Joonan tie vie tuhoon

Hullujen-

huoneessa lienee tänään piipahtanut joku Jumalan lapsikin:

Nimetön
18/01/2018 12:22

En ole ennen tänne kirjoittanut, enkä varmaan sitä vastedeskään tee. Mutta vuosien varrella toisinaan paikalla olleena kommentoin muutamalla sanalla.

Ensinnäkin keskustelun taso pyrkii olemaan teologisesti korkea. Välillä kylläkin mennään hiusten halkomisen kymmenesosiin, ja toisensa tuntevat keskustelijat jatkavat ketjuja äärettömyyksiin. Tämä ilmiö on toki tuttu muualtakin. Oma viestini on kai ketjun kahdeksaskymmenesseitsemäs, eivätkä sitä lue muut kuin hulluinhuonelaisfriikit.

Toiseksi, Joonan tarkoitus etsiä kolmas tie on johtanut kaiketi hyvistä intentioista huolimatta ns. Joonan tiehen. Liput liehuen on menty harhaan, mikä on vahinko. Jalkapallokentillä oppimani muistisääntö on jälleen tullut todistetuksi: ”Mene yksin ja menetä.”

Lestadiolaisuuden asioita sietää parantaa. Mutta näyttääpä siltä, että täällä ovat menneet käsitteet lestadiolaisuus ja Jumalan valtakunta sekaisin. Paradoksaalistahan se on.

Joona viittaa siihen, että vanhoillislestadiolaiset lukevat vähemmän Raamattua kuin suomalaiset keskimäärin. Ei kai sentään? Itse olen nähnyt tutkimuksen, jonka mukaan herätyskristillisistä suunnista vl-kristillisyydessä luetaan Raamattua vähiten. Todistustaakka on nyt kyllä Joonalla, joka voinee osoittaa tutkimuksen, jossa kerrotaan lestadiolaisten olevan keskivertosuomalaista laiskempia sananlukijoita. En nimittäin tuota niele.

Sanankuulijuuskin tuo muuten raamatuntuntemusta, ja kuulijuudessa olemme aika hyviä. Veikkaan ykkössijaa.

Sanalla sanoen, näyttäisi silmiini että Hulluinhuonelainen asettuu muiden yläpuolelle. Uskominen ei ole akateemista pohdiskelua vaan – uskomista.

Terveiset kaikille tutuille, fiksuille ja urpoille.

13

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos verrataan Kerhoa vapaisiin suuntiin, heidän Raamatun tutkiskelu heihin verrattuna on minimaalia.

      Vapaissa suunnissa on jäsenmäärään nähden yleensä enemmän kuulijoita, mitä jäseniä, Lut kirkossahan se on alle 1%.

      Vapaissa suunnissa yleensä tutkitaan Jumalan Sanaa joka päivä, puolisen tuntia, minulla se on 1,5 tunnista ylöspäin, ja näin ollut vuosikymmenet, joskin alussa jotain vajaan tunnin verran, mutta systemaattisesti.

      Mainitsit yhden seikan, joka pitää paikkansa. Kerhossa ihmiset valtaosin tietävät Raamatun tekstejä, sekä lauseita, mutta eivät juuri osaa osoittaa niitä mihinkään paikkaan Kirjaa.

      Kun sitä ei tiedä, ei tunne kontekstia, joten tieto on lähestulkoon vailla mitään sanomaa. On siinäkin poikkeus, mm. ”Mitä Naatan sanoi Daavidille”. Kuitenkaan muistamatta sitä, missä kirjassa se on?

      Enemmänhän sekin on, mitä ei mitään, mutta ketä se auttaa tai kenet se pelastaa.

      Onneksi siellä on tulossa nuoria, joita kiinnostaa tutkia Jumalan Sanaa oikeista käännöksistä hermeneuttisesti, tarkoitushakuisesti, - mitä Jumala meiltä kultakin haluaa.

      Ennen vanhaan, - 50 luvulla oli aina Raamattu pöydällä ja sitä selaili aina kukakin vuorollaan, mutta Kerhon Työvaliokunta kielsi sen lukemisen ilman puhujaveljeä.

      Kes.

      • kukka.ja.hattu

        Näinhän se on kirkossakin. Onhan heillä käsikirjat, joissa on tapaukseen liittyviä Raamatun jakeita ja niitä luetaan arvovallalla, muttei niille anneta ymmärrystä, jolloin ne jäävät niin kovin ulkokohtaisiksi. Mutta Raamatun arvovallan he niillä ottavat. Ei tavallinen maallinen ihminen voi enempää saada. Se oli hyvä saarna, mutten tiedä mitä siinä sanottiin, kun se ei mitenkään koskettanut sydäntä.


      • kukka.ja.hattu kirjoitti:

        Näinhän se on kirkossakin. Onhan heillä käsikirjat, joissa on tapaukseen liittyviä Raamatun jakeita ja niitä luetaan arvovallalla, muttei niille anneta ymmärrystä, jolloin ne jäävät niin kovin ulkokohtaisiksi. Mutta Raamatun arvovallan he niillä ottavat. Ei tavallinen maallinen ihminen voi enempää saada. Se oli hyvä saarna, mutten tiedä mitä siinä sanottiin, kun se ei mitenkään koskettanut sydäntä.

        Näinhän se tuppa olemaan, mutta olen viime aikoina halunnut pitää Raamattutunteja, jossa on vastavuorosuutta ja konteksti käydään läpi perusteellisesti.

        Sain juui eilen uuden 4;n tunnin luoennon valmiiksi, jonka voi keskeyttää aina kun haluaa ja luenkin siitä aina n. 2-3 jakeen verran, ja sitten katsomme, olenko oikeassa. Se on toiminut vuosia ja aina pyydetään uutta.


      • ymmärtäisit
        Kesitas kirjoitti:

        Näinhän se tuppa olemaan, mutta olen viime aikoina halunnut pitää Raamattutunteja, jossa on vastavuorosuutta ja konteksti käydään läpi perusteellisesti.

        Sain juui eilen uuden 4;n tunnin luoennon valmiiksi, jonka voi keskeyttää aina kun haluaa ja luenkin siitä aina n. 2-3 jakeen verran, ja sitten katsomme, olenko oikeassa. Se on toiminut vuosia ja aina pyydetään uutta.

        Onko se yhtä säälittävää paperien rahinaa kuin meteorikirkossa?


      • ymmärtäisit kirjoitti:

        Onko se yhtä säälittävää paperien rahinaa kuin meteorikirkossa?

        Raamattutunteja ei pidetä "mikkeihin".


    • Korskea_Joona

      on vastannut aloitustekstiin blogissaan mm:

      " Itse en koe menettäneeni mitään olennaista. Olen saanut paljon, ja mikä tärkeintä, koen päässeeni lähemmäs Jumalaa. "

      • Kummallisia

        nuo eriseuraisten ajatukset: jos lähtee Jumalan valtakunnasta, kokee muka päässeensä lähemmäksi Jumalaa.

        Joona ei ainakaan missään kirjoituksessaan eikä puheessaan ole valitellut heikkouttaan, ymmärtämättömyyttään ja syntisyyttään niin kuin uskovaiset puhujat tavan takaa.


      • voirakastaivanisä
        Kummallisia kirjoitti:

        nuo eriseuraisten ajatukset: jos lähtee Jumalan valtakunnasta, kokee muka päässeensä lähemmäksi Jumalaa.

        Joona ei ainakaan missään kirjoituksessaan eikä puheessaan ole valitellut heikkouttaan, ymmärtämättömyyttään ja syntisyyttään niin kuin uskovaiset puhujat tavan takaa.

        Kommenttisi on tosikristillisessä formaatiss a niin hassu ettei siihen oikein sanoja ole millä sitä korjaisi.
        Siis kaikki mitä kirjoitit on päin seiniä, fiksumpaa tapaa ei nyt juuri jaksa asian ilmaisemiseksi.


      • Kummallisia kirjoitti:

        nuo eriseuraisten ajatukset: jos lähtee Jumalan valtakunnasta, kokee muka päässeensä lähemmäksi Jumalaa.

        Joona ei ainakaan missään kirjoituksessaan eikä puheessaan ole valitellut heikkouttaan, ymmärtämättömyyttään ja syntisyyttään niin kuin uskovaiset puhujat tavan takaa.

        Se omahdollisuus on selvä; Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

        Teillä ei ole Jeesusta, ettehän edes osoita rukousta Jeesukselle.

        Sitä on turhaa osoittaa suoraan Hänelle, koska Hän ei ole edes kokskaan puhunutkaan pakanoille.

        Etkö myöskään tiedä sitä, että Isä on antanut kaiken vallan Pojalleen, Jeesukselle.


      • pitihän.selventää.miksi

        Selvyyden vuoksi, tässä tarkoitetaan SRK:ta, kun puhutaan Jumalan valtakunnasta, ei siis raamatullista Jumalan Valtakuntaa, jonka Kuningas on Jeesus Kristus


      • pitihän.selventää.miksi kirjoitti:

        Selvyyden vuoksi, tässä tarkoitetaan SRK:ta, kun puhutaan Jumalan valtakunnasta, ei siis raamatullista Jumalan Valtakuntaa, jonka Kuningas on Jeesus Kristus

        Näin juuri. Alkukielellä se onkin Jeesuksen Kuningaskunta ja King Jamesin käännöksessä se on käänetty oikein.


      • paholaiselle
        Kesitas kirjoitti:

        Se omahdollisuus on selvä; Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

        Teillä ei ole Jeesusta, ettehän edes osoita rukousta Jeesukselle.

        Sitä on turhaa osoittaa suoraan Hänelle, koska Hän ei ole edes kokskaan puhunutkaan pakanoille.

        Etkö myöskään tiedä sitä, että Isä on antanut kaiken vallan Pojalleen, Jeesukselle.

        Onhan sinulla sentään saatana, jota julistat.


      • Kesitas
        paholaiselle kirjoitti:

        Onhan sinulla sentään saatana, jota julistat.

        Missä olen julistanut saatanaa?
        Kerhon saarnoissahan mainitaan saatna sata kertaa enemmän mitä Jeesus nimenä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe