Moottorihissin hyödyt?

Cmchissi

Minkälaisia kokemuksia muilla on moottorihisseistä?

Mietin jos moottorinvaihdon yhteydessä asentaisi cmc ml 65 5,5" manuaalihissin perään kiinni.
Hissi ei ole ilmainen joten puntaroin hyötyjä hintaan nähden.

Onko kukaan laskenut, tai osaako sanoa mututuntumalta paljonko polttoaineenkulutus pienenee hissin ansiosta ja/tai paljonko nopeus kasvaa hissin myötä?

Muita havaintoja hissillisen veneen käyttäytymiseen ja ajettavuuteen vs hissitön vene?

Kaikenlaiset kokemukset ja ajatukset kiinnostavat.
Sana on vapaa!

26

12683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argon86

      Mulla on kokemusta CMC hissistä, sekä setback telineistä kilpaveneessä, sekä kilpakäytössä.

      Polttoaineenkulutus ja nopeus on riippuvainen käytössä olevasta potkurista. Kerrotko vähän tarkemmin mihin venepakettiin hissi on tulossa niin osataan paremmin arvioida hissin toimintaa?

      Omien kokemusten perusteella hissi vaikuttaa nopeuteen useita solmua, eikä ajettavuus ainakaan ole huonontunut.

      Argo 16 hissillä: http://moottoriveneily.foorumi.eu/viewtopic.php?f=11&t=39
      Setback telineitä: http://moottoriveneily.foorumi.eu/viewtopic.php?f=7&t=18

      Jos haluat niin rekisteröidy Vauhti- ja moottoriveneilijöiden keskustelufoorumille.
      https://moottoriveneily.foorumi.eu/

      • Joakim1

        Mihin verrattuna hissi vaikutti nopeuteen useita solmuja? Ei kai mitään eroa ole optimikorkeudelle setbackillä laitettuun? Setbackin hyöty lienee venekohtaista eli onko painopisteen siirrolle tarvetta.


      • Argon86

        Verrattuna siihen, että moottori olisi suoraan perälaudassa kiinni ja AV-levy pohjan tasolla.

        Itse suosin setback telinettä jos koneen korkeutta ei tarvitse aktiivisesti säädellä.


      • Joakim1
        Argon86 kirjoitti:

        Verrattuna siihen, että moottori olisi suoraan perälaudassa kiinni ja AV-levy pohjan tasolla.

        Itse suosin setback telinettä jos koneen korkeutta ei tarvitse aktiivisesti säädellä.

        Entä pelkkä koneen nosto optimikorkeulle siirtämättä taaksepäin?


      • Argon86

        Tästä on jo vuosia aikaa, mutta Argo 16:ssa testasin kilpakäytössä moottoria suoraan perälaudassa ja oli noin 4 solmua hitaampi kuin 4" setback telineellä. Todennäköisesti joku painopiste muuttui kriittisesti ja säädöt olisi pitänyt hakea uudestaan testaamalla. Setback teline löysi tiensä takaisin perälautaan hyvinkin nopeasti.

        Kesällä testasin myös nykyisessä veneessä 6" ja 4" setbackin eroa. Tästä voi lukea lisää allekirjoittaneen blogista: http://moottoriveneily.foorumi.eu/viewtopic.php?f=33&t=20


    • Saattaapi mennä potkurikin vaihtoon....tosiaan lisätiedot veneestä auttaisi.

      • venhomies

        Potkurista puheenollen onko jollain tietoa hyvästä potkuri sepästä joka osaa viritellä normi alupotkurista paremman? Eli vähän lapojen muokkausta ja kuppausta reunaan niin sais luistoa pienemmäks ja ehkä pari solmua nopeutta lisää ihan nomi kalaveneeseenkin.


      • Argon86

        Oletettavasti jokainen potkurinkorjaaja osaa tehdä nuo toimenpiteet. Alupotkuria on kuitenkin haastavaa saada toimimaan normaalia ylempänä.

        Olen itse muokannut muutaman alupotkurin kannonpäällä pallopää vasaralla. Ei niistä visuaalisesti kauniita ole tullut, mutta molemmat ovat toimineet sen 1-2 solmua paremmin kuin vakiona.


    • hissipoika

      Busteriin meinasin.

      • Argon86

        Mikä Buster, moottori ja potkuri sulla on? Hissi periaatteessa vain mahdollistaa koneen korkeuden hakemisen portaattomasti ja siirtää veneen painopistettä hieman taakseppäin.

        En hirveästi osaa arvioida hissin hyötyjä jos kone on tarkoituksena pitää "siviili" korkeudella eli AV-levy lähes pohjan tasolla.


    • Vastauksena

      "paljonko polttoaineenkulutus pienenee hissin ansiosta ?"

      Polttoaineen kulutus riippuu kaasun asennosta ja moottorin kierroksista, muttei veneestä eikä potkurista eikä painopisteestä eikä kuormasta eikä tuulesta eikä aallokosta.
      Ai miksi, no siksi kun kaasun asento määrää paljonko polttoainetta sylinteriin suihkutetaan työtahtia kohti tietyssä koneessa, ja kierrokset sen montako työtahtia kyseisessä koneessa on aikayksikössä, esim tunnissa. Samassa koneessa sylinterien määrä ei muutu, joten se ei siksi vaikuta asiaan. Kulutus on siis noiden tulo, jos yksiköt olisivat sopivia, yleensä tarvitaan vielä jokin vakio ne korjaamaan.
      Samalla potkurilla kierrokset kasvaa, jos vauhti paranee konetta korottamalla, joten myös kulutuksessa on silloin kasvua.

      Taloudellisuuteen koneen korkeuden muuttaminen tietysti voi vaikuttaa myönteisesti, mikäli nopeus ko veneessä kasvaa, jos vauhdin kasvu on merkittävämpää kuin kierrosten. Tarpeeksi nostamalla tosin luisto kasvaa reilusti, jolloin kierrokset nousee paljonkin vauhtia enemmän, vauhti voi silloin vaikka laskeakin. Tällöin tietysti taloudellisuuskin heikkenee.

      Mikäli potkuria vaihdetaan siten että kierrokset täydellä kaasulla pysyy, pitäisi kulutuksen pysyä täysin samana, koska moottori "ei tiedä" mikä potkuri siellä on pyöritettävänä, joten ei osaa kuluttaa enempää eikä vähempää. Taloudellisuus riippuu silloin suoraan vauhdista siten että mitä kovempaa kulkee sitä taloudellisempaa meno on.

      • Joakim1

        Ei ole mikään yleinen totuus, että kulutus kasvaa kierrosten kasvaessa kaasu pohjassa ajettaessa. Homma on hyvin moottori- ja kierroslukualue kohtaista. Teho voi kasvaa tai laskea kierrosten kasvaessa, samoin ominaiskulutus. Kulutus on omininaiskulutuksen ja tehon tulo, joka voi laskea tai nousta kierrosten mukana.


      • Anonyymi

        Veden vastushan on nopeuden kolmanteen potenssiin, jos sen kulmavaihteen saisi edes irtonaosempaan veteen ja siihen pientä potkuripäivitystä niin kaikki voittaa!


    • hummat

      Jos minulle tulee jonnekkin kiire, menen yleensä autolla !

      • Princess-38

        Ja minä helikopterilla


    • Hipostelija

      Mulla on mv-marin 480s. Tuupparina toimii Evinrude v4 90hp vro. Kulkua oli vakio 13 1/4 ×17 alumiini potkurilla parhaillaan 73km/h kun sytkä oli korva kuulolla hyvä, myöhemmin laitoin lampulla sytytyksen kohilleen ja meno Tippu 70-71 km/h. Hommasin sitten rakerin teräs rusetin 13,5x22 ja vene kulki 76km/h. No eihän se tietenkään riitä ja touhusin 35 tuplakaasareiden tilalle 40 tuplatkaasarit purku Evarista joka oli 110hp ja pakopuolen osat myös ostin kun on aivan erillainen kun tuossa kuristetussa 90hp koneessa. Huomasin vaan kun aloin keväällä tekemään muutoksia koneeseen, että kahdesta männästä on lähtenyt ylemmät männän renkaat kävelemään ja samoin männän reunoista palaset, luultavasti enakkoo ollut liikaa ja Nakke käynyt naputtaa mäntiä :D no ei muutakun kone auki ja kesä meni ajelematta tällä veneellä, lohko tuli muutettua vanhan 135hp mukaiseksi ja pakoaukkoja tuli myös viilattua aika paljon isommaksi ja vietyä koneistamoon poraukseen, ostin rebuild kit sarjan ja isoimat ylikoon männät 0,40 ylikokoa. Nyt vaan odotella että saa lohkon ja pääsee moottorin kasaamaan uusilla osilla ja vesille testaamaan kulkua :D kesällä kun oli aikaa tuli veneen perälaudan vanerit uusittua ja samalla rakensin alumiinisen hissin 4" Setbacilla. Kavitaatio levy oli veneen alapuolella noin 2 senttiä joten uskon että hissillä saa aika paljonkin lisää nopeutta jos vaan tuolla veneellä voi ajaa, 70km/h kulkee tosi nätisti ja sen jälkeen alkaa vaappumaan puolelta toiselle aika rajustikkin jolloin joutuu löysäämään kaasun ja taas aloittaa alusta. Toivottavasti hissi auttaa tuohon vaivaan kun saa konetta nostaa reilusti pois tuolta vedestä kyntämästä turhan syvältä ja paino piste muuttuu vähän taemmaksi? Jospa sitä pääsisi näillä muutoksilla 80km/h paremmalle puolelle ja kipolla pystyisi ajammaan kaasupohjassa ilman tuota sivuttais suunnassa tapahtuvaa vaappumista. Venettä ajattelin keväällä muokata sen verran että pohjan kolot ja naarmut tasoitella pois ja maalata yli koko veneen. Vakio ratin korvaan vanhalla formulinkin kolmipuolaisella ratilla ja vakio penkkien tilalle löytyy jemmasta FK puolinahka penkit. Bensa tankki mulla on keulassa 43l muovinen, moottorista sen verran että VRO systeemin olen poistanut ja laittanut sähköisen bensapumpun, aluksi meinasi toinen kaasari tulvia vaikka onkin matalapaine pumppu, vaan ongelma ratkesi helposti kun laitoin ylempään kaasuttajan bensaletkuun T haaran ja pienen letkun menemään takaisin tankkiin jolloin tuli siis paluu linja, eikä painetta päässyt kaasareille kertymään liiaksi ja on kyllä systeemi toiminut moitteetta.

      • Peukku projektille =)


      • Hipostelija

        Miten ne ihmiset muotoilee sen alaperän semmoiseksi vähemmän vedenvastustaiseksi, hitsaako siihen lisää tavaraa, koritinalla vai jollain metalli kitillä? Ite vaan rälläkällä terottelin tylsät muodot pois ja alaevän myös teroitin. Tiiä sitten onko mitään muuta vyötyä kun menee verkoista vaan helpommin läpi:D


      • Jos potkuriakseli nostetaan pohjantasolle ja ylitte niin evän jatkaminen tulee ajankohtaiseksi. Jos evä katkeaa tai irroittaa vedestä täydessä laulussa niin vene saattaa mennä nurin. Perään tehdään yleensä nose tai nosecone, jälkimmäisessä on vedenotto. Yleensä pakkelista, mutta löytyy myös valmiita alumiinisia, jotka hitsataan ja pakkeloidaan muotoon.

        Katso mun profiilista venefoorumin osoite. Liity sinne ja aloita oma aihe projektista niin saadaan myös kuvia jakoon.


      • Hipostelija

        Ok. Saa nähä miten toi rakerin rusetti antaa konetta nostaa ettei pito karkaa, vaan sen näkee sitten kesällä. Jos se antaa nostaa, niin sitten pitää myös tuo lisä veden otto rakentaa ja tarvittaessa myös jatkaa sitä evää. Pitääpä koittaa tehä oma aihe sinne ja joku juttu tuosta veneestä ja moottorista, kuvia toki myös laittaa :)


      • Anonyymi
        Hipostelija kirjoitti:

        Ok. Saa nähä miten toi rakerin rusetti antaa konetta nostaa ettei pito karkaa, vaan sen näkee sitten kesällä. Jos se antaa nostaa, niin sitten pitää myös tuo lisä veden otto rakentaa ja tarvittaessa myös jatkaa sitä evää. Pitääpä koittaa tehä oma aihe sinne ja joku juttu tuosta veneestä ja moottorista, kuvia toki myös laittaa :)

        Kesällä sain tosiaan moottorin läjättyä kasaan uusilla osilla ja toimi hienosti koko kesän. Hissikin tuli rakennettua ja laitettua paikalleen. Moottori on nytten asennettu ylimpien veden ottoreikien kanssa pohjan tasaan. Kulku nousi 85km/h ja hissillä tosiian rauhottu tuo vene niin ettei vaapu puolelta toiselle ja voi ajaa urku selällään ongelmitta. Kokeilin myös tuon rakerin 13,5x22 tilalle laittaa bowertecin 14x24 rusettia vaan ei jaksanut sillä mennä kun 78km/h joten rakerin rusetti toimi paljon paremmin ja ovat kyllä hyvin eri mallisetkin. Bowertecin potkuri on lavoiltaan isot pallomaiset kun taas rakeri on huomattavasti sirompi. Rakerilla siis mennään taas. Vielä vois kokeilla jos jostain sais tollasen rakerin 13.5x23 että miten sillä menisi. Tämä kesä meni moottorin kimpussa niin jos ens kesänä pääsis sitten ite veneen pohjaa korjailemaan ja maalaamaan. Tv: Hipostelija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä sain tosiaan moottorin läjättyä kasaan uusilla osilla ja toimi hienosti koko kesän. Hissikin tuli rakennettua ja laitettua paikalleen. Moottori on nytten asennettu ylimpien veden ottoreikien kanssa pohjan tasaan. Kulku nousi 85km/h ja hissillä tosiian rauhottu tuo vene niin ettei vaapu puolelta toiselle ja voi ajaa urku selällään ongelmitta. Kokeilin myös tuon rakerin 13,5x22 tilalle laittaa bowertecin 14x24 rusettia vaan ei jaksanut sillä mennä kun 78km/h joten rakerin rusetti toimi paljon paremmin ja ovat kyllä hyvin eri mallisetkin. Bowertecin potkuri on lavoiltaan isot pallomaiset kun taas rakeri on huomattavasti sirompi. Rakerilla siis mennään taas. Vielä vois kokeilla jos jostain sais tollasen rakerin 13.5x23 että miten sillä menisi. Tämä kesä meni moottorin kimpussa niin jos ens kesänä pääsis sitten ite veneen pohjaa korjailemaan ja maalaamaan. Tv: Hipostelija

        Tuli hankittua Nordkapp enduro 605.
        Olisi halu investoida esim. "Simrad" eteen päin näyttävä kaiku plotteri, tarkoitus ajella poissa laivareiteiltä, olisi hyvä tietää ennakkoon mitä tuleman pitää edessä ennen kuin karille/kivikkoon söyryyttää.
        Tämä maisemien tutkiminen siis ihan tyhjäkäynti /mateluvauhtia.🙂

        Toinen asia, ajatus hommata hissi (SEASTAR JP5040R MOOTTORIHISSI 4" SETBACK), jolloin myös apua moottorin optimikorkeus säätöön matka- ja kovissa vauhdeissa sekä ylemmäs nosto apu (syvyltä pois) nuissa maisema ajuissa / matalammissa vesissä ajuissa. Onko kokemusta kyseisistä tuotteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli hankittua Nordkapp enduro 605.
        Olisi halu investoida esim. "Simrad" eteen päin näyttävä kaiku plotteri, tarkoitus ajella poissa laivareiteiltä, olisi hyvä tietää ennakkoon mitä tuleman pitää edessä ennen kuin karille/kivikkoon söyryyttää.
        Tämä maisemien tutkiminen siis ihan tyhjäkäynti /mateluvauhtia.🙂

        Toinen asia, ajatus hommata hissi (SEASTAR JP5040R MOOTTORIHISSI 4" SETBACK), jolloin myös apua moottorin optimikorkeus säätöön matka- ja kovissa vauhdeissa sekä ylemmäs nosto apu (syvyltä pois) nuissa maisema ajuissa / matalammissa vesissä ajuissa. Onko kokemusta kyseisistä tuotteista.

        Terve, en osaa ottaa kantaa noihin koneen säätö juttuihin, mutta eteenpäin näyttävästä kaiusta (FLS) on kokemuksia.
        Ne ovat herkkiä ilmakuplille, joten se anturi täytyy saada aivan puhtaaseen virtaukseen..

        Käytännössä sen kanssa ei voi tuhatta ja sataa ajaa, sillä se kaikusektori on melko vaatimaton, eikä väistämiset onnistu viime hetkellä.
        Sitäpaitsi se keila on vielä syvyydestä riippuvainen, joten matalassa vedessä sillä ei pitkälle näe.

        Nämä tulivat mieleen ja halusin varoittaa sinua, ettet odota liikoja siltä FLS : ltä.


    • Anonyymi

      Miten muutetaan toi 90hv että saadaan se 110-115hv ?

      • Anonyymi

        Kaasarit vaihtaa ne oli muistaakseni ilmoitettu vaikiossa kaasareissa 13/16 ja ne vaihtaa sellasiin kaasareihin missä lukema on 15/16 muistelen ja pakopuolelle tulee semmoset pakokaasun ohjaimet ja pallukka pakosarja. Kuvia löytyy googlesta kun kirjottaa evinrude v4 140hp exhaust. Sitten jos haluu vielä lisää niin lohkoa pitää pikkusen muokata ja kannet vaihtaa, olin jostain lukevinani että joissain tietyn ikäisissä 85hp koneissa ois ne kannet ja tietenkin vanhoissa 135hp ja 140hp koneissa on. Niillä saa ilmeisesti puristuksia lisää koneeseen. Tv: Hipostelija


    • Anonyymi

      Menee ohi aiheen mutta tiedätkö mitä eroa on omc 120hp versus 140hp V4 koneilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3161
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2719
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1817
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      971
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe