Insinööriliitto miksei muutkin

Inssi

En ole liiton jäsen mutta mietin liittymistä. Onko edut niin hyviä, että kannattaa? IAET-kassan jäsenyys maksaa 40€ vuosi ja sillä saa sen tärkeän päivärahan turvattua. Liiton jäsenyys maksaisi vuodessa liiton sivujen mukaan 321€-357€.

Eikö tuon pysty vähentämään jotenkin verotuksessa, näin olen antanut itseni ymmärtää. Miksi kaikki eivät ole liiton jäseniä jos asia on näin? En taida tietää ihan kaikkea, vaikka insinööri olenkin... ;)

53

3890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häntähemmo

      Epäilen insinööritaitojasi, jos et pysty aikaisemmista saiteista jo vetämään jotain johtopäätöksiä.
      Kuinka noin naiivin kysymyksen voikaan esittää kaiken sen informaation jälkeen, mitä täälläkin on jo kirjoiteltu.

      Jos olet sosiaalinen luonne, joka haluat lahjoittaa rahojasi maailmalle, tietämättä, mihin ne meneekään, liity ihmeessä Insinööriliittoon. Anna mieluummin kaikki rahasi Insinööriliittoon. Anna omaisuutesi Insinööriliittoon.
      Sinut tullaan palkitsemaan seuraavassa elämässä ruhtinaallisesti.

      Saat seuraavassa elämässä tiilitalon ja helvetin kauniin seksipommivaimon, joka antaa ainakin kerran kahdessa viikossa sinullekin, nuhteettomat lapset, ruosteettoman pemarin ja työkaverit, jotka eivät kiusaa eivätkä puhu paskaa sinusta seläntakana sekä luottamusmiehen, joka on luottamuksen arvoinen.

      • pc-spede

        Hemmo sä olet äijä. Inssiliittoon siis kaikki. Hmm... Ei kai se muija ole blondi...

        -spede-


    • pc-spede

      Mulla ainakin tuli raja vastaan ensimmäisessä työpaikassa lukion jälkeen. Olin raksalla duunissa n. 8 kuukautta ennen armeijaan menoa ja silti mua painostettiin liittoon liittymään. Kamalaa vittuilua ja uhkailuakin. . . Mikä järki tuossakin oli, kun tiesin että menen intin jälkeen jatko-opinnoille? Sen jälkeen en ole koskaan ajatellutkaan liittyä mihinkään liittoon. Saman olen lapsillenikin opettanut. Bygga-liitossa se jäsenmaksukin oli niin perhanan korkean tuntuinen.

      Verotuksellisesti tuolla ei ole varmaankaan mitään merkitystä, mutta tuo on ihan sun henkilökohtainen valintasi... Mulla tuli stoppi ihan jo alkumetreillä...

      -spede-

    • kuukkeli

      Itse asiassa kannattaa hankkia vain kirjastokortti. Se ei maksa yhtään mitään, ja saat vaikka kuinka paljon kirjoja itsellesi!

      Reippaasti lisää säästöä saat, kun alat matkustamaan pummilla. Tyhmää maksaa kyydistä jonnekin, kun se bussi on joka tapauksessa menossa sinne. Älä ala rahoittamaan mitään julkisen liikenteen herroja!

      • torpedo

        Kyllä oli taas asiallisia vstauksia... Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että kannattaa liittyä. Vain apinat ei liity, -näköjään.


      • kuukkeli
        torpedo kirjoitti:

        Kyllä oli taas asiallisia vstauksia... Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että kannattaa liittyä. Vain apinat ei liity, -näköjään.

        No joo, myönnän ettei vastaukseni ollut parhaasta päästä. Tässä asiassa nyt on vain niin jyrkät mielipiteet, että puoli-trollaus on melkein pakollista ;) Ja apinahan voi olla vaikka liittoon kuuluisikin.

        Ongelmahan on ihan jo siinä mistä lähdetään miettimään asiaa. Moni ajattelee "mitä saan rahaani vastaan itselleni?" Eli siis liitto ei olekaan yhteinen järjestö joka ajaa niitä asioita mitä jäsenet haluavat. Liitto onkin kuin jokin kauppa. Maksat jäsenmaksun ja sitä vastaan pitää saada heti jotain takaisin. Yksinkertaistettuna moni vastustaja haluaa maksaa 100€ jäsenmaksuja ja saada 1000€ takaisin.

        Toinen huolen aihe on liiton hampaattomuus. Liitot eivät koskaan tee mitään. Mutta palataan taas alkuun. Mikä on liitto? Se on kasa ihmisiä jotka haluavat jotain. Eli ihmiset ovat hampaattomia. Tosiasiassa liitot ja siihen rinnastettavat järjestöt ovat tehneet jo vaikka mitä. On tullut palkankorotuksia, vapaapäiviä, työsuojelua ym. Insinöörejä voisi kiinnostaa vaikkapa työaika. Tämä on luksus joka tuli vasta 1990-luvulla. Sitä ennen teit töitä silloin kun käskettiin. Palkkaan se ei vaikuttanut. Ylityökorvaukset, täysin tuntematon käsite.

        Tuo työajattomuushan toimi aikanaan kun ylempi toimihenkilö oli "puoliherra" ja pystyi toimimaan itsenäisesti. Nykyään näin ei ole. Firmassa voi olla samassa rakennuksessa 1000 ylempää toimihenkilöä. Heitä/meitä mitataan firman luomilla standardeilla kuten jotain tehdastyöläisiä ennen. Porukkaa on irtisanottu, työt ovat lisääntyneet. On ihan naurettavaa ajatella että nyt teksin töitä enemmän ja kesällä sitten vähemmän. Projekti loppuu ja uusi alkaa, lisää töitä tiskiin. Pidetään liukumat "myöhemmin" (sairaslomalla?)

        Liittoja vastustavat neuvottelevat itse etunsa. Paska puhetta. Vähänkin isommassa firmassa kun olet töissä, niin saat pyyhkiä henk.koht nyyhkypyynnöilläsi persettä. "Antakaa lisää liksaa...tai...öö..tai muuten mä menen toiseen firmaan!" No mene sitten. Se toinen firma neuvottelee aivan yhtä paljon. Ja nyt tilanne on muuttunut viimevuosikymmenen lopusta. Firmoilla meneekin huonosti. Enää ei tarvitse insinööreille maksaa mitään bonuksia. Porukkaa on jonoksi asti tulossa töihin. Jos ennen pomo sai miljardin tuloja, niin siitä voi heittää miljoonan työntekijöille. Nyt kun tuleekin enää puolimiljardia, kannattaa pitää kaikki itsellä.

        Nämä samat "neuvottelijat" itkevät kuinka liitot estävät heitä neuvottelemasta. Paska puhetta. Sen kun menet esimiehen koppiin kertomaan asiasi. Ehkäpä häntä ei vain kiinnosta yksittäisen jampan kitinät. Vika ei ole liitossa. Vika on peilikuvassa. Ei oikeasti ollakaan niin kovia mitä luultiin. Mutta nou hätä, eikun internettiin kirjoittamaan ja haukkumaan niitä kommareita jotka taas vei rahat ah niin tärkeältä resurssilta kuin minä!

        Liittoon kuuluminen on myös solidaarisuutta. Sitä että minä maksan osan tuloistani sellaisen asioiden ajamiseen, josta joku toinen kolleegani saa hyötyä. Siksi esim. lakkoihin osallistuvat myös kaverit joilla kaikki on ok. Siksi ettei koskaan tiedä miten itsellä on huomenna. Mutta taas kerran, miksi mennä lakkoon jonkun toisen puolesta? Minä itse ja minä ja sitten meikä ja mulle kans. Ja kun kakka on pöksyssä, niin huudetaan apua. Mutta sehän on taas sen liiton (johon ei ole koskaan edes kuulunut) vika kun apua ei tule.

        Jos omasta mielestä liitto on huono ja tarvitsee muutosta, niin miksei sitten itse vaikuteta asiaan? No kun ei jaksa, ei kuitenkaan saa mitään aikaiseksi. No ei niin. Ei kai niin tyhmä mitään aikaiseksi saakaan.

        Nyt on sitten tulossa työtaistelu. Halutaan TUPO korotukset, palkka matka-ajasta ym. Mutta kyllä on meidänkin firmassa taas sama jengi kassassa virne naamalla. Liittoon ei kuuluta ja hullua on vaatia tommosia, huonoja työntekijöitä ollaan kun jotain vaaditaan. Jätkät hakkaa vasaralla omaa jalkaa ja vielä ylpeilee sillä. Tosi Miehiä.

        Otettais nyt tällä kertaa niin, ettei ole yleissitovuutta. Liiton kavereille korotukset ym. kuten kuuluu ja loput neuvottelee itse. Olis se mellevää matkustella kun saisi palkkaa ja toinen vetäisi ihan omalla ajallaan. Katkerana luimistelisi siinä viereisellä penkillä ja haukkuisi liiton kommareita kun tämänkin tempun hänelle taas tekivät. Mutta kyllä hän vielä...joskus...kirjoittaa nettiin.


      • Vulcan
        kuukkeli kirjoitti:

        No joo, myönnän ettei vastaukseni ollut parhaasta päästä. Tässä asiassa nyt on vain niin jyrkät mielipiteet, että puoli-trollaus on melkein pakollista ;) Ja apinahan voi olla vaikka liittoon kuuluisikin.

        Ongelmahan on ihan jo siinä mistä lähdetään miettimään asiaa. Moni ajattelee "mitä saan rahaani vastaan itselleni?" Eli siis liitto ei olekaan yhteinen järjestö joka ajaa niitä asioita mitä jäsenet haluavat. Liitto onkin kuin jokin kauppa. Maksat jäsenmaksun ja sitä vastaan pitää saada heti jotain takaisin. Yksinkertaistettuna moni vastustaja haluaa maksaa 100€ jäsenmaksuja ja saada 1000€ takaisin.

        Toinen huolen aihe on liiton hampaattomuus. Liitot eivät koskaan tee mitään. Mutta palataan taas alkuun. Mikä on liitto? Se on kasa ihmisiä jotka haluavat jotain. Eli ihmiset ovat hampaattomia. Tosiasiassa liitot ja siihen rinnastettavat järjestöt ovat tehneet jo vaikka mitä. On tullut palkankorotuksia, vapaapäiviä, työsuojelua ym. Insinöörejä voisi kiinnostaa vaikkapa työaika. Tämä on luksus joka tuli vasta 1990-luvulla. Sitä ennen teit töitä silloin kun käskettiin. Palkkaan se ei vaikuttanut. Ylityökorvaukset, täysin tuntematon käsite.

        Tuo työajattomuushan toimi aikanaan kun ylempi toimihenkilö oli "puoliherra" ja pystyi toimimaan itsenäisesti. Nykyään näin ei ole. Firmassa voi olla samassa rakennuksessa 1000 ylempää toimihenkilöä. Heitä/meitä mitataan firman luomilla standardeilla kuten jotain tehdastyöläisiä ennen. Porukkaa on irtisanottu, työt ovat lisääntyneet. On ihan naurettavaa ajatella että nyt teksin töitä enemmän ja kesällä sitten vähemmän. Projekti loppuu ja uusi alkaa, lisää töitä tiskiin. Pidetään liukumat "myöhemmin" (sairaslomalla?)

        Liittoja vastustavat neuvottelevat itse etunsa. Paska puhetta. Vähänkin isommassa firmassa kun olet töissä, niin saat pyyhkiä henk.koht nyyhkypyynnöilläsi persettä. "Antakaa lisää liksaa...tai...öö..tai muuten mä menen toiseen firmaan!" No mene sitten. Se toinen firma neuvottelee aivan yhtä paljon. Ja nyt tilanne on muuttunut viimevuosikymmenen lopusta. Firmoilla meneekin huonosti. Enää ei tarvitse insinööreille maksaa mitään bonuksia. Porukkaa on jonoksi asti tulossa töihin. Jos ennen pomo sai miljardin tuloja, niin siitä voi heittää miljoonan työntekijöille. Nyt kun tuleekin enää puolimiljardia, kannattaa pitää kaikki itsellä.

        Nämä samat "neuvottelijat" itkevät kuinka liitot estävät heitä neuvottelemasta. Paska puhetta. Sen kun menet esimiehen koppiin kertomaan asiasi. Ehkäpä häntä ei vain kiinnosta yksittäisen jampan kitinät. Vika ei ole liitossa. Vika on peilikuvassa. Ei oikeasti ollakaan niin kovia mitä luultiin. Mutta nou hätä, eikun internettiin kirjoittamaan ja haukkumaan niitä kommareita jotka taas vei rahat ah niin tärkeältä resurssilta kuin minä!

        Liittoon kuuluminen on myös solidaarisuutta. Sitä että minä maksan osan tuloistani sellaisen asioiden ajamiseen, josta joku toinen kolleegani saa hyötyä. Siksi esim. lakkoihin osallistuvat myös kaverit joilla kaikki on ok. Siksi ettei koskaan tiedä miten itsellä on huomenna. Mutta taas kerran, miksi mennä lakkoon jonkun toisen puolesta? Minä itse ja minä ja sitten meikä ja mulle kans. Ja kun kakka on pöksyssä, niin huudetaan apua. Mutta sehän on taas sen liiton (johon ei ole koskaan edes kuulunut) vika kun apua ei tule.

        Jos omasta mielestä liitto on huono ja tarvitsee muutosta, niin miksei sitten itse vaikuteta asiaan? No kun ei jaksa, ei kuitenkaan saa mitään aikaiseksi. No ei niin. Ei kai niin tyhmä mitään aikaiseksi saakaan.

        Nyt on sitten tulossa työtaistelu. Halutaan TUPO korotukset, palkka matka-ajasta ym. Mutta kyllä on meidänkin firmassa taas sama jengi kassassa virne naamalla. Liittoon ei kuuluta ja hullua on vaatia tommosia, huonoja työntekijöitä ollaan kun jotain vaaditaan. Jätkät hakkaa vasaralla omaa jalkaa ja vielä ylpeilee sillä. Tosi Miehiä.

        Otettais nyt tällä kertaa niin, ettei ole yleissitovuutta. Liiton kavereille korotukset ym. kuten kuuluu ja loput neuvottelee itse. Olis se mellevää matkustella kun saisi palkkaa ja toinen vetäisi ihan omalla ajallaan. Katkerana luimistelisi siinä viereisellä penkillä ja haukkuisi liiton kommareita kun tämänkin tempun hänelle taas tekivät. Mutta kyllä hän vielä...joskus...kirjoittaa nettiin.

        Viittaan tähän viestiin:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000136&posting=22000000006592555

        Edelleen ihmettelen että mitä vikaa on siinä, kun laskee kuinka paljon saa hyötyä jäsenmaksujensa edestä? Tuntuu, kuin Insinööriliitto käyttäisi jäsenmaksuista kertyneitä tuloja aika paljon muuhun kuin siihen mihin ne on tarkoitettu.

        Terveisin Insinööriliiton toimintaan (toimimattomuuteen?) perin juurin kyllästynyt.


      • kuukkeli
        Vulcan kirjoitti:

        Viittaan tähän viestiin:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000136&posting=22000000006592555

        Edelleen ihmettelen että mitä vikaa on siinä, kun laskee kuinka paljon saa hyötyä jäsenmaksujensa edestä? Tuntuu, kuin Insinööriliitto käyttäisi jäsenmaksuista kertyneitä tuloja aika paljon muuhun kuin siihen mihin ne on tarkoitettu.

        Terveisin Insinööriliiton toimintaan (toimimattomuuteen?) perin juurin kyllästynyt.

        Luin nyt tuon aikaisemman juttusi. Siinä on IMHO muutama huomautuksen aihe:
        1. Suomalaisen insinöörin heikko palkka. Johtuuko tämä siis liitoista? Vai kenties suomalaisen inssin heikkoudesta (liittoutumattomuudesta?)
        2. Metalliasentajan liitto on vahva. Siellä on vähemmän vapaamatkustajia -> palkka on parempi. Inssiliitto on heikko, koska sen jäsenetkin ovat.
        3. Inssiliitto on mahdollisesti menossa lakkoon. Mutta mitä tekevät liiton ulkopuoliset? He ovat ne jotka voivat vaarantaa koko lakon ja siten kaiken kehityksen ylemmille toimihenkilöille.
        4. Jos ryyppyretket haittaavat, niin ei niitä tarvitse järjestää. Liiton jäsenet voivat vaikuttaa. Mutta sehän vaatisi omatoimisuutta.
        5. Koulutusta on liikaa. Sitä vaativat työnantajat. Ja työnantajat ovat yllättäen todella vahvoilla Suomessa. Kiitos heikon työntekijäliiton. Eli kiitos ei-liittolaisten.

        Ulkomaisista rekryfirmoista en tiedä. Intiasta ja Kiinasta nyt tietenkin saa vielä halvemmalla inssejä. IMHO laatu on mitä on. Tästä asiasta muuten oli joku aika sitten mielenkiintoinen artikkeli eräässä lehdessä. Nyt kun esim. Intiaan pystytetään tehtaita ja TK-osastoja, kasvaa siellä myös tietotaito. Ja tästä on alkanut jo tulemaan seurauksia. Uusia intialaisia firmoja on alkanut tulemaan markkinoille. Eri Nokiat ym. säästävät nyt rahaa, mutta tulavaisuudessa ne ovat rahoittaneet osaamispohjan kilpailijoilleen. Toisaalta, jos kaikki työntekijät ovat vinkuintiassa, niin mihin helvettiin sitten tarvitaan suomalaisia pomojakaan? Loppujen lopuksi firma siirtyy kokonaan maasta. Sen jälkeen Suomi ei enää vie mitään ulospäin. Me lähetämme rahat muualle ja saamme vaihdossa muovia. Me olemme silloin se lihava lapsi, joka ei osaa mitään eikä voikaan tehdä mitään, ja itkee vain lisää karkkia. Ja sitä annetaan jos annetaan, kovin ehdoin tietenkin.

        Pitäisiköhän lähteä kohta kotio. Aurinkokin paistaa ulkona...


      • Hjalmari
        kuukkeli kirjoitti:

        No joo, myönnän ettei vastaukseni ollut parhaasta päästä. Tässä asiassa nyt on vain niin jyrkät mielipiteet, että puoli-trollaus on melkein pakollista ;) Ja apinahan voi olla vaikka liittoon kuuluisikin.

        Ongelmahan on ihan jo siinä mistä lähdetään miettimään asiaa. Moni ajattelee "mitä saan rahaani vastaan itselleni?" Eli siis liitto ei olekaan yhteinen järjestö joka ajaa niitä asioita mitä jäsenet haluavat. Liitto onkin kuin jokin kauppa. Maksat jäsenmaksun ja sitä vastaan pitää saada heti jotain takaisin. Yksinkertaistettuna moni vastustaja haluaa maksaa 100€ jäsenmaksuja ja saada 1000€ takaisin.

        Toinen huolen aihe on liiton hampaattomuus. Liitot eivät koskaan tee mitään. Mutta palataan taas alkuun. Mikä on liitto? Se on kasa ihmisiä jotka haluavat jotain. Eli ihmiset ovat hampaattomia. Tosiasiassa liitot ja siihen rinnastettavat järjestöt ovat tehneet jo vaikka mitä. On tullut palkankorotuksia, vapaapäiviä, työsuojelua ym. Insinöörejä voisi kiinnostaa vaikkapa työaika. Tämä on luksus joka tuli vasta 1990-luvulla. Sitä ennen teit töitä silloin kun käskettiin. Palkkaan se ei vaikuttanut. Ylityökorvaukset, täysin tuntematon käsite.

        Tuo työajattomuushan toimi aikanaan kun ylempi toimihenkilö oli "puoliherra" ja pystyi toimimaan itsenäisesti. Nykyään näin ei ole. Firmassa voi olla samassa rakennuksessa 1000 ylempää toimihenkilöä. Heitä/meitä mitataan firman luomilla standardeilla kuten jotain tehdastyöläisiä ennen. Porukkaa on irtisanottu, työt ovat lisääntyneet. On ihan naurettavaa ajatella että nyt teksin töitä enemmän ja kesällä sitten vähemmän. Projekti loppuu ja uusi alkaa, lisää töitä tiskiin. Pidetään liukumat "myöhemmin" (sairaslomalla?)

        Liittoja vastustavat neuvottelevat itse etunsa. Paska puhetta. Vähänkin isommassa firmassa kun olet töissä, niin saat pyyhkiä henk.koht nyyhkypyynnöilläsi persettä. "Antakaa lisää liksaa...tai...öö..tai muuten mä menen toiseen firmaan!" No mene sitten. Se toinen firma neuvottelee aivan yhtä paljon. Ja nyt tilanne on muuttunut viimevuosikymmenen lopusta. Firmoilla meneekin huonosti. Enää ei tarvitse insinööreille maksaa mitään bonuksia. Porukkaa on jonoksi asti tulossa töihin. Jos ennen pomo sai miljardin tuloja, niin siitä voi heittää miljoonan työntekijöille. Nyt kun tuleekin enää puolimiljardia, kannattaa pitää kaikki itsellä.

        Nämä samat "neuvottelijat" itkevät kuinka liitot estävät heitä neuvottelemasta. Paska puhetta. Sen kun menet esimiehen koppiin kertomaan asiasi. Ehkäpä häntä ei vain kiinnosta yksittäisen jampan kitinät. Vika ei ole liitossa. Vika on peilikuvassa. Ei oikeasti ollakaan niin kovia mitä luultiin. Mutta nou hätä, eikun internettiin kirjoittamaan ja haukkumaan niitä kommareita jotka taas vei rahat ah niin tärkeältä resurssilta kuin minä!

        Liittoon kuuluminen on myös solidaarisuutta. Sitä että minä maksan osan tuloistani sellaisen asioiden ajamiseen, josta joku toinen kolleegani saa hyötyä. Siksi esim. lakkoihin osallistuvat myös kaverit joilla kaikki on ok. Siksi ettei koskaan tiedä miten itsellä on huomenna. Mutta taas kerran, miksi mennä lakkoon jonkun toisen puolesta? Minä itse ja minä ja sitten meikä ja mulle kans. Ja kun kakka on pöksyssä, niin huudetaan apua. Mutta sehän on taas sen liiton (johon ei ole koskaan edes kuulunut) vika kun apua ei tule.

        Jos omasta mielestä liitto on huono ja tarvitsee muutosta, niin miksei sitten itse vaikuteta asiaan? No kun ei jaksa, ei kuitenkaan saa mitään aikaiseksi. No ei niin. Ei kai niin tyhmä mitään aikaiseksi saakaan.

        Nyt on sitten tulossa työtaistelu. Halutaan TUPO korotukset, palkka matka-ajasta ym. Mutta kyllä on meidänkin firmassa taas sama jengi kassassa virne naamalla. Liittoon ei kuuluta ja hullua on vaatia tommosia, huonoja työntekijöitä ollaan kun jotain vaaditaan. Jätkät hakkaa vasaralla omaa jalkaa ja vielä ylpeilee sillä. Tosi Miehiä.

        Otettais nyt tällä kertaa niin, ettei ole yleissitovuutta. Liiton kavereille korotukset ym. kuten kuuluu ja loput neuvottelee itse. Olis se mellevää matkustella kun saisi palkkaa ja toinen vetäisi ihan omalla ajallaan. Katkerana luimistelisi siinä viereisellä penkillä ja haukkuisi liiton kommareita kun tämänkin tempun hänelle taas tekivät. Mutta kyllä hän vielä...joskus...kirjoittaa nettiin.

        Esim. Ruotsissa ei kuulemani mukaan ole yleissitovuutta, onko siellä asiat kehnosti?
        Muutenkin oli taas sitä samaa liiton kursseilla opittua propagandaa, aivan kuin nauhurin olis' pistänyt päälle.
        Kuinkas usein oot muuten ollut lakossa?


      • kuukkeli
        Hjalmari kirjoitti:

        Esim. Ruotsissa ei kuulemani mukaan ole yleissitovuutta, onko siellä asiat kehnosti?
        Muutenkin oli taas sitä samaa liiton kursseilla opittua propagandaa, aivan kuin nauhurin olis' pistänyt päälle.
        Kuinkas usein oot muuten ollut lakossa?

        Jaa kuinka monta kertaa olen ollut lakossa? En kertaakaan. Kuten ei Insinööriliitossa/TEKissä kovin moni muukaan. Sitähän tämä säie käsittelee. Kannattaisi ehkä lukea ennen kuin mölyää?

        Ruotsista en tiedä. Mutta toki veneellä pääset sinne näppärästi. Työpaikan saannista ei ole niin varmaa, siellähän Sontelia pistää parituhatta pihalle ihan näillä nappuloilla. Mutta jos Volvon tehtaalle pääsisit muutamaksi vuodeksi turkkilaisten kanssa ruuvaamaan?

        p.s. mitä yleissitovuus tähän liittyy? Sehän on vain extraa liitottomille.


      • Herroja ollaan
        kuukkeli kirjoitti:

        No joo, myönnän ettei vastaukseni ollut parhaasta päästä. Tässä asiassa nyt on vain niin jyrkät mielipiteet, että puoli-trollaus on melkein pakollista ;) Ja apinahan voi olla vaikka liittoon kuuluisikin.

        Ongelmahan on ihan jo siinä mistä lähdetään miettimään asiaa. Moni ajattelee "mitä saan rahaani vastaan itselleni?" Eli siis liitto ei olekaan yhteinen järjestö joka ajaa niitä asioita mitä jäsenet haluavat. Liitto onkin kuin jokin kauppa. Maksat jäsenmaksun ja sitä vastaan pitää saada heti jotain takaisin. Yksinkertaistettuna moni vastustaja haluaa maksaa 100€ jäsenmaksuja ja saada 1000€ takaisin.

        Toinen huolen aihe on liiton hampaattomuus. Liitot eivät koskaan tee mitään. Mutta palataan taas alkuun. Mikä on liitto? Se on kasa ihmisiä jotka haluavat jotain. Eli ihmiset ovat hampaattomia. Tosiasiassa liitot ja siihen rinnastettavat järjestöt ovat tehneet jo vaikka mitä. On tullut palkankorotuksia, vapaapäiviä, työsuojelua ym. Insinöörejä voisi kiinnostaa vaikkapa työaika. Tämä on luksus joka tuli vasta 1990-luvulla. Sitä ennen teit töitä silloin kun käskettiin. Palkkaan se ei vaikuttanut. Ylityökorvaukset, täysin tuntematon käsite.

        Tuo työajattomuushan toimi aikanaan kun ylempi toimihenkilö oli "puoliherra" ja pystyi toimimaan itsenäisesti. Nykyään näin ei ole. Firmassa voi olla samassa rakennuksessa 1000 ylempää toimihenkilöä. Heitä/meitä mitataan firman luomilla standardeilla kuten jotain tehdastyöläisiä ennen. Porukkaa on irtisanottu, työt ovat lisääntyneet. On ihan naurettavaa ajatella että nyt teksin töitä enemmän ja kesällä sitten vähemmän. Projekti loppuu ja uusi alkaa, lisää töitä tiskiin. Pidetään liukumat "myöhemmin" (sairaslomalla?)

        Liittoja vastustavat neuvottelevat itse etunsa. Paska puhetta. Vähänkin isommassa firmassa kun olet töissä, niin saat pyyhkiä henk.koht nyyhkypyynnöilläsi persettä. "Antakaa lisää liksaa...tai...öö..tai muuten mä menen toiseen firmaan!" No mene sitten. Se toinen firma neuvottelee aivan yhtä paljon. Ja nyt tilanne on muuttunut viimevuosikymmenen lopusta. Firmoilla meneekin huonosti. Enää ei tarvitse insinööreille maksaa mitään bonuksia. Porukkaa on jonoksi asti tulossa töihin. Jos ennen pomo sai miljardin tuloja, niin siitä voi heittää miljoonan työntekijöille. Nyt kun tuleekin enää puolimiljardia, kannattaa pitää kaikki itsellä.

        Nämä samat "neuvottelijat" itkevät kuinka liitot estävät heitä neuvottelemasta. Paska puhetta. Sen kun menet esimiehen koppiin kertomaan asiasi. Ehkäpä häntä ei vain kiinnosta yksittäisen jampan kitinät. Vika ei ole liitossa. Vika on peilikuvassa. Ei oikeasti ollakaan niin kovia mitä luultiin. Mutta nou hätä, eikun internettiin kirjoittamaan ja haukkumaan niitä kommareita jotka taas vei rahat ah niin tärkeältä resurssilta kuin minä!

        Liittoon kuuluminen on myös solidaarisuutta. Sitä että minä maksan osan tuloistani sellaisen asioiden ajamiseen, josta joku toinen kolleegani saa hyötyä. Siksi esim. lakkoihin osallistuvat myös kaverit joilla kaikki on ok. Siksi ettei koskaan tiedä miten itsellä on huomenna. Mutta taas kerran, miksi mennä lakkoon jonkun toisen puolesta? Minä itse ja minä ja sitten meikä ja mulle kans. Ja kun kakka on pöksyssä, niin huudetaan apua. Mutta sehän on taas sen liiton (johon ei ole koskaan edes kuulunut) vika kun apua ei tule.

        Jos omasta mielestä liitto on huono ja tarvitsee muutosta, niin miksei sitten itse vaikuteta asiaan? No kun ei jaksa, ei kuitenkaan saa mitään aikaiseksi. No ei niin. Ei kai niin tyhmä mitään aikaiseksi saakaan.

        Nyt on sitten tulossa työtaistelu. Halutaan TUPO korotukset, palkka matka-ajasta ym. Mutta kyllä on meidänkin firmassa taas sama jengi kassassa virne naamalla. Liittoon ei kuuluta ja hullua on vaatia tommosia, huonoja työntekijöitä ollaan kun jotain vaaditaan. Jätkät hakkaa vasaralla omaa jalkaa ja vielä ylpeilee sillä. Tosi Miehiä.

        Otettais nyt tällä kertaa niin, ettei ole yleissitovuutta. Liiton kavereille korotukset ym. kuten kuuluu ja loput neuvottelee itse. Olis se mellevää matkustella kun saisi palkkaa ja toinen vetäisi ihan omalla ajallaan. Katkerana luimistelisi siinä viereisellä penkillä ja haukkuisi liiton kommareita kun tämänkin tempun hänelle taas tekivät. Mutta kyllä hän vielä...joskus...kirjoittaa nettiin.

        Tuhjät tynnyrit kolisevat eniten. Tekstiä on paljon, mutta on vaan matalalla tasolla, kuin tukkijätkän ajatusmaailmaa.

        Olet kovin hengästynyt liiton arvostelusta. Sinulla on varmaan paljon pelissä,jos Inssiliitto kaatuu, oletko peräti liiton palkollisia!

        En usko sinun olevan insinööri, koska insinööri pystyy ajattelemaan loogisesti.

        Insinööriliitto on meidän kokemuksiemme mukaan harmaapartaisten herrojen illanviettoihin perustettu klubi, joka kerää jäsenmaksua seurustelunsa rahoittamiseksi.

        Akavaan täytyy kuulua, koska se on hienompaa. Ollaan ikäänkuin Herra Insinöörejä muiden sivistyneiden kanssa samassa seurassa.

        On se hienoa kuulua Akavaan. Siitä kannattaa maksaa!!


      • Hjalmari
        kuukkeli kirjoitti:

        Jaa kuinka monta kertaa olen ollut lakossa? En kertaakaan. Kuten ei Insinööriliitossa/TEKissä kovin moni muukaan. Sitähän tämä säie käsittelee. Kannattaisi ehkä lukea ennen kuin mölyää?

        Ruotsista en tiedä. Mutta toki veneellä pääset sinne näppärästi. Työpaikan saannista ei ole niin varmaa, siellähän Sontelia pistää parituhatta pihalle ihan näillä nappuloilla. Mutta jos Volvon tehtaalle pääsisit muutamaksi vuodeksi turkkilaisten kanssa ruuvaamaan?

        p.s. mitä yleissitovuus tähän liittyy? Sehän on vain extraa liitottomille.

        Kannattais' siis lukea ennen kuin mölyää. Siinä viestissä oli aivan lopussa juttua yleissitovuudesta, johon vastasin. Sinä ay-profeetta et malttanut lukea kokonaan, kun oli kiire saarnaamaan. Sonera heittää porukkaa ulos myös Suomessa, kannattais' myös lukea edes päivän lehdet tai edes vanhat uutiset.
        Monet suomalaiset yritykset ja tuotteet ovat siirtyneet Ruotsiin, esim. Sonera tai Turun sinappi, kohta kai Suomessa syödään ruotsalaista mustaa makkaraa.


      • kuukkeli
        Herroja ollaan kirjoitti:

        Tuhjät tynnyrit kolisevat eniten. Tekstiä on paljon, mutta on vaan matalalla tasolla, kuin tukkijätkän ajatusmaailmaa.

        Olet kovin hengästynyt liiton arvostelusta. Sinulla on varmaan paljon pelissä,jos Inssiliitto kaatuu, oletko peräti liiton palkollisia!

        En usko sinun olevan insinööri, koska insinööri pystyy ajattelemaan loogisesti.

        Insinööriliitto on meidän kokemuksiemme mukaan harmaapartaisten herrojen illanviettoihin perustettu klubi, joka kerää jäsenmaksua seurustelunsa rahoittamiseksi.

        Akavaan täytyy kuulua, koska se on hienompaa. Ollaan ikäänkuin Herra Insinöörejä muiden sivistyneiden kanssa samassa seurassa.

        On se hienoa kuulua Akavaan. Siitä kannattaa maksaa!!

        Mikä tuon vuodatuksesi pointti on?


      • dodiin
        kuukkeli kirjoitti:

        Mikä tuon vuodatuksesi pointti on?

        Tietenkin se sulta meni ohi.


      • Oikea inssi
        kuukkeli kirjoitti:

        Mikä tuon vuodatuksesi pointti on?

        Täytyy olla oikea insinööri, ennenkuin ymmärtää näitä mutkikkaita asioita.


      • kuukkeli
        Oikea inssi kirjoitti:

        Täytyy olla oikea insinööri, ennenkuin ymmärtää näitä mutkikkaita asioita.

        Ymmärtää mitä asioita? Sitä että joukko A yrittää parantaa ylempien toiminhenkilöiden tilannetta ja joukko B lähinnä haukkuu muita?

        Ok, jos kerran liitot eivät tee mitään, niin mitä SINÄ tekisit parantaaksesi tilannetta? Sanokaa nyt edes yksi vaihtoehto. Takapenkiltä huutelu toki on helppoa, sitä en kiistä.


      • Ascii
        kuukkeli kirjoitti:

        Ymmärtää mitä asioita? Sitä että joukko A yrittää parantaa ylempien toiminhenkilöiden tilannetta ja joukko B lähinnä haukkuu muita?

        Ok, jos kerran liitot eivät tee mitään, niin mitä SINÄ tekisit parantaaksesi tilannetta? Sanokaa nyt edes yksi vaihtoehto. Takapenkiltä huutelu toki on helppoa, sitä en kiistä.

        Kun se ymmärrys näyttää olevan hukassa. Ensinnäkin oletkohan insinööri, kun menet noin halpaan.

        "Ryhmä A tekee ja ryhmä B kusee kintuille"

        Mikä on ryhmä A?

        Nyt kysyn sinulle vaikean kysymyksen. Onko olemassa ryhmää A ja jos on , mikä on sen ascii-muotoinen nimi?


      • kuukkeli
        Ascii kirjoitti:

        Kun se ymmärrys näyttää olevan hukassa. Ensinnäkin oletkohan insinööri, kun menet noin halpaan.

        "Ryhmä A tekee ja ryhmä B kusee kintuille"

        Mikä on ryhmä A?

        Nyt kysyn sinulle vaikean kysymyksen. Onko olemassa ryhmää A ja jos on , mikä on sen ascii-muotoinen nimi?

        Juuri näin. Itse aiheeseen sinullakaan ei ole mitään sanottavaa.


      • Ascii
        kuukkeli kirjoitti:

        Juuri näin. Itse aiheeseen sinullakaan ei ole mitään sanottavaa.

        Mikä on tämä A?
        Tiedämme, ettei sitä ole olemassakaan!

        Kysyn toisen kysymyksen, johon et pysty myöskään antamaan vastausta.

        Miksi insinöörien edunvalvonta on hajautettu keskenään eripuraisiin liittoihin. Kun eri järjestöillä on eri intressit, tämä tarkoittaa sitä, että insinöörikunnalla ei ole yhteisiä tavoitteita.

        Jos ei ole yhteisiä tavoitteitakaan, ei järjestöiltä voi odottaakaan kenttää palvelevia tuloksia, mikä oli liiton alkuperäinen tarkoitus.

        Millaisten insinöörien intressejä edustaa Akavalainen Insinööriliitto ja toisaalta taas STTK-lainen KTK/Kuntien Insinöörit tai RAI-järjestö?

        Sitten kysymys kannattaako maksaa liiton jäsenmaksua?
        Kysytäänpä asiaa
        -liiton toimitsijalta,joka saa palkkansa tästä teatterista.
        -luottamusmiehistöltä, joka saa omia henk.koht etuja samasta teatterista.
        -kentällä maksajana olevalta insinööriltä, joka ei saa liitosta mitään apua.

        Näillä tyypeillä on kaikilla eri intressit liiton toiminnan suhteen ja siksi saadaan eri vastauksia.

        LIITTO ON KENTTÄÄ VARTEN, JOTEN MIETI KENEN VASTAUS ON TÄRKEIN.


      • kuukkeli
        Ascii kirjoitti:

        Mikä on tämä A?
        Tiedämme, ettei sitä ole olemassakaan!

        Kysyn toisen kysymyksen, johon et pysty myöskään antamaan vastausta.

        Miksi insinöörien edunvalvonta on hajautettu keskenään eripuraisiin liittoihin. Kun eri järjestöillä on eri intressit, tämä tarkoittaa sitä, että insinöörikunnalla ei ole yhteisiä tavoitteita.

        Jos ei ole yhteisiä tavoitteitakaan, ei järjestöiltä voi odottaakaan kenttää palvelevia tuloksia, mikä oli liiton alkuperäinen tarkoitus.

        Millaisten insinöörien intressejä edustaa Akavalainen Insinööriliitto ja toisaalta taas STTK-lainen KTK/Kuntien Insinöörit tai RAI-järjestö?

        Sitten kysymys kannattaako maksaa liiton jäsenmaksua?
        Kysytäänpä asiaa
        -liiton toimitsijalta,joka saa palkkansa tästä teatterista.
        -luottamusmiehistöltä, joka saa omia henk.koht etuja samasta teatterista.
        -kentällä maksajana olevalta insinööriltä, joka ei saa liitosta mitään apua.

        Näillä tyypeillä on kaikilla eri intressit liiton toiminnan suhteen ja siksi saadaan eri vastauksia.

        LIITTO ON KENTTÄÄ VARTEN, JOTEN MIETI KENEN VASTAUS ON TÄRKEIN.

        No selitetään sitten, vaikka tuskin se sinua oikeasti kiinnostaa: Ryhmä A sisältää ihmiset jotka ovat halukkaita ajamaan yhteisiä sekä samalla omia asioitaan. Näitä ihmisiä voivat olla liittojen pomot, jäsenet tai ihan liiton ulkopuolisetkin. Ryhmä B taas koostuu urhoollisista nettikirjoittelijoista joilla ei ole mitään asiaa, kunhan pitävät omasta äänestään. Jälkimmäisellä ryhmällä ei siis ole mitään arvoa koko keskustelulle.

        Mitä toiseen kysymykseesi tulee, niin olet oikeassa. En tiedä vastausta siihen. Odotankin josku joku viisaampi vastaisi siihen. Itse en tiedä mitään noista muista liitoista. Tiedän vain omista sekä muiden meidän firman ylempien toimihenkilöiden asioista. Niihin haluan parannusta. Tällä hetkellä minua ei kiinnosta muiden liittojen asiat.

        Kannattaako jäsenmaksua maksaa? Kyllä, jos on sitä mieltä että siitä on apua. Juuri tällä hetkellä tapellaan asioista mitkä minulle ovat tärkeitä, esim. palkka matka-ajalta.

        En tiedä mitä henk.koht. etuja luottamusmiehet yleensä saavat. Meidän firmassa saivat kirjalliset varoitukset. Kuulostaa aika houkuttelevalta.


      • Plaa-plaa
        kuukkeli kirjoitti:

        No selitetään sitten, vaikka tuskin se sinua oikeasti kiinnostaa: Ryhmä A sisältää ihmiset jotka ovat halukkaita ajamaan yhteisiä sekä samalla omia asioitaan. Näitä ihmisiä voivat olla liittojen pomot, jäsenet tai ihan liiton ulkopuolisetkin. Ryhmä B taas koostuu urhoollisista nettikirjoittelijoista joilla ei ole mitään asiaa, kunhan pitävät omasta äänestään. Jälkimmäisellä ryhmällä ei siis ole mitään arvoa koko keskustelulle.

        Mitä toiseen kysymykseesi tulee, niin olet oikeassa. En tiedä vastausta siihen. Odotankin josku joku viisaampi vastaisi siihen. Itse en tiedä mitään noista muista liitoista. Tiedän vain omista sekä muiden meidän firman ylempien toimihenkilöiden asioista. Niihin haluan parannusta. Tällä hetkellä minua ei kiinnosta muiden liittojen asiat.

        Kannattaako jäsenmaksua maksaa? Kyllä, jos on sitä mieltä että siitä on apua. Juuri tällä hetkellä tapellaan asioista mitkä minulle ovat tärkeitä, esim. palkka matka-ajalta.

        En tiedä mitä henk.koht. etuja luottamusmiehet yleensä saavat. Meidän firmassa saivat kirjalliset varoitukset. Kuulostaa aika houkuttelevalta.

        Siksi juuri ei ole yhtenäistä ryhmää, koska "edunvalvonta" on hajautunut.

        Se on hajautunut liittotasolla, kun on useita liittoja samalle ammattiryhmälle.

        Se on hajautunut paikallistasolla, koska paikallisyhdistyksiin on syntynyt sulle-mulle-sisäpiirejä, jotka eivät kuuntele kenttää.


        ODOTAN VASTAUSTA KYSYMYKSEENI, MIKSI TARVITAAN USEITA LIITTOJA ?
        Haukut syyttä kaikkia niitä, jotka eivät kehu ja ylistä Insinööriliittoa. Mätänevä organisaatio ei kestä kritiikkiä sen takia, koska tieto lisää tuskaa.

        Kaltaistesi luupäiden jankutus on fanaattisuutta ja tosiasioiden kieltämistä, joka on tuhonnut jo koko ay-liikkeen.


      • Teuvo P
        kuukkeli kirjoitti:

        No selitetään sitten, vaikka tuskin se sinua oikeasti kiinnostaa: Ryhmä A sisältää ihmiset jotka ovat halukkaita ajamaan yhteisiä sekä samalla omia asioitaan. Näitä ihmisiä voivat olla liittojen pomot, jäsenet tai ihan liiton ulkopuolisetkin. Ryhmä B taas koostuu urhoollisista nettikirjoittelijoista joilla ei ole mitään asiaa, kunhan pitävät omasta äänestään. Jälkimmäisellä ryhmällä ei siis ole mitään arvoa koko keskustelulle.

        Mitä toiseen kysymykseesi tulee, niin olet oikeassa. En tiedä vastausta siihen. Odotankin josku joku viisaampi vastaisi siihen. Itse en tiedä mitään noista muista liitoista. Tiedän vain omista sekä muiden meidän firman ylempien toimihenkilöiden asioista. Niihin haluan parannusta. Tällä hetkellä minua ei kiinnosta muiden liittojen asiat.

        Kannattaako jäsenmaksua maksaa? Kyllä, jos on sitä mieltä että siitä on apua. Juuri tällä hetkellä tapellaan asioista mitkä minulle ovat tärkeitä, esim. palkka matka-ajalta.

        En tiedä mitä henk.koht. etuja luottamusmiehet yleensä saavat. Meidän firmassa saivat kirjalliset varoitukset. Kuulostaa aika houkuttelevalta.

        Ryhmä A on keskenään eripuraisten koulukiusaajien, taskuvarkaiden, huijareiden, sokeiden, kuurojen, mykkien ja autististen muodostama kadulla maleksiva joukkio. Sakkia johtaa suuriäänisimmät hemmot, jotka tappelevat keskenään, mihin mentäisiin.
        Ohikulkijoilta kiristetään rahaa ja jos eivät anna, turpiin tulee.
        Kenelläkään ei ole mitään suunnitelmia tulevaisuuteen ja työhalut on menneet. Jos joku yrittää irtaantua jengistä, porukka estää sen.
        Muutamilla on ollut lapsena tavoitteena opiskella ylioppilaaksi ja päästä AKAVAn jäseneksi, mutta kun lahjoja ei riittänyt, täytyi tyytyä amikseen.
        Suurin osa on niin pieniä, etteivät he näekään mitään joukon isoäänisten öykkäreiden olan yli.


        Ryhmä B on hyvän kasvatuksen saaneita lahjakkaita lukiolaisia, jotka lukee pitkää matikkaa ja joilla on tavoitteena saada tämä kiusaajahäirikköjoukkio käyttäytymään sivistyneesti. Näistä moni haluaa isona karavaanariksi kaikkien kaveriksi.
        Nämä aikuistuneet tulevaisuuden toivot yrittävät saada keskusteluyhteyttä noihin epäsosiaalisiin yhteisen tiimin rakentamiseksi, mutta tilanne näyttää kariutuvan siihen, etteivät nuo heittiöt kuulekaan mitää, kun korvia ei ole pesty kymmeniin vuosiin.

        Onkohan niiden pelastamiseksi enää mitään tehtävissä, pelkään pahoin!


    • tuleva DI

      Miten se on tosissaan noitten vähennysten kanssa? Voiko koko potin vähentää verotuksessa vai vaan osan. Saako jonkun asiallisen vastauksen.

    • Patse

      Pystyy vähentämään puolet maksusta verotuksessa. Liitto ilmottaa verottajalle maksusta. Summa näkyy sitten verokortissa.

      • Insinööri

        Maksun voi vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa. Nettotuloon vaikutus on noin puolet. Kun vuotuinen jäsenmaksu on noin 320 €, jää siitä verovähennyksen jälkeen maksettavaa noin 160 €.

        Liittoon kuulumattomat ovat siipeilijöitä, jotka haluavat kaiken hyvän, mutta eivät ole itse valmiita ottamaan osaa kustannuksiin. Jos kukaan ei kuuluisi liittoon, meillä ei olisi mitään työsuhdeturvaa, ei vuotuisia yleiskorotuksia yms.

        Insinööriliiton jäsenillä on myös joitain etuja vaikkeivat kovin merkittäviä olekaan: Tekniikka ja Talous -lehti, Taloussanomat lauantaisin, tapaturmavakuutus, matkavakuutus, bensa-alennus Teboililta - ja tietenkin työttömyyskassan jäsenyys. Ja luulenpa, että jos omalle kohdalle sattuu laiton irtisanominen tai muuta sen kaltaista, liitosta toivottavasti saa jotain apua.

        Poliittisen kannan kanssa liittoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä. Itse olen aina äänestänyt Kokoomusta eli en todellakaan ole mikään AY-aktiivi. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että AY-liikkeellä (lähinnä SAK, metalliliitto, paperiliitto) on aivan liikaa sellaista valtaa, mikä ei sille kuulu, koska SDP kumartaa heitä.

        Vahva Akava, Insinööriliitto sen osana, olisi hyvä vastapaino SAK:lle ja SDP:n ylivallalle.

        Jokaisen liittoon kuulumattoman insinöörin, joka kokee olevansa töissä ylikuormitettu, tekee ylitöitä ilman korvauksia, matkustaa omalla ajalla, on alipalkattu ulkomaisiin kollegoihin verrattuna, kannattaa miettiä tuleeko näihin asioihin koskaan muutosta ilman vahvaa liittoa. Insinööriliitto ei voi olla vahva ellei riittävän suuri osa insinööreistä kuulu siihen. Toinen asia tietenkin on, jos on tilanteeseen tyytyväinen.

        Metalliliiton tai paperiliiton jäsenet eivät tee minuuttiakaan ylitöitä ilman korvausta, eivät matkusta vapaa-ajalla (tosin eivät matkusta samassa määrin kuin insinöörit), ovat todella hyvin palkattuja eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna, saavat jatkuvasti parempia palkankorotuksia kuin insinöörit eli palkkaero insinöörien ja duunareiden välillä kapenee koko ajan.

        Mistähän tämä johtuu ? Olisiko liitolla jotain tekemistä asian kanssa ? Kumman ammattikunnan edustajilla on korkeampi järjestäytymisaste ?


      • awec
        Insinööri kirjoitti:

        Maksun voi vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa. Nettotuloon vaikutus on noin puolet. Kun vuotuinen jäsenmaksu on noin 320 €, jää siitä verovähennyksen jälkeen maksettavaa noin 160 €.

        Liittoon kuulumattomat ovat siipeilijöitä, jotka haluavat kaiken hyvän, mutta eivät ole itse valmiita ottamaan osaa kustannuksiin. Jos kukaan ei kuuluisi liittoon, meillä ei olisi mitään työsuhdeturvaa, ei vuotuisia yleiskorotuksia yms.

        Insinööriliiton jäsenillä on myös joitain etuja vaikkeivat kovin merkittäviä olekaan: Tekniikka ja Talous -lehti, Taloussanomat lauantaisin, tapaturmavakuutus, matkavakuutus, bensa-alennus Teboililta - ja tietenkin työttömyyskassan jäsenyys. Ja luulenpa, että jos omalle kohdalle sattuu laiton irtisanominen tai muuta sen kaltaista, liitosta toivottavasti saa jotain apua.

        Poliittisen kannan kanssa liittoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä. Itse olen aina äänestänyt Kokoomusta eli en todellakaan ole mikään AY-aktiivi. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että AY-liikkeellä (lähinnä SAK, metalliliitto, paperiliitto) on aivan liikaa sellaista valtaa, mikä ei sille kuulu, koska SDP kumartaa heitä.

        Vahva Akava, Insinööriliitto sen osana, olisi hyvä vastapaino SAK:lle ja SDP:n ylivallalle.

        Jokaisen liittoon kuulumattoman insinöörin, joka kokee olevansa töissä ylikuormitettu, tekee ylitöitä ilman korvauksia, matkustaa omalla ajalla, on alipalkattu ulkomaisiin kollegoihin verrattuna, kannattaa miettiä tuleeko näihin asioihin koskaan muutosta ilman vahvaa liittoa. Insinööriliitto ei voi olla vahva ellei riittävän suuri osa insinööreistä kuulu siihen. Toinen asia tietenkin on, jos on tilanteeseen tyytyväinen.

        Metalliliiton tai paperiliiton jäsenet eivät tee minuuttiakaan ylitöitä ilman korvausta, eivät matkusta vapaa-ajalla (tosin eivät matkusta samassa määrin kuin insinöörit), ovat todella hyvin palkattuja eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna, saavat jatkuvasti parempia palkankorotuksia kuin insinöörit eli palkkaero insinöörien ja duunareiden välillä kapenee koko ajan.

        Mistähän tämä johtuu ? Olisiko liitolla jotain tekemistä asian kanssa ? Kumman ammattikunnan edustajilla on korkeampi järjestäytymisaste ?

        Ei järjestäytymisaste tuo lisävoimaa. Vertaa perushoitajaliitto, jossa 100%:n järjestäytyminen.

        Mutta kun ei ole munaa toimijoilla, niin mitään ei saavuteta.

        Inssiliitossa ei ole potentiaalia ja siksi teemme töitä teknikon palkalla.

        Apumiehet ajaa palkassa ohi, kun toimitsijat vetää lonkkaa ja kirjoittelevat vain internettiin propagandajuttuja, jotka eivät perustu tähän maailmaan.


      • Insinööri
        awec kirjoitti:

        Ei järjestäytymisaste tuo lisävoimaa. Vertaa perushoitajaliitto, jossa 100%:n järjestäytyminen.

        Mutta kun ei ole munaa toimijoilla, niin mitään ei saavuteta.

        Inssiliitossa ei ole potentiaalia ja siksi teemme töitä teknikon palkalla.

        Apumiehet ajaa palkassa ohi, kun toimitsijat vetää lonkkaa ja kirjoittelevat vain internettiin propagandajuttuja, jotka eivät perustu tähän maailmaan.

        Onhan se vähän noinkin, mutta jättäytymällä pois liitosta ei ainakaan edistä asiaa. Ehkäpä osallistuminen liiton johtajiston valintaan auttaisi asiaa, mutta kovin aktiivinen toiminta ei taida useimpia insinöörejä kiinnostaa. Sellainen ei minua ainakaan kiinnosta vaikka mielipiteitä onkin.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä Insinööriliiton munattomuudesta.


      • Ajatteleva inssi
        Insinööri kirjoitti:

        Maksun voi vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa. Nettotuloon vaikutus on noin puolet. Kun vuotuinen jäsenmaksu on noin 320 €, jää siitä verovähennyksen jälkeen maksettavaa noin 160 €.

        Liittoon kuulumattomat ovat siipeilijöitä, jotka haluavat kaiken hyvän, mutta eivät ole itse valmiita ottamaan osaa kustannuksiin. Jos kukaan ei kuuluisi liittoon, meillä ei olisi mitään työsuhdeturvaa, ei vuotuisia yleiskorotuksia yms.

        Insinööriliiton jäsenillä on myös joitain etuja vaikkeivat kovin merkittäviä olekaan: Tekniikka ja Talous -lehti, Taloussanomat lauantaisin, tapaturmavakuutus, matkavakuutus, bensa-alennus Teboililta - ja tietenkin työttömyyskassan jäsenyys. Ja luulenpa, että jos omalle kohdalle sattuu laiton irtisanominen tai muuta sen kaltaista, liitosta toivottavasti saa jotain apua.

        Poliittisen kannan kanssa liittoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä. Itse olen aina äänestänyt Kokoomusta eli en todellakaan ole mikään AY-aktiivi. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että AY-liikkeellä (lähinnä SAK, metalliliitto, paperiliitto) on aivan liikaa sellaista valtaa, mikä ei sille kuulu, koska SDP kumartaa heitä.

        Vahva Akava, Insinööriliitto sen osana, olisi hyvä vastapaino SAK:lle ja SDP:n ylivallalle.

        Jokaisen liittoon kuulumattoman insinöörin, joka kokee olevansa töissä ylikuormitettu, tekee ylitöitä ilman korvauksia, matkustaa omalla ajalla, on alipalkattu ulkomaisiin kollegoihin verrattuna, kannattaa miettiä tuleeko näihin asioihin koskaan muutosta ilman vahvaa liittoa. Insinööriliitto ei voi olla vahva ellei riittävän suuri osa insinööreistä kuulu siihen. Toinen asia tietenkin on, jos on tilanteeseen tyytyväinen.

        Metalliliiton tai paperiliiton jäsenet eivät tee minuuttiakaan ylitöitä ilman korvausta, eivät matkusta vapaa-ajalla (tosin eivät matkusta samassa määrin kuin insinöörit), ovat todella hyvin palkattuja eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna, saavat jatkuvasti parempia palkankorotuksia kuin insinöörit eli palkkaero insinöörien ja duunareiden välillä kapenee koko ajan.

        Mistähän tämä johtuu ? Olisiko liitolla jotain tekemistä asian kanssa ? Kumman ammattikunnan edustajilla on korkeampi järjestäytymisaste ?

        Miksi insinöörien edunvalvontaa ei voi tehdä yhdessä liitossa, miksi pitää hajaantua. Siksikö, että riittäisi hommia useaammalle toimihenkilölle?

        Miksi pitää olla Akavalainen Insinööriliitto, kun tavallinen inssi ei edes ole akateeminen.

        Ymmärrän edunvalvonnan ja olisin yhtenäisen ammattiyhdistysliikkeen kannattaja, mutta en tue nykyista hajautettua mallia, jossa saman ryhmän etuja hoidetaan KTV:ssä, STTK:ssa ja AKAVASSA.

        Vaikka alkaisin taas Insinööriliiton jäseneksi, mitä en näillänäkymin tule tekemään, ennenkuin toiminta terävöityy, emme silti olisi puhaltamassa yhteen hiileen.

        Insinööriliitto AKAVA-laisena liittona arveluttaa, koska se on liian lähellä työnantajaa.

        Miten voi olla mahdollista, että on aikanaan syntynytkin tämä hajaantuminen!
        Jos pitää olla eri liitot samalla ammattiryhmällä, niin silloin pitää olla taustalla erilaiset intressit!

        Miksi tukisin hajoitettua edunvalvontaa. Mitä tavallinen rivijäsen voi tehdä muuta, kun erota koko puljusta osoittaakseen konkreettisesti sen, että toiminta on aivan väärillä raiteilla.
        Jos maksaa maksua, samalla antaa tukensa tälle pöljälle menolle, joka hyödyttää vain niitä, jotka pääsee syömään liiton laskuun hanhenmaksapalleroita.


      • kuukkeli
        Ajatteleva inssi kirjoitti:

        Miksi insinöörien edunvalvontaa ei voi tehdä yhdessä liitossa, miksi pitää hajaantua. Siksikö, että riittäisi hommia useaammalle toimihenkilölle?

        Miksi pitää olla Akavalainen Insinööriliitto, kun tavallinen inssi ei edes ole akateeminen.

        Ymmärrän edunvalvonnan ja olisin yhtenäisen ammattiyhdistysliikkeen kannattaja, mutta en tue nykyista hajautettua mallia, jossa saman ryhmän etuja hoidetaan KTV:ssä, STTK:ssa ja AKAVASSA.

        Vaikka alkaisin taas Insinööriliiton jäseneksi, mitä en näillänäkymin tule tekemään, ennenkuin toiminta terävöityy, emme silti olisi puhaltamassa yhteen hiileen.

        Insinööriliitto AKAVA-laisena liittona arveluttaa, koska se on liian lähellä työnantajaa.

        Miten voi olla mahdollista, että on aikanaan syntynytkin tämä hajaantuminen!
        Jos pitää olla eri liitot samalla ammattiryhmällä, niin silloin pitää olla taustalla erilaiset intressit!

        Miksi tukisin hajoitettua edunvalvontaa. Mitä tavallinen rivijäsen voi tehdä muuta, kun erota koko puljusta osoittaakseen konkreettisesti sen, että toiminta on aivan väärillä raiteilla.
        Jos maksaa maksua, samalla antaa tukensa tälle pöljälle menolle, joka hyödyttää vain niitä, jotka pääsee syömään liiton laskuun hanhenmaksapalleroita.

        Insinöörien edunvalvontahan tapahtuu yhdessä liitossa. Insinööriliitossa.

        Ja AKAVAn alla kannattaa olla, koska intressit ovat samat muiden AKAVAn alla olevien kanssa.

        Mitä tarkoitat tuolla samojen ryhmien etujen hoitamiselle KTV:ssä, STTK:ssa ja AKAVA:ssa? Eri ryhmiä kaikki. Esim. toimihenkilöillä on aivan eri TES:it. Paremmat kuin ylemmillä. Ja siitä tälläkin hetkellä on kiistaa.

        AKAVA liian lähellä työnantajaa? Millä perusteella?

        Liitosta eroamalla et osoita oikeastaan mitään. Olet vain joukosta poissa ja sillä siisti. Vähän sama juttu kun Vihreät erosivat hallitukseta protestina. Hyvin meni. Suoraan oppositioon ja siellä pysytään. Tehokkaampaa olisi vaikkapa pidättää hengitystä.

        Nyt kun näitä juttuja on lukenut, niin yksi asia tuntuu olevan liiton vastustajille yhteistä: herran viha. Puhutaan ryyppymatkoista, hanhenmaksapalleroista yms. Mistä tämä kaikki katkeruus kumpuaa? Heti välittömästi kun joutuu jäsenmaksua maksamaan, oletetaan homman olevan huijausta. Menkää itse luottamustehtäviin. Sitten saa syödä hanhipateeta ja kaviaaria. Vai onko sielläkin joku "herra" estämässä? On se kumma juttu Suomessa. Aina on herrat vastassa. Ylhäällä ja alhaalla. Siksi ilmeisesti ei kannata edes yrittää mitään. Naapurin perkelekin ajelee Bemarilla....


      • Aarne Vänttinen
        kuukkeli kirjoitti:

        Insinöörien edunvalvontahan tapahtuu yhdessä liitossa. Insinööriliitossa.

        Ja AKAVAn alla kannattaa olla, koska intressit ovat samat muiden AKAVAn alla olevien kanssa.

        Mitä tarkoitat tuolla samojen ryhmien etujen hoitamiselle KTV:ssä, STTK:ssa ja AKAVA:ssa? Eri ryhmiä kaikki. Esim. toimihenkilöillä on aivan eri TES:it. Paremmat kuin ylemmillä. Ja siitä tälläkin hetkellä on kiistaa.

        AKAVA liian lähellä työnantajaa? Millä perusteella?

        Liitosta eroamalla et osoita oikeastaan mitään. Olet vain joukosta poissa ja sillä siisti. Vähän sama juttu kun Vihreät erosivat hallitukseta protestina. Hyvin meni. Suoraan oppositioon ja siellä pysytään. Tehokkaampaa olisi vaikkapa pidättää hengitystä.

        Nyt kun näitä juttuja on lukenut, niin yksi asia tuntuu olevan liiton vastustajille yhteistä: herran viha. Puhutaan ryyppymatkoista, hanhenmaksapalleroista yms. Mistä tämä kaikki katkeruus kumpuaa? Heti välittömästi kun joutuu jäsenmaksua maksamaan, oletetaan homman olevan huijausta. Menkää itse luottamustehtäviin. Sitten saa syödä hanhipateeta ja kaviaaria. Vai onko sielläkin joku "herra" estämässä? On se kumma juttu Suomessa. Aina on herrat vastassa. Ylhäällä ja alhaalla. Siksi ilmeisesti ei kannata edes yrittää mitään. Naapurin perkelekin ajelee Bemarilla....

        "Insinöörien edunvalvontahan tapahtuu yhdessä liitossa. Insinööriliitossa. ", kirjoittaa hengästynyt aktiivi.

        Itse olen Insinööriliitossa ja vaimoni on STTK:n alaisessa KTK:n Kuntien Insinöörit-järjestössä.

        Minäkin ihmettelen samaa, että miksi samoja intressejä pitää olla ajamassa monta keskenään eripuraista liittoa?

        Vastaiskohan joku tähän kysymykseen, koska tämä on peruskysymys.

        Miksi?

        Onko tämä tehokasta insinöörien edunvalvontaa?


      • alas sak
        Aarne Vänttinen kirjoitti:

        "Insinöörien edunvalvontahan tapahtuu yhdessä liitossa. Insinööriliitossa. ", kirjoittaa hengästynyt aktiivi.

        Itse olen Insinööriliitossa ja vaimoni on STTK:n alaisessa KTK:n Kuntien Insinöörit-järjestössä.

        Minäkin ihmettelen samaa, että miksi samoja intressejä pitää olla ajamassa monta keskenään eripuraista liittoa?

        Vastaiskohan joku tähän kysymykseen, koska tämä on peruskysymys.

        Miksi?

        Onko tämä tehokasta insinöörien edunvalvontaa?

        Raksapuolella RIA lisäksi, inssit ovat täysin hajallaan lukuisissa järjestöissä/liitoissa.

        Ylipäänsä Suomessa tulisi ajaa kokonaisvaltaisesti koulutettujen etua -EI työläisten.

        Suomen työläiset ovat EU-tasolla ylipalkattuja, koulutetut alipalkattuja.

        Syyllinen on sak ja sdp tähän vääryyteen.
        Sosialismi vastustaa yksilönvapautta ja koulutettujen menestymistä.


      • Vaadimme vastausta
        Aarne Vänttinen kirjoitti:

        "Insinöörien edunvalvontahan tapahtuu yhdessä liitossa. Insinööriliitossa. ", kirjoittaa hengästynyt aktiivi.

        Itse olen Insinööriliitossa ja vaimoni on STTK:n alaisessa KTK:n Kuntien Insinöörit-järjestössä.

        Minäkin ihmettelen samaa, että miksi samoja intressejä pitää olla ajamassa monta keskenään eripuraista liittoa?

        Vastaiskohan joku tähän kysymykseen, koska tämä on peruskysymys.

        Miksi?

        Onko tämä tehokasta insinöörien edunvalvontaa?

        Oliko liian kiperä kysymys? Tässä ollaan asian ytimessä.

        On myytävänä haisevaa lenkkimakkaraa. Hinta on 100 euroa! Kannattaako ostaa.

        Kauppias: "kyllä"
        Ostaja:"Ei"
        Kauppiaan poika:"Osta nyt perkele"
        Kaupan kassa, jolla asuntolainaa:"Osta vaan"

        Voisko nuo kuulua samaan ammattiliittoon.
        Insinööriliiton kaltaiseen retkeilyklubiin kylläkin.


      • Matts
        Ajatteleva inssi kirjoitti:

        Miksi insinöörien edunvalvontaa ei voi tehdä yhdessä liitossa, miksi pitää hajaantua. Siksikö, että riittäisi hommia useaammalle toimihenkilölle?

        Miksi pitää olla Akavalainen Insinööriliitto, kun tavallinen inssi ei edes ole akateeminen.

        Ymmärrän edunvalvonnan ja olisin yhtenäisen ammattiyhdistysliikkeen kannattaja, mutta en tue nykyista hajautettua mallia, jossa saman ryhmän etuja hoidetaan KTV:ssä, STTK:ssa ja AKAVASSA.

        Vaikka alkaisin taas Insinööriliiton jäseneksi, mitä en näillänäkymin tule tekemään, ennenkuin toiminta terävöityy, emme silti olisi puhaltamassa yhteen hiileen.

        Insinööriliitto AKAVA-laisena liittona arveluttaa, koska se on liian lähellä työnantajaa.

        Miten voi olla mahdollista, että on aikanaan syntynytkin tämä hajaantuminen!
        Jos pitää olla eri liitot samalla ammattiryhmällä, niin silloin pitää olla taustalla erilaiset intressit!

        Miksi tukisin hajoitettua edunvalvontaa. Mitä tavallinen rivijäsen voi tehdä muuta, kun erota koko puljusta osoittaakseen konkreettisesti sen, että toiminta on aivan väärillä raiteilla.
        Jos maksaa maksua, samalla antaa tukensa tälle pöljälle menolle, joka hyödyttää vain niitä, jotka pääsee syömään liiton laskuun hanhenmaksapalleroita.

        Miksi yhden ammattiryhmän, insinöörien, edunvalvonta on hajautettu useaan eri liittoon?

        Miten tavoitteet poikkeavat toisistaan?

        Kuka vastaa resurssien hajoittamisesta?

        Onko Insinööriliitto tarpeeton?

        Miksi Insinööriliitossa on jäsenpako?

        Onko ammattikoulupohjainen opistoinssi Akateeminen, jos kuuluu AKAVAAN?

        Miksi kusi pääsee päähän, kun joutuu luottamusmieheksi?


      • menetellään
        Matts kirjoitti:

        Miksi yhden ammattiryhmän, insinöörien, edunvalvonta on hajautettu useaan eri liittoon?

        Miten tavoitteet poikkeavat toisistaan?

        Kuka vastaa resurssien hajoittamisesta?

        Onko Insinööriliitto tarpeeton?

        Miksi Insinööriliitossa on jäsenpako?

        Onko ammattikoulupohjainen opistoinssi Akateeminen, jos kuuluu AKAVAAN?

        Miksi kusi pääsee päähän, kun joutuu luottamusmieheksi?

        pitääkö enne matkaa autolla utsjoelle täyttää lappuja,,,millane tapaturma korvataan mikä on omavastuu?
        ei noisita tiiä mitää


      • Ptruut
        Matts kirjoitti:

        Miksi yhden ammattiryhmän, insinöörien, edunvalvonta on hajautettu useaan eri liittoon?

        Miten tavoitteet poikkeavat toisistaan?

        Kuka vastaa resurssien hajoittamisesta?

        Onko Insinööriliitto tarpeeton?

        Miksi Insinööriliitossa on jäsenpako?

        Onko ammattikoulupohjainen opistoinssi Akateeminen, jos kuuluu AKAVAAN?

        Miksi kusi pääsee päähän, kun joutuu luottamusmieheksi?

        Siksi, että riittää työtä useammalle entiselle inssille toimihenkilönä.

        Vrt. politiikka. Vaalien alla kaikki puolueet ovat köyhien ja rampojen asialla, mutta kun vaalit on ohi , kaikki ovat rikkaiden puolella. Tavoitteena vain saada itselleen mahd. paljon etuja.

        Liittojen toimitsijat ja luottamusmiehistöt.

        On täysin tarpeeton liitto, insinööriliitto.


        Jäsenpako johtuu siitä, kun kenttä on niin ymmärtämätön. Kenttä pitäisi vaihtaa.
        Hah-haaaaa...vitsi, vitsi!
        Johto ei ole hoitanut hommiaan!

        Ei ole akateeminen, eikä tule, jos ei sivistäydy lisää.

        Miksi kusi pääsee päähän luotoille...hmmm...
        Täytyypä kysyä tuota omalta luotolta.


      • Suun.ins.
        Ajatteleva inssi kirjoitti:

        Miksi insinöörien edunvalvontaa ei voi tehdä yhdessä liitossa, miksi pitää hajaantua. Siksikö, että riittäisi hommia useaammalle toimihenkilölle?

        Miksi pitää olla Akavalainen Insinööriliitto, kun tavallinen inssi ei edes ole akateeminen.

        Ymmärrän edunvalvonnan ja olisin yhtenäisen ammattiyhdistysliikkeen kannattaja, mutta en tue nykyista hajautettua mallia, jossa saman ryhmän etuja hoidetaan KTV:ssä, STTK:ssa ja AKAVASSA.

        Vaikka alkaisin taas Insinööriliiton jäseneksi, mitä en näillänäkymin tule tekemään, ennenkuin toiminta terävöityy, emme silti olisi puhaltamassa yhteen hiileen.

        Insinööriliitto AKAVA-laisena liittona arveluttaa, koska se on liian lähellä työnantajaa.

        Miten voi olla mahdollista, että on aikanaan syntynytkin tämä hajaantuminen!
        Jos pitää olla eri liitot samalla ammattiryhmällä, niin silloin pitää olla taustalla erilaiset intressit!

        Miksi tukisin hajoitettua edunvalvontaa. Mitä tavallinen rivijäsen voi tehdä muuta, kun erota koko puljusta osoittaakseen konkreettisesti sen, että toiminta on aivan väärillä raiteilla.
        Jos maksaa maksua, samalla antaa tukensa tälle pöljälle menolle, joka hyödyttää vain niitä, jotka pääsee syömään liiton laskuun hanhenmaksapalleroita.

        Olen kaupungin palveluksessa oleva suunnitteluinsinööri.

        On jotenkin kummallista, kun esimiehenäni ja pääluottamusmiehenäni on sama dipl.insinööri. Asioiden hoitamisesta ei juuri tule mitään.
        Ei AKAVA oikein tunnu soveliaalta perusinsinöörin edunvalvojalta.

        Kun sama mies kuuluu vielä kaupunginhallitukseen, roolien sekamelska on melkoinen. Miesparka ei itsekään tiedä, miten toimia. Lieneekin parasta, että hoitaa vain omia asioitaan.

        Meillä onkin kuihtumassa tämä Insinööriliittolaisten määrä. Jäsenet ovat eronneet ja liittyneet kassan jäseniksi.

        Kyllä tuo liittojen arvostelu minunkaan mielestäni ei ole aiheetonta. Ainakin täällä paikallisesti toiminta on jotenkin klikkiytynyt.

        Ei kai liene syytä enää olla missään liitossa.


      • infomies
        Suun.ins. kirjoitti:

        Olen kaupungin palveluksessa oleva suunnitteluinsinööri.

        On jotenkin kummallista, kun esimiehenäni ja pääluottamusmiehenäni on sama dipl.insinööri. Asioiden hoitamisesta ei juuri tule mitään.
        Ei AKAVA oikein tunnu soveliaalta perusinsinöörin edunvalvojalta.

        Kun sama mies kuuluu vielä kaupunginhallitukseen, roolien sekamelska on melkoinen. Miesparka ei itsekään tiedä, miten toimia. Lieneekin parasta, että hoitaa vain omia asioitaan.

        Meillä onkin kuihtumassa tämä Insinööriliittolaisten määrä. Jäsenet ovat eronneet ja liittyneet kassan jäseniksi.

        Kyllä tuo liittojen arvostelu minunkaan mielestäni ei ole aiheetonta. Ainakin täällä paikallisesti toiminta on jotenkin klikkiytynyt.

        Ei kai liene syytä enää olla missään liitossa.

        Sitä minä vaan ihmettelen, että niin kovin moni täällä valittaa oman luottamusmiehen olevan kiero kuin korkkiruuvi. Ja silti vain sama jamppa äänestetään uudestaan ja uudestaan tehtäväänsä.

        Vai onko tässä nyt niin, että muut kaverit työpaikalla eivät vain ole nähneet tätä suurta totuutta?


      • rangaistus tulee
        infomies kirjoitti:

        Sitä minä vaan ihmettelen, että niin kovin moni täällä valittaa oman luottamusmiehen olevan kiero kuin korkkiruuvi. Ja silti vain sama jamppa äänestetään uudestaan ja uudestaan tehtäväänsä.

        Vai onko tässä nyt niin, että muut kaverit työpaikalla eivät vain ole nähneet tätä suurta totuutta?

        Meillä on ainakin niin, että teknikkoluottamusmies on asemansa perusteella luonut ympärilleen voimakkaan ringin, joka päättää kaikista työpaikan asioista.
        Hänestä on tullut myös johtajan kanssa hyvä kaveri, jotka yhdessä käyttävät työnantajan ja työntekijöiden valtaa.

        Jos joku erehtyy ajattelemaan ääneen, että luottamusmiestä voisi vaihtaa, hän saa rangaistuksen, johon osallistuu myös työnantaja, koska hänen intressi on tietenkin hoitaa tyytyväiseksi yksi mies kymmenen sijaan.

        Luottamusmiehen käytös muita kohtaan on tullut ylimieliseksi, koska luottamusmies/johtaja-valta on sekottanut pään. Kenttä on rutissut monta vuotta, mutta ennen luottamusmiesvalintaa rivit hajoaa, kun suurin osa haluaa olla voiman puolella, liehittelemässä ja nuoleskelemassa, oman etunsa turvaamiseksi.

        Pari vuotta sitten oli yritystä, mutta silloinen vastarintaliikkeen mies jäi äänestyksessä melkein yksin, kun muut äänestivät taas pelosta tätä vanhaa petturia.
        Vastarintaliike hajoitettiin järjestelemällä työtehtäviä. "Pääpiru" sai toimistokopin, jossa ei ole edes ikkunoita, vaikka pitäisi. Työsuojelu ei pelaa hänen kohdallaan enää. Mies on järjestelty sairaalakuntoon henkisesti.

        Luottamusmiehellä on kolme teknikkoa lähipiirissä, joilla on omat nuuskijat ja kaikki ajatuksetkin vuotavat kingin tietoon ja aina tulee jotain loskaa takaisin. Kummaa, että jos puhuu "luotettavillekin" ihmisille, niin asia vuotaa.

        Näin meillä toimii vallankäyttö. Tuskinpa tällaista voi olla muualla. Ollaan pelon alla.


      • Kansalaiset
        Vaadimme vastausta kirjoitti:

        Oliko liian kiperä kysymys? Tässä ollaan asian ytimessä.

        On myytävänä haisevaa lenkkimakkaraa. Hinta on 100 euroa! Kannattaako ostaa.

        Kauppias: "kyllä"
        Ostaja:"Ei"
        Kauppiaan poika:"Osta nyt perkele"
        Kaupan kassa, jolla asuntolainaa:"Osta vaan"

        Voisko nuo kuulua samaan ammattiliittoon.
        Insinööriliiton kaltaiseen retkeilyklubiin kylläkin.

        Miksi monta liittoa ajamassa yhden joukon "etuja"?


      • kuukkeli
        Kansalaiset kirjoitti:

        Miksi monta liittoa ajamassa yhden joukon "etuja"?

        Vastasin jo tähän aiheeseen: en tiedä. Siksi kysyinkin edelleen josko joku muu osaisi vastat tähän. Lue nyt näitä juttuja ennekuin alat taas mölyämään.

        Itse asiassa tänään firmassa mietittiin, että lakon ja liiton vastustajia vaivaa yleensä vain tietämättömyys. Tässä taas yksi esimerkki.


      • infomies
        rangaistus tulee kirjoitti:

        Meillä on ainakin niin, että teknikkoluottamusmies on asemansa perusteella luonut ympärilleen voimakkaan ringin, joka päättää kaikista työpaikan asioista.
        Hänestä on tullut myös johtajan kanssa hyvä kaveri, jotka yhdessä käyttävät työnantajan ja työntekijöiden valtaa.

        Jos joku erehtyy ajattelemaan ääneen, että luottamusmiestä voisi vaihtaa, hän saa rangaistuksen, johon osallistuu myös työnantaja, koska hänen intressi on tietenkin hoitaa tyytyväiseksi yksi mies kymmenen sijaan.

        Luottamusmiehen käytös muita kohtaan on tullut ylimieliseksi, koska luottamusmies/johtaja-valta on sekottanut pään. Kenttä on rutissut monta vuotta, mutta ennen luottamusmiesvalintaa rivit hajoaa, kun suurin osa haluaa olla voiman puolella, liehittelemässä ja nuoleskelemassa, oman etunsa turvaamiseksi.

        Pari vuotta sitten oli yritystä, mutta silloinen vastarintaliikkeen mies jäi äänestyksessä melkein yksin, kun muut äänestivät taas pelosta tätä vanhaa petturia.
        Vastarintaliike hajoitettiin järjestelemällä työtehtäviä. "Pääpiru" sai toimistokopin, jossa ei ole edes ikkunoita, vaikka pitäisi. Työsuojelu ei pelaa hänen kohdallaan enää. Mies on järjestelty sairaalakuntoon henkisesti.

        Luottamusmiehellä on kolme teknikkoa lähipiirissä, joilla on omat nuuskijat ja kaikki ajatuksetkin vuotavat kingin tietoon ja aina tulee jotain loskaa takaisin. Kummaa, että jos puhuu "luotettavillekin" ihmisille, niin asia vuotaa.

        Näin meillä toimii vallankäyttö. Tuskinpa tällaista voi olla muualla. Ollaan pelon alla.

        Varmasti paha juttu teillä siellä, enkä osaa sanoa mikä siihen auttaisi. Suosittelen että pyritte pistämään rivinne kasaan ja vain äänestämään toisin. Kun toinen jamppa on luottamusmiehenä, alkaa tietokin kulkea liittoon, eikä sillä vanhalla mogulilla ole enää mitään "valtaa".

        Mutta liiton syyksi et voi pistää sitä että jäseniä pelottaa eikä uskalleta tehdä asialle mitään. Se kertoo enemmän niistä ihmisistä työyhteisössä. Ulkoapäin katsottuna se luottamusmies kun on äänitorvi, muutenhan kaikenlaiset huru-ukkelit pääsisivät huutelemaan omiaan eikä kukaan enää tietäisi mikä totuus on.

        Vallankumouksen paikka?


      • Mara
        Insinööri kirjoitti:

        Maksun voi vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa. Nettotuloon vaikutus on noin puolet. Kun vuotuinen jäsenmaksu on noin 320 €, jää siitä verovähennyksen jälkeen maksettavaa noin 160 €.

        Liittoon kuulumattomat ovat siipeilijöitä, jotka haluavat kaiken hyvän, mutta eivät ole itse valmiita ottamaan osaa kustannuksiin. Jos kukaan ei kuuluisi liittoon, meillä ei olisi mitään työsuhdeturvaa, ei vuotuisia yleiskorotuksia yms.

        Insinööriliiton jäsenillä on myös joitain etuja vaikkeivat kovin merkittäviä olekaan: Tekniikka ja Talous -lehti, Taloussanomat lauantaisin, tapaturmavakuutus, matkavakuutus, bensa-alennus Teboililta - ja tietenkin työttömyyskassan jäsenyys. Ja luulenpa, että jos omalle kohdalle sattuu laiton irtisanominen tai muuta sen kaltaista, liitosta toivottavasti saa jotain apua.

        Poliittisen kannan kanssa liittoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä. Itse olen aina äänestänyt Kokoomusta eli en todellakaan ole mikään AY-aktiivi. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että AY-liikkeellä (lähinnä SAK, metalliliitto, paperiliitto) on aivan liikaa sellaista valtaa, mikä ei sille kuulu, koska SDP kumartaa heitä.

        Vahva Akava, Insinööriliitto sen osana, olisi hyvä vastapaino SAK:lle ja SDP:n ylivallalle.

        Jokaisen liittoon kuulumattoman insinöörin, joka kokee olevansa töissä ylikuormitettu, tekee ylitöitä ilman korvauksia, matkustaa omalla ajalla, on alipalkattu ulkomaisiin kollegoihin verrattuna, kannattaa miettiä tuleeko näihin asioihin koskaan muutosta ilman vahvaa liittoa. Insinööriliitto ei voi olla vahva ellei riittävän suuri osa insinööreistä kuulu siihen. Toinen asia tietenkin on, jos on tilanteeseen tyytyväinen.

        Metalliliiton tai paperiliiton jäsenet eivät tee minuuttiakaan ylitöitä ilman korvausta, eivät matkusta vapaa-ajalla (tosin eivät matkusta samassa määrin kuin insinöörit), ovat todella hyvin palkattuja eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna, saavat jatkuvasti parempia palkankorotuksia kuin insinöörit eli palkkaero insinöörien ja duunareiden välillä kapenee koko ajan.

        Mistähän tämä johtuu ? Olisiko liitolla jotain tekemistä asian kanssa ? Kumman ammattikunnan edustajilla on korkeampi järjestäytymisaste ?

        Kirjoitit 11.2.05 näin "Ja luulenpa, että jos omalle kohdalle sattuu laiton irtisanominen tai muuta sen kaltaista, liitosta toivottavasti saa jotain apua." IL:stä saatava apu on todellakin vain jotain. Minulla on seuraavia kokemuksia tästä avusta parin viimevuoden ajalta.
        Minut houkuteltiin vaihtamaan työpaikkaa täysin katteettomilla lupauksilla, todellisuus oli täysin päin vastainen.
        Toimitusjohtajan harjoittamaan työpaikkakiusaamiseen ei IL, eikä työsuojelupiiri ottanut mitään kantaa.
        Vuosi sitten tilanne meni siihen pisteeseen, että sain potkut, kun en suostunut tekemään petosta. Tästä pääsin juttelemaan liiton lakimiehen kanssa, vastauksen saanti kesti puolivuotta ja oli yhtä tyhjän kanssa. Ainut asia oli, että jos haluan riitauttaa irtisanomisen voin käyttää IL:n vakuutusta, mutta lakimies epäili kannattaako asia. Palkkasin kuitenkin asianajajan, joka onnistui neuvottelemaan ex-työnantajaltani 9 kk:n palkan, kun en lähde raastupaan. Asianajajan palkkiosta 5000,- menee nyt liiton vakuutuksesta. Summa on suunnilleen sama kuin mitä olen maksanut jäsenmaksuina nettopalkasta laskettuna 33 vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Mara kirjoitti:

        Kirjoitit 11.2.05 näin "Ja luulenpa, että jos omalle kohdalle sattuu laiton irtisanominen tai muuta sen kaltaista, liitosta toivottavasti saa jotain apua." IL:stä saatava apu on todellakin vain jotain. Minulla on seuraavia kokemuksia tästä avusta parin viimevuoden ajalta.
        Minut houkuteltiin vaihtamaan työpaikkaa täysin katteettomilla lupauksilla, todellisuus oli täysin päin vastainen.
        Toimitusjohtajan harjoittamaan työpaikkakiusaamiseen ei IL, eikä työsuojelupiiri ottanut mitään kantaa.
        Vuosi sitten tilanne meni siihen pisteeseen, että sain potkut, kun en suostunut tekemään petosta. Tästä pääsin juttelemaan liiton lakimiehen kanssa, vastauksen saanti kesti puolivuotta ja oli yhtä tyhjän kanssa. Ainut asia oli, että jos haluan riitauttaa irtisanomisen voin käyttää IL:n vakuutusta, mutta lakimies epäili kannattaako asia. Palkkasin kuitenkin asianajajan, joka onnistui neuvottelemaan ex-työnantajaltani 9 kk:n palkan, kun en lähde raastupaan. Asianajajan palkkiosta 5000,- menee nyt liiton vakuutuksesta. Summa on suunnilleen sama kuin mitä olen maksanut jäsenmaksuina nettopalkasta laskettuna 33 vuoden aikana.

        Voin henkilökohtaisen kokemuksen perusteella sanoa, että neuvot on sitä että ottakaa yhteyttä viranomaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin henkilökohtaisen kokemuksen perusteella sanoa, että neuvot on sitä että ottakaa yhteyttä viranomaisiin.

        Hei. Olen ollut viranomaisten kanssa yhteyksissä. Neuvo on ollut että nyt kannattaa haastaa asia.

        Teen sen nyt niin että kysyn liitolta ja yksityiseltä lakimieheltä näkökantoja. Jatkoa seuraa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Olen ollut viranomaisten kanssa yhteyksissä. Neuvo on ollut että nyt kannattaa haastaa asia.

        Teen sen nyt niin että kysyn liitolta ja yksityiseltä lakimieheltä näkökantoja. Jatkoa seuraa...

        Hyvä esimerkki. Liitot pitää haastaa oikeaan toimintaan. Ei voi olla vaan yhteysneuvotteluja keskenään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä esimerkki. Liitot pitää haastaa oikeaan toimintaan. Ei voi olla vaan yhteysneuvotteluja keskenään??

        Miettikää niitä henkilöitä, jotka ovat hallituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miettikää niitä henkilöitä, jotka ovat hallituksessa.

        Insinööriliito menee demareihin. Tässä on mukana akavalaisia. Täytyy tulla hajoaminen.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti Suomen turhin liitto

    • Anonyymi

      Insinööriliitto on aivan harhateillä. Johtuu lakkokiimaisesta johdosta.

      Ei insinöörit halua lakkoilla. Insinöörit on viisaita.

      • Anonyymi

        Mitä höpäjät ei ole lakoista ollut koskaan tietoakaan ja pääjehu on itse melkein kuin joku yritysjohtaja mielestään mitä sellainen liitto voi ketään auttaa


      • Anonyymi

        Rautatie-insinöörit haluaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rautatie-insinöörit haluaa..

        Eipä nuo auta. Turha maksaa. Yksityinen juristi 20 k€. Korvaus 1v palkka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä höpäjät ei ole lakoista ollut koskaan tietoakaan ja pääjehu on itse melkein kuin joku yritysjohtaja mielestään mitä sellainen liitto voi ketään auttaa

        Joo. Näinhän se on. Haastakaa se pääjehu. Ja muutkin voi haastaa tekemään asioita. Olkaa itse aktiivisia. Seuratkaa tekeekö ne jotain? Jos ei mitään tapahdu, niin oletteko itse tietoisia siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4723
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4562
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      617
      4168
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3117
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2671
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2203
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      220
      2152
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1765
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe