Voiko olla subkliiniatä vajaatoimintaa?

vajaako

Hei, mulla on kilppariarvot t4v 10,9 ja tsh 3,2. Oon lihonnu hirveesti viimisten vuosien aikana ja oon aina tosi väsyny. Lisäksi palelen helposti.

30

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pärjää.hoidettuna

      Jos tsh on 3.2 ja t4v on 10.9 Arvot on kyllä viitearvoissa, eli normaalit, mutta saattaa olla kilp rauhas vaajatoiminnan oireita. Lukemien ja oireiden pitää olla selvästi vajiksella, ennenkuin lääkärit aloittaa lääkehoidon. Lääkkeenä käytetään Thyrox kilpirauhas hormooni lääkettä. Tutkimusten mukaan seuraavat ruoka-aineet pahentavat vajaatoimintaa, sokeri, valk jauhot, pähkinät, kaali, punajuuri, herne, sinappi, joista osassa eli, herneessä, punajuuressa ja sinapissa on nitriittiä joka ei sovi vajista sairastavalle. Hyvin sopivaa ovat muna, persilja, aprikoosi, taateli, luumu, kala, maito, juusto, kahvi, puolukka. Sairaus on periytyvää.

    • Hashimoto

      Periaatteessa voi olla subia. Ehkä olisi paikallaan mitata vielä uudestaan jonkin ajan kuluttua arvot. Muita syitä voisi olla mm. rautavaje, mutta tuskinpa selittää hirveää lihomista.
      Onko vielä muita oireita?

    • kannattaisi_hoitaa

      Toinen Suomen kahdesta osaavasta endokrinogista Apu Terveys -lehdessä 1/2016 sivulla 18 antoi Brasilian esimerkkinä maasta jossa subkliinistäkin hoidetaan oheissairauksien estämiseksi.

      Suomessa annetaan autoimmuunityreoidiitin vapaasti nakertaa kilpirauhanen pois.
      Bonuksena saadaan kymmenin tuhansin sydän- ja verisuonisairauksia.

      Kateeksi käy ne maat jossa kilpirauhaslääkkeet ovat reseptivapaita.

      • Terveet_elämäntavat

        Et tiedä mitään sydänsairauksien riskitekijöistä vaan toistat samaa copy paste juttuasi.Olin 30 vuotta ilman vajaatoiminnan lääkitystä ja mitään muita sairauksia ei ole ilmennyt.


      • Hashimoto
        Terveet_elämäntavat kirjoitti:

        Et tiedä mitään sydänsairauksien riskitekijöistä vaan toistat samaa copy paste juttuasi.Olin 30 vuotta ilman vajaatoiminnan lääkitystä ja mitään muita sairauksia ei ole ilmennyt.

        Hyvä tuuri sulla käynyt, ehkä sen verran lievää vajista ettei ole tullut muuta ja toisaalta miten voit olla varma tuosta 30 vuodesta?
        Kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminta on merkittävä sydän- ja aivokomplikaatioiden riskitekijä.


      • Terveet_elämäntavat

        Kyse ei ole tuurista vaan elämäntavoista.
        Tiedän nyt jälkeenpäin koska minulla oli kaikki oireet ja korkea TSH arvo.Jossain vaiheessa lääkitystä alettiin ehdotteleen jos TSH oli yli 8 tai 10 mutta olin jo tuossa vaiheessa oireeton joten en halunnut lääkitystä.
        Vanhaksi eläneillä ihmisillä on havaittu korkeaa TSH arvoa eli se on pitkän iän salaisuus.
        Sinulla on jotain ongelmia kun yrität luoda turhaa pelkoa niille jotka lukevat tätä palstaa.


      • Valtsun_tietokokoelma

      • Hashimoto
        Terveet_elämäntavat kirjoitti:

        Kyse ei ole tuurista vaan elämäntavoista.
        Tiedän nyt jälkeenpäin koska minulla oli kaikki oireet ja korkea TSH arvo.Jossain vaiheessa lääkitystä alettiin ehdotteleen jos TSH oli yli 8 tai 10 mutta olin jo tuossa vaiheessa oireeton joten en halunnut lääkitystä.
        Vanhaksi eläneillä ihmisillä on havaittu korkeaa TSH arvoa eli se on pitkän iän salaisuus.
        Sinulla on jotain ongelmia kun yrität luoda turhaa pelkoa niille jotka lukevat tätä palstaa.

        TSH ei yksinään kerro riittävästi, vaan lisäksi vähintään T4v pitäisi mitata. TSH:n "normaaliarvo" riippuu myös siitä onko potilaalla kilpirauhaslääkitys vai ei. Elintavat eivöt kaikkea ratkaise mutta toki on hyvä pyrkiä elämään terveellisesti. Oireetkin toki voi johtua monesta syystä ja sitten on aika suhteellista mitä on ne kaikki oireet.

        En minä pelottele ihmisiä vaan kyllä kilpirauhanen voi aiheuttaa vakavia komplikaatioita mm. eteisvärinän tai liian hitaan pulssin aiheuttaman verihyytymän seurauksena. Googletapa mistä kaikesta on kyse. Itsellä pitkäaikaista kokemusta etenkin vajaatoiminnasta mutta myös liikatoimintaa ollut.


      • katso_PMC1341585

      • cardiovascular

      • subkliininen.rtf

      • Terveet_elämäntavat
        Hashimoto kirjoitti:

        TSH ei yksinään kerro riittävästi, vaan lisäksi vähintään T4v pitäisi mitata. TSH:n "normaaliarvo" riippuu myös siitä onko potilaalla kilpirauhaslääkitys vai ei. Elintavat eivöt kaikkea ratkaise mutta toki on hyvä pyrkiä elämään terveellisesti. Oireetkin toki voi johtua monesta syystä ja sitten on aika suhteellista mitä on ne kaikki oireet.

        En minä pelottele ihmisiä vaan kyllä kilpirauhanen voi aiheuttaa vakavia komplikaatioita mm. eteisvärinän tai liian hitaan pulssin aiheuttaman verihyytymän seurauksena. Googletapa mistä kaikesta on kyse. Itsellä pitkäaikaista kokemusta etenkin vajaatoiminnasta mutta myös liikatoimintaa ollut.

        Kirjoitukseni sai sinut kiihtymään,vaihtamaan välillä nimimerkkiä ja laittamaan linkkejä.
        Linkkisi ja fraasisi eivät liity aloitukseen ja ne ovat samaa pakonomaista toistoa mitä teet tällä palstalla jatkuvasti.
        Mikään viestisi tai linkkisi ei liity aloittajan kysymään subkliiniseen vajaatoimintaan mutta pakonomainen toisto kertoo pakkomielteestäsi toistaa ja laittaa linkkejä.
        Mikäli aidosti haluat olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa niin ei kannata pelotella tupakan,alkoholin,ravinnon mahdollisesti aiheuttamilla sairauksilla koska muut ihmiset alkavat välttää sinua ja elämästä tulee yksinäistä ellei se jo ole sitä.


      • Hashimoto
        Terveet_elämäntavat kirjoitti:

        Kirjoitukseni sai sinut kiihtymään,vaihtamaan välillä nimimerkkiä ja laittamaan linkkejä.
        Linkkisi ja fraasisi eivät liity aloitukseen ja ne ovat samaa pakonomaista toistoa mitä teet tällä palstalla jatkuvasti.
        Mikään viestisi tai linkkisi ei liity aloittajan kysymään subkliiniseen vajaatoimintaan mutta pakonomainen toisto kertoo pakkomielteestäsi toistaa ja laittaa linkkejä.
        Mikäli aidosti haluat olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa niin ei kannata pelotella tupakan,alkoholin,ravinnon mahdollisesti aiheuttamilla sairauksilla koska muut ihmiset alkavat välttää sinua ja elämästä tulee yksinäistä ellei se jo ole sitä.

        Niin minä en ole noiden linkkien takana eli eipäs nyt vedetä liian yksioikoisia johtopäätöksiä!
        Aika outoa väittää trolliksi henkilöä jolla omakohtaista kokemusta pitkältä ajalta.
        Ja edelleen siis... Terveet elämäntavat ok muttei niillä todellakaan ratkaista likikään kaikkia ongelmia eikä pelkkä TSH todellakaan ole riittävä osoittamaan kilpirauhasen häiriötä!


    • Kilpirauhasjooga

      Kilpirauhasten hoidossa myös homeopaattiset lääkkeet auttaa. Itse olen saanut niillä kilpirauhasen liiikatoiminnan aisoihin, tosin se on uusinut lievänä muutaman kerran, mutta aina homeopatia auttaa vuosiksi. Myös joogassa on helppoja asanoita, joilla on vaikutusta kilpirauhasen toimintaan. Monia muita vinkkejä sairauksiin ja terveyden ylläpitoon, http://beforeitsnews.com/health/2018/01/hints-for-common-health-issues-2809503.html

      • pulmallinen_jodi

        Homeopaattinen "lääke" eli ravisteltu vesi ei ole vaarallista kunhan se ei aiheuta kropan tarvitsemien hormonien täydentämisen laiminlyöntiä. Sama pätenee tuohon hindulaisuuteen eli joogaan.

        Linkitetty juoru- ja taikauskosivusto sensijaan epäilyttää kun vajaatoiminnan kohdalla kolmesti suositellaan jodin yliannostusta. Vajiksista 90% on autoimuunityreoidiitista johtuvia ja jodi terävoittää autoimmuunihyökkäyksiä. Toisaalta eräillä on jodinpuutos eli pitäisi mitata ensin.


      • Merilevänsyöjä

        Lääketeollisuuden päivystävää trollia harmittaa kun kerrotaan vaihtoehdoista lääkkeille.


    • Antitrolli

      Käytännössä jokaisella keskustelupalstalla on trolli joka fanaattisesti toistaa omaa harhaista mielipidettä tai mainostaa lääkkeitä.Sen sijaan jooga pitää fyysisen kunnon erinomaisena ja sen avulla asioille löytyy tärkeysjärjestys.Mitään lääkkeitä ei tarvitse jos vain ymmärtää elämän perusasiat.

      • Hashimoto

        Kukahan tässä nyt se trolli on....?


      • TrollienTrolli123

        Olenko se sinä vai minä?
        Vai pakkomielteisesti jakautunut mieli?
        Lopullinen vastaus kilpirauhasen vajaatoimintaan?


    • huohhhhh

      Toki tää joogaaja saa uskoa vaikka pinkkien yksisarvisten parantavan hänet liikatoiminnasta ja kuolla siihen tautiin lopulta, mutta ihan kaikkea sontaa ei tarvi nettiin pistää. On hyvin loukkaavaa ja totaalisen epätieteellistä huuhaata kannustaa ihmisiä jättämään lääkkeet tai oikeammin hormonikorvaushoidon vakavassa sairaudessa.

      • KysynpäVaan747

        Vakava sairaus?Missä vaiheessa terve muuttuu sairaaksi?
        Onko kyseessä desimaali vai kokonaisluku veriarvoissa joka muuttaa terveen sairaaksi?
        Kuka tekee diagnoosin?
        Olenko minä sairas kun TSH on yli 5?
        Entä olenko sairas silloin kun TSH on alle5?


      • Hashimoto

        Ei pidä liiaksi tuijottaa veriarvoja vaan pitää katsoa oirekokonaisuutta. Tällä palstalla on aivan liikaa sitä että kerrotaan pari oiretta ja ehkä TSH, mutta hormonaalisissa häiriöissä on käytännössä hyvinkin ainaskin 10 eri oiretta. On hyvä muistaa että samojen oireiden taustalla voi olla monta aiheuttajaa. Joskus olotila voi korjaantua myös liikunnalla, vaikka sitten joogalla, mutta se on eri juttu eikä kuulu tähän ketjuun.

        Ja vielä selvennykseksi eli pelkkä TSH ei riitä diagnoosiin vaan oireiden veriarvojen pitää täsmätä.


      • oireeton.hurja.TSH

        Englannin vertaistuessa äskettäin kirjoitteli joku oireeton, jolla TSH oli satakymmenen (110).
        Sattumalta huomattiin ja alettiin kiireesti lääkitä. Varmaan aiheellisesti.


      • huohhhhh
        KysynpäVaan747 kirjoitti:

        Vakava sairaus?Missä vaiheessa terve muuttuu sairaaksi?
        Onko kyseessä desimaali vai kokonaisluku veriarvoissa joka muuttaa terveen sairaaksi?
        Kuka tekee diagnoosin?
        Olenko minä sairas kun TSH on yli 5?
        Entä olenko sairas silloin kun TSH on alle5?

        Olet sairas, jos TSH on yli 5 ja on oireita. Niin se vaan on.


      • terveen_TSH_1.15

        Saksalaisen asiantuntijan mukaanTSH-arvolla 2.0 vajaatoiminnan todennäköisyys on yli 50%.
        Paitsi jos TPOab on koholla. Silloin raja on 1.6.


      • TSH_8

        Tuo on pelkkää harhatietoa.TSH arvosta ei voi päätellä mitään ja arvo vaihtelee vuorokauden ajasta ja mittauksen luotettavuudesta riippuen.


      • hoidetaan.numeroarvontaa

        Oikeassa oikeastaan olet. Kerropa Porin keskussairaalalle.
        Arviolta puolet TSH-mittauksista kyllä kertoo hormonitasapainosta oikeansuuntaisesti.

        Hullua kyllä että sairaus määritellään arvottujen verikoenumeroiden perusteella.
        Vielä John Kennedyn T3-monoterapiassa (50 ug) mitattiin perusaineenvaihduntaa.


    • Väärä.diagnoosi

      Kaikilla on jossain vaiheessa elämää väsymystä tai muita oireita mutta se onkin eri asia mistä oireet johtuvat?Lääkärit määräävät mieliala- tai muita lääkkeitä ja joskus myöhemmin paljastuu että diagnoosi oli väärä.Vahinko on kuitenkin jo tapahtunut kun lääke on muuttanut aivotoimintaa ja käyttäytymistä pysyvästi.

      • Hashimoto

        Tärkeän huomion kerrot! On ihan normaalia että toisinaan on vetämätön olo tai muuta. Pitää ensiksi miettiä onko omassa elämässä syy tälle, esim. pikkulapsivaihe tai liikaa aikataulutettuja harrastuksia tai vain huono yleiskunto, ja vasta sitten lähteä selvittämään mahdollisia sairauksia.
        Psyykelääkkeitä on tosiaan määrätty aivan liian helposti - panostaminen psykiatriaan ollut valtava virhe, sillä moni asia vain kehittynyt huonomaan.


      • oireet.ja.OIREET

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe