Miten teidän epilepsia on alkanut?

Sarde10

Onko alkanut heti grand mal-kohtauksella? Onko diagnoosi ollut heti selvä? Itsellä on kasvoissa toispuolisia oireita ja käsissä myoklonioita. Eeg normaali, sillä hetkellä ei ollut oireita. Mri normaali. Tutkimukset kesken.

10

1417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivotontapausko

      Lapsena 2 kouristuskohtausta, kaikki testit näyttäneet tuolloin normaalia. Yläasteelle siirryttäessä alkoivat poissaolokohtaukset, joiden tyyppi vaihteli kaiken mahdollisen välillä. Taaskaan ei missään näkynyt mitään.
      Noin 6 vuotta meni, ennen kuin sain pitkittyneen kohtauksen, jonka myötä sitten EEG:ssä selvät löydökset. Siitä lähtien näkynyt myös MRI:ssä epilepsiaan viittaavia löydöksiä.
      Että ei todellakaan ole ollut diagnoosi selvä.
      Onko sukurasitusta sulla?

    • Sarde10

      Ei ole

    • jääräpöö

      Tääl saatu epilepsia diagnoosi juuri ja oireina pelkästään : kylmän veden kaatamisen tunne selkään ja samalla pyörtymisen tunne, kestää n.5sek, näitä tulee 2krt/kk. Välillä epätodellista oloa ja äänet kuuluu kaikuna. Tämänkään ei kestä kuin noin 5sek, ei liity tajunnan häiriöitä. Sit 2krt viiden vuoden aikana on tullut kohtaus jossa en ymmärrä mitä muut minulle puhuvat, kestäny ehkä 10sek.

      Eli näillä oireilla minulle epilepsia diagnosoitiin. Itse en ole kovin vakuuttunut että tämä epilepsiaa olisi joten lääkkeitä en aijo alkaa syömään, koska nämä oireet eivät minun elämääni haittaa. Versus siihen että alkaisin syömään lääkkeitä ja kärsisin niiden sivuoireista.

      • Näkyvänä

        No kyllä epilepsia vielä kunolla esiin tulee koska siitä jo diaknoosi on.


      • sddtst
        Näkyvänä kirjoitti:

        No kyllä epilepsia vielä kunolla esiin tulee koska siitä jo diaknoosi on.

        Minullagin on tiaknoosi. Obettele viddu girjoiddamaan


    • Itmakesstronger

      3 slaakia tullut, kaikki kovassa rapulassa. Kohtaukset olleet todella rajuja. Olen mm. huutanut kuolevani ja itkenyt että olispa äiti tässä. Itse en siis muista näistä mitään..sit vasta alkaa muistikuvat kun lanssimiehet on astunu viereen. Nimeä en muistanu, päivämäärää en muistanu, en mitään. Lääkitykset kehiin vaan ja nyt en oo alkoholiakaan ottanut pisaraakaan ja ollu kohta vuoden kohtauksetta. Eeg:ssä pieni poikkeama. Tasan ei mene nallekarkit meillä

    • meningeooma

      Mä sain ekan kohtaukseni just 23.3. klo 4 aikaan yöllä. Olin herättänyt mieheni ja sanonut että näen jotain kuvia, että nyt alkaa joku kohtaus. Itse en muista tästä mitään. Kaksi tuntia aiemmin olin taluttanut lapsen sänkyyn, että nyt ei voi tulla viereen, kun
      äidillä niin kova kaulakipu. Tuon kivun vuoksi en ollut pystynyt nukkumaan useampaan yöhön kuin lyhyitä hetkiä. Valvominen ilmeisesti aiheutti kohtauksen.

      Heräsin sitten siihen, kun kuulin mieheni selittävän jollekin mun sairaushistoriaa, avasin silmät ja näin kauhukseni, että ambulanssityypit paikalla
      meidän makkarissa ja mulle laitetaan suoniyhteyttä. Olin tosi järkyttynyt,
      kyselin moneen kertaan
      ”niin siis mitä täällä on tapahtunut?” tms. Ambulanssilla sitten sairaalaan seurantaan kuudeksi tunniksi. Tt-kuvaus, verikokeita, jatkuva monitori- (ekg ja happisaturaatio) seuranta. Mulla taustalla kolme aivokasvainta, 2008
      ensimmäisen kerran iso kasvain leikattu, seuraava 2012 ja kolmas sädehoidettu 2016. Ja nyt sitten iski tällaisen kohtauksen.
      Nyt pelottaa, oon arkisin paljon yksin (työkyvytön), ja
      meillä kakskerroksinen koti. Pitääkö pitää puhelinta koko ajan matkassa, uusiiko tää kuinka todnäk? Lääkitystä ei aloitettu, kiireetön lähete neuron polille ja eeg tulossa, parin kk sisällä kuulema.
      Oon näinä kohtauksen jälkeisinä päivinä nukkunut yli 12h ja silti väsyttää ja on hutera olo. Kuinka kauan voi kestää toipuminen??

      • Fight

        Noita kohtauksia on olemassa hyvin monenlaisia. On niitä isoja joissa koko tärisee holtittomasti, pienempiä joissa menee tajunta vain hetkeksi ja sitten niitä tuntemuksia, jotka vain hetkellisesti tuntee. Kaikkia kohtauksia ei välttämättä edes huomaa. Joten voi olla, että sinulla on ollut noita kohtauksia tuon ensimmäisen kohtauksen jälkeen, mutta et ole vain tunnistanut/huomannut niitä. Niitä voi olla esimerkiksi nukkuessa. Mutta on mahdollista, että tuo väsymys on peräisin tuosta yhdestäkin kohtauksesta. Yhdellä tutulla oireet kestää noin viikon kohtauksen jälkeen ja sen ajan hän on yleensä teholla.
        Yritä miettiä erityistä tapahtui ennen tuota kohtausta, mainitsit jo tuon väsymyksen ja niskakivun. Sinuna yrittäisin välttää niskakipua ja väsymyksen tunnetta. Lähes jokaisella kohtauksella on jokin syy mikä sen aiheutti. Minulla niitä oli mm. valoärsytys, jännitys, ylirasitus, väsymys ja kivut. Yritä unohtaa tuo tila mikä sen mahdollisesti aiheutti äläkä muistele sitä liikaa. Kohtaus voi saada alkunsa siitäkin, kun muistat tarkasti sen tunnetilan joka kohtauksen aiheutti.
        Yhden kohtauksen jälkeen on vaikea sanoa onko puhelimesta mitään apua, mutta ei sen mukanapitäminen haitaksikaan ole. Itse pyrin pitämään puhelimen suht lähellä esim. vyölaukussa. Joskus kun heräsin kohtauksesta minulla ei ollut mitään aavistusta missä minä olin. Käytin puhelinta soittakseni jollekin tutulle tai katsoin karttaohjelmalla missä olin.
        Minut on kans leikattu kolme kertaa aivoista ja olen kokenut elämäni aikana ainakin tuhansia ellen jopa kymmeniä tuhansia kohtauksia. Nyt olen ollut noin 10 vuotta ilman kohtauksia ja lääkitystä on alettu purkaa.


    • Kaatumavaara

      Eeg otetiin teininä (muista syistä) siellä näkyi pientä paikallista häiriötä ei diagnoosia silloin. 5-vuotta sen jälkeen aloin saada jatkuvasti melko voimakkaitakin deja-vu tuntemuksia. Ei poissaolo tai kouristelukohtauksia muistan kaikki deja-vut
      Menin lääkärin eeg oli muuttumaton, edelleen sama pieni häiriö, magneettikuva normaali. Sain diagnoosin ja deja-vut kyllä loppuivat. Tosin lääkkeiden oireet ovat pahempia kuin itse sairauden.

      • Johanneksena

        Lääkkeiden oireet pahempia kuinka paljo olet testannu eri lääkkeitä ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe