Sex. väkivallan kokemusten käsittely mediassa

dont.speak

Otan "Metoo- ketju poistettiin"- ketjusta kommentin ja teen uuden aloituksen koska ongelma on ilmeinen:
...

"Myös esim. IS sensuroi raiskausten uhrien omia viestejä ketjussa joka käsittelee gaalaa, johon vieraat olivat, Meetoo-kampanjaa tukien, pukeutuneet mustiin, kolmea poikkeusta lukuunottamatta.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005516640.html"

...

Seksuaalista väkivaltaa koskeva julkinen keskustelu on oireellista: seksuaalista väkivaltaa pitää käsitellä vain joko siististi ja kliinisesti siten ettei yleisön mielenrauha järkyty liian inhottavista teonkuvauksista tai sitten sitä saa käsitellä seksuaalista väkivaltaa kokeneita loukkaavaan sävyyn.

Tämä s24.fi palsta on täynnä todella väkivaltaista kieltä ja kommentointia jota ei sensuroida. Toisaalta Me too- ketju jostakin käsittämättömästä syystä poistettiin. Kun minä kerroin oman kokemukseni seksuaalisesta ahdistelusta viesti poistettiin "sääntöjen vastaisena". Viestissäni ei ollut mitään sääntöjen vastaista. Ongelma oli se että kokeukseni oli asiasisällöllisesti ilmeisesti moderaattorille liian ahdistavaa kuultavaa. Moderaatiolle täten tuli ilmeisesti sellainen FIILIS että siinä täytyy olla jotain väärää ja sääntöjen vastaista koska se oli ahdistava viesti, ja siksi se täytyi poistaa. Sensurointipolitiikassa yleisesti ottaen ei ole mitään rationaalista vaan se perustuu täysin tunteisiin. Onkin jännittävää ettei näissä väkivaltaisissa seksuaalista väkivaltaa loukkaavasti käsittelevissä viesteissä koeta olevan mitään niin ahdistavaa että niitä olisi syytä poistella. Ne eivät ilmeisesti ahdista moderoinnissa toimivien henkilöiden mieltä, eikä se haittaa heitä jos ne ahdistavat sex. väkivaltaa kokeneiden mieltä. Mutta kun äänessä on itse seksuaalista väkivaltaaa kokenut sensuuri iskee nimenomaan häneen vai sillä perusteella että teon kuvaus on liian yksityiskohtainen (ei mässäilevä) ja kuvaava.

Tämä on trendi jokaisessa mediassa. Hesari, is, il, ja monet monet muut mediat eivät julkaise kokemuksia seksuaalisesta väkivallasta vaikka ne eivät ole millään tavalla tarpeettoman mässäilevästi kerrottuja.

Olisikin mielenkiintoista tietää miten seksuaalisen väkivallan kokemuksista pitäisi kertoa siten ettei sen kuuleminen aiheuta ahdistusta kuulijassa. Mielenkiintoista olisi tietää myös että MIKSi niistä pitäisi kertoa kauniisti? Eikö ole tekopyhää olla keskustelevinaan sex. väkivallasta mutta samaan aikaan vaatia että tarinan pitäisi olla jotenkin mukava ja kivasti kuunneltava. Sellainen ettei kenenkään mielenrauha liikaa häiriinny. Jos seksuaalisesta väkivallasta puhutaan liian kliinisesti ja neutristi se vie koko ongelman vakavuudelta uskottavuuden.

Me too kampanjakin on pääosin vain sitä että sanotaan "me too". Tilanteita harvoin nalysoidaan syvällisemmin jolloin helposti jää epäselväksi mitä seksuaalinen häirintä oikeastaan käytännössä edes on. Hesarin toimittajistollekin näyttää olevan jopa epäselvää, että myös kauniiksi kehuminen voi olla seksuaalista häirintää:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005529227.html

Toisaalta huomiota herättävää on että seksuaalista paljastelua saa vapaasti harrastaa, ja jopa raiskausfantasioilla saa somessa ja mediassa saa aika vapaasti mässäillä ilman sensuuria. S24:fin sex. väkivaltaa käsittelevällä palstalla voi vapaasti kysellä että mistähän elokuvasta löytyy kaikista graaveimmat raiskauskohtaukset kun kyselijää kiinnostaisi katsoa. Modea ei ahdista eikä häiritse tämä. Sovinismia saa harrastaa, provokatiivisia ja erittäin väkivaltaisia viestejä voi kohtalaisen vapaasti suoltaa näppäimistöltään kaikkialle, syyttely kohdistuu siihen joka siitä kehtaa raivostua. Sensuuri iskee sex. väkivallan kokemuksia kuvaileviin viesteihin myös silloin kun niissä ei ole mitään erityisen sensaatiomaista.

2

450

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuetaan.uhreja

Vaatii melkoista tahdonlujuutta monilta meiltä, jotka olemme tätä väkivaltaa kokeneet, kertoa yleensä mitään omista kokemuksistamme. Tulla itse esille.

Kirjoitamme eri tavoin, sillä joiltain tulisi jo koko tarina ulos, ilman mitään kaunisteluja, jotkut saavat asiansa ulos ehkä pelkästään kiertoilmaisujen kautta. Itselläni kesti kauan, että kykenin kirjoittamaan esim. sanan "raiskaaja". Kiertoilmaisuilla "tekijä", "tuo henkilö" sain kuitenkin jotain pukahdettua ulos.

Nämä kirjoitukset auttavat meitä uhreja, toisia, jotka vasta varovasti uskaltavat edes lukea näitä, sekä tässä asiassa jo vahvempia. Jotkut lukevat, eivät uskalla itse kirjoittaa mitään, eikä sellaista velvollisuutta kellään olekaan! Tärkeintä on, että itse kukin vahvistuisimme tavallamme, saisimme oman elämämme takaisin, sen mitä siitä on jäljellä.

Me vanhemmat uhrit, jotka itse nuorina jäimme vaille apua, me voimme kirjoituksillamme tukea heitä, nyt nuoria jotka nyt kysyvät meidän mielipidettämme, apua omissa tapauksissaan. "Olikohan tämä raiskaus?"

Emme käännä heille selkäämme, jätä yksin, manipuloituina uhreina selvittämään omia mahdottomia vyyhtejään, jotka ehkä ilman toisten tukea eivät voi selvitä.

Pari oikeaa neuvoa voi mahd. pelastaa toisen ihmisen koko loppuelämän!

Monet seksuaaliset, koetut asiat voivat nuoresta tuntua hyvinkin pahoilta, seksuaalinen häirintä tuntua raiskaukselta ja henkisellä tasolla se on voinut sitä ollakin!

Me, monet uhrit emme kuitenkaan ole kaikkitietäviä esim. lakiasioissa, joten on hyvä, että Rikosuhripäivystyskin osallistuu näihin keskusteluihin. Kiitos! ⚘

• Eimaistu

HS:'Eduskunnan naisverkosto esittää lakimuutosta – suostumuksen puute halutaan osaksi raiskauksen määritelmää'

Olen samaa mieltä, suostumus pitää olla, mielellään kirjallisesti, sekä kaksi todistajaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      205
      1220
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      80
      767
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      722
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      204
      692
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      641
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      49
      623
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      23
      563
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    10. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      559
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      292
      538
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      53
      526
    14. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      513
    15. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      36
      513
    16. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    18. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      501
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      479
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      456
    Aihe