City El / Mini El -sähköauto

Otsikon mukaisia kolmipyöräisiä, sähköllä kulkevia ajopelejä päätyi joidenkin tietojen mukaan joitakin Suomeen aikanaan. Löytyisikö täältä käyttökokemuksia? Mihin ajoneuvoluokkaan laite tarkalleen rekisteröityy? Millaiset vakuutukset ym. pakolliset jutut? Mitä maksaisi tuollaisen uittaminen Suomeen jne. tai myisikö joku omansa? Miten harrastaminen (varaosat ym.), huolto jne.?
Ilmoita


8 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Moi. Saitko vastauksia? Itsellä samanlainen ajatus uittaa yksi suomeen omaan käyttöön kauppakassiksi...onko jotain yhteisöä jossain?
Ilmoita
nosto....eipä näy muuta kuin ulkomailla joitakin, Tanskassakin missä näitä alkuun valmistettiin on harvinainen.
Ilmoita
Nosto...aihe saa aikaan virnuilua ja/tai ihmettelyä. Juu ei sovellu Suomen talveen muttei järven pohjassa ajeluun liioin. Kumpaakaan ei ole kukaan väittänytkään.
Ilmoita
Outopossu, onko ajatuksen tasolta päästy eteenpäin? Mulla olisi yksi tosiaan tanskassa valmistettu joka kuuluu perheeseen jonka saisin ruotsista suomeen mutta vaatii laittoa, mietin että otanko sen vai hakisiko saksasta kunnossa olevan. Kalliitta nuo eivät ole saksassakaan, kuljetus tosin maksaa. Ruotsissa tuo on rekisteröity vanhanajan mopoksi ja saa ajaa pyöräilyteillä.. En sitten tiedä miten suomessa..

Voisit laitella viestiä niin voitais ihmetellä enemmänkin jos olet vielä hankinta aikeissa. Itseltäni taittuu myös ruotsi ja varaosia noihin saa esimerkiksi tanskasta netin kautta.
Ilmoita
olacha:
ajatuksen tasolla vielä. Hakumatkan vaatii joka tapauksessa, Suomesta en ole löytänyt kuin yhden aika riekaleen. Pitkä pakettiauto tai traileri tarvitaan, nettitietojen mukaan ajopelin pituus olisi noin 2,8 m (http://www.cityel.de/index.php/produkte/cityel-technische-daten). Samaan pakuun voi toki ottaa tuliaiset...

Huonot tai kokonaan puuttuvat akut ei mielestäni ongelma; joka tapauksessa uudet akut ovat toimintavarmempia ja itse tietää hyvällä varmuudella missä kohtaa elinkaarta mennään. Heittää ne vanhat akut vaikka paikallisesti aurinkokennokäyttöön, missä ajaminen ei hyydy, tai kierrätykseen kilohinnalla.

Saksalaiset myynnissä olleet näyttävät olevan aika etelässä...ajomatka polttoaineineen ja yöpymisineen vs. haku Ruotsista + kunnostus. Saksaan "alakautta" Via Balticaa pitkin tai sitten Ruotsin ja Tanskan halki. Jälkimmäisen tunnen paremmin., Tanska on yllättävän lähellä. Kunnostuksesta ei voi etukäteen tietää mitä menee, muut voi jokseenkin laskea. Kunnostamalla projektin itse tosin tuntee sitten ajopelin läpikotaisin ja tekee vaikka joitain paranteluja. Tämmöisissä harvinaisissa ajopeleissä varmasti hyödyllistä. Kunnostusvaihtoehdossa saako varaosia?

Enpä tiedä enkä ole saanut tietoa miten menee tullit, verot ym. tässä tapauksessa. Tai sitten vaan hakee ja katsoo sitten kuinka käy. Ja millaiseen rekisteriin/vakuutuksiin menee. Jos Ruotsissa menee vanhanajan mopona niin menisikö siten meilläkin?
0 VASTAUS:
+Lisää kommentti
Sitten: alkupään tuotanto lienee pian museoiässä. Olisiko tällaiselle vehkeelle näppärää heittää museorekisteriin? Kun ei varmaan ajeta ympäri vuoden kumminkaan. Ja muutenkin tarvitsee rinnalle "oikean" auton. Museoleimatun vehkeen käyttö on paitsi halpaa myös huoletonta ilman alituista käyttöönotto-käytöstäpoistoveivausta, sen kun ajaa kun huvittaa. Ajopäivät ja muut ehdot muistaen.

Tämä vaihtoehto sulkee tosin pois erilaiset tuunaukset, joita myös olisi mielenkiintoista värkätä.
Ilmoita
nosto...yhä hakusessa.
Ilmoita
Moi, Suomessa rekisteröidään L2(kolmipyöräinen mopo) tai L5(moottorikäyttöinen kolmipyörä) luokkaan riippuen kokonaispainosta ja suurimmasta rakenteelliesta nopeudesta.
Noistahan on muutamaa eri versiota saatavilla .

Tulee siis rekisteröintikatsastaa ennen tieliikennekäyttöä suomessa.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

City El / Mini El -sähköauto

Otsikon mukaisia kolmipyöräisiä, sähköllä kulkevia ajopelejä päätyi joidenkin tietojen mukaan joitakin Suomeen aikanaan. Löytyisikö täältä käyttökokemuksia? Mihin ajoneuvoluokkaan laite tarkalleen rekisteröityy? Millaiset vakuutukset ym. pakolliset jutut? Mitä maksaisi tuollaisen uittaminen Suomeen jne. tai myisikö joku omansa? Miten harrastaminen (varaosat ym.), huolto jne.?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta