 65 videolan -

        Vika voi olla niinkin yksinkertainen, että Xubuntu porukka ei käytä snap paketointia vaan käyttävät vain vanhoja .dep paketteja. Typeryyttä käydä säätämään jotain 17.04 kehitysversiota jonka tuki loppunut kun voisi ennemminkin selvitellä miksi normaalit snap paketit ei toimi.

        Xubuntua tehdään niin pienin resurssein vakio Ubuntusta muokkailemalla että Ubuntu ohjaa ja Xubuntu vikisee, että kyllä siinä pitäisi pakettien toimia.

        Mikä seksuaalinen motiivi sinua pakottaa tuollaiseen trollaamiseen, ootko sä vammanen vai vaan ihan Vi*un tyhmä?


      • Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        Mikä seksuaalinen motiivi sinua pakottaa tuollaiseen trollaamiseen, ootko sä vammanen vai vaan ihan Vi*un tyhmä?

        Ei ole trollaamista tuossa vaan tosiasia.

        Snap paketin asentamisesta tuossa on kyse.


    • videotoisto

      Vlc-player toimi kyllä aikaisemmin tässä Xubuntiu 16.04 LTS:ssä ihan hyvin ja käytin sitä usein. Miksi se nyt yhtäkkiä ei toimikaan?
      Firefox on myös alkanut kaatumaan joillain tietyillä sivuilla selaimen vasemmassa alakulmassa näkyvään TSL handshakeen jumiutuen.

      • Mitä kertoo kun kirjoitat: 'sudo snap list' komentorivillä ja annat salanan?

        Siellä pitäisi olla vlc..

        Jos ei ole niin sitten Xubuntussa on vika eikä se asenna paketteja snap paketteina vaan kaivanut jotain deb paketteja jostain.


      • videotoisto
        M-Kar kirjoitti:

        Mitä kertoo kun kirjoitat: 'sudo snap list' komentorivillä ja annat salanan?

        Siellä pitäisi olla vlc..

        Jos ei ole niin sitten Xubuntussa on vika eikä se asenna paketteja snap paketteina vaan kaivanut jotain deb paketteja jostain.

        Aikaisemmin pitkään hyvin toiminut vlc-playerini oli asennettu sovellusvalikoimasta tavallisena vlc:nä, mutta se lopetti toimimisen.

        Kirjoitin: sudo snap list

        Tulos: No snaps are installed yet. Try "snap install hello-world.

        Kirjoitin: snap install hello-world

        Tulos: 2018-01-15T22:41:33 02:00 INFO Waiting for restart...
        hello-world 6.3 from 'canonical' installed

        Kirjoitin uudestaan: sudo snap list

        Name Version Rev Developer Notes
        core 16-2.30 3749 canonical core
        hello-world 6.3 27 canonical -


      • videotoisto kirjoitti:

        Aikaisemmin pitkään hyvin toiminut vlc-playerini oli asennettu sovellusvalikoimasta tavallisena vlc:nä, mutta se lopetti toimimisen.

        Kirjoitin: sudo snap list

        Tulos: No snaps are installed yet. Try "snap install hello-world.

        Kirjoitin: snap install hello-world

        Tulos: 2018-01-15T22:41:33 02:00 INFO Waiting for restart...
        hello-world 6.3 from 'canonical' installed

        Kirjoitin uudestaan: sudo snap list

        Name Version Rev Developer Notes
        core 16-2.30 3749 canonical core
        hello-world 6.3 27 canonical -

        Ja VLC puuttuu. Siellä pitäisi olla VLC asennettuna.

        snap install vlc


      • er2332r23rr

        Mitälie temppuilet.
        Vlc lähtee pois jos on asennettuna se normaali versio:
        sudo apt purge vlc
        Aja myös komennot
        sudo apt autoremove && sudo apt update
        Sitten asennat Snap pakettina (jos haluat bugista uusinta uutta).
        sudo snap install vlc
        Snap versioita ohjelmista voit asentaa/poistaa myös sovellusvalikoimasta (ainakin ubuntussa).

        "sudo snap list" jätä komennosta tuo sudo pois, on täysin turha.

        Kannattaa myös asentaa Ubuntu ja unohtaa nuo korvikkeet, koska niissä on paljon ongelmia ja alkaa jossain vaiheessa vtuttaan jatkuva säätäminen.


      • videotoisto

        Poistin taas sen normaalin vlc:n ja sitten yritin asentaa snap vlc:n:

        sudo snap install vlc

        error: snap "vlc" not found

        Ei löytynyt taaskaan snap vlc:tä. Tuossa aikaisemminhan kirjoittaessani "sudo snap list" se kehotti asentamaan jonkun "hello worldin" komennolla "snap install hello-world". Asensin sen hello worldin silloin:
        "Name Version Rev Developer Notes
        core 16-2.30 3749 canonical core
        hello-world 6.3 27 canonical -"


      • asennaubuntu
        videotoisto kirjoitti:

        Poistin taas sen normaalin vlc:n ja sitten yritin asentaa snap vlc:n:

        sudo snap install vlc

        error: snap "vlc" not found

        Ei löytynyt taaskaan snap vlc:tä. Tuossa aikaisemminhan kirjoittaessani "sudo snap list" se kehotti asentamaan jonkun "hello worldin" komennolla "snap install hello-world". Asensin sen hello worldin silloin:
        "Name Version Rev Developer Notes
        core 16-2.30 3749 canonical core
        hello-world 6.3 27 canonical -"

        sudo apt install snapd
        sudo snap install vlc


      • videotoisto
        asennaubuntu kirjoitti:

        sudo apt install snapd
        sudo snap install vlc

        Ei onnistunut vieläkään

        Kirjoitin komennon:
        "sudo apt install snapd"

        Tulos:
        "Reading package lists... Done
        Building dependency tree
        Reading state information... Done
        snapd is already the newest version (2.29.4.2).
        0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 3 not upgraded"

        Kirjoitin komennon:
        "sudo snap install vlc"

        Tulos:
        "error: snap "vlc" not found"


      • asenna64bit
        videotoisto kirjoitti:

        Ei onnistunut vieläkään

        Kirjoitin komennon:
        "sudo apt install snapd"

        Tulos:
        "Reading package lists... Done
        Building dependency tree
        Reading state information... Done
        snapd is already the newest version (2.29.4.2).
        0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 3 not upgraded"

        Kirjoitin komennon:
        "sudo snap install vlc"

        Tulos:
        "error: snap "vlc" not found"

        32-bittinen käyttis? Snappina VLC löytyy vain 64-bittisenä.


      • videotoisto
        asenna64bit kirjoitti:

        32-bittinen käyttis? Snappina VLC löytyy vain 64-bittisenä.

        Käyttis on 32-bittinen, ei kai siihen 64-bittistä vlc:tä voi laittaa? Normaali vlc-player toimi tässä ennen hyvin.


      • 23r222rr
        videotoisto kirjoitti:

        Käyttis on 32-bittinen, ei kai siihen 64-bittistä vlc:tä voi laittaa? Normaali vlc-player toimi tässä ennen hyvin.

        Juu ei voi. Asenna tavallinen.


      • ennenkin
        23r222rr kirjoitti:

        Juu ei voi. Asenna tavallinen.

        Sitä tavallistahan tässä jo yritettiin kovasti asentaa mutta kun se ei toimi


      • 12e1e2ee12
        ennenkin kirjoitti:

        Sitä tavallistahan tässä jo yritettiin kovasti asentaa mutta kun se ei toimi

        Mitä jos heität roskiin .config/vlc ja kokeilet käynnistää VLC.


    • tyyppivikatubuttimessa

      Tubuttimen tyypillsiä ongelmia

      • win-vajaa

        Microsoftin omat soittimet ovatkin kaatopaikkatavaraa, joutuu siinäkin käyttämään OpenSourcea.


      • win_tubutin

        Tubuttimen ongelmista keskustellaan siellä windosin palstalla.


      • lopeta_jo

        Miksi tulet tänne trollaamaan? Windows-tubuttimet ei lity Ubuntuun mitenkään!


    • Melko outoa. Itselläni ei tähän ole asennettuna kun tykkään Kodia käyttää. VLC osaa liki samat temput. Tässä video https://www.youtube.com/watch?v=spROSU5kvCo
      Jos ohjelmalähteet samat ja ne ylimääräiset kodekit asennettu asennuksen yhteydessä ei pitäisi olla ongelmia. Ubuntu-restricted-extras paketti olisi hyvä asentaa tai ainakin osa sen sisällöstä. Kodia käytän ulkopuolisesta lähteestä - saa hieman uudemman. Yhdessä koneessa vielä 14 lts ja tässä 16 lts. Testailut on sitten omalla osiollaan. Päivittäisessä käytössä LTS. Miksi päivittää jos kerran toimii? Autokin toimii kivasti ja viitsisi sitä mennä sorkkimaan toimimattomaksi. Tylsää jäädä talvella tielle palelemaan sen takia.

      Ottakaa joskus systeemistä varmuuskopio. SSD-levyltä kopioituu nopeasti. Jos sotkee systeemin niin palautuu yllättävän nopeasti. Jos paketti vanhalla SSD-levyllä palautusaika vain jokunen minuutti. Muuhun sähläilyyn kuluu enemmän aikaa.

      • xubuntun-käyttäjä

        Mikä olisi hyvä tapa ottaa systeemistä varmuuskopio? Miten sinä, Mikko, otat sen? Justiin tänään ajattelin, että olen saanut systeemin niin hyväksi viriteltyä, niin nyt olisi hyvä varmuuskopioida. Miten se sujuisi parhaiten?


      • Jotakin_uutta

        rsync, tar, dar jne. ja noitahan riittää. Jopa cp tulee kysykseen. Dd on turhan järeä väline levyn/levyosion kopiointiin imageksi eli näköistiedostoksi.
        Järjestelmän täyskopio kannattaa tehdä, käynnistämällä kone Live-versiolla tai vastaavalla.


      • näinubuntussa
        xubuntun-käyttäjä kirjoitti:

        Mikä olisi hyvä tapa ottaa systeemistä varmuuskopio? Miten sinä, Mikko, otat sen? Justiin tänään ajattelin, että olen saanut systeemin niin hyväksi viriteltyä, niin nyt olisi hyvä varmuuskopioida. Miten se sujuisi parhaiten?

        Avaat valikosta Levyt ohjelman ja otat kopsun.


      • Jotakin_uutta kirjoitti:

        rsync, tar, dar jne. ja noitahan riittää. Jopa cp tulee kysykseen. Dd on turhan järeä väline levyn/levyosion kopiointiin imageksi eli näköistiedostoksi.
        Järjestelmän täyskopio kannattaa tehdä, käynnistämällä kone Live-versiolla tai vastaavalla.

        Toisesta systeemistä käsin (asennusmedia jos ei useita asennuksia) siivoamisen jälkeen. Tehdään levyliitokset ja roottina dar -c Ubuntu16_sda1_21_02_2017 -R /mnt/ubuntu/ -z -Z "*.gz" -Z "*.bz2" -Z "*.zip" -Z "*.png" -Z "*.jpg"

        eli tyyliin systeemin nimi_laitetunnus_pvm. Jos systeemi monella levyllä pitää levyliitokset tehdä ja pistää muistiin. -Z estää jo pakattujen tiedostojen uudelleen pakkaamisen. Jos iso /home tiputan sen pois ja kopioin erikseen. itsellä siellä lähinnä asetuksia. Kannattaa hieman harjoitella. Kokeneena tykkään komentorivistä. Optiolla paketin voi jakaa osiin mikä tarpeen jos tallennetaan fat-levylle tai DVD-levyille tai useammalle tikulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe