Korotettu ansio-osa tulona?

9y9hs

Otetaanko työttömyysetuuden korotettu ansio-osa omaehtoisen opiskelun ajalta ulosotossa tulona huomioon ?
Eli koska on verotettavaa tuloa -> ulosotossa tuloa?

9

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viheraholainen

      Siltä se vahvasti vaikuttaa, että tuokin lasketaan ihan samalla kaavalla kuin muutenkin eli on tuloa uo:n laskelmissa mutta jos tuo tulee Kelalta niin siihenhän ne eivät saa kajota (työmarkkinatuki, peruspäiväraha ja niiden lisukkeet ja korotukset ovat uo:n ulottumattomissa.
      Samaa sarjaa on myös ne 9 euron kulukorvaukset jos on vaikka kursseilla.

      Itse olen sitä mieltä että kaikki työttömyysetuudet ja eläkkeet tulisi suojata 100% ulosotolta, ehkä todella runsasta ansiosidonnaista lukuunottamatta.
      Nythän tasa-arvolaki ei toteudu kun takuueläke 775e/kk on kokonaan suojassa mutta jos saatkin vaikka työeläkettä tai muuta tuloa saman verran niin 672e:n yli menevät on 2/3 voudille menossa?!
      Ihme touhua tässä maassa aina kun pitäisi köyhän saada jotain. Tähän pitää saada joku tolkku.

      • juwuwjw2n2n

        Pelkkää takuueläkettä saavan - siis lähinnä eläköityneen maahanmuuttajan - ei välttämättä kannata maksaa sairaala-, hammashoito - ja poliklinikkamaksujaan omantunnon tarkasti, koska häneltä ei voida ulosmitata mitään.


    • 9y9hs

      En löydä mistään virallista lähdettä tai infoa asiasta. Mietin, että voiko uo viedä, koska tätä korotusosaa ei oteta esim. toimeentulotuessa tulona huomioon, ja sehän on viimesijaisin tuki minkä ihminen voi saada. Eli siellä on ainakin ajateltu jättää ihmselle pikku porkkana. Ei kai uo voi viedä tuota porkkanaa pois?

    • Kulukorvaus

      Mulla ainakin vie korotetusta ansiosidonnaisesta sekä kulukorvauksestakin.

      • 9y9hs

        No eikös kulukorvaus nyt ainakin ole ulosoton ulkopuolella?

        "19 §
        Muita ulosmittauskieltoja
        Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, ulosmitata ei saa:
        1) avustusta tai kustannusten korvausta, joka on myönnetty eläke- tai sosiaalilainsäädännön nojalla määrättyyn tarkoitukseen;"

        Taitaa viedä ulosotto tuon korotusosan kyllä. No siinä meni sekin. Aika näyttää riittääkö rahat opiskeluun sitten kuitenkaan, kun toimeentulotukikin maksetaan ihan kummallisesti niin että olettavat sinun maksavan vuokran alkukuusta sillä päivärahalla mikä maksetaan vasta loppukuusta. Työkkärin mielestä en työllisty ilman koulutusta, mutta käytännössä koulutukseen ei ole varaa. Saankohan karenssin jos lopetan taloudellisista syistä.

        Elämä on.


    • olisinpa-tiennyt

      Kokemus parin vuoden takaa: ansiosidonnaisesta meni se kolmasosa (myös korotusosa laskettiin mukaan könttäsummaan) mutta 9 euron kulukorvaukseen ei tietenään koskettu. Sehän oli korvaus kuluista, ei mitään tuloa. Vähän niin kuin päivärahat ja kilometrikorvaukset.

      • 9y9hs

        Kulukorvausta ei enää makseta opiskeleville.


      • olisinpa-tiennyt
        9y9hs kirjoitti:

        Kulukorvausta ei enää makseta opiskeleville.

        Miten niin ei makseta?


      • 9y9hs
        olisinpa-tiennyt kirjoitti:

        Miten niin ei makseta?

        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/palvelut_ja_kulukorvaus/index.html

        "Palvelujen ajalta saa työttömyysturvaa ja muiden kuin omaehtoisen opiskelun osalta myös kulukorvausta."

        Siksi koska valtio säästää eikä halua kannustaa ihmisiä vaihtamaan ammattia tai parantamaan työllistymismahdollisuuksiaan opiskelemalla, vaikka samaan aikaan ihmisten pitäisi pystyä työllistymään eri alojen työpaikkoihin. Valtion mielestä se onnistuu ilman koulutusta. Tämä tuli voimaan jo 1.1.2017.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      77
      2325
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1801
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      170
      1689
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe