Nauticat 35

kaikki likoon

Tervehdys, kertokaa vähän mielipiteitä :

Tällainen käytetty NC 35 vaikka ulkomailta haettuna on yksi vaihtoehto, kun mietimme valtamerikelpoisen purjeveneen ostoa.

http://www.nauticat.com/yachts/35/35info.html

Mutta sitä on hiukan vaikea vertailla "tavallisiin" purjeveneisiin. Lisäksi en tiedä sitä ikinä testatun kunnolla missään venealan julkaisussa. Niinpä kysynkin :

- miten mahtaa purjehtiminen erota jostain tyypillisestä 35-jalkaisesta purjeveneestä ?
- mitä menetän "tavalliseen" purjeveneeseen nähden ?
- jos tällaisella olisi LYS luku, mikä se mahtaisi olla ?
- positiivista on ainakin mahtavat sisätilat, entä mikähän muu erityisesti puoltaisi moisen ostoa ?

Kiitti jo etukäteen mielipiteistä ja jos joku muistaisi k.o. veneen testejä niin...

22

8214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Catti

      Ei Nauticat ole mikään purjevene, vaikka siinä purjeita onkin.
      20 vuoden aikana olen nähnyt kaksi kertaa nauticatin täysillä purjeilla, muullon ne ajaa koneella.
      Se on sell. harrastuspurkkari, jolla voi ehkä näyttää "köyhille", miten prameaa on.

      Kaveri sanoi joskus, että "ei sisältä voi purjehtia", tämäkin pitänee paikkansa.

      • Hasse

        Kyllä Nauticat oikeassa tuulessa on ihan hyväkin purjehtija. Jos tuuli on riittävän kova ja perän takaa, niin tuollainen 35-jalkainen Nauticat jättää kyllä vanaveteensä 30 jalkaiset "oikeat purjeveneet". Nauticatin laatu on todella viimeisteltyä ja vaikkei vene nyt ihan kryssivene olekaan, niin nämä uudet Kaj Gustafssonin suunnittelemat veneet ovat jotain aivan muuta luokkaa purjehdusominaisuuksiltaan kuin nimimerkki Cattin kuvaamat vanhat mallit. Itse olen kyllä nähnyt usein Nauticatin purjehtivan. Ihmettelenkin miten kukaan saaristossa purjehtiva ei ole nähnyt purjehtivaa Nauticattia. Nimimerkki on tosin oikeassa siinä, että Nauticatia ajetaan purjeilla kyllä ulkoa. Moottorilla voi sitten ajella sisäohjauksella. Uusimmissa ei tosin edes ole enää ruoria sisällä. Ohjaus tapahtuu autopilotin avulla, kuten muissakin Deck House veneissä, joita pidetään "oikeina" purjeveneinä. Käsittääkseni sama systeemi on myös isommissa Swaneissa.


      • Jukkis
        Hasse kirjoitti:

        Kyllä Nauticat oikeassa tuulessa on ihan hyväkin purjehtija. Jos tuuli on riittävän kova ja perän takaa, niin tuollainen 35-jalkainen Nauticat jättää kyllä vanaveteensä 30 jalkaiset "oikeat purjeveneet". Nauticatin laatu on todella viimeisteltyä ja vaikkei vene nyt ihan kryssivene olekaan, niin nämä uudet Kaj Gustafssonin suunnittelemat veneet ovat jotain aivan muuta luokkaa purjehdusominaisuuksiltaan kuin nimimerkki Cattin kuvaamat vanhat mallit. Itse olen kyllä nähnyt usein Nauticatin purjehtivan. Ihmettelenkin miten kukaan saaristossa purjehtiva ei ole nähnyt purjehtivaa Nauticattia. Nimimerkki on tosin oikeassa siinä, että Nauticatia ajetaan purjeilla kyllä ulkoa. Moottorilla voi sitten ajella sisäohjauksella. Uusimmissa ei tosin edes ole enää ruoria sisällä. Ohjaus tapahtuu autopilotin avulla, kuten muissakin Deck House veneissä, joita pidetään "oikeina" purjeveneinä. Käsittääkseni sama systeemi on myös isommissa Swaneissa.

        Nauticat 43 on oivapurjehtija kunhan keli on riittävä massaa kuljettamaan. Veneeni nyt etelän lämmössä, mutta on sillä Porkkalanselälläkin uskaltanut purjehtia. Tuulen tosin tarvitsee olla n.7-8 m/s ennekuin tapahtuu juuri mitään. Nousukulmaakaan ei voi juuri kehua...Etelään viedessä oli tilaa ajella ja tuultakin riitti. Venevauhdeiksi saatiin 14- 16 m/s tuulessa sivumyötäisessä reilut 12 solmua. Vene kesti hyvin rasitukset ja moottorikin sai ansaittua huilia.


      • Cattikin
        Jukkis kirjoitti:

        Nauticat 43 on oivapurjehtija kunhan keli on riittävä massaa kuljettamaan. Veneeni nyt etelän lämmössä, mutta on sillä Porkkalanselälläkin uskaltanut purjehtia. Tuulen tosin tarvitsee olla n.7-8 m/s ennekuin tapahtuu juuri mitään. Nousukulmaakaan ei voi juuri kehua...Etelään viedessä oli tilaa ajella ja tuultakin riitti. Venevauhdeiksi saatiin 14- 16 m/s tuulessa sivumyötäisessä reilut 12 solmua. Vene kesti hyvin rasitukset ja moottorikin sai ansaittua huilia.

        Kaikki veneet liikkuu myötätuuleeen, mutta ei sitä vielä sanota purjehtimiseksi.
        Ei tarvii olla edes purjeita.


      • Jukkis
        Cattikin kirjoitti:

        Kaikki veneet liikkuu myötätuuleeen, mutta ei sitä vielä sanota purjehtimiseksi.
        Ei tarvii olla edes purjeita.

        Et kai väitä että 12 solmua on ihan ajelehtimista. Oli miten oli niin pysyn väitteessäni, Nc on hyvä matkavene jopa purjehtien. Nauticatin ominaisuudet riittävät todella pitkälle ja nautinto jatkuu keleistä riippumatta pitkälle syksyyn jopa täällä pohjoisessa.Toissa syksynä nostin veneen vasta Kun jäätilanne pakotti. Viikonloppuretkiä tehtiin vielä silloin kun maassa jo lumikerros. Sisäohjaamossa tarkeni ajella paitahihasillaan Eberin puhkuessa lämpöään.Nyt kun vene on etelässä niin taitaa kyllä joutua asentamaan ilmastoinnin.


      • Huikauhistuss
        Jukkis kirjoitti:

        Nauticat 43 on oivapurjehtija kunhan keli on riittävä massaa kuljettamaan. Veneeni nyt etelän lämmössä, mutta on sillä Porkkalanselälläkin uskaltanut purjehtia. Tuulen tosin tarvitsee olla n.7-8 m/s ennekuin tapahtuu juuri mitään. Nousukulmaakaan ei voi juuri kehua...Etelään viedessä oli tilaa ajella ja tuultakin riitti. Venevauhdeiksi saatiin 14- 16 m/s tuulessa sivumyötäisessä reilut 12 solmua. Vene kesti hyvin rasitukset ja moottorikin sai ansaittua huilia.

        Ajat on muuttuneet 12 vuodessa. Täällä on nyt useammallakin syvällä rinta-äänellä vakuutettu että yli 10m tuulissa ei voi purjehtia, se on epämukavaa ja vaarallista.


    • Masa

      NC 35 on vallan hyvä ja luja tekoinen vene. Luin joulukuun Sail lehdestä artikkelin Bluewater cruising, siinä amerikkalainen eläkeläispariskunta oli reissussa nc 35 veneellä.Olivat halunneet pilothouse veneen saadakseen suojaa aallokolta ja auringonpaisteelta. Osallistuvat ARC Europe purjehdukseen.

    • kaikki likoon !!!

      Hei asiantuntijat tms :

      Heittäkää nyt jotain ! LYS luku ? Nojoo kyllähän itsekin sellaisen kai keksin. Kokemusta ei monella varmaankaan ole, mutta internetissä saa kirjoittaa mitä vaan !

      Voipahan täältäkin vielä jotain tulla mutta ehkä kannattaa kysyä Siltalalta. Niillä tuskin on isompia intressejä käytettyjen suhteen eli kertovat kuten a.o.

      Tämä "ei sisältä voi purjehtia" -kommentti on varmaankin ihan asiaa... Mutta eihän siellä sisällä tarvitse olla. Itse ajattelen näin, että tämä "pilothouse" on hyvä asia, muu perhe haluaa ehkä olla siellä usein purjehduksen aikana. Ja kun olen lukenut noita matkakertomuskirjoja niin sisähän ollaan aika usein purjehduksen aikana. Autopilotti hoitaa hommat ja nukutaan yön yli.

      Ja asiaa sivuten : MUN mielestäni se NC 37 oli messujen hienoin vene ! Najadikin oli jotenkin vähemmän kodikas. Ehkä se johtuu siitä, että Siltalalla tekevät tiikistä ja kaappien oviin tehdään vielä reunalistat.

      • Kale

        Jos rahasta ei olisi kiinni en muita katsoisikaan kun ostaisin Nauticat 321:n. Ja piste.

        Kale


      • tuon hinta?

        Myönnetään, etta taidan olla liian köyhä, kun pitää hintaa kysyä.

        Paljonko tuolla näyttelyn NC37:lla oli pyynti?

        Najad rungon muodon perusteella purjetinee paremmin. N380:n 280k€ vs. N373:n 230k€ - en oikein ymmärrä mistä tuo lisähinta tulee, piti oikein myyjältä kysyä mitä eroja noissa on.


      • Kaikki...
        tuon hinta? kirjoitti:

        Myönnetään, etta taidan olla liian köyhä, kun pitää hintaa kysyä.

        Paljonko tuolla näyttelyn NC37:lla oli pyynti?

        Najad rungon muodon perusteella purjetinee paremmin. N380:n 280k€ vs. N373:n 230k€ - en oikein ymmärrä mistä tuo lisähinta tulee, piti oikein myyjältä kysyä mitä eroja noissa on.

        Eipä tullut kiinnitettyä asiaan huomiota... veikkaisin että hinta 380-Najadin luokkaa ?
        Se N373 on kyllä maksanut joskus selvästi enemmän kuin 230ke.

        Vähän eri asia hakea vanha 35:nen jollakin 100ke:lla...


    • Juha

      Kahden kesän kokemuksella NC 321:stä voin vakuuttaa että Nauticat purjehtii. NC35:n runkolinjat ovat samaa purjehtivaa sorttia. Vene on painava (=kestävä pahassakin paikassa) ja perä ei ole nykyiseen tyyliin leveä ja kantava, joka tarkoittaa siellä valtamerillä pahan kelin tullessa turvallisuutta, kun vene ei surffaa käsistä. Kunnon vauhtiin tarvitaan tietysti enemmän tuulta kun kevyillä veneillä. Vahva kone taas vie tarvittaessa kovassakin vastatuulessa määränpäähän. Kun sadekuuro yllättää, voi mennä hetkeksi sisäohjaamoon ajelemaan autopilotilla ja jatkaa sitten kuivin kamppein ulkona luonnon helmassa. Ja illalla sitten ei tarvitse huonolla ilmalla istua pimeässä kellarissa vaan panoraamanäköalalla varustetussa olohuoneessa. Osta Nauticat, saat elämäsi veneen etkä pety, kun tutustut veneen rakenneyksityiskohtiin.
      Vene-lehdessä 10/86 on NC 35 ainakin esitelty.

      • Kaikki...

        Näytti joku vielä vastanneen. Tämänkaltaisia aisoita minäkin olen
        kuvitellut k.o. veneestä saavani. Lisäksi tuntuu huippuvarmalta valinnalta;
        arvostettu merkki ja jopa valmistajana mahdollinen tuki löytyy ihan läheltä !


    • kag555

      Vasta silloin kun vastaus palvelee kysyjän omia tarkoitusperiä se muuttuu hyväksi vastaukseksi,muut kommenti ovat lähinnä tuotteen arvostelua/haukkumista

      • Tötterströmm

        Hyvä vastaus myös tulee riittävän nopeasti. Sulla meni 12 vuotta kommentointiin.


    • Catiton

      Varsin näppärä venehän tuo on varsinkin kun katselee kotimaan näkökulmasta mutta kun menet lämpimille alueille kuten välimerelle huomaat, ettei deck house vene ehkä olekaan niin mukava. Lasit ovat 100% ajasta peitettynä koska tuottavat julmasti lämpöä. Jos nyt ostaisin venettä en ottaisi tämän tyyppistä vaan perinteisen ehkä keskiohjaamolla olevan . Veneeni ei ole Nauticat mutta saman mallinen ja kärsin nuo puutteet koska se tuli valittua.

      • aurinkosuojakalvo

      • ei.riitä
        aurinkosuojakalvo kirjoitti:

        Ootko kuulut 3M kalvoista joilla auringon porotuksen saa vähennettyä aikas paljon eli jopa 60% energiasta ja UV säteilystä 99%.
        http://www.coloradosolarvision.com/3m-safety-film-security-film/

        Edullinen ja helppo tapa...saa ostettu suomestakin

        60 % vähennys riittää täällä, Välimerellä ei. Lämpöä kun siirtyy katonkin kautta. Sisustuksen haalistumista tietenkin UV-suodatus hyvin hidastaa.

        Veneissä käytetään yleensä "windscoopia", joka puhaltaa tuulen sisään keulaluukusta ja läpi veneen. Siis jos keulasta on taaksepäin suora yhteys.


      • AirConditionJagenu
        ei.riitä kirjoitti:

        60 % vähennys riittää täällä, Välimerellä ei. Lämpöä kun siirtyy katonkin kautta. Sisustuksen haalistumista tietenkin UV-suodatus hyvin hidastaa.

        Veneissä käytetään yleensä "windscoopia", joka puhaltaa tuulen sisään keulaluukusta ja läpi veneen. Siis jos keulasta on taaksepäin suora yhteys.

        No oletko kuullut ilmastoinnista jonka voi asennuttaa veneeseen, jotka ovat kovasti yleisiä ympäri mailmaa jossa lämpö ja kosteus riesana.

        Kyllä se normaali pursikin lämpeää ja tuuli tuo vilvoitusta myös nauticat veneeseen pilothousessa kattoluukkuja sekä avattavia ikkunoita. Tuulikin on lämmin joten hikeä pukkaa...

        Lisäksi moniko nyt on menossa välimerelle?


      • ei.riitä
        AirConditionJagenu kirjoitti:

        No oletko kuullut ilmastoinnista jonka voi asennuttaa veneeseen, jotka ovat kovasti yleisiä ympäri mailmaa jossa lämpö ja kosteus riesana.

        Kyllä se normaali pursikin lämpeää ja tuuli tuo vilvoitusta myös nauticat veneeseen pilothousessa kattoluukkuja sekä avattavia ikkunoita. Tuulikin on lämmin joten hikeä pukkaa...

        Lisäksi moniko nyt on menossa välimerelle?

        Jos asumiskelpoisuus on ilmastointilaitteen varassa, ollaan käytännössä täysin riippuvaisia maasähköstä. Genun varassa se on kestämätön ratkaisu.

        Normaali pursikin lämpiää tietenkin auringossa, mutta paljon vähemmän, jos aurinko ei suoraan lämmitä pintoja sisällä. Ja suoraviivaisesti veneen läpi kulkeva ilmavirtaus toimii aivan toisella tavoin kuin deck-saloon rakenteen. Ilmavirtaus jäähdyttää, vaikka ilma olisi lämmintäkin.

        Nämä ovat omia kokemuksia sekä Välimereltä että trooppisilta leveysasteilta. Yhtään windscoopiakaan ei ole tuulessa hajonnut, auringon polttamina kyllä. Jos ei sellaisiin ole menossa, ei liika lämpö ole ongelma kuin satunnaisesti. Ja kuten sanottu, se 3M kalvokin riittää ehkä ratkaisuksi kotivesillä.


      • välilämmin
        AirConditionJagenu kirjoitti:

        No oletko kuullut ilmastoinnista jonka voi asennuttaa veneeseen, jotka ovat kovasti yleisiä ympäri mailmaa jossa lämpö ja kosteus riesana.

        Kyllä se normaali pursikin lämpeää ja tuuli tuo vilvoitusta myös nauticat veneeseen pilothousessa kattoluukkuja sekä avattavia ikkunoita. Tuulikin on lämmin joten hikeä pukkaa...

        Lisäksi moniko nyt on menossa välimerelle?

        "Lisäksi moniko nyt on menossa välimerelle?"
        Joo niinpä, aloittaja kysyi venettä valtamerelle, eikä Välimerelle.


    • Catiton

      Olen toki kuullut mainitsemistanne keksinnöistä. Jos ei sinne lämpimään asti tule lähdettyä niin voi seurata vaikka säätiedotuksia. On minullakin se windscoop. Hieno keksintö joka toimii loistavasti kun on sopiva tuuli. Sitten kun on ne kovemmat iltapäivän tuulet se todennäköisesti hajoaa. Illalla ja yöllä sekä aamupäivisin on usein täysin tyyntä jolloin siitä scooposta ei ole mitään hyötyä. En muuta mieltäni siitä, ettei pilot housesta ole pienintäkään hyötyä kuumassa mutta toki nämä ovat makuasioita. Minäkin sen opin kokemusten kautta mutta nyt ehkä valitsisin toisin. Voihan se Nauticat olla näissä parempikin mutta omat varani eivät siihen riittäneet. Näyttävät päällepäin yhtä kuumalta kuin muutkin vastaavat mutta mitäpä tuosta kinaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe