Onko aikaa Jumalan sanalle?

aittakumpu

Länsimaisella ihmisellä on nykyään vapaa-aikaa enemmän kuin koskaan. On ristiriitaista, että siitä huolimatta kiire näyttää yhä vain lisääntyvän. Tähän on varmasti omalta osaltaan vaikuttanut se, että yhteiskunnassamme sunnuntaista on monelle tullut arkipäivä muiden joukossa.
Martti Lutherin selitys kolmanteen käskyyn ”Pyhitä lepopäivä” on monelle tuttu: ”Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy Jumalan sanaa ja sen saarnaa, vaan pidämme sen pyhänä, kuuntelemme ja opimme sitä mielellämme” (Vähä katekismus).

Lutherin mukaan lepopäivän pyhittäminen merkitsee ennen kaikkea sitä, että varaamme itsellemme aikaa Jumalan sanan lukemiselle ja kuuntelemiselle. Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15).

Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi.

Jeesus lähetti seurakuntansa julistamaan evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15–16). Kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalletunnolleen. Silloin myös Raamatun sanoma avautuu hänelle uudella tavalla.

Yksikään ihminen ei ole synnitön, vaan me kaikki tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta. Vaikka haluamme elää ja uskoa oikein, joudumme syntiin ja teemme vääriä valintoja.

Kirkkomme vuoden 1948 Kristinoppi toteaa, että uskonelämän hoitamiseksi ”kristityn tulee ahkerasti käyttää Jumalan sanaa ja Herran pyhää ehtoollista, rukousta ja kristittyjen keskinäistä yhteyttä” (KO 77).

Usko syntyy ja vahvistuu Jumalan sanan kuulemisesta. Sen vuoksi on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että kiireistä huolimatta olisi aikaa pysähtyä Jumalan sanan kuuloon.

Jumalan seurakunnassa saamme kuulla evankeliumin ytimen, synninpäästön, joka julistetaan Jeesuksen sovintotyön perusteella. Jeesuksen veri puhdistaa omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa (Hepr. 9:14).

Evankeliumi rauhoittaa omantuntomme ja synnyttää meissä kiitollisuutta ja rakkautta Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vlvaasa

      Onko tässä ristiriitaa? Sinä kirjoitat (suora lainaus).

      "Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi."

      Ja vähän edellä kirjoitat (taas suora lainaus):

      "Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15)."

      Paavali väittää, että ihminen pelastuu Jumalan sanan eli Raamatun antamalla viisaudella, joka opettaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu eli Pyhä Henki avaa Jumalan sanan lukijalle ja siitä saa elävän uskon Jeesukseen Kristukseen, eikä Paavali puhu mistään julistetusta evankeliumista, joka toisi YKSINOMAAN ja VAIN pelastuksen.

      Meillä vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan liian yksipuolisesti, kuten kirjoitat, että vain kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalle tunnolleen. Tämä on erittäin tärkeä ja hieno asia ja täyttä totta, mutta siitä pitää jättää pois se VAIN-sana. Alkuperäiseen lestadiolaisuuteen ei kuulunut tämä VAIN-sana. Se on tullut herätysliikkeeseemme myöhemmin, ensin 1906:n Suuren Pohjoismaiden kokouksen jälkeen ja voimistunut 1950- ja varsinkin 1970-luvulla.

      Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy omalle kohdalleen uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi joko Sanan tai kuullon perusteella.

    • vlvaasa

      Onko tässä ristiriitaa? Sinä kirjoitat (suora lainaus).

      "Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi."

      Ja vähän edellä kirjoitat (taas suora lainaus):

      "Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15)."

      Paavali väittää, että ihminen pelastuu Jumalan sanan eli Raamatun antamalla viisaudella, joka opettaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu eli Pyhä Henki avaa Jumalan sanan lukijalle ja siitä saa elävän uskon Jeesukseen Kristukseen, eikä Paavali puhu mistään julistetusta evankeliumista, joka toisi YKSINOMAAN ja VAIN pelastuksen.

      Meillä vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan liian yksipuolisesti, kuten kirjoitat, että vain kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalle tunnolleen. Tämä on erittäin tärkeä ja hieno asia ja täyttä totta, mutta siitä pitää jättää pois se VAIN-sana. Alkuperäiseen lestadiolaisuuteen ei kuulunut tämä VAIN-sana. Se on tullut herätysliikkeeseemme myöhemmin, ensin 1906:n Suuren Pohjoismaiden kokouksen jälkeen ja voimistunut 1950- ja varsinkin 1970-luvulla.

      Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy omalle kohdalleen uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi joko Sanan tai kuullon perusteella.

    • vlvaasa

      Onko tässä ristiriitaa? Sinä kirjoitat (suora lainaus).

      "Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi."

      Ja vähän edellä kirjoitat (taas suora lainaus):

      "Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15)."

      Paavali väittää, että ihminen pelastuu Jumalan sanan eli Raamatun antamalla viisaudella, joka opettaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu eli Pyhä Henki avaa Jumalan sanan lukijalle ja siitä saa elävän uskon Jeesukseen Kristukseen, eikä Paavali puhu mistään julistetusta evankeliumista, joka toisi YKSINOMAAN ja VAIN pelastuksen.

      Meillä vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan liian yksipuolisesti, kuten kirjoitat, että vain kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalle tunnolleen. Tämä on erittäin tärkeä ja hieno asia ja täyttä totta, mutta siitä pitää jättää pois se VAIN-sana. Alkuperäiseen lestadiolaisuuteen ei kuulunut tämä VAIN-sana. Se on tullut herätysliikkeeseemme myöhemmin, ensin 1906:n Suuren Pohjoismaiden kokouksen jälkeen ja voimistunut 1950- ja varsinkin 1970-luvulla.

      Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy omalle kohdalleen uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi joko Sanan tai kuullon perusteella.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe