Tyttö 6 kk ja risat on ollut täysimetyksellä 5,5 kk:n ikään asti. Nyt on kokeiltu soseita ja vaihtelevalla menestyksellä saan keskipäivällä menemään vajaan desin vihannessosetta ja iltasella saman verran tai vähemmän hedelmää. Maito siis maistuu. Onko tietoa, pitäisikö tässä edetä kovinkin paljon nopeammin vai pärjääkö tyttö maidollakin? Pieni notkahdus kasvussa oli tuossa 6 kk neuvolatarkastuksessa, mutta lapsonen vaikuttaa muuten oikein pirteältä ja samanlaiselta kuin ennenkin.
Vettä olen myös pikkuhiljaa alkanut tarjota, vaikkei sitä vielä kai välttämättä tarvitse, sillä rintamaito kelpaa ja sitä menee. Tyttö ei vaan oikein hoksaa mitä tuolla nokkamukilla tekisi! Eli pitäiskö ottaa venttiili pois ja opetella suoraan juomista??
Pelkään vähän tulevaa sotkun määrää...
Olisi kiva kuulla miten muilla nämä jutut on lähteneet liikkeelle, erityisesti jos olette myös aloittaneet suht myöhään nämä muut ruoat.
soseet ja nokkamuki
4
447
Vastaukset
- mamiee
pieni vinkki vain siihen nokkamukista juomiseen.. meillä poika on juonut syntymäsätään asti (7kk) tuttipullosta ja tässä yks päivä kokeilin nokkamukia jossa on venttiili, mutta siitä juominen ei onnistunut, kun ei jaksanut kunnolla imeä. otin venttiilin pois ja juominen onnistuu hörppimällä ihan hyvin vaikkakin sotkua tulee jonkin verran:) kyllähän sä voisit lisätä niiden kinteiden antoa, tuossa iässä vauva rupee liikkumaan jonkin verra ja kuluttaa enemmän energiaa. näin saisi kiinteämällä ruualla energia varastot täytettyä;) vaikkakin en mä epäile etteikö nyt jo olisi saanut:)
- äiti -67
Hei,
mahtavaa, että olet täysimettänyt noin kauan !! Nostan hattua !! Soseet vois mun mielestä antaa ihan hyvin lusikalla. Itse olen syöttänyt lusikalla (teen kyllä soseet itse, joten en tiedä kuinka notkeita kaupan soseet on) ja hyvin on mennyt. Nokkamukista annan meillä vain vellit ja sen kanssa tosiaan on vaikeuksia. Muksu meinaa sitä vain purra (on jo alahampaita) eikä tajua imeä. Kyllä minäkin jo alkaisin tuossa iässä niitä soseita lisäämään kun lapsi alkaa enemmän liikkua. Mutta älä tyrkytä väkisin, kyllä lapsi itse osaa säädellä syömisensä. Tietty jos hän alkaa olla esim. nukkumaan mennessä iltaisin kärttyisä ja itkuinen voi se olla merkki myös nälästä ja silloin voit kokeilla sosesyöttökertojen tihentämistä päivällä. Päiväsyönnitkin pitää nälkää loitolla myös yöllä. Meillä ainakin taisi tyttö pariin otteeseen huutaa illalla nälkäänsä kun luultiin, että hän ilmavaivoja tms. huutaa.
Meilläkin nyt 6 kk ja risat tyttö ja kun alkoi liikkua painon nousu pysähty, soseet olen aloittanut jo neljän kuukauden iässä pikku hiljaa annosten määrää lisäten. On sen verran pulska vauva, että ei hätää vaikka paino ei jatkuvasti nousekkaan... vararavintoa tuntuu olevan :)
Ihanaa kevään odotusta teille !! - kahden äiti
mulla on tyttö 2v ja poika 3,5kk. Tein esikoisen kanssa sen virheen, että annoin liian aikaisin kiinteitä ruokia (ja ilm. vähän liikaa) ja tytöllä meni maha todella kovalle! Itkien yritti vääntää kakkaa, mutta monesti jäi vain yritykseksi, välillä tuli pari kivikovaa pipanaa.
Minun ehdotukseni on, että annat mieluummin lisää rintamaitoa, jos tuntuu että tyttösi ei saa tarpeeksi ravintoa... Kyllä puolivuotias elää ihan hyvin maidolla. Tuossa iässä on tarkoitus vasta harjoitella kiinteiden syömistä, ei syödä täysiä aterioita ja täyttää kiinteillä mahaa...
Itse olen, kantapään kautta oppineena, ajatellut nyt täysimettää 6kk asti ja sitten pikkuhiljaa antaa maistiaisia kiinteistä... Poika on kyllä jo todella iso (65cm 7860g) ja syö paljon, mutta uskon, että jos vain olen sinnikäs ja annan pojan syödä kun tahtoo maito riittää kyllä. Mieluummin imetän usein, kuin se että joudun katselemaan vierestä sitä kakkaamisen tuskaa... Miehelleni on vaikeaa, kun puhuin tästä päätöksestä... Hän kun olisi jo kovasti myös innokas syöttämään pikkumiestä, mutta nyt saa tyytyä vielä vähänaikaa seuraamaan vaan vierestä... Pojan parasta tässä kuitenkin ajatellaan.- tyttö 6 kk
Kiitos vastauksistanne!
Olen myös huomannut tuon soseiden ummettavan vaikutuksen. Vielä en ole ihan saanut selville, mitkä ruoat sitä erityisesti aiheuttavat, sillä usein tytön vatsa toimii ihan hyvin. Vaikuttaisi siltä että ainakin valmiit soseet, sekä itsetehdyistä peruna ja bataatti saattaisivat aiheuttaa ummetusta. Tyttö ei siitä näytä kärsivän, mutta itse kuvittelen olon olevan tukala, jos suoli tavallisesti tyhjenee parikin kertaa päivässä.
Nokkamukia olen käyttänytkin vaan veden tarjoiluun ja jättänyt nyt suosiolla venttiilin siitä pois. Uskon että rintamaito riittää nesteeksi - sen verran usein se tytölleni maistuu. Ajattelen kuitenkin että veden juomiseenkin voisi olla hyvä pikkuhiljaa tottua.
Rintamaidon määrä tasoittunee ajan mittaan; nyt tilanne on vähän nurin kurinen, sillä en millään voi olla yöllä syöttämättä, vaikka yösyötöistä olisi kiva pikku hiljaa siirtyä pois, sillä rinnat pakahtuvat maidosta. Millaisia kokemuksia mahtaa olla yösyöttöjen jatkamisesta?
Tytsi rauhoittuu myös tutin antamiseen, mutta minusta on kurjaa että hän nukkuu illasta aamuun sitten käytännössä tutti suussa, joten mieluummin olen imettänyt hänet, jolloin rauhoittuu hyvin. Syötän kerran n. klo 2 ja toisen kerran n. klo 5. Aamiaista tyttö ei sitten juuri kaipaakaan, mikä mielestäni on merkki ehkä liiallisesta yöaikaan syömisestä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖23874- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51821Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me117816Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9743vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733