Wayland miten sen käyttö eroaa xorg:sta?

gy34

Koitin asentaa tuon debianiin, mutta ei toimi. Fontit on mitä sattuu ja ikkunat skaalautuu huonosti. Kaatuilee koko ajan. Toimiiko tuo lainkaan?

12

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1710

      Ubuntusa toimii ainakin hyvin.

    • LMDE2

      Useat Debianiin pohjautuvat harrastelijaviritykset toimivat hyvin vaikka generalissimusMatti sanoisi mitä.

      • gy34

        Mikä on toimiva harrastelijaviritys?


      • LMDE2

        Vaikka LMDE2, MX Linux. Antix, Devuan, Elive, Solydx, Sparky
        Kaikki taitavat löytyä "jostain" tälläkin hetkellä.
        Emännällä on nyt käytössä SolydX

        Noissa ei ainakaan ole tarvinnut miettiä kaikenmaailman firmvarejen lataamista asennuksen jälkeen toimimattomalla netillä.


      • cvbcvbn

        Nimen omaan harrastelijaviritykset ovat niitä parhaita. Miksikö? No siksi, koska juuri harrastelijat ovat intohimoisesti ja koko tarmollaan paneutuneet virityksiensä tekemiseen ja saavat vain lisää puhtia, kun harrastelijavirityksestä tuleekin hyvin suosittu ympäri maailmaa ja lahjoituksia tulee solkenaan ja alan arvovaltaiset lehdet kehuvat. Kuten Matin raivokkaan maanisesti ja vainoharhaisesti vihaamalle Linux Mintille on käynyt. Harrastelijat suhtautuvat virityksiinsä kuin omiin lapsiinsa ja heille on kunnia-asia, että ne toimivat.
        Kaupallisten viritysten taustalla on firma, joka maksaa huonoa palkkaa ja vaatii tiukkaa työtahtia. Kehittäjien asenne on, että "mähän oon täällä vaan duunissa, vittuuks tää mulle muuta kuuluu, kunhan saan käsistä pois ja rahat tilille."


      • eimitäänvikaalol
        cvbcvbn kirjoitti:

        Nimen omaan harrastelijaviritykset ovat niitä parhaita. Miksikö? No siksi, koska juuri harrastelijat ovat intohimoisesti ja koko tarmollaan paneutuneet virityksiensä tekemiseen ja saavat vain lisää puhtia, kun harrastelijavirityksestä tuleekin hyvin suosittu ympäri maailmaa ja lahjoituksia tulee solkenaan ja alan arvovaltaiset lehdet kehuvat. Kuten Matin raivokkaan maanisesti ja vainoharhaisesti vihaamalle Linux Mintille on käynyt. Harrastelijat suhtautuvat virityksiinsä kuin omiin lapsiinsa ja heille on kunnia-asia, että ne toimivat.
        Kaupallisten viritysten taustalla on firma, joka maksaa huonoa palkkaa ja vaatii tiukkaa työtahtia. Kehittäjien asenne on, että "mähän oon täällä vaan duunissa, vittuuks tää mulle muuta kuuluu, kunhan saan käsistä pois ja rahat tilille."

        No miksi mintissä tietoturvapäivitykset laahaavat, eli joku ei sittenkään anna itsestään kaikkea irti? Tuohan pitäisi olla prioriiteetissä numero 1.
        Valheilla ei todellisuudessa harrasteviritelmässä ongelmia korjata, ainoastaan yrittää voi "satuilla".


      • cvbcvbn
        eimitäänvikaalol kirjoitti:

        No miksi mintissä tietoturvapäivitykset laahaavat, eli joku ei sittenkään anna itsestään kaikkea irti? Tuohan pitäisi olla prioriiteetissä numero 1.
        Valheilla ei todellisuudessa harrasteviritelmässä ongelmia korjata, ainoastaan yrittää voi "satuilla".

        Eivät ne mitään laahaa. On selvä, että koska se on Ubuntu-johdannainen, Ubuntuun tulevat ensin ja jos ei mihinkään tarvitse koskea, ne tulevat samalla Mintiin. Jos jotakin tarvitsee erikseen peukaloida, sitten on pikku viive.


    • manjaroo

      Ja kukaan ei vastaa kysymykseen.
      Sivujuonteeseen: Mintin käyttäjien kannattaisi kokeilla Manjaroa.
      Itse muutaman distron kokeilun jälkeen pidin Mintistä, mutta päätin vielä yrittää Manjaroa ja sehän olikin mielestäni huomattavasti parempi. Päivitykset tulevat viikko pari Archin perässä, joka on aina uusinta uutta.

      • cvbcvbn

        Mitä parempaa Manjarossa on? Voisin huvikseni kokeillakin.


      • manjaroo

        Vuoden verran käytössä eikä mitään ongelmia. Mintissä oli usein jtn pientä.
        Päivitykset tulevat Arch > Manjaro unstable > testing > stable eli suurin osa ongelmista löydetään ennen stablea. Puolen gigan päivityksetkin latautuvat ja asentuvat muutamassa minuutissa.
        Foorumi on ystävällinen verrattuna monen muun distron vastaavaan. Apua saa helposti toki pääosin englannin kielellä.
        Mikko_Tkun mainitsema Nvidialle ei ole open source -ajuria, mutta proprietary-ajurin voi asentaa.
        Useita eri DE:tä, esim. KDE:n muokattavuus tosi hyvä.
        Tällaiselle vanhalle eläkefabullekin yhtä jos ei helpompi käyttää kuin W10 jopa 20 vuoden W:n käytön jälkeen. Käytön aloittaminen ei minulle tuottanut yhtään ongelmaa.
        Paljon muutakin yhtenä esimerkkinä vaikkapa loistava paketinhallinta.


      • cvbcvbn
        manjaroo kirjoitti:

        Vuoden verran käytössä eikä mitään ongelmia. Mintissä oli usein jtn pientä.
        Päivitykset tulevat Arch > Manjaro unstable > testing > stable eli suurin osa ongelmista löydetään ennen stablea. Puolen gigan päivityksetkin latautuvat ja asentuvat muutamassa minuutissa.
        Foorumi on ystävällinen verrattuna monen muun distron vastaavaan. Apua saa helposti toki pääosin englannin kielellä.
        Mikko_Tkun mainitsema Nvidialle ei ole open source -ajuria, mutta proprietary-ajurin voi asentaa.
        Useita eri DE:tä, esim. KDE:n muokattavuus tosi hyvä.
        Tällaiselle vanhalle eläkefabullekin yhtä jos ei helpompi käyttää kuin W10 jopa 20 vuoden W:n käytön jälkeen. Käytön aloittaminen ei minulle tuottanut yhtään ongelmaa.
        Paljon muutakin yhtenä esimerkkinä vaikkapa loistava paketinhallinta.

        No eipä noissa minun kannaltani ole juuri merkittäviä etuja. Minulla Mint on toiminut täysin ongelmitta, ensimmäinen oli 17-Mate ja nyt niitä uudempia (Cinnamon ja Mate-versioita) on jo 3 koneessa. Ei ole ollut häikkää päivityksissä ja latautuvat ja asentuvat samoin nopeasti.
        Mint-foorumilla olen käynyt jonkin kerran, sekä suomen- että englanninkielellä, enkä menisi moittimaan epäystävälliseksi. Lisäksi on kahdet suomenkieliset ohjesivut.
        Mutta onhan minulla ylimääräisiä kiintolevyjä vaikka lampaat söisi, niin että jos innostun, niin testaan.


    • Toimivuus riippuu hieman raudasta ja mitä ohjelmia käyttää. Käsittääkseni nvidian näytönohjaimelle ei ole tukea. Ja aitoja Wayland ohjelmia vielä vähän. X:n ongelma on historia.... Ikkunat olisi kätevämpää piirtää kokonaan ja sitten lähettää näyttöä hallitsevalle ohjelmalle. Nyt X:ssä ikkunan piirtoon tarvitaan paljon komentoja.... jokainen on kai tapellut repeilyn tai jonkin muun ongelman kanssa videoiden toistossa.

      En ymmärrä joidenkin halua vaihdella jakelua jatkuvasti. Debian on kyllä työpöytäkäyttöön hankala - siihen kelpaa paremmin Ubuntu ja sen eri versiot.

      Manjaroa en ole kokeillut. Paketinhallinta nopea - käyttää samaa kuin Arch. Hitaassa koneessa tuollakin on merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe