Opiskelen tietoverkkotekniikkaa AMK-tasolla kolmannella vuosikurssilla, mutta olen kuitenkin viime aikoina alkanut miettiä koulun lopettamista, koska oman käsitykseni mukaan tietoverkkoinsinöörejä on paljon työttömänä, ja pelkään että tuhlaan vain aikaani kouluttautumalla alalle jossa ei ilmeisesti ole töitä. Pitäisikö laittaa pillit pussiin vai jatkaa loppuun asti?
Koulun lopettaminen?
13
609
Vastaukset
- 2334534
Kannattaisi varmaan erikoistua tietosuojaan tms.
Pelkkiä reitittimien cli naputtelioita ja kaapelin vetäjiä varmaan riittää suomessa ja EU-alueella. Itse olen jo eläkkeellä IT-hommista (2013) ja ei se mitään herkkua ollut.
Tosin olin ns. kansakoulupohjalta tuolla allalla ja huonolla englannilla. - 3568359
Ei työttömäksi kannata kouluttautua. Ja jos ei tuossa vaiheessa opintoja sinulla tai opiskelukavereillasi ole jo työelämäyhteyksiä, tilanne on varmasti huono.
Kevään yhteyshaussa nyt vain hakemusta paremmille aloille.- TyönPerässä
Tai sitten otat strategiaksi ulkomaat. Suomen IT-ala on niin pienimuotoista ja epävakaata, että on parempi suunnata sivistyksen pariin. Saksa on tietysti takuuvarma, mutta varmasti tuolta länsinaapureistakin löytyy tekemistä ihan tarpeeksi.
- 3568359
TyönPerässä kirjoitti:
Tai sitten otat strategiaksi ulkomaat. Suomen IT-ala on niin pienimuotoista ja epävakaata, että on parempi suunnata sivistyksen pariin. Saksa on tietysti takuuvarma, mutta varmasti tuolta länsinaapureistakin löytyy tekemistä ihan tarpeeksi.
On se kuitenkin etu hakea työpaikkaa sellaisesta maasta, jossa on hankkinut koulutuksensa ja jonka kielen osaa täydellisesti. Toki jollakin ammattiryhmällä voi joskus olla tilanne, jossa siitä huolimatta on maastamuutto ykkösvaihtoehto. Kannattaa selvittää tämän hetken olosuhteet tarkkaan.
- Old-Punk-Rocker
25-vuotta alalla ja opiskellut tietojenkäsittelyä, tietotekniikkaa ja tietoliikennetekniikkaa. Opisto, AMK ja yliopistotasolla. Suurimman osan työn ohessa.
Sinuna miettisin, että paljonko sinulla on vielä opiskeluja jäljellä eli miten nopeasti saat tutkinnon kasaan. Jos on epäilyksiä koko asiasta niin voi yrittää tehdä samalla jotain hanttihommia ja sitten yksinkertaisesti yrittää saada opinnot kasaan ilman mitään "huippuarvosanoja".
Omasta mielestäni 3 vuotta takana on kuitenkin paljon heitettäväksi roskiin jos on suoritukset menneet läpi. Vai mitä mieltä itse olet?
Voihan sitä hakeutua töihin muulle alalle ja jonkin ajan päästä suorittaa esim. työnohessa tms jonkun toisen tutkinnon. Ja kuten täällä mainittiin niin lähteä ulkomaille jossain vaiheessa töihin,
Näkisin että 3 vuoden jälkeen kannattaa vetää opiskelut loppuun jolleivat ne ole aivan ylitsepääsemättömiä. Sen jälkeen voi yrittää opiskella ja päästä töihin alalle jossa IT-asiat eivät paina.
Olen itsekin harkitsemassa ulkomaille muuttoa, koska en usko että Suomi tarjoaa monestakaan näkökulmasta yhtään mitään.- OnnellinenM
"koska en usko että Suomi tarjoaa monestakaan näkökulmasta yhtään mitään."
Mitä nyt maailman parhaan maan kokonaisuutena usean kansainvälisen mittauksen mukaan. Maailman onnellisin kansa, lyhyesti sanottuna. - Elämää.on.muuallakin
OnnellinenM kirjoitti:
"koska en usko että Suomi tarjoaa monestakaan näkökulmasta yhtään mitään."
Mitä nyt maailman parhaan maan kokonaisuutena usean kansainvälisen mittauksen mukaan. Maailman onnellisin kansa, lyhyesti sanottuna.Käsittääkseni Suomessa tehdään itsemurhia enemmän kuin keskimäärin muissa maissa ja työttömyys opiskelleiden ihmisten kohdalla on suuri. Samoin verotus ja elinkustannukset korkeimpia koko Euroopassa.
Jää toki tänne jos haluat eihän se ketään kiinnosta. - Suositus_
Elämää.on.muuallakin kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa tehdään itsemurhia enemmän kuin keskimäärin muissa maissa ja työttömyys opiskelleiden ihmisten kohdalla on suuri. Samoin verotus ja elinkustannukset korkeimpia koko Euroopassa.
Jää toki tänne jos haluat eihän se ketään kiinnosta.Muuta pois Suomesta johonkin muualle. Molemmat maat muuttuu paremmiksi. Win-Win tilanne.
- Jussipekka348
Opiskele tutkinto loppuun, mutta erikoistu samalla omalla ajalla moderneihin tietoverkkotekniikoihin. Esim. juuri nyt NetDevOps (verkkolaitteihin konffaus Ansiblella ja konffien pitäminen gitissä, automatisointi, jne.) ja pilvessä käytettävät verkkoratkaisut. Hanki esim. AWS:n Networking Specialty certifikaatti omalla rahalla (300€). Jos sulla on näistä kokemusta ja pystyt sen osoittamaan, niin luultavasti saat työpaikan heittämällä. Jos taas haet pelkillä AMK:n todistuksilla ilman mitään omaa panostusta/harrastuneisuutta niin voi olla vaikeempaa.
- Buhabuhahehhehee
Aina kannattaa heti lopettaa jos vaa voi.
- huhheiinssi
Minusta taas on aina mukavampi hemmotella itseään ajatuksella, siis pelkällä ajatuksella, että voi lopettaa ja pitää se lopettamisen mahdollisuus voimassa. Kunnes valmistuu!
- Fail2ban
Valmistuneet epäonnistuivat lopettamisessa!
- Anonyymi
Fail2ban kirjoitti:
Valmistuneet epäonnistuivat lopettamisessa!
Onnistuivat kuitenkin epälopettamisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412795Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4342363Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens232292Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau182110Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421786Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1411747Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241275Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,21180- 741079
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67997