Olenko ahdistunut

ahdistaako

Vai onko minulla vain liian hyvä mielikuvitus? Olen aikuinen mies. Kerron esimerkkejä.

Kun menen esim. lumitöihin pihalle, ilmestyy naapurin isäntä heti kohta terassilleen tupakalle. En tervehdi häntä koska hän ei koskaan vastaa. Kun teen työtä hän vilkuilee minua ja minä häntä. Kun saan lumet kolattua ja menen sisälle, naapurinkin poistuu terassilta. Minua jää vaivaamaan miksi hän näin menettelee? Menen mistä tahansa syystä pihalle, hän ilmestyy terassilleen. Näin on jatkunut useita vuosia. Tarkkaileeko hän minua vai luulenko vain niin.
Kun ajan autoa, minut ajetaan nopeasti kiinni koska pyrin noudattamaan rajoituksia. Takana tulija ei kuitenkaan ohita minua vaikka hidastan ja teen tilaa. Välillä takana tulija vetäytyy kauemmaksi mutta ajaa taas liki mutta ei tee ohitusta, vetäytyy kohta kauemmas. Tätä jatkuu niin kauan kunnes pääsen perille, mihin nyt olenkaan menossa. Ilmiö toistuu lähes päivittäin eli aina kun olen liikenteessä. Luulenko että minua tarkkaillaan jostakin syystä vai onko tämä ilmiö ihan normaalia liikenteessä? Tämäkin on jatkunut vuosikausia.
Lentokoneessa istuessani taakseni istuu melkein aina mies, joka alkaa häiritä minua, tönimällä selkänojaa mielestäni täysin tarpeettomasti. Tunnen jatkuvasti pieniä tönäisyjä vaikka kaikki muut tuntuvat hiljentyneen yölennolla. Takanani kuitenkin valvotaan ja koska en itsekään pysty istualtani nukkumaan, tunnen tönimisen. Näin on melkein kaikilla lennoilla. Jos takana on lapsi ja sen tönimisen ymmärrän ja siedän mutta en aikuiselta. Kuvittelenko häirinnän tarkoitukselliseksi vai luulenko niin?

Onko kertomani esimerkit minulle ahdistuneisuutta vaiko hyvää mielikuvitusta?

9

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älli.tälli

Olet kyllä pahasti vainoharhainen. V*ttuako välität jos naapuri on tupakalla. Tee työsi muina miehinä. Ja ajele vaan kaikessa rauhassa ajosi liikennesääntöjä noudattaen. Jos joku ajaa eri tavalla, sou what? Mitä h* lvettiä kyttäät muiden touhuja? Jos sille tielle lähdet, niin tervemenoa hourulaan!

• ahdistaako

Enhän itse kyttää ketään vaan kysyin onko tunteeni ahdistusta vaiko normaalia päättelyä. En ole vainoharhainen sillä kertomani asiat tapahtuu oikeasti. Harhainen kuvittelee tilanteet joihin mielestään joutuu. Aivan eri asia. Pitäisikö minun hakea apua ahdistuneisuuteeni, sitä mietin vai onko lääkityksestä peräti haittaa. Tein ja teen mielestäni asiallisia kysymyksiä.

• eisaasäikytellä

HUH, ootko vain matkalla, luulin jo vaikka mitä.

• ahdistaako

Täältä näköjään turha odottaa asiallisia vastauksia.

• Toivoaonyhä

No ajatellaanpa näin. Jos koet nuo em tapahtumat ahdistavaksi, niin silloin ne ovat sitä. Mutta jos ne eivät ahdista kuin sillä hetkellä, niin ei niille kannata suurta painoarvoa laittaa. Tarkoitan, että jos et mieti niitä koko ajan, esim kun olet kotona, töissä jne.

• ahdistaako
        Toivoaonyhä kirjoitti:

No ajatellaanpa näin. Jos koet nuo em tapahtumat ahdistavaksi, niin silloin ne ovat sitä. Mutta jos ne eivät ahdista kuin sillä hetkellä, niin ei niille kannata suurta painoarvoa laittaa. Tarkoitan, että jos et mieti niitä koko ajan, esim kun olet kotona, töissä jne.

Kiitos vastauksesta! Sitten en kai ole ahdistunut koska nuo jutut ei vaivaa muulloin kuin ne tapahtuvat. Menevät sitten ilmeisesti ärsytyskynnyksen yli mutta onneksi en tunne raivoa vaan mietin miten voisin olla välittämättä tilanteesta. Kysyin asiaa pelkästään juuri siksi että joku kertoisi keinoja millä pitää ajatukset kurissa. Vaan onko sellaisia keinoja edes olemassa?

• mukavaa.tuubaa

Toteutan omaan lievään ajatuspakkoon ja ahdistukseenkin saamaani ohjetta. Asun yksin ilmeisesti koko loppuikäni.
      Minua ohjeistettiin, että pidä yksin ollessasi usein sisäistä hyminää tai kurkkuäänistä mörisemistä suu kiinni.
      Nytkin näitä pimeitä ja ankeita keskitalven päiviä. Ei ahdistanut koko päivänä. Se sisäinen äänen pitäminen lähettää ahdistuksen ties minne.
      Olen neuvosta kiitollinen hyvän vihjeen antajalle. On mukava paineeton olo synkän ja yksinäisen syksyn jälkeen.

• eienääuori

Saatat olla herkkä ulkoapäin tuleville vaikutteille. On typerää jos naapuri ei vastaa tervehdykseen mutta on täysin hänen typeryys tuollainen. Mies voi olla yksinäinen ja hänellä ei on tylsää ja voi olla pahasti nikotiinikoukussa joten tupakka ulkoilua tulee alvariinsa. Joku toinen saattaisi olla jopa huomaamatta pienet tönimiset lentokoneen ahtaudessa. Hyvä että otit mieltä askarruttavan asian esille.

• ahdistaako

Kieltämättä olen yliherkkä, sanoisin jopa erityisherkkä ja monet pikkuasiat tulevat päähän pähkäiltäväksi ja analysoin niitä, yrittäen ymmärtää itseäni. Mitään kamalaa ei ole elämässäni tapahtunut, joka olisi minusta erityisherkän tehnyt. Se on vain tullut aikuisena, lapsuus normaali ainakin oman arvioni mukaan. Kiitos sinullekin mielipiteestäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      158
      6430
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      51
      1854
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      44
      1560
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1122
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      326
      1050
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      981
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      950
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      908
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      908
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      887
    Aihe