Masentunut äiti

Mam87

Mä ajattelin omasta tilanteestani kirjoittaa tänne jos vaikka joku kohtalo toveri lukis ja kertois omia kokemuksia..
Eli olen 4 ja 6v tyttöjen äiti ja lasten isän kanssa erottu reilu 2v sitten hänen juomisensa takia.. no sen jälkeen olen hoitanut lapset pääasiassa yksin. Toki lapset on isän luona välillä vkl ja lomilla.
Mä oon aina ollut tosi vahva ihminen ja aina hoitanut tytöt hyvin. Toisen ammatinkin opiskelin silloin kun vielä virtaa riitti..
Nyt ollaan muutettu uudelle paikkakunnalle ja asuttu täällä reilut puoli vuotta. Eskari ja tarha rullaa hyvin, samoin oma työni lähihoitajana. Ongelmana on jatkuva masentuneisuus ja illat menee itkua niellen. Koitan tehdä paljon kaikkea kivaa lasten kanssa mut silti tää tyhjyys ja surumielisyys ei lähe pois... mulla on paljon ystäviä ja sukulaisia mutta toki harvemmin kasvotusten tavataan välimatkojen vuoksi. Varmaan auttais kun lähtis ihmisten ilmoille, mut mulla on vaikee tutustua uusiin ihmisiin tai lähteä esim salille, kun on historiaa paniikkihäiriön kanssa jo yli 10 vuotta😥 huhhuh ehkä mä valitan tyhjästä mut surettaa kun en mä aina ole ollut näin epätoivoinen ja yksinäinen..
Olis lohduttavaa kuulla jos jollain on samoja kokemuksia ja siitä miten tästä selvitään.

28

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Mam87.

      Ensinnäkin onnittelen sinua siitä, että olet voinut hoitaa lapsesi ja työsi. Olet sinnikäs ponnistelija.

      Mutta masennuksesi ja itkusi on vahva merkki siitä, että tarvitset tukea. Suosittelen viipymättä sinun hakeutumaan lääkäriin mielialan hoitamisen suhteen. Yhdessä voitte pohtia, millaisia palveluja paikkakunnallasi on, joka auttaisi sinua jaksamaan. Usein myös lääkitys on hyvä ja tarpeellinen tuki, josta voitte lääkärin kanssa myös keskustella.
      Moni kokee saavansa vertaistukiryhmistä voimaa ja iloa elämäänsä. Paikkakunnallasi varmasti toimii jotain yksinhuoltajatoimintaa, joko seurakunnan, kunnan tai muun toimijan (MLL tms) taholta. Lääkitys voisi auttaa sinua ylittämään kynnyksen mennä mukaan. Yhteisöllisyys voimaannnuttaa ja kokemus ymmärretyksi tulemisesta toisten samaa kokeneiden taholta on jokaiselle tärkeää.

      Tuntui hyvältä, että sinulla on ystäviä ja sukua. Mutta ehkä voisit avoimemmin heillekin kertoa, että olet poikki ja mieli maassa. Jospa hekin voisivat enemmän ottaa sinua huomioon ja esim. tulla luoksesi helpommin.

      Toivon sinun ja lastesi elämään kaikkea hyvää

      Merja, diakoni

      • missä_Kristus

        Merja, kirkon työntekijä, missä on ammatillinen moraalisi? Et ole lääkäri, joten et voi suositella lääkitystä. Et voi diakonin eettisyytesi säilyttäen väittää, että lääkityksen avulla uskallus lisääntyy. Merja, kuka on esimiehesi? Haluan tehdä sinusta virallisen valituksen.


      • Sinä.osaat
        missä_Kristus kirjoitti:

        Merja, kirkon työntekijä, missä on ammatillinen moraalisi? Et ole lääkäri, joten et voi suositella lääkitystä. Et voi diakonin eettisyytesi säilyttäen väittää, että lääkityksen avulla uskallus lisääntyy. Merja, kuka on esimiehesi? Haluan tehdä sinusta virallisen valituksen.

        Kaikeksi onneksi tiedät mitä on tehtävä. Neuvo nyt aloittajaa ja unohda diakonin jahtaaminen toistaiseksi tässä osallistumisinnossasi. Diakonista valittaminen ei auta masentunutta ja väsynyttä äitiä.
        Yksinhuoltajaäiti tarvitsee tukea.


      • dlxl
        Sinä.osaat kirjoitti:

        Kaikeksi onneksi tiedät mitä on tehtävä. Neuvo nyt aloittajaa ja unohda diakonin jahtaaminen toistaiseksi tässä osallistumisinnossasi. Diakonista valittaminen ei auta masentunutta ja väsynyttä äitiä.
        Yksinhuoltajaäiti tarvitsee tukea.

        Jahtaaminen on sinun oma itse keksitty havainto ja pyydän että menet fantasioittesi kanssa toisaalle, sillä jahtaamisfantasiasi ei sovi tähän aiheeseen.


      • Kirkkojajokalähtöön

        Pöyristyttävää, että kirkko mainostaa jo lääkkeitäkin o.O

        Lääkekoukusta on monen alamäki alkanut.

        Ei auta mikään muu kuin se, että kirjoittaja ohjaa itse itsensä ovesta ulos, ja ryhtyy tekemään sitä mikä saa hullut alakulot karisemaan. Työväenopistoon, eril. piireihin (kirjallisuus-/taidepiireihin, keskustelupiireihin) tai mihin ikinä. Paikallislehdissä monet, monet yhdistykset yms. ilmoittelevat tilaisuuksistaan, kutsuvat mukaan. Sosiaalihuollolta löytyy tukea, yh-vanhempien lapsille on yökyliä yms. säännöllisesti jne. Mielenterveystoimi tarjoaa kuuntelevia korvia, jos sellaisille on tarvetta.

        Kukaan ei tule kotoa hakemaan.

        Kukaan ei osaa auttaa, jos ei apua osata pyytää.

        Itsessä kieriskelylle, itsesäälille mononkuva peppuun ja menoksi, vaikka väkisin.

        Ja kirkkoon tai muihin uskonnollisiin juttuihin ei kannata lähteä, vaikka uskovaiset herkästi aistivat alttiissa tilassa olevan uhrin, iskevät kun ihminen on heikoimmillaan. Muutkin kuin Jehovan todistajat toimivat juuri näin ikävästi.

        Voimia. Älä vain turvaa tunteittesi turruttamiseen lääkkeillä. Pitkässä juoksussa muusta ei ole hyötyä kuin siitä, että kohtaa tunteensa ja oppii käsittelemään niitä ilman, että antaa niille valkan määrätä elämisen ja olemisen suuntaa.


    • NäilläMeilläMennään

      En itse koskaan suosittele ensimmäisenä lääkäriin menoa ja lääkitystä, vaan mieti miten voisit itse muuttaa elämääsi parempaan suuntaan.
      Jos et esim. nuku tapeeksi tai hyvin, niin masennus helposti iskee. Jos uni on huonoa, ei jaksa tehdä mitään. Yritä vaikka väkisin lenkkeillä/ulkoilla tyttöjen kanssa. Pidä huolta että syötte terveellisesti. Nykyiset ravitsemussuositukset eivät ole ihan oikeat. Monesti nykysuositusten mukaan sokeria ja lisäaineita tulee ravinnosta liikaa.

      Kun menet seuraavalla kerralla kauppaan osta HeVi osannolta hedelmiä ja tuoreita kasviksia, vaikka pinaattia, lanttua, bataattia jne. Sitten ostat 100 % ruisleipää ilman hiivaa. Seuraavaksi tuoreen lihan ja kalan osastolle. Osta sieltä käsittelemättömiä tuotteita. Jos mahdollista älä osta kaasupakattua vaan tuoretiskiltä tai kelmuun palvelutiskiin laitettua lihaa. Maitohyllystä luomutäysmaitoa. Sitten pakasteista marjoja, jos et kesällä ole ehtinyt metsään ja aamupalaksi tytöille ja itsellesi Elovenaa kaurapuuron aineksiksi. Jätä pois tuotteet, joissa on vehnää, maltodekstriiniä, palmuöljyä, siirappeja. Arvaa mitä, et ostanut yhtää lisäaineita tai lisättyä sokeria!!!

      Sitten vielä kipaiset apteekkiin ja ostat D-vitamiinia. Olen varma, että jo viikon kuluttua vointisi on parempi.

    • TsemppiHali

      Kerro missäpäin Suomea asut. Löytyisikö täältä ystävä?
      Uskon, että samassa tilanteessa olevia on vaikka kuinka ja pointti olisikin, että kuinka he löytävät toisensa. Joskus perheelle ei ole helppo kertoa asioista, mutta ystävälle on.
      Jaksamista!
      P.S. Eivät ne lapset tarvitse mitään ihmeellistä ohjelmaa arkisin. Tehkää rahkaa yhdessä iltapalaksi, joskus lämpimiä leipiä tai leipokaa sämpylöitä. Käykää puistossa tai kaakaolla (se voi olla kotoa tuotua termarissa) läheisellä (?) rannalla tmv.

    • TsemppiHali

      Kerro missäpäin Suomea asut. Löytyisikö täältä ystävä?
      Uskon, että samassa tilanteessa olevia on vaikka kuinka ja pointti olisikin, että kuinka he löytävät toisensa. Joskus perheelle ei ole helppo kertoa asioista, mutta ystävälle on.
      Jaksamista!
      P.S. Eivät ne lapset tarvitse mitään ihmeellistä ohjelmaa arkisin. Tehkää rahkaa yhdessä iltapalaksi, joskus lämpimiä leipiä tai leipokaa sämpylöitä. Käykää puistossa tai kaakaolla (se voi olla kotoa tuotua termarissa) läheisellä (?) rannalla tmv.

    • TsemppiHali

      Kerro missäpäin Suomea asut. Löytyisikö täältä ystävä?
      Uskon, että samassa tilanteessa olevia on vaikka kuinka ja pointti olisikin, että kuinka he löytävät toisensa. Joskus perheelle ei ole helppo kertoa asioista, mutta ystävälle on.
      Jaksamista!
      P.S. Eivät ne lapset tarvitse mitään ihmeellistä ohjelmaa arkisin. Tehkää rahkaa yhdessä iltapalaksi, joskus lämpimiä leipiä tai leipokaa sämpylöitä. Käykää puistossa tai kaakaolla (se voi olla kotoa tuotua termarissa) läheisellä (?) rannalla tmv.

    • TsemppiHali

      Kerro missäpäin Suomea asut. Löytyisikö täältä ystävä?
      Uskon, että samassa tilanteessa olevia on vaikka kuinka ja pointti olisikin, että kuinka he löytävät toisensa. Joskus perheelle ei ole helppo kertoa asioista, mutta ystävälle on.
      Jaksamista!
      P.S. Eivät ne lapset tarvitse mitään ihmeellistä ohjelmaa arkisin. Tehkää rahkaa yhdessä iltapalaksi, joskus lämpimiä leipiä tai leipokaa sämpylöitä. Käykää puistossa tai kaakaolla (se voi olla kotoa tuotua termarissa) läheisellä (?) rannalla tmv.

    • TsemppiHali

      Kerro missäpäin Suomea asut. Löytyisikö täältä ystävä?
      Uskon, että samassa tilanteessa olevia on vaikka kuinka ja pointti olisikin, että kuinka he löytävät toisensa. Joskus perheelle ei ole helppo kertoa asioista, mutta ystävälle on.
      Jaksamista!
      P.S. Eivät ne lapset tarvitse mitään ihmeellistä ohjelmaa arkisin. Tehkää rahkaa yhdessä iltapalaksi, joskus lämpimiä leipiä tai leipokaa sämpylöitä. Käykää puistossa tai kaakaolla (se voi olla kotoa tuotua termarissa) läheisellä (?) rannalla tmv.

      • TsemppiHali

        Sorry, vähän kertautui...


    • jokuvaaann

      Masennuslääkkeet on bisnes, ja ne koukuttaa kaiken lisäksi...

      • lääkefirmojen_mainos

        Diakoni Merja suosittelee usein lääkitystä vastauksissaan.


    • aivo

      Itsellä oli pari vuotta takaperin masentuneisuutta, ahdistusta, paniikkihäiriökohtauksia jotka loppui kahvin juomisen lopettamisella, myös uni ja ravinto merkitsevät paljon. Talven pimeys voi lisätä alakuloisuutta. Jos koet olevasi yksinäinen niin muuta ihmeessä ihmisten ilmoille, voita pelkosi ja tutustu uusiin ihmisiin.

      • aivotus

        PS. Et valita tyhjästä, elämänilo on tärkeä asia.


    • Aitohoiva

      Ensimmäinen virhe.

      "Eli olen 4 ja 6v tyttöjen äiti ja lasten isän kanssa erottu reilu 2v sitten hänen juomisensa takia" Eron aikana tytöt 2 ja 4v, ei voinut alkoholiongelma tulla yllätyksenä lasten saamisen jälkeen. Kannattiko tehtä lapsia alkoholiriippuvaisen kanssa?

      Toinen virhe.

      " Eskari ja tarha rullaa hyvin, samoin oma työni lähihoitajana. "
      "Ongelmana on jatkuva masentuneisuus ja ..."

      Tuskin onnistuu lähihoitajatyö hyvin oikeasti masentuneelta ihmiseltä.

      Kolmas virhe.

      Jos olisit oikeasti lähihoitaja, eli hoiva-alan ammattilainen, tietäisit varmasti mistä kuvailemiisi ongelmiin haetaan apua, etkä täällä kyselisi muiden kokemuksia masennuksesta.

      Valitettavasti tarinasi ei ole uskottava.

    • ulosjalenkille

      Paniikkihäiriöön on olemassa lääkityksiä ja varmasti auttavatkin joillekkin,tärkeää myös muistaa ulkoilla tarpeeksi,syödä terveellisesti,vähentää kahvia pois...etkö työssä ole löytänyt yhtään ystävää itsellesi joka olisi myös tukenasi.Joskus syynä on myös hormoonitason aleneminen...siis voi aiheuttaa masennusta.

    • Mam87

      Aitohoiva; en vaivaudu edes sanomaan sinusra mitään... ja toinen asia että niitä lakipykäliä sieltä turun seudulta on turha laittaa, olen itsekkin siis Turusta kotoisin ja järkikin sanoo että myös isällä on oikeus lapsiin ja lapsilla isään. MUTTA jos isä mielummin menee ystävineen ryyppäämään joka kerta kun lapset olisivat olleet tulossa, niin mitä minä sille voin.. olen yrittänyt kaikkeni lasten takia jotta yhteys isään säilyisi mutta isä ei tunnu olevan enää kiinnostunut. Se ei muutenkaan ollut tässä se pointti, kiitos vain.Hoohoijaa joo mutta kiitos asiallisista vastauksistanne, eiköhän se siitä! Lähinnähän minä kyselinkin että onko jollakin samoja kokemuksia ja kiitti niistä asiallisista vastauksista!

      • Aitohoiva

        Vastauksesi ei muuta sitä, että tarinasi ei ole uskottava. Varsinkin kun et pysty toteamuksiani kumoamaan.

        "MUTTA jos isä mielummin menee ystävineen ryyppäämään joka kerta kun lapset olisivat olleet tulossa, niin mitä minä sille voin.."

        No miksi piti tehdä lapset alkoholiongelmaisen kanssa? Kuvitellaan että kertomuksesi pitää paikkansa. Silloinhan olet tieten tahtoen hankkiutunut raskaaksi alkoholistin kanssa. Vai kehtaatko väittää että hänestä tuli alkoholisti vasta nuoremman lapsen syntymän jälkeen.

        Se miksi vaivauduin kommentoimaan sinulle johtuu siitä, on erittäin typerää härnätä tuollaisilla "onko jollakin samoja kokemuksia" kysymyksillä niitä jotka ovat oikeasti olleet masentuneita.


      • meneammattiavunpiiriin
        Aitohoiva kirjoitti:

        Vastauksesi ei muuta sitä, että tarinasi ei ole uskottava. Varsinkin kun et pysty toteamuksiani kumoamaan.

        "MUTTA jos isä mielummin menee ystävineen ryyppäämään joka kerta kun lapset olisivat olleet tulossa, niin mitä minä sille voin.."

        No miksi piti tehdä lapset alkoholiongelmaisen kanssa? Kuvitellaan että kertomuksesi pitää paikkansa. Silloinhan olet tieten tahtoen hankkiutunut raskaaksi alkoholistin kanssa. Vai kehtaatko väittää että hänestä tuli alkoholisti vasta nuoremman lapsen syntymän jälkeen.

        Se miksi vaivauduin kommentoimaan sinulle johtuu siitä, on erittäin typerää härnätä tuollaisilla "onko jollakin samoja kokemuksia" kysymyksillä niitä jotka ovat oikeasti olleet masentuneita.

        ei masentunut ihminen jaksa kommentoida typeriä pakkoajatuksiasi.

        sinä voit hakeutua ammattiavun piiriin.

        toivon mukaan tulet järkiisi ja et sekaannu enää ihmisten henkilökohtaiiin asioihin.

        vaivaudut kommentoimaan pakkomielteesi johdosta. sinä et parane täällä ihmisiä härnäämällä.


      • Aitohoiva

        "ei masentunut ihminen jaksa kommentoida typeriä pakkoajatuksiasi."
        Jaksaa kuitenkin stoorin kirjoittaa ja toivoo vastauksia joita lukea. Jaksaa myös työnsä hoitaa hyvin, eli masentunut vain vapaa-aikana.

        Ei minulla ole pakkomielteitä. Enkä ole koskaan ollut masentunut. Järjen juoksussani ei ole vikaa. Kirjoittamiseni syy löytyy edellisen viestin viimeisestä kappaleesta. Se että sinulla tökkii luetun ymmärtäminen ei ole minun vika.

        Jos keksii stooreja, tekisi niistä edes uskottavia. Aloituksesta on liiankin helppo huomata epäjohdonmukaisuudet, jotka paljastavat jutun keksityksi. Jos et niitä näe, niin sekään ei ole minun vika.

        Mitä jos lukisit aloituksen oikein ajatuksella? No, joko valkeni?

        Eiköhän tämä ollut tässä. Kiitos ja näkemiin.


    • Kaikenlaisia

      Hei "aitohoiva": toivottavasti et tosiaan oikeasti hoida ketään missään, sun jutuistas paistaa selkeesti esiin et olet sairas! Hanki apua oikeasti jostainmuualta kun stalkkaamalla täällä suomi24 sivuilla. Sun vittumaisilla jutuilla nyt ei ainakaan kenenkään mieltä piristetä. Aloittajahan halusikin kuulla vastaavia kokemuksia kun ei nyt näitä sängynpohja masentuneita ole... niinku sä varmaan jutuistas päätellen juurikin olet. Tee palvelus ja poistu kokonaan näist netti keskusteluista!

      • Aitohoiva

        Hei Kaikenlaista.

        Tarkentaisitko tuota "sun jutuistas paistaa selkeesti esiin et olet sairas!" Miten se mielestäsi tulee esiin?

        "Jos keksii stooreja, tekisi niistä edes uskottavia. Aloituksesta on liiankin helppo huomata epäjohdonmukaisuudet, jotka paljastavat jutun keksityksi. Jos et niitä näe, niin sekään ei ole minun vika." Mikä esim. tuossa kertoo sairaudestani tai masentuneisuudestani?

        "Sun vittumaisilla jutuilla nyt ei ainakaan kenenkään mieltä piristetä. "
        En ole edes yrittänyt kenenkään mieltä piristää. Todennut ainoastaan aloitusviestin keksityksi ja kommentoinut sitä. Ja muutamaa muuta minuun kohdistettua viestiä.

        Jos kuitenkin hyvä "kaikenlaista", lukisit ensimmäisen viestini ja aloittajan viestin oikein ajatuksella, niin ehkä jopa sinäkin löydät nuo mainitsemani epäkohdat.

        Lisäksi hyvä "Kaikenlaista". Kyllä hoidan aivan oikeasti "ketään", siksipä en uskokaan kaikkia stooreja kun on tietoa asioista. Sinun kirjoituksesta näkee selvästi että olet nuori, elämästä ja ihmisistä vähän kokemusta omaava henkilö. Luulet tietäväsi, myöhemmin tiedät luulleesi. Hyvää jatkoa joka tapauksessa sinullekin.


    • eihulluille

      lapsia- eikä vieraannuttaja "äideille- ja viranomaisille"-

    • SkumppatKerranVuodessa

      Alkoholistien ja huumeidenkäyttäjien kanssa ei pitäisi tehdä lapsia. Kyllä raittiitakin on maailma pullollaan tai ainakin niitä, jotka tajuavat mitä on kohtuukäyttö. Meillä ei ole viinalla läträtty, mutta ei olla ihan absolutistejakaan.

    • etähoiva

      Aitohoiva vaatii täsmentämään ja perustelemaan nettikirjoituksissa. Onkohan aitokirjoituksella jääny joku elämän tosiasia älyämättä. Jos haluat tosi juttuja niin mene juttelemaan kasvotusten.

      Mitäs teit lapsia alkoholistin kanssa on sama kun sanoisit että mitäs synnyit tyhmäksi, jokatapauksessa et ole auttavan sorttista ihmistä joten poistu ja mene kiusaamaan peiliä, veikkaan että se on sulle ihan okein.

      Aitohoiva sinun jutut kuulostaa 13-vuotiaan änkytykseltä ja tiedän että et ole sen ikäinen mutta kehityksesi on jäänyt sille asteelle

      • lähihoiva

        vaihda jo saatana levyä; kulluu puhki-


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe