Otsikon mukaisia kolmipyöräisiä, sähköllä kulkevia ajopelejä päätyi joidenkin tietojen mukaan joitakin Suomeen aikanaan. Löytyisikö täältä käyttökokemuksia? Mihin ajoneuvoluokkaan laite tarkalleen rekisteröityy? Millaiset vakuutukset ym. pakolliset jutut? Mitä maksaisi tuollaisen uittaminen Suomeen jne. tai myisikö joku omansa? Miten harrastaminen (varaosat ym.), huolto jne.?
City El / Mini El -sähköauto
12
1508
Vastaukset
- Olachka
Moi. Saitko vastauksia? Itsellä samanlainen ajatus uittaa yksi suomeen omaan käyttöön kauppakassiksi...onko jotain yhteisöä jossain?
- Outopossu
nosto....eipä näy muuta kuin ulkomailla joitakin, Tanskassakin missä näitä alkuun valmistettiin on harvinainen.
- Outopossu
Nosto...aihe saa aikaan virnuilua ja/tai ihmettelyä. Juu ei sovellu Suomen talveen muttei järven pohjassa ajeluun liioin. Kumpaakaan ei ole kukaan väittänytkään.
- olachka
Outopossu, onko ajatuksen tasolta päästy eteenpäin? Mulla olisi yksi tosiaan tanskassa valmistettu joka kuuluu perheeseen jonka saisin ruotsista suomeen mutta vaatii laittoa, mietin että otanko sen vai hakisiko saksasta kunnossa olevan. Kalliitta nuo eivät ole saksassakaan, kuljetus tosin maksaa. Ruotsissa tuo on rekisteröity vanhanajan mopoksi ja saa ajaa pyöräilyteillä.. En sitten tiedä miten suomessa..
Voisit laitella viestiä niin voitais ihmetellä enemmänkin jos olet vielä hankinta aikeissa. Itseltäni taittuu myös ruotsi ja varaosia noihin saa esimerkiksi tanskasta netin kautta. - outopossu
olacha:
ajatuksen tasolla vielä. Hakumatkan vaatii joka tapauksessa, Suomesta en ole löytänyt kuin yhden aika riekaleen. Pitkä pakettiauto tai traileri tarvitaan, nettitietojen mukaan ajopelin pituus olisi noin 2,8 m (http://www.cityel.de/index.php/produkte/cityel-technische-daten). Samaan pakuun voi toki ottaa tuliaiset...
Huonot tai kokonaan puuttuvat akut ei mielestäni ongelma; joka tapauksessa uudet akut ovat toimintavarmempia ja itse tietää hyvällä varmuudella missä kohtaa elinkaarta mennään. Heittää ne vanhat akut vaikka paikallisesti aurinkokennokäyttöön, missä ajaminen ei hyydy, tai kierrätykseen kilohinnalla.
Saksalaiset myynnissä olleet näyttävät olevan aika etelässä...ajomatka polttoaineineen ja yöpymisineen vs. haku Ruotsista kunnostus. Saksaan "alakautta" Via Balticaa pitkin tai sitten Ruotsin ja Tanskan halki. Jälkimmäisen tunnen paremmin., Tanska on yllättävän lähellä. Kunnostuksesta ei voi etukäteen tietää mitä menee, muut voi jokseenkin laskea. Kunnostamalla projektin itse tosin tuntee sitten ajopelin läpikotaisin ja tekee vaikka joitain paranteluja. Tämmöisissä harvinaisissa ajopeleissä varmasti hyödyllistä. Kunnostusvaihtoehdossa saako varaosia?
Enpä tiedä enkä ole saanut tietoa miten menee tullit, verot ym. tässä tapauksessa. Tai sitten vaan hakee ja katsoo sitten kuinka käy. Ja millaiseen rekisteriin/vakuutuksiin menee. Jos Ruotsissa menee vanhanajan mopona niin menisikö siten meilläkin? - outopossu
Sitten: alkupään tuotanto lienee pian museoiässä. Olisiko tällaiselle vehkeelle näppärää heittää museorekisteriin? Kun ei varmaan ajeta ympäri vuoden kumminkaan. Ja muutenkin tarvitsee rinnalle "oikean" auton. Museoleimatun vehkeen käyttö on paitsi halpaa myös huoletonta ilman alituista käyttöönotto-käytöstäpoistoveivausta, sen kun ajaa kun huvittaa. Ajopäivät ja muut ehdot muistaen.
Tämä vaihtoehto sulkee tosin pois erilaiset tuunaukset, joita myös olisi mielenkiintoista värkätä. - outopossu
nosto...yhä hakusessa.
- Anonyymi
Moi, Suomessa rekisteröidään L2(kolmipyöräinen mopo) tai L5(moottorikäyttöinen kolmipyörä) luokkaan riippuen kokonaispainosta ja suurimmasta rakenteelliesta nopeudesta.
Noistahan on muutamaa eri versiota saatavilla .
Tulee siis rekisteröintikatsastaa ennen tieliikennekäyttöä suomessa. - Anonyymi
City El/Mini El ja etenkin ne tasaisessa ja tuulivoimavaltaisessa Tanskassa valmistetut nauttivat siellä jonkinlaista retroarvoa, sikäläisiltä saamieni tietojen mukaan. Tanskalaisessa tori.fi:n vastineessa (dba.dk) ei sivujen pystyssä oloaikana montaa ole ollut ja yhtä kun kyttäsin katosi parissa päivässä. Samoin kävi sisäpiirin Facebook-ilmoituksen kanssa. Samaten: saksalainen mobile.de autosivu kauppaa muutamia, eräs hyvä yksilö oli Flensburgissa lähellä rajaa, josta juutti kävi sen hakemassa parissa päivässä Tanskaan. Köpiksessä en ole näitä nähnyt, maaseudulla mantereella kyllä joitakin. Uusiakin valmistetaan yhä Saksassa, kalliilla ja joku on ostanut kun joitain on välillä Mobilessa käytettynä.
- Anonyymi
katajanokas seisoo yksi ajokki kilpi moposta
- Anonyymi
Olisko elämä mainiota jos vehkeen lataisi omasta myllystä tai paneeleista ja työpaikan parkkiruudussa, ja arjen ajot olis kantomatkan sisällä. Ainiin, talvi tappaa tuon utopian kuten muunkin jännän.
- Anonyymi
Kävin Tampereen takana tämmöstä katsomassa. Pleksikupu takaosassa ruhjoontunut, tanskalaisen kollegan mukaan just se hankalin ja yleisin ongelma. Muu tuossa onkin jokseenkin helposti fiksattavissa jos on harrastaja ensinkään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741