City El / Mini El -sähköauto

Outopossu

Otsikon mukaisia kolmipyöräisiä, sähköllä kulkevia ajopelejä päätyi joidenkin tietojen mukaan joitakin Suomeen aikanaan. Löytyisikö täältä käyttökokemuksia? Mihin ajoneuvoluokkaan laite tarkalleen rekisteröityy? Millaiset vakuutukset ym. pakolliset jutut? Mitä maksaisi tuollaisen uittaminen Suomeen jne. tai myisikö joku omansa? Miten harrastaminen (varaosat ym.), huolto jne.?

9

398

    Vastaukset

    • Moi. Saitko vastauksia? Itsellä samanlainen ajatus uittaa yksi suomeen omaan käyttöön kauppakassiksi...onko jotain yhteisöä jossain?

    • nosto....eipä näy muuta kuin ulkomailla joitakin, Tanskassakin missä näitä alkuun valmistettiin on harvinainen.

    • Nosto...aihe saa aikaan virnuilua ja/tai ihmettelyä. Juu ei sovellu Suomen talveen muttei järven pohjassa ajeluun liioin. Kumpaakaan ei ole kukaan väittänytkään.

    • Outopossu, onko ajatuksen tasolta päästy eteenpäin? Mulla olisi yksi tosiaan tanskassa valmistettu joka kuuluu perheeseen jonka saisin ruotsista suomeen mutta vaatii laittoa, mietin että otanko sen vai hakisiko saksasta kunnossa olevan. Kalliitta nuo eivät ole saksassakaan, kuljetus tosin maksaa. Ruotsissa tuo on rekisteröity vanhanajan mopoksi ja saa ajaa pyöräilyteillä.. En sitten tiedä miten suomessa..

      Voisit laitella viestiä niin voitais ihmetellä enemmänkin jos olet vielä hankinta aikeissa. Itseltäni taittuu myös ruotsi ja varaosia noihin saa esimerkiksi tanskasta netin kautta.

    • olacha:
      ajatuksen tasolla vielä. Hakumatkan vaatii joka tapauksessa, Suomesta en ole löytänyt kuin yhden aika riekaleen. Pitkä pakettiauto tai traileri tarvitaan, nettitietojen mukaan ajopelin pituus olisi noin 2,8 m (http://www.cityel.de/index.php/produkte/cityel-technische-daten). Samaan pakuun voi toki ottaa tuliaiset...

      Huonot tai kokonaan puuttuvat akut ei mielestäni ongelma; joka tapauksessa uudet akut ovat toimintavarmempia ja itse tietää hyvällä varmuudella missä kohtaa elinkaarta mennään. Heittää ne vanhat akut vaikka paikallisesti aurinkokennokäyttöön, missä ajaminen ei hyydy, tai kierrätykseen kilohinnalla.

      Saksalaiset myynnissä olleet näyttävät olevan aika etelässä...ajomatka polttoaineineen ja yöpymisineen vs. haku Ruotsista + kunnostus. Saksaan "alakautta" Via Balticaa pitkin tai sitten Ruotsin ja Tanskan halki. Jälkimmäisen tunnen paremmin., Tanska on yllättävän lähellä. Kunnostuksesta ei voi etukäteen tietää mitä menee, muut voi jokseenkin laskea. Kunnostamalla projektin itse tosin tuntee sitten ajopelin läpikotaisin ja tekee vaikka joitain paranteluja. Tämmöisissä harvinaisissa ajopeleissä varmasti hyödyllistä. Kunnostusvaihtoehdossa saako varaosia?

      Enpä tiedä enkä ole saanut tietoa miten menee tullit, verot ym. tässä tapauksessa. Tai sitten vaan hakee ja katsoo sitten kuinka käy. Ja millaiseen rekisteriin/vakuutuksiin menee. Jos Ruotsissa menee vanhanajan mopona niin menisikö siten meilläkin?

    • Sitten: alkupään tuotanto lienee pian museoiässä. Olisiko tällaiselle vehkeelle näppärää heittää museorekisteriin? Kun ei varmaan ajeta ympäri vuoden kumminkaan. Ja muutenkin tarvitsee rinnalle "oikean" auton. Museoleimatun vehkeen käyttö on paitsi halpaa myös huoletonta ilman alituista käyttöönotto-käytöstäpoistoveivausta, sen kun ajaa kun huvittaa. Ajopäivät ja muut ehdot muistaen.

      Tämä vaihtoehto sulkee tosin pois erilaiset tuunaukset, joita myös olisi mielenkiintoista värkätä.

    • nosto...yhä hakusessa.

    • Moi, Suomessa rekisteröidään L2(kolmipyöräinen mopo) tai L5(moottorikäyttöinen kolmipyörä) luokkaan riippuen kokonaispainosta ja suurimmasta rakenteelliesta nopeudesta.
      Noistahan on muutamaa eri versiota saatavilla .

      Tulee siis rekisteröintikatsastaa ennen tieliikennekäyttöä suomessa.

    • City El/Mini El ja etenkin ne tasaisessa ja tuulivoimavaltaisessa Tanskassa valmistetut nauttivat siellä jonkinlaista retroarvoa, sikäläisiltä saamieni tietojen mukaan. Tanskalaisessa tori.fi:n vastineessa (dba.dk) ei sivujen pystyssä oloaikana montaa ole ollut ja yhtä kun kyttäsin katosi parissa päivässä. Samoin kävi sisäpiirin Facebook-ilmoituksen kanssa. Samaten: saksalainen mobile.de autosivu kauppaa muutamia, eräs hyvä yksilö oli Flensburgissa lähellä rajaa, josta juutti kävi sen hakemassa parissa päivässä Tanskaan. Köpiksessä en ole näitä nähnyt, maaseudulla mantereella kyllä joitakin. Uusiakin valmistetaan yhä Saksassa, kalliilla ja joku on ostanut kun joitain on välillä Mobilessa käytettynä.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

      MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      75
      4263
    2. Sofia juhlimassa kavereiden kanssa

      Sofia nähty juhlimassa tämän illan aikana eri puolella Helsinkiä ilman Stefua. Onkohan tullut jo ryppyjä rakkauteen?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2908
    3. Nyt on kyllä Soffa juubassa

      Ihan känninen postaus. Partsielämää jee...alamäki vai putki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      2732
    4. Pitkän parisuhteen salaisuus, vai onko sitä

      Vuosia vaan tulee lisää ja tuossa se kumppani pysyy rinalla vaikka en ole mikään ihanne mies, kaikilla kai vikansa. Pitää vain hyväksyä toinen ja olla
      Parisuhde
      64
      1896
    5. Ketä kaipaatte?

      Sanokaa edes kaupunki tms. jossa hän asuu.
      Ikävä
      86
      1027