Olen katsellut makro-objektiivien esittelyä Youtube-sivuilta ja muualta. Kiinnitin huomiota siihen, miten Nikonin 105 millin makron asemesta joku olisi suositellut Tokinan 100-millistä. Huomattavasti edullisempi, mutta laatu parempi, väitettiin.
Tällä videolla verrattiin Tamronin 90-millistä Tokinaan:
Tamron 90mm 2.8 SP Di Macro vs Tokina 100mm 2.8D Macro
https://www.youtube.com/watch?v=TYBs5dIDZMs
Mielestäni kuvia verratessa näytti siltä, että Tamron saattaa olla aavistuksen verran loivempi kontrastiltaan ja vaaleampi värisävyiltään - mikä ei ole huono asia muotokuvauksessa. Mutta ero näyttää todella hiuksen hienolta. Melko teräviä optiikoita molemmat?
Mutta kummallisen yllätyksen kohtasin dxomark-sivustolta. otin listaukseen pikkutelet, mukaan lukien mitä makroja sattuu löytymään, hintaluokasta 0-700 dollaria. Klikkasin sarakeotsikkoa "sharpness", että sivusto näyttäisi luetteloa terävyyden mukaisessa järjestyksessä.
Ja nyt ihmettelen, miksi samasta Tamron 90 mm makro-objektiivista olisi kaksi niin erilaista riviä.
Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO Canon
terävyys 23
Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO Nikon
terävyys 18
Siis saman objektiivin versio, joka sopii Canoniin, olisi luettelossa monen, monen rivin verran ylempänä kuin Nikoniin sopiva versio? Mistä tämä johtuu? Voiko se olla jokin virhe mittauksissa? Miksi Canoniin sopiva objektiiviversio olisi huomattavasti parempi? Onko tämä seikka, jonka perusteella tulisi valita jopa kameramerkki, jos ostaa sekä makro-objektiivia, että kameraa samalla kertaa?
https://www.dxomark.com/lenses/launched-between-1987-and-2018/focal-from-60-to-105/aperture_max-from-0.95-to-2.8/launch_price-from-0-to-700-usd/lens_zoom-prime#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=rankDxo
Joten, mitä suosittelette makro-objektiiviksi kinovastaavuuden 90, 100 tai 105 mm vaiheilta?
Tamron 90 mm makro-objektiivi
Tsuumikos
0
175
Luetuimmat keskustelut
Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll251121Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän541108Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl515844- 50834
- 46745
- 37669
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30626Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan62624Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE182619Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘40597